PDA

Bekijk Volledige Versie : Paus waarschuwt voor DE Vuur



Spoetnik
27-03-07, 18:41
The fires of Hell are real and eternal, Pope warns

Hell is a place where sinners really do burn in an everlasting fire, and not just a religious symbol designed to galvanise the faithful, the Pope has said.

Addressing a parish gathering in a northern suburb of Rome, Benedict XVI said that in the modern world many people, including some believers, had forgotten that if they failed to “admit blame and promise to sin no more”, they risked “eternal damnation — the Inferno”.

Hell “really exists and is eternal, even if nobody talks about it much any more”, he said.

The Pope, who as Cardinal Joseph Ratzinger was head of Catholic doctrine, noted that “forgiveness of sins” for those who repent was a cornerstone of Christian belief. He recalled that Jesus had forgiven the “woman taken in adultery” and prevented her from being stoned to death, observing: “He that is without sin among you, let him first cast a stone at her.”

God had given men and women free will to choose whether “spontaneously to accept salvation . . . the Christian faith is not imposed on anyone, it is a gift, an offer to mankind”.

Vatican officials said that the Pope — who is also the Bishop of Rome — had been speaking in “straightfoward” language “like a parish priest”. He had wanted to reinforce the new Catholic catechism, which holds that Hell is a “state of eternal separation from God”, to be understood “symbolically rather than physically”.

Agostino Paravicini Bagliani, a Church historian, said that the Pope was “right to remind us that Hell is not something to be put on one side” as an inconvenient or embarrassing aspect of belief.

It had been misused in the Middle Ages to scare the impressionable with “horrific visions” of damnation, as described in Dante’s Inferno.

It had a pedigree, however, that went back to Ancient Egypt and the Greek idea of Hades, and was described by St Matthew as a place of “everlasting fire” (Matthew xxv, 41).

“The problem is not only that our sense of sin has declined, but also that the world wars and totalitarianisms of the 20th century created a Hell on Earth as bad as anything we can imagine in the afterlife,” Professor Bagliani said.

In 1999 Pope John Paul II declared that Heaven was “neither an abstraction nor a physical place in the clouds, but that fullness of communion with God which is the goal of human life.” Hell, by contrast, was “the ultimate consequence of sin itself . . . Rather than a place, Hell indicates the state of those who freely and definitively separate themselves from God, the source of all life and joy”.

In October the Pope indicated that limbo, supposed since medieval times to be a “halfway house” between Heaven and Hell, inhabited by unbaptised infants and holy men and women who lived before Christ, was “only a theological hypothesis” and not a “definitive truth of the faith”.
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/europe/article1572646.ece

Witte78
27-03-07, 19:26
Hell is a place where sinners really do burn in an everlasting fire, and not just a religious symbol designed to galvanise the faithful,


kinkt net zo belachelijk voor mij als:



An invisible and undetectable Flying Spaghetti Monster created the universe, including a mountain, trees and a midget (spelled "midgit").



Laat hem maar eens bewijs komen voordat hij zulke uitspraken doet. Ik kan zo iemand onmogelijk serieus nemen.

Slinger
27-03-07, 19:36
Wie het artikel goed leest ziet dat de paus niet spreekt over de hel als een vuur maar over de hel als symbool voor een staat van eeuwige scheiding tussen God en mens.


He had wanted to reinforce the new Catholic catechism, which holds that Hell is a “state of eternal separation from God”, to be understood “symbolically rather than physically”.

DieSter
27-03-07, 19:46
Geplaatst door Witte78
kinkt net zo belachelijk voor mij als:




Laat hem maar eens bewijs komen voordat hij zulke uitspraken doet. Ik kan zo iemand onmogelijk serieus nemen.

Niet dat ik met de paus ben of zo...maar je gelooft niet in het vuur?

Dus als er een samenleving zo erg corrupt wordt dat de mensen ervan en hun leider een last worden voor hun buren omdat zij elkaar onderdrukken en elkaar onrecht doen en dan nog trots zijn op hun onderdrukkings systeem en dat dan willen uitbreiden naar "de buren" die minder corrupt zijn en zich proberen te beteren, en dat die buren dan met een leger komen om het probleem op te lossen en de corruptie dus tegen te gaan, en dat dan de ergste onder de neergaande samenleving ervoor kiezen om dat leger te bevechten en die dan worden gebombardeert met vuur van bommen en als het echt niet anders kan met atoombommen...nog eens, geloof je niet in het vuur van de hel? De hel is zeker de bestemming der onrechtdoeners.

Sallahddin
27-03-07, 20:05
:gefeli:

Slinger
27-03-07, 20:10
Geplaatst door Sallahddin
The "institution " of Popes ( een uitvinding die niks te maken had met de boodschap van het oorspronkelijk christendom, !) is de meest "religieus instantie " die het christendom groot schade aandoet en om zeep helpt ....
een raar instituut eigenlijk die het christendom in een soort mascarade omvormt :

Wie denkt die paus dat hij wel eigenlijk is ???...." a kind of a messenger of God on earth??? ....(too much power for a human to have )...he's a fraud & an imposture!....time for christians to get rid of that institution ............simply 'cause it's anti_christian ....well, among more other things ,of course!!!....that's just the top of the iceberg!

Aan je nick te zien ben jij moslim. Ik vind het bekrompen van je om je zo uit te laten over een de inhoud van een ander geloof. Voor rooms-katholieken is de paus de plaatsvervanger van God op aarde.

motransbeton
27-03-07, 20:53
de pous mag van mij de pot op met het vervangen van wie dan ook.

Olive Yao
27-03-07, 22:32
Hell is a place where sinners really do burn in an everlasting fire, and not just a religious symbol designed to galvanise the faithful, the Pope has said.
(...)
the new Catholic catechism, which holds that Hell is a “state of eternal separation from God”, to be understood “symbolically rather than physically”.
(...)
Hell, by contrast, was “the ultimate consequence of sin itself . . . Rather than a place, Hell indicates the state of those who freely and definitively separate themselves from God, the source of all life and joy”.
Stel, ik schend geen ethische normen.
En ik geloof niet in de god.
Wat zal mijn toestand dan zijn, na mijn dood, volgens deze text?

Witte78
27-03-07, 22:32
Geplaatst door DieSter
Niet dat ik met de paus ben of zo...maar je gelooft niet in het vuur?

Dus als er een samenleving zo erg corrupt wordt dat de mensen ervan en hun leider een last worden voor hun buren omdat zij elkaar onderdrukken en elkaar onrecht doen en dan nog trots zijn op hun onderdrukkings systeem en dat dan willen uitbreiden naar "de buren" die minder corrupt zijn en zich proberen te beteren, en dat die buren dan met een leger komen om het probleem op te lossen en de corruptie dus tegen te gaan, en dat dan de ergste onder de neergaande samenleving ervoor kiezen om dat leger te bevechten en die dan worden gebombardeert met vuur van bommen en als het echt niet anders kan met atoombommen...nog eens, geloof je niet in het vuur van de hel? De hel is zeker de bestemming der onrechtdoeners.


Eeh, wie zegt dat ik niet in vuur geloof?

Ik geloof niet in een plaats waar mensen na hun dood heengaan en waar eeuwing vuur brand.

Daar kan je van maken dat ik niet in vuur geloof, of dat ik niet in plaatsen geloof, of dat ik niet in dood geloof, of dat ik niet in mensen geloof, of whatever, maar dat is allemaal larie ;)

Witte78
27-03-07, 22:33
Geplaatst door Olive Yao
Stel, ik schend geen ethische normen.
En ik geloof niet in de god.
Wat zal mijn toestand dan zijn, na mijn dood, volgens deze text?

Das makkelijk. God is verdelievend, dus wij ongelovige hebben niets te vrezen :lole:

Olive Yao
27-03-07, 23:07
Geplaatst door Witte78
Das makkelijk. God is verdelievend, dus wij ongelovige hebben niets te vrezen :lole:
Heb je sowieso niet, als je in de hel komt bel je de brandweer.

Maar serieus, dat kun je er inderdaad in lezen. Er staat:


Hell is a place where sinners really do burn in an everlasting fire,
(…)
Hell, by contrast, was “the ultimate consequence of sin itself
Als ik geen ethische normen schend zondig ik niet (aangenomen dat we het hier over één en hetzelfde normenstelsel hebben). Dus ga ik niet naar de hel.

Dan is het dus geen zonde om niet in de god te geloven.

Maar er staat ook:


Hell indicates the state of those who freely and definitively separate themselves from God
En dat doe je als je niet in hem gelooft, toch?

Tenzij met de zin bedoeld wordt: als je een ethische norm schendt, wend je je af van de god.

God staat dan voor het goede.

(Zij het dat godgelovigen natuurlijk niet willen dat we God als zuiver symbolisch voor het goede opvatten, want dan heeft het concept God geen zelfstandige betekenis).

Voor mij is het belangrijke punt: niet in de god geloven is niet ethisch slecht.

Tomas
27-03-07, 23:19
God is ook een atheist.

Olive Yao
27-03-07, 23:22
Geplaatst door Tomas
God is ook een atheist.
Geen zelfvertrouwen?

Marsipulami
28-03-07, 00:11
Geplaatst door Tomas
God is ook een atheist.

Eerder een autist (van het Griekse “autós” of ‘zelf’).

Marsipulami
28-03-07, 00:16
Welkomstlied voor paus verkoophit Brazilië

Hilversum (AFP/Van onze redactie) 27 maart 2007 - De cd met het welkomstlied voor paus Benedictus XVI is in Brazilië al een verkoophit nog voor hij in de winkels ligt. Van de eergisteren gepresenteerde meezinger voor het aanstaande pausbezoek zijn er nu al 75.000 besteld.

Gezegend
De cd met het lied ‘Gezegend (benedictus, red.) hij die komt in de naam van de Heer’ werd eergisteren gepresenteerd in het bedevaartsoord Aparecida in de staat Sao Paolo. Daar zal de paus op 13 mei de opening bijwonen van de vijfde bijeenkomst van Latijns-Amerikaanse bisschoppenconferenties (CELAM).

Poster
De cd met zes religieuze liederen wordt verkocht voor de bescheiden prijs van 9,90 reals (3,60 euro). Voor dat geld krijgt de koper er ook nog een poster van de paus bij met een gebed tot de Maagd Maria. De prijs van de cd is bewust laag gehouden om illegaal kopiëren tegen te gaan.

Pianist
De voorganger van Benedictus, Johannes Paulus II, deed bij zijn laatste bezoek aan Brazilië in 1991 zijn uiterste best om het voor hem gecomponeerde welkomstlied mee te zingen. Aartsbisschop Raymundo Damasceno van Aparecida hoopt dat ook Benedictus XVI, die hij ‘een geweldige pianist’ noemde, zijn persoonlijke welkomstlied zal weten te waarderen.


http://www.cdcatolico.com.br/default.asp?produto=235

Witte78
28-03-07, 01:22
Geplaatst door Olive Yao
Heb je sowieso niet, als je in de hel komt bel je de brandweer.

Maar serieus, dat kun je er inderdaad in lezen. Er staat:


Als ik geen ethische normen schend zondig ik niet (aangenomen dat we het hier over één en hetzelfde normenstelsel hebben). Dus ga ik niet naar de hel.

Dan is het dus geen zonde om niet in de god te geloven.

Maar er staat ook:


En dat doe je als je niet in hem gelooft, toch?

Tenzij met de zin bedoeld wordt: als je een ethische norm schendt, wend je je af van de god.

God staat dan voor het goede.

(Zij het dat godgelovigen natuurlijk niet willen dat we God als zuiver symbolisch voor het goede opvatten, want dan heeft het concept God geen zelfstandige betekenis).

Voor mij is het belangrijke punt: niet in de god geloven is niet ethisch slecht.

Wanneer een god mensen die ethisch goed zijn de hel in stuurt, is het dan niet onethisch om dergelijke god te aanbidden?

Tenzei je (zoals gelovige doen) er van uit gaat dat wanneer je hun god niet aanbid, je per definitie ethisch slecht bent. Maar dan is het aan de gelovige om aan te kunnen tonen waarom. De gelovige kan dan niet aankomen met "het staat in de bijbel/koran" of "god zegt het" want dan kom je in een kringredenatie.

Verder dan dit ben ik trouwens nog nooit gekomen wanneer ik over dit onderwerp in discussie ga met een gelovige. Het argument "als je er toch niet in gelooft, wat maakt het dan uit of er wel of geen hel/hemel bestaat" wordt dan snel naar vorgen gehaald, en de discussie is afgelopen.

Olive Yao
28-03-07, 01:42
Geplaatst door Witte78
Wanneer een god mensen die ethisch goed zijn de hel in stuurt, is het dan niet onethisch om dergelijke god te aanbidden?
Dat denk ik dus ook.


Tenzij je (zoals gelovige doen) er van uit gaat dat wanneer je hun god niet aanbid, je per definitie ethisch slecht bent.
Ja, maar dat vind ik ook slecht. Ik vind dit een slechte reden om iemand slecht te vinden. En het schept een kloof tussen de gelovigen in kwestie en mensen met een andere levensbeschouwing.

“Wanneer uw broer, een zoon van uw moeder, uw zoon of uw dochter, uw liefste vrouw of uw beste vriend u in het geheim voorstelt: “Laat ons andere goden gaan dienen” (…), dan mag u daar niet aan toegeven en niet naar zo iemand luisteren. U mag geen medelijden met zo iemand hebben en zo iemand niet sparen of in bescherming nemen. U moet zo iemand zonder uitstel doden. Zelf moet u als eerste uw hand tegen zo iemand opheffen en daarna moeten alle volksgenoten het doodvonnis voltooien. U moet zo iemand doodstenigen, omdat hij heeft geprobeerd u af te brengen van de HEER uw God (…)”

“Gelovigen, wees niet bevriend met jullie vaders of jullie broers wanneer zij ongeloof verkiezen boven geloof”.

(Deuteronomium 13:7-11; Koran 9:24)


Verder dan dit ben ik trouwens nog nooit gekomen wanneer ik over dit onderwerp in discussie ga met een gelovige. Het argument "als je er toch niet in gelooft, wat maakt het dan uit of er wel of geen hel/hemel bestaat" wordt dan snel naar voren gehaald, en de discussie is afgelopen.
Ja, dat argument ken ik ook. Terwijl dit nou juist een wezenlijk punt is waar ze een oplossing voor moeten vinden, niet? Van theoretisch en groot practisch belang.


en nu :slapen:

H.P.Pas
28-03-07, 08:27
Geplaatst door Spoetnik

Hell is a place where sinners really do burn in an everlasting fire,

Hell ain't a Lake of Fires.
It's the other way round..