PDA

Bekijk Volledige Versie : Rellen in Utrechtse wijk Ondiep



barfly
12-03-07, 23:01
n de Utrechtse wijk Ondiep zijn vanavond rellen uitgebroken. In de wijk werd gisteren een man doodgeschoten door een politieman. In een wijkcentrum waarin vroeger een politiepost zat, is brand gesticht.

Later op de avond begon een menigte van zo'n 400 mensen stenen naar de politie te gooien. Na de brandstichting hield de de politie al een peloton ME'ers achter de hand.

Op sommige plaatsen zijn auto's in brand gestoken. De politie te paard trad daarna op. Voorzover bekend zijn er geen arrestaties verricht. Inmiddels is het weer rustig in de wijk.

Bron: www.nos.nl (http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/03/art000001C764ED0BD24C40.html)

Wat voor wijk is dat? Tokkie-kaas, Antillianen of Mocro's?

barfly
12-03-07, 23:10
Onrust in Utrechtse wijk Ondiep na schietpartij

Uitgegeven: 12 maart 2007 22:03
Laatst gewijzigd: 12 maart 2007 23:46
AMSTERDAM - In de Utrechtse wijk Ondiep zijn maandag ongeregeldheden uitgebroken. Zo werd er brand gesticht in een wijkcentrum.

Het pand, een voormalige politiepost, liep daardoor ernstige schade op. Een auto brandde volledig uit.

Stenen

Omstreeks 22.40 uur sloeg de vlam in de pan en gooide de verzamelde meute van ruim vierhonderd mensen stenen naar de aanwezige mobiele eenheid van de politie.

De politie houdt een peleton mobiele eenheid paraat. Zij heeft nog geen arrestaties verricht. Ze is daar ook te paard aanwezig om de groepen mensen uit elkaar te drijven.

Burgemeester Brouwer sprak tijdens een interview het vermoeden uit dat een deel van de onruststokers FC Utrecht-hooligans zijn. Inmiddels lijkt de rust weer grotendeels te zijn teruggekeerd, meldt RTV Utrecht.

Buurtbewoner

De rellen volgden op het doodschieten door de politie zondagavond van een buurtbewoner. De man had geklaagd over hangjongeren en zou de de politie hebben bedreigd met een wapen.

De buurt zou zich in de steek gelaten voelen door de politie en de gemeente, omdat er al heel lang sprake zou zijn van overlast.

Bron: nu.nl (http://www.nu.nl/news/1005728/14/rss/Onrust_in_Utrechtse_wijk_Ondiep_na_schietpartij.ht ml)

De eerste rellen ala Parijs? :p

Karin.N
13-03-07, 11:05
Geplaatst door barfly
n de Utrechtse wijk Ondiep zijn vanavond rellen uitgebroken. In de wijk werd gisteren een man doodgeschoten door een politieman. In een wijkcentrum waarin vroeger een politiepost zat, is brand gesticht.

Later op de avond begon een menigte van zo'n 400 mensen stenen naar de politie te gooien. Na de brandstichting hield de de politie al een peloton ME'ers achter de hand.

Op sommige plaatsen zijn auto's in brand gestoken. De politie te paard trad daarna op. Voorzover bekend zijn er geen arrestaties verricht. Inmiddels is het weer rustig in de wijk.

Bron: www.nos.nl (http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/03/art000001C764ED0BD24C40.html)

Wat voor wijk is dat? Tokkie-kaas, Antillianen of Mocro's?

Tja, er wonen een aantal tokkies, marokkanen en nederlanders. Tis een volksbuurt.
Moet zeggen dat er overdag niets te merken is in de wijk.

tribia
13-03-07, 11:08
Geplaatst door Karin.N
Tja, er wonen een aantal tokkies, marokkanen en nederlanders. Tis een volksbuurt.
Moet zeggen dat er overdag niets te merken is in de wijk.

wat een gematigde toon. Meestal ben je behoorlijk blafferig. Of was dat sjaen?

Karin.N
13-03-07, 11:14
Geplaatst door tribia
wat een gematigde toon. Meestal ben je behoorlijk blafferig. Of was dat sjaen?


Wanneer je zelf meent dat je respect van anderen verdient, dan is het misschien raadzaam eerst de priksels terug te lezen en dan pas te reageren.

tribia
13-03-07, 11:33
Geplaatst door Karin.N
Wanneer je zelf meent dat je respect van anderen verdient, dan is het misschien raadzaam eerst de priksels terug te lezen en dan pas te reageren.

je hebt helemaal gelijk

Invidia
13-03-07, 18:29
Pa wil weten welke afkomst de neergeschoten man had. Ik vermoed Nederlands anders had het er wel bij gestaan.

observer
13-03-07, 19:24
Geplaatst door Invidia
Pa wil weten welke afkomst de neergeschoten man had. Ik vermoed Nederlands anders had het er wel bij gestaan. ja

maar als het je gerust stelt de hangjongeren waarmee ze ruzie hadden waren wel allochtoon

888
13-03-07, 20:12
Geplaatst door Invidia
Pa wil weten welke afkomst de neergeschoten man had. Ik vermoed Nederlands anders had het er wel bij gestaan.

Nederlandse afkomst. Zag op het 18.00 uur Journaal dat voornamelijk om blanke Nederlandse jongeren gaat.

moenna
13-03-07, 21:06
Geplaatst door observer
ja

maar als het je gerust stelt de hangjongeren waarmee ze ruzie hadden waren wel allochtoon

Ja niet dus. Het zijn vnl. blanke voetbalsupporters uit verschillende wijken en steden, volgens het NOS. Zodra het woord allochtoon niet wordt gebruikt in de berichtgeving dan weet je al genoeg.

Invidia
13-03-07, 21:45
Geplaatst door observer
ja

maar als het je gerust stelt de hangjongeren waarmee ze ruzie hadden waren wel allochtoon

Ik moet je teleurstellen. Het waren Nederlandse Nederlanders van Nederlandse afkomst. Het zou de journalisten sieren als ze wat consequenter waren in het benoemen van iemands afkomst bij gebeurtenissen als deze.

barfly
13-03-07, 22:20
Grimmige sfeer rond Utrechtse wijk

Rond de Utrechtse wijk Ondiep is de sfeer gespannen. Bij een toegangsweg zijn zo'n 60 voetbalsupporters door de politie tegengehouden. Eerder werd de ME, die de wijk afgesloten houdt, door jongeren met stenen bekogeld. Er zijn tientallen aanhoudingen verricht.

Volgens burgemeester Brouwer werden de rellen van gisteren ook al veroorzaakt door 'reltoeristen' van buiten de wijk. Zo'n 50 bewoners zijn aangehouden omdat ze samenschoolden. Dat is verboden.

De onrust begon zondag, toen een agent een man doodschoot die hem met een mes bedreigde. Bij de rellen werd een pand van het Bureau Halt in brand gestoken.

Bron: www.nos.nl (http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/03/art000001C765A0020D2A92.html)

Lijkt me kaassaus.

observer
14-03-07, 08:06
Geplaatst door Invidia
Ik moet je teleurstellen. Het waren Nederlandse Nederlanders van Nederlandse afkomst. Het zou de journalisten sieren als ze wat consequenter waren in het benoemen van iemands afkomst bij gebeurtenissen als deze. de relschoppers ja
Het aftellen was begonnen. Rinie Mulder (54) verheugde zich zo op zijn nieuwe huurwoning aan de Ahornstraat in de Utrechtse wijk Ondiep, dat hij iedere dag wel een paar keer ging kijken.

Was hij samen met zijn vrouw eindelijk verlost van die tergende overlast van allochtone jongeren, pal bij hem voor de deur aan de Boerhaavelaan..

moenna
14-03-07, 11:18
Geplaatst door observer
de relschoppers ja

Bron? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat autochtonen de allochtonen helpen. Ik heb gisteren naar P&W gekeken waar de advocaat van de familie was en hij had het over hangjongeren. Nogmaals, als het allochtonen waren dan was dat veel explicieter aan bod gekomen.

mulan
14-03-07, 11:52
Als er weinig aandacht voor is en politici hun mond houden weet je dat het niet over allochtonen gaat.

observer
14-03-07, 12:08
Geplaatst door moenna
Bron? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat autochtonen de allochtonen helpen. Ik heb gisteren naar P&W gekeken waar de advocaat van de familie was en hij had het over hangjongeren. Nogmaals, als het allochtonen waren dan was dat veel explicieter aan bod gekomen. het ad

Slinger
14-03-07, 12:19
Geplaatst door mulan
Als er weinig aandacht voor is en politici hun mond houden weet je dat het niet over allochtonen gaat.

Waarom zet je alles in het autochtonen-allochtonenschema? Er zijn meer gezichtspunten van waaruit de wereld bezien kan worden.

mulan
14-03-07, 12:23
Geplaatst door Slinger
Waarom moet je nou alles in het autochtonen-allochtonenschema zetten? Er zijn meer gezichtspunten van waaruit de wereld bezien kan worden.

Echt? Hmmm interesting. Ik zal me erin verdiepen.

Invidia
14-03-07, 14:28
Geplaatst door Slinger
Waarom zet je alles in het autochtonen-allochtonenschema? Er zijn meer gezichtspunten van waaruit de wereld bezien kan worden.

Dat doet zij niet. Dat is hoe het is. Als het allochtonen relschoppers waren geweest dan stond hun afkomst erbij, als dat niet het geval is dan staat dat er niet bij. En dat is nu weer eens pijnlijk duidelijk. Als een Nederlander, zijn kinderen en zichzelf onder de tram gooit en zijn schoonmoeder door het hoofd schiet dan is het een "man" Inwoner van ... ". Als een Turk het zelfde doet mijn zijn vrouw dan is het een "Turkse man".

En dat valt gewoon op, ligt niet aan Mulan, ligt niet aan mij, ook niet aan jou, zo liggen de feiten.

Invidia
14-03-07, 14:35
Geplaatst door observer
de relschoppers ja

Vertel mij dan waarom in het stukje dat jij mij nu voorschotelt staat dat het "allochtone" jongeren waren die "tergende overlast" veroorzaakte. En toen het over de relschoppers ging er niet vermeld werd dat het autochtonen relschoppers ging? Overigens, wat is het punt dat je wil maken?

En kom niet met een stukje tekst bij mij aan zetten, zonder begin zonder eind, zonder bronvermelding of wat dan ook om een nog onduidelijk punt te maken. Wil je je ergens op baseren dan moet je toch echt met iets beters komen.

delirious
14-03-07, 15:01
Geplaatst door observer
ja

maar als het je gerust stelt de hangjongeren waarmee ze ruzie hadden waren wel allochtoon

En het mes die de tokkie in zijn hand had, is gemaakt door een allochtoon.

mulan
14-03-07, 19:57
Geplaatst door Invidia
Dat doet zij niet. Dat is hoe het is. Als het allochtonen relschoppers waren geweest dan stond hun afkomst erbij, als dat niet het geval is dan staat dat er niet bij. En dat is nu weer eens pijnlijk duidelijk. Als een Nederlander, zijn kinderen en zichzelf onder de tram gooit en zijn schoonmoeder door het hoofd schiet dan is het een "man" Inwoner van ... ". Als een Turk het zelfde doet mijn zijn vrouw dan is het een "Turkse man".

En dat valt gewoon op, ligt niet aan Mulan, ligt niet aan mij, ook niet aan jou, zo liggen de feiten.

Het blijft moeilijk te verteren voor sommigen dat het nu eenmaal zo gaat.Het gevolg is dan dat ze jou ervan gaan beschuldigen dat JIJ juist degene bent die in hokjes denkt. Omgekeerde psychologie ..try again :gniffel: Zo is observer zelfs na aan het gaan waar de allochtonen wel bij betrokken waren zodat hij het toch nog ff lekker gezegd heeft.

Julien
14-03-07, 22:31
Geplaatst door mulan
Als er weinig aandacht voor is en politici hun mond houden weet je dat het niet over allochtonen gaat.

Pardon?

Het was voorpaginanieuws en hoofnieuws op alle journaals!

:rolleyes:

mulan
15-03-07, 11:00
Geplaatst door Julien
Pardon?

Het was voorpaginanieuws en hoofnieuws op alle journaals!

:rolleyes:

Ow pleazz...de tendens die er is als er allochtonen bij betrokken zijn is er nooit als het geen allochtonen betreft. En landelijke politici zijn al helemaal nergens te bekennen...dat was bij sommige incidenten wel anders.

Slinger
15-03-07, 11:06
Geplaatst door mulan
Ow pleazz...de tendens die er is als er allochtonen bij betrokken zijn is er nooit als het geen allochtonen betreft. En landelijke politici zijn al helemaal nergens te bekennen...dat was bij sommige incidenten wel anders.

Ik vind je toch in een kramp zitten, dat je daar steeds weer op terug komt. Laat dat verkrampte over de allochtonen-autochtonentegenstelling eens los. Jij ziet blijkbaar niets anders. Deze kwestie kun je best op zich zelf bekijken zonder dat schema.

mulan
15-03-07, 11:11
Geplaatst door Slinger
Ik vind je toch in een kramp zitten, dat je daar steeds weer op terug komt. Laat dat verkrampte over de allochtonen-autochtonentegenstelling eens los. Jij ziet blijkbaar niets anders. Deze kwestie kun je best op zich zelf bekijken zonder dat schema.

"Het gevolg is dan dat ze jou ervan gaan beschuldigen dat JIJ juist degene bent die in hokjes denkt"

Slinger
15-03-07, 11:17
Geplaatst door mulan
"Het gevolg is dan dat ze jou ervan gaan beschuldigen dat JIJ juist degene bent die in hokjes denkt"

Ondanks dat ik probeer het schema te doorbreken deel je mij (en anderen) duidelijk in bij een partij, de autochtone partij. En dat bij een onderwerp dat hier niets mee te maken heeft. Wie denkt er nou in hokjes?

Slinger
15-03-07, 11:22
[QUOTE]Geplaatst door Slinger

Pardon, vergissing

mulan
15-03-07, 11:43
Geplaatst door Slinger
Ondanks dat ik probeer het schema te doorbreken deel je mij (en anderen) duidelijk in bij een partij, de autochtone partij. En dat bij een onderwerp dat hier niets mee te maken heeft. Wie denkt er nou in hokjes?

Je hebt mensen die ontkennen en mensen die erkennen. In die groepen denk ik. Ik heb nergens een lijst gemaakt van een partij autochtonen maar ik kan me vergissen natuurlijk. Enlighten me. :o

Julien
15-03-07, 12:49
Geplaatst door mulan
Ow pleazz...de tendens die er is als er allochtonen bij betrokken zijn is er nooit als het geen allochtonen betreft. En landelijke politici zijn al helemaal nergens te bekennen...dat was bij sommige incidenten wel anders.

Die tendens zit in de hoofd.

Ik sprak je gewoon aan op onjuistheden. Deze rellen waren groot in het nieuws, en ik betwijfel of de nieuwsgeving anders was geweest als het voornamelijk Marokkaanse relschoppers geweest waren.
Het enige verschil was misschien geweest dat Wilders weer kamervragen had gesteld, maar ja.. Wilders kennen we nu wel.

Je komt behoorlijk bevooroordeeld over, want er zijn genoeg rellen met Marokkaanse jongeren geweest die niet volop media-aandacht kregen.

mulan
15-03-07, 13:02
Geplaatst door Julien
Die tendens zit in de hoofd.

Ik sprak je gewoon aan op onjuistheden. Deze rellen waren groot in het nieuws, en ik betwijfel of de nieuwsgeving anders was geweest als het voornamelijk Marokkaanse relschoppers geweest waren.
Het enige verschil was misschien geweest dat Wilders weer kamervragen had gesteld, maar ja.. Wilders kennen we nu wel.

Je komt behoorlijk bevooroordeeld over, want er zijn genoeg rellen met Marokkaanse jongeren geweest die niet volop media-aandacht kregen.

De schaal is oneven en dat stoort mij. En nee dat zit niet in mijn hoofd. Jij bent naief als je zegt dat je betwijfelt of het nieuws anders geweest zou zijn als het Marokkanen betrof.

Julien
15-03-07, 13:18
Geplaatst door mulan
De schaal is oneven en dat stoort mij. En nee dat zit niet in mijn hoofd. Jij bent naief als je zegt dat je betwijfelt of het nieuws anders geweest zou zijn als het Marokkanen betrof.

Oh leg uit dan als je zo goed kan voorspellen hoe anders het zou zijn geweest. Ik betwijfel dat zeer.

mulan
15-03-07, 13:29
Geplaatst door Julien
Oh leg uit dan als je zo goed kan voorspellen hoe anders het zou zijn geweest. Ik betwijfel dat zeer.

Zo moeilijk is dat niet. Zie hoe er om is gegaan met de moord op Theo van Gogh en hoe er omgegaan is met de moord op Pim Fortuyn.

Slinger
15-03-07, 13:54
Geplaatst door mulan
Zo moeilijk is dat niet. Zie hoe er om is gegaan met de moord op Theo van Gogh en hoe er omgegaan is met de moord op Pim Fortuyn.

In beide gevallen was er een behoorlijke commotie. Rond de moord op Fortuyn, waar geen allochtoon bij betrokken was, was er grote maatschappelijke onrust, zelfs rellen in Den Haag.

Invidia
15-03-07, 17:15
Geplaatst door Slinger
In beide gevallen was er een behoorlijke commotie. Rond de moord op Fortuyn, waar geen allochtoon bij betrokken was, was er grote maatschappelijke onrust, zelfs rellen in Den Haag.

Het gaat erom dat toen Pim vermoord werd, een milieuactivist het had gedaan, toen Theo het loodje legde, was het een moslim, en werd er uitgebreid op tv gediscussieerd over of moslims gezamenlijk verantwoordelijk waren voor de daad van een individu (diezelfde avond nog, en dan hebben we het niets eens over over het geschreeuw van Rita op de dam, ook iets van mevrouw niet deed bij Pim).

Verder ga ik niet in discussie met mensen die wijgeren te erkennen dat de berichtgeving anders is als er moslims bij betrokken zijn.

Max Stirner
15-03-07, 17:29
Geplaatst door Invidia

Verder ga ik niet in discussie met mensen die wijgeren te erkennen dat de berichtgeving anders is als er moslims bij betrokken zijn.

Dan is het dus geen discussie, maar gezellig samen janken over de islam-hatende media.

Slinger
15-03-07, 19:32
Geplaatst door Invidia
Het gaat erom dat toen Pim vermoord werd, een milieuactivist het had gedaan, toen Theo het loodje legde, was het een moslim, en werd er uitgebreid op tv gediscussieerd over of moslims gezamenlijk verantwoordelijk waren voor de daad van een individu (diezelfde avond nog, en dan hebben we het niets eens over over het geschreeuw van Rita op de dam, ook iets van mevrouw niet deed bij Pim).

Verder ga ik niet in discussie met mensen die wijgeren te erkennen dat de berichtgeving anders is als er moslims bij betrokken zijn.

Maar stel nou dat het waar is wat je zegt, dan nog kun je er niets aan doen. Persvrijheid you know! Je kunt het alleen maar van je laten afglijden. De media verander je toch niet. Of denk je dat De Telegraaf zich iets aantrekt van jouw gevoelens en het voortaan anders gaat doen?

mulan
15-03-07, 20:03
Geplaatst door Max Stirner
Dan is het dus geen discussie, maar gezellig samen janken over de islam-hatende media.

Janken niet. Sommige zaken wennen op den duur. Gewoon erkennen en gezellig verder huppelen. :strik:

Julien
16-03-07, 19:28
Geplaatst door Invidia
Verder ga ik niet in discussie met mensen die wijgeren te erkennen dat de berichtgeving anders is als er moslims bij betrokken zijn.

Andersom zou je ook kunnen zeggen dat als het geen autochtoon was die door de politie was doodgeschoten, maar een Marokkaan, de berichtgeving bij de Marokkanen ook heel anders was geweest. Dan was de politie opeens racistisch en "altijd gemunt op Marokkanen".
Dat je deze speculaties nu niet hoort, zegt dan ook wat.

Wat ik er dus mee wil zeggen is dat elk actueel feit op zichzelf slaat. Je kan dingen niet zo makkelijk met elkaar vergelijken en de media zomaar van iets beschuldigen.

Max Stirner
19-03-07, 11:25
Geplaatst door mulan
Janken niet. Sommige zaken wennen op den duur. Gewoon erkennen en gezellig verder huppelen. :strik:


:)