PDA

Bekijk Volledige Versie : Afellay kiest voor Oranje



barfly
26-01-07, 14:24
EINDHOVEN - Ibrahim Afellay heeft gekozen voor het Nederlands elftal. De middenvelder van PSV heeft dat aan bondscoach Marco van Basten laten weten.

De Nederlander van Marokkaanse afkomst speelde al in Jong Oranje, maar twijfelde over de definitieve keuze tussen Nederland en Marokko.

Een moeilijk keus, aldus Afellay: "Na één en ander zorgvuldig te hebben overwogen, heb ik besloten mijn interlandcarrière in Nederland voort te zetten. Ik wil hierbij benadrukken dat deze beslissing een hele moeilijke is geweest. Enerzijds heeft gevoel een rol gespeeld, anderzijds ben ik in Nederland geboren en heb ik hier mijn voetbalopleiding genoten."

Kwaliteiten

Bondscoach Marco van Basten is blij met de beslissing van Afellay: "Ik ben blij dat Ibrahim heeft aangegeven ook in de toekomst voor Nederland te willen uitkomen. Hij is een goede voetballer met veel kwaliteiten, die, als hij zich blijft ontwikkelen zoals nu bij PSV, waarschijnlijk komende jaren een belangrijke rol kan spelen voor Oranje."

Marokko

"Ik ben me er van bewust dat hij voor een zeer moeilijke keuze stond. Hoewel hij is geboren en opgegroeid in Nederland, weet ik dat hij zich in zijn hart ook erg verbonden voelt met Marokko en de Marokkaanse gemeenschap. Het is belangrijk dat hij alle tijd heeft genomen om tot een weloverwogen keuze te komen," aldus Van Basten.

Eer

In een verklaring gaf Afellay aan dat hij lang heeft getwijfeld: "Uitkomen voor Oranje of het Marokkaanse elftal is voor mij een eer. Het spelen voor het Nederlands elftal komt mijn ontwikkeling als speler van PSV echter ten goede, omdat onder andere de Nederlandse competitie stil ligt ten tijde van interlands van Oranje."

Afellay: "Ik wil mijn diepste respect richting Marokko betuigen. Het verzoek aan mij om uit te komen voor het Marokkaanse nationale elftal heeft me gestreeld. Desalniettemin acht ik de keuze om in de toekomst voor het Nederlands elftal te spelen de juiste. Ik hoop dan ook op een plezierige en succesvolle tijd bij Oranje."

Selectie

Vanwege een liesblessure moet Afellay de eerstvolgende interland van Oranje, op 7 februari tegen Rusland, aan zich voorbij laten gaan. Om deze reden maakte de PSV-middenvelder geen deel uit van de voorlopige selectie, die eerder deze week wereldkundig werd gemaakt.

Bron: nu.nl (http://www.nu.nl/news/957592/41/Afellay_kiest_voor_Oranje.html)

Goede beslissing :duim:

observer
26-01-07, 15:14
omdat onder andere de Nederlandse competitie stil ligt ten tijde van interlands van Oranje." klopt en bv de kwalificatie en eindtournooi van de afrikacup niet

dat is voor spelers uit afrika(en de clubs die ze betalen) een enorm nadeel

al moet ik zeggen dat het niet zo belangrijk is het laatste wat het nederlandse elftal nodig heeft is nog een lichtgewicht middenvelder

chrisutrecht
26-01-07, 23:02
Ik denk dat het een waanzinnig moeilijke keuze is geweest voor Afellay. Er zullen vast Marokkanen zijn die hem als een 'overloper' zien. Maar als hij voor het Marokkaanse elftal had gekozen, had hij de kritiek gekregen dat hij niet geïntegreerd is of erger. Eigenlijk een onmogelijke keuze.

Je kunt het een beetje vergelijken met de vraag die veel Marokkaanse Nederlanders geregeld krijgen: voel je je nou vooral Nederlander of vooral Marokkaan? Ik heb 'm in het verleden ook wel eens gesteld, denk ik, maar ik beloof plechtig dat ik het nooit meer zal vragen. Het enige vanzelfsprekende antwoord is 'allebei'.

Helaas moest Afellay wel kiezen.

Ik heb er op m'n eigen site een log over geschreven:
De Marokkaan moet kiezen (http://bonebakker.punt.nl/index.php#318046)