PDA

Bekijk Volledige Versie : Ouders moeten zoon alimentatie



Marsipulami
02-02-07, 12:38
Ouders moeten zoon alimentatie


In de Waalse gemeente Ougrée (Seraing) heeft de 20-jarige student Adrien Istas na vele ruzies zijn ouders voor het gerecht gedaagd. Hij won de zaak en krijgt 250 euro alimentatie per maand.

"Adrien woont alleen in een studiootje omdat hij wil ontsnappen aan een situatie die niet is aangepast aan zijn leeftijd", oordeelde de vrederechter. "Ik moest elk weekend om negen uur opstaan!" klaagt Adrien.

Vanaf Adriens 18de verjaardag was de situatie thuis alleen maar verslechterd. "Toen is hij al eens weggelopen", zegt zijn moeder Fabienne in de krant La Meuse. "Hij ging samenwonen met een vriend."

Na drie maanden trok Adrien bij zijn grootouders in, later ging hij terug naar zijn ouders. "Maar zij hanteerden huiswetten met weinig voor- en veel nadelen. Ik moest in het weekend en op feestdagen altijd om 9 uur opstaan. Na halftien kreeg ik geen ontbijt meer. Ik mocht ook niet met mijn vriendin in één bed slapen, hoewel ik 19 was en zij 18."

Reden genoeg voor Adrien om zijn ouders voor het gerecht te dagen. "De ruzie in het gezin wordt niet veroorzaakt door de slechte wil van Adrien", vond de vrederechter. "Hij wil niet profiteren van zijn ouders, maar ontsnappen aan een onaangepaste familiale situatie." De ouders moeten nu 250 euro alimentatie per maand betalen aan hun zoon. Zij gaan in beroep.

De wet verplicht ouders ervoor te zorgen dat hun kinderen, ook nadat die 18 zijn geworden, onderdak hebben en opleiding kunnen genieten, zolang er geen sprake is van 'autonomie'. En een student kan pas 'autonoom' zijn als hij een diploma heeft behaald...

Elien
02-02-07, 12:42
nou ja zeg, je kind een beetje streng willen opvoeden en dan daagt ie je voor de rechter, wat een kut kind