PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Taaltoets voor peuters per 1 januari 2009’



Dolle Fatima
16-03-07, 10:11
'Taaltoets voor peuters per 1 januari 2009’
Door een onzer redacteuren


Rotterdam, 15 maart. Uiterlijk per 1 januari 2009 moeten alle peuters op consultatiebureaus worden getoetst op taalachterstand. Als een taalachterstand geconstateerd wordt, moet het kind naar taalles op een crèche, peuterzaal of een andere vorm van ‘voorschool’. Het aanbod van dergelijke taalprogramma’s moet worden vergroot. Dat heeft staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs, PvdA) gisteren gezegd.

In het plan dat Dijksma momenteel uitwerkt, hebben de vier grote steden prioriteit, alsmede oost-Groningen en zuid-Limburg waar de taalachterstand bij kinderen het grootst is, zo zegt het ministerie van Onderwijs in een reactie. „Daar moet een honderd procent aanbod van taalles komen, er is nu te weinig plek.” Momenteel gaan 35.000 probleemkinderen naar de voorschoolse opvang. Dat moeten er 75.000 worden.

De plannen zijn een antwoord op een motie van VVD-leider Mark Rutte, van vorig jaar september. Er was toen een ruime Kamermeerderheid voor het plan van een verplichte peutertoets. De Kamer wil taalachterstanden bij kinderen zo vroeg mogelijk aanpakken, om schooluitval op latere leeftijd te voorkomen.

Jan Peter Balkenende, de huidige premier, zette vorig jaar nog vraagtekens bij de verplichte peutertoets. Ook de huidige staatssecretaris van Sociale Zaken Ahmed Aboutaleb was, in zijn vorige functie als wethouder in Amsterdam, tegen. Dat is ook Lodewijk Asscher, wethouder in Amsterdam en samen met de opvolger van Aboutaleb verantwoordelijk voor het wegwerken van taalachterstand bij jonge kinderen in de hoofdstad.

Asscher vindt de ambitie van Dijksma „op zich prima”. Maar Amsterdam wéét al wie een taalachterstand heeft, zo zegt hij. „ „Stop het geld dus liever in middelen om de taalprogramma’s op te zetten en in taalles en opvoedingsondersteuning voor ouders, in plaats van in een nieuwe toetsingsbureaucratie.”

Ook wetenschappers zijn niet positief over het toetsen van jonge peuters. Het is slechts een momentopname, zeggen zij. Een peuter die niet goed spreekt, kan bij wijze van spreken drie maanden later zich heel goed ontwikkeld hebben. Ook vinden experts dat peuters spelenderwijs taal moeten leren, niet via een gestructureerd programma. Wetenschappers pleiten ervoor te investeren in de kwaliteit van het personeel in de voorschoolse opvang. De huidige kinderopvang is niet toegerust om taalachterstanden weg te werken, zo is de mening.

Dolle Fatima
16-03-07, 10:12
Lijkt me een prima plan
Goede taalbeheersing is onmisbaar voor je verdere schoolcarriere.

Invidia
16-03-07, 10:46
Geplaatst door Dolle Fatima
Lijkt me een prima plan
Goede taalbeheersing is onmisbaar voor je verdere schoolcarriere.

Dit is alleen niet de oplossing. De intensies zijn goed, maar met alleen intensies kom je er niet. Dat wat de wetenschappers in de laatste alinea zeiden klopt mijns insziens helemaal. Je gooit met geld en krijgt er niets voor terug.

rikkie
16-03-07, 10:48
Geplaatst door Invidia
Dit is alleen niet de oplossing. De intensies zijn goed, maar met alleen intensies kom je er niet. Dat wat de wetenschappers in de laatste alinea zeiden klopt mijns insziens helemaal. Je gooit met geld en krijgt er niets voor terug.

Inderdaad is het geen oplossing maar een diagnose waarna er voor een goede oplossing kan worden gekozen, indien dit nodig blijkt.

Een zeer goed plan dus, van Dijksma (en ik ben nogwel VVD-er...).

Invidia
16-03-07, 11:05
Geplaatst door rikkie
Inderdaad is het geen oplossing maar een diagnose waarna er voor een goede oplossing kan worden gekozen, indien dit nodig blijkt.

Een zeer goed plan dus, van Dijksma (en ik ben nogwel VVD-er...).

Het is wel een oplossing, ze willen de taalvaardigheden van kleuters toetsen, althans ze denken dat te kunnen, en ze dan door een gestructureerd progamma de taal te laten leren.

Allereerst kun je kleuters niet toetsen, zoals de wetenschappers in de laatste alinea al aangaven kunnen ze zich nog heel snel ontwikkelen. En bovendien, als je kinderen de taal wilt leren dan moeten ze dat spelenderwijs doen, gewoon in de kleuterklas, of voorschoolse opvang en dan komt het prima in orde.

Dit is gewoon smijten met geld, en ik dacht dat juist de VVD daar niet aan deed.

observer
16-03-07, 12:14
gewoon de 1e 3 4 jaar van de basisschool concentreren op lezen schijven en rekenen

dat elk jaar toetsen, bij twijfel mondelijk, niet goed dan jaar over

mark61
16-03-07, 12:27
Geplaatst door observer
mondelijk,

Jij blijft alvast zittuh :verward:

Invidia
16-03-07, 12:29
Geplaatst door mark61
Jij blijft alvast zittuh :verward:

:haha: Ik wou nou zeggen! Iemand anders heeft hier ook een taalvaardighedentoets nodig...

mark61
16-03-07, 12:33
Geplaatst door Invidia
:haha: Ik wou nou zeggen! Iemand anders heeft hier ook een taalvaardighedentoets nodig...

Hij hep vast een moeilijke jeugd gehad op een zwarte school... :eek:

observer
16-03-07, 14:08
Geplaatst door mark61
Hij hep vast een moeilijke jeugd gehad op een zwarte school... :eek: in mijn jeugd waren er nog geen zwarte scholen

en perfect nee dat weet ik

Invidia
16-03-07, 14:13
Geplaatst door observer
in mijn jeug waren er nog geen zwarte scholen

en perfect nee dat weet ik

Blijkbaar liet het onderwijs in het zwarteschoolloze-tijdperk toen ook al wat te wensen over.

mark61
16-03-07, 14:15
Geplaatst door Invidia
Blijkbaar liet het onderwijs in het zwarteschoolloze-tijdperk toen ook al wat te wensen over.

Toen had je weer wat anders. Arbeiderskinderen, of boeren ofzo :)

observer
16-03-07, 14:22
Geplaatst door Invidia
Blijkbaar liet het onderwijs in het zwarteschoolloze-tijdperk toen ook al wat te wensen over. vooral het toen niet bestaande computeronderwijs

typen is nooit mijn sterkste punt geweest

Invidia
16-03-07, 14:31
Geplaatst door observer
vooral het toen niet bestaande computeronderwijs

typen is nooit mijn sterkste punt geweest

Correct Nederlands en logisch redenen ook niet.

Hè wat ben ik toch lullig tegen je :hihi: Moet je maar niet zo stoer doen.

observer
16-03-07, 21:04
Geplaatst door Invidia
Correct Nederlands en logisch redenen ook niet.

Hè wat ben ik toch lullig tegen je :hihi: Moet je maar niet zo stoer doen. wat stoer? maar laten we het bij de discussie over hoe en wat houden

Shemharosh
17-03-07, 06:51
Ze zijn gek...straks halen ze foetussen uit de buiken van hun moeders om ze naar school te brengen.
Als ik lees dat volwassen PABO-studenten niet eens kunnen rekenen en schrijven dan begrijp ik dit gedoe met peuters niet.Kinderen van onder de 12 moet je niks opleggen,gewoon lekker laten spelen en kattekwaad uit laten halen.Je gaat toch geen kinderen van 3 drillen en stress aanjagen??!!
Het lijkt wel alsof alleen peuters en hoogbejaarden naar school moeten.Geen wonder dat er in dit land nauwlijks iemand te vinden is die een lamp kan verwisselen of een rekenpuzzeltje kan oplossen.

Wat ze in Nederland moeten doen is het onderwijs overlaten aan leraren en niet aan autistische managers en demagogen.

ronald
17-03-07, 23:52
Geplaatst door observer
gewoon de 1e 3 4 jaar van de basisschool concentreren op lezen schijven en rekenen

dat elk jaar toetsen, bij twijfel mondelijk, niet goed dan jaar over


Kinderen worden op de meeste basisscholen al vanaf groep 1 (kleuters) getoetst met het CITO leerlingvolgsysteem. Nieuw is inderdaad om peuterstoetsen "verplicht" te stellen. Er zijn er verschillende en ik kan mij niet geheel van mijn verdachtmaking dat het CITO weer eens een gat in de markt ziet, ontdoen.
De vraag is Waarop wil je peuters toetsen? Welke middelen gebruik je daarvoor? Toets je Nederlandstalige peuters? Hoe toets je anderstalige- of tweetalige peuters op Nederlandse peuterscholen? Wat doen we met de resultaten? Kwaliteit van peuterscholen beoordelen? Welke rol heeft de peuterleidster dan nog eigenlijk? Enz. Dat er veel aandacht moet worden besteed aan taalvorming is duidelijk. Dat sociale vaardigheden in een groep wordt aangeleerd is ook duidelijk. Tactiele vorming, orientatie in de ruimte, lichamelijke ontwikkeling stimuleren is ook duidelijk.

Een beetje toestdolheids gedachtes van regelaars en ambtenaren die al lang niet meer in de praktijk staan die dit weer algemeen willen regelen lijkt me.

rja
18-03-07, 00:58
Geplaatst door Shemharosh
Ze zijn gek...straks halen ze foetussen uit de buiken van hun moeders om ze naar school te brengen.
Als ik lees dat volwassen PABO-studenten niet eens kunnen rekenen en schrijven dan begrijp ik dit gedoe met peuters niet.Kinderen van onder de 12 moet je niks opleggen,gewoon lekker laten spelen en kattekwaad uit laten halen.Je gaat toch geen kinderen van 3 drillen en stress aanjagen??!!
Het lijkt wel alsof alleen peuters en hoogbejaarden naar school moeten.Geen wonder dat er in dit land nauwlijks iemand te vinden is die een lamp kan verwisselen of een rekenpuzzeltje kan oplossen.

Wat ze in Nederland moeten doen is het onderwijs overlaten aan leraren en niet aan autistische managers en demagogen.
Die taal achterstand van die kinderen.

Kost de Nederlandse staat miljarden.

Vooral als je daarom, niet het beste uit een kind haalt.

Shemharosh
18-03-07, 07:30
Geplaatst door rja
Die taal achterstand van die kinderen.

Kost de Nederlandse staat miljarden.

Vooral als je daarom, niet het beste uit een kind haalt.

Onzin...Wat verstaat men onder taal achterstand.Zelfs bij volwassen proffesionele schrijvers en dichters moeten redacteurs en correctors aan te pas komen om hun teksten leesbaar te maken.Taal is een dynamische verschijnsel:iedere geneartie maakt haar eigen taal,teksten van 50 jaar geleden kunnen we nauwlijks meer lezen.Ik zelf sprak op mijn vierde geen enkele taal door kinderziektes en spraakproblemen.Nu leef ik met 4 verschillende talen die ik dagelijks door elkaar spreek,soms zelfs 5,als ik een mooie francaise aan de haak heb geslagen.Dialicten er buiten gelaten.En toch voel ik me geen taalknobbel.Ik ken mensen die nog Surinaams ,Turks en Spaans er bij kunnen kletsen.

Het probleem met het onderwijs is geen taal achterstand maar intectuele armoede: Nederland leidt te weinige vakmensen op met kennis dat er aan toe doet.Er is een schrijnenede tekort aan artsen,ingenieurs,leraren,wetenschappers,accountan ts...wat een schande is gezien de mogelijkheden die er zijn en het geld wat ieder jaar in het onderwijs verloren gaat.En de problemen hebben niks te maken met peuters die moeilijk uit hun woorden komen maar met hun opvoeders en opleiders die ze niks te vertellen hebben omdat ze zelf naar school moeten.

super ick
18-03-07, 10:09
Geplaatst door Dolle Fatima
'Taaltoets voor peuters per 1 januari 2009’
Door een onzer redacteuren

Ook wetenschappers zijn niet positief over het toetsen van jonge peuters. Het is slechts een momentopname, zeggen zij. Een peuter die niet goed spreekt, kan bij wijze van spreken drie maanden later zich heel goed ontwikkeld hebben. Ook vinden experts dat peuters spelenderwijs taal moeten leren, niet via een gestructureerd programma. Wetenschappers pleiten ervoor te investeren in de kwaliteit van het personeel in de voorschoolse opvang. De huidige kinderopvang is niet toegerust om taalachterstanden weg te werken, zo is de mening.

Natuurlijk is toetsing een momentopname. Via een consultatiebureau kan je echter ook de voortgang meten. Dus dat verhaal van een momentopname kan de prullenbak als zijnde een schijnbeweging.

Stellen dat kinderen na enkele maanden ineens een taalkundige sprong voorwaarts kunnen maken is ook een wassen neus. Pure wetenschap niet gebaseerd op werkelijkheid.
Als de ouder nauwelijke Nederlands spreekt en dagelijks naar zijn schotel kijkt dan is de kans daarop ook niet erg groot of het wel?

rikkie
19-03-07, 05:20
Geplaatst door Invidia
Het is wel een oplossing, ze willen de taalvaardigheden van kleuters toetsen, althans ze denken dat te kunnen, en ze dan door een gestructureerd progamma de taal te laten leren.

Allereerst kun je kleuters niet toetsen, zoals de wetenschappers in de laatste alinea al aangaven kunnen ze zich nog heel snel ontwikkelen. En bovendien, als je kinderen de taal wilt leren dan moeten ze dat spelenderwijs doen, gewoon in de kleuterklas, of voorschoolse opvang en dan komt het prima in orde.

Dit is gewoon smijten met geld, en ik dacht dat juist de VVD daar niet aan deed.

De toets ansich is geen oplossing maar een diagnose. De staatssecretaris heeft ZEER duidelijk gesteld (in Pauw en Witteman) dat de acties n.a.v. de uitslag van zo'n toets niet door haar bepaald zullen worden. Dus dat wat er in de topic starter staat over de gevolgen van de taaltoets is niet correct verwoord.

Dijksma zegt in Pauw en Witteman dat de deskundigen moeten bepalen wat er dient te gebeuren met een kind waarbij een taalachterstand wordt geconstateerd. Als dat spelenderwijs de taal leren is, dan is dat dus blijkbaar zo.... Dijksma legt duidelijk de verantwoordelijkheid voor het programma bij de deskundigen. Zij wil blijkbaar slechts een diagnostisch instrument hebben.

Ik, als VVD-er, ben het daar wel erg mee eens. Meten is weten, maar wat zal de geheime agenda van de PvdA zijn?

Shemharosh
20-03-07, 10:23
Geplaatst door super ick
Natuurlijk is toetsing een momentopname. Via een consultatiebureau kan je echter ook de voortgang meten. Dus dat verhaal van een momentopname kan de prullenbak als zijnde een schijnbeweging.

Stellen dat kinderen na enkele maanden ineens een taalkundige sprong voorwaarts kunnen maken is ook een wassen neus. Pure wetenschap niet gebaseerd op werkelijkheid.
Als de ouder nauwelijke Nederlands spreekt en dagelijks naar zijn schotel kijkt dan is de kans daarop ook niet erg groot of het wel?

Onzin!!!....ik geloof er heilig in dat 90% van de mensen op hun achtiende een VWO kunnen halen met een zesje op zijn minst.Ze hoeven er "maar" 14 jaar over te gaan doen.
De onderwijsfilosofie uit de precomputer-internettijdperk is op sterven na dood.De zogenoemde deskundigen denken nog in termen van de jaren 70.Termen die doordrinkt zijn met planeconomie,communistische trekjes gemengd met valse multiculti-destructieve emoties en sausjes makke feminisme.De hollandse talen-handels- en ingenieurswonder waar Nederland mee bekend was,heeft plaats gemaakt voor een volkje zure analfabete dozenschuivers die in plaats om achter kennis aan te gaan elkaar naar beneden,de monogelenkampen in, trekken .

De TU Delft heeft het jaar 2006/2007 TWEE inschrijvingen gehad voor haar opleiding tot scheikundige ingenieur!!!!Daar zit het probleem.

super ick
20-03-07, 14:20
Geplaatst door Shemharosh
Onzin!!!....ik geloof er heilig in dat 90% van de mensen op hun achtiende een VWO kunnen halen met een zesje op zijn minst.Ze hoeven er "maar" 14 jaar over te gaan doen.
De onderwijsfilosofie uit de precomputer-internettijdperk is op sterven na dood.De zogenoemde deskundigen denken nog in termen van de jaren 70.Termen die doordrinkt zijn met planeconomie,communistische trekjes gemengd met valse multiculti-destructieve emoties en sausjes makke feminisme.De hollandse talen-handels- en ingenieurswonder waar Nederland mee bekend was,heeft plaats gemaakt voor een volkje zure analfabete dozenschuivers die in plaats om achter kennis aan te gaan elkaar naar beneden,de monogelenkampen in, trekken .

De TU Delft heeft het jaar 2006/2007 TWEE inschrijvingen gehad voor haar opleiding tot scheikundige ingenieur!!!!Daar zit het probleem.

Het onderwijs is inderdaad door de PvdA naar de klote geholpen en nu zit er helaas weer een PvdA-stumper. Ik verwacht er niets van.

Maareh, 14 jaar over doen? 1 keer blijven hangen en je wordt direct een niveau terug gezet. Of je moet een zeer zwaarwegende reden hebben en een rooskleurig perspectief de opleiding verder ineens te doorlopen. Scholen krijgen nl. max. 1 jaar langer dan de duur vd opleiding betaald voor een student.