PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse criminelen en Endstra beschikten over staatsgeheimen afkomstig v/d AIVD.



Qaiys
04-04-07, 13:49
BVD-stukken afkomstig van Mink K.

Staatsgeheimen ook bij Endstra

door Joost de Haas en Bart Mos

AMSTERDAM - De in 2004 geliquideerde vastgoedbaron Willem Endstra kreeg vlak voor zijn dood staatsgeheimen afkomstig van de BVD in handen. In ruil voor betalingen aan topcrimineel Mink K. zou Endstra over nog meer onderzoeken van de geheime dienst kunnen beschikken.

Dit heeft Bram Zeegers, voormalig advocaat van Endstra, afgelopen week verklaard tegenover de Rijksrecherche in het onderzoek naar het lekken van staatsgeheimen. Het zogeheten Oslo-onderzoek werd vorig jaar opgestart naar aanleiding van publicaties in De Telegraaf over BVD-dossiers, die in handen van criminelen terecht waren gekomen.

Uit de nieuwe verklaring, waar De Telegraaf over beschikt, blijkt dat Endstra enkele maanden voor zijn liquidatie staatsgeheime stukken over de groepering Mink K. toegespeeld had gekregen.

Kelder

Getuige Zeegers kreeg de documenten in de winter van 2004 te zien in de kelder van het kantoor dat Endstra aanhield aan de Amsterdamse Apollolaan. "We liepen zijn vergaderkamer uit omdat we wisten dat daar opnameapparatuur zat. (...) Hij liet me een aantal velletjes zien en zei tegen mij 'Dat heb ik van Mink K. gekregen'. K. had tegen hem gezegd dat als Endstra een ton zou betalen, Mink ook aan dergelijke informatie over Endstra kon komen."

Uit de beschrijving van de door Endstra getoonde documenten kan opgemaakt worden dat het om dezelfde stukken ging als waarover De Telegraaf publiceerde. Zo werd er in gesproken over grote contante bedragen waarover de groep rond K. kon beschikken. Deze zouden worden gebruikt om politie- en justitieambtenaren om te kopen.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/de_zaak_holleeder/61468161/Staatsgeheimen_ook_bij_Endstra.html?p=17,1