PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslima geweigerd voor werk waarbij ze contact maakt met Chr. leerlingen.



Qaiys
05-03-07, 12:46
Barneveldse school weigert moslima in kantine

Uitgegeven: 5 maart 2007 12:37
Laatst gewijzigd: 5 maart 2007 12:37

AMSTERDAM - Het Groen van Prinsterercollege in Barneveld weigert een moslima in de kantine te laten werken. De vrouw is op dit moment op de school in dienst als schoonmaakster en had gesolliciteerd naar de baan, maar volgens directeur Kees Heek past het niet bij de identiteit van de protestants-christelijke school als zij in de kantine zou werken.

De vrouw is teleurgesteld en heeft een klacht ingediend bij de Commissie Gelijke Behandeling.

Het schoonmaken vindt aan het begin van de avond plaats, wanneer bijna alle leerlingen naar huis zijn. Als kantinejuf zou de vrouw echter tijdens en tussen de lesuren werken en daardoor veel contact met leerlingen hebben. Dat is volgens Heek de reden dat een moslima op zijn school wel mag schoonmaken, maar niet in de kantine mag werken.

Coulant

De school vraagt altijd naar protestants-christelijk personeel. "Het personeel is drager van de identiteit", zegt Heek. Omdat het hier een schoonmaakbaan betrof, was de directie in dit geval coulant, maar volgens Heek had de school de moslima achteraf gezien beter niet kunnen aannemen. De school zegt bereid te zijn de vrouw te helpen bij het vinden van nieuw werk. Ook kan zij gewoon als schoonmaakster blijven werken.

Het Groen van Prinsterercollege is een vmbo met elfhonderd leerlingen. De school heeft een 'open toelatingsbeleid', maar vraagt ouders van leerlingen wel de christelijke grondslag te respecteren. Drie procent van de leerlingen is moslim.


http://www.nu.nl/news/996740/12/ Ba...in_kantine.html

delirious
05-03-07, 12:49
Heb uw naaste niet in het zicht.

Julien
05-03-07, 13:08
Wat een ONchristelijke school. :kotsen2:
Voor mij is dit weer een reden erbij waarom ik tegenstander ben van gesubsudieerd religieus onderwijs.

catwomen
05-03-07, 13:15
Dit laat maar weer eens overduidelijk zien, dat religies heel intolerant kunnen zijn.

De mensen hebben de boodschap van God niet begrepen, en als zij die wel goed begrepen hebben, dan kun je je afvragen of God de moeite van het aanbidden wel waard is.

observer
05-03-07, 13:51
Geplaatst door catwomen
Dit laat maar weer eens overduidelijk zien, dat religies heel intolerant kunnen zijn.

De mensen hebben de boodschap van God niet begrepen, en als zij die wel goed begrepen hebben, dan kun je je afvragen of God de moeite van het aanbidden wel waard is. het is erger ze begrijpen de woorden wel maar ze vervormen ze om zo hun doel te bereiken

daarom heb ik ook niets tegen geloof maar alles tegen religie

sater
06-03-07, 06:22
:lol: Niet moslims zijn dus welkom om in schoolkantines van scholen op islamitische basis te werken?

Dolle Fatima
07-03-07, 10:18
Geplaatst door sater
:lol: Niet moslims zijn dus welkom om in schoolkantines van scholen op islamitische basis te werken?

Niet-Moslims zijn zelfs directeur op Islamistische basisschoolen
Doe je huiswerk, zou ik zeggen.

observer
07-03-07, 13:25
Geplaatst door Dolle Fatima
Niet-Moslims zijn zelfs directeur op Islamistische basisschoolen
Doe je huiswerk, zou ik zeggen. in situaties waar deze onderdeel van een groter geheel uitmaken omdat ze anders niet konden beginnen ja

mulan
07-03-07, 13:28
Geplaatst door observer
in situaties waar deze onderdeel van een groter geheel uitmaken omdat ze anders niet konden beginnen ja

Get over it. Ze zijn directeur en een moslima mag niet werken op deze Christelijke school. Take your loss.

Andersom waren er uiteraard allang spoeddebatten aangevraagd maar goed.

Shemharosh
07-03-07, 15:10
Ga is maar om werk vragen bij een "islamitische"instelling zonder hoofddoek of baard en schijnheilige praatjes?

Witte78
07-03-07, 15:51
Dit lijkt mij gewoon schaamteloze discriminatie. Als het om een hoofddoek ging, kan ik het nog wel begrijpen. Maar zoals het hier staat, is het gewoon achterlijk gedrag van die school.

observer
07-03-07, 16:04
Geplaatst door Witte78
Dit lijkt mij gewoon schaamteloze discriminatie. Als het om een hoofddoek ging, kan ik het nog wel begrijpen. Maar zoals het hier staat, is het gewoon achterlijk gedrag van die school. ongetwijfeld zullen ze zich, net als alle andere religofielen beroepen op de godsdienstvrijheid

Shemharosh
07-03-07, 16:06
Geplaatst door Witte78
Dit lijkt mij gewoon schaamteloze discriminatie. Als het om een hoofddoek ging, kan ik het nog wel begrijpen. Maar zoals het hier staat, is het gewoon achterlijk gedrag van die school.

Ieder organisatie wil haar zogenaamd identiteit bewaren.Daarom ben ik tegen gesubsideerd religieus/ethnisch onderwijs.

catwomen
07-03-07, 18:40
Geplaatst door mulan
Get over it. Ze zijn directeur en een moslima mag niet werken op deze Christelijke school. Take your loss.

Andersom waren er uiteraard allang spoeddebatten aangevraagd maar goed.

Stel je niet aan. Een moslima geweigerd, en niet moslims worden nooit geweigerd. Get over it.
Veel moslims gaan van het standpunt uit dat een vacature eerst door een moslim moet worden vervuld, alleen als het niet anders kan, dan mag een niet moslim worden aangenomen.
Ken genoeg moslims die een eigen zaak hebben en pas biju hoge uitzondering een niet moslim zullen aannemen.

Tolerantie eisen,maar wat stellen we daar tegenover, juist intolerantie!!@!

Qaiys
07-03-07, 18:57
Geplaatst door catwomen
Stel je niet aan. Een moslima geweigerd, en niet moslims worden nooit geweigerd. Get over it.
Veel moslims gaan van het standpunt uit dat een vacature eerst door een moslim moet worden vervuld, alleen als het niet anders kan, dan mag een niet moslim worden aangenomen.
Ken genoeg moslims die een eigen zaak hebben en pas biju hoge uitzondering een niet moslim zullen aannemen.

Tolerantie eisen,maar wat stellen we daar tegenover, juist intolerantie!!@!

Jouw logica is dat deze vrouw moet boeten voor de intollerante mensen die jij kent waar zij zelf niets mee te maken heeft. Dus een onschuldige neger moet boeten voor wat een andere neger heeft gedaan. Dat is een zeer primitieve mentaliteit

Dergelijke mentaliteit wat nog in veel Pakistaanse dorpen plaats vindt waar de clan elk andere clanlid iets mag aandoen om wraak te nemen op een ander lid van de clan die wat heeft uitgespookt moeten we hier in Nederland niets van hebben.

mulan
07-03-07, 19:40
Geplaatst door catwomen
Stel je niet aan. Een moslima geweigerd, en niet moslims worden nooit geweigerd. Get over it.
Veel moslims gaan van het standpunt uit dat een vacature eerst door een moslim moet worden vervuld, alleen als het niet anders kan, dan mag een niet moslim worden aangenomen.
Ken genoeg moslims die een eigen zaak hebben en pas biju hoge uitzondering een niet moslim zullen aannemen.

Tolerantie eisen,maar wat stellen we daar tegenover, juist intolerantie!!@!

Kun je nu ff reageren op het onderwerp aub in plaats van irrelevante beschouwingen waar de vrouw in kwestie niets mee te maken heeft.

Marsipulami
07-03-07, 21:16
Een onderdeeltje van het standaardcontract dat de personeelsleden van het katholiek onderwijs in Vlaanderen moeten ondertekenen.:

"Artikel 3. Het schoolbestuur verklaart dat de school behoort tot het katholiek onderwijs.

Zij bevestigt dat zij zich ten overstaan van de ouders ertoe verbonden heeft, de leerlingen opvoeding en onderwijs te verstrekken op grond van de levensbeschouwing gevestigd op het katholiek geloof en de katholieke moraal, waarvoor het leergezag berust bij de Bisschoppen en waarvan het pedagogisch concept werd uitgewerkt in de “Opdrachtsverklaring van het Katholiek Onderwijs” van de Algemene Raad van het Katholiek Onderwijs.

Artikel 4. Het personeelslid verbindt zich ertoe, zich loyaal in te zetten om het pedagogisch project en de verbintenis, vermeld in respectievelijk artikelen 2 en 3 mee te helpen verwezenlijken.

In de uitoefening van zijn ambt onthoudt het personeelslid zich van elke houding, handeling of stellingname die in tegenspraak zou kunnen zijn met de bovengenoemde opdrachtsverklaring. (...)

Artikel 5. Wanneer het schoolbestuur van mening is dat bepaalde feiten, toestand of werkzaamheden in hoofde van het personeelslid in strijd zijn met het hierboven bepaald specifiek karakter van het katholiek onderwijs, zal zij overleg plegen met het personeelslid over de maatregelen die zij meent te moeten nemen. Indien het personeelslid het niet eens is, zal het schoolbestuur de bepalingen van artikel 60,5° van het in artikel 2 hierboven vermeld decreet van 27 maart 1991 toepassen volgens de voor het geheel van het katholiek onderwijs daartoe uitgewerkte procedure.

De feiten of toestanden kunnen zich voordoen wanneer het personeelslid:
-in het vervullen van de opdracht afwijkt van de bovenvermelde grondslag omdat hij (zij) er zich niet meer wil of in geweten niet meer kan bij aansluiten;
-op publieke wijze de katholieke leer bestrijdt;
-in zijn (haar) gedragingen op openbare en duurzame wijze afwijkt van de fundamentele regels van deze leer."

http://koine.vsko.be/doc/vvkbuo/mededeling/M99BS036.doc

Maarten
08-03-07, 01:47
Geplaatst door delirious
Heb uw naaste niet in het zicht.
:hihi: Zeg dat wel...

Moslims zijn er blijkbaar vooral om getolereerd te worden, maar niet dan nadat de onschuldige jongere zich eerst in de beslotenheid heeft leren wapenen tegen onwenselijke invloeden..

Maar ja, Barneveld he? Ik weet niet wat ze daar gewend zijn, en hoe ze daar kijken. Dat komt nogal nauw daar, geloof ik. Ik heb een tijd cursus in die buurt gehad, maar alles wat afwijkt valt daar heel erg op.
Ik herinner me geloof ik een keer erg vriendelijk geweest te zijn tegen een allochtoon door, gewoon omdat ik al een idee had hoe dat daar was. Het gaat niet om moslim zijn, maar om anders zijn in gemeenschappen, die bepaalde dingen gewend zijn.

catwomen
08-03-07, 09:47
Geplaatst door Qaiys
Jouw logica is dat deze vrouw moet boeten voor de intollerante mensen die jij kent waar zij zelf niets mee te maken heeft. Dus een onschuldige neger moet boeten voor wat een andere neger heeft gedaan. Dat is een zeer primitieve mentaliteit




Hoe is jouw houding tegenover de gemiddelde Nederlander? Wat is jouw houding tegenover het westen? Hoe is jouw houding tegenover de media?
En pas primitieve mentaliteit dan vooral ook op jezelf toe.

Zelf gooi je Nederlanders, westerlingen, niet moslims, joden op een grote hoop, maar anderen moeten moslims voopral niet op 1 grote hoop gooien.
Dat maakt jou tot een verschrikkelijke hypocriet!

catwomen
08-03-07, 09:49
Geplaatst door mulan
Kun je nu ff reageren op het onderwerp aub in plaats van irrelevante beschouwingen waar de vrouw in kwestie niets mee te maken heeft.


Ach ja, een moslim wordt gediscrimineerd en dan houden we ons opeens tot dat ene gevalletje.
Mens, word wakker, moslims discrimineren voortdurend anderen. Constant wordt er onderscheid gemaakt tussen moslims en niet moslims, waarbij moslims zich zelf als het beste deel beschouwen :kotsen:

Wij eisen telerantie, maar we stellen er geen moer tegenover behalve een enorme intolerantie!

Marsipulami
08-03-07, 11:17
Ik vind ook wel dat een christelijke school het recht heeft om van haar personeelsleden te verwachten dat ze de christelijke levensbeschouwing aanhangen en dat ouders het recht hebben om te weten welk soort opvoeding hun kinderen krijgen op school. Dat is geen discriminatie want de moslima in kwestie kan zich altijd nog bekeren.

Julien
08-03-07, 11:22
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind ook wel dat een christelijke school het recht heeft om van haar personeelsleden te verwachten dat ze de christelijke levensbeschouwing aanhangen en dat ouders het recht hebben om te weten welk soort opvoeding hun kinderen krijgen op school. Dat is geen discriminatie want de moslima in kwestie kan zich altijd nog bekeren.

Dan houdt de school zich zelf niet aan de christelijke gedachte, want respect en begrip voor andere gelovigen en met hen samen werken/ leven is juist onderdeel van de christelijke ideologie. Kijk met wie Jezus omging: tollenaars, hoeren, niet-joden

Witte78
08-03-07, 12:13
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind ook wel dat een christelijke school het recht heeft om van haar personeelsleden te verwachten dat ze de christelijke levensbeschouwing aanhangen en dat ouders het recht hebben om te weten welk soort opvoeding hun kinderen krijgen op school. Dat is geen discriminatie want de moslima in kwestie kan zich altijd nog bekeren.

Ik kan me niet helemaal voor de geest halen hoe een levensbeschouwing invloed kan hebben op de werkzaamheden van een kantine medewerkster. Ok, aan uiterlijk mogen van mij wel eisen worden gesteld. Maar verder, het maakt toch niks uit of een moslim of christen of wat dan ook je broodje afrekend bij de kassa? Of dat je koffie is gezet door een moslim? Smaakt die dan ineens anders?

Dolle Fatima
08-03-07, 13:46
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind ook wel dat een christelijke school het recht heeft om van haar personeelsleden te verwachten dat ze de christelijke levensbeschouwing aanhangen en dat ouders het recht hebben om te weten welk soort opvoeding hun kinderen krijgen op school. Dat is geen discriminatie want de moslima in kwestie kan zich altijd nog bekeren.


Ja, maar als het om schoonmaaksters gaat dan maakt het niet uit. Leerlingen blijkbaar ook niet, want drie procent van de leerlingen is Moslim. Dat is hypocriet en geen consistent beleid.

Maarten
08-03-07, 13:53
Geplaatst door Witte78
Ik kan me niet helemaal voor de geest halen hoe een levensbeschouwing invloed kan hebben op de werkzaamheden van een kantine medewerkster.
Zeg dat wel. En omgekeerd ook niet.
Maar er moet gewoon een menselijke verklaring zijn. Ze zijn daar gewoon niks gewend, en zien dus heel snel het contrast met wat ze gewend zijn.
Misschien leven er ook tsunami-angsten. Ze willen daar niet het gerotzooi, zoals dat er in de randstad is.

Het zou me niet verbazen, als er vaak dit gedacht werd: Die moslims zullen wel goede mensen zijn of zo, maar als je ze goed behandelt en kansen geeft, dan komen er méer van, en voor je het weet krijg je al dat gedonder met criminaliteit, integratie, achterstanden, enz..

En wat dacht je van de zondagsrust daar? Daar mag echt niks op zondag hoor. Maar wettelijk mag het wel. Je weet dus nooit wat die moslims gaan doen op zondag.
Ze zijn daar nogal "op de cultuur" enzo..

Wie weet heeft de klacht zelfs een averechts effect daar: Zie je wel? Je krijgt alleen maar problemen als je die lui in huis haalt..

Repentance
08-03-07, 14:27
Geplaatst door catwomen
Ach ja, een moslim wordt gediscrimineerd en dan houden we ons opeens tot dat ene gevalletje.
Mens, word wakker, moslims discrimineren voortdurend anderen. Constant wordt er onderscheid gemaakt tussen moslims en niet moslims, waarbij moslims zich zelf als het beste deel beschouwen :kotsen:

Wij eisen telerantie, maar we stellen er geen moer tegenover behalve een enorme intolerantie!

Volgens mij beperkt de discriminatie ten opzichte van Moslims zich echt niet tot dit ene gevalletje, maar dat doet er voor de rest niet toe. Mij gaat het vooral om jouw redenatie van dat Moslims zelf voordurent discrimineren, alsof dit een rechtvaardiging is om Moslims dus te mogen discrimineren.

Als je principes hebt, bijvoorbeeld dat je je als mens altijd goed gedraagt tegenover een ander mens, dan moet zo een principe overeind blijven staan; zelfs al vertoond de ander slecht gedrag ten opzichte van jou.

En als Moslims zo intolerant zijn, moeten niet-Moslims het goede voorbeeld geven, vind je niet? Misschien leren we er wat van.

observer
08-03-07, 14:27
Geplaatst door Julien
Dan houdt de school zich zelf niet aan de christelijke gedachte, want respect en begrip voor andere gelovigen en met hen samen werken/ leven is juist onderdeel van de christelijke ideologie. Kijk met wie Jezus omging: tollenaars, hoeren, niet-joden wat was het ook al weer doe zoals ik preek niet zoals ik doe

ja die jezus is een beetje lastig tegenwoordig zou hij in veel kerken denk ik niet meer welkom zijn

gisteren was er een stukje op tv over 3 islamitische scholen in amsterdam 1 vader zei het simpel ik wil niet dat mijn kinderen op school iets anders horen dan thuis, zoiets zal men op deze school ook denken

Qaiys
08-03-07, 15:36
Geplaatst door catwomen
Hoe is jouw houding tegenover de gemiddelde Nederlander? Wat is jouw houding tegenover het westen? Hoe is jouw houding tegenover de media?
En pas primitieve mentaliteit dan vooral ook op jezelf toe.

Zelf gooi je Nederlanders, westerlingen, niet moslims, joden op een grote hoop, maar anderen moeten moslims voopral niet op 1 grote hoop gooien.
Dat maakt jou tot een verschrikkelijke hypocriet!

Inhoudelijk discusseren heb je dus ook al moeite mee. Meid erken je fout en hou op met spartelen in het luchtledige. Geef toe dat je het achterstellen van een individu niet erg vindt alleen maar omndat ze moslima is. Daar gaat deze topic over.

Marsipulami
08-03-07, 22:29
Geplaatst door Julien
Dan houdt de school zich zelf niet aan de christelijke gedachte, want respect en begrip voor andere gelovigen en met hen samen werken/ leven is juist onderdeel van de christelijke ideologie.

Zo is het ! In de wetenschap dat respect voor anderen begint bij zelfrespect.



Kijk met wie Jezus omging: tollenaars, hoeren, niet-joden

Tja, behalve het feit dat die zich meestal bekeerden is bovendien niet bekend dat hij hen een arbeidscontract aangeboden heeft op een christelijke school.

Marsipulami
08-03-07, 22:41
Geplaatst door observer


gisteren was er een stukje op tv over 3 islamitische scholen in amsterdam 1 vader zei het simpel ik wil niet dat mijn kinderen op school iets anders horen dan thuis, zoiets zal men op deze school ook denken

Een goede opvoeding hoort consequent te zijn. Dus die vader heeft groot gelijk.

Marsipulami
09-03-07, 09:01
Geplaatst door Witte78
Ik kan me niet helemaal voor de geest halen hoe een levensbeschouwing invloed kan hebben op de werkzaamheden van een kantine medewerkster. Ok, aan uiterlijk mogen van mij wel eisen worden gesteld. Maar verder, het maakt toch niks uit of een moslim of christen of wat dan ook je broodje afrekend bij de kassa? Of dat je koffie is gezet door een moslim? Smaakt die dan ineens anders?

Volwassenen die kinderen en jongeren omringen maken deel uit van het opvoedingsproces en zijn mogelijke identificatiefiguren. Een kantinemedewerkster kan meer invloed hebben op jongeren dan bv. een leerkracht.

Marsipulami
09-03-07, 09:11
Geplaatst door Dolle Fatima
Ja, maar als het om schoonmaaksters gaat dan maakt het niet uit. Leerlingen blijkbaar ook niet, want drie procent van de leerlingen is Moslim. Dat is hypocriet en geen consistent beleid.


Ja, maar zoals Julien terecht opmerkte, is openheid, tolerantie en bereidheid tot samenwerking met andersgelovigen ook een onderdeel van een christelijke levenshouding.

Dat maakt het allemaal een beetje dubbel. Consistent volgens jou zou dan zijn dat deze mevrouw ook als schoonmaakster geweigerd zou moeten worden. Gelukkig gaat men op deze school niet zo ver om elke samenwerking per definitie uit te sluiten.

Marsipulami
09-03-07, 09:24
Geplaatst door Maarten
Zeg dat wel. En omgekeerd ook niet.
Maar er moet gewoon een menselijke verklaring zijn. Ze zijn daar gewoon niks gewend, en zien dus heel snel het contrast met wat ze gewend zijn.
Misschien leven er ook tsunami-angsten. Ze willen daar niet het gerotzooi, zoals dat er in de randstad is.

Het zou me niet verbazen, als er vaak dit gedacht werd: Die moslims zullen wel goede mensen zijn of zo, maar als je ze goed behandelt en kansen geeft, dan komen er méer van, en voor je het weet krijg je al dat gedonder met criminaliteit, integratie, achterstanden, enz..

En wat dacht je van de zondagsrust daar? Daar mag echt niks op zondag hoor. Maar wettelijk mag het wel. Je weet dus nooit wat die moslims gaan doen op zondag.
Ze zijn daar nogal "op de cultuur" enzo..

Wie weet heeft de klacht zelfs een averechts effect daar: Zie je wel? Je krijgt alleen maar problemen als je die lui in huis haalt..


Moslimouders zijn over het algemeen wel bekommerd om hun kinderen en hopen dat hun kinderen het geloof van hun ouders trouw blijven. Een kind heeft daarvoor nood aan een omgeving waar het ongestoord moslim mag zijn. Een omgeving waar het kind zich niet voortdurend moet verantwoorden tgo anderen. Vanuit een sterk bewustzijn van de eigen religieuze identiteit kan ook een volwassen dialoog aangegaan worden met andersdenkenden. Maar die eigen identiteit moet eerst een kans krijgen om tot ontwikkeling te komen. Daarom zijn islamscholen nog zo'n gek idee niet.

De christelijke school waarvan hierboven sprake handelt vanuit een gelijkaardige bekommernis. Immers christenen zijn in deze samenleving net als moslims een groep die bedreigd wordt in zijn/haar identiteit.

Witte78
09-03-07, 09:39
Geplaatst door Marsipulami
Volwassenen die kinderen en jongeren omringen maken deel uit van het opvoedingsproces en zijn mogelijke identificatiefiguren. Een kantinemedewerkster kan meer invloed hebben op jongeren dan bv. een leerkracht.

Naja, het zal dan wel komen door mijn eenzeidige blik op kantinemedewerkers in scholen. Ik kan me niet herinneren dat een kantinemedewerker ook maar enige invloed heeft gehad op mijn manier van denken en doen. (leerkrachten daarintegen wel trouwens).

Het toont voor mij wel aan hoe onzeker deze gelovige zijn. De angst dat een kind zou "ontsporen" door een kantinemedewerker is een product van onzekerheid.

Marsipulami
09-03-07, 21:09
Geplaatst door Witte78
Naja, het zal dan wel komen door mijn eenzeidige blik op kantinemedewerkers in scholen. Ik kan me niet herinneren dat een kantinemedewerker ook maar enige invloed heeft gehad op mijn manier van denken en doen. (leerkrachten daarintegen wel trouwens).

Dat kan, maar is geen algemene regel. De invloed op iemands denken en doen komt echter zeker niet enkel van leerkrachten. Klasgenoten en vrienden kunnen bv. ook een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van een persoon (cfr. kledij, keuze voor muziekgenres, enz.).


Het toont voor mij wel aan hoe onzeker deze gelovige zijn. De angst dat een kind zou "ontsporen" door een kantinemedewerker is een product van onzekerheid.

Daar zit wat in. Maar wat zegt dat ? Twijfelen is een teken van intelligentie zegt men wel eens.

Maarten
09-03-07, 23:42
Geplaatst door Marsipulami
Moslimouders zijn over het algemeen wel bekommerd om hun kinderen en hopen dat hun kinderen het geloof van hun ouders trouw blijven. Een kind heeft daarvoor nood aan een omgeving waar het ongestoord moslim mag zijn. Een omgeving waar het kind zich niet voortdurend moet verantwoorden tgo anderen. Vanuit een sterk bewustzijn van de eigen religieuze identiteit kan ook een volwassen dialoog aangegaan worden met andersdenkenden. Maar die eigen identiteit moet eerst een kans krijgen om tot ontwikkeling te komen. Daarom zijn islamscholen nog zo'n gek idee niet.
Er is een meer principielere reden. De zeggenschap over- en de verantwoordelijkheid voor Kinderen ligt op de eerste plaats bij de ouders, niet bij de staat. Het is hier geen China of USSR. Kinderen zijn meer van de ouders, dan van de staat. Noem het een mensenrecht om je eigen kinderen te mogen opvoeden zoals je wilt. Ouders mogen elk soort onderwijs organiseren, dat ze maar willen. De staat kan enkel kwaliteitseisen stellen. Inhoudelijk beoordelen mag verder niemand, dus moslims hoeven ook niet aan te tonen het beste met hun kinderen voor te hebben of zoiets.