PDA

Bekijk Volledige Versie : Wethouder Aboutaleb bedreigd



HaKim_Islam
01-02-07, 15:45
Aboutaleb bedreigd wegens fatwa-kwestie

AMSTERDAM - De Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb is de afgelopen dagen bedreigd nadat een 'tolk' van de Assoena-moskee omstreden uitspraken had gedaan over het mogen doden van mensen die grappen maken over moslims en de islam. Aboutaleb zei donderdag in een raadscommissie dat de kwestie „de afgelopen dagen bedreigingen had opgeleverd”.

De wethouder kreeg van opppositiepartijen VVD en CDA vragen waarom hij zich had bemoeid met de kwestie. „Ik heb een reputatie hoog te houden dat ik, soms met gevaar voor eigen leven, bij problemen probeer te interveniëren”, aldus de wethouder.


Vorige week onstond commotie over uitspraken van een 'tolk' van de moskee in stadsdeel Westerpark in universiteitsblad Folia. Het blad stapte naar de Assoena-moskee om een reactie uit de moslimgemeenschap te halen naar aanleiding van een onderdeel van een show die cabaretiers Ewout Jansen en Etiënne Kemerink opvoeren. Volgens Aboutaleb en het moskeebestuur waren de uitlatingen die van een 'bezoeker'. Het bestuur van de moskee nam direct afstand van de uitspraken. Later bleek dat de man oud-bestuurlid is geweest van de moskee.

Met name dit laatste riep bij de gemeenteraadsleden vragen op. Aboutaleb bleef bij zijn eerder standpunt dat de uitlatingen voor „eigen rekening” van de man zijn en dat hij geen officiële functie meer in de moskee vervult. „De mening van het huidige bestuur is wat voor mij geldt” zei de wethouder.

Justitie heeft aangekondigd een verkennend vooronderzoek te doen naar uitspaken van de man. „Het is de zaak van het Openbaar Ministerie om te onderzoeken of de uitspraken door de beugel kunnen. Dáár hoort het ook thuis” aldus Aboutaleb.

Jansen en Kemerink maakten woensdag bekend dat zij de steun zoek van andere cabaretiers in Nederland om aangifte te doen tegen de moskee. Volgens het duo zijn de bedreigende uitlatingen van de 'tolk' niet specifiek aan hen gericht, maar in het algemeen aan cabaretiers die grappen over de islam en moslims maken.

Maarten
01-02-07, 21:09
Als je roept, dat Bush een Terrorist is, dan kun je vervolgd worden wegens belediging van een bevriend staatshoofd.

Maar als je Bush-beleid steunt, dat aan duizenden het leven heeft gekost, dan lukt het nog niet eens om een verantwoording daarvan op de agenda te krijgen.

Maar je moet niet zéggen dat iemand dood moet, want dan haal je de krant al nog vóordat duidelijk is of dat stafbaar is, en hebben de politieke aganda's desnoods weer zeeen van ruimte.

Leve de Nederlandse krommen en draken.


Hakim, plak bronverwijzingen onder je berichten. Anders lijkt het, alsof je oma ze bakt.

mulan
01-02-07, 21:33
Geplaatst door HaKim_Islam
Jansen en Kemerink maakten woensdag bekend dat zij de steun zoek van andere cabaretiers in Nederland om aangifte te doen tegen de moskee. Volgens het duo zijn de bedreigende uitlatingen van de 'tolk' niet specifiek aan hen gericht, maar in het algemeen aan cabaretiers die grappen over de islam en moslims maken.

Who the hell zijn Jansen en Kemerink??...naja ..dat verklaart dan ook meteen deze zielige poging van ze.

StevieK
01-02-07, 21:59
[i]
AMSTERDAM - De Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb is de afgelopen dagen bedreigd nadat een 'tolk' van de Assoena-moskee omstreden uitspraken had gedaan over het mogen doden van mensen die grappen maken over moslims en de islam. [/B]

Zulke uitpraken dulden wij hier in het Westen niet, er worden ook heel veel grappen door cabaratiers over het christelijk geloof gemaakt. Kan je niet tegen deze 'westerse' humor dan ga aub terug naar waar je vandaan komt, daar hoef je niet bang te zijn voor dit soort grappen Dit soort figuren verpesten weer de visie op de muslim immigranten. Dit is weer koren op de molen van Wilders. " Zie je nu wel " , zal Wilders zeggen , en de Wilders aanhangers gaan weer groeien. Je kan er mee wel of niet mee eens zijn, maar dit is welwat er gebeurt.

StevieK
01-02-07, 22:02
Geplaatst door StevieK
Zulke uitpraken dulden wij hier in het Westen niet, er worden ook heel veel grappen door cabaratiers over het christelijk geloof gemaakt. Kan je niet tegen deze 'westerse' humor, dan zijn er andere mogelijkheden om dit kenbaar te maken, maar ga niet met de dood bedreigen want ga aub dan aub terug naar waar je roots liggen, daar hoef je niet bang te zijn voor dit soort grappen Dit soort figuren verpesten weer de visie op de muslim immigranten. Dit is weer koren op de molen van Wilders. " Zie je nu wel " , zal Wilders zeggen , en de Wilders aanhangers gaan weer groeien. Je kan er mee wel of niet mee eens zijn, maar dit is welwat er gebeurt.

Ourzazate
02-02-07, 00:16
Ik vraag me af wat er gebeurt als een moslim zegt dat echtparen die sexuele handelingen verrichten met andere echtparen vanuit de Islam dit niet mogen en dit 200 zweepslagen als straf ten gevolg heeft. Krijgen we dan parenclubbend Nederland op weg naar aangifte doen...?

:moe:

observer
02-02-07, 00:50
Geplaatst door Ourzazate
Ik vraag me af wat er gebeurt als een moslim zegt dat echtparen die sexuele handelingen verrichten met andere echtparen vanuit de Islam dit niet mogen en dit 200 zweepslagen als straf ten gevolg heeft. Krijgen we dan parenclubbend Nederland op weg naar aangifte doen...?

:moe: mischien al zullen er zijn die graag die 200 zweepslagen zullen ontvangen :schok:

TonH
02-02-07, 23:26
Geplaatst door StevieK
Zulke uitpraken dulden wij hier in het Westen niet, er worden ook heel veel grappen door cabaratiers over het christelijk geloof gemaakt. Kan je niet tegen deze 'westerse' humor dan ga aub terug naar waar je vandaan komt, daar hoef je niet bang te zijn voor dit soort grappen Dit soort figuren verpesten weer de visie op de muslim immigranten. Dit is weer koren op de molen van Wilders. " Zie je nu wel " , zal Wilders zeggen , en de Wilders aanhangers gaan weer groeien. Je kan er mee wel of niet mee eens zijn, maar dit is welwat er gebeurt.

eh... "wij"? En wat is "westerse humor"?
Mijn humor is ook westers en ik behoor ook tot die wij... en toch heb ik een heel andere visie...

Maarten
03-02-07, 00:04
Geplaatst door mulan
Who the hell zijn Jansen en Kemerink??...naja ..dat verklaart dan ook meteen deze zielige poging van ze.

Jansen is zoon van arabist Hans Jansen. Die zit een beetje in de school van leon de Winter enzo. Dus ik knijp m'n tenen een beetje bij elkaar bij de gedachte wat die zoon er misschien zoal uit kraamt...

Maarten
03-02-07, 00:19
Geplaatst door StevieK
Zulke uitpraken dulden wij hier in het Westen niet, er worden ook heel veel grappen door cabaratiers over het christelijk geloof gemaakt. Kan je niet tegen deze 'westerse' humor dan ga aub terug naar waar je vandaan komt, daar hoef je niet bang te zijn voor dit soort grappen Dit soort figuren verpesten weer de visie op de muslim immigranten. Dit is weer koren op de molen van Wilders. " Zie je nu wel " , zal Wilders zeggen , en de Wilders aanhangers gaan weer groeien. Je kan er mee wel of niet mee eens zijn, maar dit is welwat er gebeurt.

Het punt is, dat die grappen komen, bovenop de stapel van westerse gedragingen tegenover Islam en moslims, die minder onschuldig zijn, dan die grappen.
Een overdreven vergelijking: onschuldige grappen over joden in de hitlertijd kun je ook bedenkelijk noemen. En je kunt er een collaboratie in zien met de misdaad.
Denk dan aan irak, en aan de steun aan israel, en aan de ongenuanceerdheid over Islam door velen in de afgelopen jaren, en aan de miskende intenties bij moslims, en de vaak slechte positie van moslims, dan snap je dat het bij die grappen kan gaan om de druppel, die de emmer doet overlopen.

Verder zijn er vele dingen, waar moslims ziedend van worden, en waar ze ook gelijk in hebben, maar zonder dat nou erg duidelijk is, op grond van welke erkende norm je nou precies kunt protesteren?
En als er zo'n norm gevonden wordt, zoals belediging van de Islam, dan zul je het weten ook. En figuren als van Gogh gingen behoorlijk ver.

je kunt beter kijken naar wat het allemaal veroorzaakt. Dat heeft meer zin dan gillen over de vrijheid van meningsuiting.
De wil om de boel serieus te nemen is er in feite niet. Dan moet je namelijk gaan praten over westerse politiek, en kun je het niet meer laten bij gekanker over moslims. Die wil is er gewoon niet. Dan krijg je gedonder in eigen huis, en daar brandt men zich liever niet aan.

Maarten
03-02-07, 01:04
Geplaatst door TonH
eh... "wij"? En wat is "westerse humor"?
Mijn humor is ook westers en ik behoor ook tot die wij... en toch heb ik een heel andere visie...

Twee joden staan op de Palestijnse Westbank, zegt de een tegen de ander: Zeg, we mogen die Palestijn toch afknallen he? Zegt de ander: Heilige daden zijn des Heeren' honing, maar zo'n offer is niet kosher in het bijzijn van ongelovige journalisten, met name als zij de heiligheid weer omsmeden tot beelden, vooral op hun videorecorders.

Nou, maak een show vol met dit soort dingen, en dan moet je eens zien wat er gebeurt..

Eerst een boel vrijheid van meningsuiting: namelijk allerlei laster over antisemitisme.
En allerlei ministers die verontwaardigd roepen dat dit niet kan, in plaats van de vrijheid van meningsuiting de hemel in prijzen.
En dan komen de rechtsvorderingen he?
Opruiing, racisme, aanzetten tot haat, belediging van bevriend staatshoofd Olmert, Holocaustontkenning, en al het andere wat ze maar kunnen verzinnen, of dat nou enige kans maakt of niet.
Allerlei joden bij Pauw & Witteman, en Nova, en Een Vandaag en Knevel..

Taste the difference..


Praten we nog niet over de doodsbedreigingen die de critici van Israel ontvangen, en waar niemand verder een woord aan spendeert..

observer
03-02-07, 20:54
beetje onzin als er 1 groep is die in grappen wel gebruikt worden zijn het wel de joden en ze maken ze ook zelf

zelfspot is een cruciaal iets

kijk voor de lol eens hoe joodse komieken als seinfeld jon stewart lewis black omgaan met hun joods zijn

ik denk niet dat er veel komieken van islamitische afkomst zo kritisch over hun geloof en gewoonten zouden durven praten

Maarten
04-02-07, 00:07
Geplaatst door observer
beetje onzin als er 1 groep is die in grappen wel gebruikt worden zijn het wel de joden en ze maken ze ook zelf

zelfspot is een cruciaal iets..

Grinnik... jij kun je kop ook echt kwijt zijn he? Het gaat hier over het hele conglomeraat onderwerpen: Terrorisme, Israel, Islam, Bush enz enz.. En wat DAAR zoal over gezegd en getolereerd wordt.

Waar benne de joodse grappen over Israel??.. helemaal nergens natuurlijk. De joodse cultuur is er een van: je bek houden over Israel.
Grappen zijn er dus ook niet over. En sterker nog: alles wat een béetje de kant op gaat van serieuze kritiek op joden, wordt zwaar aangepakt. Ik ken al drie films, waar al hard over antisemitisme over is geroepen, terwijl er absoluut niets over aan de hand was. Neem ook Borat van de jood Ali G. Echt om te bescheuren hoe hij het vooroordeel over joden en centen op de hak neemt. Maar daar is heel veel kabaal over geweest. Zelfs ons Journaal noemde hem antisemiet. Klaarblijkelijk papagaaien die ook maar wat na. Ik ben gaan zoeken naar shots met Ali G, die antisemitisch zouden kunnen zijn, en waar veel ophef over was. Allemaal flauwe kul, zo bleek. Hij is kritisch over Israel, zo word gezegd.. dat is alles.

En wat vooral opvalt aan joodse komieken en de zelfspot, is dat er in de gemaakte grappen helemaal niets in te vinden is, dat ook maar in de verste verte iets bevat, dat met gedrag rond Israel geassocieerd zou kunnen worden. En denk vooral niet, dat ze het niet weten. Het moet allemaal verschrikkelijk onschuldig blijven. Dan kan het wel.
Ik ken de joodse humor. Die is altijd leuk en subtiel. Die kan verschrikkelijk gevat zijn. Meestal over hoe er gerotzooid kan worden. Rotzooien is gewoon menselijk, dus dit is leuk. Ik sta er verbaasd over hoe oppervlakkig de joodse humor is, die je nu in praktijk ziet. Uiteraard vrijwel niets over rotzooien, want dat gebeurt op grote schaal rond Israel. Ook de joodse humor legt het loodje door Israel. Mogelijk in eigen besloten kring niet.

En grappen óver joden? gretta Duisenerg maakte de grap, dat het wel leek alsof joden Amsterdam-zuid bezet hadden.. hard gelach hier? Vrijheid van meningsuiting? Nee, die kon zich op het politiebureau verantwoorden over die opmerking.
je zou voor de grap joden eens consequent aan moeten merken als geiteneukers. Dat haalt vermoedelijk de Kamer.
Sorry hoor, Nederlandse discussies over de vrijheid van meningsuiting of humor die moet kunnen, die zijn gewoon geen flikker waard.