PDA

Bekijk Volledige Versie : Fatwa over het herstellen van maagdenvlies



azulay
17-02-07, 10:23
De moefti van egypte (hoogste religieuze autoritaeit) heeft een fatwa uitgevaardigd waarin hij het herstellen van het maagdenvlies voor welke reden dan ook goed keurt.

Uit Saudi Arabië is veel kritiek hierover gekomen. Omdat hij zogenaamd sex voor het huwelijk aanmoedigt.

Bron: Alarabiya
http://www.alarabiya.net/Articles/2007/02/17/31772.htm

http://www.alarabiya.net/staging/portal/Archive/Media/2007/02/17/1234091m.jpg

Rabi'ah.
17-02-07, 10:31
Ik neem aan dat je maagdenvlies bedoelt.

azulay
17-02-07, 10:45
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik neem aan dat je maagdenvlies bedoelt.

ja dat klopt, bedankt voor de verbetering...

Olive Yao
17-02-07, 13:53
Geplaatst door azulay
De moefti van egypte (hoogste religieuze autoritaeit) heeft een fatwa uitgevaardigd waarin hij het herstellen van het maagdenvlees voor welke reden dan ook goed keurt.

Uit Saudi Arabië is veel kritiek hierover gekomen. Omdat hij zogenaamd sex voor het huwelijk aanmoedigt.
De kritiek is terecht. De reden ervoor niet.

Man_Ray
17-02-07, 21:58
Als daar niet zo idioot hypocriet gedaan zou worden over seks (al dan niet voor het huwelijk) was die discussie over herstel van het maagdenvlies helemaal niet nodig.

Pak de gevolgen aan en zwijg angstvallig over de oorzaken noem ik dit.

moenna
18-02-07, 10:20
Medisch gezien bestaat er niet eens zoiets als maagdenvlies. Kritiek van SA volkomen terecht. Mufti had de toevoeging li ayya sabab kan (voor welke reden dan ook) weg moeten laten. Is toch een duidelijke tegenstrijdigheid met de Islamitische voorschriften.

Bizarre uitspraak.

Wat nou hypocriet, man_Ray? Voor moslims, geen seks voor het huwelijk. Punt! Geen discussie mogelijk, gewoon.

azulay
18-02-07, 11:37
Geplaatst door moenna
Medisch gezien bestaat er niet eens zoiets als maagdenvlies. Kritiek van SA volkomen terecht. Mufti had de toevoeging li ayya sabab kan (voor welke reden dan ook) weg moeten laten. Is toch een duidelijke tegenstrijdigheid met de Islamitische voorschriften.

Bizarre uitspraak.

Wat nou hypocriet, man_Ray? Voor moslims, geen seks voor het huwelijk. Punt! Geen discussie mogelijk, gewoon.

Je weet net zo goed als ik dat de realiteit iets anders eruit ziet dan de voorschriften. Alleen al in Nederland waar minder dan een miljoen moslims wonen worden jaarlijks honderden van dit soort operaties uitgevoerd.

M.a.w sex voor het huwelijk komt vaak voor ook bij moslims. Wat moet volgens jou dan gebeuren als een meisje weet dat ze de dood tegemoet gaat of haar leven weg zal gooien als ze het niet doet?

Waarom is maagdelijkheid geen probleem voor de 90% moslim mannen voor het huwelijk en wel voor vrouwen?



P.s.
IK ben zelf tegen dit soort operaties voor welke reden dan ook, maar de beslissing is altijd in de handen van de betrokkenen en die accepteer ik.

Shemharosh
18-02-07, 12:30
HAHHAHHAHHAHHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.. .wat krijgen we later als fatowa:een over piercings in geslachtsdelen?!!!
nee een over het buitenspel in het voetbal...hahhaha

Maarten
18-02-07, 16:16
Herstel van het maagdenvlies is een vorm van medische uitgevoerde misleiding, li ayya sabab kan.

Tante Maartje 47:11

moenna
18-02-07, 19:19
Geplaatst door azulay
Je weet net zo goed als ik dat de realiteit iets anders eruit ziet dan de voorschriften. Alleen al in Nederland waar minder dan een miljoen moslims wonen worden jaarlijks honderden van dit soort operaties uitgevoerd.

M.a.w sex voor het huwelijk komt vaak voor ook bij moslims. Wat moet volgens jou dan gebeuren als een meisje weet dat ze de dood tegemoet gaat of haar leven weg zal gooien als ze het niet doet?

Waarom is maagdelijkheid geen probleem voor de 90% moslim mannen voor het huwelijk en wel voor vrouwen?

P.s.
IK ben zelf tegen dit soort operaties voor welke reden dan ook, maar de beslissing is altijd in de handen van de betrokkenen en die accepteer ik.

Je ziet mij ook nergens ontkennen dat de praktijk er anders uitziet dan de theorie. Maar wat wil je dan? Het komt voor dus de wet moet maar aangepast worden aan de begeertes van de mensen? Seks voor het huwelijk is ten strengste verboden volgens de koran en de sunna, maar wat men daar mee doet is aan de persoon zelf. Het zijn richtlijnen en als iemand die bewust nalaat, wel hij zal daarover gevraagd worden op de De Dag des Oordeels.

Wat betreft je tweede alinea, dat is een cultureel verschil. De cultuur heeft tussen mannen en vrouwen een onderscheid gebracht. Maar je weet net zo goed als ik dat een dergelijke daad voor de man en de vrouw even verboden is.

Er schijnt onduidelijkheid te zijn over wat nu een fatwa is, als ik de reactie van Sherh..nog wat zo lees. Een fatwa is niets meer en niets minder dan een juridische voorschrift. Het is geen wet o.i.d. die onherroepelijk voor alle moslims gelden. Het is een vraag en antwoordkwestie. Dus in theorie kan ook een fatwa gevraagd worden over voetbal of over een koekje bij de thee, als er twijfel is of het wel of niet toegestaan is volgens 'de islam'. Het is te vergelijken met een leek die bij een natuurwetenschapper om verheldering vraagt over een natuurverschijnsel. Niets grappigs aan.

Maarten
18-02-07, 19:49
Geplaatst door moenna

Ik kan er niks aan doen, maar ik vind die geestelijken zo ontzettend dom!
Ze kunnen er beter hun mond over houden. Gewoon zeggen: het is moeilijk te zeggen, want er zijn geen voorschriften over.
Het is namelijk nogal duidelijk dat het bedrog is. En het gaat ook nog over bedrog dat doorslaggevend kan zijn voor de instemming met een huwelijk of niet. Dat is nog veel erger dan stelen.
Maar precies zoals je zegt: de belangen van die vrouwen zijn nogal groot.
Maar die medische ingreep draagt er aan bij (dat is zelfs het enige doel ervan), dat er érgens in de fase van het huwelijksproces gelogen gaat worden. Zelfs wanneer enkel gevraagd wordt, of ze maagd is, dan is het antwoord Ja een leugen, omdat duidelijk is dat er gevraagd wordt of ze al met een man naar bed geweest is.
Kan het echte islamitisch antwoord wel ooit ja zijn?
Misschien wel, als bijzonder moreel dilemma of zoiets, maar ik geloof nooit dat die geestelijken zo'n soort antwoord verzinnen.

Man_Ray
19-02-07, 18:23
Geplaatst door moenna


Wat nou hypocriet, man_Ray? Voor moslims, geen seks voor het huwelijk. Punt! Geen discussie mogelijk, gewoon.

Waarom is er dan een fatwa over herstel van het maagdenvlies nodig? Of die discussie over de kuisheidsgordel?

Als iedereen er nu eens vanuit gaat dat de meeste mensen, ongeacht hun geloof, graag seks hebben af en toe? Ook voor het huwelijk.

Repentance
20-02-07, 11:55
Door zo een fatwa werk je misleiding in de hand en dat lijkt me niet echt een gezonde basis voor een huwelijk. En het is niet zo dat je opeens een maagd bent na zo een operatie; dat ben je of dat ben je niet.

En net zoals een Moslimvrouw kuis behoort te blijven, geldt dat ook voor de Moslimman en wanneer iemand hier de mist mee ingaat, is het zo dat die persoon enkel verantwoording aan Allah is verschuldigt en sowieso is het niet toegestaan om je zondes uit het verleden te openbaren.

Ach ja...

Olive Yao
21-02-07, 01:00
Geplaatst door Repentance
(...) en wanneer iemand hier de mist mee ingaat, is het zo dat die persoon enkel verantwoording aan Allah is verschuldigd (...)
Ik hoopte dat iemand dit zou schrijven. Onder mensen leiden zulke voorschriften nl. vaak tot wrede misdaden.

Prettiggestoord
21-02-07, 11:43
Is het ook fout als je als verkracht meisje je maagdenvlies herstelt????? (als niemand weet dat je verkracht bent!)