PDA

Bekijk Volledige Versie : Veiligheidsraad legt Iran nieuwe sancties op



IbnRushd
24-03-07, 21:30
Veiligheidsraad legt Iran nieuwe sancties op


NEW YORK - De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties heeft zaterdagavond in New York unaniem besloten het islamitische bewind in Iran nieuwe sancties op te leggen. Iran weigert al maanden tegemoet te komen aan de eis van de raad om te stoppen met de verrijking van uranium.

Volgens Teheran is dat onderdeel van een vreedzaam programma voor kernenergie, de internationale gemeenschap vreest dat Teheran aan kernwapens werkt.
In december legde de Veiligheidsraad Iran al sancties op, zoals een verbod voor de lidstaten op het exporteren van materialen die in Iran op enigerlei wijze gebruikt kunnen worden voor het omstreden programma. Ook kregen Iraanse functionarissen reisbeperkingen opgelegd en werden buitenlandse tegoeden van Iraanse functionarissen bevroren.

Aangescherpt sanctiebeleid

Het hielp allemaal niets, want Iran heeft zijn programma nog altijd niet gestopt. Het aangescherpte sanctiebeleid verbiedt elke vorm van Iraanse wapenexport en stelt dat de buitenlandse financiële tegoeden van nog meer functionarissen moeten worden geblokkeerd. Ook moeten er restricties komen voor financiële hulp aan Iran.
Teheran krijgt nog eens zestig dagen om aan de herhaalde oproep van de Veiligheidsraad te voldoen. Als het land dan nog altijd uranium verrijkt, volgen er ,,gepaste nieuwe maatregelen''. Een militair ingrijpen is daarbij overigens niet aan de orde. Als Iran zijn uraniumprogramma staakt, vervallen de sancties direct.
(ANP)

ad.nl



Vreemd dat Iran het NPV heeft ondertekend en dat IEAE er keurig langs is geweest, terwijl Israël en Pakistan beide atoombommen hebben. Ze vertikken btw om het NPV te ondertekenen en ze krijgen geen controle van IEAE.

Maarten
27-03-07, 15:07
Geplaatst door IbnRushd

Vreemd dat Iran het NPV heeft ondertekend en dat IEAE er keurig langs is geweest, terwijl Israël en Pakistan beide atoombommen hebben. Ze vertikken btw om het NPV te ondertekenen en ze krijgen geen controle van IEAE.
Zeg dat wel..
Ik vraag me werkelijk af hoe over 100 jaar de geschiedschrijving over het M.O. in deze tijden zal zijn. Ik kan me niet anders voorstellen, dan dat er een enorme westerse agressie uit blijkt.

mark61
27-03-07, 17:04
Geplaatst door IbnRushd
Vreemd dat Iran het NPV heeft ondertekend en dat IEAE er keurig langs is geweest, terwijl Israël en Pakistan beide atoombommen hebben. Ze vertikken btw om het NPV te ondertekenen en ze krijgen geen controle van IEAE.

Nee, das het hele punt. Als je geen lid bent heb je nergens last van. Iran had beter eruit kunnen stappen. Maja, dan krijg je meteen last. Als je Iran heet. Als Israel gaat dat een stuk makkelijker.

observer
27-03-07, 22:59
Geplaatst door mark61
Nee, das het hele punt. Als je geen lid bent heb je nergens last van. Iran had beter eruit kunnen stappen. Maja, dan krijg je meteen last. Als je Iran heet. Als Israel gaat dat een stuk makkelijker. die hebben nooit iets beloofd kan je ze er ook niet aan houden