PDA

Bekijk Volledige Versie : Europa wil Marokko erbij



ricknick3
04-03-07, 16:22
Europa wil Marokko erbij


Europa wil Marokko erbij
MAROKKO. Toen vorig jaar de Marokkaanse schrijver Abdelmoumen Diouri na een Europees ballingschap van 35 jaar terugkeerde, werd hij onbedoeld een symbool voor de metamorfose van het islamitische Noord-Afrikaanse land. In Marrakech openen hippe nachtclubs hun deuren, langs de kust worden chique toeristenoorden gebouwd, maar bovenal: Marokko omarmt Europa’s politieke, juridische en financiële hervormingen, die de toekomst van het land radicaal zullen veranderen. Newsweek (9 okt. 2006) tekent op uit de mond van Theodore Ahlers, verbonden aan de Wereldbank: ‘Zonder enige twijfel is het land nooit zo vrij geweest als nu. Het integreert volledig met de rest van de wereld.’
Nu al is de persvrijheid toegenomen en zijn vrouwenrechten verruimd. Zo is onlangs bepaald dat vrouwen gelijkwaardig zijn aan hun echtgenoot en het recht hebben om een scheiding aan te vragen. Dit jaar zullen de verkiezingen – toch al democratischer dan ooit – voor het eerst leiden tot een door het volk gekozen premier. Volgens Human Rights Watch wordt de slechte reputatie op het gebied van mensenrechten steeds beter. Terwijl in 1990 nog slechts de helft van de Marokkaanse kinderen naar school ging, ligt het percentage nu op 93. In de afgelopen vijftien jaar daalde het analfabetisme onder volwassen van 45 naar 25 procent. De economische groei in 2006 was zo’n 7 procent, terwijl inflatie slechts 1 procent bedroeg. Werkloosheid is verder gedaald naar een nieuw nationaal record van ‘slechts’ 11 procent.
De ontwikkelingen in Marokko zijn grotendeels te danken aan de wens om ooit onderdeel te zijn van de Europese Unie. Hoewel de Straat van Gibraltar die het Afrikaanse van het Europese continent scheidt op zijn smalst slechts veertien kilometer is, leek die droom – twintig jaar geleden al eens uitgesproken door de toenmalige koning Hassan II – ronduit belachelijk. Maar tegenwoordig kijken weinig mensen op als Benita Ferrero-Waldner, als lid van de Europese Commissie belast met buitenlandse betrekkingen, in Newsweek zegt: ‘We hebben nu al een zeer, zeer hechte relatie met Marokko en we bestuderen hoe we het een nog meer geavanceerde status kunnen geven.’ De handelsovereenkomsten met Marokko gaan nu al verder dan met welk ander land buiten de eigen grenzen. Verwacht wordt dat een modern Marokko in de komende jaren de brug tussen Europa en zowel de Arabische wereld als Afrika wordt.


http://www.ode.nl/news.php?nID=1022&a=true&PHPSESSID=cc985887e62f16361f8e0b65b9c0d506

observer
04-03-07, 17:01
aan de andere kant heeft mo 2 ook eens gezegd dat hij als hoeder van het geloof nooit een complete westerse democratie kan toestaan omdat dan niet meer de koning de hoogste macht is maar het parlement

super ick
04-03-07, 17:15
Geplaatst door observer
aan de andere kant heeft mo 2 ook eens gezegd dat hij als hoeder van het geloof nooit een complete westerse democratie kan toestaan omdat dan niet meer de koning de hoogste macht is maar het parlement

Ook de Marokkaanse koning kan zijn rol niet onevranderlijk blijven uitvoeren tegen de wil van het volk in. Hij zou water bij de wijn moeten doen. Beter nu veranderingen doorvoeren dan de mensen zover drijven dat ze uit wanhoop, of als enig alternatief een of ander moslimbroederschap gaan steunen.

Mark
04-03-07, 17:49
Geplaatst door ricknick3
Europa wil Marokko erbij


ja maar dan wel zonder de marokkanen :D

super ick
04-03-07, 19:13
Geplaatst door Mark
ja maar dan wel zonder de marokkanen :D

Wonen er dan nog Marokkanen in Marokko?

barfly
04-03-07, 21:00
Ik twijfel of de EU Marokko er echt wel bij wil hebben. Ik denk meer dat de EU zal proberen om noord-Afrika aanzienlijk meer welvarend te maken. Dat heeft als belangrijk voordeel dat de meeste Afrikanen niet naar de EU hoeven maar slechts naar het noorden hoeven te trekken. Dat scheelt een hoop verzopen goudzoekers en je laat de grens bewaking over aan anderen.

observer
04-03-07, 22:50
Geplaatst door super ick
Ook de Marokkaanse koning kan zijn rol niet onevranderlijk blijven uitvoeren tegen de wil van het volk in. Hij zou water bij de wijn moeten doen. Beter nu veranderingen doorvoeren dan de mensen zover drijven dat ze uit wanhoop, of als enig alternatief een of ander moslimbroederschap gaan steunen. je mist het punt, mo 2 is volgens de regels een directe opvolger van de kaliefen die een directe opvolger van zijn naamgenoot mohammed zijn (de profeet dus)

hij stelt dat als hij niet meer de hoogste macht op aarde (marokkaanse aarde ) is dat hij feitelijk doet wat wilders wil namelijk een stuk uit de koran rukken

dat is een krachtig motief en een makkelijk te verkopen boodschap

het maakt kritiek op hem kritiek op de islam en we weten allemaal hoe goed dat valt

AARDIG
04-03-07, 22:57
Jammer dat het artikel begint met hippe nachtclubs in Marakkesh. Verder lijkt het me beter als Marokko samen met andere Noord Afrikaanse landen het voortouw neemt in het ontwikkelen van een Economische Unie in Afrika.

Shemharosh
05-03-07, 07:47
Geplaatst door barfly
Ik twijfel of de EU Marokko er echt wel bij wil hebben. Ik denk meer dat de EU zal proberen om noord-Afrika aanzienlijk meer welvarend te maken. Dat heeft als belangrijk voordeel dat de meeste Afrikanen niet naar de EU hoeven maar slechts naar het noorden hoeven te trekken. Dat scheelt een hoop verzopen goudzoekers en je laat de grens bewaking over aan anderen.


is al zo...Noord Afrika,vooral Marokko,zijn nu al het grote Guantanamo van Europa,met prikkeldraad en kelders en al,een bijkomende voordeel is dat er immense woestijnen zijn waar mensen gexcuteerd worden door een nieuwe methode genaamd: Desertdumping,het gaat heel simpel in zijn werk:je neemt een lading "goudzoekers" en je rijdt er mee een dag en een nacht en je dumpt ze ergens in de woestijn na dat je ze van schoenen,geld en water hebt beroofd.

observer
05-03-07, 09:13
Geplaatst door Shemharosh
is al zo...Noord Afrika,vooral Marokko,zijn nu al het grote Guantanamo van Europa,met prikkeldraad en kelders en al,een bijkomende voordeel is dat er immense woestijnen zijn waar mensen gexcuteerd worden door een nieuwe methode genaamd: Desertdumping,het gaat heel simpel in zijn werk:je neemt een lading goudzoekers en je rijdt er mee een dag en een nacht en je dumpt ze ergens naadat je ze van schoenen,geld en water heb beroofd. hoe lang zou het duren voordat john de mol er een programma van maakt?

Shemharosh
05-03-07, 09:19
Geplaatst door observer
hoe lang zou het duren voordat john de mol er een programma van maakt?

hahhaha...hij moet eerst Spa en Nike als sponsors over de brug zien te krijgen

observer
05-03-07, 11:55
Geplaatst door Shemharosh
hahhaha...hij moet eerst Spa en Nike als sponsors over de brug zien te krijgen tourisme buro marokko?

marokko zand zee en zoektocht naar illegalen?

NIS
05-03-07, 15:00
Marokko hoort al jaren bij. Kijk maar naar de invoerrechten die richting de nul gaan. Elk jaar gaat er wat vanaf.. Marokko gaat hetzelfde proces als Spanje een paar jaar terug. Marokko 4 life! Als ik mijn paspoort moet inleveren, weet ik wel welke ik ga houden :D