PDA

Bekijk Volledige Versie : Elke dag een beetje alcohol doet je langer leven



Marsipulami
01-03-07, 08:13
Elke dag een beetje alcohol, vooral wijn, doet je langer leven

Dagelijks en met mate alcohol drinken, vooral rode wijn, verhoogt de kans om enkele jaren langer te leven, volgens een Nederlandse studie.

Het onderzoek onderzocht gedurende veertig jaar (tussen 1960 en 2000) 1373 personen geboren tussen 1900 en 1920. Deze werden zeven keer ondervraagd over hun alcoholgebruik.

De onderzoekers ontdekten dat diegenen die regelmatig een beetje wijn dronken, een grotere kans hadden om 3,8 jaar langer te leven dan zij die helemaal geen alcohol dronken. Wijndrinkers leven ook meer dan twee jaar langer dan zij die andere alcoholische dranken drinken, aldus de studie. Een andere alcoholische drank dan wijn die van slechtere kwaliteit is, zorgt ervoor dat je 1,6 jaar langer kan leven dan zij die nooit alcoholische dranken drinken.

De beschermende effecten van alcohol zou kunnen verklaard worden door een mogelijk verband met de toename van zogenaamde goede cholesterol en een vermindering van gestold bloed.

H.P.Pas
01-03-07, 09:13
Geplaatst door Marsipulami
Elke dag een beetje alcohol, vooral wijn, doet je langer leven

Dagelijks en met mate alcohol drinken, vooral rode wijn, verhoogt de kans om enkele jaren langer te leven, volgens een Nederlandse studie.


Anderzijds komt geheelonthouders het leven een stuk langer voor.

Victory
01-03-07, 09:29
Wat een BS, dit flut onderzoek bewijs niets. Het is wetenschappelijk bewezen dat alcohol ernstige schade toebrengt aan je hersenen, lever, hart, maag. En langdurig gebruik brengt zelfs schade aan je zenuwstelsel en kan vroegtijdige dementie veroorzaken. Niet te vergeten de ZEVEN soorten kanker die je krijgen van alcohol. Alcohol veranderd zelfs hoe je hersenen eruit zien (zoals drugs dat doet)... ze zijn er ook achter gekomen dat roken dat ook doet.

Wat ook bewezen is dat druiven je een natuurlijk langere leven geven.

Mark
01-03-07, 09:58
Geplaatst door Victory
Wat een BS, dit flut onderzoek bewijs niets. Het is wetenschappelijk bewezen dat alcohol ernstige schade toebrengt aan je hersenen, lever, hart, maag. En langdurig gebruik brengt zelfs schade aan je zenuwstelsel en kan vroegtijdige dementie veroorzaken. Niet te vergeten de ZEVEN soorten kanker die je krijgen van alcohol. Alcohol veranderd zelfs hoe je hersenen eruit zien (zoals drugs dat doet)... ze zijn er ook achter gekomen dat roken dat ook doet.

Wat ook bewezen is dat druiven je een natuurlijk langere leven geven.

er is een verschil tussen een kleine hoeveelheid per dag en teveel alcohol drinken wat weer schade veroorzaakt.

en kanker krijg je inmiddels volgens mij overal van

853
01-03-07, 10:16
Ik vind het onderzoek nou niet echt overtuigend, het kan ook best zo zijn dat mensen die zich rode wijn kunnen permitteren zich sowieso een gezondere levensstijl kunnen veroorloven. Maar toch, het onderzoek is magertjes, "door een Nederlandse studie" gedaan, het betreft mensen die honderd jaar geleden geboren zijn, 7 keer is er maar naar hun alcoholgebruik gevraagd, vraag me af of er verder is gevraagd naar hun levensstijl, en ze zijn pas begonnen met onderzoeken nadat de mensen hun 40ste zijn gepasseerd.

Doet me denken aan het onderzoekje dat ik met ratjes op de middelbare moest doen voor bio.

Victory
01-03-07, 10:48
Geplaatst door Mark
er is een verschil tussen een kleine hoeveelheid per dag en teveel alcohol drinken wat weer schade veroorzaakt.

en kanker krijg je inmiddels volgens mij overal van
Ik wed mijn leven erop dat ik langer zou leven dan iemand die 'een kleine hoeveelheid per dag' drinkt. :)

Dit zogenaamde onderzoek is vast door dronken studenten uitgevoerd. Dat iemands leven langer is geworden door wat dan ook, hang af van zoveel variabelen, dat je het alleen zou kunnen bewijzen als je mensen hun leven lang in een kooi opsluit en daar al die variabelen vastzet.

Mark
01-03-07, 10:55
Geplaatst door Victory
Ik wed mijn leven erop dat ik langer zou leven dan iemand die 'een kleine hoeveelheid per dag' drinkt. :)

Dit zogenaamde onderzoek is vast door dronken studenten uitgevoerd. Dat iemands leven langer is geworden door wat dan ook, hang af van zoveel variabelen, dat je het alleen zou kunnen bewijzen als je mensen hun leven lang in een kooi opsluit en daar al die variabelen vastzet.

Nou dat ben ik niet helemaal met je eens, als je een voldoende grote groep bekijkt, waarbij alle andere variabelen uitgemiddeld worden statistisch. Dan kan je die groep in subgroepen opdelen naar gedrag en dan die subgroepen met elkaar vergelijken en zo afleiden dat dat gedrag invloed heeft op aspecten zoals levensduur. Hierbij moet de groep groot genoeg zijn en je moet oppassen dat de ene subgroep ook niet een substantiele afwijking (rijkdom, sporten, roken etc etc) heeft ten opzichte van de andere.

dat dit onderzoek uitgevoerd wordt op mensen die 100 jaar geleden geboren zijn lijkt mij nogal logisch omdat je anders moeilijk levensduur kunt bepalen.

Mark
01-03-07, 10:56
Geplaatst door Victory
Ik wed mijn leven erop dat ik langer zou leven dan iemand die 'een kleine hoeveelheid per dag' drinkt. :).

het gaat om gemiddelden....

ik zou mijn leven daar niet op wedden aangezien de kans redelijk aanwezig is dat iemand "die een kleine hoeveelheid per dag drinkt" door compleet andere factoren nog best wel eens ouder zou kunnen worden dan jij :)

Victory
01-03-07, 11:35
Wat jij voorstelt is niet realistisch, aangezien alles, (van natuur tot elektrische apparatuur thuis) effect kan hebben op je leven.

Wat als iemand het drukker heeft (en dus meer stress)...

Ik heb ooit gelezen dat mensen die in Amsterdam wonen gemiddeld 10 jaar jonger sterven dan het landelijk gemiddelde.

Dit onderzoek... Nederlanders drinken (bijna) allemaal alcohol... en dus zou je inderdaad (logisch) kunnen zeggen dat die genen die maar een beetje alcohol drinken elke dag, langer leven... maar vergelijk maar eens eens iemand die helemaal geen alcohol drink met iemand die dat een beetje doet.

Mark
01-03-07, 11:44
Geplaatst door Victory
Wat jij voorstelt is niet realistisch, aangezien alles, (van natuur tot elektrische apparatuur thuis) effect kan hebben op je leven.

Wat als iemand het drukker heeft (en dus meer stress)...

Ik heb ooit gelezen dat mensen die in Amsterdam wonen gemiddeld 10 jaar jonger sterven dan het landelijk gemiddelde.

Dit onderzoek... Nederlanders drinken (bijna) allemaal alcohol... en dus zou je inderdaad (logisch) kunnen zeggen dat die genen die maar een beetje alcohol drinken elke dag, langer leven... maar vergelijk maar eens eens iemand die helemaal geen alcohol drink met iemand die dat een beetje doet.

Het gaat ook om grote groepen en gemiddelden. Die invloeden zijn aanwezig in de groep mensen die een beetje alcohol drinken en ook bij de mensen die geen alcohol drinken. (indien het autonome omstandigehden zijn die niet direct gerelateerd zijn aan de consumptie van alcohol).

Als voorbeeld: Die amsterdammers die eerder doodgaan... Indien er in beide groepen (wel/geen alcohol) allebei Amsterdammers zitten dan zal deze invloed geen invloed hebben op het feit of de alcohol wel of niet je leven verlendg. Die "invloed" van wel of niet komen uit amsterdam zit in bedie groepen verwerkt en beinvloedt de vergelijking dus niet.

Julien
01-03-07, 11:46
Geplaatst door Victory
Wat een BS, dit flut onderzoek bewijs niets. Het is wetenschappelijk bewezen dat alcohol ernstige schade toebrengt aan je hersenen, lever, hart, maag. En langdurig gebruik brengt zelfs schade aan je zenuwstelsel en kan vroegtijdige dementie veroorzaken.

Ik vind het anders een overtuigend onderzoek. Er zijn veel mensen onderzocht en sowieso is het in de wetenschap algemeen bekend dat een glas wijn (!) per dag goed is voor je lichaam.

Jij haalt overmatig drankgebruik en af en toe een glaasje wijn door elkaar. Als je teveel drinkt, is alcohol natuurlijk wél slecht. Maar dat is meer een Nederlands probleem (liters bier drinken). In mediterrane landen wordt met mate wijn gedronken en ik geloof zeker dat Zuid-Europese mensen een stuk gezonder zijn.

853
01-03-07, 12:25
Geplaatst door Mark


dat dit onderzoek uitgevoerd wordt op mensen die 100 jaar geleden geboren zijn lijkt mij nogal logisch omdat je anders moeilijk levensduur kunt bepalen.

Logisch ja, maar of ze daar conclusies uit kunnen trekken voor de hedendaagse mens? Wij leven in een tijd waar we geen honger kennen in tegen deel, we hebben sowieso een hele andere eetgewoontje, Mac. Donalds, diepvriesmaaldtijden, eten uit andere werelddelen, blik, ons voedsel is ook nog een veel gevarieeerder, etc.

853
01-03-07, 12:27
Geplaatst door Julien


Jij haalt overmatig drankgebruik en af en toe een glaasje wijn door elkaar. Als je teveel drinkt, is alcohol natuurlijk wél slecht. Maar dat is meer een Nederlands probleem (liters bier drinken). In mediterrane landen wordt met mate wijn gedronken en ik geloof zeker dat Zuid-Europese mensen een stuk gezonder zijn.

Kan ook door de hoeveelheid zon, en olijven die ze daar eten komen, schijnt ook heel gezond te zijn.

Julien
01-03-07, 12:35
Geplaatst door 853
Kan ook door de hoeveelheid zon, en olijven die ze daar eten komen, schijnt ook heel gezond te zijn.

en door de wijn.

http://www.studiokoning.nl/Wijn_en_gezondheid.htm
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1747
http://www.biotiek.be/gezondheid.htm

en zo kan ik nog tientalle links geven.

853
01-03-07, 17:35
Geplaatst door Julien
en door de wijn.

http://www.studiokoning.nl/Wijn_en_gezondheid.htm
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1747
http://www.biotiek.be/gezondheid.htm

en zo kan ik nog tientalle links geven.

Alhoewel de eerste bron niet relevant is, zijn de andere twee in tegenstelling tot het eerder geplaatste artikel wel overtuigend. Overigens is het geen reden voor mij om gematigd alcohol te gaan drinken, alles wat je gematigd neemt is goed voor je.

http://www.fonteine.com/olijfolie.html

Qaiys
01-03-07, 17:47
Grote kans dat het onderzoek is betaald door een drankfabrikant.

Marsipulami
01-03-07, 17:59
40 mensen gestorven door drinken van illegaal gestookte alcohol

Minstens 40 mensen zijn in Oeganda na het drinken van illegaal gestookte alcohol gestorven. De drank bevatte een groot deel giftige industriële alcohol methanol, aldus de Oegandese krant The New Vision woensdag.

De "Waragi" genoemde drank wordt in kleine plastieken flesjes voor vier cent verkocht. Wie ervan drinkt, krijgt hevige hoofd- en maagpijn, verliest het bewustzijn en kan eraan sterven, aldus een medewerkster van het ministerie van Gezondheid. Bars en cafés namen de drank dinsdag uit de handel.

Oeganda is volgens cijfers van de Wereldgezondheidsorgansiatie (WHO) van 2004 houder van het wereldrecord wat betreft het alcoholverbruik per kop. (belga)