PDA

Bekijk Volledige Versie : In de rij voor besnijdenis



Qaiys
05-04-07, 02:50
Geplaatst op woensdag 4 april 2007 08:29 , laatste wijziging woensdag 4 april 2007 08:29

In de rij voor besnijdenis

door Katy Pownall

KALISIZO - Joseph Mugerwa kijkt nerveus om zich heen in de steriele, witte gang. ,,Ik zie hier niet naar uit. Volgens mij gaat het pijn doen'', zegt hij, zittend naast dertien andere, even zenuwachtige mannen in een geneeskundig centrum in Kalisizo, een stadje op circa 150 kilometer van de Ugandese hoofdstad Kampala. De mannen wachten tot het hun beurt is om besneden te worden.

Hoewel deze ingreep in Uganda zeer ongebruikelijk is, staan in Kalisizo de mannen tegenwoordig in de rij om besneden te worden. Nu onderzoek heeft aangetoond dat besnijdenis de kans om besmet te raken met het aidsvirus HIV bij mannen drastisch vermindert, ,,gaat het aantal verzoeken onze capaciteit hier vele malen te boven'', zegt zegt dokter Godfrey Kigozi, die een proeftraject met besnijdenissen in Uganda begeleidt. Afgelopen februari werden de bevindingen van drie van dergelijke projecten - de andere in Kenia en Zuid-Afrika - gepubliceerd in het medische tijdschrift The Lancet . Inmiddels is het succesverhaal van de besnijdenis opgepikt door lokale radiostations in Uganda, waar volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) mogelijk 880.000 mensen besmet zijn met HIV/aids. ,,HIV is een groot probleem in Uganda'', beaamt de 37-jarige Mugerwa. ,,Ik heb vier broers en drie zussen aan aids verloren. Dus al ben ik bang voor de besnijdenis, ik zal doorzetten.''

Onderzoek duidt erop dat in Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara de komende twintig jaar 5,7 miljoen nieuwe gevallen van HIV-besmetting en drie miljoen sterfgevallen door aids voorkomen kunnen worden door besnijdenis.

Niet genoeg

De WHO benadrukt overigens dat besnijdenis alléén niet genoeg is als maatregel om verdere verspreiding van HIV te voorkomen. De organisatie noemt het mannen- en vrouwencondoom, onthouding en beperking van het aantal seksuele partners als andere preventieve maatregelen. Ook moeten mannen beseffen dat zij juist een grótere kans lopen besmet te raken, als de wond na een besnijdenis nog niet is genezen. Een andere deelnemer aan het proeftraject, Ranard Lutaya, wil ook zijn twee jonge zoons laten besnijden. ,,Ik wil hen de best mogelijke bescherming bieden'', zegt hij. Voorlopig kunnen in de kliniek van Kalisizo echter alleen de 2500 proefpersonen behandeld worden. Dokter Kigozi zegt dat zijn kliniek wel bereid is ook mannen buiten het project om te besnijden, maar dat er moet worden gewacht op richtlijnen van de WHO voor het opleiden van artsen en de voorlichting aan een breed publiek. Ook hoopt de kliniek op een donatie, zodat de behandeling gratis kan worden aangeboden.

Hoewel het lijkt of de mannen besnijdenis accepteren, hebben zij daarvoor nog een motief dan alleen het voorkomen van HIV-besmetting. Uit gesprekken is gebleken dat veel vrouwen graag zien dat hun mannen besneden worden, omdat ze denken dat het hun seksuele prestaties zal verbeteren. Besnijdenis bij jongetjes heeft als voordeel dat zij niet meer geofferd kunnen worden, omdat medicijnmannen kinderen die al gebloed hebben, daarvoor niet geschikt achten.

http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=90292

Mark
05-04-07, 03:15
Al die gasten denken nu dat ze immuun zijn en gaan dit als argument gebruiken om zonder condoom te neuken.... dus dat wordt me nog wat.