PDA

Bekijk Volledige Versie : Arrestant bekent moord Louis Sévèke



barfly
28-03-07, 14:34
Een 38-jarige Rotterdammer heeft bekend dat hij de Nijmeegse activist Louis Sévèke heeft vermoord. Ze kenden elkaar uit het krakersmilieu. Over zijn motief is nog niets bekend.

De man werd op 16 maart aangehouden in een internetcafé in Barcelona. Gisteren is hij overgebracht naar Nederland. De man werd al gezocht voor gewapende bankovervallen. De politie kreeg bij de zaak hulp uit België, Spanje en de VS.

Louis Sévèke (41) werd in november 2005 in Nijmegen op straat doodgeschoten. Er waren veel getuigen en beschrijvingen van verdachten, maar de zaak leek lange tijd onoplosbaar.

Bron: www.nos.nl (http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/03/art000001C7713010309922.html)

Fijn milieu dat krakers milieu...

Noam
28-03-07, 14:39
Fijn milieu dat krakers milieu...

De woningcorporaties moeten vermijden om leegstaande panden achter te laten. Genoeg mensen die er willen wonen. Geef de krakers de optie om huur te betalen. Willen ze dat niet dan mogen ze oprotten.

barfly
28-03-07, 14:42
Geplaatst door Noam
De woningcorporaties moeten vermijden om leegstaande panden achter te laten. Genoeg mensen die er willen wonen. Geef de krakers de optie om huur te betalen. Willen ze dat niet dan mogen ze oprotten.

Afgezien van het illegaal kraken van andermans eigendommen had ik het eigenlijk meer over het gewelddadige karakter van die knapen.

Noam
28-03-07, 14:49
Geplaatst door barfly
Afgezien van het illegaal kraken van andermans eigendommen had ik het eigenlijk meer over het gewelddadige karakter van die knapen.

Taakstraffen geven: huizen opknappen.

TonH
28-03-07, 22:28
Toch blijft het een raar geval. Ephimenco verwoordt het morgen/vandaag aardig in Trouw http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article673012.ece/ephimenco_Achterdocht

Een moord wordt nooit zo maar gepleegd. Het motief moet direct openbaar gemaakt worden.

The Black Flame
28-03-07, 23:06
De familie reageerde geschokt...

Uiteraard, die hadden gehoopt op een neonazi met een hakenruis op zijn hooft getattoëerd.

Zoals ik al vaker heb opgemerkt doen krakers, anti-globalisten, AFA en de IS kwa geweld en extreme denkbeelden niets onder voor skinheads en neonazi's.

De kogel kwam weer van links

super ick
29-03-07, 08:23
Geplaatst door Noam
De woningcorporaties moeten vermijden om leegstaande panden achter te laten. Genoeg mensen die er willen wonen. Geef de krakers de optie om huur te betalen. Willen ze dat niet dan mogen ze oprotten.

Daar gaat het zorgvuldig gecreerde aura van een werkeloze kraker.
Hij zou vermoord zijn door iemand met banden met een geheime dienst omdat hij zoveel proecessen voerde tegen de overheid.
Dag complottheorie, dag zorgvuldig gecreerd imago.

Gewoon een kraker die nog nooit een slag gewerkt heeft, altijd op andermans zak geteerd heeft die vermoord is door een soortgelijk figuur.
Als het extreme moslims waren geweest had menigeen gezegd: opgeruimd staat netjes.

Oja ennehhh de kogel kwam weer eens van links dus.

Wel opvallend dat niemand uit dat milieu even door heeft gegeven dat er 1-tje 'zoek' was na de moord op Seveke, terwijl de politie het milieu helemaal doorgespit had.

observer
29-03-07, 09:05
Geplaatst door TonH
Toch blijft het een raar geval. Ephimenco verwoordt het morgen/vandaag aardig in Trouw http://www.trouw.nl/deverdieping/dossiers/article673012.ece/ephimenco_Achterdocht

Een moord wordt nooit zo maar gepleegd. Het motief moet direct openbaar gemaakt worden. seveke heeft hem 10 jaar geleden laten verwijderen uit de krakersbeweging omdat hij (volgens seveke) een infiltrant zou zijn

Soldim
29-03-07, 09:07
Geplaatst door super ick
Daar gaat het zorgvuldig gecreerde aura van een werkeloze kraker.
Hij zou vermoord zijn door iemand met banden met een geheime dienst omdat hij zoveel proecessen voerde tegen de overheid.
Dag complottheorie, dag zorgvuldig gecreerd imago.


Martin T. mogelijk informant van een inlichtingen dienst.....



Oja ennehhh de kogel kwam weer eens van links dus.


Mogelijk zeer rechts, dus ;)



Wel opvallend dat niemand uit dat milieu even door heeft gegeven dat er 1-tje 'zoek' was na de moord op Seveke, terwijl de politie het milieu helemaal doorgespit had.

Je bedoelt, iemand die door het milieu uitgekotst is wegens mogelijke banden met de inlichtingendienst.... :strik:

barfly
29-03-07, 11:54
'Wraak was motief voor moord op Sévèke'

Uitgegeven: 29 maart 2007 10:39
AMSTERDAM - De linkse activist Louis Sévèke is uit wraak vermoord. De 38-jarige Rotterdammer die de moord heeft bekend, zou tien jaar geleden door Sévèke uit de Nijmeegse kraakbeweging zijn gewerkt.

Dat melden bronnen binnen justie en politie, schrijft De Gelderlander donderdag.

Sévèke zou Martinus Hendrikus T., zoals de Rotterdammer volgens de Spaanse politie heet, ervan hebben verdacht een infiltrant te zijn van de inlichtingendienst. T. zou in zijn dagboek hebben gezworen hiervoor wraak te nemen op de linkse activist.

Explosieven

Begin deze maand vond de politie in een box in Rotterdam die door de verdachte werd gehuurd voorwerpen die in verband konden worden gebracht met Sévèke. Over de aard van de voorwerpen willen politie en justitie niets kwijt. Volgens de Spaanse politie zijn er onder meer zware explosieven gevonden.

De Gelderlander schrijft dat T. verantwoordelijk wordt gehouden voor onopgehelderde aanslagen in Nijmegen en Arnhem. Zo zou T. in 1996 een aanslag hebben gepleegd op de BASF-vestiging in Arnhem.

Barcelona

T. werd twee weken geleden in een internetcafé in Barcelona aangehouden en versneld uitgeleverd. Hij zit sinds dinsdag in een Nederlandse gevangenis.

Vrijdag wordt hij aan de rechter-commissaris voorgeleid. Dan wordt bepaald of hij langer blijft vastzitten. Behalve van de moord wordt T. verdacht van meerdere gewapende overvallen op banken in Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Nijmegen.

Neergeschoten

De 41-jarige Sévèke werd op 15 november 2005 met twee kogels van dichtbij neergeschoten in het centrum van Nijmegen. Hij stond onder meer bekend om zijn strijd tegen verondersteld onrechtvaardig optreden door de politie en veiligheidsorganisaties.


Bron:

www.ni.nl (http://www.nu.nl/news/1024404/14/%27Wraak_was_motief_voor_moord_op_S%E9v%E8ke%27.ht ml)

Lekker ventje wel...

wytze
29-03-07, 12:48
het is wel vaker voorgekomen dat criminelen in een kraakpand terecht kwamen. Die panden hebben daar voornamelijk grote last van en proberen ze zsm kwijt te raken.

maar dit was mogelijk idd een infiltrant/informant. of laat ik zeggen: ook een informant.

TonH
29-03-07, 13:27
Geplaatst door wytze
het is wel vaker voorgekomen dat criminelen in een kraakpand terecht kwamen. Die panden hebben daar voornamelijk grote last van en proberen ze zsm kwijt te raken.

maar dit was mogelijk idd een infiltrant/informant. of laat ik zeggen: ook een informant.

Op z'n minst dus een christelijke terrorist: aanslag op BASF... zware explosieven...

wytze
29-03-07, 13:39
Geplaatst door TonH
Op z'n minst dus een christelijke terrorist: aanslag op BASF... zware explosieven...



die aanslag is idd opmerkelijk, gezien ie verder dus kennelijk vooral gewapende overvallen deed.
en vanwege deze aanslag stijgt t vermoeden dat ie een infiltrant/informant was.
het zou beslist niet de eerste keer zijn dat een infiltrant probeert radicale actiegroepen aan te zetten tot het gebruik van explosieven en/of wapens.

Soldim
29-03-07, 13:45
Geplaatst door wytze
die aanslag is idd opmerkelijk, gezien ie verder dus kennelijk vooral gewapende overvallen deed.
en vanwege deze aanslag stijgt t vermoeden dat ie een infiltrant/informant was.
het zou beslist niet de eerste keer zijn dat een infiltrant probeert radicale actiegroepen aan te zetten tot het gebruik van explosieven en/of wapens.

Of gewoon een geschifte kraker, die niet voor geweld terug deinst om zijn zin te krijgen, of die zin nu geld is, of het klein krijgen van groot kapitaal.

TonH
29-03-07, 14:02
Geplaatst door wytze
die aanslag is idd opmerkelijk, gezien ie verder dus kennelijk vooral gewapende overvallen deed.
en vanwege deze aanslag stijgt t vermoeden dat ie een infiltrant/informant was.
het zou beslist niet de eerste keer zijn dat een infiltrant probeert radicale actiegroepen aan te zetten tot het gebruik van explosieven en/of wapens.

Met die BASF-aanslag zou hij dus behoort hebben tot ELF? (Earth Liberation Front) Lijkt me idd heel ver gezocht.
Het vermoeden stijgt niet, maar wordt alleen bevestigd dat deze meneer innige banden met de zogenaamde 'veiligheidsdiensten' had.

wytze
29-03-07, 14:13
Geplaatst door TonH
Met die BASF-aanslag zou hij dus behoort hebben tot ELF? (Earth Liberation Front) Lijkt me idd heel ver gezocht.
Het vermoeden stijgt niet, maar wordt alleen bevestigd dat deze meneer innige banden met de zogenaamde 'veiligheidsdiensten' had.



ja, klopt.

leuk jou hier weer te zien trouwens. da's een poos geleden. alles goed?

Maarten
29-03-07, 14:23
Die onzin over de Nijmeegse krakers-scene hier is echt om te gillen.

Ik zat er nooit echt in, maar kwam de mensen wel altijd overal tegen. Ik at regelmatig in hun stek (heel goed eten, weinig geld), en zat af en toe in projecten met die mensen. Sommigen heb ik heel persoonlijk gekend. Ik heb ook wel eens gepraat met Seveke, met name over de infiltraties.
Ik ben jarenlang actief geweest in legaal alternatief wonen (ontwierp contracten en interne regelingen). De kraak-scene viel daar net buiten, maar contacten met die wereld had ik genoeg. Die wereld is ook maar klein.

De vredelievendheid van die sfeer daar is enorm te noemen, beter dan waar dan ook.
Ze organiseerden hun zaken ook goed. Er werden ook panden aangekocht. Bedenk ook dat de nodige (legale) constructies voor alternatief wonen van Nijmeegse herkomst zijn. Er komt geen enkele kogel uit die linkse hoek, verre van dat. De krakers-scene daar is geen Amsterdam, geen Utrecht, geen Rotterdam enz. En die lui werken, of zetten zich in, op wat voor manier dan ook.

Seveke had ook helemaal gelijk wat de infiltranten betreft. De AIVD deed nogal wat, en hij toonde dat feilloos aan. Dat gaf dan regelmatig een rel in de Nijmeegse politiek.

Ik heb die aandacht van de AIVD daar nooit begrepen. Ik heb wel eens gepraat met eentje. Ze zaten vooral achter éen figuur aan, die erg extremistisch zou zijn. Nou kende ik die jongen. Ik vertelde dus hoe de buurt over die jongen dacht. De buurt ervaarde die jongen namelijk als een grote positieve kracht. Vrijwel iedereen was het er over eens: als die jongen binnen komt, dan wordt de sfeer beter en opbouwender. Altijd heldere verhalen en analyses, en veel goede informatie. Echt iemand waar je blij mee bent, als je daar mee kunt werken. Daar kon je op leunen. Allerlei buurtwerkers waren erg over hem te spreken. De AIVDer kon zijn oren niet geloven bij dit verhaal.

Seveke kreeg overigens lucht van dit contact, en dus kreeg ik 'm twee uur lang op bezoek. Ik werd nog niet beschuldigd van infiltratie, maar blij was hij er niet mee. Ik hield voet bij stuk. Ik praat namelijk met iedereen, hoe extreem ook, en zorg er wel voor discreet over anderen te blijven. Dat is een soort beroepseer. Maar dat wist hij niet. We gingen dus een beetje nijdig uit elkaar, maar ik besloot om die scene voortaan te mijden. Dat was wel jammer, want die mensen waren leuk, maar zo voorkom je onrust en moeilijkheden.

Achteraf gezien had ik redenen om jaloers op Seveke te zijn, omdat hij beter deed, wat ik had willen doen. Als er mensen waren, die dubieuze dingen deden, dan ging hij kijken wat de regels waren, en onder wiens verantwoordelijkheid die mensen vielen, en maakte er vervolgens echt werk van, en met succes ook nog. En dat deed hij ook nog op gevaarlijk terrein. Petje af hoor. Helemaal niets mis met wat hij deed, of met zijn methoden. Allemaal heel legaal en doortastend.

Ik heb de nijmeegse "alternatieve scene" in de 80er en 90er jaren echt ervaren als eentje waar de mensvriendelijkheid enorm was, vooral ook de krakers-scene.
Maar ja, de wereld van de aso's de geflipten en de uitgerangeerden bestaat ook.
De krakers-scene nam regelmatig van die mensen op. Er wordt veel aan hulpverlening gedaan. De samenleving mag die krakers daar wel dankbaar voor zijn. Er kunnen dus makkelijk rare lui tussen zitten. En zo te lezen was die moordenaar echt wel een uitzondering.
In Nijmegen is redelijk wat geweld, criminaliteit en wapens. Maar juist in dat alternatieve circuit dus niet. Ik vrees dat Seveke de dupe is geworden van de openheid van zijn eigen wereld.

wytze
29-03-07, 14:43
Persbericht van familie en vrienden

Vandaag zijn er in de media een aantal berichten verschenen over de band tussen Louis en de verdachte. Familie en Vrienden willen antwoord geven op een aantal veel gestelde vragen.

De verdachte woonde in de jaren negentig in een kraakpand. In dezelfde periode heeft hij in linkse boekhandel Assata gewerkt. Deze boekhandel was toen gevestigd aan de achterzijde van kraakpand De Grote Broek. Voor zover bekend was hij niet eerder, in de jaren tachtig, actief. Hij was dus ook niet betrokken bij de kraak en ontruiming van de Mariënburcht eind jaren tachtig. Louis heeft nooit met de verdachte in één huis gewoond.

Louis is niet verantwoordelijk geweest voor het vertrek van de verdachte uit de Nijmeegse kraakbeweging.
Het was niet de werkwijze van Louis om zomaar mensen te beschuldigen infiltrant te zijn. Zulke zware aantijgingen, vond Louis, moesten onderbouwd worden met feiten voordat er over gesproken kon worden. Voor zover wij weten heeft dit met betrekking tot de verdachte nooit gespeeld.
Eind jaren negentig heeft er binnen een Nijmeegs kraakpand een discussie gespeeld. Het ging erom of je als kraker geld mag aannemen van de eigenaar van het gekraakte pand met als doel dat de krakers uit zichzelf vertrekken. De bewoners van het betreffende kraakpand hebben de rest van de Nijmeegse kraakbeweging bij deze discussie willen betrekken. Een aantal personen heeft hierop gereageerd. Een van hen was Louis. Slotsom van de discussie was dat men niet op het aanbod van de eigenaar is ingegaan. De verdachte, één van de bewoners van het betreffende kraakpand, kon zich hierin niet vinden. Dit was mede de aanleiding voor zijn vertrek uit het pand.

Of verdachte dezelfde persoon is die onder het pseudoniem ‘Edmund Dantes’ een aantal malen contact heeft gezocht met het Onderzoeksbureau Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (OBIV), waar ook Louis werkzaam was, is ons niet bekend.

Wij weten niet wie, en dus ook niet of de verdachte, betrokken was bij de aanslag op de vestiging van BASF in Arnhem in april 1996. Voor zover wij weten heeft ook Louis hier geen kennis van gehad.

Louis en de verdachte kenden elkaar omdat ze een tijd lang beiden in de Nijmeegse kraakbeweging rondliepen. Ze hebben elkaar ontmoet en samen deelgenomen aan vergaderingen. Ze hebben echter nooit met elkaar samengewerkt en er was geen persoonlijke band.

Tot op heden hebben we geen zicht op het motief van de verdachte. Ondanks de vele berichten hierover, willen we hier niet verder over speculeren. De dader is de enige die hierover uitsluitsel kan geven.


Familie en Vrienden van Louis
29 maart 2007

wytze
29-03-07, 14:52
Geplaatst door Maarten
D
De krakers-scene daar is geen Amsterdam, geen Utrecht, geen Rotterdam enz. En die lui werken, of zetten zich in, op wat voor manier dan ook.




In roterdam is nauwelijks een krakersscene en de krakerswereld in Utrecht en Amsterdam verschilt echt niet zoveel van Nijmegen.
Kraakgroepen in Amsterdam kraken met regelmaat panden die in het bezit zijn van schimmige speculanten met contacten met de onderwereld, die die panden puur als speculatieobject gebruiken ten koste van de leefbaarheid in de buurt.
Ik heb daar grote bewondering en respect voor.
Hoewel ik zelf allang geen actief kraker meer ben kom ik sinds en aantal jaren wel weer in de Amsterdamse krakerswereld en die is voor het overgrote gedeelte net zo leuk als de Nijmeegse scene zoals jij m beschrijft.

Mensen weten niet waar ze over praten en gaan vooral op uiterljk af, zo lijkt het.

Maarten
29-03-07, 15:55
Geplaatst door wytze
.. de Amsterdamse krakerswereld en die is voor het overgrote gedeelte net zo leuk als de Nijmeegse scene zoals jij m beschrijft.

Aha..
Ik ken de Amsterdamse scene als wat ruiger.. Dat is toch meer de grote stad dan het provinciaalse Nijmegen. Maar ik kan me heel goed vergissen hoor. Je kunt gelijk hebben. Maar het hangt er natuurlijk vanaf wat er gebeurt.. In Nijmegen natuurlijk ook weer minder..

Maarten
29-03-07, 16:12
Geplaatst door wytze

Het was niet de werkwijze van Louis om zomaar mensen te beschuldigen infiltrant te zijn. Zulke zware aantijgingen, vond Louis, moesten onderbouwd worden met feiten voordat er over gesproken kon worden.
Nou, die praktijk kan ik dus bevestigen!
Seveke had alle redenen om te denken, dat ik misschien infiltrant zou kunnen zijn, maar zo stelde hij zich absoluut niet op. Hij wilde weten wat er gebeurd was, meer niet.

Hij was wel pittig. Maar als ik achteraf lees dat hij door de AIVD belaagd werd, en daar ook speciaal werk van maakte, dan vond ik hem eigenlijk nog erg meevallen.
Wel hing er een sfeer om hem heen, dat je moest uitkijken. Vermoedelijk het gevolg van het feit dat hij leefde in een wereld waar je moest uitkijken, gezien het soort dingen waar hij zich mee bezig hield. Hij had dus iets strengs. Dat viel nogal op in een scene, die verder nogal los was.. Dat kan zeker iets getriggert hebben.. Maar er moet meer zijn..

Ze zullen in die scene wel hard bezig zijn op dit moment. Ik heb er helaas geen contacten meer mee. Maar ik denk dat we binnenkort wel meer horen. Er zijn gegarandeerd mensen die ineens meer blijken te weten..

TonH
30-03-07, 23:49
Geplaatst door wytze
ja, klopt.

leuk jou hier weer te zien trouwens. da's een poos geleden. alles goed?

Yep... dank. Just passing by... Druk in het helleense. Weinig krakers hier, wel meer molotov coctails dan jij in je leven bij elkaar zult zien... :D