PDA

Bekijk Volledige Versie : Niet-islamitische ouders boos op schoolbestuur



Marsipulami
12-02-07, 18:32
Leerlingen eten halalvlees op bosklassen

ma 12/02/07 - Het stadsonderwijs in Antwerpen serveert op bos- en zeeklassen enkel nog halalvlees. Dat schrijft de krant De Morgen.
Alle ouders ontvingen de afgelopen dagen een brief. Daarin staat dat er op schooluitstappen geen varkensvlees op het menu staat en dat alle vlees ritueel geslacht is.

(foto Belga) Veel ouders vinden deze maatregel niet kunnen. "Het stedelijke onderwijs moet neutraal blijven en geen wet uit een bepaalde godsdienst volgen", luidt het.

Schepen van Onderwijs Robert Voorhamme (SP.A, foto) begrijpt niet waarom sommige ouders er zo zwaar aan tillen. "We hadden de maatregel kunnen verzwijgen. Het is niet omdat je halalvoedsel serveert, dat je ander eten krijgt. Je proeft het verschil niet", aldus Voorhamme.

Volgens Voorhamme is halalvlees serveren de enige manier om kinderen die islamitisch zijn opgevoed, te laten deelnemen aan buitenschoolse activiteiten.

Veel van die kinderen blijven thuis omdat de ouders bang zijn dat hun kind niet het juiste vlees zal eten. In de islam is varkensvlees eten verboden of haram.

ronald
12-02-07, 19:56
Ik kan me voorstellen dat je als niet-moslim ouder bezwaar kunt hebben dat je kind "geslacht" vlees te eten krijgt. Deze beslissing van het stadsbestuur zal dan wat dit betreft nog een staartje hebben. Als dit aspect niet speelt zou ik niet weten waarom "men" er bezwaar tegen zou kunnnen hebben. Het vlees van een aantal diersoorten komt niet door de keuring (zou het een niet-moslim uitmaken als zijn kind kip, rund of varkensvlees krijgt?). Als een hogere graad van "ritueel" vlees wordt gebruikt, wie is daar dan tegen?
De vraag is: moet "de staat" zich door religieuze regels van gelovigen laten leiden of niet. In principe niet. Pragmatisch wel. Kijkt men naar het aantal moslim kinderen die niet meegaat vanwege het vlees... dan kun je dat voorkomen door dit vlees te verstrekken. Als een kind een bepaalde allergie heeft, ga je als schoolleiding bij traktaties ook naar iets zoeken dat iedereen mag hebben. Ok, gezondheidsredenen zijn geen religieuze redenen...maar toch, de overheid wil pragmatisch zijn. Ik vraag me alleen af waarom de overheid niet nog pragmatischer zou kunnen zijn door die kinderen een vegetarische hap te verstrekken. Daar gaat niemand dood aan. Dat zou men in Nederland wel weer doen...nou ja...even denkend aan die Kerstmaal dat Chalal zou moeten zijn....

sater
12-02-07, 20:52
:nijn: nog even en islamitische ouders bepalen het onderwijs.

Marsipulami
12-02-07, 20:55
Geplaatst door sater
:nijn: nog even en islamitische ouders bepalen het onderwijs.

Waarom zouden enkel niet-islamitische ouders dat onderwijs mogen bepalen ?

ronald
12-02-07, 21:04
Geplaatst door sater
:nijn: nog even en islamitische ouders bepalen het onderwijs.

Elke school heeft een oudercommissie en een medezeggingschapsraad. Dit laatste orgaan kan ook inhoudelijk mede het onderwijs bepalen.

Victory
12-02-07, 22:16
Geplaatst door sater
:nijn: nog even en islamitische ouders bepalen het onderwijs.
En jij hebt blijkbaar helemaal geen onderwijs gevolgd, want dat recht hebben ouders altijd al gehad. Het is bij (Nederlandse) wet zo geregeld dat ouders zelf mogen bepalen/beslissen wat voor (en hoe) onderwijs hun kinderen krijgen.

Ouders mogen hun kinderen thuisonderwijs aanbieden, of kunnen scholen oprichting die volledig zijn afgestemd naar hun eigen wensen. Zo ook een school dat alleen halal vlees geeft aan zijn leerlingen.

Dit alles is bij wet zo geregeld. Jammer genoeg weten allochtonen (voor een groot deel) weinig af van hun rechten in dit land.

observer
13-02-07, 09:54
Geplaatst door Victory
Ouders mogen hun kinderen thuisonderwijs aanbieden, of kunnen scholen oprichting die volledig zijn afgestemd naar hun eigen wensen. Zo ook een school dat alleen halal vlees geeft aan zijn leerlingen.
1. thuisonderwijs is iets wat volgens mij in nederland niet is toegestaan (tenzij je als ouder de papieren hebt om les te geven mischien)

ja je kan een school oprichten maar komt wel iets meer bij kijken, overigens komt dit van de gemeente en niet van 1 school

punt is dat er hier niet gekozen is om halal of vergetarisch eten als keuze mogelijk te maken maar het verplicht op te leggen aan iedereen

gezien het geschreeuw als er 1 persoon een hoofddoekje niet opmag zou ik hier toch wel wat meer steun verwachten voor de ouders die dat niet willen

Victory
13-02-07, 18:31
Geplaatst door observer
1. thuisonderwijs is iets wat volgens mij in nederland niet is toegestaan (tenzij je als ouder de papieren hebt om les te geven mischien)
Jij hebt je zoals velen niet verdiept in je eigen wetgeving. Ouders kunnen doormiddel van een brief, vrijstelling vragen voor hun kind(eren). Zij moeten datzelfde brief wel elke jaar weer opsturen. (zie artikel 5.b van de leerplichtwet voor meer info). Het zijn vooral Nederlandse ouders die hiervan gebruikmaken om thuisonderwijs te bieden aan hun kinderen.


ja je kan een school oprichten maar komt wel iets meer bij kijken, overigens komt dit van de gemeente en niet van 1 school
Ouders, ongeacht hun achtergrond of vooropleiding, mogen zelf hun scholen oprichting and kunnen hiervoor financiering aanvragen PUNT


punt is dat er hier niet gekozen is om halal of vergetarisch eten als keuze mogelijk te maken maar het verplicht op te leggen aan iedereen
De kinderen zijn niet verplicht te eten, en bovendien heeft een school het recht wat dan ook, naar hun eigen wensen, aan te bieden of verbieden & toestaan. Zij kunnen zich beroepen op de wet van vrijheid van school oprichting.

Aan mij boden de Nederlanders alleen maar haram vlees op school, maar niemand verplichte mij dat ooit te eten.

observer
13-02-07, 19:50
De kinderen zijn niet verplicht te eten, en bovendien heeft een school het recht wat dan ook, naar hun eigen wensen, aan te bieden of verbieden & toestaan. Zij kunnen zich beroepen op de wet van vrijheid van school oprichting. de schepen heeft dit idee gelanceerd niet een school, het geld dus voor alle scholen in antwerpen, ouders hebben dus geen keuze ja hun kinderen thuishouden


maar goed

zoals ik al zei bied beiden aan

nu heeft men het omgekeerde bereikt, denk je nu werkelijk dat de integratie etc hiermee geholpen wordt

zou jij je mening over een ander op basis van dwang aanpassen?