PDA

Bekijk Volledige Versie : SP wil parlementair onderzoek Irak



Mark
28-02-07, 11:46
SP wil parlementair onderzoek Irak
Gepost door Redactie - Bron: ANP
Gepubliceerd: woensdag 28 februari 2007 @ 11:05
De SP wil een parlementair onderzoek naar de achtergronden van de politieke steun die de regering gaf aan de oorlog tegen Irak in 2003. Donderdag tijdens het debat over de regeringsverklaring dient SP-leider Jan Marijnissen in de Tweede Kamer een motie in.

De SP wil een hoofdelijke stemming over de motie. Donderdag geeft de SP een boekje uit over de kwestie Irak. Kamerlid Harry van Bommel heeft een reconstructie gemaakt van de politieke aanloop naar de inval in Irak.

Volgens Marijnissen heeft Nederland het recht om te weten hoe het zit. ''Dit is een morele kwestie. Dit heeft te maken met waarheidsvinding. En het zoeken naar de waarheid is iets wat het parlement moet doen'', aldus Marijnissen.

In het regeerakkoord is afgesproken dat er géén parlementair onderzoek komt naar de Nederlandse steun aan de oorlog in Irak. De SP stelt met de motie de fractiediscipline van de PvdA op de proef. Die partij was eigenlijk voor een onderzoek, maar is nu aan het regeerakkoord met CDA en Christenunie gebonden.

tr_imparator
28-02-07, 12:57
Ik denk dat daar niemand moeite mee heeft. Ik weet niet waarom CDA en CU dat niet willen.

Ik wil wel de waarheid weten, niet alleen de waarheid maar ook erkenning!

Witte78
28-02-07, 14:37
Naar mijn mening zijn er twee mogelijke uitkomsten: De regering was naief, of de regering loog ons voor.

Bijde zijn ongeveer even aannemelijk, maar volgens mij is het gewoon moeilijk hard te maken. Dus is een onderzoek als dit ook niet echt nuttig.

Invidia
28-02-07, 14:50
Geplaatst door Witte78
Naar mijn mening zijn er twee mogelijke uitkomsten: De regering was naief, of de regering loog ons voor.

Bijde zijn ongeveer even aannemelijk, maar volgens mij is het gewoon moeilijk hard te maken. Dus is een onderzoek als dit ook niet echt nuttig.

Je gaat me toch niet vertellen dat je je eigen reactie echt overtuigend vond of wel?

Witte78
28-02-07, 15:27
Geplaatst door Invidia
Je gaat me toch niet vertellen dat je je eigen reactie echt overtuigend vond of wel?

Wat denk jij dan wat de mogelijke uitkomsten kunnen zijn, en de gevolgen die deze met zich meebrengen?

Invidia
28-02-07, 16:16
Geplaatst door Witte78
Wat denk jij dan wat de mogelijke uitkomsten kunnen zijn, en de gevolgen die deze met zich meebrengen?

De gevolgen die het kan hebben zijn de redenen waarom het CDA en de CU perse geen onderzoek willen, en dat kosten wat het kost tegen wil houden. Dus dan lijkt het me dat de gevolgen erg groot zullen zijn. Afgezien van dat, wil ik gewoon weten wat de uitkomst is, jij geeft er al twee, er zullen wel meerdere zijn. En ik wil dat het kabinet zijn verantwoordelijkheid neemt, indien het fouten heeft begaan, en ik denk dat dat het geval is. Het gaat hier om een oorlog, niet om een toiletdeur die kapot is gegaan.

Daarnaast heeft Marijnnessen in deze volkomen gelijk, het parlement heeft het recht opheldering te vragen over het waarom van besluiten van de regering, en het is gewoon belachelijk dat een regering dat nu bij voorbaat uitsluit, dat gaat niet. Het parlement, onze volksvertegenwoordiging heeft als taak, de regering te controleren, zodat ze geen dingen doet die onwettig zijn.