PDA

Bekijk Volledige Versie : Wouter Bos schurkt tegen Wilders aan vanwege electorale opportunisme



Qaiys
06-03-07, 02:44
PvdA onder vuur in zaak van dubbele nationaliteit

Van onze verslaggevers

den haag - De PvdA draait te veel mee met de campagne tegen de dubbele nationaliteit van Geert Wilders, zeggen oppositiepartijen D66 en GroenLinks. Vice-premier Bos zei zaterdag dat hij ‘grote problemen’ heeft met de zeventien landen die hun onderdanen verbieden het paspoort in te leveren. Minister Plasterk (PvdA) bepleitte een eed aan het nieuwe vaderland naar Amerikaanse snit.

‘Je kunt over die zaken praten, maar doe dat nu eens op 8 maart’, zegt D66-leider Pechtold. Hij denkt dat de PvdA probeert bij de statenverkiezingen van 7 maart electorale schade te voorkomen door Wilders’ aanval op de dubbele nationaliteit van de PvdA-staatssecretarissen Aboutaleb en Albayrak. ‘Laat je niet van de wijs brengen door Wilders en houd je hoofd koel bij dit soort dingen’, aldus Pechtold.

PvdA-Kamerlid Dijsselbloem ontkent dat de partij een draai heeft gemaakt. ‘Wij zijn altijd voor het beperken van de dubbele nationaliteit geweest, maar niet omdat er een probleem met loyaliteit of integratie zou zijn. Wij zijn het in principe eens met het opgeven van een dubbele nationaliteit, omdat het ingewikkelde situaties kan voorkomen op het gebied van huwelijks- en scheidingsrecht, erfrecht en ander familierecht.’

Inderdaad huldigde partijleider Bos bij het debat over het integratierapport in 2004 hetzelfde standpunt als nu. De gedachte dat een dubbele nationaliteit een dubbele loyaliteit tot gevolg zou hebben, is ‘aanstootgevend’, oordeelde hij, en hekelde de opstelling van minister Rita Verdonk. ‘Ik weet niet of de minister zich realiseert dat er volksvertegenwoordigers in deze zaal zitten die trouw gezworen hebben aan de Grondwet en die twee paspoorten hebben. Loyaler kun je volgens mij niet zijn.’

Tevens deed hij toen al het voorstel te overleggen met landen die het verlies van nationaliteit niet toestaan. ‘Ik zou het een hele stap vooruit vinden als wij Nederlandse burgers in ieder geval de keuzevrijheid konden geven als zij zelf geen twee paspoorten willen hebben’, zei Bos indertijd.

GroenLinks-leider Halsema zegt dat dit staand beleid is. ‘Ik vind het ook.’ Maar zij noemt de timing van de uitspraken van Bos en Plasterk opvallend. ‘Veel partijen zijn onder electorale druk aan het meedraaien met Wilders. Niet alleen de PvdA, vooral VVD en CDA’.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article403632.ece/PvdA_onder_vuur_in_zaak_van_dubbele_nationaliteit

sater
06-03-07, 06:05
:lol: Ah, de peroxydeprins als splijtzwam van de (s)linkse kerk. Albayraks trots op haar Turkse nationaliteit frustreert dus niet haar functioneren als Nederlands staatsecretaris?
He kamerlid Arib ontkent dat er sprake is van inmenging van, en beïnvloeding door, Marokkaanse majesteit. Maar natuurlijk Zijne Bemoeizuchtigheid staat uitsluitend en alleen het welzaan van zijn in het buitenland vertoevende onderdanen voor ogen. De enige in zijn soort, althans voor zover mij bekend.

reason
06-03-07, 07:58
De kop boven de topic dekt de lading niet!

Lees maar eens goed:

"PvdA-Kamerlid Dijsselbloem ontkent dat de partij een draai heeft gemaakt. ‘Wij zijn altijd voor het beperken van de dubbele nationaliteit geweest, maar niet omdat er een probleem met loyaliteit of integratie zou zijn. Wij zijn het in principe eens met het opgeven van een dubbele nationaliteit, omdat het ingewikkelde situaties kan voorkomen op het gebied van huwelijks- en scheidingsrecht, erfrecht en ander familierecht.’

Inderdaad huldigde partijleider Bos bij het debat over het integratierapport in 2004 hetzelfde standpunt als nu. De gedachte dat een dubbele nationaliteit een dubbele loyaliteit tot gevolg zou hebben, is ‘aanstootgevend’, oordeelde hij, en hekelde de opstelling van minister Rita Verdonk. ‘Ik weet niet of de minister zich realiseert dat er volksvertegenwoordigers in deze zaal zitten die trouw gezworen hebben aan de Grondwet en die twee paspoorten hebben. Loyaler kun je volgens mij niet zijn.’

Tevens deed hij toen al het voorstel te overleggen met landen die het verlies van nationaliteit niet toestaan. ‘Ik zou het een hele stap vooruit vinden als wij Nederlandse burgers in ieder geval de keuzevrijheid konden geven als zij zelf geen twee paspoorten willen hebben’ , zei Bos indertijd. "

Kortom, er is geen sprake van opportunisme, maar van consistente politiek.

mulan
06-03-07, 11:57
Nederlandse politici maken zichzelf steeds belachelijker. Tegenwoordig zijn de grootste non issues prioriteit. En dat zijn dan mensen die het voortouw horen te nemen. :rolleyes:

Soldim
06-03-07, 12:58
Geplaatst door sater
Ah, de peroxydeprins als splijtzwam van de (s)linkse kerk.

Ik vraag me af waar de illusie vandaan komt dat het hebben van een enkel paspoort gelijk staat met loyaliteit. 'k Heb enkel een Nederlands paspoort, en zou me er werkelijk geen seconde druk om maken als Nederland morgen bij Duitsland, Belgie of Frankrijk ingelijfd wordt. Voor mijn part wordt het een deelstaat van Peru....

super ick
06-03-07, 13:32
Geplaatst door mulan
Nederlandse politici maken zichzelf steeds belachelijker. Tegenwoordig zijn de grootste non issues prioriteit. En dat zijn dan mensen die het voortouw horen te nemen. :rolleyes:

Groot gelijk!
De laatste 10 jaar wordt alleen maar adhoc gereageerd op signalen uit de samenleving. Bang voor stemverlies.
Plannen maken en uitvoeren en vasthouden aan principes hebben allang afgedaan.
De maatschappij wordt steeds meer voor of tegen, zwart of wit. Heb je kritiek ben je dus anti.

reason
06-03-07, 14:48
Geplaatst door mulan
Nederlandse politici maken zichzelf steeds belachelijker. Tegenwoordig zijn de grootste non issues prioriteit. En dat zijn dan mensen die het voortouw horen te nemen. :rolleyes:

Hm, hoe wat 't ook weer?
Met 141 tegen 9 is het voorstel van de PVV AFgewezen.

mulan
06-03-07, 14:53
Geplaatst door reason
Hm, hoe wat 't ook weer?
Met 141 tegen 9 is het voorstel van de PVV AFgewezen.

Ja dus?

reason
06-03-07, 15:13
Dus 't valt wel mee met die politici die van non-issues een prioriteit maken.

sater
06-03-07, 15:17
:hihi: Wouter veroorzaakt schisma in de (s)linkse kerk. Politiek - correcte dogma's niet meer zó sacrosanct.

mulan
06-03-07, 15:17
Geplaatst door reason
Dus 't valt wel mee met die politici die van non-issues een prioriteit maken.

Omdat er over gestemd wordt?

super ick
06-03-07, 15:44
Geplaatst door sater
:hihi: Wouter veroorzaakt schisma in de (s)linkse kerk. Politiek - correcte dogma's niet meer zó sacrosanct.

Links heeft de allochtone stemmer gevonden en doet alles om deze naar de mond te praten.
Verzwijgen van genocide Armeniers, homoseksualiteit veroordelen is ook al geen isseu meer, blijf van mijn lijfhuizen zitten vol vrouwen met een allochtone achtergrond. Niemand hoor je er meer over. Alles voor de zetels die bij de volgende verkiezing toch naar roerganger Mao Rijnissen toe gaan.

mulan
06-03-07, 15:51
Geplaatst door super ick
Links heeft de allochtone stemmer gevonden en doet alles om deze naar de mond te praten.
Verzwijgen van genocide Armeniers, homoseksualiteit veroordelen is ook al geen isseu meer, blijf van mijn lijfhuizen zitten vol vrouwen met een allochtone achtergrond. Niemand hoor je er meer over. Alles voor de zetels die bij de volgende verkiezing toch naar roerganger Mao Rijnissen toe gaan.

Is er een links in Nederland dan? Marijnissen is qua allochtonen helemaal niet links. PVDA is meer CDA wat dat betreft. Blijft GroenLinks over. Hebben zij dat allemaal op hun geweten. Femke powerrrrrrrrr.

Jouw genoemde 'issues' waren issues die gebruikt werden om dezelfde reden als de dubbele nationaliteit nu gebruikt wordt namelijk om stemmen te trekken en te laten zien dat ze echt wel streng kunnen zijn tegen alle stoute allochtonen. Foei.

Gerard074
06-03-07, 16:05
Geplaatst door super ick
[B] blijf van mijn lijfhuizen zitten vol vrouwen met een allochtone achtergrond.

bron? volgens mij is dat namelijk niet zo. Maar als jij een bron hebt graag.


Verder zou ik graag zien dat de politiek eens ging praten over mensen en niet over de rug van welke bevolkingsgroep dan ook probeert stemmen te winnen.

reason
06-03-07, 22:02
Geplaatst door mulan
Omdat er over gestemd wordt?

Doe nou niet zo flauw.
Je begrijpt best dat ik bedoel: omdat een grote meerderheid deze Wilders-bevlieging afwijst.

Olive Yao
07-03-07, 13:15
Geplaatst door mulan
Marijnissen is qua allochtonen helemaal niet links.
Wat is "links" eigenlijk, qua allochtonen?

mulan
07-03-07, 13:23
Geplaatst door Olive Yao
Wat is "links" eigenlijk, qua allochtonen?

Tegenwoordig is dat geloof ik dat je ze niet overal de schuld van geeft.

Shemharosh
07-03-07, 15:45
Bos??!!.....BAAAAAAAAAH.

PVDA=Poep Van De Arabieren

super ick
08-03-07, 14:21
Geplaatst door Shemharosh
Bos??!!.....BAAAAAAAAAH.

PVDA=Poep Van De Arabieren

Weer een mooie move van Wouter Windvaan.
Tegen de oorlog in Irak, voor de oorlog in Irak.
Niet in kabinet met Balkie, toch in kabinet met Balkie.
Beperking aftrek hypotheekrente, geen beperking aftrek.

Zo kan ik nog wel even doorgaan.
De draaikont.