PDA

Bekijk Volledige Versie : Goede moslims mogen niet zelf denken



super ick
20-03-07, 22:31
Goede moslims mogen niet zelf denken

Het interview met de Marokkaans-Nederlandse wetenschapper Fouad Laroui in NRC Handelsblad van 18 maart is een gemiste kans. Fouad Laroui pleit in zijn laatste boek, Over het Islamisme, een persoonlijke weerlegging (De Geus, 2006), voor een verlichte, individualistische en tolerante islam. Dat is een mooi streven, maar geen wetenschappelijk streven. Laroui werkt sinds 1990 als econoom bij de VU en is daarnaast dichter. Hij ergert zich aan ‘de onwetendheid over de islam’ onder autochtonen en moslims zelf. Ik heb het boek niet gelezen, maar de argumenten voor een verlichte islam komen in het interview niet uit de verf. Dat komt doordat interviewer en Marokko-kenner Steven Adolf zelf een van die onwetenden is en doordat Faroui zich in het interview ontpopt als apologeet.

Laroui’s bedoelingen zijn zonder enige twijfel goed: hij prijst de Nederlandse vrijheid, de rede, de wetenschap en het gezond verstand en oordeelt keihard over de fundamentalistische islam, die zelfstandig nadenken verwerpt. Totalitaire imams houden tot zijn verdriet een ijzeren greep op alle details van het dagelijks leven van de moslims. Zo kan Laroui’s boek niet in het Arabisch verschijnen, in geen enkel islamitisch land. Wel is het in Marokko in het Frans verkrijgbaar.

De schrijver noemt islamitisch fundamentalisme ‘net zo gevaarlijk’ als de Bible belt in Amerika of de ultra-orthodoxe joden, behalve dan dat dat kleine minderheden zijn. En islamisten dreigen helaas een meerderheid te worden. Is dat het enige verschil? had Adolf hier moeten vragen. De christelijke en joodse fundi’s roepen toch niet op tot een wereldwijde jihad en plegen toch geen terreuraanslagen in buitenlanden?

Volgens Laroui heeft islamisme echter ‘niets te maken met de islam’, een vaak gehoord argument, dat mij nog niet heeft kunnen overtuigen. Hij beroept zich daarbij op de islam van de rede onder de Abassieden van Bagdad in de 8ste eeuw en de middeleeuwse filosofen Ibn Rushd (Averroës) en Ibn Khaldoun (Avicenna). Hiermee sluit hij zich aan bij het a-historische wensdenken dat op de VU doorgaat voor wetenschappelijke islamkunde. Kun je Averroës wel islamitisch noemen? Machteld Allan schreef vorig jaar maart in Trouw dat de islamitische filosofie heel weinig zegt over de islam. Niet de islamitische filosofie, maar het islamitisch recht vormt de basis voor het moslimse leven. Een moslim zal niet naar Ibn Rushd grijpen, maar naar de koran en de hadithverzamelingen, waarin de woorden en daden van zijn profeet zijn opgetekend. Die moet hij navolgen. Daarin is geen plaats voor de rede als zelfstandige bron van kennis. Die teksten zijn de kern van de islam: dát is wat moslims geloven, ongeacht wat de apologeten verzinnen.

Laroui stelt daarentegen in het interview: ‘Als één religie zich leent voor individualisering van het geloof, dan is het de islam.’ De islam kent immers geen kerkelijke institutie en geen paus. De totalitaire imams die via internet en de schotel zo veel invloed hebben op moslims hier, verwijt hij dat ze zich gedragen ‘als de paus van de moslims. Dat is natuurlijk een contradictio in terminus’ (zei hij dat echt of heeft Steven Adolf van de i een u gemaakt?), ‘want een dergelijke hiërarchische structuur kent de islam niet.’

‘Er staat niemand tussen hem [de moslim] en God,’ vervolgt Laroui. Hij probeert duidelijk te maken ‘dat je je eigen geloof tegenover dogma’s moet zetten. Maar daarvoor moet je wel de islam goed kennen.’

En dat valt bij Laroui toch wat tegen. Hij beweert dat de Gouden Regel (wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet) ‘letterlijk in de koran staat. Maar ook letterlijk in het verhaal van de Jeruzalemse rabbijn Hillel’, waarna hij het verhaal over diens samenvatting van de Thora in één zin (‘doe niet aan anderen wat gij niet wilt dat aan uzelf wordt aangedaan’) min of meer correct navertelt. Al vergeet hij de belangrijke toevoeging, die in de islam ontbreekt: ‘Dit is de hele wet. De rest is commentaar. Ga het leren.’

Laroui: ‘De kern van de moraal hoef je dus niet op de Olympus of bij God te zoeken. Alle religies en alle seculiere filosofieën komen daarin verrassend overeen.’ Alle religies? Helaas vergat Adolf aan Laroui te vragen even het koranvers te noemen waarin de Gouden Regel wordt genoemd voordat deze in één adem de joodse variant inlijfde. Een lezer van Faith Freedom heeft zich er in 2005 suf naar gezocht. Die Gouden Regel staat namelijk nergens in de koran.

Wel is er een hadithvers dat in de buurt komt, al is daarin, anders dan in de joodse en christelijke versie, niet het eigen geweten, maar het ware geloof het belangrijkste: Geen van u gelooft [waarlijk] totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst (nummer 13 van imam Al-Nawawi’s Veertig Hadiths). Hetzelfde staat in Boechari 1.2.12: Geen van u zal het geloof hebben tot hij voor zijn broeder wenst wat hij graag voor zichzelf wil’.

Er is nog iets. In de islam omvat broederschap niet de hele mensheid. In soera 9:23 van de koran wordt gesteld: O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is, behoort tot de overtreders. Hier staat heel hardvochtig dat je je familie en vrienden moet afzweren als ze de islam niet aanhangen. Zo deelt de sharia de mensheid in tussen de dar al-harb (de voorbode van de oorlog) en de dar al-islam, het grondgebied waar de mensen reeds worden overheerst door de islam. Via de jihad moet uiteindelijk ook de dar al-harb, waar zowel Laroui, Adolf als wij allen leven, worden onderworpen.

De islamitische moraal is daarom niet universeel. Het is van tweeën één: je kunt niet een geloof aanhangen dat de Gouden Regel beperkt tot de moslimbroeders en nochtans, zoals Faroui, beweren dat dat geloof ethisch op hetzelfde neerkomt als andere religies, die hun imperatief wel voor alle mensen laten gelden.
Je ziet dit probleem ook terug in de in 1981 in Caïro aangenomen islamitische versie van de Verklaring van de Rechten van de Mens. Die wijkt op een aantal essentiële punten af van de in 1948 vastgestelde universele mensenrechtenverklaring: ze erkent alleen mensenrechten die passen in de sharia, het islamitisch recht is de enige bron van recht, er is geen vrijheid van meningsuiting en geen godsdienstvrijheid en deze verklaring beschouwt mannen superieur aan vrouwen.

Laroui’s kritiek op de fundamentalistische imams gaat geheel voorbij aan de sharia en de machtige religieuze kaste van de islamitische rechtsgeleerden met hun strikte regels voor interpretatie. Deze is slechts toegestaan als de koran en hadith geen uitsluitsel geven. Zo zit dat geloof nu eenmaal in elkaar. Adolf vráágt er niet eens naar en dan wordt een interview al gauw een oefening in apologie. Met als kop: ‘Een goede moslim durft zelf te denken’.

Maar goed, Laroui woont hier en probeert hier vorm te geven aan een verlichte islam. Religie is voor hem een persoonlijke zaak. Hij heeft terecht kritiek op de aanstelling van Tariq Ramadan als hoogleraar aan de Erasmusuniversiteit, ‘die over God komt praten, terwijl je juist hoogleraren moet hebben die religie als onderwerp van wetenschappelijke studie nemen, vanuit antropologisch of sociologisch standpunt.’

Past Laroui dit in het interview zelf toe op zijn eigen geloof? We hadden al vastgesteld dat hij een a-historische, apologetische versie van de islam verkondigt. Ook citeert hij selectief en oppervlakkig westerse denkers als Voltaire of Goethe, die ‘gecharmeerd’ waren van ‘het rationalisme in de islam’ omdat Mohammed geen wonderen verrichtte. Nee, Mohammed voerde veroveringsoorlogen en verdeelde de buit – goederen, geld en slaven – onder zijn aanhangers. De profeet stond bóven de Gouden Regel. Hij kreeg zijn inspiratie rechtstreeks van Allah en geldt nog steeds als een volmaakt gedragsvoorbeeld voor alle moslims.

Fouad Laroui beschouwt islamisme als een vorm van godslastering. Ook hier verzuimde de interviewer te vragen hoe hij dan de vele koranverzen ziet die oproepen tot jihad. Elke keer als er een aanslag wordt gepleegd in naam van Allah, worden die verzen aangehaald. Bijvoorbeeld soera 8:39, En vecht tegen hen [de ongelovigen] tot er geen vervolging meer is en de godsdienst alleen Allah toebehoort. Of soera 9:29, specifiek over joden en christenen: Vecht tegen degenen die niet in Allah of de Laatste Dag geloven, noch datgene voor verboden houden dat door Allah en Zijn Boodschapper verboden is, noch de religie van de Waarheid erkennen, [zelfs als ze] van de Mensen van het Boek [zijn], totdat ze de Jizya (religieuze belasting voor dhimmi’s, tweederangs burgers, BdW) betalen met welwillende onderworpenheid, en zij zichzelf hebben overgegeven..

Hoe een intellectuele vrijdenker in gemoede kan beweren ‘een verlichte islam’ na te streven zonder over dit alles in een interview met een Nederlandse krant ook maar íéts te zeggen, is mij een raadsel. Kennelijk denkt Fouad Laroui dat werkelijk álle Nederlanders volstrekt in het duister tasten over de islam. Maar dan heeft hij toch heel lang heel diep geslapen.

Bernadette de Wit

illmatik
20-03-07, 22:33
Een zelfdenkende moslim: 'Het is tijd voor Fouad Laroui om eens met iets nieuws te komen en niet te blijven teren op shit uit 2001'.

Mark
20-03-07, 22:46
Geplaatst door illmatik
Een zelfdenkende moslim: 'Het is tijd voor Fouad Laroui om eens met iets nieuws te komen en niet te blijven teren op shit uit 2001'.

ik dacht dat als je de waarheid op papier zette dat dan duizenden jaren klopte en dat je die boodschap dan niet moet gaan zitten veranderen

Ron Haleber
21-03-07, 09:41
Geplaatst door Mark
ik dacht dat als je de waarheid op papier zette dat dan duizenden jaren klopte en dat je die boodschap dan niet moet gaan zitten veranderen

Mark, dat gaat zelfs voor jouw exacte wet. niet op - Einstein heeft heel wat veranderd...

Maar religies zijn daarbij ook nog aan historische interpretaties onderhevig.

Schooljufrouw De Wit met haar hobby: afkatten van alles en nog wat - wil Laroui niet lezen en neemt daarbij ons in de maling.

Kortom, de Islam mag haar worst wezen... Ze verdraait Laroui...

Mark, hier uit VN zijn eigen bedoelingen, die hopelijk ook de jouwe zijn?


14-10-2006

Met zijn boek Over het islamisme wil Fouad Laroui de Nederlanders de waarheid vertellen over het totalitarisme van de islamisten. ‘Denk je dat er, als we een moslimkalifaat hebben, zoals Donner dat mogelijk acht, een islamitische oplossing komt voor de Betuwelijn?’

'Dat menselijke, dat maakt Nederland zo heerlijk om er te wonen. Gewoon het huis uit gaan, verdwalen, totaal anoniem. Twee weken geleden was ik in de Rode Hoed voor een debat. Wie komt naast mij zitten? Donner. Ex-minister van Justitie Donner. Vervolgens stelt hij zich nog voor ook. Dat is de typisch menselijke maat in Nederland. Als je in Frankrijk ergens zit, komt nóóit de minister van Justitie naast je zitten. Uitgesloten.

Daarom ben ik ook zo boos op het islamisme: zij keren zich tegen wat wij hadden bereikt in Nederland – een mate van individualiteit – waarbij je met rust gelaten werd. Niemand die zich met je bezighield, of je nu goed of slecht gekleed was of halfnaakt rondliep door Amsterdam. Een verademing, vergeleken met Marokko of Frankrijk. Maar nu krijg je sociale controle van islamisten in hun eigen kring. Gisteren sprak ik een Marokkaans meisje dat zich had bekeerd tot het christendom. Ze wordt bedreigd, met de nek aangekeken. Opeens is ze geen individu meer, maar iemand die verantwoording moet afleggen aan een groep.

Mijn boek heeft als ondertitel: een persoonlijke weerlegging. Dat is belangrijk, dat persoonlijke. Ik heb niet een boek geschreven als een hoogleraar die dertig jaar bezig is met de islam of met islamisme. Nederland was, toen ik in 1990 arriveerde – ik overdrijf niet – een paradijs. Omdat je als individu vrij was en je kon ontplooien. Je kon katholiek, protestant, moslim, theïst, deïst, álles zijn. Maar opeens verschijnen imam El Moumni, Mohammed B., Samir A., opeens krijg ik telefoontjes van mensen die vragen: hoe gaat het met de ramadan? Ik zeg: gaat je niks aan.

Ik groeide op in het Marokko van voor het islamisme. Een land waar iedereen, mijn moeder, grootmoeder, de mensen op straat moslim was, op een rustige manier – geen islamist. Ze hielden van rituelen, zoals het Suikerfeest. Maar ik heb nooit gehoord dat ik soenniet was. Dat was het probleem niet. Kom ik naar Parijs, zit ik daar in een cafetaria, vraagt een beeldschone Iraanse mij of ik soenniet of sjiiet ben. Voor de eerste keer in mijn leven moest ik mij als lid van een groep definiëren. Niet meer als individu.

Islamisme betekent twee dingen: het misbruik van de islam om politieke redenen én het totalitarisme, het streven om alle gebieden van het menselijk leven te beheersen. Zit je koffie te drinken, hebben ze daar óók een mening over. Dat is achteruitgang voor een maatschappij. Ik zat te kijken naar praatprogramma’s op televisie als Rondom Tien en dacht: heel veel mensen, islamisten en niet-islamisten, moeten leren hoe het echt zit. Nederlanders kun je niet kwalijk nemen dat ze niet veel weten over de islam, het is hun religie niet, hun cultuur niet. Nederlanders zijn niet alleen het langste volk, maar ook het volk dat het meeste reist. Maar ja, in twee weken Jemen begrijp je Jemen nog niet. Er is onwetendheid. Ik zag dat die onwetendheid uitgebuit wordt door de islamisten. Dus ik zat mij al jaren te ergeren, verzuchtte tegen vrienden: wat ze beweren over de islam en politiek of de islam en wetenschap, is allemaal flauwekul. Toen zei iemand: schrijf het eens op. Geef ons wapens tegen de islamisten die uit naam van de islam alles claimen.'

mark61
21-03-07, 10:00
Bernadetje met een bad hair day

Rourchid
21-03-07, 10:31
Geplaatst door super ick

Hij beroept zich daarbij op de islam van de rede onder de Abassieden van Bagdad in de 8ste eeuw en de middeleeuwse filosofen Ibn Rushd (Averroës) en Ibn Khaldoun (Avicenna).


Ibn Sina = Avicenna (980-1037)
Averroës (1125-1098)
Ibn Khaldoun (1332-1406)

Geplaatst door super ick

Gouden Regel (wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet)


'hebt u naasten lief als uzelf en God boven alles'

(credits (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?postid=3218341#post3218341) to reallife)

Rourchid
21-03-07, 10:33
Geplaatst door Ron Haleber

Schooljufrouw De Wit met haar hobby: afkatten van alles en nog wat - wil Laroui niet lezen en neemt daarbij ons in de maling.


Schooljuffrouw De Wit houdt niet van neo-Kantianen?

Ron Haleber
21-03-07, 11:32
Geplaatst door Rourchid
Schooljuffrouw De Wit houdt niet van neo-Kantianen?

Was dat maar waar! Want dan had ze ooit een echt boek moeten gaan lezen :huil:

De waarheid is dat schooljuf De Wit alles verafschuwt wat haar pet te boven gaat. En dat is heel wat...

Rourchid toch goed dat je effe aantoonde dat ze helemaal niet weet waar ze het over heeft :duim:

sater
21-03-07, 14:10
:handbang: Als moslims niet mogen denken, dan had Allah ze wel hersenloos geschapen.