PDA

Bekijk Volledige Versie : Mogen Moslims Lachen?



Marsipulami
31-01-07, 21:52
Mogen Muslims Lachen?

Inleiding

In de eindejaarsperiode houden Belgische stand-up comedians elk jaar een eindejaarsconference. Iemand schreef me onlangs "toch wel jammer dat dit bij muslims niet kan". Door de Deense cartoonkwestie is inderdaad de indruk ontstaan dat muslims niet mogen lachen en dat de islam een stijve bedoening is waarin humor uit den boze is. Maar wat zeggen de primaire bronnen van de islam eigenlijk over humor? Mógen muslims grappen? Mógen muslims lachen? En bestaan er muslim stand-up comedians?


1. Positieve, optimistische houding tegenover het leven

Een lach en een traan horen bij het leven. Islam wil mensen uiteraard niet verbieden mens te zijn, met dien verstande dat ook wat humor betreft de islam een leidraad biedt en de grenzen van het toelaatbare aangeeft.

Algemeen, staat de islam een positieve, optimistische kijk voor op het leven. [1] De islam gelooft niet in de erfzonde: de mensen worden puur, niet belast met enige zonde, met een vrije wil geboren, gewapend met instrumenten om aan het kwade te weerstaan. De zin van het leven wordt omschreven als een test om te zien of men het goede of het kwade zal doen, een proces dat afgewogen wordt aan het doel God te dienen in alles wat men doet - en dus consequent voor het goede te kiezen. Voor- en tegenspoed zijn integrale onderdelen van deze test, waarbij God verzekert dat Hij geen mens meer zal opleggen dan hij aankan, een gegeven dat vertrouwen in het eigen kunnen en een positief zelfbeeld aanwakkert. In de islam is er geen plaats voor wanhoop - krijgt men het toch eens moeilijk, dan staat een gelovige er immers nooit alleen voor. Men kan ten allen tijde rekenen op God, wiens barmhartigheid en genade het menselijk bevattingsvermogen ver overstijgen.

Muslims worden aangemoedigd dit optimisme ook thuis uit te stralen en in familiale kring voor een ontspannen aangename sfeer te zorgen - daar mag al eens een speelse grap komen bij kijken.

«Omar zei : "Ik bewonder de man die bij zijn familie is als een kind (speels), en die zodra hij hen verlaat meer ernstig is."» [2]

De profeet lachte overigens zelf ook ten gepaste tijde:

«... Ik zag de boodschapper van God zich de tanden bloot lachen» (gemeld door Aby Dharr, in Muslim)

Lachen wordt gewaardeerd in de islam. De islam beschouwt het elkaar begroeten met een glimlach zelfs als een vorm van liefdadigheid.

«Je glimlach naar je broeder is een daad van liefdadigheid (sadaqah).» (Al Tirmidhi)

De profeet zei dat wanneer men zijn ouders verdriet aan doet, men hen weer aan het lachen moet brengen.

«Abdullah ibn Amr ibn al'As meldde dat een man bij de apostel van God kwam en zei: "ik kwam bij u om de eed van trouw af te leggen en om te emigreren, en liet mijn ouders in tranen achter". De profeet zei: "keer terug naar uw ouders en breng hen aan het lachen zoals je hen aan het wenen bracht."» (Sunan Abu Dawuud)

Noteer hier meteen hoe hoog de islam de ouders aanschrijft, dat de profeet het belangrijker vindt dat een muslim zijn ouders gelukkig maakt dan dat hij bij de profeet komt en emigreert naar een muslimland.

De boog moet ook niet altijd gespannen staan. Volgens de profeet is er een tijd voor ernst en devotie, en een tijd voor lichter vermaak.

«Hanzalah Al-Usaidi, een van de gezellen van de profeet, vertelde: Abu Bakr kwam mij tegen en vroeg: "Hoe maak je het, Hanzalah". Ik antwoordde: "Hanzalah is een hypocriet geworden". Hij zei: "Subhanallah (Glorie zij God)! Wat bedoel je?". Ik antwoordde: "Wanneer we bij Gods Boodschapper van God zijn vermeldt hij het Vuur en het Paradijs tot het is alsof we die kunnen zien. Maar wanneer we het gezelschap van de Profeet verlaten en spelen met onder vrouwen en kinderen en onszelf bezighouden met onze eigendommen, vergeten we veel". Abu Bakr antwoordde: "Bij God, ik ervaar hetzelfde". Hij en ik gingen bij de profeet van God, en ik zei: "O Boodschapper van God! Hanzalah is een hypocriet geworden". Hij vroeg: "En waarom is dat zo?". Ik antwoordde: "O Boodschapper van God! Wanneer we bij u zijn, spreekt u over het Vuur en het Paradijs tot het is alsof we het kunnen zien. Dan gaan we weg en spelen we met onze vrouwen en kinderen en houden we ons bezig met onze eigendommen en vergeten we veel". De Boodschapper van God, zei daarop: "Bij Hem in Wiens hand mijn ziel is, als jullie zouden doorgaan op hetzelfde niveau als datgene waarop jullie God gedenken wanneer jullie bij mij zijn, dan zouden de Engelen jullie de hand geven wanneer jullie rusten en wanneer jullie rondwandelen, maar O Hanzalah, er is een tijd (voor dit) en een tijd (voor dat)". Hij herhaalde die uitdrukking drie keer.» (Muslim) [3]


2. Voorbeeld van profeet Mohamed en zijn gezellen

Bij de gezellen van de profeet was het niet de hele tijd een en al ernst. Ze maakten er ook wel eens een gezellige, speelse bedoening van. Zo bekogelden ze elkaar op een keer met de schillen van watermeloenen:

«De gezellen plachten te spelen door de schillen van watermeloenen naar elkaar te gooien, maar wanneer het tijd was voor ernst, waren het echte mannen» (Bukhari, in zijn book Al-Adab al-Mufrad) [4]

De gezellen van de profeet haalden blijkens de hadith collecties ook wel eens een 'practical joke' uit:

«Abu Bakr ging naar Busra om daar zaken te doen. Nu'ayman en Suwaybit ibn Harmalah, die beiden ook in Badr geweest waren, vergezelden hem. Suwaybit was verantwoordelijk voor het voedsel gedurende de trip, en Nu'ayman zei tegen hem: "Geef me wat te eten!". Suwaybit zei: "Niet voor Abu Bakr hier is". Nu'aymen was een opgewekte man met een gevoel voor humor, en hij benaderde een paar mensen die vee bij zich hadden. Hij zei: "zijn jullie niet geïnteresseerd om van mij een robuuste Arabische slaaf te kopen?" Ze stemden in. Hij zei: "Hij heeft wel een grote mond en het is mogelijk dat hij beweert een vrij man te zijn. Als jullie hem daarom niet willen kopen, vergeet dan de zaak en veroorzaak dan voor mij geen problemen met hem". Ze antwoordden: "Geen probleem, we kopen hem". Ze brachten hem 10 jonge vrouwelijke kamelen. Nu'aymen bracht de dieren terug en zei aan de kopers: "Dat is 'm". Suwaybit schreeuwde: "Ik ben een vrij man!". De kopers zeiden: "hij heeft ons alles over u verteld", deden een koord rond zijn nek en brachten hem weg. Dan keerde Abu Bakr terug, en men vertelde hem wat er gebeurd was. Hij en zijn reisgenoten brachten de kamelen terug en namen Suwaybit weer mee. [Terug in Medina] deden ze hun relaas van het voorval aan de profeet, en hij en zijn gezellen moesten er een jaar later nog om lachen.» (gemeld door Umm Salamah, in Imam Ahmad) [5,6]


3. Opinies van geleerden en prominente muslims

- Ibn Abbas vroeg aan sommige van zijn gasten om lichte en humoristische conversatie te voeren opdat ze een aangename tijd zouden doorbrengen en zich niet zouden vervelen. [7]

- Al Khahil bin Ahmad al Fraheedi zei: "mensen zouden zich opgesloten voelen als ze niet zouden grappen". [8]

- Men vroeg eens aan Ibn Sireen (8e eeuw na christus) of de gezellen van de profeet ooit tijd hadden voor plezier. Hij antwoordde: "Wat denken jullie van hen? Zij waren zoals alle andere mensen, en hadden tijd voor vermaak". [9]

- 'Ali Ibn Abi Talib zei: "laat uw hart van tijd tot tijd eens rusten, anders zal je een inzinking krijgen door buitensporige druk". [10]

- Ali ibn Abi Talib zei: "de geest wordt moe, net zoals het lichaam, behandel ze dus met humor", en "fris jullie geest van tijd tot tijd op, want een vermoeide geest wordt blind". [11]

- Abu Ad-Darda' zei "Ik vermaak mijn hart met iets onbenullig om het sterker te maken ten dienste van de waarheid". [12]


4. Soorten humor

Islam draagt de muslims op vriendelijk, attent, respectvol met anderen (muslim of niet-muslim) om te gaan. [13]. De bepaling van het toelaatbare voor humor, sluit daar helemaal bij aan. Zo onderscheidt Ibn Hayan twee soorten grappen: [14]

Enerzijds is er de humor waarin geen zonde begaan wordt en die niet leidt tot het uit elkaar drijven van mensen, die niet kwetst en niet leidt tot het verwaarlozen van het geloof. Dergelijke grappen kunnen een gespannen situatie ontmijnen, kunnen mensen die droevig zijn verlichting brengen, kunnen voor een aangename, ontspannen sfeer zorgen. Deze humor is toegestaan.
Anderzijds zijn er grappen die wrevel en leed, vijandigheden en verdriet veroorzaken. Dit soort grappen is niet toegestaan.
Imam Al-Nawawi maakt een gelijkaardig onderscheid en stelt dat niet humor of grappen of zich verboden is, maar wel buitensporig en persistent grappen, omdat dit "tot een verharding van het hart leidt, afleidt van de verheerlijking van God, er vaak toe leidt dat anderen zich gekwetst voelen, haat genereert, en de mensen ertoe leidt respect en waardigheid te verliezen." [15]


5. Voorschriften inzake humor

5.1. Hoogstaande moraliteit

Muslims worden geacht zich correct, respectvol, attent, vriendelijk, volgens een hoogstaande moraal te gedragen.

«Er werd aan Profeet Mohamed gevraagd: "Welke muslim heeft perfect geloof?". Hij antwoordde: "Hij die het beste moreel karakter heeft"» (Tibrani)

De voorschriften inzake humor sluiten daar bij aan. Alles wat afbraak doet aan de eigen waardigheid of die van de ander, wat getuigt van vulgariteit en onverschilligheid voor de gevoelens van anderen, kortom alles wat afbraak doet aan de moraliteit, valt buiten het toegestane.

5.2. Schuwen van buitensporigheid en overdaad

De Koran omschrijft de gemeenschap van de muslims als een “ummat wasatan”, een gemeenschap van de middenweg. [16]. Geheel in lijn daarmee, wordt ook in de humor extremisme geschuwd. Grappen mag, maar buitensporigheid en overdaad niet. De profeet zei:

«Lach niet te veel, want lachen verschraalt het hart» (Saheeh al-Jaami) [17]

Dit komt ook tot uiting in het bekend gezegde "kruid uw conversatie met humor in dezelfde portie als waarmee je je voedsel kruidt met zout" [18] Door overdadige of buitensporige humor, verliest men het respect van de mensen. Als de omstandigheden er om vragen moet met ook ernstig kunnen zijn.

5.3. Geen leugens vertellen

Liegen om te grappen, mag niet. Profeet Mohamed maakte zelf ook wel eens en grapje, maar zij dat hij daarbij alleen maar de waarheid sprak:

«Abu Hurairah zei dat aan de profeet gezegd werd: "O Profeet van God, waarom grapt u met ons?". Hij antwoordde: "Ik zeg alleen wat waar is" » (Tirmidhi) [19

Hij waarschuwde de muslims dat men niet in leugens mag vervallen om mensen te vermaken.

«Wee diegene die tegen de mensen liegt om hen aan het lachen te brengen, wee hem, wee hem» (Abu Dauw, Tirmidhi, an-Nasa'i)

Een andere keer zei hij:

«Men wordt niet als een ware gelovige beschouwd tot men ophoudt met liegen voor de grap, en met redetwisten zelfs wanneer men de waarheid spreekt.» (Ahmad en At-Tabarani) [20]

5.4. Beleefd en fatsoenlijk taalgebruik

Muslims mogen sowieso geen onbeleefde of vulgaire taal gebruiken, niet in gewone conversaties, en dus ook niet bij het grappen. Een muslim moet ten allen tijde zorgzaam omspringen met zijn woorden – en dat geldt ook met grappen; wat men zegt heeft immers gevolgen in het hiernamaals:

«Wanneer een dienaar (van God) die zonder er aandacht aan te besteden een woord zou zeggen dat God bevalt, leidt dat er toe dat God zijn rang in het paradijs verhoogt. En wanneer een dienaar van God zonder er aandacht aan te besteden een woord zou uiten dat God misnoegt, leidt dat ertoe dat hij naar beneden gaat in het Hellevuur.» (Bukhari) [21]

5.5. Niet over alles kan gegrapt worden

In zijn tafsir omschrijft Ibn kathir hoe op een dag een van de hypocrieten zei: “diegenen die de Koran memoriseren hebben de grootste magen, zijn de ergste leugenaars en de grootste lafaards als er moet gevochten worden”. Toen de hypocriet hoorde dat zijn woorden overgemaakt werden aan de profeet, spoedde die zich naar profeet Mohamed, en zei hij hem dat hij maar grapte. Volgens de tradities werd naar aanleiding hiervan volgend Koranvers geopenbaard waarin spotten met de Koran en dus met God en met de centrale geloofspunten van de islam, gelijkgesteld wordt met in ongeloof vervallen: [22]

«En als jullie zouden vragen zouden zeij zeggen: "Wij kletsen maar wat en schertsen". Zeg: "Waren jullie met God, Zijn tekeken en Zijn gezant de spot aan het drijven?"Verontschuldig jullie niet. Jullie zijn ongelovig geworden na geloofd te hebben. Wij zullen een groep van jullie vergiffenis schenken, en een andere groep van jullie bestraffen omdat zij boodsdoeners waren. » (Koran 9:65-66)

Het verbod om over God of de profeten grappen te maken, moet niet gezien worden in repressieve zin, maar moet geplaatst worden binnen de betekenis die God en de profeten hebben binnen het leven van een muslim, en vooral binnen de liefde die muslims voor God en zijn profeten koesteren. Iemand van wie men met hart en ziel houdt, wil men niet ridiculiseren. Dat geldt des te meer voor God en dus ook voor zijn profeten. Omgekeerd, wil men de liefde van God voor de mens, niet beschamen. [23] Bovendien, betekent islam overgave aan God. Grappen maken met Diegene aan wie men zich, gedreven door liefde, met hart en ziel overgeeft, zou ertoe kunnen leiden dat men de overgave zelf niet meer ernstig neemt. Vandaar ook de samenhang tussen spotten met God en ongeloof.

5.5. Spot niet toegestaan

Men mag niet lachen met de waarden van de anderen en elkaar niet kleineren.

«Jullie die geloven! Mensen moeten elkaar niet belachelijk maken. Misschien zijn zij juist beter dan zij! (...) En maakt geen aanmerkingen op elkaar en geeft elkaar geen scheldnamen. (...)"» (Koran 49:11)

5.6. Humor mag de eer en de waardigheid van de ander niet kwetsen
Lachen met uiterlijke kenmerken mag niet.

«Op een keer lachten de mensen met de dunne, zwakke benen van 'Abdulllah ibn Mas'ud, waarop de profeet zei: "Lachen jullie met de zwakheid van zijn benen? Bij Hem in Wiens hand mijn ziel is, in de schaal van God zijn ze zwaarder dan Mount Uhud."» (gemeld door at-Tayalisi en Ahmad) [24]

5.7. Humor mag niet racistisch, kwetsend of beledigend zijn

Humor mag zich niet in het illegale begeven. Islam verbiedt racisme, en kent mensen het recht toe op bescherming van hun eer. [25] Het logisch gevolg is dat humor mensen niet mag krenken in hun eer, niet beledigend of racistisch mag zijn. Interessant is dat de Koran mensen ook het recht op bescherming van hun religieuze gevoelens toekent, een recht dat in het verlengde ligt van de door de Koran gegarandeerde godsdienstvrijheid: [26] De Koran waarschuwt dat men respect zal verliezen van de ander wanneer men met zijn geloof spot, en dat dit alleen maar vijandigheid zal oproepen.

«En hoont niet hen die zij in de plaats van God aanroepen, zodat zij God niet uit vijandigheid en zonder kennis gaan honen.» (Koran 6:108)

Deze grenzen aan humor zijn duidelijk ingegeven door een streven om de vrede in de gemeenschap te bewaren.


6. De praktijk

De misvatting dat humor in de islam verboden is, wordt niet alleen door de leer maar ook door de praktijk tegengesproken. Op internet kan men bijvoorbeeld verschillende websites met "muslim humor" vinden. Een zeer bekende soort grappen zijn deze van Mullah Nasruddin, een Perzische mullah die in de Middeleeuwen leefde en wiens grappen en anekdotes al eeuwen meegaan en doorgegeven worden van de ene generatie naar de andere, in tal van moslimculturen (o.m. de Turkse). De anekdotes hebben vaak naast een oppervlakkig grappige betekenis, een onderliggende filosofische les. Op internet zijn tal van websites aan hem gewijd.

En ja, er zijn ook muslim stand-up comedians. Om een paar voorbeelden te noemen: Preacher Moss, Mohammed Amer en Azhar Usman zijn drie muslims die samen op tournee gaan met een show die "Allah Made Me Funny" (God maakte me grappig) noemt.[27]. Andere bekende komische talenten zijn de Iraans-Amerikaanse comédienne Tissa Hami [28], de Britse muslimah en stand-up comedian Shazia Mirza [29], de Deen Omar Marzouk [30] en tal van anderen.

Besluit

Mag een muslim lachen? Natuurlijk mag een muslim lachen. De islam heeft een optimistische kijk op het leven, en een glimlach als begroeting wordt zelfs beschouwd als een werk van barmhartigheid. Alleen, moet een muslim ook ten allen tijde blijk geven van onberispelijk gedrag en hoogstaande moraliteit. En dat impliceert onder meer dat humor ingeperkt wordt door respect. Respect voor de eer en de waardigheid van de ander, maar ook zelfrespect en eigenwaarde. Bedoeling van de beperkingen inzake humor is de innerlijke vrede (in relatie tot God) en de vrede in de samenleving te vrijwaren, en de liefde van God niet te beschamen. Bovendien is humor als de kruiderij in de saus. Teveel ervan, maakt de saus ongenietbaar. Humor is ten andere niet altijd op zijn plaats, sommige situaties vereisen ernst.





Noten en literatuur

Zie Koran Notitie "Koranische Psychologie, een reis naar het (inwendige) paradijs" - op deze website
"Islam and the sense of huymor", Soumy Ana, Ummah.com, July-August 2002 - http://www.ummah.com/islam/taqwapalace/humour.pdf
"Islam and recreation", Islamic researchers, IslamOnline.net - http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnlin...
"The Manners of Joking", Islam House - http://www.islamhouse.com/en/modules.php?name=News&file=article&id=60
Zie noot 2.
Noteer dat de islam het recht op persoonlijke vrijheid verdedigt. Ten tijde van Mohamed was slavernij een diep geworteld gebruik, dat voorkwam bij alle godsdiensten. De Koran bevat een aantal maatregelen tegen slavernij, waardoor het gebruik over een periode van 40 jaar zo goed als volledig verdween. Meer informatie in de Koran Notitie: 'De Koran over mensenrechten: hefboom of hindernis voor integratie?", op deze website
Zie noot 2.
Zie noot 2.
"Does Islam go against Laughter", Yusuf Al Qaradawi, IslamOnline - http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-Engl...
Zie noot 9.
"Islam and recreation", Islamic researchers, IslamOnline - http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-Eng...
Zie noot 11.
Zie Koran Notitie Omgaan met niet-muslims - op deze website
Zie noot 2.
"Rules of Joking in Islam", Islam is for you - http://www.islamisforyou.com/islamicjokes.shtml#Rules
Zie Koran Notitie "Extremisme en de gemeenschap van de middenweg" op deze website
Zie noot 15.
Zie noot 11.
Voor deze en volgende hadith, zie noot 4
"A White Lie and April Fools' Day", 'Atiyyah Saqr, Yusuf Al Qaradawi, IslamOnline - klik hier.
Zie noot 4.
Tafsir Ibn Kathir, http://www.tafsir.com/default.asp?sid=9&tid=21538
Zie Koran Notitie "Liefde is mijn fundament" - op deze website.
"What counts is piety, not appearance", Islamic Researchers, IslamOnline - http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-Engl...
Zie Koran Notitie "De Koran over mensenrechten: hefboom of hindernis voor integratie" - op deze website
Zie noot 25.
"Allah made me funny, the official muslim comedy tour" - http://www.allahmademefunny.com/
"Veiled Humor, A female Muslim stand-up comedian?", Annika S. Hipple, March 7, 2003, The Iranian http://www.iranian.com/Satire/2003/March/Comic/index.html

Website van Shazia Mirza - http://www.shaziamirza.org/
Website van Omar Marzouk - http://www.omarmarzouk.dk/


http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert27.htm

mulan
31-01-07, 22:05
Ja dat mogen ze...Mogen Nederlanders overigens lachen??Ze doen dat in ieder geval bar weinig..(behalve als er van ze verwacht wordt te lachen...gezellige avonden met de collega's enzo :zozo: ) .


Sorry, kon het niet laten.

Marsipulami
31-01-07, 22:19
OK een mopje mag dus:


Vraag: Waarom hebben de Hollanders 's maandags zulke bekraste gezichten?


Antwoord: Omdat ze 's zondags met mes en vork hebben gegeten.

eTrex
31-01-07, 22:24
Geplaatst door mulan



Sorry, kon het niet laten.

Ja, dat mogen ze.... als het maar om moord en doodslag gaat ...

Sorry, kon het niet laten.

Marsipulami
31-01-07, 22:35
In de klas zegt de juf tegen Mohammedje dat ze hem vanaf vandaag gaan beschouwen als normale Nederlander.

Thuisgekomen zegt Mohammedje tegen zijn moeder:" Mama ik ben een Nederlander!".

Zijn moeder geeft hem een *** klap en hij heeft een blauw oog. En ze zegt: "je bent gewoon een Marokkaan *** kind"!

s' Avonds ligt Mohammedje in bed en hij hoort zijn vader thuiskomen. Hij vliegensvlug naar beneden en zegt tegen z'n vader: "Papa ik ben Nederlander".

Zijne pa geeft hem ook een klap voor z'n Marokkaanse *** kop en Mohammedje heeft nu 2 blauw ogen. En hij zegt: "je bent verdomme een Marokkaan".

De volgende dag in de klas. vraagt de juf: "Wat is er met jouw gebeurd Mohammedje?".

Zegt hij: "Ik ben nog maar een dag Nederlander en ben al door 2 van die kloote Marokkanen geslagen!"

Kal-El B.V
01-02-07, 01:49
Bestaan er moslim stand-up comedians ?


Dave Chapelle is moslim, wat denk je daar van ? Is meteen ook een van de allerbeste ter wereld.



Deze zijn ook leuk, check vooral even Azhar Usman.
Allah made me funny. (http://www.allahmademefunny.com/multimedia.html)

naam
01-02-07, 08:59
Geplaatst door mulan
Ja dat mogen ze...Mogen Nederlanders overigens lachen??Ze doen dat in ieder geval bar weinig..(behalve als er van ze verwacht wordt te lachen...gezellige avonden met de collega's enzo :zozo: ) .


Sorry, kon het niet laten.

Gezellige avonden met collega's zijn niet om te lachen. :hihi:

Iglo
01-02-07, 09:09
Geplaatst door naam
Gezellige avonden met collega's zijn niet om te lachen. :hihi: Nee, dan moet er serieus gedronken worden..

Marsipulami
01-02-07, 09:20
Hoe te handelen met hollanders


1. Veel buitenlanders noemen alles wat Hollands is "Dutch". Niet doen! Het woord Dutch herinnert een Hollander aan het woord Duits en dat wordt gebruikt voor duitsers en andere zaken waaraan hij een hekel heeft. Een Hollander is Hollander of Nederlander.

2. Probeer als buitenlander nooit om Nederlands te spreken. Niet alleen krijg je er enorme hoofdpijn van maar de Hollanders zullen absoluut niet snappen wat je bedoelt. Buitenlanders worden geacht om Engels te spreken of brabbeltaal. In dat laatste geval zijn ze een makkelijk doelwit voor zakkenrollers omdat ze toch niet in staat zijn om aangifte te doen bij de politie.

3. Probeer nooit om drop te eten. Drop is een soort lekkernij die alleen door Nederlanders kan worden gegeten. Het kan worden herkend aan de kleur: zwart. De smaak is een kruising tussen oorsmeer en printerinkt (blauw). Hollanders zijn absoluut dol op de rommel en eten er vele kilo's van. Er bestaat een volks-grote samenzwering om naar gezichten te kijken van buitenlanders die men heeft laten geloven dat het goedje eetbaar is.

4. Koop geen klompen. Ze zullen je volmaakt belachelijk staan. Dat is dan ook de reden dat men ze aan jou tracht te verkopen. Een Hollander zelf zou niet dood gevonden willen worden in die dingen. (Liefst zou een Hollander trouwens helemaal niet dood gevonden willen worden)

5. Maak geen gaten in dijken. Zulk gedrag wordt met algehele afkeur beschouwd en kan je in extreme gevallen een steniging met houten klompen opleveren. Voel je echter geheel vrij om een vinger in de dijk te steken als je je daartoe geroepen voelt. Dat levert je op z'n minst een paar lachbuien op van de inboorlingen.

6. Een Hollander heeft altijd gelijk en dat weet hij. Met dit in je achterhoofd is het erg makkelijk om met de meeste Hollanders om te gaan. Als je ooit ruzie krijgt met een Hollander, vertel hem dan dat hij helemaal gelijk heeft en dat je nu inziet hoe ongelijk jij had. Nu wordt hij absoluut gek: Omdat je een buitenlander bent kun jij nooit gelijk hebben. Je bent het met hem eens. Daarom kan hij geen gelijk hebben gehad. Onmogelijk! Hij is een Hollander. Maar..dan..hij... Nu wordt het tijd om op een afstandje toe te kijken hoe de Hollander zichzelf tracht te wurgen met een tulp.

7. Molens zijn onvermijdelijk.

8. Het is niet nodig om belangstelling te veinzen voor tulpen, molens, klompen of kaas. Iedere Nederlander weet dat je gekomen bent voor de softdrugs of de Amsterdamse walletjes. Beide zijn in grote hoeveelheden beschikbaar en makkelijk te vinden. Vraag gewoon aan elke Hollander die ouder is dan 6 jaar of aan een Franse tourist. (Zie ook onderdelen 19 en 20)

9. Vermijdt voetbalfans ten allen tijde. Voetbal is in Nederland slechts een excuus om de hersens in te slaan van zo ongeveer ieder ander, inclusief de jouwe. Dit gebeurt vooral als de wedstrijd is verloren... of bij gelijk spel... of als er is gewonnen. Het is byzonder onverstandig om gedurende deze festiviteiten in de buurt van een politieagent te gaan staan. (Zie ook onderdeel 10) Onthoudt ook om nooit de cupfinale van 1974 te noemen in de buurt van een Hollander. Hij zal u meteen betrekken in een eeuwigdurende litanie over hoe goed oranje toen wel speelde en hoe ongelooflijk goed..blablablabla..

10. Politieagenten worden in Nederland voornamelijk gebruikt om dingen naar te gooien. Als je de onbedwingbare lust bekruipt om iemand te slaan, neem dan een politieagent. Geen enkele Hollander zal u enige aandacht schenken als u een agent slaat, een ster in de schedelpan ramt of ferm in het kruis schopt. Politiemensen representeren authoriteit en niet 1 Hollander erkent een hogere authoriteit dan zichzelf. Het zal u opvallen dat veel politieagenten eigenlijk buitenlanders zijn die men in dit baantje heeft gelokt.

11. Hollanders houden er niet van om geld uit te geven, ze snijden nog liever een oor af. Een Hollander is dan ook een vriend voor het leven als je hem iets gratis geeft. Dit verklaart mogelijk het grote succes van McDonalds in Holland. Het verhaal dat koperdraad een uitvinding is van 2 Hollanders die vochten om een gevonden cent is dan ook helemaal waar.

12. Nederland is klein. Het verhaal gaat dat Nederland zo klein is, dat men het binnen zet als het gaat regenen. Niet waar, maar dat komt voornamelijk omdat het 365 dagen per jaar regent. Dit verklaart meteen die klompen: Ze drijven. Jaja.. Holland is klein en Nedrlanders zijn daar maar wat trots op. Ze grijpen iedere gelegenheid aan om je te vertellen dat Nederland toch zulke geweldige dingen heeft bereikt ondanks dat het toch maar zo'n klein landje is. Een passend antwoord hierop is het fijntjes verwijzen naar een kolonialistisch verleden. En brengt ons -heel netjes al zeg ik het zelf- naar onderdeel 13.

13. Als je een Hollander wilt beledigen -en vroeger of later wil je dat- vertel hem dan dat je niet denkt dat hij een pacifist is. Begin nu ogenblikkelijk te rennen voor je leven. Hij zal niet willen ophouden te bewijzen dat hij de meest vredelievende persoon ter wereld is, totdat je ingewanden over de straat liggen. Zoals gezegd, het noemen van een zogenaamd kolonialistisch verleden in Suriname of Indonesie, zal diezelfde Hollander ogenblikkelijk reduceren tot een snotterend klein kind dat smeekt om vergiffenis.

14. Hollanders worden geacht om tolerant te zijn. Onzin. Ze maken gewoon te veel geld met de verkoop van soft- en hard-drugs en Maleisische vrouwen, om die gelegenheid voor het maken van grote winst voorbij te laten gaan.

15. De belangrijkste vorm van openbaar transport in Holland is de fiets. Voel je vrij om iedere fiets te nemen waarvan je in staat bent om het slot te kraken. Verwacht echter niet dat je eigen fiets nog staat waar je hem 3 minuten ervoor hebt neergezet. Het jachtseizoen voor fietsen is 365 dagen per jaar geopend. Veel succes!

16. Bij vrijwel iedere broodmaaltijd in Holland vind je een gemeen ogend groot mes met een scherpe sleuf erin. Het wordt een kaasschaaf genoemd en het is bedoeld om zeer dunne plakjes van de kaas te snijden. (Ja, het is inderdaad een Hollandse uitvinding) Snijdt nooit de kaas met een gewoon mes, je zult je onsterfelijk belachelijk maken. Nog zo'n typisch eetgerei is de zogenaamde flessenlikker. Let op! Gebruik het nooit voor die lastige jeuk op je rug. Het is ontworpen om de laatste restjes yoghurt of vla uit een fles te schrappen. Een Nederlander gebruikt iedere milimeter van het product dat hij heeft gekocht. Hij heeft er voor betaald, dan zal hij het eten ook.

17. Ten tijde van dit schrijven doet de Nederlandse economie het lang niet slecht. Hollanders houden vol dat dit het resultaat is van intensieve onderhandelingen tussen verschillende partijen zoals vakbonden, werkgevers en de politiek. Ze hebben er zelfs een aparte term voor: Het poldermodel. Men maakt buitenlanders graag wijs dat dit poldermodel de sleutel is tot een succesvolle economie en dat als diezelfde buitenlanders maar slim genoeg zouden zijn om dit na te volgen, ook hun ecomie dramatisch zal vebeteren. Dit is dikke onzin. Hollanders houden er alleen van om te praten, praten, praten. Door al dat geklets onderhandelen te noemen geven zij zichzelf een gevoel dat zij iets nuttigs doen. Praatjes zijn nooit goedkoop in Holland.

18. Hollanders verdrinken gefrituurde aardappelstengels in liters mayonaise en plaatsen deze dan in papieren puntzakken. Dit heet: Een patatje met. 1 zo'n puntzak is in staat om u onbeperkt in leven te houden. Men is het er echter niet over eens of dit leven wel waard is om geleefd te worden... Er zijn echter buitenlanders gesignaleerd die daadwerkelijk van een patatje-met leken te smullen.

19. Nederland heeft een unieke service voor -voornamelijk- Franse touristen. Op het moment dat dezen de grens overschrijden worden zij enthousiast verwelkomd door jongelieden in snelle auto's. Deze jongeren hebben de uitdrukkelijke wens om de touristen de weg te wijzen naar de vele interessante touristische attracties die men in Nederland kan aantreffen. Vreemd genoeg belandt men altijd in een coffee-shop of drugspand. (zie ook onderdeel 20) Rare jongens, die Fransen.

20. Er bestaat een snelle en feilloze manier om uzelf voor gek te zetten in Nederland. Stap een koffieshop binnen en vraag om een cappucino met een speculaasje. Koffieshops -onthoudt dit- verkopen geen koffie. U kunt er echter een zeer ruime sortering andere stimulerende middelen aantreffen tegen redelijke prijzen. Om onbekende reden zijn koffie-shops erg populair bij jonge Franse touristen.

21. Een Fries is een soort aanleun-Nederlander die in het noorden woont in een provicie helemaal voor zichzelf. Hij is dol op bevroren water, Beerenburg (Een vorm van euthanasie met alcohol) en het onophoudelijk wijzen op het feit dat andere Nederlanders juist niet Fries zijn. De rest van de Nederlanders beschouwt dit gedrag met de goedmoedige ambivalente gevoelens die ouders kunnen hebben voor een obstinaat kind.

22. Wat betreft de boeken die men moet meenemen voor een bezoek aan Nederland, adviseer ik het volgende: De complete werken van William Shakespeare of een lederen ingenaaid deel van de Encyclopaedia Brittannica (deel Fr tot He van de 1913 uitgave). Naar mijn ervaring hebben beide boeken ongeveer het goede gewicht om u een opdringerige pooier of drugsdealer met een welgerichte oplawaai van het lijf te houden. Hierna kan ik u aanraden het desbetreffende boek te laten vallen omdat dit een haastige aftocht ten zeerste bespoedigt. Zorg voor voldoende boeken.

23. Neem niet de moeite om een auto te huren. Niet alleen zult u meer fietsen kunnen stelen dan u redelijkerwijs kunt gebruiken maar ook is het autoverkeer in Holland niet iets om van te genieten. Waar in de rest van de wereld files worden uitgedrukt in aantal kilometer, worden de Nederlandse files gemeten in aantal weken. Om eerlijk te zijn, de meer hardnekkige files zijn een touristische uitstap meer dan waard. Het zicht van verhongerende mensen in een dure Mercedes kan uw humeur aanzienlijk verbeteren als u van nature filosofisch bent aangelegd. Breng vooral enige korsten brood mee om door de open raampjes te werpen. De uitbrekende gevechten zijn vaak zeer spectaculair.

24. In tegenstelling tot de vele geruchten is het niet toegestaan om uw schoonmoeder naar Holland mee te nemen voor doe-het-zelf euthanasie. Touristen worden gewaarschuwd deze zaken niet zelf ter hand te nemen.

25. Of u nu katholiek bent, moslim of aanbidder van Urrrgl de god van alle eerlijke politici, in Holland kunt u makkelijk de kerk, moskee, temple of eikeboom-met-maagd van uw smaak vinden. Hollanders worden geacht zeer tolerant te zijn ten opzichte van andere geloven, levensovertuigingen of religies. Dat is niet waar. De enige reden dat er zoveel kerken, sekten en kulten te vinden zijn in Holland, is het feit dat Hollanders op zo ongeveer ieder punt met elkaar van mening verschillen. Een Hollander heeft altijd gelijk (Zie onderdeel 6) en eenieder die er niet precies zo over denkt als hij mag ophoepelen en zijn eigen kerk beginnen.

26. Holland in een koninkrijk. Het heeft echter geen koning maar een koningin en haar man is geen koning maar een prins. De koningin regeert niet echt -nou ja, niet echt veel- maar ze is erg goed in het linten doorknippen en het bezoeken van andere landen. Ook is zij erg docoratief bij staatsbanketten. Haar zoon, de kroonprins, zal het van haar gaan overnemen als zij stopt met koninginnen. Zijn vrouw op haar beurt, zal om de verwarring compleet te maken, in tegenstelling tot de huidige prins, die dus geen koning genoemd mag worden, wèl weer koningin zijn, zodat Nederland in dat geval een koning en koningin zal hebben 30 April is koninginnedag maar dat is niet de verjaardag van de koningin, maar van prinses Juliana die vroeger koningin was. Op deze manier is het toch geen wonder dat er steeds meer stemmen opgaan om van Nederland dan maar een republiek te maken? Overigens is koninginnedag een Nederlanders excuus om grote hoeveelheden bier te drinken en al zijn oude rommel op straat te verkopen.

27. Het is wellicht verstandig om te leren zwemmen voordat u naar Nederland komt. Nee, die dijken houden het wel, dat is het probleem niet. Maar de enorme hoeveelheid aan sloten, kanalen, rivieren, beken en vaarten kan leiden tot pijnlijke vergissingen. De glanzende nieuwe asfaltweg waar u opdraait met uw auto tijdens een regenbui zou wel eens helemaal geen asfaltweg kunnen zijn.

28. Nederlandse schilderkunst. Hollandse schilders worden pas na hun dood beroemd. Dat is een heel zinnige regeling als je dit bekijkt vanuit het standpunt van de kunstkoper. Niet alleen produceert de schilder uit armoede gedreven meerdere schilderijen -hij moet tenslotte toch ook eten nietwaar?- maar het zorgt ook voor aardige investeringen. De schilders zelf delen dit standpunt echter niet in het minst en in minstens 1 geval leidde de frustratie zelfs tot zelfverminking van een oor.

29. Als 1 van je Hollandse vrienden je uitnodigt, bereid je dan voor op een unieke ervaring. Uniek in de zin dat je het alleen kunt vergelijken met het plaatsnemen op een houten stoel waarin van de onderkant een scherpe spijker is geslagen en dan een maand niet in staat zijn om te bewegen. Meer dan 1 buitenlander werd door Hollandse verjaardagen tot op de rand van waanzin gedreven. De normale Hollandse verjaardag bestaat voornamelijk uit het stilzitten in een stoel en praaten met anderen over je werk, je auto, politiek en buitenlanders. Het wordt van je verwacht dat je rond 11 uur 's avonds weer vertrekt en u zult dankbaar zijn dat dat mag.

30. Wordt niet ziek in Nederland. De laatste 10 jaren is de fameuze nederlandse gezondheidszorg in handen gekomen van particulieren. Tegenwoordig hebben sommige operaties zoals open hartchirurgie een wachttijd van meer dan 6 maanden. De doktoren vinden dit geen probleem want, zo zeggen ze "Meer dan de helft van dat soort patienten komt na 6 maanden niet eens meer opdraven, stelletje simulanten". Sommige wanhopige Nederlandse patienten wijken tegenwoordig uit naar landen waar de gezondheidszorg vele malen beter is, zoals Irak, Somalie of Pakistan.

31. Nederland heeft meer steden dan alleen Amsterdam. Zo is er bijvoorbeeld.. eh.. enne.. Nou ja, er zijn dus nog meer steden.

32. Het Nederlandse bier heeft een aardige reputatie opgebouwd voor zichzelf. Sommige mensen drinken het zelfs! Brouwen is 1 van die dingen die de Hollander traditioneel erg goed doet. Holland is nooit een land geweest waar iets interessanters te doen was dan jezelf halfblind te drinken aan alcohol of het schilderen van landschapjes. Hierdoor werd de bierindustrie al snel erg populair. Experst beweren dat als je eenmaal Hollands bier als Heiniken, Grolsch of Amstel hebt geproefd, alle andere biersoorten smaken als het kraanwater in een Rotterdams hotel.

33. Het Hollandse kraanwater is veilig om zo te drinken. Dit is vrij opmerkelijk als je ervan uitgaat dat het meeste drinkwater wordt gewonnen uit vervuilde rivieren zoals de Rijn. Plannen om de waterkwaliteit in de Rijn zo te verbeteren dat vissen zoals de zalm weer terugkomen om er te paaien, stuiten op verzet van de Nederlanders. Het idee dat dieren sex hebben in hun drinkwater stuit ze tegen de borst.

34. Er zijn meer varkens dan mensen in Holland. Dat is verbazingwekkend als je beseft dat er 16 miljoen Nederlanders zijn en dat de varkens de dierlijke soort varkens zijn. Neem nu eens 1 varken. Ga je gang. Voer het. Wacht even. Wacht nog even. Als je goed kijkt zie je nu 2 dingen gebeuren. Het varken wordt een beetje vetter. Dat is goed. Er komt nogal wat afval uit de achterkant van het varken. Dat is slecht. Het stinkt. Het stinkt hemelhoog. Vermenigvuldig die stank nu eens 16 miljoen keer. Het lijkt de Nederlanders niet te deren. Dat bewijst maar weer dat niet alleen "pecunia non olet" (geld niet stinkt) maar dat het ook een vreselijke stank nog weet te verdoezelen ook. O enne... je raakt aan de stank gewend hoor. Na een paar weken.

35. Nederlandse politieke debatten zijn al even opwindend als een 3-daagse lezing over beroemde Litouwse sporthelden tussen 1762 en 1809. Geen geschreew zoals "Hear hear!!", geen vuisgevechten voor de camera, zelfs geen politici die elkaar eens lekker uitmaken voor incompetent. (En de Hollandse politici hebben er daar toch echt wel een stel van in huis) Nee, je opponent vertellen dat je zijn beleid in twijfel trekt is ongeveer wel het ergste wat je kunt zeggen. Als resultaat is de belangstelling voor verkiezingen dramatisch afgenomen onder de Hollanders. Bij de laatste verkeizingen daagden er maar twee kiezen op. De eerste was de weg naar het toilet kwijtgeraakt en de tweede was een illegale vluchteling die dacht dat hij naar de goede plaats was gekomen om een visum te krijgen

observer
01-02-07, 09:24
Geplaatst door Kal-El B.V
Bestaan er moslim stand-up comedians ?


Dave Chapelle is moslim, wat denk je daar van ? Is meteen ook een van de allerbeste ter wereld.



Deze zijn ook leuk, check vooral even Azhar Usman.
Allah made me funny. (http://www.allahmademefunny.com/multimedia.html) en zoals zoveel goede ook een tikkie gestoord

valt me trouwens op dat het lijstje met "geleerden en prominente moslims" allemaal mensen omvat die als eeuwen dood zijn

Marsipulami
01-02-07, 10:14
The Imam and The Donkey.

Op een dag koopt een man van een imam een ezel. Een ezel met gebruiksaanwijzing, want het was niet voor niets het eigendom geweest van een imam, niet waar? Met een luid en breed uitgesponnen “Alhamdulillah!” zet je het beest in gang. Met een luid en kortaf “Amien!” laat je het stoppen. De man is maar wat blij met zijn aankoop en bestijgt onmiddellijk het beest om de gebruiksaanwijzing uit te proberen.

“Alhamdulillah!” schreeuwt de man. De ezel begint te lopen.
“Amien!” Direct houdt de ezel halt.
“Da’s kicken!” schreeuwt de man van blijdschap en met een “Alhamdulillah!” gaat de man huiswaarts, trots als een pauw op zijn nieuwe aankoop.
De weg terug gaat door berggebied. Dan nadert de man een ravijn en hij probeert zich te herinneren waarmee hij ook al weer de ezel kan stoppen.

“Stop!” zegt hij.
“Halt!” schreeuwt hij. Maar de ezel loopt stug door.
“Oh nee…” Dan gooit de man het over een andere boeg.
“Koran! Moskee! Alsjeblieft! Stop!!!” Maar de ezel gaat stug door, nu in galop.
De man nadert de ravijn met rasse schreden. In zijn wanhoop doet hij een smeekgebed.

“Yaa Allah. Roep deze ezel een halt toe voor hij mij in de diepte doet storten. Amien.” Één stap verwijderd van het ravijn stopt de ezel.
De man slaakt een zucht van verlichting, veegt dan het zweet van zijn voorhoofd en prijst vervolgens vol overtuiging
zijn Heer en zegt: “Alhamdulillah!”

mulan
01-02-07, 12:44
Geplaatst door eTrex
Ja, dat mogen ze.... als het maar om moord en doodslag gaat ...

Sorry, kon het niet laten.

Dat avondje met de collega's zit nog diep zie ik :p

Mark
01-02-07, 12:53
Geplaatst door Marsipulami
Hoe te handelen met hollanders


6. Een Hollander heeft altijd gelijk en dat weet hij. Met dit in je achterhoofd is het erg makkelijk om met de meeste Hollanders om te gaan. Als je ooit ruzie krijgt met een Hollander, vertel hem dan dat hij helemaal gelijk heeft en dat je nu inziet hoe ongelijk jij had. Nu wordt hij absoluut gek: Omdat je een buitenlander bent kun jij nooit gelijk hebben. Je bent het met hem eens. Daarom kan hij geen gelijk hebben gehad. Onmogelijk! Hij is een Hollander. Maar..dan..hij... Nu wordt het tijd om op een afstandje toe te kijken hoe de Hollander zichzelf tracht te wurgen met een tulp.


:haha:


ps. de rest is allemaal buitenlandse leugens!

Kal-El B.V
01-02-07, 13:12
Geplaatst door observer

valt me trouwens op dat het lijstje met "geleerden en prominente moslims" allemaal mensen omvat die als eeuwen dood zijn


kon je niks negatiefs bedenken over moslims en humor ? je weet wel, datgene waar het over gaat in deze topic. Dus ga je maar iets heel anders er bij de haren bij slepen ?

Zo jij hebt je goede daad van vandaag in ieder geval gedaan, kun je rustig gaan slapen, stel je voor zeg dat je vandaag de dag was doorgekomen zonder negatief te doen over moslims.

observer
01-02-07, 13:30
Geplaatst door Kal-El B.V
kon je niks negatiefs bedenken over moslims en humor ? je weet wel, datgene waar het over gaat in deze topic. Dus ga je maar iets heel anders er bij de haren bij slepen ?

Zo jij hebt je goede daad van vandaag in ieder geval gedaan, kun je rustig gaan slapen, stel je voor zeg dat je vandaag de dag was doorgekomen zonder negatief te doen over moslims. ga huilen, als je dan toch iets zinnigs wil bijdragen bewijs dan het ongelijk, of kan je dat niet

het is toch apart dat de gezaghebbende bronnen die worden aangehaald allemaal al eeuwen tot stof zijn vergaan

Kal-El B.V
02-02-07, 01:14
Huilen doe ik zeker, tranen met tuiten over het niveau waarnaar jij deze topic naar toe wilt laten zinken.

Guttegut, dus je wilt mij beschuldigen van onzinnige bijdragen ?


Hoe zinnig is jou bijdrage(prominente en geleerde moslims) in een topic dat gaat over moslims en humor ?


Helemaal niet dus.


Slaap lekker, jij en je obsessie voor alles wat moslim is en buitenlander.

sater
02-02-07, 08:22
:hardlach: wij mogen met en om elkaar lachen.