PDA

Bekijk Volledige Versie : Londense politieagente weigert baas een hand te geven wegens islamitische overtuiging



Marsipulami
21-01-07, 16:50
Nieuwe moslimrel in Londen


Geplaatst door Theo Borgermans op
zo 21 jan '07 om 13:41u


LONDEN (RKnieuws.net) - Een Londense politieagente heeft geweigerd haar hoogste baas een hand te geven vanwege haar strikte islamitische geloofsopvattingen, meldt het ANP.


Het incident gebeurde tijdens een ceremonie waar nieuwe rekruten een ontmoeting hadden met Sir Ian Blair, de Londense korpscommandant. Het verzoek werd alleen toegestaan om het feestje niet te bederven, aldus een politiewoordvoerster. "Dit is nog nooit eerder voorgekomen en hij was pisnijdig’’, vertelde een hoge politiefunctionaris de krant Mail On Sunday over Blairs reactie. "Maar hij ging ermee akkoord om geen scène te schoppen’’, aldus de zegsman.

Een politiewoordvoerster benadrukte dat de vrouw ontslagen zal worden als ze haar werk niet naar behoren uitvoert. De handweigering was desondanks hét gesprek tijdens de ceremonie en velen vroegen zich af hoe de vrouw iemand zou kunnen arresteren ’als ze weigert mannen aan te raken’, voegde de bron eraan toe.

Vorig jaar ontstond in Groot-Brittannië een rel over een 24-jarige lerares die ook voor de klas haar nikab, een doek die haar volledige hoofd bedekte, wilde dragen. Haar werkgever ontsloeg haar in november.

barfly
21-01-07, 20:18
Ik ga er maar even vanuit dat deze politieagente een kantoorfunktie heeft.

Anders is het lastig boeven vangen wanneer die van het mannelijke geslacht zijn...

catwomen
21-01-07, 21:07
Allemaal provocatie. Wanneer zij zo strikt in de leer is, dan dient ze thuis te blijven en voor man en kinderen te zorgen. Een islamitische vrouw die strikt in de leer is moet zoveel mogelijk thuisblijven.

Zij mag eventueel buitenshuis werken onder de voorwaarde dat zij haar taken thuis niet verwaarloost en zij uitsluitend werkt in een omgeving met vrouwen! En bij de politie in een niet islamitisch land is dat niet haalbaar.

Als politieagente is de strikte man-vrouw scheiding erniet en heeft zij (omdat zij zo strikt is )daar niets te zoeken.
Maar zo strikt is deze dame dus niet en moet ze ook niet zeuren en gewoon handen geven en anders een andere baan zoeken!

Maar goed de toon is weer gezet, die arme moslima wordt gediscrimineerd :kotsen:

IbnRushd
21-01-07, 21:29
Geplaatst door catwomen
Allemaal provocatie. Wanneer zij zo strikt in de leer is, dan dient ze thuis te blijven en voor man en kinderen te zorgen. Een islamitische vrouw die strikt in de leer is moet zoveel mogelijk thuisblijven.

Zij mag eventueel buitenshuis werken onder de voorwaarde dat zij haar taken thuis niet verwaarloost en zij uitsluitend werkt in een omgeving met vrouwen! En bij de politie in een niet islamitisch land is dat niet haalbaar.

Als politieagente is de strikte man-vrouw scheiding erniet en heeft zij (omdat zij zo strikt is )daar niets te zoeken.
Maar zo strikt is deze dame dus niet en moet ze ook niet zeuren en gewoon handen geven en anders een andere baan zoeken!

Maar goed de toon is weer gezet, die arme moslima wordt gediscrimineerd :kotsen:

Het heeft helemaal niets met 'strikt' te maken. Het is niet het een of het ander; er bestaat geen 'twee keuzen'. Dat is echt onzin.
Wellicht is ze bezig met het omzetten van theorie naar praktijk en wie weet heeft zij niet zoveel kennis zoals jij denkt te suggereren.

En zolang de wet daar geen duidelijkheid over geeft, heeft zij het volste recht om daar te werken. Verder is er nog geen sprake van 'discriminatie', gezien het feit dat zij nog niet is ontslagen.

Waar nog onhelderheid is, is of zij een kantoorfunctie heeft of buiten de kantoor werkt met het doel om boefjes te vangen. Mocht het geval zijn van het laatste, dan begrijp ik lichtelijk de ophef wel.

catwomen
21-01-07, 21:48
Geplaatst door IbnRushd
Het heeft helemaal niets met 'strikt' te maken. Het is niet het een of het ander; er bestaat geen 'twee keuzen'. Dat is echt onzin.
Wellicht is ze bezig met het omzetten van theorie naar praktijk en wie weet heeft zij niet zoveel kennis zoals jij denkt te suggereren.

En zolang de wet daar geen duidelijkheid over geeft, heeft zij het volste recht om daar te werken. Verder is er nog geen sprake van 'discriminatie', gezien het feit dat zij nog niet is ontslagen.

Waar nog onhelderheid is, is of zij een kantoorfunctie heeft of buiten de kantoor werkt met het doel om boefjes te vangen. Mocht het geval zijn van het laatste, dan begrijp ik lichtelijk de ophef wel.

Het heeft wel degelijk met strikt te maken. Volgens mij is er geen "keuzemenu", maar een totaalpakket. Alleen zal iedere moslim voor zichzelf moeten uitmaken hoe hij/zij de regels interpreteert, omdat daar vaak geen eenduidig antwoord op te geven is.
Deze vrouw wil geen handenschudden, zij wil duidelijk geen contact met mannen. Prima, maar zoek dan een andere baan. En vergeet daarnaast niet dat hier in Europa er geen sprake is van scheiding der seksen.
En dat is een gegeven wat je als moslim hebt te accepteren.
We kunnen niet simpelweg stellen, maatschappij pas je maar aan ons aan!

Je kunt stellen dat het discriminatie is, dat het niet schudden van handen reden tot ontslag is. Maar dan is het netzogoed discriminerend naar een ander toe, wanneer je weigert die persoon een hand te geven.

Trouwens, zij hoeft niet te werken, de mannen binnen haar familie zijn verantwoordelijk voor haar levensonderhoud!

En over 1 zaak in de islaam is er geen andere interpretatie mogelijk, dan dat de vrouw thuishoort om te zorgen voor man en kinderen!

IbnRushd
21-01-07, 22:18
Geplaatst door catwomen
Het heeft wel degelijk met strikt te maken. Volgens mij is er geen "keuzemenu", maar een totaalpakket. Alleen zal iedere moslim voor zichzelf moeten uitmaken hoe hij/zij de regels interpreteert, omdat daar vaak geen eenduidig antwoord op te geven is.
Deze vrouw wil geen handenschudden, zij wil duidelijk geen contact met mannen. Prima, maar zoek dan een andere baan. En vergeet daarnaast niet dat hier in Europa er geen sprake is van scheiding der seksen.
En dat is een gegeven wat je als moslim hebt te accepteren.
We kunnen niet simpelweg stellen, maatschappij pas je maar aan ons aan!

Oooh, ik word hier echt moe van. A) jij kent haar niet, b) heden ten dage bestaat er geen een soort van 'totaalpakket'. Ieder moslim(a) bepaalt uiteindelijk wat voor haar/hem het beste past. En dat kan per persoon verschillen. Het is niet van, 'deze hoort hier en die hoort daar'. Uiteindelijk verschillen veel van elkaar dat het haast onmogelijk is om iemand te categoriseren.

Wat betreft (a): misschien is zij wel ongetrouwd en vol met schulden zit, of misschien [...] etc.


Geplaatst door catwomen

Je kunt stellen dat het discriminatie is, dat het niet schudden van handen reden tot ontslag is.

De wet zal daar uiteindelijk een antwoord over moeten geven.


Geplaatst door catwomen

Maar dan is het netzogoed discriminerend naar een ander toe, wanneer je weigert die persoon een hand te geven.

Dat weet ik niet. Ze kan het goedmaken dmv een andere (niet fysieke) begroeting.


Geplaatst door catwomen

Trouwens, zij hoeft niet te werken, de mannen binnen haar familie zijn verantwoordelijk voor haar levensonderhoud!

Misschien wonen zij niet in Engeland, of dicht bij haar i.d. buurt. Of misschien is haar familie arm en dat zij de kostwinner is omdat de mannelijke familieleden niet aan een fatsoenlijke baan kunnen komen.

Maar je zegt gelukkig nog 'hoeft', dus ik weet niet waar die argument op moet slaan.


Geplaatst door catwomen

En over 1 zaak in de islaam is er geen andere interpretatie mogelijk, dan dat de vrouw thuishoort om te zorgen voor man en kinderen!

Idem dito.

catwomen
21-01-07, 22:32
Geplaatst door IbnRushd
Oooh, ik word hier echt moe van. A) jij kent haar niet, b) heden ten dage bestaat er geen een soort van 'totaalpakket'. Ieder moslim(a) bepaalt uiteindelijk wat voor haar/hem het beste past. En dat kan per persoon verschillen. Het is niet van, 'deze hoort hier en die hoort daar'. Uiteindelijk verschillen veel van elkaar dat het haast onmogelijk is om iemand te categoriseren.

Wat betreft (a): misschien is zij wel ongetrouwd en vol met schulden zit, of misschien [...] etc.



De wet zal daar uiteindelijk een antwoord over moeten geven.



Dat weet ik niet. Ze kan het goedmaken dmv een andere (niet fysieke) begroeting.



Misschien wonen zij niet in Engeland, of dicht bij haar i.d. buurt. Of misschien is haar familie arm en dat zij de kostwinner is omdat de mannelijke familieleden niet aan een fatsoenlijke baan kunnen komen.

Maar je zegt gelukkig nog 'hoeft', dus ik weet niet waar die argument op moet slaan.



Idem dito.


Hier word ik dus moe van.
We leggen de zaken zodanig uit dat als het niet rechtsom kan, dan maar linksom.

Onze religie is in een aantal zaken zeer duidelijk.

Mannelijke familieleden zijn verantwoordelijk voor de vrouwen en wel ten alle tijden!

De beste plaats voor de vrouw is thuis!

Wanneer een vrouw zonodig moet gaan werken dan is zij aan een aantal voorwaarden gebonden zoals bijvoorbeeld dat zij werk verricht wat past bij vrouwen en waarbij zij niet in aanraking komt met mannen.

Een vrouw erft binnen de islaam de helft van wat de man erft en wel omdat zij niet in haar onderhoud of in het onderhoud van anderen hoeft te voorzien. Zoals jij de zaken draait, heeft de vrouw feitelijk recht op hetzelfde van wat de man erft, omdat zij wel degelijk zichzelf en/of anderen moet onderhouden.

Wanneer deze vrouw niet getrouwd is , kan zij het beste zsm in het huwelijk treden. Is zij al wel getrouwd, dan is haar man verantwoordelijk voor haar.
Als hij dat niet is, waarom moet een vrouw dan nog haar echtgenoot gehoorzamen?

IbnRushd
21-01-07, 22:40
Geplaatst door catwomen
Hier word ik dus moe van.
We leggen de zaken zodanig uit dat als het niet rechtsom kan, dan maar linksom.

Onze religie is in een aantal zaken zeer duidelijk.

Mannelijke familieleden zijn verantwoordelijk voor de vrouwen en wel ten alle tijden!

De beste plaats voor de vrouw is thuis!

Wanneer een vrouw zonodig moet gaan werken dan is zij aan een aantal voorwaarden gebonden zoals bijvoorbeeld dat zij werk verricht wat past bij vrouwen en waarbij zij niet in aanraking komt met mannen.

Ach, je tracht gewoon de regels te linken met het artikel, terwijl relevante details ontbreken. Verder lees je niet wat ik schrijf. De door jouw genoemde regels zijn eigenlijk onbelangrijk in deze discussie, omdat wij beide niet weten wat er werkelijk speelt.

Zij is geloof ik nog met haar geloof aan 't worstelen en doet het kennelijk nog rustig aan. Wie weet neemt ze - wanneer de tijd rijp is - ontslag, en wie weet geeft ze toch weer handen.

catwomen
22-01-07, 09:25
Geplaatst door IbnRushd
Ach, je tracht gewoon de regels te linken met het artikel, terwijl relevante details ontbreken. Verder lees je niet wat ik schrijf. De door jouw genoemde regels zijn eigenlijk onbelangrijk in deze discussie, omdat wij beide niet weten wat er werkelijk speelt.

Zij is geloof ik nog met haar geloof aan 't worstelen en doet het kennelijk nog rustig aan. Wie weet neemt ze - wanneer de tijd rijp is - ontslag, en wie weet geeft ze toch weer handen.

Ik kan natuurlijk ook schrijven, dat jij niet leest wat ik schrijf.

Kun je me misschien uitleggen waarom de regels welke ik heb vermeld niet ter zake doen? Gelden ze dan niet voor alle moslims? Kunnen we er vanaf wijken wanneer het ons niet goed uitkomt?
Dan is religie inderdaad niets meer dan een beetje shoppen. En dan kan deze vrouw het weigeren van handen schudden gewoon in het vak laten liggen en zich aanpassen aan de regels/culteer/gedrag in niet islamitische landen.

Carin de Rooy
22-01-07, 10:56
Hoe loopt die muts haar wachtronde? Met twee mannelijke familieleden als chaperonne?


Publiciteitsgeile, puberale flauwekul. :moe:

IbnRushd
22-01-07, 15:14
Geplaatst door catwomen
Ik kan natuurlijk ook schrijven, dat jij niet leest wat ik schrijf.

Kun je me misschien uitleggen waarom de regels welke ik heb vermeld niet ter zake doen? Gelden ze dan niet voor alle moslims? Kunnen we er vanaf wijken wanneer het ons niet goed uitkomt?
Dan is religie inderdaad niets meer dan een beetje shoppen. En dan kan deze vrouw het weigeren van handen schudden gewoon in het vak laten liggen en zich aanpassen aan de regels/culteer/gedrag in niet islamitische landen.

Nou, voor de laatste keer dan maar. Al die regels is slechts van toepassing als je ook daadwerkelijk weet of zij a) getrouwd is, of b) familieleden heeft die voor haar kunnen zorgen, c) tot een stroming behoort die de bovengenoemde regels volgen. Anders krijgen we zo'n theologische discussie van wat is juist en wat is niet juist.

Nu vraag je aan mij of het voor alle moslims geldt. Nee, zoiets moet je niet aan mij stellen, en daar gaat de draad ook niet over. Vraag het maar aan haar.

naam
22-01-07, 15:22
Geplaatst door IbnRushd
Nou, voor de laatste keer dan maar. Al die regels is slechts van toepassing als je ook daadwerkelijk weet of zij a) getrouwd is, of b) familieleden heeft die voor haar kunnen zorgen, c) tot een stroming behoort die de bovengenoemde regels volgen. Anders krijgen we zo'n theologische discussie van wat is juist en wat is niet juist.

Nu vraag je aan mij of het voor alle moslims geldt. Nee, zoiets moet je niet aan mij stellen, en daar gaat de draad ook niet over. Vraag het maar aan haar.

Heuh, normaal heb je het altijd over wat een moslim wel en niet moet doen? daar zijn regels voor. Nu ineens mag een vrouw ineens zelf kiezen wat ze wel en niet wil.
Mag een getrouwde vrouw nu wel of geen hand geven en waarom?
Ben benieuwd hoe ze mannen gaat arresteren?

IbnRushd
22-01-07, 15:30
Geplaatst door naam
Heuh, normaal heb je het altijd over wat een moslim wel en niet moet doen? daar zijn regels voor.

Klopt, op de juiste topic. Maar daar gaat deze topic niet over. Wel bij het de draad blijven, he.


Geplaatst door naam

Nu ineens mag een vrouw ineens zelf kiezen wat ze wel en niet wil.
Ben benieuwd hoe ze mannen gaat arresteren?

Dat heb ik niet gezegd. Maar mevrouw Catwoman die vult gemakshalve haar godsdienst in. We kennen haar niet, dus moeten we alleen objectief blijven en antwoord geven waar wij wél iets over weten. Ik heb namelijk geen zin om op onzekere antwoorden in te gaan.

Aït Ayt
22-01-07, 15:47
Muslim WPC backed over refusal to shake police chief's hand

Published: 22 January 2007

British Islamic leaders have defended a Muslim woman police constable who refused to shake hands with the Metropolitan Police commissioner Sir Ian Blair.

The woman declined to shake his hand at a passing-out parade for newly qualified recruits because of her belief that, as a Muslim, she should have no physical contact with a man not familar to her.

Muslim groups said her refusal was in line with common Islamic practice and called for greater understanding of cultural differences. Sheikh Ibrahim Mogra, of the Muslim Council of Britain, said Islamic law was "not set in concrete". He said: "If the officer is called to a male victim who has been shot, the laws go out of the window.

"If she has to resuscitate that dying person, Muslim law will then change and allow her all sorts of physical contact because a life is at risk and life is so precious."

Massoud Shadjareh, chairman of the Islamic Human Rights Commission, said: "This is not a sign of disrespect. I actually think the only problem is when there is cultural and religious ignorance and misunderstanding."

Scotland Yard said the woman, who has not been named, could be sacked if she failed to carry out her duties as an officer.

http://news.independent.co.uk/uk/politics/article2175076.ece

Witte78
22-01-07, 16:25
Het blijft voorlopig nog wel even botsen, de verschillen tussen de islamitische en de westerse cultuur. Ik denk niet dat dit soort situaties ooit gerespecteerd zullen worden in de westerse cultuur. Wellicht getolereerd, maar ik denk zelf dat vanuit de islamitische kant steeds meer tegenstand gaat komen tegen dit soort gedrag.

Persoonlijk vind ik het trouwens een teken van disrespect. Als iedereen in je omgeving een hand geven als een teken van respect ziet, en daar ben je je van bewust, dan vind ik het niet netjes dat te negeren en je eigen gedragsregels de prioriteit te geven. Het is naar mijn mening gewoon onbeschoft.

naam
22-01-07, 16:40
Geplaatst door Witte78
Het blijft voorlopig nog wel even botsen, de verschillen tussen de islamitische en de westerse cultuur. Ik denk niet dat dit soort situaties ooit gerespecteerd zullen worden in de westerse cultuur. Wellicht getolereerd, maar ik denk zelf dat vanuit de islamitische kant steeds meer tegenstand gaat komen tegen dit soort gedrag.

Persoonlijk vind ik het trouwens een teken van disrespect. Als iedereen in je omgeving een hand geven als een teken van respect ziet, en daar ben je je van bewust, dan vind ik het niet netjes dat te negeren en je eigen gedragsregels de prioriteit te geven. Het is naar mijn mening gewoon onbeschoft.

Ach, in Marokko eet ik ook gewoon met links. ;)

naam
22-01-07, 16:44
Geplaatst door IbnRushd
Klopt, op de juiste topic. Maar daar gaat deze topic niet over. Wel bij het de draad blijven, he.



Dat heb ik niet gezegd. Maar mevrouw Catwoman die vult gemakshalve haar godsdienst in. We kennen haar niet, dus moeten we alleen objectief blijven en antwoord geven waar wij wél iets over weten. Ik heb namelijk geen zin om op onzekere antwoorden in te gaan.

Maar wat vind je ervan. De Islam is toch duidelijk over dit soort zaken.
Ben je er in algemene zin mee eens dat vrouwen mannen geen hand mogen geven? Dit even als onafhankelijke vraag binnen dit topic.

tr_imparator
22-01-07, 17:27
Mevrouw moet haar werk in acht nemen, buiten haar werk om(voor alle duidelijkheid: haar werk omvat niet de baas een hand geven), ook al is dit buiten mannelijke boeven vangen, heeft ze alle vrijheid om naar haar overtuiging te handelen.


Dus ze mag doen wat ze wil, zolang het haar werk niet belemmert.

Zoiets als een chirurg die niet wenst een hand te geven: opereren is puur om je werk(noodzaak). Buiten dit(noodzakelijk) kan je in alle vrijheid naar je eigen overtuiging handelen.

Jij bepaalt wat je doet, niet de rest.

tr_imparator
22-01-07, 17:31
Geplaatst door naam
Ben je er in algemene zin mee eens dat vrouwen mannen geen hand mogen geven?

Niet elke beslissing die je maakt, moet je kunnen rationaliseren. In sommige gevallen is de beslising op zich belangrijker dan de inhoud ervan. :wijs:

tr_imparator
22-01-07, 17:35
Geplaatst door Witte78
Persoonlijk vind ik het trouwens een teken van disrespect. Als iedereen in je omgeving een hand geven als een teken van respect ziet, en daar ben je je van bewust, dan vind ik het niet netjes dat te negeren en je eigen gedragsregels de prioriteit te geven. Het is naar mijn mening gewoon onbeschoft.


Eens.

catwomen
22-01-07, 19:50
Geplaatst door IbnRushd
Klopt, op de juiste topic. Maar daar gaat deze topic niet over. Wel bij het de draad blijven, he.



Dat heb ik niet gezegd. Maar mevrouw Catwoman die vult gemakshalve haar godsdienst in. We kennen haar niet, dus moeten we alleen objectief blijven en antwoord geven waar wij wél iets over weten. Ik heb namelijk geen zin om op onzekere antwoorden in te gaan.

Vul jij dat ook niet in met het volgende citaat? Zij is geloof ik nog met haar geloof aan 't worstelen en doet het kennelijk nog rustig aan. Wie weet neemt ze - wanneer de tijd rijp is - ontslag, en wie weet geeft ze toch weer handen.

catwomen
22-01-07, 19:59
Geplaatst door IbnRushd
Nou, voor de laatste keer dan maar. Al die regels is slechts van toepassing als je ook daadwerkelijk weet of zij a) getrouwd is, of b) familieleden heeft die voor haar kunnen zorgen, c) tot een stroming behoort die de bovengenoemde regels volgen. Anders krijgen we zo'n theologische discussie van wat is juist en wat is niet juist.

Nu vraag je aan mij of het voor alle moslims geldt. Nee, zoiets moet je niet aan mij stellen, en daar gaat de draad ook niet over. Vraag het maar aan haar.


Sorry, maar ik kan je antwoorden niet bevredigend noemen, je draait om de zaak heen, geeft ontwijkende antwoorden.

Maar als ik jou goed begrijp dan zijn de regels niet dwingend en mogen we naar eigen goeddunken hiermee schipperen. Dan is de kwestie ook opgelost, want dan kunnen we stellen dat mevrouw zich aanpast aan de gangbare norm en gewoon een hand geeft. Doet ze dat niet, dan zoekt ze naar alle waarschijnlijkheid de publiciteit!

IbnRushd
22-01-07, 22:04
Geplaatst door catwomen
Vul jij dat ook niet in met het volgende citaat? Zij is geloof ik nog met haar geloof aan 't worstelen en doet het kennelijk nog rustig aan. Wie weet neemt ze - wanneer de tijd rijp is - ontslag, en wie weet geeft ze toch weer handen.

Yep, het is toch een stuk plausibeler dan hetgeen wat jij schreef. Mocht ze streng in haar geloof zijn dan had ze ongetwijfeld haar baan opgegeven. 'T is weliswaar een hypothese, maar het kan uiteindelijk beide kanten opgaan. Jij daarentegen beweert dat zij maar van haar werk moet ophoepelen of zich volledig moet aanpassen en noemt nogal wat regeltjes ter ondersteuning. Klinkt alsof je gelijk wilt krijgen, terwijl je haar levensomstandigheden niet kent. En daar moet je erg goed mee oppassen om tot een islamitische 'oordeel' te komen, hè. Ik kijk wel uit wat ik zeg en ik ga geen domme dingen zeggen tegen een persoon die ik niet ken.

IbnRushd
22-01-07, 22:14
Geplaatst door catwomen
Sorry, maar ik kan je antwoorden niet bevredigend noemen, je draait om de zaak heen, geeft ontwijkende antwoorden.

Maar als ik jou goed begrijp dan zijn de regels niet dwingend en mogen we naar eigen goeddunken hiermee schipperen. Dan is de kwestie ook opgelost, want dan kunnen we stellen dat mevrouw zich aanpast aan de gangbare norm en gewoon een hand geeft. Doet ze dat niet, dan zoekt ze naar alle waarschijnlijkheid de publiciteit!

Rustig zustertje. Je moet eerst de situatie van haar kennen alvorens je met een oordeel komt. En zolang je die niet kent, dan heb ik ook geen zin om wat regeltjes te horen. Die regeltjes heeft zijn sharh (uitleg) en siyaaq (context). Slechts een 'alim/mufti (geleerde) heeft het recht om daar een oordeel op te geven. Dus wees verstandig en loop niet constant te kraaien.

catwomen
22-01-07, 22:28
Geplaatst door IbnRushd
Rustig zustertje. Je moet eerst de situatie van haar kennen alvorens je met een oordeel komt. En zolang je die niet kent, dan heb ik ook geen zin om wat regeltjes te horen. Die regeltjes heeft zijn sharh (uitleg) en siyaaq (context). Slechts een 'alim/mufti (geleerde) heeft het recht om daar een oordeel op te geven. Dus wees verstandig en loop niet constant te kraaien.


Onzin!

Deze vrouw wenst in een samenleving, welke niet op islamitische gronden is gestoeld, het recht op om mannen geen hand te schudden. Dit baseert zij op regels van Islaam. Wanneer deze regels zo belangrijk voor haar zijn, en zij daarvoor verwacht dat een niet islamitische samenleving zich hier aan aanpast, dan vind ik dat de vraag gesteld mag worden, waarom zij zich dan niet aan alle regels houdt, welke aan vrouwen en mannen zijn opgelegd.

Moeten we ons dan niet afvragen waarom de regel geldt dat we de andere sexe geen hand mogen geven.
En als we deze regel zo belangrijk vinden, zijn dan de andere regels die hetzelfde doel hebben, dan niet net zo belangrijk?

catwomen
22-01-07, 22:35
Geplaatst door IbnRushd
Dus wees verstandig en loop niet constant te kraaien.


Trieste reactie, zegt eigenlijk genoeg over jou.

Olive Yao
22-01-07, 22:56
Geplaatst door catwomen
Moeten we ons dan niet afvragen waarom de regel geldt dat we de andere sexe geen hand mogen geven.
De vraag naar het waarom van regels lijkt me inderdaad belangrijk en vruchtbaar.

tr_imparator
22-01-07, 23:08
Geplaatst door Olive Yao
De vraag naar het waarom van regels lijkt me inderdaad belangrijk en vruchtbaar.

`Omdat het moet volgens mijn geloof. Punt.`

Olive Yao
22-01-07, 23:11
Geplaatst door tr_imparator
`Omdat het moet volgens mijn geloof. Punt.`
Dat antwoord vertelt me inderdaad wat ik aan "jou" heb.

tr_imparator
22-01-07, 23:18
Geplaatst door Olive Yao
Dat antwoord vertelt me inderdaad wat ik aan "jou" heb.


Wil je een date ofzo? :blowen:


ehmmm..hoe bedoel je?

catwomen
22-01-07, 23:31
Geplaatst door tr_imparator
`Omdat het moet volgens mijn geloof. Punt.`

Volgens het geloof zijn we ook verplicht om zoveel mogelijk kennis te vergaren, dus puur iets doen omdat het moet is niet de bedoeling :wink:

Pixelshade
22-01-07, 23:46
omdat een of ander vrouwtje in een paar seconden van haar leven geen hand wil geven aan een mannelijk mensje krijgen wij dit nieuws van overzee? Hoezo westerse hypocrisie?

barfly
23-01-07, 00:06
Geplaatst door Pixelshade
omdat een of ander vrouwtje in een paar seconden van haar leven geen hand wil geven aan een mannelijk mensje krijgen wij dit nieuws van overzee? Hoezo westerse hypocrisie?

Ja! Waarom moet dat hysterische pokkewijf de boel zo op stelten zetten? :mad:

IbnRushd
23-01-07, 10:09
Geplaatst door catwomen
Onzin!

Deze vrouw wenst in een samenleving, welke niet op islamitische gronden is gestoeld, het recht op om mannen geen hand te schudden. Dit baseert zij op regels van Islaam. Wanneer deze regels zo belangrijk voor haar zijn, en zij daarvoor verwacht dat een niet islamitische samenleving zich hier aan aanpast, dan vind ik dat de vraag gesteld mag worden, waarom zij zich dan niet aan alle regels houdt, welke aan vrouwen en mannen zijn opgelegd.

Daar ga je weer met je nonsens. Wie zegt dat zij verwacht dat de 'samenleving' (jeetje, wat een groot woord) aan de islamitische regel(s) moet aanpassen?

Wat laat de Engelse wetten toe wat betreft het werken voor de overheid (politie = overheidsfunctie)? Dat lijkt me wel een betere vraag.


Geplaatst door catwomen

Moeten we ons dan niet afvragen waarom de regel geldt dat we de andere sexe geen hand mogen geven.
En als we deze regel zo belangrijk vinden, zijn dan de andere regels die hetzelfde doel hebben, dan niet net zo belangrijk?

Ik begrijp je redenering wel hoor. Maar theorie is een tikkeltje anders dan hoe het er in de praktijk aan toe gaat. En dat is nou mijn punt juist. Je merkt ook gewoon dat ik steeds bij de draad blijf en vertik om een hard oordeel te geven. En als we alles weten dan moet je de situatie ook laten wegen. In de islam bestaat er ook zo van 'noodgevallen' e.d. En laat toevallig dat woord subjectief zijn. Dus, in zo'n casu zou alleen een 'alim het recht hebben om tot een juiste conclusie te komen.

Invidia
23-01-07, 10:18
Maar, serieus, raken jullie dan nooit uitgepraat over handen schudden?

contradictio
23-01-07, 10:47
Het zijn niet alleen de moslims die worstelen met bepaalde 'door de omgeving opgelegde' gebruiken....

http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/items/EEpuZuuFEkEKJtUMGm.php


Etiquette van de nieuwjaarszoen en nieuwjaarswens

(tekst: zibb.nl)

Zoenen, zoenen, zoenen

De etiquette van het zoenen op het werk

Nederland valt elkaar weer massaal in de armen tijdens de vele nieuwjaarsborrels en bijeenkomsten. Moeten we per se zoenen of is een stevige handdruk goed genoeg? Wat is de houdbaarheidsdatum van de nieuwjaarsgroet?

Wel kussen?

Drie maal kussen op de wang (links-rechts-links) is een gewoonte die uit Brabant en Limburg is overgewaaid naar de rest van Nederland. Van oorsprong was deze kus alleen bedoeld voor familie en intieme vrienden. Tegenwoordig kijkt niemand er nog raar van op.
Houdt u wel van een gelegenheidskus? Dan beroert u met uw lippen vluchtig de wang van de ander. U bewaart enige fysieke afstand - ongeveer de lengte van de onderarm - en laat begeleidende geluiden (smakken!) achterwege. Een kus op de mond is alleen voor uw geliefde. Zo’n intieme handeling is bij nieuwjaarsbijeenkomsten volstrekt taboe, hoe close u ook denkt te zijn met uw collega’s of zakenrelaties.
Wel zoenen maar niet driemaal? Meld dan vriendelijk dat u het bij één (of twee) zoenen laat.

Liever een handdruk?

U houdt niet van al dat gezoen? Doe het dan niet . Geen enkele etiquetteregel schrijft voor dat kussen móet. Een stevige handdruk drukt vaak meer uit dan vluchtige zoenen.
Het initiatief om níet te zoenen, zult zelf moeten nemen. Met een bijna gestrekte arm en uitgestoken hand houdt u opdringerige relaties of collega’s beleefd doch beslist op afstand.
Wat ook helpt, is het voorwenden van een verkoudheid of (nóg effectiever) een koortslip. Heeft u zich juist voorgenomen in het nieuwe jaar niet meer te jokken? Zeg dan gewoon ronduit dat u niet wilt kussen.

Andere culturen

Heeft u collega’s of zakenrelaties uit andere culturen en kent u de gewoonten niet? Gedraag u dan bescheiden en stel u bij het uitwisselen van de nieuwjaarsgroet afwachtend op. De omgang met andere culturen is niet in een paar regels te definiëren. In de ene cultuur is een omhelzing heel gewoon, in de andere is een stevige handdruk ongewenst. Met een bescheiden opstelling en respect voor afwijkende gewoonten komt u een heel eind.

Tot wanneer?

Een strikte houdbaarheidsdatum voor de nieuwjaarswens is er niet. Die bepaalt u zelf. Wilt u wat meer houvast? Trek dan de grens na de derde week van januari. Rond die tijd geven koningin Beatrix en de voorzitter van de Tweede Kamer hun officiële nieuwjaarsrecepties. Daarna is het in Nederland weer business as usual.



http://www.telegraaf.nl/binnenland/article31012921.ece

Button tegen verplichte nieuwjaarszoen
door Rosanneke Jongbloed
AMSTERDAM - Nog even en we moeten er allemaal weer aan geloven: het 'gelukkig nieuwjaar zoenritueel'. Voor wie volgende week maandag de goedbedoelde zoenen van collega's liever aan zich voorbij wil laten gaan, is er de 'niet zoenen-button'.


"Zoenen is een intimiteit die je normaal alleen deelt met vrienden of geliefden, maar met oud en nieuw ben je bijna verplicht om iedereen te zoenen. Ook die collega waar je een hekel aan hebt", zegt Dolph Kohnstamm, hoogleraar ontwikkelingspsychologie.


Persoonlijk lijkt het me handiger om in plaats van met verschillende buttons rond te lopen te werken aan een 'nieuwe Nederlandse cultuur" waarin niemand de ander zomaar aanraakt zonder wederzijdse instemming. Qua respect enzo vind ik een korte knik/buiging met een glimlach voldoende als kennismaking (niet dat ik nu een hand die uitgestoken wordt weiger of zo btw).. Wellicht even wennen, maar uiteindelijk stoot je dan niemand meer voor het hoofd (immers het is dan een norm geworden), er zijn meer mensen op deze planeet die niet kussen en geen handen schudden dan die het wel doen, bovendien is het ook handig ivm het beperken van epidemieen...

catwomen
23-01-07, 10:55
Geplaatst door IbnRushd
Daar ga je weer met je nonsens. Wie zegt dat zij verwacht dat de 'samenleving' (jeetje, wat een groot woord) aan de islamitische regel(s) moet aanpassen?


Zij verwacht wel dat de samenleving zich aanpast. De meneer is onderdeel van die samenleving (een samenleving waarin mannen en vrouwen elkaar gewoon de hand geven en waarin dat ook wordt verwacht door de meesten)) en zij vindt dat hij maar moet accepteren dat zij geen handen wenst te schudden. Met andere woorden de opvatting van de samenleving waarin zij woont en werkt, en waarin het geven van handen een normaal verschijnsel is, moet zich kennelijk aanpassen aan vrouwen en mannen die geen handen wensen te schudden. De overgrote meerderheid moet zich dan kennelijk maar schikken naar een hele kleine minderheid.

En wat mijn nonsens betreft die ik volgens jou uitkraai kan ik alleen maar antwoorden dat je weinig tot geen respect toont voor mensen hier op dit forum. Ik zie dat je een moderator bent en het lijkt me dat je dan wel een iets andere opstelling mag verwachten.

Maar goed, ik laat het verder maar voor wat het is, want discussieren met iemand die termen als nonsens en kraaien etc gebruikt (en op die manier probeert de ander belachelijk te maken, om te voorkomen dat hij serieus in moet gaan op argumenten die wel degelijk tellen)) is in mijn ogen een te grote aanslag op mijn tijd.

Salaam

IbnRushd
23-01-07, 11:17
Geplaatst door catwomen
Zij verwacht wel dat de samenleving zich aanpast. De meneer is onderdeel van die samenleving (een samenleving waarin mannen en vrouwen elkaar gewoon de hand geven en waarin dat ook wordt verwacht door de meesten)) en zij vindt dat hij maar moet accepteren dat zij geen handen wenst te schudden. Met andere woorden de opvatting van de samenleving waarin zij woont en werkt, en waarin het geven van handen een normaal verschijnsel is, moet zich kennelijk aanpassen aan vrouwen en mannen die geen handen wensen te schudden. De overgrote meerderheid moet zich dan kennelijk maar schikken naar een hele kleine minderheid.

Handen schudden vind ik op zich geen belangwekkende issue, en dat daar een heisa van gemaakt wordt is mn raadsel. M.i. lijkt juist dat de overheersende cultuur mensen met een andere overtuiging dwingt om een regel te verbreken, terwijl hand schudden maar een klein onderdeel is van de cultuur. T is meer een officiële gebeuren en gebeurt sporadisch. Verder lijkt juist een vrouw/man die zich buitensluit van de samenleving, dmv niet werken, thuis blijven, enzovoort, erger dan een vrouw/man die wel werkt en een relatie opbouwt zonder elkaar te schaden, zowel religieus als cultuur. Kom op, handen schudden is maar een van de velen manieren hoe men elkaar begroet.


Geplaatst door catwomen

En wat mijn nonsens betreft die ik volgens jou uitkraai kan ik alleen maar antwoorden dat je weinig tot geen respect toont voor mensen hier op dit forum. Ik zie dat je een moderator bent en het lijkt me dat je dan wel een iets andere opstelling mag verwachten.

Maar goed, ik laat het verder maar voor wat het is, want discussieren met iemand die termen als nonsens en kraaien etc gebruikt (en op die manier probeert de ander belachelijk te maken, om te voorkomen dat hij serieus in moet gaan op argumenten die wel degelijk tellen)) is in mijn ogen een te grote aanslag op mijn tijd.

Salaam

Je hebt gelijk. Mn excuses hiervoor.

salaam

catwomen
23-01-07, 11:20
Geplaatst door IbnRushd



Je hebt gelijk. Mn excuses hiervoor.

salaam

Excuses aanvaard :wink:

Salaam

catwomen
23-01-07, 11:41
Geplaatst door IbnRushd
[B]Handen schudden vind ik op zich geen belangwekkende issue, en dat daar een heisa van gemaakt wordt is mn raadsel. M.i. lijkt juist dat de overheersende cultuur mensen met een andere overtuiging dwingt om een regel te verbreken, terwijl hand schudden maar een klein onderdeel is van de cultuur. T is meer een officiële gebeuren en gebeurt sporadisch. Verder lijkt juist een vrouw/man die zich buitensluit van de samenleving, dmv niet werken, thuis blijven, enzovoort, erger dan een vrouw/man die wel werkt en een relatie opbouwt zonder elkaar te schaden, zowel religieus als cultuur. Kom op, handen schudden is maar een van de velen manieren hoe men elkaar begroet.

/B]

Mijn laatste bijdrage aan dit topic.

In de eerste plaats vind ik handen schudden geen issue, ik geef de ander altijd een hand en ik kom in situaties waarin dat veel voorkomt.

Deze vrouw wil geen handen schudden. Dit kun je benaderen met de gedachte, wat is het probleem, handen schudden is maar zo'n klein onderdeel van de begroeting. Inderdaad.

Je kunt de zaak ook bekijken vanuit een andere invalshoek. Waarom wil deze vrouw geen handen schudden. Zij is degene die van het gangbare patroon afwijkt. En dan ben ik benieuwd als zij hier zo aan hecht, waarom ze daar dan zo aan hecht en hoe ze dan omgaat met de andere islamitsche leefregels, welke toch wel een behoorlijke scheiding aanbrengen tussen de seksen. En die veelal dieper ingrijpen op een werksituatie dan alleen het niet handen willen geven.

Regels zijn veelal opgelegd om te vookomen dat men in problemen raakt.
Neem nu het oversteken, je kijkt hier eerst naar links, dan rechts en dan nog een keer links. De meest veilige manier van oversteken. Wanneer ik 1 van de drie weglaat wordt de manier van oversteken opeens minder veilig.

En verder kan ik alleen maar beamen dat het goed is als mannen en vrouwen beiden werken en ook samenwerken.
En of dat nu in studie, betaalde baan of vrijwilligerswerk is, is mij om het even. Maar voor het zelfrespect van mensen zijn deze bezigheden wat mij betreft onontbeerlijk.
En wat het opvoeden van kinderen betreft, is dat in mijn ogen ook een volwaardige baan, mits je je niet afsluit voor de samenleving, maar ook dan kun je actief deelnemen denk aan helpen op school etc.

Salaam

Aït Ayt
23-01-07, 12:10
Police respond to handshake snub
Sir Ian Blair

Sir Ian "questioned the validity of the request", Scotland Yard said.
Scotland Yard says personal beliefs must not be put above police duties, after a constable refused to shake hands with Sir Ian Blair.

The Muslim woman officer refused to shake hands with the Metropolitan police chief on religious grounds.

It happened when Sir Ian inspected 200 recruits at a passing out parade.

The Met says the officer puts the job's requirements above her personal beliefs, which she only exercises where there is a choice.

"Any refusal to engage in this manner would not be tolerated by the Metropolitan Police Service," it added.

It said the officer's request not to shake her boss's hand was only granted "out of a desire to minimise any disruption to others' enjoyment, and to ensure the smooth running of what is one of the most important events in an officer's career."

The commissioner questioned the validity of the request, and the matter is being looked into by the MPS, it said, adding that an officer's probationary period is designed specifically to ensure that "they undertake the role as required".

If this does not occur the officer may be required to leave the Service as any variation on this will not be tolerated.

The woman had said it was contrary to her religious teaching to touch a man, the Mail on Sunday reported.

The woman, who wore a uniform hijab, also refused to be pictured with Sir Ian at the event on 21 December as she did not want a photo used for "propaganda purposes", the paper said.

The incident took place at Imber Court, the Metropolitan Police Service's sports and conference centre at Thames Ditton, south-west London.


I actually think the only problem is when there is cultural and religious ignorance and misunderstanding
Islamic Human Rights Commission

The Mail on Sunday said the Pc, described as a "non Asian Muslim", was among recruits who had competed 18 weeks of basic training.

Several Muslim groups have defended the officer's actions and insisted it would not affect how she carried out her job.

Massoud Shadjareh, chairman of the Islamic Human Rights Commission, said the "overwhelming majority" of practising Muslims would avoid physical contact with members of the opposite sex.

"Muslims do not physically touch members of the opposite sex unless they are married or very closely related - for example, brother and sister or uncle and niece," he said.

"This is not a sign of disrespect or anything."

He added that those employed in jobs such as police officers or doctors would not have a problem with touching people in order to fulfil their duties.

"I actually think the only problem is when there is cultural and religious ignorance and misunderstanding," he said.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6284231.stm

H.P.Pas
23-01-07, 14:28
Geplaatst door catwomen
Regels zijn veelal opgelegd om te vookomen dat men in problemen raakt.


Alle regels hebben deze uitwerking:
van het doel achter de regel af te leiden en lichtzinniger te maken.

Daar komen problemen van.