PDA

Bekijk Volledige Versie : Het Nederlanderschap lijkt waardeloos



IbnRushd
01-03-07, 21:15
Het Nederlanderschap lijkt waardeloos


Met een klaarwakker linkeroog kijkend naar de ontwikkelingen in het Midden-Oosten volgde ik de laatste tijd met een halfslaperig rechteroog de vermoeiende discussie omtrent het hebben van 2 paspoorten in Nederland. De peroxidesnuivende PVV-leider Geert Wilders maakt al sinds dat Ahmed Aboutaleb genoemd werd als mogelijke minister van Sociale Zaken bezwaar tegen diens aanstelling in het parlement. Dat Albayrak daar bij is gekomen was voor hem de bevestiging van een ‘moslimvergiftiging in iedere laag van deze samenleving’. Om onduidelijke redenen werd het nu pas een hot item in de media en steggelen verschillende juristen ineens over de juridische draagkracht van de bezwaren van Wilders. Conclusie: Geert heeft juridisch gezien helemaal gelijk. Dat hij dit zelf nog niet eens wist toen hij voor het eerst zijn bezwaren kenbaar maakte doet er eigenlijk niet eens meer toe. Het gaat hem om de loyaliteit die allochtone Nederlanders dienen te hebben aan de Nederlandse Staat en de schijn van belangenverstrengeling die gewekt wordt met de ongeschreven en onuitgesproken trouw aan land van herkomst die een dubbele nationaliteit met zich meebrengt. De Nederlandse nationaliteit, die ineens weer met trots wordt verdedigd na decennialang dat ‘ding’ voor van zelfsprekend te hebben aangenomen, wordt nu gesymboliseerd door dat rode boekje. En dan ook enkel door dat rode boekje. Laat ik nu nog maar even niks zeggen over het bijkomend argument met betrekking tot de joodse, humanistische en christelijke waarden die door het kamp van de Fortuynisten groupies ook wordt opgegooid.

Ik heb geleerd dat trots op je land gebaseerd is op de geschiedenis van cultuur, economische ontwikkelingen en misschien hier en daar religieuze en ook kunstzinnige invloeden die verweven zijn met het bewustzijn van de nationaliteit die je met je meedraagt. Ik weet wat voor geschiedenis Nederland heeft. Het is een geschiedenis met twee kanten: positief en negatief, zoals elk ander land ter wereld. ‘A nation in the middle; nothing more, nothing less’, zoals Chris Rock al eens mooi verwoordde toen hij het in een soortgelijke context over de Verenigde Staten had. En dat is Nederland ook, een natie in het midden en geen haar beter dan welke natie dan ook. Maar Nederland heeft wel degelijk een mooie kant aan de geschiedenis dat dit land meedraagt. De koopmanskracht die zich ten tijde van de Gouden Eeuw ontwikkelde tot een daadkrachtig commercieel denken van een niveau waar de rest van de wereld een voorbeeld aan nam. De kunde om met bemiddeling en lavering tussen extremen diplomatieke betrekkingen erop na te houden met landen die tegelijkertijd op voet van oorlog leefden met elkaar. De flexibiliteit om de Nederlandse cultuur onderhevig te laten zijn aan de invloeden die de Engelsen, Duitsers en Fransen hadden op het Oranje-volk, zonder dat de Oranje-cultuur verloren ging. De nuchterheid die Nederland sinds 1900 heeft doen meegaan in de snel industrialiserende wereld en de pijlsnelle ontwikkelingen die dat met zich meebracht op ieder vlak dat je maar kunt bedenken. Om nog maar te zwijgen van het tempo waarmee dit land na de 2e Wereldoorlog weer werd opgebouwd en ontwikkeld tot een economische supermacht in de internationale arena. Ja, de Nederlander is een veelzijdige persoonlijkheid en de hele voorgeschiedenis van de Nederlander laat zien dat alle ontwikkelingen wereldwijd nogal wat hebben gevergd van de Nederlander. Maar de Nederlander pakte dit vrijwel moeiteloos aan.

Dat dit gepaard ging met uitbuiting, piraterij, kolonisatie, onderdrukking en verkrachting – zowel mentaal als fysiek – van andere volkeren laten we in dit geheel maar allemaal achterwege want het gaat hier om redenen waarom je trots dient te zijn op je nationaliteit en in dat kader is de Nederlander geen haar beter dan de rest van de wereld. Het is alleen nogal een verschil of Geert Wilders dit roept of dat Wim Kok of Joop den Uyl dit zegt of zou hebben gezegd. Bij Wim Kok ben ik eerder geneigd te denken aan alle reeds eerder genoemde positieve attributen c.q. eigenschappen van Nederland. Bij Geert Wilders smaakt de boel toch al gauw naar peroxide – niet dat ik de smaak ervan ken – en kan ik het niet helpen te denken aan een geschiedenis van racisme, uitbuiting, onderdrukking, veelplegerij van incest, overspel, overmatig drankgebruik, grootheidswaanzin, collaboratie met de meest dodelijke ideologie in de geschiedenis van de mensheid en wat allemaal nog meer dat de meest zieke persoonlijkheden in de loop der tijden heeft voortgebracht, wetende wat voor ideologie Geert Wilders aanhangt. Ik als Marokkaan zijnde zou namelijk alleen maar jaloers kunnen zijn op alle eerder genoemde positieve eigenschappen van de Nederlander, wetende dat mijn eigen land van herkomst is achtergebleven in de ontwikkelingen van kunst, economie, zelfs de consensus van religie en cultuur en ga zo maar door. Maar desondanks ben ik blij een Marokkaan te zijn en trots op de positieve eigenschappen van mijn land, zoals de cultuur (verwar dit niet met de cultuur die de Nederlandse Marokkanen in sommige gevallen in Nederland illustreren), religie, wetenschap etc. Daarnaast ben ik extra trots een Nederlandse Marokkaan te zijn wetende dat ik net zoveel beschik over al die positieve attributen die ik eerder al de Nederlander toebedeelde, omdat gebleken is dat ik hierover ook beschik, getuige mijn volledige integratie in deze samenleving met behoud van mijn identiteit en religie. Ondanks alle tegenwerkingen van de professionele xenofoben die huisvesting hebben in dit land. En dat mijn etnische achtergrond tegenwoordig direct wordt geassocieerd met mijn religie – de Islam – maakt dat mijn etnische achtergrond extra waardevol voor mij. Als Marokkaan ben ik geboren, als Nederlandse Marokkaan zal ik sterven maar een moslim ben ik van begin tot eind.

Geert Wilders reduceert de Nederlandse identiteit echter tot iets wat leeg is en door niets anders kan worden aangetoond dan een rood boekje, waarbij hij er wel een huls van joodse, ‘humanistische’ en christelijke waarden omheen gooit maar nooit weet te benoemen wat die nou precies inhouden. Daarmee de Nederlander minimaliserend tot slechts leverancier van gehaktballen met jus en de eigen geschiedenis van ‘zijn’ Nederland de das om doet. Want alles valt of staat met dat paspoort en als ik er twee heb ben ik niet loyaal. Schuldig tot het tegendeel is bewezen. Wilders meet hiermee met twee maten aangezien zijn vrouwbeukende partijgenoot Dion Graus wel onschuldig was tot het tegendeel bewezen was en Graus op zijn woord geloofde toen deze verklaarde zijn vrouw nooit te hebben geslagen. Niet voor het eerst dat Wilders zichzelf onsterfelijk belachelijk maakte. Ghetto gestapo Wilders en zijn nazistische ex-Fortuyn groupies kunnen de pot op.

Mijn loyaliteit ligt bij Nederland, enkel door mijn aanwezigheid alhier en mijn bewustzijn van mijn verantwoordelijkheden jegens Nederland, zoals het betalen van mijn belastingen, mijn steentje bijdragen aan de economische consolidatie van dit land en het creëren van een goed thuis voor mijn kind. Basisverantwoordelijkheden die er niet minder om worden als ik mijn Nederlands paspoort zou inruilen voor een verblijfsvergunning, enkel omdat ik geen afstand kan en wil doen van de Marokkaanse nationaliteit. Want mijn Marokkaanse nationaliteit staat voor iets, in tegenstelling tot wat het Nederlanderschap voor Geert Wilders betekent. Sterker nog: mijn Nederlanderschap staat daarnaast gelijkwaardig voor iets, ook in tegenstelling tot wat het Nederlanderschap voor Geert Wilders is. Maar mocht het ooit zover komen dat er bij wet een keus gemaakt moet worden, dan ruil ik mijn Nederlands paspoort glimlachend met plezier in voor een verblijfsvergunning aangezien er dan bij wet vastgesteld is dat mijn Nederlanderschap dan ook niets waard is en in dat kader, you ain’t much if you are Dutch.

M.R. Jabri (elqalem.nl)

1973Tanger
02-03-07, 02:36
Ja typisch kleinzielig denken... Loyaliteit en aanverwante onderwerpen verbinden aan personen met een dubbele nationaliteit. Waar blijft dat kosmopolitisch denken. Waarom daarvan een groot probleem maken. Het zijn immers juist die mensen met dubbele nationaliteiten die het geheel kleurrijk maken en van grote aanwinst zijn voor de gemeenschap. Dit is ook door de eeuwen heen het geval geweest. Kleurrijke personen die hier in Nederland hun toevlucht zochten en zich vestigden en een grote bijdrage leverden op tal van gebieden in dit land. Denk bijvoorbeeld aan de joods/portugese Spinoza e.d. Het hebben van een dubbele nationaliteit is een onderwerp waarover van gedachten gewisseld kan worden, maar is niet relevant genoeg. Dus niets meer en minder dan stemmentrekkerij en duidelijk afkeer laten blijken voor de nederlander met een buitenlands tintje.

sater
02-03-07, 08:57
:wow: In uw beider eventuele herkomstlanden is met dubbele nationaliteit in staatdienst treden door wet bekrachtigd?

Thermopylae
02-03-07, 10:03
Vooralsnog zijn een Turks/Nederlandse vrouw en een Marokkaans/Nederlandse man staatssecretaris geworden.

Maar zelfs als een dergelijke post in de toekomst onmogelijk zou worden, dan zou dat dus het enige recht zijn dat een persoon met een een dubbele nationaliteit wordt onthouden. Om dus over een waardeloze nationaliteit te spreken lijkt mij overtrokken.

super ick
02-03-07, 17:11
Geplaatst door Thermopylae
Vooralsnog zijn een Turks/Nederlandse vrouw en een Marokkaans/Nederlandse man staatssecretaris geworden.

Maar zelfs als een dergelijke post in de toekomst onmogelijk zou worden, dan zou dat dus het enige recht zijn dat een persoon met een een dubbele nationaliteit wordt onthouden. Om dus over een waardeloze nationaliteit te spreken lijkt mij overtrokken.

Blijkbaar laat men liever de oren hangen naar het geblaat van de minderheid ipv de meerderheid die een andere mening is toegedaan.
Blijven hameren op Wilders terwijl de rest van de kamer zijn voorstel niet steund. Volgens mij is dat 9 tegen 66. Goed nieuws dus.

Thermopylae
02-03-07, 18:28
Zelfs 9 tegen 141!

katmandu
03-03-07, 10:20
Onderstaande overgenomen van het 'Dubbele nationaliteit forum' op NRC Handelsblad.


"Odmar schrijft:
zaterdag 3 maart 2007, 00:34 uur
@Erik

Als uw vriend dat beweert liegt hij! En u heeft niet doorgevraagd blijkbaar. Het paspoort wordt hem toegestuurd zegt u. Hoe komt men aan de benodigde recente pasfoto’s dan? Worden die met het pistool tegen het hoofd van uw vriend gemaakt of levert hij die zelf aan?

Dat de Marokkaanse nationaliteit wel degelijk kan worden opgegeven heb ik al eerder aangegeven maar voor u zal ik het nog eens uiteenzetten.

Artikel 19 gaat over verlies of opgeven van de Marokkaanse nationaliteit.

lid. 1: meerderjarige Marokkanen die vrijwillig een buitenlandse nationaliteit hebben verworven, kunnen met toestemming per decreet hun Marokkaanse nationaliteit opgeven.

lid 2: minderjarige Marokkanen met een buitenlandse nationaliteit kunnen met toestemming per decreet hun Marokkaanse nationaliteit opgeven.

lid 3: Marokkaanse vrouwen die met een buitenlander trouwen, verwerven diens nationaliteit en mogen per decreet voorafgaand aan de huwelijkssluiting hun Marokkaanse nationaliteit opgeven.

lid 4: Marokkanen die verklaren dat ze hun Marokkaanse nationaliteit opgeven, kunnen dat doen in de gevallen waarin is voorzien in artikel 18.

[artikel 18 is van toepassing op het collectief, itt het individu:
Minderjarige kinderen van personen die de Marokkaanse nationaliteit verwerven volgens het in artikel 9 beschrevene (zie hierna, BdW) worden Marokkaan tegelijkertijd met hun verwekker; minderjarige kinderen die niet met een herintredende Marokkaan getrouwd zijn, maar er wel mee samenwonen, herontvangen of verwerven het volledige recht op de Marokkaanse nationaliteit; ook minderjarige kinderen die niet getrouwd zijn met een genaturaliseerde buitenlander kunnen worden genaturaliseerd tot Marokkaan, de kinderen die 16 jaar of ouder waren ten tijde van de naturalisatie hebben de mogelijkheid hun Marokkaanse nationaliteit op te geven tussen hun 18de en 21ste.]

[artikel 9 staat in sectie 1, nationaliteit verwerven dankzij de welwillendheid van de wet, en is van toepassing op:
Verwerving van de Marokkaanse nationaliteit door geboorte en verblijf in Marokko; in Marokko geboren kinderen uit een Marokkaanse moeder en een buitenlandse vader indien de vader in Marokko woont; in Marokko geboren kinderen die na de inwerkingtreding van deze wet zijn geboren. En behoudens bezwaren van de minister van justitie ook de kinderen die in Marokko zijn geboren uit een buitenlandse vader afkomstig uit een land waar de meerderheid Arabisch spreekt en de islam aanhangt, mits de vader tot die gemeenschappen behoort.]

Terug naar art. 19, lid 5: Marokkanen die in het buitenland in publieke dienst zijn, behouden hun Marokkaanse nationalieit nog 6 maanden na uitdrukkelijk bevel van de Marokkaanse regering tot opgeven van hun Marokkaanse nationaliteit

Hieruit is maar 1 conclusie te trekken:
Dubbele Nationaliteit is kul

In de Marokkaanse wet staat dat je je Marokkaanse nationaliteit kunt verliezen. Je moet dan een verzoek bij de overheid indienen en per kabinetsdecreet zal het verzoek dan goedgekeurd dienen te worden.

Waar we overigens nooit iets van vernemen is dat het verkrijgen van de Marokkaanse nationaliteit helemaal en absoluut geen automatisme is voor hier geboren kinderen. Niemand verplicht Marokkanen om hun kinderen aan te geven bij het Marokkaanse consulaat waardoor deze hele dubbele nationaliteiten kwestie vermeden kan worden. Een prettige bijkomstigheid is dat de ouders ook niet gedwongen worden een voorgeschreven islamitische naam (die voor moet komen op de lijst aan toegestane namen bij het consulaat) te kiezen. Het tegenovergesteld is echter waar. Marokkanen in Nederland doen er werkelijk alles aan en voor om hun kinderen aangemeld te krijgen. Zelf het gedwongen kiezen van een andere naam en/ of het met veel pijn en moeite aanpassen aan de Marokkaanse burgerwettelijke voorschriften.

Nog minder dan Marokkanen, waarvan je nog kunt opmerken dat deze moeilijker de Marokkaanse nationaliteit kunnen afleggen als ze daar geboren zijn, hebben Turken in zijn geheel geen excuus om een dubbele nationaliteit te hebben of te behouden. Het is zelfs zo dat de Turkse nationaliteit verkrijgen als (in Nederland geboren nageslacht van Turkse genaturaliseerde) Nederlander (en behouden na naturalisatie tot Nederlander) actief aangevraagd dient te worden bij het Turkse consulaat (de Rijkswet op de Turkse nationaliteit art. 403 op 13.02.1981 -2383/22). Het is zelfs een omvangrijke procedure om de Turkse nationaliteit te behouden dan wel te verkrijgen die circa een jaar in beslag neemt. Dit terwijl het opzeggen van de Turkse nationaliteit meer een papieren formaliteit betreft.

U ziet, er zijn mogelijkheden genoeg om de vorige nationaliteit kwijt te raken en in de meeste gevallen is er van een zogenaamde opgedrongen nationaliteit helemaal geen sprake. Marokkanen en Turken maken echter geen gebruik van deze wettelijke regelingen en de Nederlandse overheid staat het zondermeer toe. Voor Marokkanen bestaat er zelfs een decreet die hen toestaat afstand te nemen van de dubbele nationaliteit, en Turken moeten actief de Turkse nationaliteit aanvragen. Evenals Marokkanen actief de Marokkaanse nationaliteit moeten regelen voor hun hier geboren kinderen. Er bestaat echter bij zowel de Marokkaanse, Turkse en Nederlandse overheid onvoldoende motivatie om hier werk van te maken. In tegenstelling zelfs. Men maakt er werk van een dubbele nationaliteit te verkrijgen, te behouden en de Nederlandse overheid staat te popelen dit te gedogen. U wordt dus bedrogen waar u bij staat.

Voor EU-burgers is het hebben van 2 Nationaliteiten NIET toegestaan!!

Een Nederlander verliest zijn Nationaliteit indien hij/zij een ander Nationaliteit aanneemt!!!

Misschien is het voor U en vele anderen nu duidelijk dat er met 2 maten gemeten wordt!

binloser
03-03-07, 11:12
vraag: mag ik als nederlander in Marokko en Turkye wonen met een dubbele nationaliteit precies zo als een marokaan en turk in nederland incl. alle rechten en plichten?

binloser
03-03-07, 12:25
de volgende complicatie kan zich voordoen; een jonge hier geboren nederlander met een onvermijdelijk marokkaans paspoort zal de dienstplicht moeten vervullen in Marokko of althans in tijd van oorlog daartoe opgeroepen worden. Dan is het denkbaar dat hij tegenover nederlandse troepen komt te staan. Of praat ik nu onzin?

sater
03-03-07, 13:24
Geplaatst door binloser
de volgende complicatie kan zich voordoen; een jonge hier geboren nederlander met een onvermijdelijk marokkaans paspoort zal de dienstplicht moeten vervullen in Marokko of althans in tijd van oorlog daartoe opgeroepen worden. Dan is het denkbaar dat hij tegenover nederlandse troepen komt te staan. Of praat ik nu onzin?

:auw: in tegendeel gij schiet raak.

1973Tanger
03-03-07, 13:26
Per decreet en volgens ingebrachte artikelen uit de marokkaanse wetgeving is alles wel mogelijk. Maar procedureel is die weg inslaan een onneembare vesting. De grondwet in marokko verbied pertinent het verlies van nationaliteit van de marokkaanse onderdaan. Het is dus zoals in de EU, geen automatisme dat je na wisseling van nationaliteit je voorgaande zal verliezen. Ondanks dit zal niemand zijn afkomst moeten verlochenen. Eigenschappen als loyaliteit, trouw zijn gevoelsmatig en zijn niet afhankelijk of iemand over meer dan 1 document beschikt. Voor wat betreft de dienstplicht: marokkanen gevestigd buiten Marokko zijn vrijgesteld van de vervulling van de dienstplicht.

super ick
03-03-07, 15:07
Geplaatst door 1973Tanger
De grondwet in marokko verbied pertinent het verlies van nationaliteit van de marokkaanse onderdaan. Het is dus zoals in de EU, geen automatisme dat je na wisseling van nationaliteit je voorgaande zal verliezen. Ondanks dit zal niemand zijn afkomst moeten verlochenen. Eigenschappen als loyaliteit, trouw zijn gevoelsmatig en zijn niet afhankelijk of iemand over meer dan 1 document beschikt. Voor wat betreft de dienstplicht: marokkanen gevestigd buiten Marokko zijn vrijgesteld van de vervulling van de dienstplicht.

Met als gevolg dat deze Marokkanen, die voor altijd buiten Marokko zullen blijven wonen, ook zullen moeten dulden dat hun kinderen en de nakomelingen die daaruit ontstaan tot in de eeuwigheid Marokkanen zullen zijn en dus ook onder de Marokkaanse grondwet blijven vallen.
Een onontkoombare 2 nationaliteit waar iemand niet om vraagt.Laat mensen vrij om de nationaliteit aan te vragen maar leg hem niet, generatie na generatie, op.
Uiteraard heeft dit niets met trouw en loyaliteit te maken. Daar heb je groot gelijk in.
Daarom ben ik ook tegen de motie van Wilders. Die zou inhouden dat deze mensen nooit een politieke functie mogen bekleden. Simpelweg omdat ze geen afstand kunnen doen van hun nationaliteit.
Toch vind ik het wel een discussie die aangegaan moet worden. Tenslotte mag je van een parlementlid verwachten dat hij/zij onvoorwaardelijk verbonden is met het land dat hij dient.
Daarnaast moeten deze mensen gewoon beoordeelt worden op hun werk.

Ik ben wel een groot voorstander van het strikt gescheiden gehouden van geloof en politiek. Vandaag las ik bijvoorbeeld dat de Christenunie via de gemeente het voor elkaar gekregen had koopzondagen rond Leiden af te schaffen. Zo wordt een hele bevolking opgezadeld met de geloofsovertuiging van 5% van die bevolking. Dat vind ik niet kunnen.
Als die mensen meer macht krijgen kan ik op zondag met mijn kinderen niet meer naar het zwembad.
Dat geldt ook voor andere geloven. Ik repecteer ze, maar wens op geen enkele manier de gevolgen te ondervinden van een geloof dat niet het mijne is. Voor de mensen in Leiden en omgeving geldt dat nu wel en dat vind ik een slechte zaak.

super ick
03-03-07, 15:11
Geplaatst door Thermopylae
Zelfs 9 tegen 141!

Haha, je hebt natuurlijk gelijk. Ik zat met de 1e kamer in mijn hoofd.
Maar de boodschap blijft: waarom blijven hameren op verschillen terwijl de meerderheid het met elkaar eens is.

Shemharosh
04-03-07, 07:51
Er zijn landen en er zijn "landen".Zo zijn er nationaliteiten en "nationaliteiten".Toen Willem Alexander,de kroonprins,met Maxima,de Argentijnse,wilde trouwen,moest Nederland uitzoeken hoe het zat met het politieke moraal en de beschavingsnormen van die Argentijnen die toe wilden treden tot het Nederlandse politieke bestel.
Aboutaleb en Albayrak hebben nationaliteiten van landen met een niet al te zonnige politieke traditie:

-Marokko is een marionetten middeleeuwse koninkrijk waar onderdrukking en religieuze waanzin de nomaalste zaken van de wereld zijn.Daar hebben ze koning en Paus in een.

-Tukije is een moderne fascistische republiek a la jaren 20 en 30 van de twintigste eeuw.In de traditie van Mossolini.Sterker nog:Attaturk stichte de eerste fascistische republiek,later kwamen pas Mossilini,Hitler,Franco,Tito,HassanII,Naser...etc

Daarom is het niet meer dan normaal dat de Nederlandse politiek op onderzoek gaat naar de formele status van bewindslieden die over nationaliteiten beschikken uit die mislukte gefaalde staten,om te zien in welke mate die politici vervuild zijn.zelfs als het Zwitsers zijn of Russen zal het iets merkwaardigs zijn als die in Nederland aan de macht komen.

Peru had een paar jaar geleden een president genaamd Fujimuri:hij was een Peruaan in hart en nieren maar van Japanse afkomst.Die had het geschopt tot President en alleenheerser zelfs.Toen die afgezet werd wegens corruptie en geheime opperaties,vluchte die naar Japan en dat land weigerde hem uit te leveren,omdat hij een Japanner was.Ik zeg niet dat Albayrak en Aboutaleb dat zouden doen,maar het lijkt me niet meer dan normaal dat dat toch in een open vrije debat besproken wordt.Vooral Albayrak:hoe zal ze omgaan met asielaanvragen van miljoenen Koerden die hun land ontvlucht zijn???vooral als Turkije straks Noord Irak binnenvalt...blijkbaar is Nederland asielzoekers-moe en wilde Bea,die op een commerciele tour is in Turkije,sier maken met een Turkse vrouw in haar kabinet.

En Aboutaleb die zichzelf verkoopt als de belichaaming van een succesvolle multiculturalist moet ook kleur bekennen betreft zijn standpunten over het arabische fascisme dat in zijn land van afkomst heerst.Want je kan niet vechten voor een vrije multiculturele samenleving in een land terwijl je die in het land van afkomst bestrijdt.Of je bent een verlichte antifascist of je bent het niet.Eeen fascistische panarabist is het laatste wat we willen hebben in een Nederlandse regering!!!

Daarom moet je voetbal aan voetballers overlaten.Hoe lelijk,drammerig en gemeen ze ook zijn en de hooligans die moet je met ME,knuppels en waterkannonen verwelkomen.Dat is democratie een maal..love or hate it!!!

rja
04-03-07, 18:49
Ik hoorde Plassterk vanmiddag in Buitenhof, wat zinnigs zeggen.

Genaturaliseerde Nederlanders, zouden een eed moeten afleggen op de grondwet. Net zo als in Amerikma verklaren dat ze nu een Nederlander zijn, dat zij alle banden met de regering van thuisland hebben verbroken, dat zij een nu loyale Amerikaan zijn, als je dan een dubbele nationaliteit hebt, is dit geen probleem.

Er is nu al een verplichte naturalisatieceremonie, maar de regels kunnen wel strakker. Voor de genaturiseerde Nederlanders ook een voordeel, dan hoeven we niet meer aan hun loyaliteit te twijfelen, want ze hebben die eed afgelegd.

Typisch dat Marokkanen in Frankrijk, in de eerste plaats Fransman zijn i.p.v. Marokkaan, missschien zijn de Fransen zo nationalisch, dat je dit wel moet zijn, om er bij te horen. Daarnaast wordt moslims veel meer gediscrimeerd als in Nederland.

Shemharosh
05-03-07, 07:17
wat een rare wereld zeg!!....jaren geleden toen ik het NL nationaliteit had aangevraagd werd ik door de meerderheid van de Mokros met scheve ogen aangekijken als een rare heidense vogel....nu willen ze die allemaal hebben en lopen ze te zeuren om de verplichtingen en de complicaties die er bij komen kijken.