PDA

Bekijk Volledige Versie : Waar blijft de moslim stem?



azulay
27-01-07, 11:02
Waarom zijn de moslims erg stil als het gaat om geweld onder de moslims zelf? Het zijn uiteindelijk de onderlinge oorlogen en conflicten, die verantwoordelijk zijn voor vrijwel alle slachtoffers onder de moslims. Waarom laten de moslims niets van zich horen als er honderdduizenden moslims uitgemoord worden in Darfur en miljoenen de woestijn in worden gejaagd? Waarom horen we niets over de sektarische moorpartijen op markten en schoolpleinen in Irak die ondertussen duizenden levens hebben gekost? Waarom bekritiseert niemand de Palestijnse interne strijd, die gisteren alleen al aan 16 mensen het leven heeft gekost? Waarom heeft niemand ooit gedemonstreerd tegen de extremisten in Algerije die honderdduizenden mensen hebben vermoord? Waarom heeft men nooit actie ondernomen om een einde te maken aan de Somalische burger oorlog? Waar blijft de zogenaamde broederschap? Hebben de moslims wel een moreel besef?
Aan de andere kant staat de islamitische wereld op zijn achterste poten als er een onbeschoft cartoontje gepubliceerd of een domme uitspraak gedaan wordt? Iets dat in mijn ogen juist geen aandacht behoeft en niet van belang is, omdat de islam daar boven staat?

Kunnen jullie mij helpen om antwoorden op deze vragen te vinden?

foxcave
27-01-07, 17:40
Geplaatst door azulay
Waarom zijn de moslims erg stil als het gaat om geweld onder de moslims zelf? Het zijn uiteindelijk de onderlinge oorlogen en conflicten, die verantwoordelijk zijn voor vrijwel alle slachtoffers onder de moslims. Waarom laten de moslims niets van zich horen als er honderdduizenden moslims uitgemoord worden in Darfur en miljoenen de woestijn in worden gejaagd? Waarom horen we niets over de sektarische moorpartijen op markten en schoolpleinen in Irak die ondertussen duizenden levens hebben gekost? Waarom bekritiseert niemand de Palestijnse interne strijd, die gisteren alleen al aan 16 mensen het leven heeft gekost? Waarom heeft niemand ooit gedemonstreerd tegen de extremisten in Algerije die honderdduizenden mensen hebben vermoord? Waarom heeft men nooit actie ondernomen om een einde te maken aan de Somalische burger oorlog? Waar blijft de zogenaamde broederschap? Hebben de moslims wel een moreel besef?
Aan de andere kant staat de islamitische wereld op zijn achterste poten als er een onbeschoft cartoontje gepubliceerd of een domme uitspraak gedaan wordt? Iets dat in mijn ogen juist geen aandacht behoeft en niet van belang is, omdat de islam daar boven staat?

Kunnen jullie mij helpen om antwoorden op deze vragen te vinden?

Dit vraag ik mij al jaren af, en ik heb het ook moslims gevraagd in mijn omgeving, weinig nuttige of zinnige antwoorden.

Saptaparna
28-01-07, 19:01
Bedankt voor de vragen!

Wat is er nodig voor maatschappelijke verandering? Mijn antwoord: een kritische massa mensen die zichzelf veranderen, die bereidt zijn dezelfde situatie met een andere bewustzijn of een andere visie te benaderen, desnoods een visie die hen eerst tegen de borst stuitte. Stelling nemen voor het algemeen belang gaat volgens mij vaak gepaard met het overstijgen van je eigen, persoonlijke comfortabele belang. Dit belang kan uiteenlopen van een kleine moeite, bijvoorbeeld iets van je tijd en energie opgeven om ouderen in een bejaardentheuis te helpen, tot zeer grote moeite, zoals het geven van je leven om te bewijzen dat een bepaald regime niet deugt (Weisse Rose).

Het mag duidelijk zijn dat een grotere moeite, meer kracht vergt, meer doelgerichtheid om ten wille van anderen je persoonlijk belang opzij te schuiven. De vraag is dus volgens mij: hoe graag willen gematigde en goede moslims helpen het negatieve imago van het islamitische geloof omver te werpen? Hoe graag wil je iets en hoeveel ben je bereid ervoor op te geven, zelfs wanneer het gaat om je eigen identiteit, je eigen 'ik', je eigen leven?

De vraag is: ben je bereid te sterven?

Het is gebleken dat er genoeg (te veel) mensen bereid zijn geweest voor haat te sterven, maar wie wil er voor liefde of vrede sterven? Het zal niet voor iedere vredesvoorstander nodig zijn letterlijk zijn leven op te offeren, maar door het toenemende geweld wordt de moeite die gevraagd wordt voor verbetering van de situatie steeds groter. Het is daarbij belangrijk een aantal principes te onthouden, namelijk:

- dat positieve verandering inderdaad mogelijk is;
- "Stop saying I can't and say I CAN." - KRS-One

Ik hoop dat genoeg mensen de deugd zullen omarmen, zodat er een vruchtbare bodem kan ontstaan voor het stichten van een Broederschap der Mensheid.