PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Balkenende handelt net als Saddam’



Qaiys
03-04-07, 00:56
‘Balkenende handelt net als Saddam’

Door RAYMOND VERMEULEN

DEN HAAG - Waar voor de Amerikanen de oorlog in Irak lijkt uit te lopen op een nachtmerrie, dreigt voor premier Balkenende een parlementaire variant.

Er komt maar geen einde aan de roep om een onderzoek naar de besluitvorming die leidde tot de Nederlandse ‘politieke steun’ aan de oorlog.

De Tweede Kamer debatteert morgen voor de zoveelste maal over de zaak. Maar SP-Kamerlid Harry van Bommel, de meest vasthoudende voorvechter van een Irak-studie, heeft er nog geen genoeg van. „Wat mij betreft beginnen we morgen met een onderzoek. Linksom of rechtsom zal dat onderzoek er komen. Want de situatie blijft onbevredigend zolang er geen documenten openbaar worden. Ik begrijp dat je informatie van buitenlandse inlichtingendiensten niet kunt vrijgeven. Maar er is genoeg dat je wel kunt melden.’’

Tot het aantreden van het kabinet had Van Bommel een trouwe bondgenoot in de PvdA. Die steun is weggevallen. „De belangrijkste afspraak van de formatie staat niet in het regeerakkoord,” zegt Van Bommel. De PvdA gaf het gewilde Irak-onderzoek weg in de onderhandelingen. „Tichelaar gaf in de Kamer toe: dit is de prijs die we hebben moeten betalen en dat doet pijn. Met andere woorden: de PvdA heeft een van de belangrijkste rechten van de Kamer ingeleverd voor het pluche.”

Toch blijft Van Bommel geloven dat hij de PvdA toch kan losweken van de afspraak. „Dan moeten er wel nieuwe feiten op tafel komen. De smoking gun is nog niet gevonden. Daarom roep ik iedereen op bij Defensie, bij ministeries, ook afgezwaaide militaiten, antwoord te geven op onze vragen. Er zijn militairen die dingen weten die wij niet mogen weten. Je zult toch maar worden opgezadeld met zo’n geheim. Als de PvdA op dit moment akkoord gaat met een onderzoek, blazen ze het kabinet op. Maar als er hard bewijs is en ze steunen een onderzoek, dan blazen ze het kabinet ook op, maar hoeft het niet slecht voor ze uit te pakken.”

Gisteren nog stuurde het kabinet een brief naar de Kamer waarin actieve Nederlandse betrokkendheid bij de oorlog werd ontkend. Radio- en tv-programma’s die daar de afgelopen weken over berichtten, hebben onder meer ‘selectief geciteerd’, betogen de ministers Verhagen (Buitenlandse zaken) en Van Middelkoop (Defensie). Hun stelling blijft: Nederland heeft besloten politieke steun aan de inval te verlenen omdat Saddam keer op keer VN-resoluties aan zijn laars lapte die hem verplichtten aan te tonen dat hij geen massavernietigingswapens had.

Van Bommel is niet overtuigd. „Dit is geen zaak om mensen te vertrouwen op hun mooie blauwe of bruine ogen. Je kunt de opstelling van Balkenende vergelijken met de kwestie van de massavernietigingswapens zelf. Er ligt een beschuldiging en dan kom je niet weg met alleen te zeggen: het is niet zo. Net zoals Saddam moest bewijzen dat hij niks had, zal het kabinet met tegenbewijzen moeten komen. En in dit geval is het nog ergerlijker, want het kabinet heeft in dit geval wél de documenten die alles duidelijk kunnen maken. Maar in plaats daarvan komt het steeds weer met de bekende antwoorden. Ik heb hier een boekje Hoe om te gaan met lastige mensen. Daar noemen ze dat de techniek van de kapotte grammofoonplaat. Steeds hetzelfde blijven herhalen.”

„Gesteld dat het deugt, dat er geen actieve Nederlandse bijdrage was en dat ze echt goed hebben afgewogen of ze steun moesten verlenen. Dan maakt het kabinet het zich wel ontzettend moeilijk met deze werkwijze. Juist als het niks te verbergen heeft, kunnen de dossiers open. Van je eigen geschiedenis, van je afwegingen, kun je leren. Het gaat om waarheidsvinding, maar het gaat uiteindelijk ook over het vertrouwen van de burgers in de politiek.”

http://www.ad.nl/binnenland/article1241831.ece

Hawa
03-04-07, 14:23
Het is maar goed dat hier kamervragen over komen. Nederland heeft zich duidelijk misdragen in die Bush hype.
Ik heb ook veel vragen.
Voor de elfde september ging het goed met de Nederlandse bevolking,ook hier op Maroc.nl. Iedereen was vrolijk en blij. We waren volgens mij gelukkig met iedereen.
Tot dat die bom viel(die vliegtuigen). Die elfde september....
Maar voor Bush was dit een Pearl Harbor. Een issue om de boel te redden,omzichzelf te gaan redden,en BIn laden, is gewoon een pion,in hun eigen doelstellingsdrama..Voor ons,dan maaar tegen ons....
Resoluties, die boycotten Amerikaanse doelstellingen. Dus! We gaan ervoor. We gaan zo en zo voor die inval in Irak.
De elfde september,was een geweldige uitkomst. Tegen terreur, kruistochten beginnen, de terreur van christelijke fudamentalisten tegen,anderen,tegen iedereen,die maar anders denkt...
Deze oorlog, is al van te voren vastgelegd,vooral die oorlog in Afghanistan,gepland op de 7e oktober van diezelfde jaar.
Bush wilde kostte wat het kost, een inval doen in Afghanistan.....
De olie! De pijpleidingen die werden beschermd,de bevolking werd niet beschermd,die werden uitgemoord,door de Noordelijke Alliantie,ook Massoud werd twee dagen van te voren vermooord, en toen die inval in het world Trate..
Bush wilde zonder die VN-resoluties gewoon zijn gang gaaan(ja dat is Saddam twee).
Telefoontjes plegen met staten zoals Nederland, die wel koers gingen varen,zoals Amerika het wilde. Met hun manipulatieve zogenaamde fotoos van chemische wapens depoos.(misbruik maken van mensen die onderzoek doen,fotoos maken, en daar vanuit conclusies gaan trekken dat Irak geen enkele resolutie nastreeft....
Lekker makkelijk.
Nederland is schuldig aan onrechtmatige inval,zich beschikbaar stellen in grondtroepen, tanks, F16,en andere ondersteuningen.
Ik herinner mij nog wel, dat vanuit onze zeehaven,zeg maar,in Groningen, Delfzijl,nogal wat afweergeschut werd verscheept...
De oorlog die begonnen scheen te zijn, tegen terror....
IK wil weleens weten waarom, Nederland zijn fiat heeft gegeven,is dat Economische belang?
Ik denk het wel. In Afghanistan zijn de bakens allang gezet, om die pijpleidingen te beschermen, de olie,die gigantische olie hype, waarin Amerika,Saoedie Arabie,Frankrijk,en Engeland belangen bij hebben.
Eerst gingen die Amerikanen met de Talibaan overleggen,vechten tegen de Russen,er werden jonge jongens geronseld voor de heilge oorlog,Mujahedeen,gefinancierd door Saoed

ie,door pakistan,alles onder democratische strekkingen vanuit Amerika.

De Pakistaanse gehweime dienst is mede gefinacierd door de CIA.
Op het moment van die aanslagen van het Centrum(WTC) werd er overleg gepleegd met een voormalig heim agent van de ICI,Pakistaans agent...
En Bin laden is nooit gepakt,die interesseert BUsh niet. Die kreeg een vrijbrief, die kon vluchten met honderd tallen uit Kabul.
Amerika heeft volgens mij in die Abu Graib alleen maar mujhadeen strijders laten oppakken,die worden gestraft,wat een hersenspoeling zeg?
Amerika,onder leiding van dictator Bus en consorten heeft Nederland zich laten misleiden, of is het met voorbedachte rade!!
Wat weet men af van die missie van de olie wel niet af?
En ik ben boos, heel erg boos, dat de politiek ons burgers heeft laten misleidden, en dat we met zijn allen niet meer met zijn allen kiunnen zijn...
De een loopt nu met een hoofdoek, de andere wil geen hand meer geven, de imams mogen niet meer zegggen wat ze denken......
Maar in Amerika mogen de christelijke fundamentalisten alles maar verkondigen,zelfs ze mogen je uitsluitten en boycotten,vanwege je woord tegen de hunne...
Is de bijbel toch de broedplaats,vanwege het feit, dat daar in geschreven wordt dat in het midden-oosten de ooorlog begint....
Laten we wel zijn, en logisch gaan denken, wat heeft die christelijke bende samen met die joodse bende voor woorden nodig om hier in Nederland ook de vlam in de pan doen slaan.
En dat is in mijn ogen het kwade punt....Het kwaaad van God(sorry god,jij bent niet slecht maar die lieden die je altijd maar weer gebruiken in een stijdt die niet aan god is).
En maar jammeren dat islam er niet bijhoort..
Wat is dit voor geloof die christelijke geloof...
Plunderen....Olie pijpleidingen beschermen.....Vazallen neerzetten,zoals verleden ook heeft aangetoond, in Vietnam,in Mexico, in Afrika,en noem Europa er nog maar even bovenop...Hilter.....?
De joden....Het slachtofferrol.....
Waren de Afrikanen ook niet in oorlog tegen fascisme,opgelegd door koloniale landen,
Wie zijn potverdikkeme nu die slachtoffers?
Wij dus!
Als burgers in Nederland, waar de politiek het laar afweten, en niet achterom wil gaan kijken.
Niet achterom gaan kijken in geschiedenis......
Is het ergste wat ik ooit heb gehoord als mens als individu, als vrouw, alas moeder,
Schaam je diep Nederland...el;ke dag worden er in Irak kinderen vrouwen mensen van vlees en bloed afgeslacht....en zeg niet dat dit sektarisch is...dat maken jullie ervan.....
Doe iets, en ook aan Palestina,
JUllie zijn zogenaamde christenen, maar je denkt niet, je denkt als een hypocriet.......Een zotte,met een vrijbrief aan ons,waarden en normen?
Ik heb geen norm, en helemaal al geen waarde aAN JULLIE HYPOCRIETE GEMEKKER......ALS ER GOD IS DAN MOET DIE GOD JULLIE WELEENS ZWAAR GAAN STRAFFEN..... Stelletje Geitebreiers,noujazeg,stelletje niets nutten......

mulan
03-04-07, 15:13
Iedereen die nu nog steeds niet inziet (als je terugleest zelfs op dit prikbord ..kijk maar archief 2002/2003 als het nog bestaat..wat voor volledig achterhaalde argumenten gebruikt werden..om je voor te schamen gewoon)dat die hele oorlog een farce was is werkelijk in staat alles te verdedigen. Creepy mensen dus.