PDA

Bekijk Volledige Versie : Dubbele nationaliteit, maar andersom



sidi bibi
12-03-07, 17:40
Na enkele jaren in Marokko gewoond te hebben dacht ik mijn Nederlandse auto mee te nemen, eentje die bijna antiek is, hobby en er een half jaar mee rond te rijden en een beetje op te knappen. Nou vergeet het maar. Bij de douane in Tanger aangekomen werd mij verteld dat die auto Marokko niet in mocht, ook niet op mijn Nederlandse paspoort. Ik zou dezelfde rechten hebben als een Marokkaan, omdat ik een Carte de sejour heb, wel importeren en zo'n 8000 euro betalen voor die oude auto. Die Carte de sejour heeft voor mij de status visiteur, gewoon bezoeker dus. Om een verhaal kort te houden die dagen duurde is dia auto weer naar Algeciras gegaan, vandaar weer naar Septa waar ik die auto helemaal heb laten demonteren en nu voor de helft in Marokko heb waar ik alles ga overbouwen op een Marokkaanse auto van hetzelfde model maar dan helemaal uitgelubberd. De andere heft haal ik volgende week op. Alle onderdelen heb ik opgehaald met mijn Marokkaanse auto en het is best wel aardig dat je dan helemaal niet gecontroleerd wordt.
Het geinige is overigens dat ik ondanks diezelfde rechten weer geen landbouwgrond mag kopen, zijn denk ik gewoon jaloers omdat ik er wat van maak, verder mag ik ook niet samenwonen, laat staan trouwen met een Marokkaanse, stel je voor, die heiden. Verder nog een berg sores zoals elke maand geld overmaken, wat ook gecontroleerd wordt als je de volgende Carte de sejour aanvraagt, elk jaar, mag het niet meer terugwisselen, alleen gelimiteerd, iets van 1000 euro plus aantonen hoe je aan die dirhams komt.
Voordeel is wel dat het hier altijd lekker weer is en wat ik mij afvraag is hoe het komt dat in Tanger of Tetouan geen foto van de koning te zien was op die grote bill-boards, hier in de Souss wordt je er echt van vergeven.