PDA

Bekijk Volledige Versie : Asiel in Israel wegens het verbod op Amazigh naam voor zoon



azulay
03-03-07, 15:54
Op telquel-online.com staat een interessante artikel over personen namen in Marokko en het verbod op Amazigh namen. Naast voorbeelden van kinderen die soms tot 5 jaar zonder een officiele naam leefden omdat het een Amazigh naam betreft is de meeste sprekende voorbeeld van de heer Mohamed Bouhouch waarvan de naam van zijn zoon Sifaw werd geweigerd. Pas nadat hij Asiel heeft aangevraagd in Israel heeft de Gouverneur van Casa Blanca besloten om in te grijpen en de naam alsnog in te schrijven.

In israel worden Arabieren niet verplicht om hun kinderen David of Sharon te noemen. Imazighen mogen in hun oorspronkelijke land nog steeds in sommige gemeenten hun kind geen Amazigh naam geven.


http://www.telquel-online.com/262/maroc3_262.shtml

Coolassprov MC
04-03-07, 10:19
Geplaatst door azulay
Op telquel-online.com staat een interessante artikel over personen namen in Marokko en het verbod op Amazigh namen. Naast voorbeelden van kinderen die soms tot 5 jaar zonder een officiele naam leefden omdat het een Amazigh naam betreft is de meeste sprekende voorbeeld van de heer Mohamed Bouhouch waarvan de naam van zijn zoon Sifaw werd geweigerd. Pas nadat hij Asiel heeft aangevraagd in Israel heeft de Gouverneur van Casa Blanca besloten om in te grijpen en de naam alsnog in te schrijven.

In israel worden Arabieren niet verplicht om hun kinderen David of Sharon te noemen. Imazighen mogen in hun oorspronkelijke land nog steeds in sommige gemeenten hun kind geen Amazigh naam geven.


http://www.telquel-online.com/262/maroc3_262.shtml

Als jullie amazigh-joden zionisten genoemd worden, protesteren jullie ?

azulay
04-03-07, 10:37
Geplaatst door Coolassprov MC
Als jullie amazigh-joden zionisten genoemd worden, protesteren jullie ?

Ten eerste, wie zijn jullie? Wie zijn Amazigh-joden zionisten. Geef een concrete voorbeeld? Volgens is er geen ambassade in Nador of Tizi ouzzou maar wel in verschillende Arabische hoofdsteden. Deze retoriek en achterlijke beschuldigingen zijn nergens op gebaseerd en bewijzen weer eens de achterlijkheid waarin sommige arabieren in leven.

Ten tweede, 99% van de Imazighen is moslim, dat percentage komt bij geen enkel andere moslim etnische groep.

Ten derde, Het is een ludieke actie en het heeft geholpen. Nogmaals Arabieren in ISrael hebben het recht om hun kind een ARabische naam te geven en het recht om een tolk te hebben in de rechtbanken. Dit zijn maar twee basisrechten die door jouw Arabische racisten aan Imazighen ontnomen worden.

Als laatste, de echte racisten en zionisten zijn degenen die een vader het recht ontnemen in zijn eigen land een naam aan zijn kind te geven.

Shemharosh
04-03-07, 10:40
Zijn Joden en Arabieren niet het zelfde dan??!!...ik heb niks er mee hoor...misschien goede burgersschap en aardig zijn als buren...maar moet wel van twee kanten komen....i mind my own bizniz...voordat ik het weet word ik neergestoken terwijl ik alleen maar vrede tussen broeders en neven wil stichten.

Een marokaanse gezegde luidt:

"Die bemoeit zich met Algerijnse zaken".

zegt men tegen iemand die zich opwindt over zaken die hem niet aan gaan.

Mijn hart gaat eerder bloeden van hoe onze Arabische broeders elkaar uitmoorden en verkrachten en hoe ze mensen in metros en markten besmeuren met hun ontplofte darmen en ingewanden.
We moeten alles op alles zitten om zelf niet besmet te worden met de Arabische dolheid net als met Mohammed B is gebeurt...Allah mag ons allemaal er tegen beschermen...Amien.

azulay
04-03-07, 10:56
Geplaatst door Shemharosh
Een marokaanse gezegde luidt:

"Die bemoeit zich met Algerijnse zaken".

zegt men tegen iemand die zich opwindt over zaken die hem niet aan gaan.

Mijn hart gaat eerder bloeden van hoe onze Arabische broeders elkaar uitmoorden en verkrachten en hoe ze mensen in metros en markten besmeuren met hun ontplofte darmen en ingewanden.
We moeten alles op alles zitten om zelf niet besmet te worden met de Arabische dolheid net als met Mohammed B is gebeurt...Allah mag ons allemaal er tegen beschermen...Amien.

IK had nog gisterenm een discussie daarover met een paar familie leden. Zodra de president van Irak op tv verscheen begonnen ze over de zionist en de jood. IK vroeg ze om een concrete voorbeeld te noemen waaruit de door 80% van Irakezen gekozen president een zionist zou zijn. GEEN ANTWOORD. Het enige wat ze zeiden, kijk wat er gebeurt in Irak. IK vroeg toen wie is verantwoordelijk voor wat er gebeurt in Irak. Het zijn toch de Arabische broeders die elkaar aan het uitmoorden zijn. Bomme laten afgaan op scholen en markt plaatsen, etc... Als zij mee stoppen dan zal er ook geen geweld meer zijn en sterker nog dan zal Amerika ook vertrekken. Buiten het feit dat het voor USA een geschenk uit de hemel zou zijn om uit het moeras te vertrekken zullen ze ook geen reden hebben om er te blijven.

Iedereen weet heel goed wie de echte zionisten en achterlijken zijn.

Shemharosh
04-03-07, 11:08
[QUOTE]Geplaatst door azulay
IK had nog gisterenm een discussie daarover met een paar familie leden. Zodra de president van Irak op tv verscheen begonnen ze over de zionist en de jood. IK vroeg ze om een concrete voorbeeld te noemen waaruit de door 80% van Irakezen gekozen president een zionist zou zijn. GEEN ANTWOORD. Het enige wat ze zeiden, kijk wat er gebeurt in Irak. IK vroeg toen wie is verantwoordelijk voor wat er gebeurt in Irak. Het zijn toch de Arabische broeders die elkaar aan het uitmoorden zijn. Bomme laten afgaan op scholen en markt plaatsen, etc... Als zij mee stoppen dan zal er ook geen geweld meer zijn en sterker nog dan zal Amerika ook vertrekken. Buiten het feit dat het voor USA een geschenk uit de hemel zou zijn om uit het moeras te vertrekken zullen ze ook geen reden hebben om er te blijven.

Iedereen weet heel goed wie de echte zionisten en achterlijken zijn. [/QUOTE

Als iemand een dou'aa(gebed)uitspreekt dan hoor je Amien mee te zeggen.

azulay
04-03-07, 11:20
Geplaatst door Shemharosh
[QUOTE]Geplaatst door azulay
IK had nog gisterenm een discussie daarover met een paar familie leden. Zodra de president van Irak op tv verscheen begonnen ze over de zionist en de jood. IK vroeg ze om een concrete voorbeeld te noemen waaruit de door 80% van Irakezen gekozen president een zionist zou zijn. GEEN ANTWOORD. Het enige wat ze zeiden, kijk wat er gebeurt in Irak. IK vroeg toen wie is verantwoordelijk voor wat er gebeurt in Irak. Het zijn toch de Arabische broeders die elkaar aan het uitmoorden zijn. Bomme laten afgaan op scholen en markt plaatsen, etc... Als zij mee stoppen dan zal er ook geen geweld meer zijn en sterker nog dan zal Amerika ook vertrekken. Buiten het feit dat het voor USA een geschenk uit de hemel zou zijn om uit het moeras te vertrekken zullen ze ook geen reden hebben om er te blijven.

Iedereen weet heel goed wie de echte zionisten en achterlijken zijn. [/QUOTE

Als iemand een dou'aa(gebed)uitspreekt dan hoor je Amien mee te zeggen.

IN Marokko hoor je juist het volgende als het woord Arabier valt:
Astaghfiru allahu al3adhim of A3udu billahi mina ashaitani arrajim

Coolassprov MC
04-03-07, 11:30
Geplaatst door azulay
IN Marokko hoor je juist het volgende als het woord Arabier valt:
Astaghfiru allahu al3adhim of A3udu billahi mina ashaitani arrajim

Dat noem ik nu achterlijk aan jou/amenzu; jullie trots zijn op jullie racisme.

Wat noem jij ''Marokko''? die achterlijke, droge bergtoppen in het Noorden die het moeten hebben van (seks)toerisme, smokkel en hasj verbouwen?

Ten eerste zijn jij en amenzu de enige zijn van wie ik dit gehoord hebt; ik ben zelf amazigh en ik kom uit nador.

Ten tweede getuigt het van volstrekte achterlijkheid om een arabier te haten in zijn eigen taal en hier bovendien God in te betrekken Die de Quaran heeft geopenbaar in de Arabische taal.

Stuur een willekeurige Hollander mee op ''vakantie'' naar Nador en laat hem proeven hoe achterlijk, corrupt, oversexd en seksistisch wij zijn.

Wat hebben jullie amzigh-nationalisten bereikt sinds jullie ontdekt hebben dat er iets bengelt tussen jullie beentjes?

P.s. ik mocht mijn zoon destijds ook geen oer-Arabische naam geven.

Dus wat is nu je issue?
Get a tissue!

Shemharosh
04-03-07, 11:37
Geplaatst door azulay
IN Marokko hoor je juist het volgende als het woord Arabier valt:
Astaghfiru allahu al3adhim of A3udu billahi mina ashaitani arrajim


zooooooo je arabisch is goed he...maar pas je wel op dan je niet besmet wordt met de Arabische dolheid tegen de arabische medeburgers...wat we willen is een vredige multicuturele en een beschaafde land waar iedereen met waardigheid en respect kan leven,lief hebben en werken,afgezien van kleur,taal en godsdienst...leven en laten leven.Uiteindelijk is dat wat we allemaal willen.Als het aan mij ligt mag iedereen in Marokko komen leven:Chinezen Indiers Malinezen Togolezen Arabieren Christenen
Boedhisten Amerikannen Chilenen Braziliannen Duitsers..etc etc..en het zou gek zijn als de echte marokkannen er uitmoeten of moeten leven als tweede rangs burgers.
We moeten een vuist maken tegen de bloedzuigende fascisten en sadistische terreuristen wie en wat ze ook zijn...te beginnen met de hypocriete Arabisten die zich zelf zien als slaven van een duistere donkere rijk met de penguin Arabieren uit de middeleeuwse dicadente oliestaten als heilige leiders.Wij zijn Mediteraans met Afrikaanse en Europese roots en ambities...Azie daar hebben we niks mee te maken.

en voor de selfhating en corrupte Berbers geldt dit:
En wie niet van bergen klimmen houdt....
Die zal altijd in de stinken putten leven!!

Get a home of your own zwerver

azulay
04-03-07, 11:44
Geplaatst door Coolassprov MC
Dat noem ik nu achterlijk aan jou/amenzu; jullie trots zijn op jullie achterlijke racisme.

Ten eerste weet ik zelf niet waar je over hebt omdat jij en amenzu de enige zijn van wie ik dit gehoord hebt; ik ben zelf amazigh en ik kom uit nador.

Ten tweede getuigt het van volstrekte achterlijkheid om een arabier te haten in zijn eigen taal en hier bovendien God in te betrekken Die de Quaran heeft geopenbaar in de Arabische taal.

Stuur een willekeurige Hollander mee op ''vakantie'' naar Nador en laat hem proeven hoe achterlijk, corrupt, oversexd en seksistisch wij zijn.

Wat hebben jullie amzigh-nationalisten bereikt sinds jullie ontdekt hebben dat er iets bengelt tussen jullie beentjes?

P.s. ik mocht mijn zoon destijds ook geen oer-Arabische naam geven.

Dus wat is nu je issue?
Get a tissue!

Dit is weer een bewijs van hoogstaand beargumenteren...


Je begrijpt wel dat in elk land dat soort grapjes gemaakt worden over elkaar. IN Casa blanca en Rabat worden dit soort zaken ook over Imazighen gezegd. We hebben hetzelfde over de belgen hier. Maar goed dat is een ander verhaal... Jij bent nu aan het afdwalen zoals gewoonlijk. Kom met concrete voorbeelden waaruit zou blijken dat Imazighen of een Amazigh organisatie zionisten of racisten zijn. Dit is ten slotte een zware beschuldiging. Ik kan je daarentegen aardig wat voorbeelden noemen van ARabische en islamitische racistische en geweldadige organisaties of landen geven.


Als die man asiel wil vragen in Israel dan is het zijn vollste recht. Ik persoonlijk als ik zou kiezen voor asiel tussen Israel en SA dan weet ik het ook. ER wonen meer dan een miljoen Arabieren in Israel. als een Amazigh jood, christen of atheist wil zijn, dan is het zijn persoonlijke keuze en recht. Ik zal hem daar niet over beoordelen. Dat is een essentieel verschil tussen ons.

Wat is een Amazigh nationalist? Ben ik nationalist als ik eis dat ik dezelfde culturele en taalkundige rechten die mij ontnomen worden door een Arabisch racistisch regime? Geef me de definitie van een Amazigh nationalist en geef me voorbeelden van Amazigh nationalisten (wees concreet anders ben je ongeloofwaardig en laat die bekende retoriek achterwege.


Of je amazigh bent of niet is niet van belang, jij beschuldigt hier anderen en dan moet je kunnen beargumenteren. Wat is jouw issue? Jij bent toch degenen die Imazighen beschuldigt van zionisme??

azulay
04-03-07, 11:47
dit is de moeite waard om te lezen:

Prof. *Dr. Muhammad Shamsaddin Megalommatis, Orientalist

Progenitor of Wars and Tyrannies: the Falsehood of Pan-Arabism
2 March 2007

The deep and hidden reason of the tyrannical oppression practiced throughout the Middle East is the imposition by France and England of pan-Arabic nationalist cliques that intend to dictatorially arabize the various peoples of the Middle East, who are - all - not Arabs.

To start with basic, we should stress the point that among the member-states of the so-called Arab League there is not a single one inhabited by Arab population. In this regard, the simple and single historical truth in this is that there are no Arabs at all. There are only ‘Arabic-speaking’ peoples having striking dissimilarities one from another, and they all have different past, different cultural backgrounds, different social and behavioural systems, different orientations and archetypes. Only failure is guaranteed in any attempt to shape up a ‘union’ among these so disparate elements and peoples.

Het hele artikel:

http://www.north-of-africa.com/article.php3?id_article=159

Coolassprov MC
04-03-07, 11:51
Geplaatst door azulay
Dit is weer een bewijs van hoogstaand beargumenteren...

Je gaat op geen enkel punt dat ik naar voren bracht in; citeer ze maar en reageer dan maar weer; in jouw persoonlijk relaas ben ik helemaal niet geinteresseerd; al had je een areool rond je hoofd zweven.

P.s. 1:

Als ik jou moet gaan vragen om jouw laster met bewijzen te staven, dan pas kunnen we spreken over een probleem.

P.s. 2:

Jouw beschuldiging van Arabisch racisme jegens Imazighen INZAKE deze naamkeuze-kwestie heb ik reeds onderuit gehaald omdat ik ook geen Arabische naam als Mohamed-Ameen mocht geven aan mijn zoontje. Ik heb toen ook niet gedacht laat ik dan maar politiek asiel aan gaan vragen in Israel.

Shemharosh
04-03-07, 11:57
quote:
Geplaatst door azulay
IN Marokko hoor je juist het volgende als het woord Arabier valt:
Astaghfiru allahu al3adhim of A3udu billahi mina ashaitani arrajim



zooooooo je arabisch is goed he...maar pas je wel op dan je niet besmet wordt met de Arabische dolheid tegen de arabische medeburgers...wat we willen is een vredige multicuturele en een beschaafde land waar iedereen met waardigheid en respect kan leven,lief hebben en werken,afgezien van kleur,taal en godsdienst...leven en laten leven.Uiteindelijk is dat wat we allemaal willen.Als het aan mij ligt mag iedereen in Marokko komen leven:Chinezen Indiers Malinezen Togolezen Arabieren Christenen
Boedhisten Amerikannen Chilenen Braziliannen Duitsers..etc etc..en het zou gek zijn als de echte marokkannen er uitmoeten of moeten leven als tweede rangs burgers.
We moeten een vuist maken tegen de bloedzuigende fascisten en sadistische terreuristen wie en wat ze ook zijn...te beginnen met de hypocriete Arabisten die zich zelf zien als slaven van een duistere donkere rijk met de penguin Arabieren uit de middeleeuwse dicadente oliestaten als heilige leiders.Wij zijn Mediteraans met Afrikaanse en Europese roots en ambities...Azie daar hebben we niks mee te maken.

en voor de selfhating en corrupte Berbers geldt dit:
En wie niet van bergen klimmen houdt....
Die zal altijd in de stinken putten leven!!

Get a home of your own zwerver

azulay
04-03-07, 12:03
Geplaatst door Coolassprov MC
Je gaat op geen enkel punt dat ik naar voren bracht in; citeer ze maar en reageer dan maar weer; in jouw persoonlijk relaas ben ik helemaal niet geinteresseerd; al had je een areool rond je hoofd zweven.

P.s. 1:

Als ik jou moet gaan vragen om jouw laster met bewijzen te staven, dan pas kunnen we spreken over een probleem.

P.s. 2:

Jouw beschuldiging van Arabisch racisme jegens Imazighen INZAKE deze naamkeuze-kwestie heb ik reeds onderuit gehaald omdat ik ook geen Arabische naam als Mohamed-Ameen mocht geven aan mijn zoontje. Ik heb toen ook niet gedacht laat ik dan maar politiek asiel aan gaan vragen in Israel.


Jij gaat dus ontkennen dat er een lijst door de marokkaanse overheid bestaat waar op alleen Arabische namen staan en daardoor Imazighen hun eigen kind geen Amazigh namen kunnen geven. Een kleine zoek opdracht op google zal je snel leren dat dit aan de dagelijkse praktijk is. Je hoeft maar dat artikel op telquel te lezen en daar wordt het ook bevestigd.

Jouw naam is niet geaccepteerd omdat twee voornamen naar mijn weten niet voorkomen in Marokko en niet omdat het een Amazigh naam is.

Als jij even de moeite nam en contact nam met een een van de Amazigh organisaties die voor het recht opkomen dat ieder ouder een naam voor zijn kind mag kiezen dan weet ik zeker dat de naam uiteindelijk ingeschreven zou worden. (misschien pas na 5 jaar, maar dan was het zeker gebeurd.


De lijst is niet verzonnen door Imazighen maar is de realiteit van de dag. Iedereen die het ontkent is of dom, gek of zelf een racist.

Coolassprov MC
04-03-07, 12:04
Geplaatst door Shemharosh
quote:
Geplaatst door azulay
IN Marokko hoor je juist het volgende als het woord Arabier valt:
Astaghfiru allahu al3adhim of A3udu billahi mina ashaitani arrajim


zooooooo je arabisch is goed he...maar pas je wel op dan je niet besmet wordt met de Arabische dolheid tegen de arabische medeburgers...wat we willen is een vredige multicuturele en een beschaafde land waar iedereen met waardigheid en respect kan leven,lief hebben en werken,afgezien van kleur,taal en godsdienst...leven en laten leven.Uiteindelijk is dat wat we allemaal willen.Als het aan mij ligt mag iedereen in Marokko komen leven:Chinezen Indiers Malinezen Togolezen Arabieren Christenen
Boedhisten Amerikannen Chilenen Braziliannen Duitsers..etc etc..en het zou gek zijn als de echte marokkannen er uitmoeten of moeten leven als tweede rangs burgers.
We moeten een vuist maken tegen de bloedzuigende fascisten en sadistische terreuristen wie en wat ze ook zijn...te beginnen met de hypocriete Arabisten die zich zelf zien als slaven van een duistere donkere rijk met de penguin Arabieren uit de middeleeuwse dicadente oliestaten als heilige leiders.Wij zijn Mediteraans met Afrikaanse en Europese roots en ambities...Azie daar hebben we niks mee te maken.

en voor de selfhating en corrupte Berbers geldt dit:
En wie niet van bergen klimmen houdt....
Die zal altijd in de stinken putten leven!!

Get a home of your own zwerver

Scherpe reactie.

Er is echter een verschil tussen zelfhaat en realistisch zijn; Marokko is een Arabisch en een Islamitisch land als het gaat om demografie; dat zal het ook blijven. Berbers zijn achterlijk gesteld net zoals de Arabieren benadeeld zijn in hun eigen land; het heeft geen zin om een racistische oorlog te gaan beginnen.

Als Marokko al van haar 100.000 problemen heeft opelost kan het gaan beginnen met de luxueze eisen in te willigen van berberjoden als azulay en amenzu; kunnen zij ook hun naampjes in het berbers gaan schrijven op pamfletjes,

azulay
04-03-07, 12:06
Geplaatst door Shemharosh
quote:
Geplaatst door azulay
IN Marokko hoor je juist het volgende als het woord Arabier valt:
Astaghfiru allahu al3adhim of A3udu billahi mina ashaitani arrajim



zooooooo je arabisch is goed he...maar pas je wel op dan je niet besmet wordt met de Arabische dolheid tegen de arabische medeburgers...wat we willen is een vredige multicuturele en een beschaafde land waar iedereen met waardigheid en respect kan leven,lief hebben en werken,afgezien van kleur,taal en godsdienst...leven en laten leven.Uiteindelijk is dat wat we allemaal willen.Als het aan mij ligt mag iedereen in Marokko komen leven:Chinezen Indiers Malinezen Togolezen Arabieren Christenen
Boedhisten Amerikannen Chilenen Braziliannen Duitsers..etc etc..en het zou gek zijn als de echte marokkannen er uitmoeten of moeten leven als tweede rangs burgers.
We moeten een vuist maken tegen de bloedzuigende fascisten en sadistische terreuristen wie en wat ze ook zijn...te beginnen met de hypocriete Arabisten die zich zelf zien als slaven van een duistere donkere rijk met de penguin Arabieren uit de middeleeuwse dicadente oliestaten als heilige leiders.Wij zijn Mediteraans met Afrikaanse en Europese roots en ambities...Azie daar hebben we niks mee te maken.

en voor de selfhating en corrupte Berbers geldt dit:
En wie niet van bergen klimmen houdt....
Die zal altijd in de stinken putten leven!!

Get a home of your own zwerver

Dat is toch van Abou elkacem achabbi

Idha ach3bu yawman arad alhayat
fa labudda lilqydi an yankasir

Maar dit soort mensen hebben geen kettingen aan hun voeten maar zij zijn nog steeds niet vrij...

No chains on my feet, but i am still not free (bob marley)

Coolassprov MC
04-03-07, 12:09
Geplaatst door azulay
Jij gaat dus ontkennen dat er een lijst door de marokkaanse overheid bestaat waar op alleen Arabische namen staan en daardoor Imazighen hun eigen kind geen Amazigh namen kunnen geven. Een kleine zoek opdracht op google zal je snel leren dat dit aan de dagelijkse praktijk is. Je hoeft maar dat artikel op telquel te lezen en daar wordt het ook bevestigd.

Jouw naam is niet geaccepteerd omdat twee voornamen naar mijn weten niet voorkomen in Marokko en niet omdat het een Amazigh naam is.

Als jij even de moeite nam en contact nam met een een van de Amazigh organisaties die voor het recht opkomen dat ieder ouder een naam voor zijn kind mag kiezen dan weet ik zeker dat de naam uiteindelijk ingeschreven zou worden. (misschien pas na 5 jaar, maar dan was het zeker gebeurd.


De lijst is niet verzonnen door Imazighen maar is de realiteit van de dag. Iedereen die het ontkent is of dom, gek of zelf een racist.

Voor zover je het niet door had; Marokko is een dictoriaal land, een derde wereldland, een ontwikkelingsland, etc., etc., die een heel lange weg te gaan heeft

wij zijn hier GEZAMELIJKE slachtoffers van.

Het heeft geen zin om Arabieren en Islam hiervoor te gaan aanvallen met racisme en beschuldigingen hiervan.

P.s. Ik ben me bewust van de procedure-mogelijkheden; daarom had ik er ook geen zin an!

Shemharosh
04-03-07, 12:26
Geplaatst door Coolassprov MC
Voor zover je het niet door had; Marokko is een dictoriaal land, een derde wereldland, een ontwikkelingsland, etc., etc., die een heel lange weg te gaan heeft

wij zijn hier GEZAMELIJKE slachtoffers van.

Het heeft geen zin om Arabieren en Islam hiervoor te gaan aanvallen met racisme en beschuldigingen hiervan.

P.s. Ik ben me bewust van de procedure-mogelijkheden; daarom had ik er ook geen zin an!

Marokko kan niet verder zonder vrede en rechtvaardigheid.We moeten niet elkaar dingen gaan verwijten waar we als gewone burgers geen schuld aan hebben,maar we moeten ook niet ons zelf verloochenen of elkaars wonden gaan opensnijden.Het is toch van de gekke dat we allemaal talen willen praten en in ideen willen geloven van duizenden jaren geleden of juist die van andere mensen gaan kopieeren.

Neem een buurland als Spanje als lichtende voorbeeld: Daar mag iedereen praten wat ie wil en geloven in wat ie wil.Pas toen ze daar bij neer hebben gelegd is Spanje veranderd van een achterlijke arme land in een paradijs op aarde.Dat kunnen wij ook...sterker nog : wij moeten dat ook.

azulay
04-03-07, 12:44
Geplaatst door Shemharosh
Marokko kan niet verder zonder vrede en rechtvaardigheid.We moeten niet elkaar dingen gaan verwijten waar we als gewone burgers geen schuld aan hebben,maar we moeten ook niet ons zelf verloochenen of elkaars wonden gaan opensnijden.Het is toch van de gekke dat we allemaal talen willen praten en in ideen willen geloven van duizenden jaren geleden of juist die van andere mensen gaan kopieeren.

Neem een buurland als Spanje als lichtende voorbeeld: Daar mag iedereen praten wat ie wil en geloven in wat ie wil.Pas toen ze daar bij neer hebben gelegd is Spanje veranderd van een achterlijke arme land in een paradijs op aarde.Dat kunnen wij ook...sterker nog : wij moeten dat ook.

Deze gedachtengang staat aan de basis van de Amazigh beweging. Naar mijn weten willen alle Amazigh organisaties een land waar iedeern mag geloven wat ie wil en waar iedereen gelijk is voor de wet. Volgens sommige zijn dat dan zionisten en anti-islamieten, maar zijn kunnen geen enkel bewijs geven waaruit dat zal blijken.

Democratie, mensenrechten en gelijkheid zijn de zaken waarvoor de Amazigh beweging zich inzit en dat is idd de enige weg naar een ontwikkeling.

azulay
04-03-07, 12:45
Geplaatst door Coolassprov MC
Voor zover je het niet door had; Marokko is een dictoriaal land, een derde wereldland, een ontwikkelingsland, etc., etc., die een heel lange weg te gaan heeft

wij zijn hier GEZAMELIJKE slachtoffers van.

Het heeft geen zin om Arabieren en Islam hiervoor te gaan aanvallen met racisme en beschuldigingen hiervan.

P.s. Ik ben me bewust van de procedure-mogelijkheden; daarom had ik er ook geen zin an!

ALs ik mijn kind Mohammed-Kuraich had willen noemen dan was ik nooit afgestapt van mijn principe en tot het einde gegaan en dan was ie ook zo geheten. Geef niet toe aan de dictatuur anders verandert er niets...

Coolassprov MC
04-03-07, 17:17
Geplaatst door azulay
ALs ik mijn kind Mohammed-Kuraich had willen noemen dan was ik nooit afgestapt van mijn principe en tot het einde gegaan en dan was ie ook zo geheten. Geef niet toe aan de dictatuur anders verandert er niets...

Hij heet nu ook hoe ik hem wilde noemen; Mohammed; de mooiste naam die er is.

Coolassprov MC
04-03-07, 17:18
Geplaatst door azulay
Deze gedachtengang staat aan de basis van de Amazigh beweging. Naar mijn weten willen alle Amazigh organisaties een land waar iedeern mag geloven wat ie wil en waar iedereen gelijk is voor de wet. Volgens sommige zijn dat dan zionisten en anti-islamieten, maar zijn kunnen geen enkel bewijs geven waaruit dat zal blijken.

Democratie, mensenrechten en gelijkheid zijn de zaken waarvoor de Amazigh beweging zich inzit en dat is idd de enige weg naar een ontwikkeling.

Wat hebben jullie tot nog toe bereikt in Marokko en Israel?

azulay
04-03-07, 17:25
Geplaatst door Coolassprov MC
Wat hebben jullie tot nog toe bereikt in Marokko en Israel?

Israel is een ver van bed show voor de Amazigh beweging. Alhoewel israel de meeste democratische land in het MO is en daar zullen hun neven een voorbeeld aan moeten nemen.

Imazighen in Marokko hebebn nog een lange weg te gaan, pas sinds 10 jaar mogen ze hun eisen in het openbaar bekendmaken. Maar de onderdrukking is nog steeds aanwezig. Vorig maand nog werd de algemene vergadering van de Amazigh democratische partij verboden. Maar aan de andere kant zijn toch een paar kleine vorderingen gemaakt.

Nog maals Het jouw jouw meesters die relaties onderhouden met Israel en niet Imazighen. IK begrijp de link ook niet. Het getuigt wel van minachting en achterlijkheid. Noem een concrete voorbeeld van de een relatie tussen Imazighen en joden. Noem een voorbeeld van een racitische of geweldadige Amazigh organisatie. Ik kan je wel 1001 voorbeelden van racistisch, facistisch en geweldadig islamitisch en Arabisch nationalistisch organisaties (dat is het verschil).

azulay
04-03-07, 19:24
Geplaatst door PalastinaWarior
Hey fascistische berbers, wij (Imazighen) hebben jullie fascistische organisaties niet nodig. Met jullie gekanker op de Islam en de Arabieren! De Islam is het beste wat ons ooit is overkomen. En iedere Amazigh organisatie die aan ons geloof wil komen zullen wij bestrijden. Wat betreft de Arabieren, inderdaad velen zijn de weg kwijt. Maar dat geldt ook voor de Imazighen. Kijk in Nador, waar je niet eens rustig met je vrouw kunt rondlopen. In een Arabisch land kom je dat niet tegen. En ik weet waar ik het over heb, ik heb namelijk in verschillende Arabische landen gewoond. Wij Imazighen en dan met name in Marokko lijken met ons barbaarse gedrag verre niet op Arabieren.
De tijd die jullie met jullie gezeik kwijt zijn kun je beter steken in het opvoeden van sommige van onze barbaarse Imazighen!

Geef een voorbeeld van een facistische Amazigh organisatie a yaghyour. Ik kan je wel 1001 voorbeelden van facistische islamitische en Arabische organisaties. Jij bent een oprechte Barbaar.

Olive Yao
05-03-07, 02:30
Geplaatst door Coolassprov MC
Dus wat is nu je issue?
Get a tissue!
Swimsuit issue?

Shemharosh
05-03-07, 06:22
Geplaatst door PalastinaWarior
Hey fascistische berbers, wij (Imazighen) hebben jullie fascistische organisaties niet nodig. Met jullie gekanker op de Islam en de Arabieren! De Islam is het beste wat ons ooit is overkomen. En iedere Amazigh organisatie die aan ons geloof wil komen zullen wij bestrijden. Wat betreft de Arabieren, inderdaad velen zijn de weg kwijt. Maar dat geldt ook voor de Imazighen. Kijk in Nador, waar je niet eens rustig met je vrouw kunt rondlopen. In een Arabisch land kom je dat niet tegen. En ik weet waar ik het over heb, ik heb namelijk in verschillende Arabische landen gewoond. Wij Imazighen en dan met name in Marokko lijken met ons barbaarse gedrag verre niet op Arabieren.
De tijd die jullie met jullie gezeik kwijt zijn kun je beter steken in het opvoeden van sommige van onze barbaarse Imazighen!


Je bent niks...geen Arabier,geen kaaskop,geen Berber....niks...uitschot...net een neger die japanner wil worden....ga maar in kutjes snijden of koppensnellen of zo...anders kan je altijd je darmen de lucht in laten blazen voor de goede zaak.

stelletje enge freaks

een Belg die zegt toch niet ik ben een Rus als het ff tegenvalt.als je gek bent op die penguins ga dan voor ze pimpen want die zwijnen zoeken altijd naar pooiers die ze willen helpen met het uitbreiden van hun harems...daar hebben mokros een naam hoog te houden.

azulay
08-03-07, 01:20
Geplaatst door PalastinaWarior
Ik hoef geen Arabier, kaaskop of Berber te zijn. Ik ben een MOSLIM. Dat is mijn IDENTITEIT. En daar ben ik TROTS OP!!!! MAAR jij a stinkend VARKEN, zelfs jou zogenaamde volk (Imazighen), op een handvol na, willen jou niet. En ik begrijp dat dat hard aankomt voor jullie zwervers.

Wat betreft het tweede gedeelte van je onzin, GET A LIFE!

Zodra iemand zo begint dan zegt het genoeg voor mij. Je maakt van religie een wedstrijdje hardlopen. IK ben eerst dit en tweede dat. Moslim ben je of ben je niet. Probeer je hierdoor je geweten te sussen? Ben je niet zeker van je islam? Iedereen in de wereld zou op de vraag wat zijn afkomst is antwoorden dat hij een turk, indonisier, chinees of mauritanier is, behalve domme achterlijke Barbaren.

Islam is je religie en niet je afkomst. Je religie (islam of een een andere religie dat is een persoonlijke keuze en daarover beoordeel ik niemand) vormt samen met je afkomst, je studie, baan, hobbies, etc je identiteit. Dat wil zeggen dat deze zaken samen je maken tot wie je bent. Dat je moslim bent maakt je geen minder turk of arabier. Je afkomst (ook al ontken je het, wat een bewijs is van een identiteitcrisis) is een vaste gegeven. Je relegieuze overtuiging is een persoonlijke keuze al dan niet uit automatisme.

Het feit dat ik niet in 1400 jaar geleden leef en geen woestijnrat ben, maar bovenal een ander mening heb dan jij (gelukkig maar) maakt me geen zwerver, maar dat snap jij niet.

Voor je informatie, Imazighen zijn geen ZOGENAAMDE volk, (dat bewijst weer het feit dat je ervoor schaamt) maar gewoon een volk zoals alle anderen.

Ibn Khaldoun zei het volgende over hun:

Zij behoren tot een machtig, formidabel, heldhaftig en een aanzienlijke volk; Een echte volk, zoals veel andere die de wereld heeft gekend, de Arabieren, Przen, Grieken en Romeinen.

De mensen die tot deze volk behoren hebben noord Africa vanaf het begin bewoond.

"They belong to a powerful, formidable, brave and numerous people; a true people like so many others the world has seen - like the Arabs, the Persians, the Greeks and the Romans.

The men who belong to this family of peoples have inhabited the Maghreb since the beginning."
Ibn Khaldun, 8th century Tunisian historian.

Nog iets:
Ik vertegenwoordig hier alleen maar mijn persoonlijke mening. Imazighen net zoals alle andere mensen op de aarde (het zijn net mensen) denken allemaal anders.

Ik ben nog nooiot een arabier tegengekomen die zich schaamt voor zijn afkomst.

http://www.alarabiya.net/Articles/2007/03/07/32346.htm

Coolassprov MC
08-03-07, 06:28
Geplaatst door azulay
Israel is een ver van bed show voor de Amazigh beweging. Alhoewel israel de meeste democratische land in het MO is en daar zullen hun neven een voorbeeld aan moeten nemen.

Blijkens dit artikel is Israel een voor de hand liggende ‘’vluchthaven’’; Israel wordt door jullie zieke geestennaar Marokko gehaald om jullie gelijk te halen.

Ik snap dus nog steeds niet dat je je beledigd voelt als je geassocieerd wordt met het zionisme; ik zou zeggen je bent er trots op! Of heb je niet door dt Israel de zionistische staat is?

P.s. vraag aan een zionistische jood of hij een arabier als zijn ‘’neef’’ beschouwt.


Geplaatst door azulay
Imazighen in Marokko hebebn nog een lange weg te gaan, pas sinds 10 jaar mogen ze hun eisen in het openbaar bekendmaken. Maar de onderdrukking is nog steeds aanwezig. Vorig maand nog werd de algemene vergadering van de Amazigh democratische partij verboden. Maar aan de andere kant zijn toch een paar kleine vorderingen gemaakt.


Precies; dat wilde ik horen; alles wat jullie tot nu toe hebben, hebben jullie gekregen en dus NIKS voor mekaar gekregen; los van een stapel slecht opgenomen muziek.

Het wordt eens tijd voor jullie om je te gaan integreren; je Marokkaan te voelen in plaats van gekwetste bergbewoner; die luit en die tamboerijn aan de kant te gooien en die berg af komen om te zien welk Marokko daar beneden ligt.


Geplaatst door azulay
Nog maals Het jouw jouw meesters die relaties onderhouden met Israel en niet Imazighen.

Ik heb me geen meester aangenomen; mijn enige Meester is Allah.

Ik ben minstens net zo Amazigh als jij; en ik zal jullie kattegejank nooit begrijpen.


Geplaatst door azulay
Noem een concrete voorbeeld van de een relatie tussen Imazighen en joden.

Als die er zou zijn; wat is daar mis mee?

Ga in Israel rondvragen hoeveel joden er uit Marokko komen.


Geplaatst door azulay
Noem een voorbeeld van een racitische of geweldadige Amazigh organisatie. Ik kan je wel 1001 voorbeelden van racistisch, facistisch en geweldadig islamitisch en Arabisch nationalistisch organisaties (dat is het verschil).

Natuurlijk..

azulay
14-03-07, 17:38
In 2001 beloofde de Marokkaanse koning Mohammed VI de Berbertaal in te voeren in het onderwijs. Daar is nog weinig van te merken.


Sifaou, dat leek Mohammed Bouhouch wel een mooie Berbernaam voor zijn pasgeboren zoon. "Een oude naam in onze taal", zegt Bouhouch met gepaste trots. Je zou het kunnen vertalen als 'Helder' en bovendien is het een bekende naam onder strijders voor de rechten van de Berbers. Maar aan het loket van de Marokkaanse burgerlijke stand in Casablanca kreeg Bouhouch nul op het rekest. Toen hij zijn zoon kwam aangeven weigerde de dienstdoende ambtenaar om Sifaou als naam te erkennen. "Zo'n man zit daar met een lijst aan namen waar je verplicht uit moet kiezen. En Sifaou stond daar niet op", aldus Bouhouch.

Hij liet het er niet bij zitten. Want Mohammed Bouhouch behoort tot de groeiende groep Marokkanen die hun identiteit als Berber, of zoals zij zelf zeggen Amazigh - de vrije mensen - niet zomaar te grabbel gooien. En dus werd de publiciteit gezocht. Als zij weigerden om zijn zoon als Sifaou in te schrijven, zo vertelde Bouhouch de pers, dan zou hij politiek asiel aanvragen. In Israël.

Zoiets werkt in een moslimland. Schoorvoetend werd Sifaou Bouhouch alsnog in de burgerlijke stand ingeschreven. "Hopelijk zal het nu eenvoudiger worden met Berbernamen", lacht Bouhouch. "Inshallah, als God het wil."

De strijders voor de Amazigh-cultuur in Marokko zijn teleurgesteld. Onder koning Mohammed VI leek het tij voor de Berbers te keren. Na decennia van systematische onderdrukking werd in 2001 het Koninklijk Instituut voor de Amazigh-Cultuur (Ircam) opgericht. De Berbertaal zou voortaan onderwezen worden, festivals met Berbermuziek bloeiden op in heel Marokko en er werden radio- en televisie-uitzendingen in de Berbertaal verzorgd. Maar in de praktijk van alledag heersen onwil en desinteresse in de volwaardige erkenning van wat door sommigen wordt beschouwd als de kern van de Marokkaanse cultuur.

Het Ircam is juist verhuisd naar een splinternieuw hoofdkantoor in een nieuwe ministeriële wijk aan de rand van de hoofdstad. "We dachten dat we een grote overwinning hadden behaald toen vier jaar geleden de Amazigh-talen en het tifinagh, ons speciale schrift, verplichte lesstof op de lagere scholen werden", zegt Meryam Demnati. Als medewerker van het Ircam stelt ze de schoolboeken en lespakketten samen. "Maar het is een totale chaos."

Op de tafel in haar werkkamer ligt het leerboek voor de vierde klas. Vrijwel nergens in Marokko is het verkrijgbaar, laat staan dat het wordt onderwezen. Zelfs de cursus voor het eerste jaar staat bij veel scholen nog steeds niet op het lesprogramma. Het ministerie van onderwijs zet de lesboeken niet op de verplichte lijsten. "Dat zijn ze vergeten", hoont Demnati. Het gevolg is dat de boekhandels de boeken niet inkopen. Sommige schooldirecteuren of onderwijsinspecteurs weigeren simpelweg de Berbertaal in het lesprogramma op te nemen. Na het eerste jaar zijn er trouwens geen leraren meer die zelf de stof voldoende beheersen om verder les te geven: het schort aan middelen om de docenten op te leiden. Een apart budget voor het Berberonderwijs ontbreekt op de ministeriële begroting.

Hoewel volgens sommige schattingen een meerderheid van de Marokkaanse bevolking thuis een van de drie Berberdialecten spreekt, lijkt het onderwijs daarmee vooral in goede bedoelingen te blijven steken.

Wat het onderwijs er niet eenvoudiger op maakt is dat gekozen werd voor het tifinagh, het oorspronkelijke Berberschrift dat enigszins lijkt op de Griekse lettertekens. Naast het Latijnse en Arabische schrijft werd er zo een derde alfabet in het overbelaste onderwijssysteem geďntroduceerd. "Natuurlijk is dat moeilijk", zegt Said Bajji. Hij verzorgt een pagina in het tifinagh in de Berberkrant Le Monde Amazigh. De overige pagina's zijn in het Frans en Arabisch. "Maar de kern van het probleem is ideologisch: het onderwijs wordt gearabiseerd", zegt Bajji.

Ondanks de koninklijke steun voor de cultuur kan de politieke Berberbeweging in Marokko nog steeds op weerstand rekenen. Of de in 2005 opgerichte Democratische Berberpartij van Marokko (PADM) met de verkiezingen later dit jaar kan meedoen is nog sterk de vraag, meent secretaris-generaal Ahmed Adghirni. "De autoriteiten hebben veel obstakels in de weg gelegd", zegt Adghirni. Begin februari werden de circa 2.000 verzamelde partijleden door de politie tegengehouden toen ze in Marrakech een afgehuurde zaal in wilden voor een bijeenkomst. "We hebben de partijstatuten toen maar op straat in stemming gebracht", aldus Adghirni.

Maar er is volgens hem ook hoop: het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft inmiddels de statuten en het partijprogramma in ontvangst genomen. "We hebben dus voor het eerst een papier met een stempel gekregen, een begin van erkenning", lacht hij.

Een van de grotere angsten van de vroegere koning Hassan was een politieke Berberbeweging. Die zou, zo vreesde hij, de eenheid van het land in gevaar kunnen brengen. Met de sterke opkomst van de fundamentalistische moslimpartij PJD - gedoodverfde winnaar van de komende verkiezingen - dient zich een nieuwe vijand aan. In de talrijke, vooral Europese websites wordt duidelijk dat de Amazighbeweging weinig moet hebben van de fundamentalisten met hun gehamer op het Arabisch en de continue aanvallen op de 'verderfelijke' Berbercultuur met dansfestivals en andere buitensporigheden. Adghirni: "Onze opvattingen staan lijnrecht tegenover het fundamentalisme. We zijn voor een moderne islam. Het groeiende fundamentalisme betekent een reëel gevaar voor de Amazigh-beweging."

Bron: NRC Handelsblad, 10 maart 2007

Shemharosh
14-03-07, 18:35
Het probleem met Ircam en veel Amazigh activisten is dat ze het zelfde fout maken als de fascistische arabieren:Ze zijn traditionalisten met pre- historische sympathieeen.Neem bijvoorbeeld het alphabet:waarom
gaan we schrijven in Tifinagh??!!Letters en tekens van 5000 jaar geleden die archeologen ergens in de woestijn van Mali hebben ontdekt.De italiannen spreken toch geen Latijns meer van het Romeinse rijk en noch gebruiken ze het Latijnse alphabet van weleer??!!ik zou zeggen neem voorbeeld aan het Nederlands.Er is een instituut:Het Van Dale woordenboek,iedere jaar komt er een nieuwe versie die aangepast aan de geest van de tijd niet alleen qua nieuwe woorden maar ook qua spelling en grammatica.Men probeert het geschrijven,officiele taal aan te passen aan het dagelijkse leven en niet andersom.We moeten onze talen onderwijzen zoals we die beleven met zo min mogelijk abracadabra en moeilijkdoenerij.anders worden we net als de Arabieren die nu een dode taal spreken die niemand kent.Zijn net middeleeuwse figuren uit een historische film en tegeklijkertijd hebben ze niet eens een woord voor een schroevendraaier of friet??!!!

De Arabische fascisten zien dat ook in,daarom hebben ze een soort compromis opgedragen en dat is dat de Berbers of het Arabische alphabet moeten gaan gebruiken of Tifinagh,omdat het gebruiken van het moderne Latijnse alphabet tegen ketterij en geloofsafval aan zou schuren.Daarover is zelfs een fatwa uitgesproken van Alqarwieen:het Marokaanse Vaticaan,onderde titel:"blijven van het heilige Arabische aphabet af"!!!wat ze in het echt willen is Tamazight in een dodenkist dichttimmeren.In de huidige tijd van Internet en talen die elkaar beinvloeden en verrijken is het onzinnig taal te willen afscheremen van invloeden van buitenaf.Als marokannen gewoon praten,of ze nou Brbers praten of marokaans Arabisch gebruiken ze een woordenschat waar frans,Spaans,Arabisch,Berbers,Portugees en steeds meer Engels,in voorkomen.Velen zien dat als ongewenst maar ik denk juist niet.De grootse oorzaak van analfabitisme in die landen is dat ze talen proberen op te dringen die niemand heeft gesproken.
Ik zie het Nederlandse Van-Dale systeem en het moderne Latijnse alphabet als d enige middelen om onze taal en identeteit te redden en om zo mee te doen in de vaart der volkeren.Anders is het over een generatie of twee over en uit.Dan krijgen we van die Oerang-otang berbers als Mo B en een paar van zijn zelf-hating lool-alikes die hier de hele tijd onzinnige troep verkondigen.Als je weet dat de Islamistsche"partijen"f het nou PJD is of Aladl Wa Iihsan een Beberse hoge kader hebben en ze drijven op de grote Berberse middelklasse vooral de PJD moet het hebben van de Sous middenklasse en Yassin de stichter en leider van"aladl Wa Ilihssan"is zelf een Berber.

azulay
14-03-07, 19:49
Geplaatst door Shemharosh
Het probleem met Ircam en veel Amazigh activisten is dat ze het zelfde fout maken als de fascistische arabieren:Ze zijn traditionalisten met pre- historische sympathieeen.Neem bijvoorbeeld het alphabet:waarom
gaan we schrijven in Tifinagh??!!Letters en tekens van 5000 jaar geleden die archeologen ergens in de woestijn van Mali hebben ontdekt.De italiannen spreken toch geen Latijns meer van het Romeinse rijk en noch gebruiken ze het Latijnse alphabet van weleer??!!ik zou zeggen neem voorbeeld aan het Nederlands.Er is een instituut:Het Van Dale woordenboek,iedere jaar komt er een nieuwe versie die aangepast aan de geest van de tijd niet alleen qua nieuwe woorden maar ook qua spelling en grammatica.Men probeert het geschrijven,officiele taal aan te passen aan het dagelijkse leven en niet andersom.We moeten onze talen onderwijzen zoals we die beleven met zo min mogelijk abracadabra en moeilijkdoenerij.anders worden we net als de Arabieren die nu een dode taal spreken die niemand kent.Zijn net middeleeuwse figuren uit een historische film en tegeklijkertijd hebben ze niet eens een woord voor een schroevendraaier of friet??!!!

De Arabische fascisten zien dat ook in,daarom hebben ze een soort compromis opgedragen en dat is dat de Berbers of het Arabische alphabet moeten gaan gebruiken of Tifinagh,omdat het gebruiken van het moderne Latijnse alphabet tegen ketterij en geloofsafval aan zou schuren.Daarover is zelfs een fatwa uitgesproken van Alqarwieen:het Marokaanse Vaticaan,onderde titel:"blijven van het heilige Arabische aphabet af"!!!wat ze in het echt willen is Tamazight in een dodenkist dichttimmeren.In de huidige tijd van Internet en talen die elkaar beinvloeden en verrijken is het onzinnig taal te willen afscheremen van invloeden van buitenaf.Als marokannen gewoon praten,of ze nou Brbers praten of marokaans Arabisch gebruiken ze een woordenschat waar frans,Spaans,Arabisch,Berbers,Portugees en steeds meer Engels,in voorkomen.Velen zien dat als ongewenst maar ik denk juist niet.De grootse oorzaak van analfabitisme in die landen is dat ze talen proberen op te dringen die niemand heeft gesproken.
Ik zie het Nederlandse Van-Dale systeem en het moderne Latijnse alphabet als d enige middelen om onze taal en identeteit te redden en om zo mee te doen in de vaart der volkeren.Anders is het over een generatie of twee over en uit.Dan krijgen we van die Oerang-otang berbers als Mo B en een paar van zijn zelf-hating lool-alikes die hier de hele tijd onzinnige troep verkondigen.Als je weet dat de Islamistsche"partijen"f het nou PJD is of Aladl Wa Iihsan een Beberse hoge kader hebben en ze drijven op de grote Berberse middelklasse vooral de PJD moet het hebben van de Sous middenklasse en Yassin de stichter en leider van"aladl Wa Ilihssan"is zelf een Berber.

De amazigh beweging wilde het latijn. Het is het meeste gebruikt de afgelopen twee eeuwen en ook vanwege haar internationale karakter.

maar daar waren de arabische nationalisten tegen, het was namelijk een anti arabisch settiment volgens hun. De moslim extremisten beschouwden de keuze voor het latijn als anti-islam. Beide wilden het aramees alfabet (wat bekend staat als arabisch alfabet).

De keuze van IRCAM, die geen uitveorende macht heeft maar puur een adviserende orgaan, waarna de koning zelf de beslissing neemt is niet onafhankelijk geweest.

De koning wilde iedereen tevreden stellen en koos waarschijnelijk voor Tifinagh. HEt Arabisch alfabet was not done voor de amazigh beweging.

Rourchid
14-03-07, 20:42
Geplaatst door BiL@L
Schroevendraaier:

مِفَكّ


Friet:

بَطا طِس مَقْليّة
schroevendraaier: turnifis?
friet: batata fritta?

IbnRushd
14-03-07, 20:56
Geplaatst door Rourchid
schroevendraaier: turnifis?
friet: batata fritta?

Turnifis is Arabisch dialect (darijah). Schroevendraaier in het MSA is mifak (mv. mifakkaat), zoals Bilal hierboven heeft genoemd. Friet wordt ook bataatis moehammerah genoemd.

Rourchid
14-03-07, 21:26
Geplaatst door IbnRushd

Turnifis is Arabisch dialect (darijah).


Dat klopt en dit woord staat ook op de IRCAM-woordenlijst.

Coolassprov MC
15-03-07, 06:19
Geplaatst door Rourchid
Dat klopt en dit woord staat ook op de IRCAM-woordenlijst.

De oplossing voor de ''problemen'' van ''azulay'' heeft hij reeds zelf aangedragen; politiek asiel aanvragen in Israel.

Maar pas op dat je slechts om deze reden associeren gaat met joden of zionisme (zijn angsten; niet de mijne).

M@riska
15-03-07, 06:48
Geplaatst door azulay
Imazighen mogen in hun oorspronkelijke land nog steeds in sommige gemeenten hun kind geen Amazigh naam geven.





Belachelijk die regels daar.

mark61
15-03-07, 07:07
Geplaatst door IbnRushd
Turnifis is Arabisch dialect (darijah). Schroevendraaier in het MSA is mifak (mv. mifakkaat), zoals Bilal hierboven heeft genoemd. Friet wordt ook bataatis moehammerah genoemd.

Ik maar denken dat turnifis Frans is :strik: En batates uit een Indianentaal in Zuid-Amerika.

azulay
15-03-07, 07:29
Geplaatst door Coolassprov MC
De oplossing voor de ''problemen'' van ''azulay'' heeft hij reeds zelf aangedragen; politiek asiel aanvragen in Israel.

Maar pas op dat je slechts om deze reden associeren gaat met joden of zionisme (zijn angsten; niet de mijne).

Als ik moet kiezen tussen een arabisch land en Israel dan weet ik het wel. Maar waarom zou ik asiel aanvragen. Het zijn de woestijnratten die het land bezit houden, Imazighen komen er vandaan.

In sommige Arabische landen wonen Marokkanen al 40 jaar terwijl ze nog steeds niet eens recht hebben op een werkvergunning. Zie een andere onderwerp waar een Marokkaanse organisatie een petitie heeft geschreven over de mishandeling van Marokkaanse migranten in Arabische landen.

De vraag blijft: Wat heeft je domme, primitieve en achterlijke reactie met het onderwerp te maken.

IbnRushd
15-03-07, 10:36
Geplaatst door mark61
Ik maar denken dat turnifis Frans is :strik: En batates uit een Indianentaal in Zuid-Amerika.

Klopt, oorspronkelijk is 't een Frans woordje. Maar het wordt ook gebruikt in het Marokkaans Arabisch, zoals het woordje 'detente' in het Nederlands dat eigenlijk een Frans woordje is. Maar ik maakte gewoon een onderscheid tussen MSA en Arabisch dialect. No big deal.

ps: Turnifis is overigens ook een Berbers woord.

Don Vito
15-03-07, 13:11
Geplaatst door azulay
Ten eerste, wie zijn jullie? Wie zijn Amazigh-joden zionisten. Geef een concrete voorbeeld? Volgens is er geen ambassade in Nador of Tizi ouzzou maar wel in verschillende Arabische hoofdsteden. Deze retoriek en achterlijke beschuldigingen zijn nergens op gebaseerd en bewijzen weer eens de achterlijkheid waarin sommige arabieren in leven.

Ten tweede, 99% van de Imazighen is moslim, dat percentage komt bij geen enkel andere moslim etnische groep.

Ten derde, Het is een ludieke actie en het heeft geholpen. Nogmaals Arabieren in ISrael hebben het recht om hun kind een ARabische naam te geven en het recht om een tolk te hebben in de rechtbanken. Dit zijn maar twee basisrechten die door jouw Arabische racisten aan Imazighen ontnomen worden.

Als laatste, de echte racisten en zionisten zijn degenen die een vader het recht ontnemen in zijn eigen land een naam aan zijn kind te geven.

Voor een Amazigh fundementalist is het genieten geblazen om al die Arabieren in kampen te zien daar in Palestina


vind het belachelijk btw van de Marokkaanse makhzen, maar naar de Nazionisten voor een "ludieke" actie?!

never

azulay
15-03-07, 14:30
Geplaatst door Don Vito
Voor een Amazigh fundementalist is het genieten geblazen om al die Arabieren in kampen te zien daar in Palestina


vind het belachelijk btw van de Marokkaanse makhzen, maar naar de Nazionisten voor een "ludieke" actie?!

never

Wat is een Amazigh fundamentalist? Iemand die zijn kind geen amazigh naam kan geven? Een Amazigh organisatie, volgens mij zijn alle Amazigh organisaties solidair met de palestijnen en verafschuwen de bezitting. Maar zij respecteren wel de palestijnen die graag willen onderhandelen voor hun eigen land. Waarom zou een Amazigh organisatie pleiten voor het drijven van de joden in de ze als de palestijnen zelf smeken om onderhandeling.

IK denk niet dat de meer dan 1 miljoen arabieren die in israel wonen het slechter hebben dan hun broeders in de Arabische wereld. IK denk ook niet dat ze zouden willn ruilen. De enige plaatsen waar de palestijnen in kampen leven zijn de Arabische burulanden. Sterker nog daar hebben ze na 50 jaar nog steeds geen verblijfsstatus en mogen ze in bepaalde landen niet alle ambten uitoefnen of werk verrichten. Om niet te spreken over d esociale achterstelling en onderdrukking.

Wat vind je van die tienduizenden palestijnen die ieder dag aan het werk zijn in israel. EN als een keertje de grens dicht gaat zitten ze te smeken om hem weer te openen.

Voor je info:
In israel worden de Arabieren niet verplicht om hun kind een joodse naam te geven.

Ik vind ht een zeer ludieke actie. Hij heeft de arabische racistische autoriteiten daarmee in hun hart getroffen.

Shemharosh
15-03-07, 21:54
Kijk mensen:

Ik ben een Berber en ik heb geen andere keus dan Berbers praten en me daarin uitdrukken en als andere neppe Berbers een andere taal willen spreken dan is dat hun keuze.Ik zou kiezen voor het Engels of Chinees,lijkt me slimmer dan Arabisch...maar ja.En wat kan het iemand schelen wat ik wel en niet spreek??!!!

Maar het is wel zo.Iedereeen die de bloeddorstige en systematische onderdrukking tegen de Berbers steunt of verzwijgt heeft geen enkele fatsoen of goedheid noch in zijn hart noch in zijn verstand.En moet dus zijn mond houden over alle soorten onrecht of het nou racisme is in Europa of de Palestijnse kwestie of wat dan ook....kijk maar eerst in de spiegel zou ik zeggen.

Mijn vraag is:

Waarom moeten de Berbers uitgeroeit worden?Waar hebben ze dat aan verdient?