PDA

Bekijk Volledige Versie : Duitse rechter: geweld tegen vrouw mag



IbnRushd
21-03-07, 20:52
Duitse rechter: geweld tegen vrouw mag
Door ARJAN PAANS


BERLIJN - Met een beroep op de koran heeft een vrouwelijke Duitse rechter geweigerd een 26-jarige Marokkaanse vrouw toe te staan versneld te scheiden van haar gewelddadige man.

Volgens de rechter is geweld binnen Marokkaanse huwelijken niet ongebruikelijk en daarom geen reden sneller te scheiden. De zaak leidt in Duitsland tot hevige verontwaardiging. De vrouw werd door haar echtgenoot geslagen en met de dood bedreigd, ook nadat deze het huis al had verlaten. Haar advocate vond dat er sprake was van een schrijnende situatie, waardoor de gebruikelijke scheidingstermijn van één jaar niet geldt.

Volgens de rechter had de vrouw toen ze trouwde kunnen weten dat haar man tuchtigingsrecht heeft. Ze verwees bovendien naar de koran, die bepaalt dat de eer van de man is gebonden aan de kuisheid van de vrouw. Dat zou betekenen dat het eergevoel van een islamitisch opgevoede man wordt gekwetst als zijn vrouw zich westers gedraagt.

De advocate van de vrouw ging in beroep en spande een procedure aan om de onpartijdigheid van de rechter in twijfel te trekken. De rechter vond dit onzin, omdat ze de echtelijke woning aan de vrouw had toegewezen en tegen de man een contactverbod had uitgesproken.

De advocate kreeg gelijk en bereikte dat de rechter per direct van de zaak is afgehaald. Politici gaat dat niet ver genoeg. De SPD eist disciplinaire maatregelen.

ad.nl



Even voor alle duidelijkheid. Het is natuurlijk van het zotte dat er gerefereerd wordt naar de Koran, terwijl juist de Koran het tegengestelde predikt. Hoeveel verzen in de Koran gaan over rechtvaardigheid en goed gedrag? Genoeg. En hoeveel verzen gaan over het echt slaan van vrouwen? Nada. En wat doet de rechter? Die wijst even naar de Koran als een middel om de doodsbedreigingen recht te praten. En zo, beste lezers, wordt de islam weer op een onwetende wijze in een kwaad daglicht gesteld. De profeet Mohammed, vrede en zegeningen zij met hem, heeft (vaker) in schrijnende gevallen het voordeel aan de vrouw gegeven; dus scheiden.

naam
21-03-07, 22:07
Geplaatst door IbnRushd
Duitse rechter: geweld tegen vrouw mag
Door ARJAN PAANS


BERLIJN - Met een beroep op de koran heeft een vrouwelijke Duitse rechter geweigerd een 26-jarige Marokkaanse vrouw toe te staan versneld te scheiden van haar gewelddadige man.

Volgens de rechter is geweld binnen Marokkaanse huwelijken niet ongebruikelijk en daarom geen reden sneller te scheiden. De zaak leidt in Duitsland tot hevige verontwaardiging. De vrouw werd door haar echtgenoot geslagen en met de dood bedreigd, ook nadat deze het huis al had verlaten. Haar advocate vond dat er sprake was van een schrijnende situatie, waardoor de gebruikelijke scheidingstermijn van één jaar niet geldt.

Volgens de rechter had de vrouw toen ze trouwde kunnen weten dat haar man tuchtigingsrecht heeft. Ze verwees bovendien naar de koran, die bepaalt dat de eer van de man is gebonden aan de kuisheid van de vrouw. Dat zou betekenen dat het eergevoel van een islamitisch opgevoede man wordt gekwetst als zijn vrouw zich westers gedraagt.

De advocate van de vrouw ging in beroep en spande een procedure aan om de onpartijdigheid van de rechter in twijfel te trekken. De rechter vond dit onzin, omdat ze de echtelijke woning aan de vrouw had toegewezen en tegen de man een contactverbod had uitgesproken.

De advocate kreeg gelijk en bereikte dat de rechter per direct van de zaak is afgehaald. Politici gaat dat niet ver genoeg. De SPD eist disciplinaire maatregelen.

ad.nl



Even voor alle duidelijkheid. Het is natuurlijk van het zotte dat er gerefereerd wordt naar de Koran, terwijl juist de Koran het tegengestelde predikt. Hoeveel verzen in de Koran gaan over rechtvaardigheid en goed gedrag? En hoeveel verzen gaat over het echt slaan van vrouwen? Nada. En wat doet de rechter? Die wijst even naar de Koran als een middel om de doodsbedreigingen recht te praten. En zo, beste lezers, wordt de islam weer op een onwetende wijze in een kwaad daglicht gezet. De profeet Mohammed, vrede en zegeningen zij met hem, heeft (vaker) in schrijnende gevallen het voordeel aan de vrouw gegeven; dus scheiden.



Hoe zo'n rechter op zo'n moment denkt is me een raadsel. Die zit helemaal gevangen in eigen stereotype gedachten. Ontslaan uit haar ambt is wel het minste.

tr_imparator
22-03-07, 18:18
Geplaatst door naam
Hoe zo'n rechter op zo'n moment denkt is me een raadsel. Die zit helemaal gevangen in eigen stereotype gedachten. Ontslaan uit haar ambt is wel het minste.


Ik vind het eigenlijk wel een logische gedachte.

Geweld is geen reden om een echtscheiding SNELLER te behandelen.

De man heeft al een contactverbod en de woning is aan de vrouw toegewezen. Scheiden is in deze zin niet meer dan een formaliteit.

illmatik
22-03-07, 20:53
Geplaatst door tr_imparator
Ik vind het eigenlijk wel een logische gedachte.

Geweld is geen reden om een echtscheiding SNELLER te behandelen.

De man heeft al een contactverbod en de woning is aan de vrouw toegewezen. Scheiden is in deze zin niet meer dan een formaliteit.

Je hebt een punt maar dan mag de juridische onderbouwing wel wat sterker dan dit Weekend-verhaal.

naam
22-03-07, 22:53
Geplaatst door tr_imparator
Ik vind het eigenlijk wel een logische gedachte.

Geweld is geen reden om een echtscheiding SNELLER te behandelen.



Wat heb jij een enge gedachten zeg. :huil:

observer
23-03-07, 08:08
Geplaatst door tr_imparator
Ik vind het eigenlijk wel een logische gedachte.

Geweld is geen reden om een echtscheiding SNELLER te behandelen.

De man heeft al een contactverbod en de woning is aan de vrouw toegewezen. Scheiden is in deze zin niet meer dan een formaliteit. je zou zeggen in dit geval is haar "logica" fout

immers ze zegt dat op basis van de koran en euh het karakter van de marokkaanse man redeneerd

maar als je die redenering volgt heeft het dat recht zolang hij getrouwd is contactverbod of niet, sterker nog in haar beeld van de moslim zou het niet eens raar zijn als hij koran in de ene hand haar door het pand mept zodat ze weer een goede vrouw wordt

catwomen
23-03-07, 09:00
Geplaatst door IbnRushd
Duitse rechter: geweld tegen vrouw mag
Door ARJAN PAANS


BERLIJN -

Even voor alle duidelijkheid. Het is natuurlijk van het zotte dat er gerefereerd wordt naar de Koran, terwijl juist de Koran het tegengestelde predikt. Hoeveel verzen in de Koran gaan over rechtvaardigheid en goed gedrag? Genoeg. En hoeveel verzen gaan over het echt slaan van vrouwen? Nada. En wat doet de rechter? Die wijst even naar de Koran als een middel om de doodsbedreigingen recht te praten. En zo, beste lezers, wordt de islam weer op een onwetende wijze in een kwaad daglicht gesteld. De profeet Mohammed, vrede en zegeningen zij met hem, heeft (vaker) in schrijnende gevallen het voordeel aan de vrouw gegeven; dus scheiden.



Helaas is dit geen standaard gedachtegoed bij de gemiddelde moslimman. Je zou de moslimmannen de kost moeten geven die hun echtgenote slaan en daarbij naar de Quraan verwijzen.
Waarbij ik nadrukkelijk stel dat ook niet moslimmannen zijn die hun echtgenote slaan.

Graag hoor ik van jou wat jouw mening is over het slaan van een vrouw. Ik heb zelf preken bijgewoond van imams die beweren dat het goed voor het huwelijkse leven is als de man de vrouw tuchtigt. Waar halen die imams die wijsheid vandaan als het niet iets is wat islaam voorschrijft.

Mijn toekomstige echtgenoot dient zich er heel goed van bewust te zijn, dat ik bij de eerste klap meteen ben vertrokken. Ongeacht waar hij z'n recht vandaan denkt te halen.
Slaan van vrouwen doe je niet. Punt!

Invidia
23-03-07, 09:46
Geplaatst door catwomen
Helaas is dit geen standaard gedachtegoed bij de gemiddelde moslimman. Je zou de moslimmannen de kost moeten geven die hun echtgenote slaan en daarbij naar de Quraan verwijzen.
Waarbij ik nadrukkelijk stel dat ook niet moslimmannen zijn die hun echtgenote slaan.

Graag hoor ik van jou wat jouw mening is over het slaan van een vrouw. Ik heb zelf preken bijgewoond van imams die beweren dat het goed voor het huwelijkse leven is als de man de vrouw tuchtigt. Waar halen die imams die wijsheid vandaan als het niet iets is wat islaam voorschrijft.

Mijn toekomstige echtgenoot dient zich er heel goed van bewust te zijn, dat ik bij de eerste klap meteen ben vertrokken. Ongeacht waar hij z'n recht vandaan denkt te halen.
Slaan van vrouwen doe je niet. Punt!

Geloof eigenlijk niet dat mannen hun vrouwen slaan omdat ze denken dat ze daar volgens de Quraan recht op hebben. Ligt meer bij dat die mannen zelf gewoon losse handjes hebben en totaal geen respect hebben voor hun vrouw. Misschien is het meer een cultuuriets.

observer
23-03-07, 09:56
Geplaatst door Invidia
Geloof eigenlijk niet dat mannen hun vrouwen slaan omdat ze denken dat ze daar volgens de Quraan recht op hebben. Ligt meer bij dat die mannen zelf gewoon losse handjes hebben en totaal geen respect hebben voor hun vrouw. Misschien is het meer een cultuuriets. om eerlijk te zijn ze stelt ook alleen dat de koran zegt dat een mans eer in de kuisheid van zijn vrouw ligt, niet dat hij haar moet meppen daarom

persoonlijk moet ik zeggen dat deze quote "volgens de rechter is geweld binnen Marokkaanse huwelijken niet ongebruikelijk" wel een hele aparte weet nu niet of ik moet lachen erom

meen dat de % hoger zijn (las ik laatst niet mbt tot turkse vrouwen dat 50% in de eerste dagen van het huwelijk al mishandeld wordt?) maar het is nu weer niet dat geweld binnen een huwelijk uniek is voor marokkanen of moslims is algemeen (en vaker dan men denkt ook dat vrouwen de dader zijn)

tr_imparator
23-03-07, 10:57
Geplaatst door naam
Wat heb jij een enge gedachten zeg. :huil:

Als je iets verder leest dan zou je het minder eng vinden.

De redenatie van de rechter klopt inderdaad niet, maar uiteindelijke beslissing vind ik wel kloppen. Ik vind het geen bijzondere situatie en ze zou wat mij betreft geen voorrang moeten krijgen. Scheiden oke, sneller nee.


Het is bizar dat een rechter zijn fundament in de retorica(want islam is het ook niet zoals Ibn rushed het zegt)legt en niet in de wetboek. Beetje dom.



Volgens de rechter had de vrouw toen ze trouwde kunnen weten dat haar man tuchtigingsrecht heeft.


Tuchtigingsrecht is in Duitsland niet toegestaan bij wet.

In Nederland is het wel toegestaan, maar volgens mij weet deze rechter niet wat tuchtiging is. Daaronder verstaat men niet dat je zoveel geweld mag gebruiken of met de dood mag bedreigen. Dat is gewoon strafbaar.


Als ik het goed begrijp is er dus een scheiding aangevraagd en aan de gang gezet maar mevrouw wilt graag dat haar zaakje sneller wordt afgehandeld. De rechter zou dit op andere gronden zouden moeten afkeuren. Bijvoorbeeld:


De rechter vond dit onzin, omdat ze de echtelijke woning aan de vrouw had toegewezen en tegen de man een contactverbod had uitgesproken.

tr_imparator
23-03-07, 11:08
Geplaatst door catwomen
Waarbij ik nadrukkelijk stel dat ook niet moslimmannen zijn die hun echtgenote slaan.

Verschilt per cultuur denk ik. Verbaal geweld kan net zo erg zijn.




Ik heb zelf preken bijgewoond van imams die beweren dat het goed voor het huwelijkse leven is als de man de vrouw tuchtigt. Waar halen die imams die wijsheid vandaan als het niet iets is wat islaam voorschrijft

De Koran is veels te ingewikkeld voor deze mensen. Overigens is tuchtiging heel wat anders dan slaan. Dus misschien zou het zo kunnen zijn dat jij het verkeerd hebt begrepen; verkeerde interpretatie.



Mijn toekomstige echtgenoot dient zich er heel goed van bewust te zijn, dat ik bij de eerste klap meteen ben vertrokken. Ongeacht waar hij z'n recht vandaan denkt te halen.
Slaan van vrouwen doe je niet. Punt!

Als je er zo over denkt dan vind jij waarschijnlijk ook dat tuchtiging bij kinderen verboden zou moeten zijn? In Nederland is **tuchtiging toegestaan.


**edit: bij kinderen. Op elkaar weet ik het niet..

catwomen
23-03-07, 21:48
Geplaatst door tr_imparator
Verschilt per cultuur denk ik. Verbaal geweld kan net zo erg zijn.




De Koran is veels te ingewikkeld voor deze mensen. Overigens is tuchtiging heel wat anders dan slaan. Dus misschien zou het zo kunnen zijn dat jij het verkeerd hebt begrepen; verkeerde interpretatie.




Als je er zo over denkt dan vind jij waarschijnlijk ook dat tuchtiging bij kinderen verboden zou moeten zijn? In Nederland is **tuchtiging toegestaan.


**edit: bij kinderen. Op elkaar weet ik het niet..

Meen me te herinneren dat in het vorige kabinet het slaan van kinderen door opvoeders is verboden of er is een wetsontwerp hierover ingediend.

Een lichte tik of een harde klap is voor mij een teken van disrespect van de echtgenoot naar de echtgenote toe .

Bart.NL
24-03-07, 09:14
Er was een paar jaar geleden ook ophef over een imam in Nederland die verkondigde dat je een vrouw wel mocht slaan onder bepaalde omstandigheden maar niet zo hard dat ze daardoor letsel op zou lopen.

Slaan is meestal een resultaat van onmacht. Meestal heeft degene die slaat niet het gezag dat hij wil hebben.

reallife
24-03-07, 09:29
Geplaatst door tr_imparator
Verschilt per cultuur denk ik. Verbaal geweld kan net zo erg zijn. Gaat meestal samen, tenminste, verbaal geweld hoeft niet samen te gaan met slaan maar slaan gaat wel vaak samen met verbaal geweld. :argwaan:





[i]De Koran is veels te ingewikkeld voor deze mensen. Overigens is tuchtiging heel wat anders dan slaan. Dus misschien zou het zo kunnen zijn dat jij het verkeerd hebt begrepen; verkeerde interpretatie.[/B]

Hoe interpreteer jij het woord tuchtiging? :vreemd:



[i]Als je er zo over denkt dan vind jij waarschijnlijk ook dat tuchtiging bij kinderen verboden zou moeten zijn? In Nederland is **tuchtiging toegestaan.


**edit: bij kinderen. Op elkaar weet ik het niet.. [/B]

Verboden bij de wet idd en terecht. Kinderen slaan is ook een uiting van machteloosheid.

reallife
24-03-07, 09:30
Geplaatst door Bart.NL
Slaan is meestal een resultaat van onmacht. Meestal heeft degene die slaat niet het gezag dat hij wil hebben.

Precies.

Olive Yao
26-03-07, 23:23
Geplaatst door naam
Hoe zo'n rechter op zo'n moment denkt is me een raadsel. Die zit helemaal gevangen in eigen stereotype gedachten. Ontslaan uit haar ambt is wel het minste.
Deze denkwijze is een schoolvoorbeeld van cultureel relativisme. Het kan echt in het boekje.

reallife
27-03-07, 09:05
Geplaatst door Olive Yao
Deze denkwijze is een schoolvoorbeeld van cultureel relativisme. Het kan echt in het boekje.

Is cultureel relativisme dan hetzelfde als verregaande onverschilligheid? :duivels:

Olive Yao
27-03-07, 23:35
Geplaatst door reallife
Is cultureel relativisme dan hetzelfde als verregaande onverschilligheid? :duivels:
De rechter gaat bij de beslissing uit van normen die volgens haar in de marokkaanse / islamitische cultuur gelden.

reallife
28-03-07, 07:57
Geplaatst door Olive Yao
De rechter gaat bij de beslissing uit van normen die volgens haar in de marokkaanse / islamitische cultuur gelden.

Dan had ze haar huiswerk beter moeten doen....

Universele islamitische verklaring van mensenrechten
De Universele Islamitische Verklaring van Mensenrechten werd op 19 september 1981 gepresenteerd door de Islamic Council of Europe op een congres over mensenrechten in de moslimwereld in Parijs. De Verklaring wordt voorafgegaan door het koranvers Dit is een duidelijke verklaring voor de mensheid, een leiding en vermaning voor hen die zich God bewust zijn. (3:138)

De formulering van de Universele Islamitische Verklaring van Mensenrechten is grotendeels in lijn met de UVRM, maar is inhoudelijk gemodelleerd naar de voorschriften van de koran en de soenna van de profeet Mohammed.

VII. Recht op bescherming tegen foltering en lichamelijk geweld
Elke vorm van eigenrichting, ook die van bloed- en eerwraak, is een buitenislamitisch gebruik.

XX. Rechten van gehuwde vrouwen
*Iedere gehuwde vrouw heeft, in geval van echtscheiding, recht op ondersteuning in overeenstemming met de middelen van de echtgenoot, gedurende de periode van de `idda - een wachtperiode van drie maanden en tien dagen, voor haarzelf en voor haar kinderen, ongeacht haar eigen financiële positie, verdiensten of eigendom waar ze haar recht op kan laten gelden.
*Iedere gehuwde vrouw heeft het recht om ontbinding van het huwelijk (choel`) te zoeken en te krijgen overeenkomstig de wet. Dit recht vormt een aanvulling op het recht op echtscheiding, uit te spreken door de rechter.

Voor de volledige tekst: http://nl.wikipedia.org/wiki/Universele_islamitische_verklaring_van_mensenrecht en

Dat volgens deze rechter het eergevoel van een islamitisch opgevoede man wordt gekwetst als zijn vrouw zich westers gedraagt is helemaal dieptreurig. Wat verstaat zij eigenlijk onder 'westers gedrag?'

observer
28-03-07, 08:32
klinkt aardig maar je hoeft niet het rechtsere broertje van geert te wezen om te weten dat de praktijk zowel in het groot als in het klein vaak hier ver van afstaat

reallife
28-03-07, 15:53
Geplaatst door observer
klinkt aardig maar je hoeft niet het rechtsere broertje van geert te wezen om te weten dat de praktijk zowel in het groot als in het klein vaak hier ver van afstaat

Daar gaat het helemaal niet om.

Het gaat om de motivatie van deze rechter die daarmee de vrouw binnen de Islam onrecht doet.
Er zijn wereldwijd vrouwen bezig om te vechten voor erkennening van de rechten van vrouwen binnen dezelfde Islam.

Verder had deze notabene vrouwelijke rechter moeten weten dat een man die agressie en geweld gebruikt tegen zijn vrouw gewoon een achterlijke, inhoudsloze neanderthaler is die nooit heeft geleerd om op een normale manier conflicten te hanteren!

observer
28-03-07, 18:33
Geplaatst door reallife
Verder had deze notabene vrouwelijke rechter moeten weten dat een man die agressie en geweld gebruikt tegen zijn vrouw gewoon een achterlijke, inhoudsloze neanderthaler is die nooit heeft geleerd om op een normale manier conflicten te hanteren! laten we haar een goed pak slaag geven om haar haar fouten te doen inzien! :jeweetog:

reallife
28-03-07, 18:42
Geplaatst door observer
laten we haar een goed pak slaag geven om haar haar fouten te doen inzien! :jeweetog:

:p