PDA

Bekijk Volledige Versie : Leiders partij v/d dieren moeten aftreden omdat ze een lugubere geloof hebben



Qaiys
10-04-07, 15:59
’t Hart: Thieme moet vertrekken

Door een onzer redacteuren

Rotterdam, 10 april. Voormalig lijstduwer Maarten ’t Hart van de Partij voor de Dieren roept fractie- en partijvoorzitter Marianne Thieme op haar functie neer te leggen. Volgens de schrijver is die niet te combineren met haar lidmaatschap van de orthodox-protestantse gemeente van Zevendedagsadventisten.

Dat heeft ’t Hart op eerste Paasdag gezegd in een column voor het radioprogramma Vroege Vogels die vandaag ook in deze krant wordt afgedrukt. Ook beoogd Eerste Kamerlid Niko Koffeman, eveneens Zevendedagsadventist, zou moeten opstappen.

Volgens de schrijver houden Zevendedagsadventisten er „lugubere opvattingen” op na, zoals het geloof in een spoedig ‘einde der tijden’. Dat verdraagt zich volgens hem niet met een partij voor een betere toekomst voor dieren.

De partij „betreurt” de column van ’t Hart. „Wij zijn het niet met hem eens dat er voor mensen met een godsdienstige overtuiging geen plaats is in de partij.” Religie is „een privé-opvatting” waarin een „seculiere partij” zich niet behoort te mengen, aldus de partij.

10 april 2007

http://www.nrc.nl/binnenland/article684517.ece/t_Hart_Thieme_moet_vertrekken

Qaiys
10-04-07, 16:01
De zondeval van Thieme

Maarten ’t Hart

Als het mezelf niet betrof, zou ik er reuze veel schik om hebben. Kijk nou toch, Rudy Kousbroek en Maarten ’t Hart, twee van die fanatieke kruisvaarders tegen al wat religie is. Ze hebben zich opgeworpen als lijstduwer van de Partij voor de Dieren, en wie blijken ze als woordvoerder zowel de Eerste als Tweede Kamer in te hebben geduwd? Twee zevendedagsadventisten.

En als u nog gedacht mocht hebben dat godsdienst en politiek niets met elkaar gemeen hebben, en dat je onverkort achter de Partij voor de Dieren kon blijven staan, ongeacht de religieuze opvattingen van de lijsttrekster, dan zijn Rudy en ik akelig bruut uit de droom geholpen door een interview van Marianne Thieme in De Telegraaf. Daarin zegt zij dat Adam en Eva in het paradijs vegetariërs waren. Pas na de zondeval vergrepen zij zich aan vlees. Alleen al theologisch is dat volstrekt onhoudbaar, want als het eten van vlees zondig zou zijn, dan is het wel erg merkwaardig dat God zelf, als hij bij Abraham op bezoek is, behalve een smakelijke pannenkoek, volgens Genesis 18:7 ook een teder kalf oppeuzelt dat met boter en melk is klaargemaakt.

Marianne Thieme gelooft dus dat Adam en Eva historische personen waren. Ze gelooft blijkbaar ook in de zondeval en neem ik aan dus ook dat daar in het historische paradijs een slang opeens het woord tot Eva richtte, om haar ertoe over te halen een hapje te nemen van een niet nader gespecificeerde vrucht. Van mij mag iemand zulke zotternijen gerust voor waar houden. Je valt er kinderen tenslotte ook niet hard over dat ze in sinterklaas geloven. Maar ik vrees dat je, als je zulke opvattingen in interviews gaat ventileren, daarmee de partij waar je lijsttrekker van bent, ongelooflijk veel schade berokkent. En dat nog niet eens zozeer omdat Rudy Kousbroek en ik nu vreselijk voor aap staan, want dat is passend bij dierenpartijlijstduwers en eigenlijk ook reuze vermakelijk, maar omdat alle normale, redelijke, verstandige mensen die wij wellicht hadden kunnen overhalen om de partij te steunen, nu zullen zeggen: bekijk het maar, met mensen die niet alleen geloven in de zondeval maar het eten van vlees dan in het verlengde daarvan ook nog als zondig bestempelen, willen we niks te maken hebben.

En ongetwijfeld zullen ook heel veel mensen die de partij tot nu toe met hun stem gesteund hebben sterk geneigd zijn af te haken. Wat mezelf betreft, ik wil alles doen wat in mijn vermogen ligt, om de bio-industrie te bestrijden, want die beschouw ik als een schandvlek van de beschaving. Met mijn steun voor de partij hoop ik daar een kleine bijdrage aan te leveren. Maar wat heeft mijn geduw opgeleverd? Twee zevendedagsadventisten in de twee Kamers van onze volksvertegenwoordiging. Zevendedagsadventisten houden er lugubere opvattingen op na. Ze geloven dat Jezus binnen zeer afzienbare tijd zal wederkomen, en dat dan alle ongelovigen, ik dus onder anderen, voor eeuwig verdelgd zullen worden. Daar kan ik eerlijk gezegd niet wakker van liggen maar zo’n geloof heeft eigenaardige consequenties. Wie dat vurig gelooft kán zich helemaal niet inzetten voor een partij, noch zich sterk maken voor de bestrijding van de bio-industrie. Noch het een noch het ander heeft immers toekomst, zeer binnenkort is het daarmee toch gedaan. Mij lijken daarom zevendedagsadventisten bij uitstek ongeschikt om een partij te leiden.

Op Thieme en Koffeman zou ik daarom een klemmend beroep willen doen hun geloof nog eens goed te doordenken. Krachtens hun overtuiging rest hun simpelweg niets anders dan hun functies ter beschikking te stellen. Daarmee kunnen ze de schade die ze de partij al toegebracht hebben, misschien nog beperken. Ondertussen kunnen ze zich door de aanmaak van lange witte jurken met enorme pofmouwen al voorbereiden op de wederkomst waarbij ze als reusachtige vogels Jezus tegemoet zullen vliegen. Voor ik verdelgd word, wil ik ze daarbij dan wel een opkontje geven, zodat ze makkelijker omhoog kunnen komen. Dit is de tekst van de column die Maarten ’t Hart op 8 april uitsprak in het radioprogramma Vroege Vogels.

Dit is de tekst van de column die Maarten ’t Hart op 8 april uitsprak in het radioprogramma Vroege Vogels.


PvdD en evolutie

Op de Opiniepagina van 29 maart verbaast de godsdienstfilosoof Taede A. Smedes zich erover dat Marianne Thieme, leider van de de Partij voor de Dieren, de passage uit het Europees verkiezingsprogramma heeft geschrapt waarin de evolutietheorie wordt gegeven als verklaring voor het ontstaan der soorten.

Hij vraagt zich af of dat te maken heeft met haar bekering tot de de zevendedagsadventisten. Hij is van mening dat Thieme hiermee zaagt aan de poten van haar eigen partij.

In haar weerwoord wijst Thieme erop dat de PvdD als seculiere partij geen behoefte heeft om een verklaring te geven over het ontstaan van leven: „Het is niet het leven van lang geleden dat ons boeit, maar het leven van weerloze wezens dat op dit moment met voeten getreden wordt.”

10 april 2007

http://www.nrc.nl/opinie/article684606.ece/De_zondeval_van_Thieme

Slinger
10-04-07, 17:50
Wat is er luguber aan het geloof van de zevendedagsadventisten?

Bar
10-04-07, 18:07
Geplaatst door Slinger
Wat is er luguber aan het geloof van de zevendedagsadventisten?

Als ze elk moment hun eigen versie van de Mahdi verwachten zijn ze niet veel beter dan die Iraanse tuinkabouter.

Slinger
10-04-07, 18:11
Geplaatst door Bar
Als ze elk moment hun eigen versie van de Mahdi verwachten zijn ze niet veel beter dan die Iraanse tuinkabouter.

Nou, ik vind ze veel beter want ze roepen niet op tot vernietiging van een heel volk. Ze geloven wel in de wederkomst van Christus maar dat is een verwachting die ze gemeen hebben met alle andere christenen.

Qaiys
10-04-07, 22:25
hahaha.... zelfs een lokale Nederlandse partijprobleem wordt gerelateerd aan Iran.

Olive Yao
10-04-07, 22:32
De Partij voor de Dieren is terecht tegen ritueel slachten.

Qaiys
10-04-07, 22:37
Geplaatst door Olive Yao
De Partij voor de Dieren is terecht tegen ritueel slachten.

Haha... zelf bij een Nederlandse partijprobleem waar de Islam niets mee te maken heeft wordt de Islam door Olive er met de haren bij gesleept.

Hoezo islam-o-foob?

Olive Yao
10-04-07, 22:40
Geplaatst door Qaiys
Haha... zelf een bij Nederlandse partijprobleem waar de Islam niets mee te maken heeft wordt de Islam door Olive er met de haren bij gesleept.

Hoezo islam-o-foob?
Hap!

:haha:

Mark
11-04-07, 02:40
Ik heb bij de laatste verkiezingen op de partij voor de dieren gestemd.

Maar ik wist niet dat zij een geloofswaanzinnige was, ik denk niet dat ik nu nog op ze zou stemmen.

Shemharosh
12-04-07, 19:34
Geplaatst door Qaiys
’t Hart: Thieme moet vertrekken

Door een onzer redacteuren

Rotterdam, 10 april. Voormalig lijstduwer Maarten ’t Hart van de Partij voor de Dieren roept fractie- en partijvoorzitter Marianne Thieme op haar functie neer te leggen. Volgens de schrijver is die niet te combineren met haar lidmaatschap van de orthodox-protestantse gemeente van Zevendedagsadventisten.

Dat heeft ’t Hart op eerste Paasdag gezegd in een column voor het radioprogramma Vroege Vogels die vandaag ook in deze krant wordt afgedrukt. Ook beoogd Eerste Kamerlid Niko Koffeman, eveneens Zevendedagsadventist, zou moeten opstappen.

Volgens de schrijver houden Zevendedagsadventisten er „lugubere opvattingen” op na, zoals het geloof in een spoedig ‘einde der tijden’. Dat verdraagt zich volgens hem niet met een partij voor een betere toekomst voor dieren.

De partij „betreurt” de column van ’t Hart. „Wij zijn het niet met hem eens dat er voor mensen met een godsdienstige overtuiging geen plaats is in de partij.” Religie is „een privé-opvatting” waarin een „seculiere partij” zich niet behoort te mengen, aldus de partij.

10 april 2007

http://www.nrc.nl/binnenland/article684517.ece/t_Hart_Thieme_moet_vertrekken

Ja natuurlijk is het bijna "het einde der tijden"... als je kijkt dan worden alle dieren bedreigd met uitsterven,welke garantie heeft de mens dan dat die als enige dier er over zal blijven??!!!

Het_Is_Lent
12-04-07, 20:08
Het is juist goed dat zij zich inzet voor dieren, ondanks dat ze gelooft (?) dat de wereld snel zal vergaan. Ik snap de hele heisa niet :corcky: /