PDA

Bekijk Volledige Versie : Martelaren staan klaar in Somalië



IbnRushd
11-01-07, 11:31
Martelaren staan klaar in Somalië


In de Somalische hoofdstad Mogadishu is de bevolking woedend over de inval van aartsvijand Ethiopië én over de luchtaanvallen door de Amerikanen. „Wacht maar, ze zijn nog niet van ons af.”
Door onze correspondent Koert Lindijer
Archief:

Mogadishu, 10 jan. Op het jonge gezicht van Abdullahi Omar verschijnt een doodserieuze uitdrukking. „Wacht maar af”, waarschuwt hij, „de Amerikanen en Ethiopiërs zullen nog spijt krijgen van wat ze Somalië aandoen, ze zijn nog niet van ons af, de oorlog gaat door. Eén vinger kan het gezicht niet wassen, maar ik ben niet de enige islamitische strijder.”

De 18-jarige Omar is een aanhanger van de verdreven Unie van Islamitische Rechtbanken (ICU), een verbond van radicale islamieten dat zes maanden lang de Somalische hoofdstad Mogadishu en grote delen van Zuid- en Midden-Somalië in zijn macht had.

Omar vocht „voor mijn land en mijn geloof en tegen de duivel Bush en de door luizen geïnfecteerde Ethiopische premier Meles Zenawi”. De ferme taal die uit zijn mond rolt, past niet bij zijn speelse voorkomen. „Duizenden van onze aanhangers verbergen zich in Mogadishu, klaar voor de strijd.” Klaar ook om als martelaar naar de hemel te vertrekken, waar „ik het voetbal op de televisie zal missen”.

Acht maanden geleden begon hij een militaire training. „Eerst twee maanden in Somalië en toen twee maanden in Eritrea, waar zowel Eritrese als Somalische instructeurs ons opleidden.”

Op Kerstnacht lag Omar met zijn geweer bij Baidoa onder de struiken, in afwachting van een aanval door Ethiopische troepen. „Onze leiders zeiden niet te willen vechten tegen de Ethiopische overmacht. De Ethiopiërs vielen ons aan en we verdedigden ons. We beschikten over slechts één tank en wat ander geschut.”

Hij trekt zijn shirt uit en laat trots de verwondingen zien van granaatscherven op zijn rug en schouder. „Ik betreur het dat mijn makkers me moesten achterlaten, ik had met ze willen meetrekken naar het zuidoosten van het land.”

Hij klinkt onwezenlijk, alsof iemand anders met zijn mond spreekt. De islamitisch-fundamentalistische machthebbers verboden niet alleen voetbal op de televisie maar ook de milde volksdrug qat. Een jongen van 18 jaar kan toch niet voor een dergelijk verbod zijn? „Voetbal is prachtig, maar de televisie vertoonde tussen de wedstrijden door advertenties met naakte vrouwen. En dat is slecht voor een gezin. Wist je dat soldaten van de Ethiopische invasiemacht in de straten van Mogadishu niet kunnen afblijven van de borsten van Somalische vrouwen?”

Omar geeft uitdrukking aan de woede onder de bewoners over de invasie door hun traditionele aartsvijand Ethiopië en over de Amerikaanse bombardementen, maandag, in het zuidoosten. Maar Omars woede wekt verwarring.

Omar lijkt een hersenspoeling te hebben ondergaan, bereid zich op te offeren door zich op te blazen bij een Ethiopische kazerne of tank.

Al enkele malen vonden de afgelopen dagen dergelijke vormen van verzet plaats in en buiten Mogadishu waarbij eenlingen aanvallen doen op Ethiopische doelen. Gisteravond en vanochtend werd er kortstondig maar hevig geschoten in het stadscentrum. Omar houdt zich schuil tussen de marktstalletjes in de hoofdstad, een labyrint waarin de Ethiopische soldaten zich niet wagen.

Enkele gigantische vuilnishopen en kapot geschoten buurten verder woont de 66-jarige clanleider Hassan Elmi Mohamed. Hij schudt zijn hoofd. „De jeugd is vernietigd in vijftien jaar burgeroorlog, jongeren willen niet meer werken, met een geweer gaan ze het leven door. Als het leven ooit weer normaal voor ons wordt, zullen de jongeren zich schamen over wat er nu in ons land gebeurt.”

Hassan laat zijn vrouw een glaasje limonade brengen. Ze schudt me de hand. Dat wekt verbazing in een land waarover de fundamentalisten een sluier van rigide islam probeerden te leggen en waar „ongelovige buitenlanders” en vrouwen geen hand krijgen. „We waren aanvankelijk trots op de islamitische rechtbanken. Ze brachten veiligheid, voor het eerst in vijftien jaar konden we weer overal vrij lopen.”

De milities van de ICU verdreven vorig jaar na vijf maanden hevige strijd een door Amerika en Ethiopië gesteunde coalitie van parasiterende krijgsheren in Mogadishu. „De Unie was sneller dan de wind. Ze beloofden de orde te herstellen om vervolgens de interim-regering in Baidoa naar de hoofdstad te halen. Maar de fundamentalisten bedrogen ons, want ze grepen razendsnel wel degelijk de politieke macht en begonnen hun vorm van geloof af te dwingen. Zo verspeelden ze snel hun populariteit.”

Hassan verklaart de opkomst van de extreme vorm van islam door de migratie van Somaliërs naar Saoedi-Arabië en later naar Afghanistan. „Somalië kent al eeuwen één vorm van religie, maar door jongeren die terugkwamen uit het buitenland kregen we er een andere stroming bij.”

Hij vertelt hoe ieder jaar de soefi-sektes clanvoorvaderen vereren door een kameel te slachten. „De radicale jongeren van de ICU verboden onze ceremonie, ze pakten de geslachte kameel af en gooiden die in de zee. Dat soort intolerantie is ons Somaliërs vreemd.”

Hassan hoort op de radio over Amerikaanse bombardementen in zijn land. „Als ze de terroristen van de ICU vermoorden, krijgen ze mijn zegen”, reageert hij gelaten.

De krijgshaftige taal van Omar noemt hij grootspraak van een door de verziekte samenleving ontspoorde jongen. „De grootste ramp die Somalië ooit trof, was de komst van de krijgsheren vijftien jaar geleden. Zij ronselden de jeugd, zij hebben Somalië vernietigd. Als er geen krijgsheren waren geweest, had de ICU geen kans gemaakt. Geef de jeugd een baan en laat de nieuwe regering met de clanleiders overleggen, dan komt alles weer goed.”

Hij stelt één voorwaarde wil de kans op vrede slagen: de krijgsheren mogen nooit meer terugkeren in de straten van Mogadishu. „We zullen ze stenigen als ze nog één stap in onze buurten zetten.”

nrc.nl

Ik hoop dat VS weer zo'n catastrofale nederlaag krijgt.

Julien
11-01-07, 11:45
Geplaatst door IbnRushd
[B]Ik hoop dat VS weer zo'n catastrofale nederlaag krijgt.

Waarom moet er altijd met geweld gereageerd worden? Islam betekende toch vrede?? Nou dat merk ik niet echt. Nu doen ze precies hetzelfde als de verenigde staten en Israel, dus zijn ze geen haar beter.

IbnRushd
11-01-07, 12:03
Geplaatst door Julien
Waarom moet er altijd met geweld gereageerd worden? Islam betekende toch vrede?? Nou dat merk ik niet echt. Nu doen ze precies hetzelfde als de verenigde staten en Israel, dus zijn ze geen haar beter.

Ik denk niet dat je zoiets met vrede kan oplossen. Je ziet dat Ethiopië en VS ongelooflijk veel burgerslachtoffers maken, en dat blijven doen. De enige oplossing is met hard geweld terugslaan. Dat is hun recht.

binloser
11-01-07, 12:16
Geplaatst door IbnRushd
Ik denk niet dat je zoiets met vrede kan oplossen. Je ziet dat Ethiopië en VS ongelooflijk veel burgerslachtoffers maakt, en dat blijven doen. De enige oplossing is met hard geweld terugslaan. Dat is hun recht.

Hun recht? hebben ze dat ?alles wat ze daar hebben is krom. Je ziet nu ook dat China begint op te treden in de oostelijke provincie.
Hun kans van slagen is nul komma nul en ze zullen vermalen worden tussen oost en west.

Victory
11-01-07, 12:17
Nee, Julien heeft gelijk. We moeten voorbeeld nemen aan de Nederlanders tijdens de 2de WO die alle Joden overleverden aan de Duitsers, en zich allemaal aansloten bij de NSB. :duim:

DieSter
11-01-07, 12:18
het begrip `martelaren` ken ik niet, het woord ´shaheed´ wat wordt vertaald als ´martelaar´ betekent in het arabisch `getuige´.
Het begrip ´getuige´ heeft daarmee een wijdere betekenis in de religie van de overgave voor vrede( Met Allah boven ieder ander) oftewel `islam(als we het arabisch willen gebruiken)

duende
11-01-07, 12:22
Geplaatst door Victory
Nee, Julien heeft gelijk. We moeten voorbeeld nemen aan de Nederlanders tijdens de 2de WO die alle Joden overleverden aan de Duitsers, en zich allemaal aansloten bij de NSB. :duim:

dit heeft niets maar dan ook niets te maken met de discussie.
Maar ik wil je bedanken namens mijn oom die omgekomen is in neungamme een concentratie kamp bij hamburg.
Ook namens de vaders van 2 van mijn vrienden
een heeft dachau overleeft en de ander oranienburg.

Jij bent een domme droplul

IbnRushd
11-01-07, 12:22
Geplaatst door DieSter
Islam heeft niks te maken met het begrip `martelaren`, het woord ´shaheed´ wat wordt vertaald als ´martelaar´ betekent echter `getuige´.
Het begrip ´getuige´ heeft daarmee een wijdere betekenis in de islam...

Martelaar = bloedgetuige

DieSter
11-01-07, 12:24
Geplaatst door IbnRushd
Martelaar = bloedgetuige

leg uit....

IbnRushd
11-01-07, 12:31
Geplaatst door DieSter
leg uit....

Martelaar is synoniem van bloedgetuige. Er valt weinig uit te leggen.

Maar los van dat is shaahid getuige, en shaheed martelaar.

DieSter
11-01-07, 12:33
Geplaatst door IbnRushd
Martelaar is synoniem van bloedgetuige. Er valt weinig uit te leggen.

Maar los van dat is shaahid getuige, en shaheed martelaar.


ok....

IbnRushd
11-01-07, 12:35
Geplaatst door binloser
Hun recht? hebben ze dat ?alles wat ze daar hebben is krom. Je ziet nu ook dat China begint op te treden in de oostelijke provincie.
Hun kans van slagen is nul komma nul en ze zullen vermalen worden tussen oost en west.

Yep, dat is het recht dat ze hebben. En de problemen die in Somalië afspeelt is een intern probleem.

Julien
11-01-07, 12:40
Geplaatst door Victory
Nee, Julien heeft gelijk. We moeten voorbeeld nemen aan de Nederlanders tijdens de 2de WO die alle Joden overleverden aan de Duitsers, en zich allemaal aansloten bij de NSB. :duim:

Wat hebben niet-Somalische radicale moslims nou in godsnaam te maken met de burgeroorlog in Somalië? Door hier een religieus, islamitisch, conflict van te maken krijgt de islam weer een imago van geweld. Martelaren hier, martelaren daar. Mijn vraag is, wanneer betekent de islaam dan wel vrede?

observer
11-01-07, 12:44
Geplaatst door IbnRushd
Yep, dat is het recht dat ze hebben. En de problemen die in Somalië afspeelt is een intern probleem. yep


Acht maanden geleden begon hij een militaire training. „Eerst twee maanden in Somalië en toen twee maanden in Eritrea, waar zowel Eritrese als Somalische instructeurs ons opleidden.”

en

Hassan verklaart de opkomst van de extreme vorm van islam door de migratie van Somaliërs naar Saoedi-Arabië en later naar Afghanistan. „Somalië kent al eeuwen één vorm van religie, maar door jongeren die terugkwamen uit het buitenland kregen we er een andere stroming bij.”

en de instorting van somalie is natuurlijk al lang voor welke buitenlandse inmenging begonnen

DieSter
11-01-07, 12:46
Geplaatst door observer
yep



en


en de instorting van somalie is natuurlijk al lang voor welke buitenlandse inmenging begonnen


En die van Nederland ook.....

super ick
11-01-07, 15:14
[QUOTE]Geplaatst door IbnRushd
[B]Martelaren staan klaar in Somalië


de duivel Bush en de door luizen geïnfecteerde Ethiopische premier Meles Zenawi”.
Retoriek op VMBO-niveau
Klaar ook om als martelaar naar de hemel te vertrekken, waar „ik het voetbal op de televisie zal missen”.
Deze vind ik erg komisch
een militaire training. „Eerst twee maanden in Somalië en toen twee maanden in Eritrea, waar zowel Eritrese als Somalische instructeurs ons opleidden.”
Knap in 4 maanden opleiden tot militair
Hij trekt zijn shirt uit en laat trots de verwondingen zien van granaatscherven op zijn rug en schouder.
Je kan er maar trots op zijn
Hij klinkt onwezenlijk, alsof iemand anders met zijn mond spreekt.
Hoe zou dat nu komen? Misschien omdat het geen eigen gedachtengoed is maar napraterij?
De islamitisch-fundamentalistische machthebbers verboden niet alleen voetbal op de televisie
Nee die leggen iedereen onverbiddelijk alles op wat ze maar uitkomt. Uit naam van de Islam
Wist je dat soldaten van de Ethiopische invasiemacht in de straten van Mogadishu niet kunnen afblijven van de borsten van Somalische vrouwen?”
Ik heb zelfs gehoord dat ze er vooraf in getraind werden. Borsten kneden op straat. Valt nog niet mee.
Omar lijkt een hersenspoeling te hebben ondergaan, bereid zich op te offeren door zich op te blazen bij een Ethiopische kazerne of tank.
Lijkt?????????
Maar de fundamentalisten bedrogen ons, want ze grepen razendsnel wel degelijk de politieke macht en begonnen hun vorm van geloof af te dwingen. Zo verspeelden ze snel hun populariteit
Wie had dat nou verwacht? In geloof is toch geen dwang?

Olive Yao
12-01-07, 03:07
Geplaatst door Julien
Wat hebben niet-Somalische radicale moslims nou in godsnaam te maken met de burgeroorlog in Somalië? Door hier een religieus, islamitisch, conflict van te maken (...) Martelaren hier, martelaren daar.
Precies wat mij verontrust, Julien. De gewelddadige anarchie had tot dusver niets met de islam te maken. Veel mensen voeren aan dat de sjaria-rechtbanken vrede brachten. Maar ze wilden alleen vrede op voorwaarde dat zij de macht hadden. Zo is godsdienst er nog bijgekomen in de machtsstrijd en dat maakt het nog erger.

Julien
12-01-07, 11:21
Geplaatst door BiL@L
Godsdienst is juist wat ze gemeenschappelijk hebben, dus dat was er al. Wat er misschien bij gekomen is, is het besef dat het een middel tot vereniging kan zijn, en dat is ook één van de doelen van de Islam, het harmoniseren. In ieder land speelt harmonisatie op basis van godsdienst een grote rol, het is zelfs de reden dat er diepgaande samenwerkingsverbanden en overeenkomsten worden gesloten. Je kan zelfs stellen dat zonder deze gemeenschappelijkheid de vandaag bestaande samenwerkingsverbanden in bijvoorbeeld het westen nooit zo ver ge-evolueerd zouden zijn tot op het punt dat er zelfs overwogen wordt om op economische gronden een land als Turkije hierin te betrekken.

maar ze willen deze islamisering dus met geweld opleggen.

Olive Yao
13-01-07, 01:48
Geplaatst door BiL@L
Godsdienst is juist wat ze gemeenschappelijk hebben, dus dat was er al. Wat er misschien bij gekomen is, is het besef dat het een middel tot vereniging kan zijn, en dat is ook één van de doelen van de Islam, het harmoniseren. In ieder land speelt harmonisatie op basis van godsdienst een grote rol, het is zelfs de reden dat er diepgaande samenwerkingsverbanden en overeenkomsten worden gesloten. Je kan zelfs stellen dat zonder deze gemeenschappelijkheid de vandaag bestaande samenwerkingsverbanden in bijvoorbeeld het westen nooit zo ver ge-evolueerd zouden zijn tot op het punt dat er zelfs overwogen wordt om op economische gronden een land als Turkije hierin te betrekken.
Helemaal met je eens, beste Bil@l. Ik twijfel ook niet aan de goede mogelijkheden van de Islam op dat gebied.

Lost_Lady heeft me er ook wel van overtuigd dat de sjaria-rechtbanken goede dingen tot stand gebracht hebben.

Maar als we nou bedenken dat ontwapening echt de eerste prioriteit moest en moet zijn in Somalië. Waarom hebben de sjaria-rechtbanken dan niet met het overgangsparlement en de overgangsregering samengewerkt om die tot stand te brengen?

Ook al waren ze het op politiek gebied niet met de TFG eens, dan nog hadden ze aan die eerste prioriteit mee moeten werken. Dat ze dat niet gedaan hebben lijkt me een tragische vergissing.

Als ze het wel gedaan hadden, hadden ze politiek ook de vruchten van hun goede werk van de laatste 16 jaar kunnen plukken. Dat zou de bevolking nl. echt niet vergeten zijn.

Er zijn nu alleen maar verliezers in Somalië.

Rabi'ah.
13-01-07, 09:37
Laatst zag ik beelden van Mogadishu op het nieuws.

Uiteraard was er veel verwoest, maar wat me meteen opviel is dat er een heleboel prachtige historische gebouwen waren. Dat lijkt me erg interesant.

Volgens mij is Somalië vanwege haar ligging ook een kruispunt geweest van verschillende culturen (de Arabische, de Oost-Afrikaanse, de Aziatische).

Wat me vooral ergert aan de NL media is het zwart-wit beeld dat wordt gegeven. Laatst liet men zien, dat er nu weer Indiase films getoond mogen worden omdat het islamistische regime (op sommige plekken althans?) is verdreven.

Alsof die films ervoor gaan zorgen dat de echte problemen zoals de honger, oorlog, stammentwisten en onveiligheid ophouden.

Ik ben ook niet blij met dat regime, maar nog minder met die warlords die Somalië al jarenlang terroriseren.

Tenminste was er orde en rust op veel plekken en werd het verkopen van qat, dat destructief is voor de Somalische samenleving, verboden.

Een interessant en wetenschappelijk verantwoord artikel dat een genuanceerd beeld geeft van de situatie in Somalië, staat in de ZemZem van dit kwartaal.

Het enige dat ik hoop is dat er inshallah eindelijk eens vrede zal komen. Want uiteindelijk betaalt de gewone bevolking de prijs van zowel de machtspolitiek van het regime en de warlords, als van Ethiopië en de VS.

Iglo
13-01-07, 12:13
Geplaatst door Rabi'ah.
............................
Ik ben ook niet blij met dat regime, maar nog minder met die warlords die Somalië al jarenlang terroriseren.

Tenminste was er orde en rust op veel plekken en werd het verkopen van qat, dat destructief is voor de Somalische samenleving, verboden.

Een interessant en wetenschappelijk verantwoord artikel dat een genuanceerd beeld geeft van de situatie in Somalië, staat in de ZemZem van dit kwartaal.

Het enige dat ik hoop is dat er inshallah eindelijk eens vrede zal komen. Want uiteindelijk betaalt de gewone bevolking de prijs van zowel de machtspolitiek van het regime en de warlords, als van Ethiopië en de VS.

Waren die 'Islamitische rechtbanken' niet zelf ook een verzameling warlords die de krachten gebundeld hadden? Maar laten we inderdaad hopen dat de interim regering ook echt de macht krijgt in Somalie en dat ze wat op kunnen bouwen.

Olive Yao
13-01-07, 17:28
Geplaatst door Rabi'ah.
Uiteraard was er veel verwoest, maar wat me meteen opviel is dat er een heleboel prachtige historische gebouwen waren. Dat lijkt me erg interessant.
Ja , als je verhalen hoort moet het een prachtige stad geweest zijn.


Volgens mij is Somalië vanwege haar ligging ook een kruispunt geweest van verschillende culturen (de Arabische, de Oost-Afrikaanse, de Aziatische).
Vergeet portugese invloed niet. Dat waren de eerste europeanen daar, ze zijn door huwelijken met lokale bevolking versmolten. Er is nu een aparte ethnische groep die ze gibil ad, “witte huiden” noemen.


Wat me vooral ergert aan de NL media is het zwart-wit beeld dat wordt gegeven. Laatst liet men zien, dat er nu weer Indiase films getoond mogen worden omdat het islamistische regime (op sommige plekken althans?) is verdreven.
De media zoeken inderdaad naar wandaden die ze de sjaria-rechtbanken kunnen aanwrijven. Betwijfel of ze die kunnen vinden. Behalve hun grote politieke fout dan, maar da’s wat anders.

Olive Yao
13-01-07, 17:40
Geplaatst door Iglo
Waren die 'Islamitische rechtbanken' niet zelf ook een verzameling warlords die de krachten gebundeld hadden?
Nee. Afzonderlijke sjaria-rechtbanken handhaafden de afgelopen 16 jaar sjaria-recht. Ze hadden milities om dat recht te handhaven.

Wel was er een sjaria-militie van Hassan Dahir Aweys, een kolonel uit het somalische leger van voor de anarchie. Die kun je wel met een krijgsheer vergelijken, behalve dat het dus geen militie van een clan was.
Hij agiteerde tegen Ethiopië en zijn militie is in de jaren ’90 al eens door het ethiopische leger uitgeschakeld.
Hij werd vice-voorzitter van de unie van sjaria-rechbanken en leider van de milities. Hij lijkt me wel een kwade genius.

Lost_lady
14-01-07, 22:37
Geplaatst door Rabi'ah.
Laatst zag ik beelden van Mogadishu op het nieuws.

Uiteraard was er veel verwoest, maar wat me meteen opviel is dat er een heleboel prachtige historische gebouwen waren. Dat lijkt me erg interesant.

Ja, één van de oudeste gebouwen Fakhr al-Din Moskee gebouwd in 1269
is nog bewaard geblijven gelukkige
http://archnet.org/library/sites/one-site.tcl?site_id=7810
Foto's in the past;
http://www.swan.ac.uk/cds/rd/aerial.htm#1980s
http://www.swan.ac.uk/cds/rd/mogimage.htm#Fakhr_Ad_Din_mosque
http://www.swan.ac.uk/cds/rd/mikeallcock.htm

Abdul Aziz Mosque ook historische gebouw en nog meer historische gebouwen van mogadisho zie :
http://www.swan.ac.uk/cds/rd/peterbrown.htm


en wat we niet in de Media te zien krijgen namelijk er vind niet alleen verwoesting plaats in Mogaqdisho, maar er wordt ook gebouwd iedere dag http://www.somaliaonline.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=6;t=004085




Geplaatst door Rabi'ah.
Een interessant en wetenschappelijk verantwoord artikel dat een genuanceerd beeld geeft van de situatie in Somalië, staat in de ZemZem van dit kwartaal..

Zemzem :duim: tijdschrijft, heb je de artikel gelezen van "Moslims onder elkaar? Somaliërs in Jemen" wat een schande. Terwijl de Jemenieten ten tijde van het Imamaat in de twintigste eeuw migreerden in grote aantallen naar Oost-Afrika om de armoede in eigen land te ontvluchten. Zij vestigden zich in Ethiopië, Somalië, Tanzania en Kenia,
waar ze vaak met een Afrikaanse vrouw trouwden, na het einde van de burgeroorlog in Jemen in 1970 keerden zij terug. Hun kinderen kregen de status van muwallad (een soort halfbloed) en werden lange tijd niet voor vol aan gezien, toen het slecht gesteld was met hun land in oost-afrika werden ze toen niet gedisrimineerd ze konden zelfs trouwden en stichten een gezin met lokale bevolking en verder waren ze welkom,nu het slecht gaat met Somalieers, Oost-afrikanen dat de Jemenieten ze nu zo behandelen en disrimeneren, wat een achterlijk mentaliteit hebben die mensen, zeg, schande en ze noemen zich moslims.Nu begrijp ik waarom Somalieers liever Syria kiezen dan Jemenieten,Golf staten, Saudieers, Syria worden ze beter behandeld, Irak ook voor de oorlog.Wat een schande om te zien hoe de Golf staten en de Saudis de andere Moslims(oost afrikanen,Bangladesh, indos etc) die in hun land bevinden zo discrimineren. De moslims moeten elkaar zien als broeders/zusters.What a shame, May Allah guide those racists to come out of their darkness,ameen

EdgarW
15-01-07, 10:43
Al-Qaeda strijders met Britse en Amerikaanse paspoorten.
70 gedode herders en vernietigde watervoorraden.
Dat is het resultaat van Amerikaanse agressie in Somalië

http://news.independent.co.uk/world/africa/article2149716.ece

En natuurlijk veel retoriek over een bomaanslag van jaren geleden. Die wordt toegeschreven aan eenieder waarop de VS maar een bommentapijt wenst te leggen.

Lost_lady
15-01-07, 19:08
Geplaatst door EdgarW
Al-Qaeda strijders met Britse en Amerikaanse paspoorten.


Ethiopia fails to prove British jihadis caught

Ethiopia's claims that it has arrested British citizens in operations against Islamic fighters in Somalia looked increasingly dubious last night after the Foreign Office said that requests for proof had drawn a blank.

..........A final Foreign Office put-up-or-shut-up request on Friday had come to nothing by yesterday afternoon. It is understood that British officials, deeply anxious at the prospect of a Somali terror cell with links to Britain, also made their own inquiries via the High Commission in neighbouring Kenya and MI6, but have yet found nothing to support the claims.

http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2007/01/14/wethiopia14.xml


Somali raids miss terror suspects

The US air strikes in Somalia failed to kill any of the three al-Qaeda suspects they targeted, a top US official says.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/6251077.stm








De Martelaren die klaar staan in Somalia geven alleen telefonisch interview.


Somali teen fighter still dreams of martyrdom

MOGADISHU (Reuters) - Somali teenager Osman Yusuf says he ran out of luck the day Ethiopian troops poured mortars, rockets and bullets on his Islamist-held frontline position.

Because he did not die.

Like hundreds of other fighters, the 19-year-old was forced into hiding after a lightning offensive led by Ethiopian soldiers defending Somalia's weak interim government routed rival Islamists from their strongholds.

"I joined the war just to die and go to heaven," Yusuf told Reuters by telephone from a hideout in southern Somalia.

"My comrades-in-arms are now resting peacefully in heaven. I am very unlucky."

Yusuf said he watched most of his friends die.

"The fighting was intense. Bullets, mortars and heavy rockets were flying everywhere," he quietly recalled.

"I saw my comrades falling one-by-one. It was a tempting time for any coward to run."

Yusuf said he will never give up. "I will never surrender to our enemy Ethiopia. If I die I will rest in peace. God willing I will go to heaven."

http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/L06143700.htm

Rabi'ah.
16-01-07, 12:13
Geplaatst door Lost_lady



Zemzem :duim: tijdschrijft, heb je de artikel gelezen van "Moslims onder elkaar? Somaliërs in Jemen" wat een schande. Terwijl de Jemenieten ten tijde van het Imamaat in de twintigste eeuw migreerden in grote aantallen naar Oost-Afrika om de armoede in eigen land te ontvluchten. Zij vestigden zich in Ethiopië, Somalië, Tanzania en Kenia,
waar ze vaak met een Afrikaanse vrouw trouwden, na het einde van de burgeroorlog in Jemen in 1970 keerden zij terug. Hun kinderen kregen de status van muwallad (een soort halfbloed) en werden lange tijd niet voor vol aan gezien, toen het slecht gesteld was met hun land in oost-afrika werden ze toen niet gedisrimineerd ze konden zelfs trouwden en stichten een gezin met lokale bevolking en verder waren ze welkom,nu het slecht gaat met Somalieers, Oost-afrikanen dat de Jemenieten ze nu zo behandelen en disrimeneren, wat een achterlijk mentaliteit hebben die mensen, zeg, schande en ze noemen zich moslims.Nu begrijp ik waarom Somalieers liever Syria kiezen dan Jemenieten,Golf staten, Saudieers, Syria worden ze beter behandeld, Irak ook voor de oorlog.Wat een schande om te zien hoe de Golf staten en de Saudis de andere Moslims(oost afrikanen,Bangladesh, indos etc) die in hun land bevinden zo discrimineren. De moslims moeten elkaar zien als broeders/zusters.What a shame, May Allah guide those racists to come out of their darkness,ameen

Helemaal mee eens, amin.

Lost_lady
16-01-07, 20:08
De Overgangsregering in Somalia heeft media verbod opgelegd,Shabeele radio, HornAfrik, Koran uitzending en Aljazeera uit de lucht gehaald .Terwijl onder Islamitische bewind was er pers vrijheid:

"We have operated under the chaos of the warlords and under the Islamic courts but this is the first time we have been shut down. It is very unfortunate that this comes under the government," said Sharmarke.
http://irinnews.org/report.asp?ReportID=57066&SelectRegion=Horn_of_Africa,%20&SelectCountry=Somalia

observer
16-01-07, 21:16
Geplaatst door Lost_lady
De Overgangsregering in Somalia heeft media verbod opgelegd,Shabeele radio, HornAfrik, Koran uitzending en Aljazeera uit de lucht gehaald .Terwijl onder Islamitische bewind was er pers vrijheid:

"We have operated under the chaos of the warlords and under the Islamic courts but this is the first time we have been shut down. It is very unfortunate that this comes under the government," said Sharmarke.
http://irinnews.org/report.asp?ReportID=57066&SelectRegion=Horn_of_Africa,%20&SelectCountry=Somalia zolang het de koran maar was en je 5x per dag bidde? kom kom ze verboden zelfs voetbal

Lost_lady
17-01-07, 12:32
Geplaatst door observer
zolang het de koran maar was en je 5x per dag bidde? kom kom ze verboden zelfs voetbal

Flauwekul,. kom met bewijs.
Qoute van Islamitische aanhanger "Klaar ook om als martelaar naar de hemel te vertrekken, waar „ik het voetbal op de televisie zal missen”.

16 jaar lang heeft Somalia vrije pers gekend en SICC heeft zo gelaten tot deze overgangsregering met deze verbod kwam. TV en Radio zijn weer in de lucht nu, want Somalieers zullen niet pikken en niet gekozen regeringen kan ze niks opleggen :hardlach:

observer
17-01-07, 15:24
Geplaatst door Lost_lady
Flauwekul,. kom met bewijs.
Qoute van Islamitische aanhanger "Klaar ook om als martelaar naar de hemel te vertrekken, waar „ik het voetbal op de televisie zal missen”.

16 jaar lang heeft Somalia vrije pers gekend en SICC heeft zo gelaten tot deze overgangsregering met deze verbod kwam. TV en Radio zijn weer in de lucht nu, want Somalieers zullen niet pikken en niet gekozen regeringen kan ze niks opleggen :hardlach: euh

wel de rest ook lezen

De islamitisch-fundamentalistische machthebbers verboden niet alleen voetbal op de televisie maar ook de milde volksdrug qat. Een jongen van 18 jaar kan toch niet voor een dergelijk verbod zijn? „Voetbal is prachtig, maar de televisie vertoonde tussen de wedstrijden door advertenties met naakte vrouwen.

Lost_lady
17-01-07, 17:40
Geplaatst door observer
euh

wel de rest ook lezen

In Somalia is nooit voetbal kijken verboden, kom met bewijs...
Basta

observer
18-01-07, 08:17
Geplaatst door Lost_lady
In Somalia is nooit voetbal kijken verboden, kom met bewijs...
Basta zie tekst hierboven

daar staat het toch duidelijk lijkt me

maar volgens mij is bij jou lezen verboden