PDA

Bekijk Volledige Versie : Half miljoen voor onderzoek salafisme



Marsipulami
10-01-07, 12:41
Half miljoen voor onderzoek salafisme


Geplaatst door Stefan Kortrijk op
wo 10 jan '07 om 12:30u (Bron: ANP)


NIJMEGEN (RKnieuws.net) - De Radboud Universiteit in Nijmegen krijgt van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een half miljoen euro voor een onderzoek naar het salafisme. Dat heeft de universiteit meegedeeld.

Het salafisme is een ultra-orthodoxe stroming in de islam, die streeft naar terugkeer naar de ’zuivere’ islam, zoals die was ten tijde van de profeet Mohammed en de eerste eeuwen daarna.

Het salafisme heeft zich recentelijk vanuit het Midden-Oosten naar Europa en Nederland uitgebreid. Onderzoekers van de afdeling Arabisch en Islam (Institute for Historical, Literary and Cultural Studies) voeren het project uit.

Mark
10-01-07, 13:13
Hey leuk man, zo worden die sociologen ook aan het werk gehouden :duim:

H.P.Pas
10-01-07, 14:16
Geplaatst door Mark
Hey leuk man, zo worden die sociologen ook aan het werk gehouden :duim:

Over sociologen staat niks in het bericht.
:rolleyes:
Paleontologen, archeologen, etiologen..

observer
10-01-07, 14:52
Geplaatst door H.P.Pas
Over sociologen staat niks in het bericht.
:rolleyes:
Paleontologen, archeologen, etiologen.. meer voer voor de psych sector

IbnRushd
10-01-07, 16:37
Salafisme is geen ultra-orthodoxe stroming. Hoogwaarschijnlijk verwarren ze nog steeds met extreme stromingen als (extreem tot extremer): hizb tahreer, takfir wa-l-hidjra, jihadiyyun, en nog een paar stromingen die gelijk staan met khawaardj. De meesten van deze stromingen hekelen salafisme en noemen selefieten ook wel telefieten (komt van het woord 'telef' = bederf, ofwel bedorven (moslims)).

Ik snap nog steeds niet wat ze bedoelen met 'terugkeer naar de 'zuivere' islam''. Er valt niets terug te keren; de islam is zoals het nu is en hoe het nu wordt belijdt. Salafisme streeft niet om van een niet-moslimland een islamitisch land te maken dmv geweld en zo. Salafisme is een orthodoxe stroming dat streeft naar het praktiseren van de islam zoals het in de Koran en Sunnah staan. En daarin staan regels zoals aan de wetten houden van een niet-moslimland, indien die niet tegenstrijdig is met de islamitische wetten. Die half miljoen konden ze beter ergens anders aan besteden.

Thermopylae
10-01-07, 17:11
"Salafisme streeft niet om van een niet-moslimland een islamitisch land van te maken dmv geweld en zo."

"En daarin staan regels zoals aan de wetten houden van een niet-moslimland, indien die niet tegenstrijdig is met de islamitische wetten. Die half miljoen konden ze beter ergens anders aan besteden."

Het komt er dus op neer, dat deze beweging niet met geweld van een niet-moslimland een moslimland wil maken, maar de facto een (moslim)staat binnen de niet-moslimstaat wil vormen door de wetten van dat niet- moslimland naast zich neer te leggen indien deze strijdig zijn met Islamitische wetten.

Vreemde is, dat ik in de afgelopen jaren diverse moslims, waaronder imams en Korangeleerde heb horen zeggen, als bewijs dat de Islam veel toleranter is dan niet moslims vaak denken, dat b.v. een moslim verplicht is als hij zich bevindt in een niet-moslim land om de wetten en gebruiken van dat land te respecteren. Daarbij werd niet gezegd, voorzover niet tegenstrijdig met de Islamitische wetten/regels.

Repentance
10-01-07, 18:57
Geplaatst door Thermopylae
"Salafisme streeft niet om van een niet-moslimland een islamitisch land van te maken dmv geweld en zo."

"En daarin staan regels zoals aan de wetten houden van een niet-moslimland, indien die niet tegenstrijdig is met de islamitische wetten. Die half miljoen konden ze beter ergens anders aan besteden."

Het komt er dus op neer, dat deze beweging niet met geweld van een niet-moslimland een moslimland wil maken, maar de facto een (moslim)staat binnen de niet-moslimstaat wil vormen door de wetten van dat niet- moslimland naast zich neer te leggen indien deze strijdig zijn met Islamitische wetten.

Welke wetten zouden moeten dan worden neergelegd door Moslims die een staat binnen een staat willen oprichten in dit land? Door rood rijden? Stoppen met belasting betalen?

Zou interessant zijn als je dit nader zou willen toelichten.


Vreemde is, dat ik in de afgelopen jaren diverse moslims, waaronder imams en Korangeleerde heb horen zeggen, als bewijs dat de Islam veel toleranter is dan niet moslims vaak denken, dat b.v. een moslim verplicht is als hij zich bevindt in een niet-moslim land om de wetten en gebruiken van dat land te respecteren. Daarbij werd niet gezegd, voorzover niet tegenstrijdig met de Islamitische wetten/regels.

Het lijkt mij geen logische redenatie, want wat blijft er van je Islam over als je bepaalde zaken moet opgeven die jou nu net als Moslim karakteriseren? Maar ik zou wel graag willen weten op welke bronnen deze Imams en Korangeleerden zich baseren. Dus als je dat zou kunnen nazoeken, zou ik je dankbaar zijn.

Thermopylae
10-01-07, 19:26
Geplaatst door Repentance
Welke wetten zouden moeten dan worden neergelegd door Moslims die een staat binnen een staat willen oprichten in dit land? Door rood rijden? Stoppen met belasting betalen?

Zou interessant zijn als je dit nader zou willen toelichten.



Het lijkt mij geen logische redenatie, want wat blijft er van je Islam over als je bepaalde zaken moet opgeven die jou nu net als Moslim karakteriseren? Maar ik zou wel graag willen weten op welke bronnen deze Imams en Korangeleerden zich baseren. Dus als je dat zou kunnen nazoeken, zou ik je dankbaar zijn.

Ik ben moslim noch Korangeleerde, dus vraag niet aan mij om aan te geven welke Islamitische voorschriften kunnen botsen met de wetgeving van ons land, zodat deze wetten niet zouden moeten worden eerbiedigd. Een zaak die toevallig nu net in het nieuws is gekomen is het sjaria-testament.
Maar waarom zou deze beweging m.b.t. het eerbiedigen van de wetten, daar die voorwaarde aan hebben verbonden als zij op voorhand de wetten van een niet-moslim land willen eerbiedigen?

Wat je tweede vraag betreft, helaas worden die uitspraken gedaan, zonder dat men daarbij aangeeft waar dit voorschrift kan worden gevonden in de Koran of adieth.
Maar ik begrijp, dat jij hiervan nooit hebt gehoord?

IbnRushd
10-01-07, 20:32
Geplaatst door Thermopylae

Het komt er dus op neer, dat deze beweging niet met geweld van een niet-moslimland een moslimland wil maken, maar de facto een (moslim)staat binnen de niet-moslimstaat wil vormen door de wetten van dat niet- moslimland naast zich neer te leggen indien deze strijdig zijn met Islamitische wetten.

Nee, dat is niet zo. Anders luidde het antwoord iets anders: meer in de trend van: van een niet-moslimland een moslimland maken, zonder geweld, maar ook zonder de wetten te respecteren. Hoe je went of keert, het deugt voor geen kant.

Want wanneer je eenmaal de wetten van een land moet respecteren en er naar moet handelen dan zou het absoluut niet mogelijk zijn om daar een islamitisch land van te maken.


Geplaatst door Thermopylae

Vreemde is, dat ik in de afgelopen jaren diverse moslims, waaronder imams en Korangeleerde heb horen zeggen, als bewijs dat de Islam veel toleranter is dan niet moslims vaak denken, dat b.v. een moslim verplicht is als hij zich bevindt in een niet-moslim land om de wetten en gebruiken van dat land te respecteren. Daarbij werd niet gezegd, voorzover niet tegenstrijdig met de Islamitische wetten/regels.

Dat zou kunnen, maar ze hebben ook niet gezegd dat dat uitgesloten is. Het lijkt me sterk om een 'moslim' er bij te noemen als bv een land verbiedt om te bidden oid wat de kern v/h geloof aantast.

Thermopylae
10-01-07, 21:01
@IbnRushd.

"Nee, dat is niet zo. Anders luidde het antwoord iets anders: meer in de trend van: van een niet-moslimland een moslimland maken, zonder geweld, maar ook zonder de wetten te respecteren. Hoe je went of keert, het deugt voor geen kant.

Want wanneer je eenmaal de wetten van een land moet respecteren en er naar moet handelen dan zou het absoluut niet mogelijk zijn om daar een islamitisch land van te maken."

Vandaar, dat ik ook schreef de facto een moslimstaat in een niet-moslimstaat te maken.
Immers, het gros van de wetten zal niet conflicteren met de Islamitische voorschriften, dus die kunnen de moslim sowieso eerbiedigen, en als de moslims dan de wetten die wel conflicteren niet eerbiedigen - dat volgt uit: "daarin staan regels zoals aan de wetten houden van een niet-moslimland, indien die niet tegenstrijdig is met de islamitische wetten" -
dan hebben de moslims de facto toch een moslimstaat binnen een niet-moslimstaat gecreeerd?


"Dat zou kunnen, maar ze hebben ook niet gezegd dat dat uitgesloten is. Het lijkt me sterk om een 'moslim' er bij te noemen als bv een land verbiedt om te bidden oid wat de kern v/h geloof aantast."

Zij hebben het inderdaad niet uitgesloten, maar is het waarschijnlijk als deze zeer belangrijke voorwaarde om deze wetten van een niet-moslimland te moeten eerbiedigen inderdaad er bij hoort, zij dat er dan niet uitdrukkelijk hadden bijgezegd, zoals ook de salafisten dat doen?

IbnRushd
10-01-07, 21:13
Geplaatst door Thermopylae


Vandaar, dat ik ook schreef de facto een moslimstaat in een niet-moslimstaat te maken.
Immers, het gros van de wetten zal niet conflicteren met de Islamitische voorschriften, dus die kunnen de moslim sowieso eerbiedigen, en als de moslims dan de wetten die wel conflicteren niet eerbiedigen - dat volgt uit: "daarin staan regels zoals aan de wetten houden van een niet-moslimland, indien die niet tegenstrijdig is met de islamitische wetten" -
dan hebben de moslims de facto toch een moslimstaat binnen een niet-moslimstaat gecreeerd?




Zij hebben het inderdaad niet uitgesloten, maar is het waarschijnlijk als deze zeer belangrijke voorwaarde om deze wetten van een niet-moslimland te moeten eerbiedigen inderdaad er bij hoort, zij dat er dan niet uitdrukkelijk hadden bijgezegd, zoals ook de salafisten dat doen?

Het woord 'facto' heb ik overheen gelezen. Mn excuses.

Ondanks dit, zie ik wel het knelpunt. De term ' islamitische wetten' zijn gewoon praktische regels die het geloof intact houdt. Anders had ik wel de term 'shari'ah' genoemd.
Zolang deze regels (bv de vijf zuilen) niet geschonden worden is er nog steeds geen sprake van een 'facto moslimland'. Een voorbeeld is dat in het praktijk zeer tegen valt om bepaalde handelingen te verrichten op veel plaatsen. Een hoofddoek wordt niet overal geaccepteerd. Of het verbod op burqa e.d.

Verder moet het uiteindelijk ook (eigenlijk het meest belangrijkste) volgens de wet (de jure) ook zo zijn. Bijvoorbeeld er mag dan geen alcohol gedronken noch verkocht worden. Nu is het alleen zo dat de moslims niet gedwongen worden om alcohol te consumeren of te verkopen. Indien dit wel zo is dan is dat tegenstrijdige met de islamitische wetten (lees: regels).

Repentance
10-01-07, 22:06
Geplaatst door Thermopylae
Ik ben moslim noch Korangeleerde, dus vraag niet aan mij om aan te geven welke Islamitische voorschriften kunnen botsen met de wetgeving van ons land, zodat deze wetten niet zouden moeten worden eerbiedigd. Een zaak die toevallig nu net in het nieuws is gekomen is het sjaria-testament.
Maar waarom zou deze beweging m.b.t. het eerbiedigen van de wetten, daar die voorwaarde aan hebben verbonden als zij op voorhand de wetten van een niet-moslim land willen eerbiedigen?

Het Shari'ah-testament is een beetje langs me heen gegaan, maar het kwam er toch op neer dat het discriminerend ten opzichte van de vrouwelijke nakomelingen zou zijn? Maar ik kan er verder niets zinnigs over zeggen eigenlijk.

De reden waarom die voorwaarde eraan is verbonden, is om ervoor te zorgen dat een Moslim een Moslim blijft. IbnRushd gaf al het voorbeeld van het gebed - de belangrijkste vorm van aanbidding in het leven van een Moslim. Wanneer dit verboden zou worden, zou je hier toch niet gehoorzaam in kunnen zijn?

Maar ik ben wel van plan dit uit te gaan zoeken en wil graag weten waar de grens van gehoorzaamheid ligt. In mijn eigen leven trek ik intuitief die grens en voor zover ik weet heb ik nog nooit een wet aan de kant hoeven schuiven om mijn geloof te kunnen beleiden en dus de wetgeving van dit land over mijn - intuitief getrokken - grens heen is gegaan. Maar dat kan natuurlijk altijd veranderen in de toekomst.


Wat je tweede vraag betreft, helaas worden die uitspraken gedaan, zonder dat men daarbij aangeeft waar dit voorschrift kan worden gevonden in de Koran of adieth.
Maar ik begrijp, dat jij hiervan nooit hebt gehoord?

Jammer dat je geen bronnen hiervoor hebt, want ik heb er inderdaad nooit van gehoord. Dit wil niet zeggen dat die andere Moslims ongelijk hebben, want mijn kennis is nog te beperkt.

Als ik er meer over kom te weten, dan hoor je het wel.

Marsipulami
10-01-07, 22:10
Geplaatst door Repentance
In mijn eigen leven trek ik intuitief die grens en voor zover ik weet heb ik nog nooit een wet aan de kant hoeven schuiven om mijn geloof te kunnen beleiden en dus de wetgeving van dit land over mijn - intuitief getrokken - grens heen is gegaan. Maar dat kan natuurlijk altijd veranderen in de toekomst.

Wat zegt je intuïtie over het hoofddoekverbod op Franse scholen ?

Repentance
10-01-07, 22:30
Geplaatst door Marsipulami
Wat zegt je intuïtie over het hoofddoekverbod op Franse scholen ?

Dat gaat voor mij over de grens, maar als de mogelijkheid er is om privéscholen op te richten - wat in Frankrijk mogelijk is - dan hoeft dat geen problemen op te leveren. Ik herinner me vaag dat ik daar een documentaire over had gezien.

Het zou veel problematischer zijn als het verbod ook op straat zou gelden, maar dan zou ik sterk denken om te gaan verhuizen naar een ander land. Zo gehecht ben ik niet aan Nederland.

Jij bent toch christelijk, Marsipulami? Waar trek jij de grens?

Thermopylae
10-01-07, 22:35
Geplaatst door Repentance
De reden waarom die voorwaarde eraan is verbonden, is om ervoor te zorgen dat een Moslim een Moslim blijft. IbnRushd gaf al het voorbeeld van het gebed - de belangrijkste vorm van aanbidding in het leven van een Moslim. Wanneer dit verboden zou worden, zou je hier toch niet gehoorzaam in kunnen zijn?


De wetten in dit land dienen over het algemeen een redelijk doel.
Daarbij is vrijheid van godsdienst alsmede van vereniging een van de grondrechten genoemd in de grondwet, waardoor het zelfs zo is, dat soms een gelovige - met beroep op zijn heilig boek - zich meer kan veroorloven dan een persoon die niet een geloof aanhangt. Ik denk derhalve, dat gelovigen zich ook niet zoveel zorgen op dit punt behoeven te maken, tenzij men de grenzen opzoekt.