PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkije verpest toenaderingspogingen



Slinger
30-03-07, 09:53
http://www.trouw.nl/multimedia/archive/00163/Turkije_verpest_eig_163228d.jpg
Een Turkse vlag en een portret van Atatürk. De bijzondere Armeense kerk bij de heropening. Zonder kruis. | © FOTO EPA

Armeens-Turkse relatie / Turkije verpest eigen toenaderingspogingen

Gemeenschappelijk feest zonder Armeense vlaggen

Iris Ludeker, redactie buitenland

De opening van een gerestaureerde Armeense kerk in Turkije moest een teken van verzoening zijn. Het ontaardde in een robbertje bekvechten.

Het had zo’n mooie toenadering kunnen zijn: Turkse en Armeense hoogwaardigheidsbekleders die samen een gerestaureerde Armeense kerk openen op Turks grondgebied. Maar wat zich gisteren op het eilandje Akdamar in het Van-meer in Oost-Turkije afspeelde, was toch vooral een Turks feestje.

Turkse vlaggen en een portret van Atatürk fleurden de 10de-eeuwse kerk op. De openingsceremonie begon met het Turkse volkslied. En ondanks de aanwezigheid van een delegatie uit Armenië was de Armeense vlag in geen velden of wegen te bekennen.

Met het gehalte van de hoogwaardigheidsbekleders viel het bovendien ook niet mee. De Turken vaardigden hun minister van cultuur af, uit Armenië was een twintig-koppige delegatie gekomen met aan het hoofd een staatssecretaris.

Eigenlijk was het de bedoeling dat de Turkse premier Erdogan aanwezig zou zijn, en het hoofd van de Armeens-orthodoxe kerk, Catholicus Karekin II. De laatste bedankte echter voor de eer, waarop ook Erdogan maar thuis bleef.
Karekin wilde met zijn afzegging protesteren tegen de Turkse beslissing om de gerestaureerde kerk te veranderen in een museum. De openingsceremonie had gisteren een niet-religieus karakter. De Turken besloten bovendien om geen kruis op het dak van ’het museum’ te plaatsen.

De leider van de Turkse afdeling van de Armeens-orthodoxe kerk, patriarch Mesrob II, was wél aanwezig. Mesrob probeerde de sfeer te redden door de Turkse overheid te bedanken voor haar inspanningen. Maar ook hij verzocht om de kerk in ieder geval één keer per jaar als gebedsruimte te openen. „Als onze regering daarmee akkoord gaat, zal dat bijdragen aan de vrede tussen de twee gemeenschappen.”

Al met al viel het Turkse promotiestuntje toch behoorlijk in het water. Terwijl de Turken juist 1,1 miljoen euro hadden geďnvesteerd in de restauratie om zo de relatie met Armenië te verbeteren. De buurlanden hebben al decennia een ijzige verhouding, en onderhouden geen diplomatieke banden.

Ook de grenzen zijn sinds 1993 gesloten, toen Armenië een oorlog uitvocht met Azerbeidzjan, bondgenoot van Turkije. De Armeense economie heeft daar flink onder geleden. Armenië liet dan ook weten dat het de restauratie verwelkomt, maar dat het openen van de grenzen een nog beter idee zou zijn. Dan hadden de Armeense delegatieleiders ook niet met een omweg naar Van hoeven gaan.

Grootste pijnpunt in de relatie tussen de landen is het feit dat Turkije ontkent dat er in 1915 een genocide heeft plaatsgevonden op de Armeense inwoners van het toenmalige Ottomaanse Rijk. Volgens Armenië kwamen daarbij 1,5 miljoen mensen om het leven. Dat de Turkse toenadering misschien niet helemaal oprecht was, blijkt wel uit het feit dat de opening van de kerk in eerste instantie gepland was voor 24 april. De dag dat de Armeense gemeenschap de genocide herdenkt.

http://www.trouw.nl/multimedia/archive/00163/Turkije_verpest_eig_163229d.jpg
De 10de-eeuwse kerk in het Oost-Turkse Van-meer is van een grote schoonheid. | FOTO AP
Trouw, 30 maart 2007

Slinger
30-03-07, 09:58
De Turken besloten bovendien om geen kruis op het dak van ’het museum’ te plaatsen.

Ik vind dit wel een beetje 'narrow-minded' van die Turken. Als ze zo bang zijn voor een kruis, wat hebben ze dan in de Europese Unie te zoeken?

Noam
30-03-07, 10:48
Geplaatst door Slinger
Ik vind dit wel een beetje 'narrow-minded' van die Turken. Als ze zo bang zijn voor een kruis, wat hebben ze dan in Europese Unie te zoeken?

Dit is een actie van de Turkse regering en niet de hele Turkse bevolking.

Sowieso zijn de Turken in Eu een slag anders dan de Turken in turkije...en onder de Turken in Turkije heb je weer de Kemalisten ( zwaar nationalistisch) en anderen..


Wel jammer, want er zijn zoveel mooie kerken in Turkije. Erkenning en behoud zou heel wat bijdragen aan de Armeense-Turkse relatie..

observer
30-03-07, 12:02
Geplaatst door Noam
Dit is een actie van de Turkse regering en niet de hele Turkse bevolking.
de eu onderhandeld met de turkse regering dus hun acties tellen

TonH
30-03-07, 22:59
Geplaatst door Slinger
http://www.trouw.nl/multimedia/archive/00163/Turkije_verpest_eig_163228d.jpg
Een Turkse vlag en een portret van Atatürk. De bijzondere Armeense kerk bij de heropening. Zonder kruis. | © FOTO EPA

Armeens-Turkse relatie / Turkije verpest eigen toenaderingspogingen

Gemeenschappelijk feest zonder Armeense vlaggen

Iris Ludeker, redactie buitenland

De opening van een gerestaureerde Armeense kerk in Turkije moest een teken van verzoening zijn. Het ontaardde in een robbertje bekvechten.


Het had zo’n mooie toenadering kunnen zijn: Turkse en Armeense hoogwaardigheidsbekleders die samen een gerestaureerde Armeense kerk openen op Turks grondgebied. Maar wat zich gisteren op het eilandje Akdamar in het Van-meer in Oost-Turkije afspeelde, was toch vooral een Turks feestje.

Turkse vlaggen en een portret van Atatürk fleurden de 10de-eeuwse kerk op. De openingsceremonie begon met het Turkse volkslied. En ondanks de aanwezigheid van een delegatie uit Armenië was de Armeense vlag in geen velden of wegen te bekennen.

Met het gehalte van de hoogwaardigheidsbekleders viel het bovendien ook niet mee. De Turken vaardigden hun minister van cultuur af, uit Armenië was een twintig-koppige delegatie gekomen met aan het hoofd een staatssecretaris.

Eigenlijk was het de bedoeling dat de Turkse premier Erdogan aanwezig zou zijn, en het hoofd van de Armeens-orthodoxe kerk, Catholicus Karekin II. De laatste bedankte echter voor de eer, waarop ook Erdogan maar thuis bleef.
Karekin wilde met zijn afzegging protesteren tegen de Turkse beslissing om de gerestaureerde kerk te veranderen in een museum. De openingsceremonie had gisteren een niet-religieus karakter. De Turken besloten bovendien om geen kruis op het dak van ’het museum’ te plaatsen.

De leider van de Turkse afdeling van de Armeens-orthodoxe kerk, patriarch Mesrob II, was wél aanwezig. Mesrob probeerde de sfeer te redden door de Turkse overheid te bedanken voor haar inspanningen. Maar ook hij verzocht om de kerk in ieder geval één keer per jaar als gebedsruimte te openen. „Als onze regering daarmee akkoord gaat, zal dat bijdragen aan de vrede tussen de twee gemeenschappen.”

Al met al viel het Turkse promotiestuntje toch behoorlijk in het water. Terwijl de Turken juist 1,1 miljoen euro hadden geďnvesteerd in de restauratie om zo de relatie met Armenië te verbeteren. De buurlanden hebben al decennia een ijzige verhouding, en onderhouden geen diplomatieke banden.

Ook de grenzen zijn sinds 1993 gesloten, toen Armenië een oorlog uitvocht met Azerbeidzjan, bondgenoot van Turkije. De Armeense economie heeft daar flink onder geleden. Armenië liet dan ook weten dat het de restauratie verwelkomt, maar dat het openen van de grenzen een nog beter idee zou zijn. Dan hadden de Armeense delegatieleiders ook niet met een omweg naar Van hoeven gaan.

Grootste pijnpunt in de relatie tussen de landen is het feit dat Turkije ontkent dat er in 1915 een genocide heeft plaatsgevonden op de Armeense inwoners van het toenmalige Ottomaanse Rijk. Volgens Armenië kwamen daarbij 1,5 miljoen mensen om het leven. Dat de Turkse toenadering misschien niet helemaal oprecht was, blijkt wel uit het feit dat de opening van de kerk in eerste instantie gepland was voor 24 april. De dag dat de Armeense gemeenschap de genocide herdenkt.

http://www.trouw.nl/multimedia/archive/00163/Turkije_verpest_eig_163229d.jpg
De 10de-eeuwse kerk in het Oost-Turkse Van-meer is van een grote schoonheid. | FOTO AP
Trouw, 30 maart 2007

Wat een misselijk makende toon waarin dit artikel is ge.... 'geschreven' is nog een te mooi woord voor dit pleepapierwaardig stuk braaksel.
"robbertje", "promotiestuntje"... kan het nog denigrerender?
Als dit het niveau is waarop tegenwoordig in Nederland over Turkije en haar buurlanden bericht wordt, dan kan ik me voorstellen dat steeds meer Turken het gevoel krijgen dat iedereen de pot maar op moet met die EU. Het is een verkrachting van het oorspronkelijke Reuters bericht. De 'journaliste' is namelijk niet aanwezig geweest, maar heeft het Reuters bericht herschreven in haar persoonlijke stijl, waar kennelijke smakelijk om gelachen dient te worden.

Hoe het ook kan?

Prayers, protests mark Turkey’s reopening of Armenian church


Reuters
The Armenian church on Akdamar Island which was reopened yesterday.

AKDAMAR, Turkey (Reuters) –Turks and Armenians celebrated the reopening of a 10th century Armenian Christian church restored with Turkish state money yesterday in a ceremony they hope will herald a thaw in long-frozen ties.

But some Armenians, including the country’s top clergyman, spurned the event because the Church of the Holy Cross, on a tiny island in Lake Van in eastern Turkey, is not adorned with a cross and will function as a museum, not as a place of worship.

Armenians also fear the event may be just a public relations exercise aimed at softening international pressure on Turkey to own up to its role in massacres of their countrymen in 1915. Turkey denies claims the massacres amounted to a genocide.

Flanked by Turkish flags, Archbishop Mesrob Mutafyan, the spiritual head of Turkey’s tiny surviving Armenian community, thanked Ankara for the 1.4-million-dollar (1-million-euro) restoration, but asked that Armenians be allowed to pray once a year at the site. “Praying at such an historic church, a center of our faith, would have a positive effect on people’s memory,” he told about 350 people attending the ceremony. They included representatives of the Armenian government and the worldwide Armenian diaspora.

Turkish Culture Minister Attila Koc said Ankara would consider the request. He also said he hoped the church would boost tourism to the remote, mountainous region.

The church, commissioned by an Armenian king and completed in 921, is shaped as a cross, decorated with stone reliefs depicting Biblical scenes and topped by a conical roof.

Some Armenians, whispering prayers, placed candles in the church. A few wept with emotion. Officials removed some of the candles, underlining Turkish sensitivities about expressions of religious belief in officially secular buildings.

Armenia’s Patriarch Garegin II boycotted the ceremony because of the decision to make the site a museum.

“Such actions by the Turkish authorities are directed against the Christian sentiments of the Armenian people and cannot be seen as a positive step on the path to the reconciliation of the Armenian and Turkish peoples,” the patriarchate said.

Muslim but secular Turkey, often criticized in the West for its treatment of its Christian minorities, hopes the reopening of the church will improve its image, especially as the US Congress considers whether to approve a resolution that would recognize the mass killings of Armenians in 1915 as genocide.

The church on Akdamar Island (Akhtamar to the Armenians) ceased to be a place of worship during World War One, when many of Turkey’s ancient Armenian population suffered death or deportation in a tragedy commemorated on April 24 every year.

The Armenian delegation took 16 hours to reach the site, barely 200 kilometers (120 miles) from Yerevan, because Turkey’s border with Armenia is closed and they had to travel via Georgia. “It would be very nice if the border were open. If the border stays shut, tourism from Armenia cannot really take off,” Armenia’s Deputy Culture Minister Gagik Gyurjyan said.

tr_imparator
30-03-07, 23:23
Geplaatst door Noam
Dit is een actie van de Turkse regering en niet de hele Turkse bevolking.

Ik heb ook niks met Armenie. Sowieso geen zin in die hele dramapolitiek van hun. De zogenaamde armeense genocide wordt dan ook alleen maar gebruikt voor politieke doeleinden.


Sowieso zijn de Turken in Eu een slag anders dan de Turken in turkije...en onder de Turken in Turkije heb je weer de Kemalisten ( zwaar nationalistisch) en anderen..

Kemalisten zijn geen zwaar nationalisten, maar zwaar secularisten. Overigens vind ik dat die kemalisten niet kloppen, Ataturk's ideeen kan je bijna niet terugvinden in hun retoriek,..zij gaan gewoon te ver. Door al die regels is het doel uit zicht.


Wel jammer, want er zijn zoveel mooie kerken in Turkije. Erkenning en behoud zou heel wat bijdragen aan de Armeense-Turkse relatie..


Turkije heeft noch de EU noch Armenie nodig. Ik had eerst mijn twijfels hierover, maar nu weet ik beter.

Je kan soms te tolerant zijn. Hele gezeik over kerken, in Nederland kan jaren de westermoskee niet gebouwd worden, omdat men het bestuur te fundi vindt. Dubbele maatstaven, dubbele moraal. Schouder ophalen en weer verder!

tr_imparator
30-03-07, 23:24
Geplaatst door Slinger
Ik vind dit wel een beetje 'narrow-minded' van die Turken. Als ze zo bang zijn voor een kruis, wat hebben ze dan in de Europese Unie te zoeken?


Niks.

tr_imparator
30-03-07, 23:30
Geplaatst door slinger en bewerkt door tr_imparator :D


openen van de grenzen

vermeende Armeense genocide





Aap komt uit de mouw.


Echt alles wordt ingezet voor de politiek, zo is het wel genoeg.

TonH
30-03-07, 23:44
Geplaatst door tr_imparator
Aap komt uit de mouw.


Echt alles wordt ingezet voor de politiek, zo is het wel genoeg.

:D

Hoor ik daar 'Agia Sofia'?

http://img378.imageshack.us/img378/7830/ego13jp.gif

:hihi:

Slinger
31-03-07, 10:29
Geplaatst door tr_imparator
Aap komt uit de mouw.


Echt alles wordt ingezet voor de politiek, zo is het wel genoeg.

Zielig van jou dat je net doet alsof je mij citeert met de woorden 'vermeende Armeense genocide'. Je toont daarmee aan dat je net zo 'narrow-minded' (Nederlandse vertaling: bekrompen) bent als de Turken die geen kruis op een christelijke kerk van meer dan 1000 jaar oud uit het pré-Turkse tijdperk willen zien.

Slinger
31-03-07, 11:15
Geplaatst door TonH
Wat een misselijk makende toon waarin dit artikel is ge.... 'geschreven' is nog een te mooi woord voor dit pleepapierwaardig stuk braaksel.
"robbertje", "promotiestuntje"... kan het nog denigrerender?
Als dit het niveau is waarop tegenwoordig in Nederland over Turkije en haar buurlanden bericht wordt, dan kan ik me voorstellen dat steeds meer Turken het gevoel krijgen dat iedereen de pot maar op moet met die EU. Het is een verkrachting van het oorspronkelijke Reuters bericht. De 'journaliste' is namelijk niet aanwezig geweest, maar heeft het Reuters bericht herschreven in haar persoonlijke stijl, waar kennelijke smakelijk om gelachen dient te worden.



Ik vind het blijkbaar oorspronkelijke stuk nog minder vleiend voor de Turken. Wat vind je van deze zin:


Some Armenians, whispering prayers, placed candles in the church. A few wept with emotion. Officials removed some of the candles, underlining Turkish sensitivities about expressions of religious belief in officially secular buildings.

tr_imparator
31-03-07, 12:48
Geplaatst door Slinger
Zielig van jou dat je net doet alsof je mij citeert met de woorden 'vermeende Armeense genocide'. Je toont daarmee aan dat je net zo 'narrow-minded' (Nederlandse vertaling: bekrompen) bent als de Turken die geen kruis op een christelijke kerk van meer dan 1000 jaar oud uit het pré-Turkse tijdperk willen zien.


Mijn bedoeling was de twee onderliggende politieke kwesties te benadrukken

Bij deze zal ik een wijziging aanbrengen. :fplet:


:hihi:

Slinger
31-03-07, 17:02
Geplaatst door tr_imparator
Mijn bedoeling was de twee onderliggende politieke kwesties te benadrukken

Bij deze zal ik een wijziging aanbrengen. :fplet:


:hihi:

Wat is er eigenlijk tegen het openen van die grens tussen Turkije en Armenië?

Julien
01-04-07, 01:41
Geplaatst door TonH
Wat een misselijk makende toon waarin dit artikel is ge.... 'geschreven' is nog een te mooi woord voor dit pleepapierwaardig stuk braaksel.
"robbertje", "promotiestuntje"... kan het nog denigrerender?
Als dit het niveau is waarop tegenwoordig in Nederland over Turkije en haar buurlanden bericht wordt, dan kan ik me voorstellen dat steeds meer Turken het gevoel krijgen dat iedereen de pot maar op moet met die EU. Het is een verkrachting van het oorspronkelijke Reuters bericht. De 'journaliste' is namelijk niet aanwezig geweest, maar heeft het Reuters bericht herschreven in haar persoonlijke stijl, waar kennelijke smakelijk om gelachen dient te worden.


Ehm waarom mag er geen kruis worden opgehangen en waarom mag het niet als kerk worden gebruikt? Dat lijken me hele terechte vragen, vooral voor een land dat zich Europees wil noemen en zichzelf democratisch en modern vindt.

Shemharosh
01-04-07, 06:48
Wie heeft de Telegraaf van het weekeind gelezen met het interview met de turkse ambassadeur.Die eist schaamteloos dat turks hier op scholen gegeven moet worden,hij noemt het zelfs een misdaad dat dat niet gebeurt!!! heeft hij wel's stil gestaan bij het feit dat in Turkije zelf geen enkle taal geduld wordt op straffe van dood,behalve het turks.