PDA

Bekijk Volledige Versie : Zo kunnen we Marokko verder helpen.



Shemharosh
01-04-07, 09:48
Laatst zat ik te denken aan een soort economisch model dat Marokko in het bijzonder maar ook andere arme chaotische landen kan helpen onwikkelen.En ik denk dat ik de toverformule heb gevonden.Zeg maar wat jullie er van vinden.Ik noem het: Het Duurzame liberale onwikkelingsmodel:

Marokko heeft veel problemen maar ook veel voordelen.De grootste probleem zijn het telkens mislukken van de industrialisatie pogingen en het niet kunnen beschaven en civiliseren van het openbaar bestuur.Daardoor kan het land niet mee doen op de internationale markten en wordt die van buitenaf uitgeperst omdat het land domweg niks aan te bieden heeft aan waardevolle producten en diensten en tegelijkertijd wordt het land van binnen uit leeggezogen door het corrupte parasieterende kankergezwel.Tientalen jaren is geprobeert om daar verandering in te brengen maar dat heeft alleen geleid tot een grotere corrupte en destructieve staat in plaats van minder.
Er bestaat nauwlijks een belastingsysteem die het land van de nodige collectieve inkomsten voorziet.Het land is afhangklijk van leningen die vervolgens in de zakken van de corrupte elite verdwijnen.Een gezonde flexibele financiele sector die de ondernemers het nodige kapitaal kan verschaffen bestaat helemaal niet met alle onzekerheden van dien,waardoor mensen hun geld steken in luceratieve maar waardeloze vastgoed.De enige sector die prespectieven biedt op korte termijn is het landbouw en daarna de internationale logistiek.

De staat heeft meerdere malen gefaald in het opbouwen van degelijke onderwijs- en gezondheidsstelsels daarom lijkt het me beter om die te privatiseren.
Door zo veel mogelijk te privatiseren hoeft de staat ook weinig belasting te innen en is er weinig om te stelen.het minimumloon moet afgeschafd worden want daar houdt toch niemand zich aan. Alle winst en bedrijfsbelastingen moeten ookafgeschafd worden en ook alle in- en uitvoer tarieven voor diensten en producten.Daarmee kan Marokko optimaal profiteren van buitenlandse investeringen.Marokko heeft toch geen markt of industrie om te beschremen en de politieke maffia smoklt er op los.Iedereen moeten verzekerd worden in een zieken-onderwijsfonds die collectief betaald wordt door bedrijven.
Op zich is dit allemaal niet nieuw,maar nu komt de maatregel die het verschil gaat maken:Lanbouw en alle primiere grondstoffen zo als delfstoffen en drinkwater moeten of genationaliseerd worden of zwaar belast dat om machtsmisbruik te voorkomen maar ook om bedrijven aan te moedigen om in meer creatieve en waardetoevoegende sectoren te investeren.Maar ook om veranwoord en zuinig om te gaan met de schaarse natuurlijke hulpbronnen.Door de nationalisatie van landbouw kan ook de staat beter toezien op voedeselvoorziening en kwaliteit en daarmee ook het geld verdienen om elders te investeren vooral in wegen en andere infrastructuur.
Wat ook genationaliseert moet worden is vastgoed en woningbouw.Land dus:Mensen mogen alleen pachten of huren maar nooit iets voor de eeuwigheid kopen.Dat geeft veel voordelen:Aan de enne kant wordt hiermee voorkomen dat er geld doodopgepot wordt in gebouwen en grond waardoor veel geld los komt op de finaciele marketen voor creatieve investeerders.Ten tweede geeft dat de staat veel vrijheid en flexibiliteit in stads en landschapsplanning.En aan de andere kant dwingt dat de staat om iedere gezin van onderdak te voorzien.

Dus...de toverformule voor ontwikkelingslanden is het zo veel mogelijk afschaffen van belastingen en regels en het nationalisren van grondstoffen en primiere economische sectoren vooral die van landbouw,delfstoffen,water en land.Maar vooral het opbreken van grenzen en handelsbarriers want uiteindelijk hebben die landen geen markten of industrie om te beschermen.Zorg vooral dat er zo weinig geld door de handen van de staat gaat daarmee voorkom je corruptie en diefstal.

Maar ja de bloedzuigende elites zitten diep in landbouw en vastgoed en graaien er op los in de staatskas,dus moeten er "oorlogen" gevoerd worden om dat van ze af te pakken...een andere weg hebben we namelijk niet want alleen zo kan er een gezonde nationale bewustzijn gekweekt worden waardoor iedereen zich met hart en ziel inzet voor het welzijn van zijn medemens.....Het Duurzame liberale onwikkelingsmodel dus!!!

Esse
03-04-07, 20:13
lachen hoor,

ze3ma de marxistische heilstaat die betaald wordt door een friedman-achtige corporate structuur.

bij de bieb hebben ze best veel boeken over politieke economie...


Trouwens, over wat je zegt over nationalisering van landbouwgronden; de marokkaanse overheid is juist bezig al het staatsland te privatiseren. Het systeem van pachten bestond eerst op veel plekken. Het feit dat ze het nu privatiseren lijkt mij omdat het niet zo goed werkte...

Shemharosh
04-04-07, 19:17
Geplaatst door Esse
lachen hoor,

ze3ma de marxistische heilstaat die betaald wordt door een friedman-achtige corporate structuur.

bij de bieb hebben ze best veel boeken over politieke economie...


Trouwens, over wat je zegt over nationalisering van landbouwgronden; de marokkaanse overheid is juist bezig al het staatsland te privatiseren. Het systeem van pachten bestond eerst op veel plekken. Het feit dat ze het nu privatiseren lijkt mij omdat het niet zo goed werkte...

hahhahha....is geen marxisme vriend...het is meer Nederlandse cooperatieve liberalisme.Ik heb de wiel ook niet uitgevonden.

Esse
04-04-07, 23:21
ach nederlands cooperatief liberalisme is toch gewoon marxisme in een vermomming. They are all commies! Wordt tijd dat we Rambo - John Rambo - s vragen om langs te komen ;-)

super ick
05-04-07, 09:30
Geplaatst door Shemharosh
Laatst zat ik te denken aan een soort economisch model dat Marokko in het bijzonder maar ook andere arme chaotische landen kan helpen onwikkelen.En ik denk dat ik de toverformule heb gevonden.Zeg maar wat jullie er van vinden.Ik noem het: Het Duurzame liberale onwikkelingsmodel:

Marokko heeft veel problemen maar ook veel voordelen.De grootste probleem zijn het telkens mislukken van de industrialisatie pogingen en het niet kunnen beschaven en civiliseren van het openbaar bestuur.Daardoor kan het land niet mee doen op de internationale markten en wordt die van buitenaf uitgeperst omdat het land domweg niks aan te bieden heeft aan waardevolle producten en diensten en tegelijkertijd wordt het land van binnen uit leeggezogen door het corrupte parasieterende kankergezwel.Tientalen jaren is geprobeert om daar verandering in te brengen maar dat heeft alleen geleid tot een grotere corrupte en destructieve staat in plaats van minder.
Er bestaat nauwlijks een belastingsysteem die het land van de nodige collectieve inkomsten voorziet.Het land is afhangklijk van leningen die vervolgens in de zakken van de corrupte elite verdwijnen.Een gezonde flexibele financiele sector die de ondernemers het nodige kapitaal kan verschaffen bestaat helemaal niet met alle onzekerheden van dien,waardoor mensen hun geld steken in luceratieve maar waardeloze vastgoed.De enige sector die prespectieven biedt op korte termijn is het landbouw en daarna de internationale logistiek.

De staat heeft meerdere malen gefaald in het opbouwen van degelijke onderwijs- en gezondheidsstelsels daarom lijkt het me beter om die te privatiseren.
Door zo veel mogelijk te privatiseren hoeft de staat ook weinig belasting te innen en is er weinig om te stelen.het minimumloon moet afgeschafd worden want daar houdt toch niemand zich aan. Alle winst en bedrijfsbelastingen moeten ookafgeschafd worden en ook alle in- en uitvoer tarieven voor diensten en producten.Daarmee kan Marokko optimaal profiteren van buitenlandse investeringen.Marokko heeft toch geen markt of industrie om te beschremen en de politieke maffia smoklt er op los.Iedereen moeten verzekerd worden in een zieken-onderwijsfonds die collectief betaald wordt door bedrijven.
Op zich is dit allemaal niet nieuw,maar nu komt de maatregel die het verschil gaat maken:Lanbouw en alle primiere grondstoffen zo als delfstoffen en drinkwater moeten of genationaliseerd worden of zwaar belast dat om machtsmisbruik te voorkomen maar ook om bedrijven aan te moedigen om in meer creatieve en waardetoevoegende sectoren te investeren.Maar ook om veranwoord en zuinig om te gaan met de schaarse natuurlijke hulpbronnen.Door de nationalisatie van landbouw kan ook de staat beter toezien op voedeselvoorziening en kwaliteit en daarmee ook het geld verdienen om elders te investeren vooral in wegen en andere infrastructuur.
Wat ook genationaliseert moet worden is vastgoed en woningbouw.Land dus:Mensen mogen alleen pachten of huren maar nooit iets voor de eeuwigheid kopen.Dat geeft veel voordelen:Aan de enne kant wordt hiermee voorkomen dat er geld doodopgepot wordt in gebouwen en grond waardoor veel geld los komt op de finaciele marketen voor creatieve investeerders.Ten tweede geeft dat de staat veel vrijheid en flexibiliteit in stads en landschapsplanning.En aan de andere kant dwingt dat de staat om iedere gezin van onderdak te voorzien.

Dus...de toverformule voor ontwikkelingslanden is het zo veel mogelijk afschaffen van belastingen en regels en het nationalisren van grondstoffen en primiere economische sectoren vooral die van landbouw,delfstoffen,water en land.Maar vooral het opbreken van grenzen en handelsbarriers want uiteindelijk hebben die landen geen markten of industrie om te beschermen.Zorg vooral dat er zo weinig geld door de handen van de staat gaat daarmee voorkom je corruptie en diefstal.

Maar ja de bloedzuigende elites zitten diep in landbouw en vastgoed en graaien er op los in de staatskas,dus moeten er "oorlogen" gevoerd worden om dat van ze af te pakken...een andere weg hebben we namelijk niet want alleen zo kan er een gezonde nationale bewustzijn gekweekt worden waardoor iedereen zich met hart en ziel inzet voor het welzijn van zijn medemens.....Het Duurzame liberale onwikkelingsmodel dus!!!

Door de corruptie kan je nooit een kwartje worden als je als dubbeltje geboren bent.

Rourchid
05-04-07, 09:43
Geplaatst door Esse
ach nederlands cooperatief liberalisme is toch gewoon marxisme in een vermomming. They are all commies!
Klopt.
Vanaf de jaren 30 van vorige eeuw wordt het, in Nederland, als vanzelfsprekend gevonden dat de politiek intervenieert in de economie.

Olive Yao
05-05-07, 14:03
Geplaatst door Rourchid
Klopt.
Vanaf de jaren 30 van vorige eeuw wordt het, in Nederland, als vanzelfsprekend gevonden dat de politiek intervenieert in de economie.
Da’s natuurlijk nog geen marxisme.

“Het meest opvallende ideaal van de economen is dat van het volkomen marktmechanisme, volgens sommigen zo dicht mogelijk te benaderen door laisser faire en volgens anderen door systematisch te interveniëren en te corrigeren. (…) Binnen het raam [van het marktmechanisme] zijn echter nog tal van geschakeerde opvattingen mogelijk die niet afdoende met de methode van de kritische wetenschap kunnen worden aangetoond. Over rivaliserende theorieën wordt in de economie niet beslist door kritische toetsing, maar door discussies in termen van plausibiliteit. Het kan niet anders, gezien de betrokkenheid die uit hun bezorgde aandacht blijkt, of de waarden die de kritische wetenschappers buiten de deur trachten te houden, worden als subjectieve elementen binnengelaten en beïnvloeden, meestal impliciet, de afweging van de argumenten”.

J. J. Klant, Filosofie van de economie p. 65 (1987)

sidi bibi
05-05-07, 15:23
Geplaatst door Esse
lachen hoor,

ze3ma de marxistische heilstaat die betaald wordt door een friedman-achtige corporate structuur.

bij de bieb hebben ze best veel boeken over politieke economie...


Trouwens, over wat je zegt over nationalisering van landbouwgronden; de marokkaanse overheid is juist bezig al het staatsland te privatiseren. Het systeem van pachten bestond eerst op veel plekken. Het feit dat ze het nu privatiseren lijkt mij omdat het niet zo goed werkte...
Ik hoorde hier in de Souss dat dat privatiseren ook inhoudt dat stukken land kado worden gedaan aan mensen die zich op de een of andere manier verdienstelijk hebben gemaakt voor volk en vaderland, vervolgens er niks mee doen behalve op hun reet zitten en wachten tot de prijzen omhoog gaan. Vorig jaar is er een project geweest om buitenlandse investeerders aan te trekken voor de kale woesternij die hier aan het ontstaan is met zoveel achterlijke voorwaarden erin dat er geen hond op ingetrapt is, oa eerst een Marokkaanse compagnon zoeken voor je iets op poten mag zetten, die compagnon is zo erg nog niet maar wat dacht je van de hele familieclan die je er bij kado krijgt ?

1973Tanger
05-05-07, 18:31
Geplaatst door sidi bibi
Ik hoorde hier in de Souss dat dat privatiseren ook inhoudt dat stukken land kado worden gedaan aan mensen die zich op de een of andere manier verdienstelijk hebben gemaakt voor volk en vaderland, vervolgens er niks mee doen behalve op hun reet zitten en wachten tot de prijzen omhoog gaan. Vorig jaar is er een project geweest om buitenlandse investeerders aan te trekken voor de kale woesternij die hier aan het ontstaan is met zoveel achterlijke voorwaarden erin dat er geen hond op ingetrapt is, oa eerst een Marokkaanse compagnon zoeken voor je iets op poten mag zetten, die compagnon is zo erg nog niet maar wat dacht je van de hele familieclan die je er bij kado krijgt ?

Wat je daar zegt over dat het in Marokko (althans in de Souss) gebruikelijk was dat stukken land kado gedaan werden aan lieden die op de een of andere manier een koninklijk lintje of speltje hebben gekregen komt akkelig dicht in de buurt van het feodaal stelsel dat we hier in Europa m.n. tijdens de middeleeuwen tussen de adel onderling kenden. Ja mocht dat waar zijn, heb ik er natuurlijk geen goed woord aan over. Vooral niet in geval van buitenlandse investeerders, die naast hun commerciële investering vervolgens verplicht worden ook op te draaien voor de sociaal economische gevolgen, doordat een familieclan de te koop aangeboden land inclusief de mens levenslang voor kosten koper afdoet. Het is logisch dat een niet Marokkaans staatsburger (zoals een buitenlandse investeerder), tegen nadrukkelijke voorwaarden Marokkaans land mag gebruiken. Maar die voorwaarden moeten natuurlijk wel in eerste instantie in belang van Marokko en daaropvolgende eventuele werkgelegenheid zijn, alsmede in belang van de buitenlandse investeerder. Beide partijen hebben baat bij transparante voorwaarden. Het zou echter prachtig zijn als bij Koninklijk decreet de Marokkaanse grondrechten herzien zouden worden. Dat zou een hoop schelen hoor.

sidi bibi
05-05-07, 19:14
Geplaatst door 1973Tanger
Wat je daar zegt over dat het in Marokko (althans in de Souss) gebruikelijk was dat stukken land kado gedaan werden aan lieden die op de een of andere manier een koninklijk lintje of speltje hebben gekregen komt akkelig dicht in de buurt van het feodaal stelsel dat we hier in Europa m.n. tijdens de middeleeuwen tussen de adel onderling kenden. Ja mocht dat waar zijn, heb ik er natuurlijk geen goed woord aan over. Vooral niet in geval van buitenlandse investeerders, die naast hun commerciële investering vervolgens verplicht worden ook op te draaien voor de sociaal economische gevolgen, doordat een familieclan de te koop aangeboden land inclusief de mens levenslang voor kosten koper afdoet. Het is logisch dat een niet Marokkaans staatsburger (zoals een buitenlandse investeerder), tegen nadrukkelijke voorwaarden Marokkaans land mag gebruiken. Maar die voorwaarden moeten natuurlijk wel in eerste instantie in belang van Marokko en daaropvolgende eventuele werkgelegenheid zijn, alsmede in belang van de buitenlandse investeerder. Beide partijen hebben baat bij transparante voorwaarden. Het zou echter prachtig zijn als bij Koninklijk decreet de Marokkaanse grondrechten herzien zouden worden. Dat zou een hoop schelen hoor. Ik weet niet hoe het met multi-nationals gaat, heb ooit eens gelezen, maar is al enige tijd geleden dat voor het hotelwezen, buitenlands, van elke geinvesteerde dirham 90% weer terugvloeit naar het buitenland, of dat nu nog zo is weet ik niet, ik denk dat voor de free-zones weer aparte regelingen gelden. Mini investeerders en dat is ook veel wanneer het er veel zijn kunnen het verdiende geld toch al niet meenemen, er zijn limieten voor terugwisselen van dirhams en geld meenemen is verboden, wordt elke keer gevraagd of ik dirhams heb op het vliegveld. Ben er verder ook niet op tegen dat er controle is, zeker niet als het is om fraude tegen te gaan, in het hele gebeuren wordt toch al zoveel zwart gerotzooid, ergens moet de controle op geldstromen toch beginnen. Ik weet niet of je de EVD kent, een agentschap van het ministerie van economische zaken, als je de volledige landenpubliecatie over Marokko neemt ben je wel een tijdje zoet om het door te nemen. Erg veel advies en allerlei belangrijke adressen in Marokko. Ik ga deze week achter dat kado verhaal aan en en laat het je weten.

1973Tanger
05-05-07, 19:42
Geplaatst door sidi bibi
Ik weet niet hoe het met multi-nationals gaat, heb ooit eens gelezen, maar is al enige tijd geleden dat voor het hotelwezen, buitenlands, van elke geinvesteerde dirham 90% weer terugvloeit naar het buitenland, of dat nu nog zo is weet ik niet, ik denk dat voor de free-zones weer aparte regelingen gelden. Mini investeerders en dat is ook veel wanneer het er veel zijn kunnen het verdiende geld toch al niet meenemen, er zijn limieten voor terugwisselen van dirhams en geld meenemen is verboden, wordt elke keer gevraagd of ik dirhams heb op het vliegveld. Ben er verder ook niet op tegen dat er controle is, zeker niet als het is om fraude tegen te gaan, in het hele gebeuren wordt toch al zoveel zwart gerotzooid, ergens moet de controle op geldstromen toch beginnen. Ik weet niet of je de EVD kent, een agentschap van het ministerie van economische zaken, als je de volledige landenpubliecatie over Marokko neemt ben je wel een tijdje zoet om het door te nemen. Erg veel advies en allerlei belangrijke adressen in Marokko. Ik ga deze week achter dat kado verhaal aan en en laat het je weten.

Eerlijk gezegt ken ik die agentschap (EVD) niet. Maar ik neem aan dat die dienst te vergelijken is met de Nederlandse Economische Controle Dienst van de dienst belastingen. Die 90% die zou terugvloeien naar buitenlanden is inmiddels aan banden gelegd (heb ik mij laten vertellen). Dat kan wel kloppen, omdat Marokko gericht is het Bruto Nationaal Produkt (BPN), een beetje op te krikken. Daarvoor moeten circulerende geldstromen binnen de Marokkaanse markt behouden en gestimuleerd worden. Fraude e.d. is natuurlijk onvermijdbaar, maar je kunt het wel sporadisch represief en vooral preventief bestrijden. Dat is met name nu het geval dat jij als voorbeeld noemt op vliegvelden. Maar dat geeft alleen soelaas in geval van gelden in contanten. Electronische en telefonische overboekingen en transacties van grotere geldstromen in het internationaal geldverkeer en globalisering baren voor Marokko veel grotere zorgen, die je eigenlijk niet kunt tegenhouden. Met dat controleren staat Marokko stevig in de kinderschoenen. Marokko heeft niet eens een deugdelijke database voor zijn eigen bevolkingsregistratie. Globalisering: Marokko en andere landen moeten er maar mee leren leven. Ik zie er naar uit, naar je clan en kadoverhaal onderzoek.

sidi bibi
06-05-07, 00:07
Geplaatst door 1973Tanger
Eerlijk gezegt ken ik die agentschap (EVD) niet. Maar ik neem aan dat die dienst te vergelijken is met de Nederlandse Economische Controle Dienst van de dienst belastingen. Die 90% die zou terugvloeien naar buitenlanden is inmiddels aan banden gelegd (heb ik mij laten vertellen). Dat kan wel kloppen, omdat Marokko gericht is het Bruto Nationaal Produkt (BPN), een beetje op te krikken. Daarvoor moeten circulerende geldstromen binnen de Marokkaanse markt behouden en gestimuleerd worden. Fraude e.d. is natuurlijk onvermijdbaar, maar je kunt het wel sporadisch represief en vooral preventief bestrijden. Dat is met name nu het geval dat jij als voorbeeld noemt op vliegvelden. Maar dat geeft alleen soelaas in geval van gelden in contanten. Electronische en telefonische overboekingen en transacties van grotere geldstromen in het internationaal geldverkeer en globalisering baren voor Marokko veel grotere zorgen, die je eigenlijk niet kunt tegenhouden. Met dat controleren staat Marokko stevig in de kinderschoenen. Marokko heeft niet eens een deugdelijke database voor zijn eigen bevolkingsregistratie. Globalisering: Marokko en andere landen moeten er maar mee leren leven. Ik zie er naar uit, naar je clan en kadoverhaal onderzoek.
De EVD is een Nederlandse site, opgezet voor buitenlandse handel, gewoon EVD googelen, echt de moeite waard, met clan bedoelde ik dat het in Marokko best storend kan zijn dat als je met iemand in zee gaat van je verwacht wordt dat je de hele familie op sleeptouw neemt en uiteraard is dat geen regel maar ik kan je vertellen dat ik daar bijzondere negetieve ervaringen mee heb gehad. Er bestaat ook een site Souss.nl, die ook een adviserende functie heeft.

1973Tanger
06-05-07, 15:54
Geplaatst door sidi bibi
De EVD is een Nederlandse site, opgezet voor buitenlandse handel, gewoon EVD googelen, echt de moeite waard, met clan bedoelde ik dat het in Marokko best storend kan zijn dat als je met iemand in zee gaat van je verwacht wordt dat je de hele familie op sleeptouw neemt en uiteraard is dat geen regel maar ik kan je vertellen dat ik daar bijzondere negetieve ervaringen mee heb gehad. Er bestaat ook een site Souss.nl, die ook een adviserende functie heeft.

Oh sorry. Nu ik erbij stilsta is het tot mij doorgedrongen. Ik dacht namelijk in eerste instantie dat je met EVD bedoelde een afdeling van een Marokkaanse agentschap van het Marokkaanse Ministerie van Economische Zaken. Achteraf is voor mij duidelijk geworden dat je met EVD bedoelde: agentschap van het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken, die ondersteuning biedt aan ondernemers en publieke organisaties bij het internationaal ondernemen en samenwerken. Alsmede het stimuleren van internationale activiteiten met informatie over buitenlandse markten. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik hier op Maroc.nl veel dingen vanuit mijn blote hoofd doe. Ik zou er eigenlijk goed aan doen om het advies van met name Qaiys (meer gebruik maken van internet), niet in de wind moeten slaan. Excuus moi.