PDA

Bekijk Volledige Versie : De hadieth...mensenwerk!?

el kadi
01-04-07, 20:45
Al tijden liep ik er mee.
Wat is de Koran en wat is de hadieth?
Men zegt dat de Islam, zoals verkondigt in de Koran, de leidraad van het leven is.
Daar het God's woord is kan men daar ook niet aan toornen.
Axioma: De hadieths mogen door moslims verworpen worden aangezien het menselijk werk is!
De hadieth is voortgekomen vanuit een menselijke interpretatie welk gelieerd is aan het tijdsvak waarin men leefde en de referentiekader welk men hanteerde.
Note: Hadiethschrijvers zijn stuk voor stuk van het mannelijk geslacht (masculine).
Daar men toendertijd een andere blik werpte op o.a. vrouwen, zijn de interpretaties vrouwonvriendelijk te noemen.
Gezien de hiŽrarchie, waarin vrouwen in de Islamitische cultuur worden geplaats te weten de laatste trede, is het ondenkbaar om juist niet te stellen dat de Islam vrouwvriendelijk is. Immers we nemen de interpretatie van de positie van de vrouw in de Islam in correlatie met de Hadiethschrijvers onder de loep.
Mijns inziens stel ik ook bij dezen vast dat de belijdenis van de Islam op een pureteinse manier dient te geschieden waarbij de hadieths verworpen dienen te worden.
Indien men de Islam in combinatie met de Hadieths belijdt kan men zich geen volger van God's woord noemen zoals men de Islam betaamt te belijden.
Wanneer kan men zich een moslim noemen gezien het feit dat de pure Islam zoals omschreven in de Koran wordt omzeild door zich te richten op het menselijk woord, te weten de Hadieth?
Nog een voorbeeld is het bijgeloof welk door een aantal hadiethschrijvers en oelama's wordt bekrachtigd.
Volgens de Koran is bijgeloof een ketterse gewoonte welk niet past bij een moslim
Hoe kan men de Islam(pure vorm) belijden wanneer de cultuur en de traditie waarin men leeft een onderdeel is van het bijgeloof?
Ik heb gebroken met de hadieths en de verklaringen van de oelama's.
Ik geloof een pure vorm van Islam waarin respect, vrede en liefde in het hoogste vaandel zitten.

ibnu
01-05-07, 18:11
Geplaatst door el kadi
Axioma: De hadieths mogen door moslims verworpen worden aangezien het menselijk werk is!

axi∑o∑ma (het ~, ~'s/~ta)
1 niet bewezen, maar als grondslag aanvaarde stelling => grondregel, grondstelling, postulaat

Door wie is bovenstaande stelling dan aanvraard als zijnde een grondslag ?

Lella_Roosje
01-05-07, 18:24
http://www.marokko.nl/forums/showthread.php?t=1376799

ibnu
31-05-07, 17:30
Geplaatst door Lella_Roosje
http://www.marokko.nl/forums/showthread.php?t=1376799

Je verwijst naar een ander forum, maar wat is je punt nu??????????

Lella_Roosje
31-05-07, 18:16
Geplaatst door ibnu
Je verwijst naar een ander forum, maar wat is je punt nu??????????

Het gaat daar om precies dezelfde discussie. De topicstarter heeft nog steeds niet op mijn laatste bericht gereageerd..