PDA

Bekijk Volledige Versie : Tariq Ramadan benoemd tot regeringsadviseur om extremisme te bestrijden



Qaiys
03-04-07, 15:21
Ramadan als regeringsadviseur

Tariq Ramadan, de omstreden islamitische filosoof en theoloog uit Zwitserland, adviseert de Britse regering over de beste manier om moslimextremisme te bestrijden. Hij maakt sinds begin september deel uit van de 'task force', een adviesorgaan dat de Britse regering heeft ingesteld na de zelfmoordaanslagen in juli.

De benoeming van Ramadan is opmerkelijk, gezien zijn nogal controversiële reputatie. De Verenigde Staten ontzegden hem vorig jaar nog op het nippertje zijn reeds verstrekte werkvisum. Vanaf deze maand zal hij daarentegen een gasthoogleraarschap aan het St. Anthony's College in Oxford bekleden.

Over de precieze inbreng van Ramadan is vooralsnog weinig bekend. Wel benadrukte hij vorige maand in Filosofie Magazine het belang van een voortdurende dialoog op voet van gelijkwaardigheid tussen de islam en de Europese beschaving. 'Moslims gaan een bijdrage leveren aan de toekomst van Europa.'

Ramadan stelt zich kritisch op tegenover zowel Europa als de islam. Dat maakt hem aantrekkelijk als potentiële bruggenbouwer, en kan verklaren waarom de Britten ervoor hebben gekozen deze omstreden persoon op te nemen in hun midden. Moslim zijn, én Europeaan, dat is Ramadans bedoeling. 'Ik zou zeggen dat juist omdat ik een kritische houding aanneem, ik een Europeaan ben. Juist dat laat ook zien dat ik betrokken ben.'

Trijsje Franssen

(03/10/2005)

http://www.filosofiemagazine.nl/nieuwsDetail.lasso?ID=3593&-session=NTses:FBADCCC13F668A2D5F43A488E5773EFE

Shemharosh
04-04-07, 17:23
hahhaha....is net een wolf een kudde schaapjes geven om er over te waken!

mulan
04-04-07, 19:32
Geplaatst door Shemharosh
hahhaha....is net een wolf een kudde schaapjes geven om er over te waken!

Omdat?

barfly
04-04-07, 20:41
Geplaatst door Shemharosh
hahhaha....is net een wolf een kudde schaapjes geven om er over te waken!

Dat project is trouwens heel succesvol! :)

Wolf in herderskleren (http://nl.wikipedia.org/wiki/Duitse_herder)