PDA

Bekijk Volledige Versie : Chirac is voorstander van Iran als kernmacht.



Al Sawt
02-02-07, 01:14
Chirac blundert in interview over Iran


Van onze buitenlandredactie


AMSTERDAM - De Franse president Jacques Chirac heeft gezegd dat het niet ‘erg gevaarlijk’ is als Iran over een atoombom beschikt en dat Teheran onmiddellijk ‘met de grond gelijk zal worden gemaakt’ als Iran het wapen zou gebruiken. Chirac wijkt hiermee nogal af van het officiële Franse beleid dat erop gericht is te voorkomen dat Iran de beschikking krijgt over atoomwapens.

Chirac deed zijn uitspraken maandag in Parijs, in een interview met The New York Times, The International Herald Tribune en Le Nouvel Observateur. Een dag later riep Chirac de journalisten terug om zijn uitspraken in te trekken. The New York Times heeft inmiddels het eerste en ook het tweede interview op zijn website gepubliceerd. Volgens de krant wist Chirac dat zijn uitspraken in de krant zouden komen. De gesprekken zijn ook op band opgenomen.

Chirac ontkent zijn uitspraken niet, maar zei te denken dat zijn uitspraken buiten het interview vielen, zei hij dinsdag in het tweede gesprek tegen The New York Times.

Over Iran en zijn atoomprogramma zei Chirac op maandag: ‘Ik zou zeggen dat wat gevaarlijk is aan deze situatie niet het hebben van een atoombom is. Een of misschien iets later een tweede bom hebben, wel, dat is niet erg gevaarlijk.’

Volgens Chirac schuilt het gevaar in het risico van ‘proliferatie of een wapenwedloop in het Midden-Oosten als Iran over een atoombom beschikt.... Waar zal het deze bom laten vallen? Op Israël? De bom is nog geen tweehonderd meter in de atmosfeer voordat Teheran met de grond gelijk wordt gemaakt.’

In zijn tweede interview trok Chirac zijn uitspraken over Teheran in. ‘Ik trek het in, uiteraard, toen ik zei: men gaat Teheran met de grond gelijk maken.’

De Franse president zei ook dat andere landen elke bom die Iran lanceert zullen onderscheppen voordat ’ie zijn doel heeft bereikt.

‘Het is duidelijk dat deze bom, op het moment dat ’ie wordt gelanceerd onmiddellijk zal worden vernietigd. We hebben de middelen, een aantal landen hebben de middelen om een bom te vernietigen.’

Met betrekking tot zijn opmerkingen dat Israël een doelwit van Iran zou kunnen zijn en dat Israël represailles zou nemen, zei Chirac dinsdag: ‘Ik denk niet dat ik gisteren over Israël heb gesproken. Misschien heb ik dat gedaan, maar dat denk ik niet. Ik kan me dat niet herinneren.’

De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties heeft Iran onlangs - met steun van Frankrijk - beperkte sancties opgelegd. Iran negeert een resolutie waarin wordt geëist dat het afziet van het verrijken van uranium, wat nodig is voor kerncentrales maar ook voor atoombommen kan worden gebruikt.

De Verenigde Staten en zijn bondgenoten beschuldigen Iran ervan in het geheim te werken aan de ontwikkeling van atoombommen. Teheran ontkent dit en zegt dat het alleen kernenergie wil produceren. De VS willen Iran proberen langs diplomatieke weg over te halen, maar hebben een aanval op Iran nooit uitgesloten.

Volgens Alexander Pikajev, een defensiedeskundige in Moskou, heeft tegenover het persbureau AP gezegd dat Chiracs ‘onvoorzichtige uitspraken de stemming van de Franse heersende elite weergeeft.’

‘De Franse leiders zijn niet zo zeer bang van Iran als kernmacht, maar van een aanval op Iran, door de VS of Israël.

Frankrijk heeft zich hevig verzet tegen de invasie van Irak en heeft economische belangen in Iran.

Het kantoor van de Franse president heeft donderdag een verklaring uitgegeven. 'Frankrijk, en de internationale gemeenschap, kan het vooruitzicht van Iran als kernmacht niet accepteren en roept Iran op zich te houden aan de afspraken van het NPT (Non-Proliferatie Verdrag)', aldus de verklaring. Daarin schaart Parijs zich wel achter 'Irans recht op nucleaire energie voor burgerdoeleinden'.
Bron (http://www.volkskrant.nl/buitenland/article393156.ece/Chirac_blundert_in_interview_over_Iran)



Gelukkig zijn er ook leiders in Europa, die zich zelf niet herkennen in de Amerikaanse agressiepolitiek.

illmatik
02-02-07, 07:46
Chirac blundert in interview over Iran

Maar waar blundert hij nou eigenlijk precies, afgezien van een uitspraakje over het met de grond gelijk maken?

observer
02-02-07, 08:54
hij zegt niet dat hij voorstander is maar dat hij het niet gevaarlijk vind

beetje zwak zo'n kop

probleem is natuurlijk dat dat met de grond gelijk maken dan pas gebeurd nadat ze zelf eerst slachtoffers hebben gemaakt

dus kun je het eigenlijk beter eerst doen

Mark
02-02-07, 09:12
Geplaatst door illmatik
Maar waar blundert hij nou eigenlijk precies, afgezien van een uitspraakje over het met de grond gelijk maken?


De Franse president Jacques Chirac heeft gezegd dat het niet ‘erg gevaarlijk’ is als Iran over een atoombom beschikt en dat Teheran onmiddellijk ‘met de grond gelijk zal worden gemaakt’ als Iran het wapen zou gebruiken. Chirac wijkt hiermee nogal af van het officiële Franse beleid dat erop gericht is te voorkomen dat Iran de beschikking krijgt over atoomwapens.

Hij gaat tegen zijn eigen officiele beleid in, als politiek leider is dat een blunder. Of je het er nou mee eens bent of niet.

mulan
02-02-07, 11:16
Geplaatst door observer
dus kun je het eigenlijk beter eerst doen

En al begonnen met aftellen?

observer
02-02-07, 12:39
Geplaatst door mulan
En al begonnen met aftellen? nee hoor niet nodig daar zorgt de iraanse regering wel voor

mulan
02-02-07, 12:58
Geplaatst door observer
nee hoor niet nodig daar zorgt de iraanse regering wel voor

Keep your fingers crossed !

Al Sawt
02-02-07, 16:23
Geplaatst door observer
hij zegt niet dat hij voorstander is maar dat hij het niet gevaarlijk vind

beetje zwak zo'n kop

Misschien zwak. Maar dekt wel de lading hoe men in Frankrijk denken over bepaalde zaken.

observer
02-02-07, 20:11
Geplaatst door Al Sawt
Misschien zwak. Maar dekt wel de lading hoe men in Frankrijk denken over bepaalde zaken.

hmm dus

niet erg want als ze wat flikken roeien we ze uit is hetzelfde als

ik vind dat iran kernwapens moet hebben

binloser
03-02-07, 10:02
Geplaatst door observer
hmm dus

niet erg want als ze wat flikken roeien we ze uit is hetzelfde als

ik vind dat iran kernwapens moet hebben

Of; Ik ben ervoor dat Iran kernwapens krijgt dan hebben we een alibi het land van de kaart te vegen.

observer
03-02-07, 19:49
Geplaatst door binloser
Of; Ik ben ervoor dat Iran kernwapens krijgt dan hebben we een alibi het land van de kaart te vegen. dat zou voor de vs en uk nog gelden maar we hebben het hier over chirac dat is zo'n beetje het summum van franse arrogantie, zelfbelang en slapheid als het erop aankwam