PDA

Bekijk Volledige Versie : telquel: we zijn geen Arabieren en onze geschiedennis is vervalst



azulay
02-04-07, 09:21
Telquel is de meeste verspreide blad in Marokko met een oplage van 35000 exempelaren. Voor het eerst in de geschiedennis van Marokko neemt een niet Amazigh georienteerde blad de standpunten van de Amazigh bweging in haar berichtgeving.

Telquel vraagt zich af waarom het regime zich rekent tot de Arabieren terwijl we dat niet zijn. Over de vervalsing van de geschiedennis zegt ze het volgende: Door de vervalste geschiedennis weten we niets over onze historie en niets over wie we werkelijk zijn en als je niet weet wie je bent dan heb je ook geen toekomst.

Verder vraagt telquel zich af waarom de palestijnse en irakse kwestie in Marokko als nationale kwesties door de machthebbers gezien worden. Wij moeten solidair zijn met Irak en Palestina vanwege humanitaire en menselijke gronden en niet omdat ze Arabieren zijn. Het blijven bovendien twee externe kwesties die we kritische moeten volgen. We moeten het recht hebben om de leiders en de regimes van deze naties te kunnen bekritiseren en niet blindlings volgen omdat we Arabieren.

telquel-online.com

Pytaghoras
02-04-07, 13:04
Telquel durft veel taboes te doorbreken. Als Marokko echt richting democratie wil opgaan, dan zijn bladden zoals Telquel onmisbaar. De geschiedenis van Marokko is totaal vervalst. In het eerste jaar van Basisschool begint de eerste les in geschiedenis als volgt: 'Soukan almaghreb al awaloun homa al barabira abnao al Amazigh' (verstaling: de eerste bewonders van Marokko zijn de barbaren, de kinderen van amazigh).
Iedereen weet wat voor boodschap men met deze zin wil brengen.

Sallahddin
02-04-07, 19:33
Geplaatst door azulay
Telquel is de meeste verspreide blad in Marokko met een oplage van 35000 exempelaren. Voor het eerst in de geschiedennis van Marokko neemt een niet Amazigh georienteerde blad de standpunten van de Amazigh bweging in haar berichtgeving.

Telquel vraagt zich af waarom het regime zich rekent tot de Arabieren terwijl we dat niet zijn. Over de vervalsing van de geschiedennis zegt ze het volgende: Door de vervalste geschiedennis weten we niets over onze historie en niets over wie we werkelijk zijn en als je niet weet wie je bent dan heb je ook geen toekomst.

Verder vraagt telquel zich af waarom de palestijnse en irakse kwestie in Marokko als nationale kwesties door de machthebbers gezien worden. Wij moeten solidair zijn met Irak en Palestina vanwege humanitaire en menselijke gronden en niet omdat ze Arabieren zijn. Het blijven bovendien twee externe kwesties die we kritische moeten volgen. We moeten het recht hebben om de leiders en de regimes van deze naties te kunnen bekritiseren en niet blindlings volgen omdat we Arabieren.

telquel-online.com


Telquel is twee keer verkeerd bezig:
Enerzijds ethnicisme en nationalisme waarop is die blad gebaseerd zijn volkomen in strijd met "modernisme", "globalisatie" en een achteruitgaan naar die achterhaalde begrippen die alleen maar een voeding kunnen zijn of worden voor ellende en verdeelheid ...

Anderzijds "vergeet" die Franstalig blad (die imperialisme en colonialisme in de hand werkt = minachting van de Arabish taal en inname van die van de voormalig colonisateur van het land ,in plaats van arabish of amazich!!!!) dat Marokko "officieel " een Islamitish en arabish land is ,vandaar de "betrokkenheid" met arabishe en islamitishe zaken ... wij zijn moslims in de eerste plaats ,dus geen discriminatie op basis van : ethniciteit, geslacht, afkomst ,huidskleur....

Telquel is "taboe-doorbrekend " !!!= alleen als het gaat om de "Islam" =verdacht attitude dus ....

P.S.: Wat maakt het uit of je arabier bent (zoals ik bijv.!) of amazich of ...uit mars komt =wat zou het land "winnen" van soortgelijke achterhaald "ethnishe _kasten" waarop Islam een einde maakte meer dan 1400 jr geleden ???

Wat voor "speciaal en geweldig" "inbreng zou het land krijgen als die een amazigh karakter krijgt ,in plaats van arabish, alsof amazigh identiteit DE "magish recept" en "oplossing" voor alle problemen van marokko.... ???...would it make a difference in anyway ...

De Franse colonisator had handig ingespeeld op die ethniciteit_"problematiek in de zin van : verdeel & heers!!!...gaan wij die achterhaalde en gevaarlijke "techniek" zelf toepassen op onze eigen mensen ???... Wat een "progressief & verlichte blad" ,zeg!!!! :kotsen2:

Amazigh ,als je toch niks van je eigen geworden identiteit wilt hebben

(arabieren ,berbers & amazigh ="menselijke cocktails" geworden door eeuwen huwelijken , interacties .....,dus ,er bestaan geen "pure zuivere arabieren of amazigh " in ieder geval.... gaan we het "concept" van super race of ethniciteit weer "opgraven" =ik zie weinig FUNDAMENTEEL verschil tussen die "amazigh _beweging" en white supremacists en zelfs ...Nazisme ...en WEL qua roots van het idee , niet in de ideologish ,moreel of "beweging" zin ....maar wel als kern_idee die kan zich tot soortgelijke monsters ontwikkelen ...hangt af van de JUISTE omstandigheden ....????)

Ga maar dan een stukje marokko opeisen en daarop een onafhankelijke "amazigh-staatje" oprichten ,dan zijn wij van jullie achterhaald racistish "gezeik" af ...en blijf af van de Islam af (ik heb het tegen Telquel fans="taboe_doorbrekend " ) als je toch niks van de islamitish identiteit wilt .....

Daar komt het op neer eigenlijk!!!

azulay
02-04-07, 19:46
Geplaatst door Sallahddin
Telquel is twee keer verkeerd bezig:
Enerzijds ethnicisme en nationalisme waarop is die blad gebaseerd zijn volkomen in strijd met "modernisme", "globalisatie" en een achteruitgaan naar die achterhaalde begrippen die alleen maar een voeding kunnen zijn of worden voor ellende en verdeelheid ...

Anderzijds "vergeet" die Franstalig blad (die imperialisme en colonialisme in de hand werkt = minachting van de Arabish taal en inname van die van de voormalig colonisateur van het land ,in plaats van arabish of amazich!!!!) dat Marokko "officieel " een Islamitish en arabish land is ,vandaar de "betrokkenheid" met arabishe en islamitishe zaken ... wij zijn moslims in de eerste plaats ,dus geen discriminatie op basis van : ethniciteit, geslacht, afkomst ,huidskleur....

Telquel is "taboe-doorbrekend " !!!= alleen als het gaat om de "Islam" =verdacht attitude dus ....

P.S.: Wat maakt het uit of je arabier bent (zoals ik bijv.!) of amazich of ...uit mars komt =wat zou het land "winnen" van soortgelijke achterhaald "ethnishe _kasten" waarop Islam een einde maakte meer dan 1400 jr geleden ???

Wat voor "speciaal en geweldig" "inbreng zou het land krijgen als die een amazigh karakter krijgt ,in plaats van arabish, alsof amazigh identiteit DE "magish recept" en "oplossing" voor alle problemen van marokko.... ???...would it make a difference in anyway ...

De Franse colonisator had handig ingespeeld op die ethniciteit_"problematiek in de zin van : verdeel & heers!!!...gaan wij die achterhaalde en gevaarlijke "techniek" zelf toepassen op onze eigen mensen ???... Wat een "progressief & verlichte blad" ,zeg!!!! :kotsen2:

Amazigh ,als je toch niks van je eigen geworden identiteit wilt hebben

(arabieren ,berbers & amazigh ="menselijke cocktails" geworden door eeuwen huwelijken , interacties .....,dus ,er bestaan geen "pure zuivere arabieren of amazigh " in ieder geval.... gaan we het "concept" van super race of ethniciteit weer "opgraven" =ik zie weinig FUNDAMENTEEL verschil tussen die "amazigh _beweging" en white supremacists en zelfs ...Nazisme ...en WEL qua roots van het idee , niet in de ideologish ,moreel of "beweging" zin ....maar wel als kern_idee die kan zich tot soortgelijke monsters ontwikkelen ...hangt af van de JUISTE omstandigheden ....????)

Ga maar dan een stukje marokko opeisen en daarop een onafhankelijke "amazigh-staatje" oprichten ,dan zijn wij van jullie achterhaald racistish "gezeik" af ...en blijf af van de Islam af (ik heb het tegen Telquel fans="taboe_doorbrekend " ) als je toch niks van de islamitish identiteit wilt .....

Daar komt het op neer eigenlijk!!!

Taal is een instrument om te communiceren, of telquel frans, arabisch of chinees is doet er niet toe, het gaat om de inhoud.

Door te zeggen dat Marokko geen Arabisch land is, wat waar is want de meerderheid van het lkand is niet Arabisch, dan ben je niet racistisch of nationalistisch mar je noemt gewoon het beestje bij de naam. Zijn de fransne reacisten of nationalistisch als ze zeggen dat Frankrijk frans is?

De Amazigh beweging is een democratische beweging die de mensen rechten verklaring als basis ziet. Het feit dat ze strijdt voor de erkenning van de Tamazight taal en cultuur tegen de racistische en onderdrukkende arabische minderheid maakt ze geen nazis of facisten. Het zijn legitieme en fundamentele rechten van ieder volk. Iedereen die dat ontkent is een grote racist en achterlijk. Je moet geen onzin verspreiden maar met concrete voorbeelden komen waaruit zal blijken dat de Amazigh beweging racistisch is. Je moet onderscheid maken tussen racisme en voor je rechten opkomen.


Ten slotte het zijn jouw Arabische meesters die een taal en cultuur heben verklaard tot een vijand omdat ze zichzelf als de uitverkoren volk beschouwen en omdat ze het Arabisch als de taal van allah en zijn paradijs zien.


Nog een belangrijke eis van de Amazigh beweging: Iedereen in MArokko moet gelijk zijn, ongeacht afkomst, religie en ras. Je ziet het in tegenstelling tot jouw racistische meesters heeft de Amazigh beweging er geen problemen mee dat iemand bijvoorbeeld een ander geloof of overtuiging kiest.

Imazighen hebben nooit een staat geeist. Ze willen alleen gelijke rechten en plichten. Voor je informatie waarom zouden ze een staatje eisen in eigen land. Heel Marokko is Amazigh (Het woord Marokko zegt het. In het Tamazight betkent het Land van God van Marrakuch/tammurt n wakuc). Historici zijn het over eens dat meer dan 95% van Marokkanen van amazigh afkomst zijn, dna onderzoek laat het ook blijken, dat retoriek praatjes van zwij zijn zo vermengd is achterhaald. Dat een aantal ervan inmiidels Ddarija sprekendat door taalkundigen als een totaal andere taal dan Arabisch gezien wordt en dat groetendeels op Tamazight gebaseerd is, doet er niets aan toe.Als iemand zou moeten oplroeren dan zijn het de racistische woestijnratten.

Sallahddin
02-04-07, 20:53
Geplaatst door azulay
Taal is een instrument om te communiceren, of telquel frans, arabisch of chinees is doet er niet toe, het gaat om de inhoud.

Door te zeggen dat Marokko geen Arabisch land is, wat waar is want de meerderheid van het lkand is niet Arabisch, dan ben je niet racistisch of nationalistisch mar je noemt gewoon het beestje bij de naam. Zijn de fransne reacisten of nationalistisch als ze zeggen dat Frankrijk frans is?

De Amazigh beweging is een democratische beweging die de mensen rechten verklaring als basis ziet. Het feit dat ze strijdt voor de erkenning van de Tamazight taal en cultuur tegen de racistische en onderdrukkende arabische minderheid maakt ze geen nazis of facisten. Het zijn legitieme en fundamentele rechten van ieder volk. Iedereen die dat ontkent is een grote racist en achterlijk. Je moet geen onzin verspreiden maar met concrete voorbeelden komen waaruit zal blijken dat de Amazigh beweging racistisch is. Je moet onderscheid maken tussen racisme en voor je rechten opkomen.


Ten slotte het zijn jouw Arabische meesters die een taal en cultuur heben verklaard tot een vijand omdat ze zichzelf als de uitverkoren volk beschouwen en omdat ze het Arabisch als de taal van allah en zijn paradijs zien.


Nog een belangrijke eis van de Amazigh beweging: Iedereen in MArokko moet gelijk zijn, ongeacht afkomst, religie en ras. Je ziet het in tegenstelling tot jouw racistische meesters heeft de Amazigh beweging er geen problemen mee dat iemand bijvoorbeeld een ander geloof of overtuiging kiest.

Imazighen hebben nooit een staat geeist. Ze willen alleen gelijke rechten en plichten. Voor je informatie waarom zouden ze een staatje eisen in eigen land. Heel Marokko is Amazigh (Het woord Marokko zegt het. In het Tamazight betkent het Land van God van Marrakuch/tammurt n wakuc). Historici zijn het over eens dat meer dan 95% van Marokkanen van amazigh afkomst zijn, dna onderzoek laat het ook blijken, dat retoriek praatjes van zwij zijn zo vermengd is achterhaald. Dat een aantal ervan inmiidels Ddarija sprekendat door taalkundigen als een totaal andere taal dan Arabisch gezien wordt en dat groetendeels op Tamazight gebaseerd is, doet er niets aan toe.Als iemand zou moeten oplroeren dan zijn het de racistische woestijnratten.

Kijk ééns wie rhetoriek en discriminerend taal aan het gebruiken is ;
je bevestigt op deze manier wel mijn "angsten" en "bovenstaande beweringen" !!!

95 procent van de Marokkanen is Amazigh ???...laat me niet lachen ,zeg =onwerkelijk ...uit welke "betrouwbare" bron haal je die cijfers ,ik ben benieuwd (Marokko is "wereldskampioen" in het verknoeien met statistiek en cijfers = verkiezingen , economish statistieken ...zelfs het echte juiste aantal Marokkanen is ...zoek!!!)!!

Arabieren ,Amazigh...lijden onder dezelfde onderdrukkende dictatuur , wat voor "speciale rechten "hebben wij arabieren dan ???

Iedereen moet gelijk behandeld worden ,dezelfde rechten krijgen ongeacht : ras,ethniciteit, geslacht,huidskleur....van zelfsprekend ,maar da's zoek voor iedereen ,althans niet voor bevoorrechte bepaalde elite ...."shourfa" ....Alaouien (belachelijk!) ...dat allemaal (die ongelijkheden en onrecht...)werd bestreden door de Islam al meer dan 1400 jr dus(daar hebben wij geen Amazigh_beweging voor nodig....zelfs grote Islamitishe prestaties waren geleverd door berbers en amazigh = Tarik Ibn Zaiad bijv. die Spanje verroveerde .....dus,wie houd je voor de gek???!) , maar zoals je weet ook Islam is zoek in Marokko , dus waaroom , gaan wij feiten omdraaien ...de marokkaanse dictatuur dus speelt handig op die "verdeeldheid " (weer verdeel en heers imperialistishe technieken!) en ge_misbruikt die amazigh_beweging !!!

Be smart , don't get used ....en BELAZERD ...TWICE!!!

Ach.....

barfly
02-04-07, 21:12
Geplaatst door azulay
Telquel is de meeste verspreide blad in Marokko met een oplage van 35000 exempelaren. Voor het eerst in de geschiedennis van Marokko neemt een niet Amazigh georienteerde blad de standpunten van de Amazigh bweging in haar berichtgeving.

Telquel vraagt zich af waarom het regime zich rekent tot de Arabieren terwijl we dat niet zijn. Over de vervalsing van de geschiedennis zegt ze het volgende: Door de vervalste geschiedennis weten we niets over onze historie en niets over wie we werkelijk zijn en als je niet weet wie je bent dan heb je ook geen toekomst.

Verder vraagt telquel zich af waarom de palestijnse en irakse kwestie in Marokko als nationale kwesties door de machthebbers gezien worden. Wij moeten solidair zijn met Irak en Palestina vanwege humanitaire en menselijke gronden en niet omdat ze Arabieren zijn. Het blijven bovendien twee externe kwesties die we kritische moeten volgen. We moeten het recht hebben om de leiders en de regimes van deze naties te kunnen bekritiseren en niet blindlings volgen omdat we Arabieren.

telquel-online.com

Ik wil me liever niet met deze inhoudelijke discussie bemoeien maar is een oplage van 35000 bladen niet ontstellend weinig als meest verspreidt blad? Ik hoop dat je minstens 1 nul bent vergeten.

mark61
02-04-07, 21:18
Geplaatst door barfly
Ik wil me liever niet met deze inhoudelijke discussie bemoeien maar is een oplage van 35000 bladen niet ontstellend weinig als meest verspreidt blad? Ik hoop dat je minstens 1 nul bent vergeten.

Het is een intellectueel blad in het Frans in een arm land waar een deel van de bevolking analfabeet is. In het Arabisch al. In dat licht bezien is het een forse oplage.

Ik heb wel de indruk dat er weinig wordt gelezen, in het algemeen. Vergeleken bij bijvoorbeeld Turkije. :wijs:

azulay
03-04-07, 07:25
Geplaatst door Sallahddin
Kijk ééns wie rhetoriek en discriminerend taal aan het gebruiken is ;
je bevestigt op deze manier wel mijn "angsten" en "bovenstaande beweringen" !!!

95 procent van de Marokkanen is Amazigh ???...laat me niet lachen ,zeg =onwerkelijk ...uit welke "betrouwbare" bron haal je die cijfers ,ik ben benieuwd (Marokko is "wereldskampioen" in het verknoeien met statistiek en cijfers = verkiezingen , economish statistieken ...zelfs het echte juiste aantal Marokkanen is ...zoek!!!)!!

Arabieren ,Amazigh...lijden onder dezelfde onderdrukkende dictatuur , wat voor "speciale rechten "hebben wij arabieren dan ???

Iedereen moet gelijk behandeld worden ,dezelfde rechten krijgen ongeacht : ras,ethniciteit, geslacht,huidskleur....van zelfsprekend ,maar da's zoek voor iedereen ,althans niet voor bevoorrechte bepaalde elite ...."shourfa" ....Alaouien (belachelijk!) ...dat allemaal (die ongelijkheden en onrecht...)werd bestreden door de Islam al meer dan 1400 jr dus(daar hebben wij geen Amazigh_beweging voor nodig....zelfs grote Islamitishe prestaties waren geleverd door berbers en amazigh = Tarik Ibn Zaiad bijv. die Spanje verroveerde .....dus,wie houd je voor de gek???!) , maar zoals je weet ook Islam is zoek in Marokko , dus waaroom , gaan wij feiten omdraaien ...de marokkaanse dictatuur dus speelt handig op die "verdeeldheid " (weer verdeel en heers imperialistishe technieken!) en ge_misbruikt die amazigh_beweging !!!

Be smart , don't get used ....en BELAZERD ...TWICE!!!

Ach.....




Dat 95% van de Marokkanen van Amazigh ras is volgens veel wetenschappers een feit. Zij baseren zich op het aantal Arabieren dat naar Marokko is gekomen en het aantal mensen dat in het land woont.
Een paar voorbeelden van wetenschappers die dat beweren en waarvan ik een lezing bijgewoond heb zijn Paolo de mas en Mohammed Chafik. Maar ook een historicus uit Erasmus op een bijeenkomst van EUrabia. Het zijn niet de enige alle historici zijn het hier over eens. Dat een aantal qua identiteit zichzelf als geen Amaizgh ziet is ook een feit. Je moet niet vergeten dat 95% van die ongeveer 45% Marokkanen die Ddarija spreekt nog in de jaren zestig Tamazight thuis sprak. Een onderzoek uit de jaren 60 spreekt erover dat 90% van de Marokkanen nog Tamazight thuis sprak.

Natuurlijk zijn alle Marokkanen politiek onderdrukt maar het gaat hier om de culturele en taalkundige onderdrukking van Imazighen door een Arabische nationalastisch ideologie. Of wil je dat ontkennen? Waarom is Tamazight na de onafhankelijkheid verbannen uit school? Waarom was het in het verleden zelfs strafbaar als je Tamazight sschreef (mensen zijn hiervoor opgepakt). Mohammed Chafik heeft vast gezeten nog 1980 omdat hij een artikel publiceerde waarin hij beweerde dat Tamazight een Taal is. Amazigh culturele organisaties waren verboden, etc.etc.

azulay
03-04-07, 07:27
Geplaatst door barfly
Ik wil me liever niet met deze inhoudelijke discussie bemoeien maar is een oplage van 35000 bladen niet ontstellend weinig als meest verspreidt blad? Ik hoop dat je minstens 1 nul bent vergeten.

Nee ik ben geen 0 vergeten. Kranten in Maroko die meer dan 20000 stuks verkopen behoren tot de top.

sidi bibi
03-04-07, 09:54
Geplaatst door azulay
Nee ik ben geen 0 vergeten. Kranten in Maroko die meer dan 20000 stuks verkopen behoren tot de top.
Die bladen gaan na het lezen niet naar het oud papier maar gaan circuleren en wat dacht je van iemand uit de Souss, je gaat toch geen geld uitgeven aan een blad die je gewoon voor de kiosk ook kunt lezen.

mark61
03-04-07, 10:47
Geplaatst door azulay
Nee ik ben geen 0 vergeten. Kranten in Maroko die meer dan 20000 stuks verkopen behoren tot de top.

Dacht ik al. Opvallend verschil met Turkije, ik vraag me af waarom.

mark61
03-04-07, 11:22
Geplaatst door BiL@L
In 1983 the French-language newspaper Le Matin enjoyed the largest circulation of all Moroccan dailies, with 50,000 copies. That privilege belonged in 2002 to the Arabic-language newspaper Al Ittahid Al Ichtiraki, with a daily circulation of 110,000. In that year, Arabic dailies attracted a readership in excess of 260,000, while French-language newspapers reached about 200,000 people.

Zemzem: http://www.pressreference.com/Ma-No/Morocco.html

:) @ zemzem

Dat lijkt me een stuk beter. Maar nog steeds ver onder Turkse aantallen (ook gecorrigeerd voor bevolkingsomvang) daggik. Waarom o waarom. Mss omdat er in Marokko toch niet veel te kiezen valt qua politiek. Ad andere kant, in Turkije verkopen ze kranten vanwege de blonde mokkels, bloederige verkeersongelukken in full color en voetbal erin. Dat loopt vast in MA ook wel. ;)

Julien
03-04-07, 11:58
Geplaatst door Sallahddin
[B]Anderzijds "vergeet" die Franstalig blad (die imperialisme en colonialisme in de hand werkt = minachting van de Arabish taal en inname van die van de voormalig colonisateur van het land ,in plaats van arabish of amazich!!!!)
Als je Frans een imperialistische taal noemt, dan moet je Arabisch ook een imperalistische taal noemen! De oorspronkelijke talen van Marokko zijn de Berberse talen, noch het Arabisch noch het Frans! De Arabieren hebben hun geloof, cultuur en taal ook gewoon opgelegd aan de oorspronkelijke bewoners. Arabië ligt verder weg van Marokko dan Frankrijk! Dus als je de Fransen gaat bekritiseren, moet je dat ook met de Arabieren doen.


dat Marokko "officieel " een Islamitish en arabish land is ,vandaar de "betrokkenheid" met arabishe en islamitishe zaken ... wij zijn moslims in de eerste plaats ,dus geen discriminatie op basis van : ethniciteit, geslacht, afkomst ,huidskleur....
Wat jij nu zegt is ook discriminatie. Want je zegt dat Marokko een 'islamitisch' land op de 1e plaats is. En wat nou met de joden, christenen en atheisten? Je vergeet ook niet voor niets in het rijtje "ethniciteit, geslacht, afkomst ,huidskleur" RELIGIE neer te zetten.

Sallahddin
03-04-07, 12:19
Geplaatst door barfly
Ik wil me liever niet met deze inhoudelijke discussie bemoeien maar is een oplage van 35000 bladen niet ontstellend weinig als meest verspreidt blad? Ik hoop dat je minstens 1 nul bent vergeten.

Nee, hoor...helaas met meer dan 6o procent analfabeten in het land , wat kan je verwachten + ""intelectueel & letterkundig" Frans is niet aan iedereen daar weggelegd,ik denk juist dat die statiestiek zelfs omlaag moet gebracht worden !!!!

zouhri
03-04-07, 12:19
Je vergelijkt appel met peren. Arabisch is geen imperialistsche taal. De berbers hebben vrijwillig de islam en de arabische taal omgearmerd. Er is helemaal geen incident geweest waarin berbers tegen de islam en of Arabisch zij gekeerd. De berbers hebben nooit de wapens gepakt om de islam en of Arabische te bestrijden. In tegegendeel hebben de berbers en de arabieren, de marokkanen dus, moslims en joden tegen de Franse en spanjaarden gevochten omdat ze imperialistische en kolonialistische waren.

Sallahddin
03-04-07, 12:39
Geplaatst door azulay
Dat 95% van de Marokkanen van Amazigh ras is volgens veel wetenschappers een feit. Zij baseren zich op het aantal Arabieren dat naar Marokko is gekomen en het aantal mensen dat in het land woont.
Een paar voorbeelden van wetenschappers die dat beweren en waarvan ik een lezing bijgewoond heb zijn Paolo de mas en Mohammed Chafik. Maar ook een historicus uit Erasmus op een bijeenkomst van EUrabia. Het zijn niet de enige alle historici zijn het hier over eens. Dat een aantal qua identiteit zichzelf als geen Amaizgh ziet is ook een feit. Je moet niet vergeten dat 95% van die ongeveer 45% Marokkanen die Ddarija spreekt nog in de jaren zestig Tamazight thuis sprak. Een onderzoek uit de jaren 60 spreekt erover dat 90% van de Marokkanen nog Tamazight thuis sprak.

Natuurlijk zijn alle Marokkanen politiek onderdrukt maar het gaat hier om de culturele en taalkundige onderdrukking van Imazighen door een Arabische nationalastisch ideologie. Of wil je dat ontkennen? Waarom is Tamazight na de onafhankelijkheid verbannen uit school? Waarom was het in het verleden zelfs strafbaar als je Tamazight sschreef (mensen zijn hiervoor opgepakt). Mohammed Chafik heeft vast gezeten nog 1980 omdat hij een artikel publiceerde waarin hij beweerde dat Tamazight een Taal is. Amazigh culturele organisaties waren verboden, etc.etc.


Ga terug naar school ,jongen ,juist om af te leren met achterhaalde discriminerende slogans ,rhetoriek en desinformatie ...uit te smijten !!!!

Amazigh net als arabieren en de rest zijn wel onderdrukt en tegen elkaar opgezet door die bevoorrechte elite die de macht monopoliseert(=dictatuur...) ...wijn juist één volk , met verschillende talen en culturen , ... daar moeten juist positieve dingen er uit moeten worden gehaald , en niet verdeeldheid ,ellende en haat zaaien ,zoals je doet ....

Dictatuur,armoede, analfabetisme,onrecht,ongelijkheden ....zijn de echte problemen ....

Ik ken veel Amazigh die "roomser dan de paus" zijn wat betreft de islam bijv. .....

Ik laat het bij deze bij gebrek aan tijd, en ...ik word ,eerlijk gezegd, ook ziek van je achterlijke en achterhaalde uitspraken en "visies" ...

P.S.: Azulay '(Andre Azulay ???....conseiller juif du roi ???...) is votre idole , il me semble, .... je me trompe ???!!!
C'est bizarre & SUSPECT d'utiliser le nom de ce gars la, vous ne trouveze pas???

Marokkaanse joden zijn ONDER de echte machthebbers in Marokko,vind je niet ???....ach...ze zijn ook Marokkanen hoor = gelijk behandeling !!!...........natuurlijk!!!! :zwaai:

Sallahddin
03-04-07, 13:03
Geplaatst door azulay


Verder vraagt telquel zich af waarom de palestijnse en irakse kwestie in Marokko als nationale kwesties door de machthebbers gezien worden. Wij moeten solidair zijn met Irak en Palestina vanwege humanitaire en menselijke gronden en niet omdat ze Arabieren zijn.

telquel-online.com

Probeer ééns even stil te staan bij je boven vermelde citaat!!!....

Da's namelijk één van de verdachte achterliggende gedachte en doelen =verborgen agenda,achter de "Amazigh boodschap " van Telquel en de amazigh _beweging: een "einde maken" aan de vanzelfsprekende solidariteit van Marokkaanse moslims en arabieren met arabishe en Islamitishe zaken ,onder ander .... onder de dekmantel en ook bovendien terecht civiele _rechten _claim van amazigh (daar zijn wij arabieren ook voor =civiele rechten van amazigh wel te verstaan , die van arabieren en de rest ook ...onder die verachtelijke marokkaanse dictatuur , die moet verdwijnen ,en waaronder wij allemaal lijden )...

Nogmaals, er zijn er veels te veel amazigh die zich meer moslim voelen , ....arabish nationalisme is ook verleden tijd (ik ,als arabier bijv., beschouw mezelf meer als moslim ,nationalisme speelt bij mij absoluut geen rol...)!!!

Sallahddin
03-04-07, 13:24
Geplaatst door Julien
Als je Frans een imperialistische taal noemt, dan moet je Arabisch ook een imperalistische taal noemen! De oorspronkelijke talen van Marokko zijn de Berberse talen, noch het Arabisch noch het Frans! De Arabieren hebben hun geloof, cultuur en taal ook gewoon opgelegd aan de oorspronkelijke bewoners. Arabië ligt verder weg van Marokko dan Frankrijk! Dus als je de Fransen gaat bekritiseren, moet je dat ook met de Arabieren doen.


Wat jij nu zegt is ook discriminatie. Want je zegt dat Marokko een 'islamitisch' land op de 1e plaats is. En wat nou met de joden, christenen en atheisten? Je vergeet ook niet voor niets in het rijtje "ethniciteit, geslacht, afkomst ,huidskleur" RELIGIE neer te zetten.
Je haalt veel dingen door elkaar ,denk ééns na voor dat je ook onzin gaat uitkramen :

Je moet onderscheid maken tussen colonialisme van de Fransen en het komst van Islam in Marokko , die wel VRIJWILLIG door ALLE marokkanen werd omarmd (amazigh, ...) ,raadpleeg de geschiedenis, ik ga toch niet vanzelsprekende historishe feiten uitleggen ........

Marooko is "officieel" een "Islamitish " land (er is geen land op deze planeet waar de Islam echt dominant is ,net als vroeger in de tijd van het Khalifaat, ....)hoe je het ook wendt of keert ,al is de Islam daar ...zoek ...deze dubbelzinnigheid is moeilijk voor je te snappen = de kern van de locaal problematiek in "moslim_landen ", internationaal ....multiple_faced subject = Islam wordt gebruikt voor politiekedoeleinden ,net als die amazigh_beweging trouwens .....als ik dat allemaal wil gaan uitleggen ,dan ben ik morgen nog niet klaar!!!!

Joden,christenen ,... zijn er ook welkom ... hebben ook rechten (raadpleeg de geschiedenis van de glorie_tijd van islam...)... onder de Marokkaanse dictatuur, beter nog,het is algemeen bekend dat marokkaanse joden zelfs bevoorrecht zijn ,raapleeg de marokkaanse grondwet (in een artikel staat dat de , ...take a deep breath,: "...de persoon zelf van de koning van marokko staat ...GARANT ...voor de veiligheid ,welzijn ...en blablabla...van joden ..."...alsof die een bedreigde soort is......marokkaanse joden zijn wel machtig daar )...

P.S.: de kwestie is niet amazigh,arabieren of ...joden ....,nee,
DE kwestie is de dictatoriaal regime daar (gek land echt ,met veel "co-existerende" systemen =feodalisme,aristocratie, "Islam_tradities" ,"secularisme in disguise ", "capitalisme" ....een echte puzzel.............
ach...hopeloos,gewoon..... tragi_komish!!!!!!!!

Julien
03-04-07, 13:27
Geplaatst door zouhri
Je vergelijkt appel met peren. Arabisch is geen imperialistsche taal. De berbers hebben vrijwillig de islam en de arabische taal omgearmerd. Er is helemaal geen incident geweest waarin berbers tegen de islam en of Arabisch zij gekeerd. De berbers hebben nooit de wapens gepakt om de islam en of Arabische te bestrijden. In tegegendeel hebben de berbers en de arabieren, de marokkanen dus, moslims en joden tegen de Franse en spanjaarden gevochten omdat ze imperialistische en kolonialistische waren.

Niet waar. Er waren Berberse groeperingen die zich verzetten tegen de islam en het Arabisch. Als ik tijd heb zal ik wel ff wat gaan googelen.
En waarom noem je Arabisch geen imperialistische taal en het Frans wel? Omdat je het misschien niet wil horen?
Frans is ook niet opgelegd aan de bevolking met een mes tegen de keel, maar het is wel 1 van de 3 talen van Marokko (nog steeds).
Maar net als het Arabisch is Frans een buitenlandse taal door buitenlanders gebracht.

Julien
03-04-07, 13:48
Geplaatst door Sallahddin
Je moet onderscheid maken tussen colonialisme van de Fransen en het komst van Islam in Marokko , die wel VRIJWILLIG door ALLE marokkanen werd omarmd (amazigh, ...) ,raadpleeg de geschiedenis, ik ga toch niet vanzelsprekende historishe feiten uitleggen ........
Ook voor Zouhri:
Kahina, queen of the berbers
http://www.whoosh.org/issue85/graphics/kahina-xwp03.jpg

The Berbers were the ancient indigenous people of North Africa west of Egypt. They were of many tribes, but they managed to maintain their culture, their Hamitic languages, and considerable military power during successive invasions of their land. North Africa was conquered by the Phoenicians (who became the Carthaginians), then the Romans, the Vandals (one of the Germanic tribes that destroyed the Roman Empire), the Byzantines, and finally the Arabs. Other foreigners, notably Greeks and Jews, also lived in ancient North Africa.

In the 7th century, the Berbers lived in uneasy peace with the Byzantines, who ruled the coastal cities of North Africa, after defeating the Vandals a century before. The ancient city of Carthage was the Byzantine capital in Africa. Some Berbers were Christians (with a notable tendency towards heresy), some were Jewish, and some adhered to their ancient polytheist religion. Before the end of the century the Byzantines were driven from Africa and the Berbers faced a new religion and a new invader.

At the time of the death of the Prophet Mohammed in 632, Muslims ruled only in Arabia. Only ten years later Arab Muslims had achieved one of the most spectacular conquests in history. They conquered Syria (635-636), Palestine (638-640), and Egypt (639-642) from the Byzantines and first Iraq (635-637) and then Persia itself (637-642) from the Persians. Wherever they went, most of the people soon became Muslims and (except in Persia) Arabic-speakers. The Arab Conquest changed the Middle East permanently.

In the 680s the Arabs swept across North Africa from Egypt to the Atlantic. The Byzantines clung to their coastal cities. The Muslim leader Oqba ibn Nafi reached the Atlantic in Morocco and, according to legend, rode into the sea and slashed at the water with his sword in frustration that there were no more lands to conquer.

On his return march in 683, Oqba was defeated and slain by the Berbers. The Arab Conquest paused for a decade but in 698 the Muslims finally took Carthage, evicting the Byzantine Christians completely from Africa. Now the conquerors faced their last and most stubborn enemy.

The Kahina's name is given variously as Dahiyah, Dahia, or Dhabba (Women in World History, v.8, p. 414.) The title Kahina meant Prophetess. The Encyclopedia Judaica (v. 10, p. 686) says that the term is derived from the Arabic "Kahin" ("soothsayer") and dismisses as error the idea that "Kahina" was derived from the Jewish term "Cohen".

The Encyclopedia Judaica notes that Arabic authors, notably the major 14th century historian Ibn-Khaldun, say that the Kahina and her tribe, the Jerawa of the Aures Mountains in eastern Algeria and Tunisia, were Jewish. Charles-André Julien, in his History of North Africa, notes that another writer gave the Kahina "the picturesque appellation of the 'Berber Deborah'" (after Deborah, the judge of ancient Israel). Julien believes that the Kahina's resistance to the Arabs was "nurtured, as it seems, by Berber patriotism and Jewish faith." On the other hand, the Encyclopedia Judaica concludes "her opposition to the Muslim Arabs was not religiously inspired; some authorities deny she was Jewish. The history of Kahina remains controversial."

What is known is that soon after the Arab general Hassan ibn al Numan took Carthage from the Byzantines, the Kahina's forces defeated him. Then, as during World War II, a single defeat in North Africa might lead to a retreat of hundreds of miles. Hassan retreated, probably all the way back to Egypt. The Kahina took Carthage and ruled most of Berber North Africa.
(..)
www.whoosh.org/issue85/klossner6.html

Nadat de islam in Noord-Afrika aanvankelijk voornamelijk verspreid was door bekeerde Berbers, voerden de Arabische moslims ook oorlog tegen de onbekeerde Berbers en voegden hun gebied toe aan het islamitische Arabische Rijk. Later waren het voornamelijk Berbers die Spanje veroverden nadat ze bekeerd waren
http://nl.wikipedia.org/wiki/Berbers


Marooko is "officieel" een "Islamitish " land (er is geen land op deze planeet waar de Islam echt dominant is ,net als vroeger in de tijd van het Khalifaat, ....)hoe je het ook wendt of keert ,al is de Islam daar ...zoek ...deze dubbelzinnigheid is moeilijk voor je te snappen = de kern van de locaal problematiek in "moslim_landen ", internationaal ....multiple_faced subject = Islam wordt gebruikt voor politiekedoeleinden ,net als die amazigh_beweging trouwens .....als ik dat allemaal wil gaan uitleggen ,dan ben ik morgen nog niet klaar!!!!

Joden,christenen ,... zijn er ook welkom ... hebben ook rechten (raadpleeg de geschiedenis van de glorie_tijd van islam...)... onder de Marokkaanse dictatuur, beter nog,het is algemeen bekend dat marokkaanse joden zelfs bevoorrecht zijn ,raapleeg de marokkaanse grondwet (in een artikel staat dat de , ...take a deep breath,: "...de persoon zelf van de koning van marokko staat ...GARANT ...voor de veiligheid ,welzijn ...en blablabla...van joden ..."...alsof die een bedreigde soort is......marokkaanse joden zijn wel machtig daar )...


Tijdens het kalifaat waren niet-moslims gewoon 2erangsburgers die stiekem hun geloof moesten uiten en meer belasting moesten betalen. Misschien was het 500 jaar geleden een vooruitsrevende situatie (in vergelijking met de racistische Europeanen), maar nu zou die situatie gezien worden als een keiharde apartheid!
Waarom noem je Marokko 'islamitisch' land? Dat is gewoon discriminatie.

Max Stirner
03-04-07, 13:51
Geplaatst door zouhri
Je vergelijkt appel met peren. Arabisch is geen imperialistsche taal. De berbers hebben vrijwillig de islam en de arabische taal omgearmerd. Er is helemaal geen incident geweest waarin berbers tegen de islam en of Arabisch zij gekeerd.


Je bent te goedgelovig denk ik. De geschiedenis wordt altijd opgetekend door de winnaar.

mark61
03-04-07, 17:28
Geplaatst door Max Stirner
Je bent te goedgelovig denk ik. De geschiedenis wordt altijd opgetekend door de winnaar.

Alleen al omdat Berbers sowieso bitter weinig opteken(d)en.

mark61
03-04-07, 19:00
Tis een feit dat de introductie van het nationalisme buiten West-Europa er alleen maar een groter zooitje van heeft gemaakt. Maar dat was waarschijnlijk onafwendbaar.

En als mensen elkaar niet de harses inslaan om godsdienst of nationaliteit, dan verzinnen ze echt wel een andere reden.

Het heeft niet zoveel zin om te bakkeleien over wie er Amazigh of Arabier is als je geen fatsoenlijke definitie van die begrippen kan geven.

En dat lukt nationalisten nooit. Genetisch is kul, dus wordt het in de praktijk taal of godsdienst. Maar mensen spreken vaak meer talen als moedertaal. Of spreken dezelfde taal, maar hebben een verschillende godsdienst. Of dezelfde godsdienst maar een verschillende taal. Mensen assimileren.

Dus wie het weet mag het zeggen.

Het meest praktische is om taalkundige minderheden vrolijk hun taal te laten spreken, hun liedjes te zingen en hun eigen voer te laten koken. Onderdrukking daarvan leidt alleen maar tot tegenreactie.

Het Koerdische nationalisme is in de jaren 60 van de 20e eeuw ontstaan aan de universiteiten in West-Turkije, waar Koerdische studenten werden volgeramd met Turks nationalisme. 'Ik houw van jouw' in het Koerdisch kwelen was en is een staatsbedreigende activiteit en er werd hard op los geknuppeld en gemarteld. Resultaat: de PKK, tienduizenden doden en ellende.

De light-versie daarvan zie je in Marokko.

Sallahddin
03-04-07, 19:42
Geplaatst door Julien
Ook voor Zouhri:
Kahina, queen of the berbers
http://www.whoosh.org/issue85/graphics/kahina-xwp03.jpg

The Berbers were the ancient indigenous people of North Africa west of Egypt. They were of many tribes, but they managed to maintain their culture, their Hamitic languages, and considerable military power during successive invasions of their land. North Africa was conquered by the Phoenicians (who became the Carthaginians), then the Romans, the Vandals (one of the Germanic tribes that destroyed the Roman Empire), the Byzantines, and finally the Arabs. Other foreigners, notably Greeks and Jews, also lived in ancient North Africa.

In the 7th century, the Berbers lived in uneasy peace with the Byzantines, who ruled the coastal cities of North Africa, after defeating the Vandals a century before. The ancient city of Carthage was the Byzantine capital in Africa. Some Berbers were Christians (with a notable tendency towards heresy), some were Jewish, and some adhered to their ancient polytheist religion. Before the end of the century the Byzantines were driven from Africa and the Berbers faced a new religion and a new invader.

At the time of the death of the Prophet Mohammed in 632, Muslims ruled only in Arabia. Only ten years later Arab Muslims had achieved one of the most spectacular conquests in history. They conquered Syria (635-636), Palestine (638-640), and Egypt (639-642) from the Byzantines and first Iraq (635-637) and then Persia itself (637-642) from the Persians. Wherever they went, most of the people soon became Muslims and (except in Persia) Arabic-speakers. The Arab Conquest changed the Middle East permanently.

In the 680s the Arabs swept across North Africa from Egypt to the Atlantic. The Byzantines clung to their coastal cities. The Muslim leader Oqba ibn Nafi reached the Atlantic in Morocco and, according to legend, rode into the sea and slashed at the water with his sword in frustration that there were no more lands to conquer.

On his return march in 683, Oqba was defeated and slain by the Berbers. The Arab Conquest paused for a decade but in 698 the Muslims finally took Carthage, evicting the Byzantine Christians completely from Africa. Now the conquerors faced their last and most stubborn enemy.

The Kahina's name is given variously as Dahiyah, Dahia, or Dhabba (Women in World History, v.8, p. 414.) The title Kahina meant Prophetess. The Encyclopedia Judaica (v. 10, p. 686) says that the term is derived from the Arabic "Kahin" ("soothsayer") and dismisses as error the idea that "Kahina" was derived from the Jewish term "Cohen".

The Encyclopedia Judaica notes that Arabic authors, notably the major 14th century historian Ibn-Khaldun, say that the Kahina and her tribe, the Jerawa of the Aures Mountains in eastern Algeria and Tunisia, were Jewish. Charles-André Julien, in his History of North Africa, notes that another writer gave the Kahina "the picturesque appellation of the 'Berber Deborah'" (after Deborah, the judge of ancient Israel). Julien believes that the Kahina's resistance to the Arabs was "nurtured, as it seems, by Berber patriotism and Jewish faith." On the other hand, the Encyclopedia Judaica concludes "her opposition to the Muslim Arabs was not religiously inspired; some authorities deny she was Jewish. The history of Kahina rem.

Geen tijd om alle je onzin te ontkrachten !!!

Native Americans & Australians were also the original inhabitants of theses two countries( let them try to take over those two countries .. :zwaai: ) ,het verschil is dat Islam geen colonisator was + behandelde mensen op een humaan manier, en ..."autochtonen" bekeerden zich vrijwillig om tot de islam .....weerstand van die berberse Kahina is maar een uitzondering op de regel ....nogmaals !!!!

Rifi Abdelkarim Al Khatabi bijv. ging de strijd aan met de Franse en Spaanse colonisators ,in naam van Islam ,Tarik Ibn Zaiad ,de berber , verooverde Spanje ,weer in naam van Islam .....

Ach....

P.S.: waar haal je die foto vandaan ,... :lol:

Encyclopedia JUDAICA ???...nou,dat zegt genoeg .... !!!! :schok:

Julien
03-04-07, 20:23
Geplaatst door Sallahddin
Geen tijd om alle je onzin te ontkrachten !!!
Je zou ook kunnen zeggen.. ik ben uitgeluld..


Native Americans & Australians were also the original inhabitants of theses two countries( let them try to take over those two countries .. :zwaai: ) ,het verschil is dat Islam geen colonisator was + behandelde mensen op een humaan manier, en ..."autochtonen" bekeerden zich vrijwillig om tot de islam .....weerstand van die berberse Kahina is maar een uitzondering op de regel ....nogmaals !!!!
Heel goed.. de Aboriginals en de Indianen en de Amazigh zijn met elkaar te vergelijken.. waarom? Zowel de Engelsen als de Arabieren waren kolonisators. Je geeft het zelf al onbewust toe, maar je weigert het te erkennen.
En de Arabieren onderdrukten wel degelijk andersdenkenden, wat ik al hierboven heb geschreven. Vooral als je het met nu wil vergelijken. De Europeanen waren wat intolerantie betreft natuurlijk wel een graad erger, maar dat betekent nog niet dat de Arabieren zulke lieve humane overgeersers waren. Dat is onzin.


Ach....

P.S.: waar haal je die foto vandaan ,... :lol:

Encyclopedia JUDAICA ???...nou,dat zegt genoeg .... !!!! :schok:
Ach..
die foto komt van ttp://www.whoosh.org/issue85/graphics/kahina-xwp03.jpg
dus hou je nou weer aan JUDAICA komt, is voor mij een grote vraag. Zie je misschien overal joden vliegen?? :hihi:
En dan nog.. tis maar een plaatje.
Over een waargebeurde geschiedenis die jij eerst ontkende.

Esse
03-04-07, 20:29
maar waar staat dat artikel dan?
in welke editie van het blad? de website heb ik wel gevonden.

moenna
03-04-07, 21:08
Geplaatst door mark61
Tis een feit dat de introductie van het nationalisme buiten West-Europa er alleen maar een groter zooitje van heeft gemaakt. Maar dat was waarschijnlijk onafwendbaar.

En als mensen elkaar niet de harses inslaan om godsdienst of nationaliteit, dan verzinnen ze echt wel een andere reden.

Het heeft niet zoveel zin om te bakkeleien over wie er Amazigh of Arabier is als je geen fatsoenlijke definitie van die begrippen kan geven.

En dat lukt nationalisten nooit. Genetisch is kul, dus wordt het in de praktijk taal of godsdienst. Maar mensen spreken vaak meer talen als moedertaal. Of spreken dezelfde taal, maar hebben een verschillende godsdienst. Of dezelfde godsdienst maar een verschillende taal. Mensen assimileren.

Dus wie het weet mag het zeggen.

Het meest praktische is om taalkundige minderheden vrolijk hun taal te laten spreken, hun liedjes te zingen en hun eigen voer te laten koken. Onderdrukking daarvan leidt alleen maar tot tegenreactie.


De light-versie daarvan zie je in Marokko.

Het meest frustrerende hieraan is dat Amazigh-nationalisten a la topicstarter er gewoon intrappen en de nationalistische ideologie omarmen alsof het een nieuwe godsdienst is. In plaats van blij te zijn met de vooruitgang die de echte Amazighbeweging heeft geboekt qua erkenning van de cultuur en taal, waarmee de emancipatie van de Imazighen met sprongen vooruit gegaan is en nu nog steeds meer vooruitgang boekt, lopen ze te zeuren over een Tamazgha en nog meer van die irreele eisen. Het lijken net feministen die overal een complot van de mannen zien maar hier zijn Arabieren en moslims de boosdoeners.

Ik dank de Arabieren voor hun komst met de islam: het meest waardevolle geschenk die hier op aarde gegeven kan worden (imo;)).

Dat mensen nog in de fabel geloven dat er zoiets zou bestaan als een pure ras. Een hele enge gedachte. Alleen al voor de komst van de Arabieren zijn er tig bevolkingen over de Imazighen heengegaan.

mark61
03-04-07, 21:58
Geplaatst door BiL@L
The definition of an Arab[1]

Firstly: Those whose language was Arabic.

Secondly: Those who were the children of Arabs.

Net wat ik zeg. Taal, iets met genen, en als dat niet lukt, dan maar nog wat vager. Iemand die ooit Arabier is geweest :rolleyes: Hoe zit het met Malta? Daar spreken ze een Arabisch dialect.

Enfin, het onzinnige punt van het nationalisme is dat al die lui beslist in 1 land moeten wonen onder uitsluiting van alle anderen.

Nooit vermoed dat onze rechtindeleermoslim toch gevoelig is voor nationalistische sentimenten. Das erg on-moslim hoor! :wijs:

azulay
04-04-07, 07:29
Geplaatst door moenna
Het meest frustrerende hieraan is dat Amazigh-nationalisten a la topicstarter er gewoon intrappen en de nationalistische ideologie omarmen alsof het een nieuwe godsdienst is. In plaats van blij te zijn met de vooruitgang die de echte Amazighbeweging heeft geboekt qua erkenning van de cultuur en taal, waarmee de emancipatie van de Imazighen met sprongen vooruit gegaan is en nu nog steeds meer vooruitgang boekt, lopen ze te zeuren over een Tamazgha en nog meer van die irreele eisen. Het lijken net feministen die overal een complot van de mannen zien maar hier zijn Arabieren en moslims de boosdoeners.

Ik dank de Arabieren voor hun komst met de islam: het meest waardevolle geschenk die hier op aarde gegeven kan worden (imo;)).

Dat mensen nog in de fabel geloven dat er zoiets zou bestaan als een pure ras. Een hele enge gedachte. Alleen al voor de komst van de Arabieren zijn er tig bevolkingen over de Imazighen heengegaan.

Wat is nationalisme in je ogen? Wat zijn Amazigh nationalisten? Je moet onderscheid maken tussen nationalisme en opkomen voor je legitieme rechten. Feit is dat de Imazighen zoals alle andere etniciteiten in de 21 van de zogenaamde Arabische landen onderdrukt en gediscrimeneerd worden op grond van hun ras en afkosmt. Want anders is het onmogelijk om de super Arabische natie te creeren, die er nooit zal komen. Sterket nog deze racistische ideologie heeft de Arabieren vernitiegd en ze 1000 jaar terug in de tijd geplaatst.

Kan je duidelijk aangeven waar het nationalisme bij Imazighen is? Kan je een concrete voorbeeld van een nationalistische Amazigh organisatie noemen? Mensen zoals jij verdedigen de onderderkking en racisme door dit soort achterhaalde retoriek. DNA onderzoek heeft uitgewezen dat degleijk de meerderheid van Noord Afrika van Amazigh afkomst (als ik straks thuis ben dan stuur je je het onderzoek), dus over dat onzin dat er geen pure ras bestaat moet je ophouden. Al is het zo dan zouden de mensen die zichzelf als Imazighen in Marokko zien het recht en de vrijheid hebben op hun culturele en taalkudige identiteit.


Alle Amazigh organisaties willen dit: Gelijke rechten en plichten voor iedereen die woont Marokko ongeacht ras, kleur of religie. Wat is hier nationalistisch aan? Ken jij EEN organisatie die een andere visie heeft?

Het zijn inderdaad de Arabieren die het Tamazight verboden zijn en niet de Chinezen. Waarom zou ik dat niet mogen noemen? Hun ideologie is gebaseerd op de Arabisch racistisch nationalisme (die pas door een islam geleerde vergeleken werd met het nazisme).

Wat betreft islam, Imazighen zijn daar niet tegen, dat kan ook niet want zijn zijn zelfs moslims. Sterker nog ze zijn de enige etniciteit die voor 99%moslim zijn geworden. ZIj zijn tegen de politieke islam die van islam een instrument hebben gemaakt om de Imazighen en tamazight te onderdrukken, want het Arabisch is de taal van alah en zijn mohammed.

moenna
04-04-07, 11:39
Geplaatst door azulay
Wat is nationalisme in je ogen? Wat zijn Amazigh nationalisten? Je moet onderscheid maken tussen nationalisme en opkomen voor je legitieme rechten. Feit is dat de Imazighen zoals alle andere etniciteiten in de 21 van de zogenaamde Arabische landen onderdrukt en gediscrimeneerd worden op grond van hun ras en afkosmt. Want anders is het onmogelijk om de super Arabische natie te creeren, die er nooit zal komen. Sterket nog deze racistische ideologie heeft de Arabieren vernitiegd en ze 1000 jaar terug in de tijd geplaatst.

Kan je duidelijk aangeven waar het nationalisme bij Imazighen is? Kan je een concrete voorbeeld van een nationalistische Amazigh organisatie noemen? Mensen zoals jij verdedigen de onderderkking en racisme door dit soort achterhaalde retoriek. DNA onderzoek heeft uitgewezen dat degleijk de meerderheid van Noord Afrika van Amazigh afkomst (als ik straks thuis ben dan stuur je je het onderzoek), dus over dat onzin dat er geen pure ras bestaat moet je ophouden. Al is het zo dan zouden de mensen die zichzelf als Imazighen in Marokko zien het recht en de vrijheid hebben op hun culturele en taalkudige identiteit.

Naast het eisen van een eigen staat (wat jij hier ontkent maar die wel degelijk bestaan)en je beroepen op psuedo-wetenschappers die beweren dat 95 % van de Marokkanen Amazigh zijn noem ik nationalistische neigingen.



Door te zeggen dat Marokko geen Arabisch land is, wat waar is want de meerderheid van het lkand is niet Arabisch, dan ben je niet racistisch of nationalistisch mar je noemt gewoon het beestje bij de naam. Zijn de fransne reacisten of nationalistisch als ze zeggen dat Frankrijk frans is? Wat zijn de Arabische Emiraten dan volgens jou? Indische landen? Maar ook andere uitspraken van jou, dienen niets meer of minder dan het onderscheid te benadrukken tussen Arabisch en Amazigh. Ik kies liever Marokkanen en een Marokkaans land. Ik ontken ook niet dat de Imazighen decennia lang onderdrukt werden, maar daar zit positieve beweging in. Het heeft geen zin om het onderscheid te benadrukken en constant de Arabieren belachelijk te maken



De Amazigh beweging is een democratische beweging die de mensen rechten verklaring als basis ziet. Het feit dat ze strijdt voor de erkenning van de Tamazight taal en cultuur tegen de racistische en onderdrukkende arabische minderheid maakt ze geen nazis of facisten. Het zijn legitieme en fundamentele rechten van ieder volk. Iedereen die dat ontkent is een grote racist en achterlijk. Je moet geen onzin verspreiden maar met concrete voorbeelden komen waaruit zal blijken dat de Amazigh beweging racistisch is. Je moet onderscheid maken tussen racisme en voor je rechten opkomen.

Voor je rechten opkomen absoluut prijzenswaardig, maar eerdere uitspraken en berichten van jou gaan imo net iets te ver, zoals:



Ten slotte het zijn jouw Arabische meesters die een taal en cultuur heben verklaard tot een vijand omdat ze zichzelf als de uitverkoren volk beschouwen en omdat ze het Arabisch als de taal van allah en zijn paradijs zien. Hoezo als vijand hebben verklaard? Elk land kiest een lingua franca, en als je de Marokkaanse geschiedenis kent dan weet je waarom dit een lange tijd het Arabisch en het Frans waren. Waarom ageer je niet tegen de Franse 'Berberpolitiek' die juist de spits op dreef hebben gezet. Arabieren en Imazighen konden vanaf de eerste migratiegolf (7e eeuw) prima samenwerken. Ze sloten coalities om het rijk te expanderen. Banu Hilal werden in de 11e eeuw door de Almohaden verwelkomd. Het waren broeders, want de banden van de ummah overstijgen etnische lijnen. De Fransen hebben er juist voor gezorgd dat ze elkaar als vijanden gingen zien, waar de Koningshuis na onafhankelijkheid nog een lange tijd in is blijven hangen, ja. Maar nogmaals hier zit beweging in. Taal en cultuur van de Imazighen worden officieel erkend en emancipatie heeft gewoon tijd nodig. klaar.

Bovendien gooi je alles op een hoop, door uitspraken als Arabisch is het taal van Allah (swt) en de Paradijs. Dit zijn dingen die je theologisch gezien niet eens kan zeggen. AstaghfirrakAllah. Vind je het gek dat je door dergelijke uitspraken niet meer serieus wordt genomen en belachelijk wordt gemaakt.


Als iemand zou moeten oplroeren dan zijn het de racistische woestijnratten.
Haha, waar wo(o)n(d)en de meeste Imazighen? Waarom beledigen?



Alle Amazigh organisaties willen dit: Gelijke rechten en plichten voor iedereen die woont Marokko ongeacht ras, kleur of religie. Wat is hier nationalistisch aan? Ken jij EEN organisatie die een andere visie heeft? Ja dit is al (iig in Marokko officieel) een feit. .


Het zijn inderdaad de Arabieren die het Tamazight verboden zijn en niet de Chinezen. Waarom zou ik dat niet mogen noemen? Hun ideologie is gebaseerd op de Arabisch racistisch nationalisme (die pas door een islam geleerde vergeleken werd met het nazisme).

Wat betreft islam, Imazighen zijn daar niet tegen, dat kan ook niet want zijn zijn zelfs moslims. Sterker nog ze zijn de enige etniciteit die voor 99%moslim zijn geworden. ZIj zijn tegen de politieke islam die van islam een instrument hebben gemaakt om de Imazighen en tamazight te onderdrukken, want het Arabisch is de taal van alah en zijn mohammed.

Nou fijn dat je iig erkent dat Imazighen grotendeels moslims zijn. Jij snapt toch wel dat je door dergelijke uitspraken jezelf belachelijk maakt. Imazighen waren in Marokko onderdrukt maar daar zit beweging in (ja ik val in herhaling), vnl dankzij de Amazighbeweging die met respect voor een ander en de islam streven naar hun rechten, maar niet door als een bezetene overal een complot van de Arabieren en moslims te zien.

Bovendien is het Arabisch nationalisme sinds de dood van Nasser zo goed als gemarginaliseerd. Kom niet met vb-en van kleine nationlistische groepen want die zijn verwaarloosbaar. Je strijdt tegen illusies.

azulay
04-04-07, 13:01
Geplaatst door moenna
Naast het eisen van een eigen staat (wat jij hier ontkent maar die wel degelijk bestaan)en je beroepen op psuedo-wetenschappers die beweren dat 95 % van de Marokkanen Amazigh zijn noem ik nationalistische neigingen.




Ik ken geen enkele amazigh organisatie die dat eist. Historici zijn het erover eens dat er nooit zoveel Arabieren kunnen zijn in het land als dat beweren. Misschien van identiteit maar zeker niet van ras. Dat zijn feiten.

Welke franse berber politiek heb je het over? Dat is retoriek en verzinsels van de Arabische racistische nationalisten. Het zij de Arabische nationalisten die na de onafhankelijkheid het Tamazight verboden hebben en uit de school verbannen. Noem concrete voorbeelden van franse berber politiek?? De dahir is ook nu blijkt een verzinsel van de nationalisten om hun racistisch beleid goed te keuren. Er bestaat niet eens zoiets dat Dahir Barbary heet... (dat is een ander discussie)

Dat romantische beeld waar je het over hebt is een goede bewijs van de vervalste gecschiedennis van de islam waar alles harmonisch en iedereen gelijk was. De echte geschiedennis laat overgines iets anders zien. Gelijk na de dood van Mohammed begonnen de oorlogen en de uitroeieng tussen moslims dat tot de dag van vandaag gaand zijn. De zogenaamde ummah onzin is en blijft een illusie, de realiteit zit anders in elkaar.
Bovendien gooi je alles op een hoop, door uitspraken als Arabisch is het taal van Allah (swt) en de Paradijs. Dit zijn dingen die je theologisch gezien niet eens kan zeggen. AstaghfirrakAllah. Vind je het gek dat je door dergelijke uitspraken niet meer serieus wordt genomen en belachelijk wordt gemaakt.


De mondjes maat erkenning van Imazighen is te danken aan de Amazigh beweging die steeds meer vrijheid krijgt en steeds groter wordt. De regering kan er niet omheen. Maar het is nog steeds in d ekinderschoenen en meer op papier. Drie simpele voorbeelden: Geen Amazigh media (zij zeggen dat aan het einde van dit jaar een amazigh tv kanaal opgericht zal worden), amazigh personen namen worden nog steeds verboden, Imazighen worden in de rechtbank bericht zonder dat ze eens weten waarom omdat Amazigh tolken verboden zijn...


De baath partij in Irak die net verwijderd is, de baath in Syrie zijn grote voorbeelden... Maar partijen als Istiklal en ichtiraki in MArokko hebben veel van nasser en baath overgenomen.. HEt is grappig van Istiklal is nu een campange opgestart tegen DDArija. Omdat er steeds meer stemmen gaan in MArokko die willen dat Ddarija meer ruimte krijgt in plaats van klassiek arabisch (die in Marokko niet op straat gesproken wordt). Dit is de kop op de voorpagina van Alalam (van istiklal van afgelopen zaterdag: De verraders en Koloniale vrienden willen de taal van allah verbieden maar we houden ons belofte aan hem (dit ging dus over Ddarija).

Shemharosh
04-04-07, 15:44
het is een overbekende feit dat het westerse imperialisme het arabische fascisme heeft gebaardt en grootgemaakt om zo controle te krijgen over veel volkeren.De Arabieren waren voor meer dan duizend jaar slaafjes van de turken geweest tot dat de Britten en de Fransen ze als pooiers hebben aangesteld sindsien is het bergafwaats gegegaan met iedereen die met ze te maken heeft gekregen.
wat is het probleem met het leren van Berbers?in mijn hele leven ben ik maar een arabier tegen gekomen die zijn best deed om Berbers te praten....een schande!!!

azulay
04-04-07, 21:47
Geplaatst door Shemharosh
het is een overbekende feit dat het westerse imperialisme het arabische fascisme heeft gebaardt en grootgemaakt om zo controle te krijgen over veel volkeren.De Arabieren waren voor meer dan duizend jaar slaafjes van de turken geweest tot dat de Britten en de Fransen ze als pooiers hebben aangesteld sindsien is het bergafwaats gegegaan met iedereen die met ze te maken heeft gekregen.
wat is het probleem met het leren van Berbers?in mijn hele leven ben ik maar een arabier tegen gekomen die zijn best deed om Berbers te praten....een schande!!!


Progenitor of Wars and Tyrannies: the Falsehood of Pan-Arabism
2 March 2007

The deep and hidden reason of the tyrannical oppression practiced throughout the Middle East is the imposition by France and England of pan-Arabic nationalist cliques that intend to dictatorially arabize the various peoples of the Middle East, who are - all - not Arabs.

To start with basic, we should stress the point that among the member-states of the so-called Arab League there is not a single one inhabited by Arab population. In this regard, the simple and single historical truth in this is that there are no Arabs at all. There are only ‘Arabic-speaking’ peoples having striking dissimilarities one from another, and they all have different past, different cultural backgrounds, different social and behavioural systems, different orientations and archetypes. Only failure is guaranteed in any attempt to shape up a ‘union’ among these so disparate elements and peoples.


het hele artikel:

http://www.north-of-africa.com/article.php3?id_article=159

moenna
04-04-07, 22:12
Geplaatst door azulay
Ik ken geen enkele amazigh organisatie die dat eist. Historici zijn het erover eens dat er nooit zoveel Arabieren kunnen zijn in het land als dat beweren. Misschien van identiteit maar zeker niet van ras. Dat zijn feiten.

Welke franse berber politiek heb je het over? Dat is retoriek en verzinsels van de Arabische racistische nationalisten. Het zij de Arabische nationalisten die na de onafhankelijkheid het Tamazight verboden hebben en uit de school verbannen. Noem concrete voorbeelden van franse berber politiek?? De dahir is ook nu blijkt een verzinsel van de nationalisten om hun racistisch beleid goed te keuren. Er bestaat niet eens zoiets dat Dahir Barbary heet... (dat is een ander discussie)
Er zijn drie immigratiegolven (7e, 11e, en ?e eeuw) geweest en daarna bleven de migranten nog komen die door de nieuwe Arabische bewoners werden overgebracht. Je kunt niet volhouden dat 95% berbers is. Schattingen schommelen rond de 50%. Je kunt ook niet volhouden dat er geen inter-etnische huwelijken werden voltrokken, juist in een tribale samenleving werd dat gebruikt om de banden met elkaar aan te halen. Maar daar gaat het hier niet om. De Franse berberpolitiek is geen mythe. De informatie, boeken die ik hierover gelezen heb zijn geschreven door westerse wetenschappers, waaronder D.Hart en Montagne, maar ook Obedijen. Ik weet niet op wie jij je baseert maar dergelijke uitspraken zijn allesbehalve serieus te nemen en ik verwijs ze dan ook naar het rijk der fabeltjes. Het gaat niet alleen om de Dahir, maar ook het speciale statuut die de Berbers kregen na de jaren '30 toen de Fransen de berbers nodig hadden om zich te verdedigen tegen het opbloeiend Arabisch nationalisme. Wat er zich in Marokko afspeelde is het klassieke vb van verdeel-en-heers.


Dat romantische beeld waar je het over hebt is een goede bewijs van de vervalste gecschiedennis van de islam waar alles harmonisch en iedereen gelijk was. De echte geschiedennis laat overgines iets anders zien. Gelijk na de dood van Mohammed begonnen de oorlogen en de uitroeieng tussen moslims dat tot de dag van vandaag gaand zijn. De zogenaamde ummah onzin is en blijft een illusie, de realiteit zit anders in elkaar. Ik heb nooit ontkent dat de umma niet altijd pais en vree heeft gekend. Het begon zelfs al vrij snel met de khawarij ttv Ali (ra) en Mu'awiya (ra). Dat is inherent aan de mens. Zodra mensen zich gaan organiseren komen er conflicten. Houthakkers tot makelaars..zodra ze zich gaan organiseren vallen ze alweer uiteen in splintergroeperingen. Zullen we het dan maar niet over de Berbers hebben? Is er bij ons wel eenheid en harmonie. Come on..Mensen die niet met elkaar mogen trouwen omdat hun voorouders toevallig net op een andere berg wonen.






De baath partij in Irak die net verwijderd is, de baath in Syrie zijn grote voorbeelden... Maar partijen als Istiklal en ichtiraki in MArokko hebben veel van nasser en baath overgenomen..
Deze Baath partijen zijn ontstaan uit het Arabisch nationalisme maar de Syrische BAathpartij is alleen nog in statuut Arabisch-nationalistisch, maar nationalistisch in actieve zin kan je het echt niet meer noemen.


HEt is grappig van Istiklal is nu een campange opgestart tegen DDArija. Omdat er steeds meer stemmen gaan in MArokko die willen dat Ddarija meer ruimte krijgt in plaats van klassiek arabisch (die in Marokko niet op straat gesproken wordt). Dit is de kop op de voorpagina van Alalam (van istiklal van afgelopen zaterdag: De verraders en Koloniale vrienden willen de taal van allah verbieden maar we houden ons belofte aan hem (dit ging dus over Ddarija). Nichane is toch een zusterblad van telquel die wel in het darija publiceren?

Qaiys
05-04-07, 05:54
Geplaatst door moenna
Er zijn drie immigratiegolven (7e, 11e, en ?e eeuw) geweest en daarna bleven de migranten nog komen die door de nieuwe Arabische bewoners werden overgebracht. Je kunt niet volhouden dat 95% berbers is. Schattingen schommelen rond de 50%. Je kunt ook niet volhouden dat er geen inter-etnische huwelijken werden voltrokken, juist in een tribale samenleving werd dat gebruikt om de banden met elkaar aan te halen.

Klinklare onzin. DNA onderzoeken wijzen het tegendeel uit. Het hoogste % dat de arabieren deel uitmaakten van Marokko is maximaal 5 % geweest. En dan was het merendeel niet eens echt arabieren maar meestal volkeren uit andere maghreblanden die eerder geislamiseerd waren.

Een woestijnland kan onmogelijk zoveel bevolking voeden dat zij minimaal 6.000 km verderop een zo grote deel kan uitmaken van de populatie. Vooral als je daarbij in ogenschouw neemt dat ze niet alleen naar Marokko gingen.

Vele DNA onderzoeken hebben dat al uitgewezen. Men heeft DNA onderzoeken verricht naar zogenaamde pure imazighen en naar gebieden waar de bevolking zich er op beroept dat zij afstammelingen zijn van de arabieren. Wat bleek uit dat onderzoek? Het verschil in DNA was nagenoeg minimaal, het enige verschil was dat diegenen die zich er op beroepen dat zij arabieren zijn, iets meer negroide DNA hadden.

Dat is ook begrijpelijk, dit zijn namelijk hoofdzakelijk imazighen die zich gemixed hebben met voormalige slaven en slavinnen die werkzaam waren voor de arabischtallige elite. En wat voor afkomst kiest zo een nakomeling? Natuurlijk de arabische identiteit. Maar feit blijft dat zijn DNA hoofdzakelijk imazighen DNA is.

Zelfs in Spanje en Portugal bestaat de bevolking afhankelijk van de regio uit 20 t/m +/- 40 % imazighen DNA. Hieruit kun je afleiden dat het hoofdzakelijk imazighen waren die in Andalusie waren. Het arabische DNA is nagenoeg afwezig in Spanje.

Qaiys
05-04-07, 06:00
Dit is voor de stomme sukkels uit Marokko (de zogenaamde arabistalligen en de tamazighttaligen) die hun geschiedenis niet kennen en nutteloze ruzies en discussies voeren die voornamelijk gestimuleerd worden door de europese kolonisten.

Een goed boek hierover, Imperial identities, stereotyping, Prejudice and race in Colonial Algeria van Patricia M. E. lorcin

En nog iets, de dictatuur in marokko heeft decenialang de activistische moslims gebruikt om de imazightalligen eronder te houden maar nu wordt de imazighidentiteit gebruikt om de moslims eronder te houden.

Verdeel en heerspolitiek ! Ken je geschiedenis, wees geen speelbal en hou op met deze bullshit.


Hoe westerlingen ons het liefst zien:

http://img168.imageshack.us/img168/8670/onthoofding2ga0.jpg


http://img246.imageshack.us/img246/5361/arabischevrouwbv3.jpg


http://www.mover.echoechoplus.com/maart2007/mr22%23035.jpg
lehnert & Landrock moorish boy gay postcard gay int


http://www.mover.echoechoplus.com/maart2007/mr31%23026.jpg
lehnert & Landrock semi nude boy postcard gay int


http://www.mover.echoechoplus.com/maart2007/mr31%23025.jpg
lehnert & Landrock semi nude moorish girl postcard


http://i16.ebayimg.com/01/i/000/95/e3/3cf0_3.JPG
Lehnert&Landrock YOUNG ARAB Vintage Nude RPPC Gay Int

azulay
05-04-07, 07:17
Geplaatst door Qaiys



Hoe westerlingen ons het liefst zien:

http://img168.imageshack.us/img168/8670/onthoofding2ga0.jpg





Als ik me niet vergis is dit een foto van Rifijnse strijders die door de bezitters opgepakt werden. In de Tijd dat Imazighen (in de Rif en het Zuiden) zwaar vochten tegen de bezitters, hadden de Arbische minderheid in Rabat en Fes een overeenkomst gesloten met dezelfde bezitters om bescherming te krijgen in ruil voor militaire bestuur van het land (alhimaya overeenkomst dat ondertekend is in ALgeciras en waar Abd elkrim een grote tegenstander cvan was). De fabeltjes dat Imazighen sympathie hebben met de kolonialisten zijn achterhaald. Het waren juist Imazighen die de bezitter verdreven, maar de Arabische minderheid die later aan de macht achtergelaten werd haar meesters was juist degenen die met de vijand hulde. ER is een boeke in Marokko verschenen met naam en toenaam van deze elitewaarvan de meeste behoren tot de zogenaamde AraboAndalus (gevluchten uit Andalucia) en waarvan de meeste toen al een buitenlandse paspoort hadden (van een van de meeste landen). Dit wordt ook vermeld in het boek. Zelfs de vlag van Marokko is een verzinsel van hum grote meester (lauytey), want de werkelijke vlag van Marokko had een andere kleur en had een ster met zes sterren (Een artikel hierover in telquel van januari).


De vraag blijft, wie zijn de echte kolonisten?

Julien
05-04-07, 09:33
Geplaatst door Qaiys
Hoe westerlingen ons het liefst zien:

http://img246.imageshack.us/img246/5361/arabischevrouwbv3.jpg


http://www.mover.echoechoplus.com/maart2007/mr22%23035.jpg
lehnert & Landrock moorish boy gay postcard gay int


http://www.mover.echoechoplus.com/maart2007/mr31%23026.jpg
lehnert & Landrock semi nude boy postcard gay int

http://www.mover.echoechoplus.com/maart2007/mr31%23025.jpg
lehnert & Landrock semi nude moorish girl postcard


http://i16.ebayimg.com/01/i/000/95/e3/3cf0_3.JPG
Lehnert&Landrock YOUNG ARAB Vintage Nude RPPC Gay Int

Ten eerste wat is er mis met deze foto's? Behalve dat ze uit een gay blad komen? (je bent gewoon aan het provoceren!)
Ten tweede, blijf niet in het verleden hangen. De kolonisatie van Marokko is nu al 50 jaar voorbij. Je kan niet alles wat fout gaat in de schoenen schuiven van de europeanen. En ik heb al eerder uitgelegd dat de Europeanen niet de enige kolonisators van Noord-Afrika zijn geweest.
En ten derde, iedereen heeft vooroordelen over iedereen. Als je in het Midden-Oosten vraagt hoe de mensen in het Westen zijn, krijg je ook de grootste onzin-verhalen. Dus doe niet alsof alleen europeanen onwetend zijn.

observer
05-04-07, 10:01
Geplaatst door Julien
Ten eerste wat is er mis met deze foto's? Behalve dat ze uit een gay blad komen? (je bent gewoon aan het provoceren!)
Ten tweede, blijf niet in het verleden hangen. De kolonisatie van Marokko is nu al 50 jaar voorbij. Je kan niet alles wat fout gaat in de schoenen schuiven van de europeanen. En ik heb al eerder uitgelegd dat de Europeanen niet de enige kolonisators van Noord-Afrika zijn geweest.
En ten derde, iedereen heeft vooroordelen over iedereen. Als je in het Midden-Oosten vraagt hoe de mensen in het Westen zijn, krijg je ook de grootste onzin-verhalen. Dus doe niet alsof alleen europeanen onwetend zijn. sterker nog zoals alle voormalige franse kolonieen was een dip te verwachten, komt door het franse systeem waarin de bestuurlijke macht exclusief frans was, maar zo'n dip duurt geen 50 jaar

moenna
05-04-07, 11:07
Geplaatst door Qaiys
Klinklare onzin. DNA onderzoeken wijzen het tegendeel uit. Het hoogste % dat de arabieren deel uitmaakten van Marokko is maximaal 5 % geweest. En dan was het merendeel niet eens echt arabieren maar meestal volkeren uit andere maghreblanden die eerder geislamiseerd waren.

Een woestijnland kan onmogelijk zoveel bevolking voeden dat zij minimaal 6.000 km verderop een zo grote deel kan uitmaken van de populatie. Vooral als je daarbij in ogenschouw neemt dat ze niet alleen naar Marokko gingen.

Vele DNA onderzoeken hebben dat al uitgewezen. Men heeft DNA onderzoeken verricht naar zogenaamde pure imazighen en naar gebieden waar de bevolking zich er op beroept dat zij afstammelingen zijn van de arabieren. Wat bleek uit dat onderzoek? Het verschil in DNA was nagenoeg minimaal, het enige verschil was dat diegenen die zich er op beroepen dat zij arabieren zijn, iets meer negroide DNA hadden.

Dat is ook begrijpelijk, dit zijn namelijk hoofdzakelijk imazighen die zich gemixed hebben met voormalige slaven en slavinnen die werkzaam waren voor de arabischtallige elite. En wat voor afkomst kiest zo een nakomeling? Natuurlijk de arabische identiteit. Maar feit blijft dat zijn DNA hoofdzakelijk imazighen DNA is.

Zelfs in Spanje en Portugal bestaat de bevolking afhankelijk van de regio uit 20 t/m +/- 40 % imazighen DNA. Hieruit kun je afleiden dat het hoofdzakelijk imazighen waren die in Andalusie waren. Het arabische DNA is nagenoeg afwezig in Spanje.

Nou ja prima, als nieuw DNA onderzoek dat heeft bewezen, dan zal dat wel zo zijn. En dus? Vergis je niet, ik vind het behoud van taal, cultuur en identiteit van Imazighen absoluut waardevol en belangrijk, maar moet dat op dit niveau gevoerd worden. Wie heeft de meeste Amazigh-genen en te pas en te onpas roepen dat je onderdrukt wordt, bla bla. Het strijden voor je rechten en emancipatie voltrekt zich ook wel zonder constant complotten te bedenken waarin de Arabieren (of Arabisch-taligen) en de islam als de vijanden worden gezien. Precies zoals 'het westen' graag ziet. Alles wat als tegenpool van 'de islam' of moslims gebruikt kan worden, moet zoveel mogelijk uitgebuit en gestimuleerd worden. Idd verdeel en heers. WE moeten daar boven staan, punt.

Qaiys
05-04-07, 11:52
Geplaatst door moenna
Nou ja prima, als nieuw DNA onderzoek dat heeft bewezen, dan zal dat wel zo zijn. En dus? Vergis je niet, ik vind het behoud van taal, cultuur en identiteit van Imazighen absoluut waardevol en belangrijk, maar moet dat op dit niveau gevoerd worden. Wie heeft de meeste Amazigh-genen en te pas en te onpas roepen dat je onderdrukt wordt, bla bla. Het strijden voor je rechten en emancipatie voltrekt zich ook wel zonder constant complotten te bedenken waarin de Arabieren (of Arabisch-taligen) en de islam als de vijanden worden gezien. Precies zoals 'het westen' graag ziet. Alles wat als tegenpool van 'de islam' of moslims gebruikt kan worden, moet zoveel mogelijk uitgebuit en gestimuleerd worden. Idd verdeel en heers. WE moeten daar boven staan, punt.

Dat die domme tamazighttallige imazighen en arabischtallige imazighen bestaan staat buiten kijf, daarom moeten zij beiden bestreden worden met kennis en feiten. De westerlingen zien niet eens het verschil tussen een Turk en Marokkaan, laat staan tussen een amazightallige en een arabischtallige. Voor hun zijn we allen één pot nat die eronder gehouden moeten worden. Kijk maar hoe ze hier handwrijvend als scrooge staan te kwijlen.

Ik heb een hekel aan de arabischtallige Imazighen die neerkijken op de tamazightalligen en hun als dom beschouwen en bij het minste geringste schreeuwen dat de taal van de Koran het arabisch is en je nooit een goede moslim kunt zijn als je geen arabisch spreekt.

Dat geldt evenzo voor de tamazighttalige imazighen (wat overigens een kleine minderheid is) omdat zij door hun houding de andere Marokkaanse Imazighen die minder weten van hun geschiedenis en afkomst van zich vervreemden en afstoten. Ze zorgen juist door hun houding dat de rest van de Marokkanen niets met de Imazighen cultuur en afkomst te maken willen hebben.

Deze kleine minderheid is vaak geen moslim, ze haten juist de islam en besteden hun tijd door als salonimazighen in bars en cafes waar ze zich klemzuipen. Als Abdelkrim El Khattabi dit zou weten zou hij zich in zijn graf omdraaien.

Alhoewel de Imazighen van de Rif vaak overtroffen werden in aantal en vaak aangevallen zijn, hebben ze zich nog nooit onderworpen voor de komst van de Spanjaarden. Trotse, dappere, harde moeilijke, zich zelf noemende Imazighen''Het volk'', verkozen liever de dood dan buitenlandse overheersing.

Sir John Drummon-Hay, Britse minister in Tanger tijdens de laatste helft van de 19de eeuw, zei over deze stammen:''Ze zijn wild en wetteloos, maar de meest rasechte sportmannen, en in staat om tot grote prestaties en toeweiding te kunnen komen. En een anonieme engelsman schreef in de Tangier Gazette in 1905, zei:''Pathetisch als dat het op het mischien lijkt, er is geen man van de Rif tot aan de Atlas die niet gelooft dat hij en zijn broeders, gewapend met roestige remmingtons (geweren) en honderd windingen met kogels, niet op zouden kunnen tegen elke leger in de wereld die zich tegen hen keert.

Deze 500.000 mensen bestaande uit geharde moelijke vlaktebewoners en bergbewoners geloven, ook, in een God...en eerlijk gezegd zoals wij in geld, onze marine, en in andere tasbare zaken geloven.......een God die vecht voor de Islam. En zij achten het verdienen van een plaats in de hemel door te sterven in een heilige oorlog hoger dan het toegeven aan een interventie in de zaken van de Islam

Een Noord-Afrikaanse spreekwoord spreekt van: De Tunesier is een vrouw, de Algerijn is een man, en de Marokkaan is een leeuw. Je zou, eenmaal ontwaakt, aan toe kunnen voegen dat de Marokkaanse Imazighen bijzonder gevaarlijke leeuwen zijn.

Dit is het volk waarmee de Spanjaarden en eventueel Frankrijk mee te maken zullen hebben. Het is met zekerheid te zeggen dat geen ene imperialistische of koloniale mogendheid ergens in de wereld ooit met zo een formidabelere tegenstander slaags is geraakt dan de Imazighen van de Rif.

REBELS IN THE RIF: ABD EL KRIM AND THE RIF REBELLION. Author: Woolman, David S.
Stanford, CA: Stanford Univ. Press, 1968, 1st edition

Max Stirner
05-04-07, 12:22
Geplaatst door Qaiys
De westerlingen zien niet eens het verschil tussen een Turk en Marokkaan, laat staan tussen een amazightallige en een arabischtallige. Voor hun zijn we allen één pot nat die eronder gehouden moeten worden.



Beetje onnozel om anderen iets te verwijten waar jeje, in dezelfde zin nota bene, ook schuldig aan maakt.

azulay
05-04-07, 12:52
De westerlingen zien niet eens het verschil tussen een Turk en Marokkaan, laat staan tussen een amazightallige en een arabischtallige

Dat is misschien wel zo maar dat heeft niets met de kern van de zaak te maken. Dit moet geen aanleiding zijn om de Imazighen te beschuldigen van flirten met de kolonialisten (in feite zijn Imazighen de enige die dar tegen vochten) door een regime dat zich op Arabisch nationalistisch ideologie baseert.

Qaiys
05-04-07, 13:01
Geplaatst door azulay
De westerlingen zien niet eens het verschil tussen een Turk en Marokkaan, laat staan tussen een amazightallige en een arabischtallige

Dat is misschien wel zo maar dat heeft niets met de kern van de zaak te maken. Dit moet geen aanleiding zijn om de Imazighen te beschuldigen van flirten met de kolonialisten (in feite zijn Imazighen de enige die dar tegen vochten) door een regime dat zich op Arabisch nationalistisch ideologie baseert.

Flikker op met je gehuil, ik ben zelf volbloed amazigh. Ik beschuldig nergens de imazighen dat ze flirten met de kolonialisten. De enige die flrteren met de kolonialisten is de zeer kleine zogenaamde moderne minderheid van de verwende anti-islam imazighen die zich bezighouden met vergaderen in cafes, zich zelf klemzuipen en haatzaaien tussen de marokkanen zoals jij onze fervente arabieren basher en daarvoor zelfs de zionisten steunt en de islam bestrijdt.

Als Abdelkrim El Khatabi nog leefde zou hij je persoonlijk kielhalen voor het misbruiken van onze identiteit.

mark61
05-04-07, 13:36
Geplaatst door Qaiys
Voor hun zijn we allen één pot nat die eronder gehouden moeten worden. Kijk maar hoe ze hier handwrijvend als scrooge staan te kwijlen.

Gaat het nog met je achtervolgingswaanzin? Wie zie je hier wat doen?

Qaiys
05-04-07, 13:39
Geplaatst door mark61
Gaat het nog met je achtervolgingswaanzin? Wie zie je hier wat doen?

Nog steeds je trauma niet verwerkt? Wil die Zwarte Schaap maar niet uit je hoofd verdwijnen?

naam
05-04-07, 14:07
Geplaatst door Qaiys
Nog steeds je trauma niet verwerkt? Wil die Zwarte Schaap maar niet uit je hoofd verdwijnen?


Qaiys, volgens mij ben jij de ultieme Hollander onder de Hollanders.
Kankeren, kankeren en nog eens kankeren over wat iedereen anders verkeerd doet.

Je kent ze wel die mensen die zeggen dat het de schuld van de buitenlanders is dat ze geen baan kunnen krijgen en dat vluchtelingen wel meteen een huis krijgen als ze in Nederland zijn aangekomen.

Niet nog meer assimileren hoor. :knipoog:

Qaiys
05-04-07, 14:19
Geplaatst door naam
Qaiys, volgens mij ben jij de ultieme Hollander onder de Hollanders.
Kankeren, kankeren en nog eens kankeren over wat iedereen anders verkeerd doet.

Je kent ze wel die mensen die zeggen dat het de schuld van de buitenlanders is dat ze geen baan kunnen krijgen en dat vluchtelingen wel meteen een huis krijgen als ze in Nederland zijn aangekomen.

Niet nog meer assimileren hoor. :knipoog:

:hihi: Je bent de eerste die me vandaag laat lachen.

naam
05-04-07, 14:53
Geplaatst door Qaiys
:hihi: Je bent de eerste die me vandaag laat lachen.

Mooi. :student:

Shemharosh
05-04-07, 16:48
Geplaatst door Qaiys
Flikker op met je gehuil, ik ben zelf volbloed amazigh. Ik beschuldig nergens de imazighen dat ze flirten met de kolonialisten. De enige die flrteren met de kolonialisten is de zeer kleine zogenaamde moderne minderheid van de verwende anti-islam imazighen die zich bezighouden met vergaderen in cafes, zich zelf klemzuipen en haatzaaien tussen de marokkanen zoals jij onze fervente arabieren basher en daarvoor zelfs de zionisten steunt en de islam bestrijdt.

Als Abdelkrim El Khatabi nog leefde zou hij je persoonlijk kielhalen voor het misbruiken van onze identiteit.

Nou nou....Als ik het niet mis heb komt de meerderheid van de middenklasse en is de meerderheid van de studenten op universiteiten uit Sous,Rif en het Zuid Oosten van Marokko...behalve de hoge scholen van de elite waar van ze geweerd worden:studies voor en beroepen als Arts,Ingenieur of Piloot zijn "verboden"voor een Berber uit de bergen om te volgen of om uit te oefennen!!!!...dat recht is voorbehouden aan de elites van Fez en hun bondgenoten....bijna al het "eerlijke" geld dat verdient wordt,wordt door ons verdient...Kijk maar naar steden als Casablanca en Marakech waar "alle"zaken zoals winkels,cafe's en klein en middelgrote bedrijven in bezit zijn van de Berbers.De "Arabieren" moeten het hebben van het "publieke" sector daarom zijn het over het algemeen rovers,oplichters en dieven...sorry...politieagenten en ambtenaren...ook wat veiligheid en gastvrijheid betreft:de Berbers hebben die naam gewoon.sommige "Arabieren" noemen dat domme naiefiteit.De Berber heeft nog steeds het imago van de naief hardwerkende betrouwbaarheid....daarom moeten we het zo houden en niet gaan"verarabiseren" anders gaan we ook op mensen neerkijken en ze proberen op te lichten met gebakken lucht om later op ze te parasiteren zoals velen nu uit wanhoop doen.....de spook van ieder marokaan is een zwakke gefrustreerde en brainwashde dolle hond als Mohammed B of die ondankbare gekken van Madrid die op een gegeven moment geen onderscheid meer konden maken tussen goed en kwaad.....mag god ons van hun hondsedolheid beschermen en behoeden!...zeg Amien!!

Sallahddin
05-04-07, 21:01
Geplaatst door Julien
Ook voor Zouhri:



The encyclopedia Judaica notes that Arabic authors, notably the major 14th century historian Ibn-Khaldun, say that the Kahina and her tribe, the Jerawa of the Aures Mountains in eastern Algeria and Tunisia, were Jewish. Charles-André Julien, in his History of North Africa, notes that another writer gave the Kahina "the picturesque appellation of the 'Berber Deborah'" (after Deborah, the judge of ancient Israel). Julien believes that the Kahina's resistance to the Arabs was "nurtured, as it seems, by Berber patriotism and Jewish faith." On the other hand, the Encyclopedia Judaica concludes "her opposition to the Muslim Arabs was not religiously inspired; some authorities deny she was Jewish. The history of Kahina remains controversial."


.

Encyclopedia Judaica .....

Weet je niet meer wat je schrijft????

moenna
05-04-07, 22:39
Geplaatst door Qaiys
De enige die flrteren met de kolonialisten is de zeer kleine zogenaamde moderne minderheid van de verwende anti-islam imazighen die zich bezighouden met vergaderen in cafes, zich zelf klemzuipen en haatzaaien tussen de marokkanen (...)

Exact. Deze trend zie je de laatste jaren steeds meer, niet alleen in Ma maar ook in NL. Als er in welk medium dan ook gesproken wordt over moslims en berbers, dan gaat het niet over moslims en berbers, maar over de radicale moslims vs seculiere berbers. Het onderscheid extra benadrukkend en voortborduren op angst. Boodschap is evident. Obv angst de politieke kaarten spelen. Terwijl de Marokkanen in o.a. de Rif en de Souss juist een positieve inhaalslag aan het maken zijn mbt het islamitische bewustzijn.

zouhri
05-04-07, 22:48
Geplaatst door Julien
Niet waar. Er waren Berberse groeperingen die zich verzetten tegen de islam en het Arabisch. Als ik tijd heb zal ik wel ff wat gaan googelen.
En waarom noem je Arabisch geen imperialistische taal en het Frans wel? Omdat je het misschien niet wil horen?
Frans is ook niet opgelegd aan de bevolking met een mes tegen de keel, maar het is wel 1 van de 3 talen van Marokko (nog steeds).
Maar net als het Arabisch is Frans een buitenlandse taal door buitenlanders gebracht.

Ik wil alles horen en iedereen is vrij om zijn/haar mening te uiten. Frans is inderdaad opgelegd met een mes tegen de keel en nog steeds. Je hoeft alleen maar te kijken naar de reactie van de Fransen paar jaren geleden toen een onderwijscommissie in Marokko heeft voorgesteld om Englisch vanaf de groep 8 te laten doceren.

azulay
06-04-07, 07:11
Geplaatst door zouhri
Ik wil alles horen en iedereen is vrij om zijn/haar mening te uiten. Frans is inderdaad opgelegd met een mes tegen de keel en nog steeds. Je hoeft alleen maar te kijken naar de reactie van de Fransen paar jaren geleden toen een onderwijscommissie in Marokko heeft voorgesteld om Englisch vanaf de groep 8 te laten doceren.

Dat is opeglegd door de mensen die mij het Arabisch opgelegd hebben. Mijn taal was verboden omdat ik Arabisch moest leren, maar deze elite sprak zelfs thuis Frans en stuurde haar kinderen naar Franse scholen.

Persooonlijk heb ik geen problemen met een taal. Ik denk dat het in het belang van het land zal zijn om naast Tamazight en Arabisch ook Frans en andere talen te onderwijzen.

azulay
06-04-07, 07:11
Geplaatst door zouhri
Ik wil alles horen en iedereen is vrij om zijn/haar mening te uiten. Frans is inderdaad opgelegd met een mes tegen de keel en nog steeds. Je hoeft alleen maar te kijken naar de reactie van de Fransen paar jaren geleden toen een onderwijscommissie in Marokko heeft voorgesteld om Englisch vanaf de groep 8 te laten doceren.

Dat is opeglegd door de mensen die mij het Arabisch opgelegd hebben. Mijn taal was verboden omdat ik Arabisch moest leren, maar deze elite sprak zelfs thuis Frans en stuurde haar kinderen naar Franse scholen.

Persooonlijk heb ik geen problemen met een taal. Ik denk dat het in het belang van het land zal zijn om naast Tamazight en Arabisch ook Frans en andere talen te onderwijzen.

azulay
06-04-07, 07:38
Geplaatst door Qaiys
Flikker op met je gehuil, ik ben zelf volbloed amazigh. Ik beschuldig nergens de imazighen dat ze flirten met de kolonialisten. De enige die flrteren met de kolonialisten is de zeer kleine zogenaamde moderne minderheid van de verwende anti-islam imazighen die zich bezighouden met vergaderen in cafes, zich zelf klemzuipen en haatzaaien tussen de marokkanen zoals jij onze fervente arabieren basher en daarvoor zelfs de zionisten steunt en de islam bestrijdt.

Als Abdelkrim El Khatabi nog leefde zou hij je persoonlijk kielhalen voor het misbruiken van onze identiteit.

Volgens mij is het drank gebruik bij Imazighen vele malen minder dan bij andere moslims. De onzin die je hier boven verspreidt is weer retoriek van de bovenste plank. Maar al zou het zo dan is het nog steeds de persoonlijke keuze en vrijheid van de betrokkenen. Jij, met je heiligheidswaanzin, moet niet denken dat je kunt bepalen wat de mensen wel en niet mogen doen. Dat gebeurt alleen in dictatuur en shria landen dat de regering bepaalt hoe iemand moet leven.

IK steun de zionisten zeker niet, maar ik sta niet automatisch achter bepaalde bewegingen omdat ze Arabieren zijn. IK baseer mijn oordeel op mijn persoonlijke overtuiging. IK ben ook geen Arabieren basher maar lever kritiek op Arabische racisme en onderdrukking. En ik kom uit voor mijn legitieme rechten. IK bestrijd de islam niet maar lever kritiek op bepaalde punten waar ik het als beschaafde mens niet mee eens kan zijn. Cheppih zei geisteren daarover nog dat je het niet letterlijk moet opvatten. IK bestrijd hier de waanzin van mensen zoals jij die dat zo zien. Niet de islam want ik ben zelf moslim.

IK heb al 10 jaar geen druppel alcohol gedronken, maar al zou het zo zijn dat moet het geen criteriaum zijn om iemand te beoordelen. Maar met je heilige waanzin is dat natuurlijke belangrijker.

Reageer nu eens inhoudelijk en komt niet met dit soort onrelevant retoriek. Maar dat siert wel je achterlijkheid...