PDA

Bekijk Volledige Versie : OOm van Tarik Ramadan laat weer van zich horen



azulay
28-03-07, 18:00
De broer van de Opa van Tarik Ramadan staat in tegenstelling tot de organisatie die door zijn broer opgestart (Moslim broederschap) is bekend om zijn liberale uitspraken. Hij vindt dat de hadiths herzien moeten worden, daarnaast moeten de wetten gebaseerd worden op de realiteit en niet op de sharia. Hij vindt ook dat vrouwen en mannen exact dezelfde rechten moeten hebbenat iedereen vrij is om te denken en te geloven wat ie wil...


http://www.alarabiya.net/Articles/2007/03/28/32975.htm

Lidia
28-03-07, 18:33
sinds ik in Nederland kom wonen en ik hoor hele andere dingen over de islaam.
het lijkt alsof de islaam in de islamitische landen anders is dan in de westere landen.
vrouwen hebben inderdaad rechten in de islaam, maar ze hebben daarnaast ook plechten, net als mannen, maarwilt niet zeggen dat je ze de vrijheid moet geven. "na3a allaho 9aoman hakamatho mra'a".

Lidia

Olive Yao
28-03-07, 22:31
Geplaatst door Lidia
sinds ik in Nederland kom wonen en ik hoor hele andere dingen over de islaam.
het lijkt alsof de islaam in de islamitische landen anders is dan in de westere landen.
vrouwen hebben inderdaad rechten in de islaam, maar ze hebben daarnaast ook plechten, net als mannen, maarwilt niet zeggen dat je ze de vrijheid moet geven. "na3a allaho 9aoman hakamatho mra'a".

Lidia
Kun je iets meer zeggen over wat je met "vrijheid" bedoelt? Zoiets als "alles mag"?

Lidia
28-03-07, 22:34
"vrijheid" vrouw heeft de vrijheid om te studeren, eventueel werken als haar man daar toestemming geeft, en kinderen opvoeden... een vrouw samen met haar man kan alles doen met haar man... waarom zou je haar vrijheid ontnemen

Olive Yao
28-03-07, 22:42
Geplaatst door Lidia
"vrijheid" vrouw heeft de vrijheid om te studeren, eventueel werken als haar man daar toestemming geeft, en kinderen opvoeden... een vrouw samen met haar man kan alles doen met haar man... waarom zou je haar vrijheid ontnemen
Vind ik ook ...
De meeste vrouwen moeten wel werken, anders zijn ze te arm.
Voor mij betekent vrijheid niet "alles mag". Voor mij betekent het meer wie er beslist wat mag, en hoe je dat beslist.

Lidia
28-03-07, 22:45
juist masha'allah, zo hoort het ook, "vrijheid" als men over vrijheid praat dan praten we niet over dingen die niet kunnen, bijvoorbeeld elmo7aramat, maar over goede dingen, een verstandige vrouw weet wat ze doet... en een losse vrouw, ook als je haar vrijheid ontneemt zal ze doen wat ze in haar hoofd heeft wa l3iyado billah.

Lidia

Olive Yao
28-03-07, 22:52
Geplaatst door Lidia
sinds ik in Nederland kom wonen en ik hoor hele andere dingen over de islaam.
het lijkt alsof de islaam in de islamitische landen anders is dan in de westere landen.

Lidia
Ja, hij zal wel anders zijn ... Wat voor verschillen hoor jij zoal?

Lidia
28-03-07, 22:58
ik zie dat vrouwen in westerse werelden gewoon heel anders zijn, ik vind ze te los.
ook mannen zijn niet meer de mannen van vroeger, ze willen een leuke vrouw die eruit ziet als een barbie pop. maar zodra mannen gaan trouwen dan trouwen ze met een elmotahajiba.

"itha ra'2aitom monkaran fa ghayiroh"

Olive Yao
28-03-07, 23:09
Geplaatst door Lidia
ik zie dat vrouwen in westerse werelden gewoon heel anders zijn, ik vind ze te los.
ook mannen zijn niet meer de mannen van vroeger, ze willen een leuke vrouw die eruit ziet als een barbie pop. maar zodra mannen gaan trouwen dan trouwen ze met een elmotahajiba.

"itha ra'2aitom monkaran fa ghayiroh"
Ik vind het belangrijkste dat mensen er gelukkig mee zijn en elkaar goed behandelen (ook met het oog op de kinderen!).

Misschien gaan we in het westen wel te ver een kant op. Misschien krijgen mannen verkeerde, irreële verwachtingen van vrouwen, en staan vrouwen onder druk om daaraan te voldoen. Maar veel mensen gaan wel leuk én verantwoordelijk met elkaar om.

Olive Yao
28-03-07, 23:17
Lidia, bedankt voor het gesprekje, nu :slapen:

azulay
29-03-07, 07:18
Geplaatst door Lidia
sinds ik in Nederland kom wonen en ik hoor hele andere dingen over de islaam.
het lijkt alsof de islaam in de islamitische landen anders is dan in de westere landen.
vrouwen hebben inderdaad rechten in de islaam, maar ze hebben daarnaast ook plechten, net als mannen, maarwilt niet zeggen dat je ze de vrijheid moet geven. "na3a allaho 9aoman hakamatho mra'a".

Lidia

dus volgens jou vervloekt allah een volk dat geregeerd wordt door een vrouw, of is het een hadith van Mohammed?

"na3a allaho 9aoman hakamatho mra'a".

Lidia
29-03-07, 15:30
beste lezers lees goed en begrijp en dan reageer... plz

Maarten
29-03-07, 15:44
Geplaatst door Lidia
een vrouw samen met haar man kan alles doen met haar man...
Grappig, dat je het niet gewend bent, dat vrouwen dingen doen, los van hun man..
Je noemt vrouwen hier "te los", maar bedenk dat er hier een heleboel verschillende soorten vrouwen met verschillende soorten opvattingen over vrijheid zijn. Het maakt nogal wat uit, qua leeftijd, stad en platteland, oost en west, enz.

Maar je komt blijkbaar uit een systeem waar het doodnormaal is, dat de man de vrouw moet beschermen, en dat ze dat ook nodig heeft.
Hier bestaat die bescherming ook, maar die wordt vooral door de cultuur geleverd.
Dat werkt natuurlijk niet 100%, en op sommige plaatsen werkt het zelfs helemaal niet, maar voor een groot deel werkt het wel.
Een "loslopende vrouw" is hier absoluut niets nieuws, en er zijn heel veel omgangsnormen, die de vrouw daarin beschermen.
De grootste bescherming komt eigenlijk van de erkenning van de vrouw als mens. Dus niet enkel erkenning als vrouw, maar als mens.
Dat geeft niet alleen een heleboel rechten, maar ook een heleboel omgangsvormen, die ruimte aan vrouwen geven.

Voor veel mannen geldt bijvoorbeeld de norm, dat je niet teveel moet letten op vrouwelijkheid of aantrekkelijkheid. Het wordt vaak erg onbeleefd gevonden om dat wel te doen. Als man wordt je vooral geacht om te luisteren naar wat vrouwen zeggen, en ze daarin serieus te nemen. Als mens serieus nemen dus. En op de plaatsen waar dat de cultuur is, is er dus heel veel uitwisseling tussen mannen en vrouwen, zonder dat er gedonder van komt. Dat is echte winst. Mannen en vrouwen komen zo veel meer van elkaar te weten, en begrijpen dus ook meer van elkaar.

Voor een deel is er dus niet veel verschil tussen de Islamitische norm en de westerse norm. Het gaat om het voorkomen van allerlei aantrekking of lust enz. Maar de methode is heel anders. In de Islamitische wereld gebeurt het vooral door scheiding, en hier door de cultuur.

Ik hoorde een Algerijns meisje een keer zeggen, dat ze het een verademing vond van Nederland, dat niet alle mannen op elke straathoek psssst.. stonden te roepen..
Maar er is ook ergernis bij Nederlanders over Arabische jongeren, vanwege hoe die meisjes aanspreken. Die ergernis hebben ze ook als Nederlanders dat doen hoor. Nederlandse jongeren doen het natuurlijk ook, maar die lijken toch veel meer gewend aan de open omgang met meisjes, en dan is het minder irritant of opdringerig.

Ik noem dit gewoon maar als voorbeeld hoor. Ik weet niet hoe de huidige situatie is. Het maakt ook verschil of het gaat om de grote stad of het platteland. En veel Nederlandse vrouwen zeggen, dat ze zich ook helemaal niet slecht behandeld voelen door Arabische mannen. Die mannen heb je natuurlijk ook in alle soorten en maten. Maar toch merk je dat er verschil is, en dat de systemen botsen.

Ik geloof niet erg in het systeem van scheiding. Dat benadrukt enkel het sekse-verschil maar, en dat geeft juist extra aandacht voor dat sekse-verschil. Ik begrijp de methode van de Profeet echt wel, zeker in die barbaarse tijden. Maar sinds die tijden is er veel aan beschaving en cultuur bijgekomen. Natuurlijk moet je als vrouw alert blijven, en dingen vermijden. Maar je moet er maar eens op letten: je kunt als vrouw een heleboel, zonder in de moeilijkheden verzeild te raken, die de godsdienst bedoelt. Ik heb wel begrip voor het Islamitische systeem van scheiden hoor, maar je moet er ook niet te moeilijk over doen. Je kunt echt als vrouw een heleboel dingen alleen doen, zonder je man.

Lidia
29-03-07, 16:15
ik zeg niet dat een vrouw afhankelijk moet zijn van haar man, maar juist vrijheid hebben maar moet weten wat echte vrijheid is, aangezien ik moslima, en denk vanuit de islamistisch gedachten gang, zo heb ik het geleerd.
maar nog iets, te los bedoel ik mee, toen ik naar nederland kwam, zag ik meisjes die roken en bijna bloot rond lopen en vriendje hebben (wat ze nu heel normaal vind) en disco en uitgaan en kloder make-up alsof ze barbie popjes zijn.

vrijheid betekend dat je de vrijheid hebt om te studeren en vrijheid hebt om leuke dingen te doen met je familie zussen broers je eigen partner je kinderen... etc

en ik vind zeker dat een vrouw naar haar man moet luister, als hij tegen haar zegt dat het niet nodig is om te werken, omdat hij genoeg verdient waarom zou ze niet naar hem moeten luisten, en zeker als ze kinderen hebben, kinderen hebben ook veel tijd nodig.
maar dat is niet afhankelijkheid...

maar ik vond het een hele leuke reactie

David
29-03-07, 17:16
Geplaatst door Lidia
en ik vind zeker dat een vrouw naar haar man moet luister, als hij tegen haar zegt dat het niet nodig is om te werken, omdat hij genoeg verdient waarom zou ze niet naar hem moeten luisten, en zeker als ze kinderen hebben, kinderen hebben ook veel tijd nodig.
maar dat is niet afhankelijkheid...


Dat hele 'gehoorzamen' principe heb ik nooit begrepen. Als twee volwassen mensen besluiten samen verder te gaan, en eventueel een gezin te stichten dan overleg je toch dingen? Werk, zorgtaken, taakverdeling, plannen, plichten, toekomstdromen? Dan gaat toch niet de een de baas spelen over de ander?

mark61
29-03-07, 17:28
Geplaatst door Lidia
"vrijheid" vrouw heeft de vrijheid om te studeren, eventueel werken als haar man daar toestemming geeft, en kinderen opvoeden...

Je denkt dat Benazir Bhutto, Tansu Çiller, Sheikh Hassina, Megawati Sukarnoputri en Begum Khaleda Zia aan hun man vroegen of ze de baas van het land mochten worden?

Hoe heette dat vroeger ook weer, geïnternaliseerde onderdrukking? :haha:

mark61
29-03-07, 17:32
Geplaatst door Maarten
zeker in die barbaarse tijden.

Voor de komst van de profeet kende het Arabische schiereiland een matriarchale samenleving. Met godinnen, en vrouwelijke profeten.

U begrijpt dat de winnaar de verliezers uit de geschiedenis schrijft.

De experts zijn nog niet uit over de omslag matriarchaal > patriarchaal, daar, en op andere plaatsen. Schijnt heel snel te gaan.

Vast verderfelijke invloed uit Israël :wijs:

Shemharosh
02-04-07, 06:39
Geplaatst door Lidia
"vrijheid" vrouw heeft de vrijheid om te studeren, eventueel werken als haar man daar toestemming geeft, en kinderen opvoeden... een vrouw samen met haar man kan alles doen met haar man... waarom zou je haar vrijheid ontnemen

De vrouw is niet vrij om te studeren en te werken.
ZE MOET STUDEREN EN ZE MOET WERKEN.

Wat heb je aan een luie domme stinkdier in je huis die geen daglicht kan verdragen.

Lidia
02-04-07, 15:52
niks moet, als een vrouw niet wil studeren dan is het uiteindelijk haar keuze, wie ben ik of jij iemand te verplichten iets doen.... DAT BEDOEL IK MET VRIJHEID iedereen heeft een eigen mening en zeggen schap over zijn/haar toekomst....

(volgende keer als je wilt reageren, dan niet op die toon graag...)

Maarten
02-04-07, 18:56
Geplaatst door mark61
Voor de komst van de profeet kende het Arabische schiereiland een matriarchale samenleving. Met godinnen, en vrouwelijke profeten.

Dat kennen we. Dat hebben we nou ook. Vandaar dat ik nou het liefst in een hol woon.
Mij blijft veel bespaard zo.


Geplaatst door mark61

U begrijpt dat de winnaar de verliezers uit de geschiedenis schrijft.

De experts zijn nog niet uit over de omslag matriarchaal > patriarchaal, daar, en op andere plaatsen. Schijnt heel snel te gaan.

Ik ging uit van relatieve barbarij voor de komst van de Profeet, maar eigenlijk weet ik er te weinig van..

Geplaatst door mark61

Vast verderfelijke invloed uit Israël :wijs:
Dat daar geen Aya over is, is een misser.
O nee.. wacht even.. daar hebben we al een compleet Oud Testament over..
Begin maar snel over iets anders..

Maarten
02-04-07, 23:37
Geplaatst door Lidia ik zeg niet dat een vrouw afhankelijk moet zijn van haar man, maar juist vrijheid hebben maar moet weten wat echte vrijheid is, aangezien ik moslima, en denk vanuit de islamistisch gedachten gang, zo heb ik het geleerd.
maar nog iets, te los bedoel ik mee, toen ik naar nederland kwam, zag ik meisjes die roken en bijna bloot rond lopen en vriendje hebben (wat ze nu heel normaal vind) en disco en uitgaan en kloder make-up alsof ze barbie popjes zijn.

vrijheid betekend dat je de vrijheid hebt om te studeren en vrijheid hebt om leuke dingen te doen met je familie zussen broers je eigen partner je kinderen... etc

Ik ben het er eigenlijk helemaal mee eens. Het gaat niet om vrijheid, maar om wat je doet met je vrijheid. Gewoon een verstandige invulling van je vrijheid vinden.
Ik sta ook te kijken hoor, hoeveel tijd jongeren steken in uitgaan, of in hun uiterlijk. Ik ben zelf vroeger ook heel veel uitgegaan, maar vraag me achteraf vooral de zin daarvan af. Ja het is leuk, maar meer ook niet. Er zijn betere dingen te doen.

En eigenlijk ben ik ook altijd tegen teveel extravagantie en bloot geweest. Oh, als man kun je dat heel lekker vinden, maar het vreet veel aandacht, en houdt je erg gevangen in de wereld van wat lekker is, of minder lekker, of meer lekker, enz.. Veel illusies dus. Nou ben ik geen voorstander van China-pakjes, en ook niet zo van veel saaie moslima-dracht, maar het mag wel een stuk minder. Toch vind ik zelfs die saaie moslima-dracht als reactie wel een aanwinst. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Mode kan best inspirerend zijn, en voor een frisse sfeer zorgen. Mode is ergens ook het etaleren van vrijheid. Maar ik wil er geen seks in. Seks is sowieso een sterke kracht, en heeft geen stimulans nodig. En seks als lokmiddel vind ik te goedkoop. Ik zie wel iets in dat voorschrift over boezem-bedekking. Ik bedoel als ik met een vrouw sta te praten met teveel boezem open, dan moet ik de helft van m'n energie steken in het niet m'n neus daar in steken. Dat schiet niet op.. grinnik..

Roken is natuurlijk sowieso slecht. Maar ook bij ons werd vroeger roken door vrouwen afgekeurd, of ordinair gevonden. Maar blijkbaar is het erg afhankelijk van wat je gewend bent. We raakten er snel aan gewend, en vinden nou dat iedereen het zelf maar moet weten. Het is niet speciaal slecht voor vrouwen.


en ik vind zeker dat een vrouw naar haar man moet luister, als hij tegen haar zegt dat het niet nodig is om te werken, omdat hij genoeg verdient waarom zou ze niet naar hem moeten luisten, en zeker als ze kinderen hebben, kinderen hebben ook veel tijd nodig.
maar dat is niet afhankelijkheid...

Nou, iedereen is de moeite waard: man, én vrouw, én kinderen. En allemaal moeten ze hun vrijheid hebben. De is de vrijheid om zichzelf te ontplooien, zoals ze dat helemaal zelf willen. Mensen moeten daar allemaal ruimte voor krijgen, en partners moeten onderling in de gaten houden of ze dat krijgen, en het ook zo regelen dat iedereen dat krijgt. Dat is eerlijk, en dat is ook liefde. Als een vrouw dus voor de kinderen wil zorgen, en dat als hoofdtaak voelt, dan is dat prima en doet ze dat. Maar als ze het gevoel heeft, dat ze zich op een andere manier wil ontplooien, dan moet dat net zo goed kunnen. Ook vrouwen kunnen gedreven zijn voor dingen, of dingen willen waar maken. Of ze voelen zich gewoon geisoleerd thuis. En dan klopt er iets niet. Die vrouwen komen dan blijkbaar niet uit de verf zoals ze zelf willen, en dat moet je meteen als een ernstig probleem zien. Geen enkel individu heeft meer ontplooingsrechten dan een ander, in feite ook de kinderen niet. Nou heeft de man vaak ook geen werk, waar hij zich echt in kan vinden. In feite kan iedereen een probleem hebben, en dan moet je er samen uit komen.

Maar mannen begrijpen vaak dingen van vrouwen niet. Heel vaak denken ze voor vrouwen, in plaats van de vrouw zelf te laten uitmaken wat goed voor haar is. Het voorbeeld wat je gaf van de man, die vind dat de vrouw niet hoeft te werken, omdat er genoeg verdiend wordt vind ik een schoolvoorbeeld. Het is niet de man, maar allereest de vrouw die uitmaakt wat ze wil, en waarom ze dat wil. Hij kan domweg niet weten waarom zij iets belangrijk vindt. Als daar een meningsverschil over is, dan heeft zij per definitie gelijk, omdat zij zichzelf beter kan beoordelen dan hij. De beslissing ligt in feite ook bij haar, niet bij hem. Hij mag wel heel veel argumenteren, en boos worden, maar zodra hij de beslissing van haar gaat overnemen is er sprake van dwang. Dat is gewoon dom. Daar wordt de verhouding slechter van, en misschien ontneemt het haar echte kansen. Daar kan ze haar leven lang spijt van hebben. Er zijn veel domme mannen, die dingen er door drukken, omdat ze denken zo'n goede inzichten te hebben.

Wat ik in praktijk goed zie werken, is wanneer partners vooral goed samenwerken, en dingen verdelen. Ze wegen alles af: wat er financieel kan, en wat er qua tijd kan, en hoe groot de behoeften van de partners zijn. Eigenlijk moet je alle soorten van lasten verdelen. Wie een rotbaan heeft, moet een beetje ontzien worden. Wie werkeloos is moet huishouden doen. (als man heb ik altijd huishouden gedaan. Daar is niks mis mee. Gewoon lekker doorwerken, om je eigen stek op orde te hebben. Hoezo is dat iets onnatuurlijks? Flauwe kul.)

Wie graag doktersassitente wil worden, moet dat vooral niet laten. Je moet eerder kijken of er iets te regelen is, zodat het kan. Je moet kijken wat het iedereen dan zou kosten? En je moet op tijd Nee durven zeggen tegen je man. Je kunt een man misschien zien als hoofd van het gezin, maar als hij geen goed afgewogen beslissingen neemt, dan hoef je daar ook niet naar te luisteren.

Omgekeerd heb je egoistische vrouwen, die alleen maar kijken naar wat ze zelf willen, en dan automatisch vinden, dat hun man er voor moet opdraaien. Die vrouwen moeten wel weet gecontroleerd en klein gehouden worden. Je mag hopen dat iedereen verstand heeft. Maar getrouwd zijn betekent solidair zijn. Wie daar mee klooit, zit sowieso fout.

En samenwonen voor het huwelijk is ook weer zo'n hoofdstuk. Zucht.. Er zijn misschien wel goede redenen tegen, maar je kunt het ook als proefhuwelijk zien. Omgekeerd heb je ook mensen die alles opsparen, maar die na het echte huwelijk meteen in een zwart gat vallen, omdat het allemaal niet zo werkt, als ze gedacht hadden. Dat kan makkelijk hoor. Je krijgt echt problemen, waar je van te voren helemaal niet aan gedacht had. En die kunnen erg zijn. En er scheiden ook heel veel mensen. Dan kun je je toch afvragen of samenwonen wel zo erg is? Ik ken mensen die het hun leven lang al doen (met dezelfde partner). Dat scheelt niets met een goed huwelijk. Het grootste deel van m'n vrienden doet het zo. Sja.. Groet!

Lidia
07-04-07, 12:17
aangezien ik moslim ben, zal ik niet reageren op "samenwonen" voor de islaam is dat haram, en ik ben er ook tegen.

over scheiden.. dat is per relatie anders, en ik kan je niet precies vertellen waarom mensen scheiden, misschien komt het ook dat laatste tijd in alle landen makkelijk is om te trouwen en scheiden, dat mensen er makkelijk over denken dan vroeger...