PDA

Bekijk Volledige Versie : Verwoest Darfoer op Google Earth



Slinger
12-04-07, 18:22
Holocaust Museum zet ’s werelds grootste prikbord in

In een bijzonder samenwerkingsproject brengen het Holocaust Museum in Washington en het satellietbeeldenprogramma Google Earth de etnische zuiveringen in Darfur onder de aandacht.

Internetgebruikers die de atlasversie van Google op hun computer hebben opgeslagen – en dat zijn er 200 miljoen – kunnen sinds gisteren de verwoestingen in de Soedanese crisisregio met eigen ogen bekijken. Darfur was door Google al redelijk gedetailleerd in beeld gebracht, zeker vergeleken met andere delen in Afrika, waar vaak niets valt ’in te zoomen’. Maar nu hebben medewerkers van het museum veel extra informatie toegevoegd, die steeds naar keus kan worden aangeklikt: foto’s, getuigenissen van overlevenden, rapporten van Amnesty International, vluchtelingenkampen, 1600 verwoeste dorpen.

Het heeft iets macabers, een wervende tekst als: ’Kijk zelf naar de vernietiging’. Alsof je een BNN-documentaire ziet, waar een dreigende muziekdreun gekoppeld aan een schermvullende ’Warzone’-tekst de kijker wakker moet houden.

Tientallen vlammetjes vullen de regio Darfur op Google Earth. Elke vlam staat voor een verwoest dorp. Wie een willekeurig dorp aanklikt, ziet hoe zich als bloemen nog veel meer plaatsnamen openen, zoals kamp Zalingei met 95.000 inwoners. Een onbegrijpelijk grote hoeveelheid, waarmee het project bij voorbaat geslaagd lijkt: Darfur komt heel dichtbij.

„Hopelijk wordt het nu moeilijker hen te negeren die ons het hardst nodig hebben”, zei directeur Sara Bloomfield van het VS Holocaust Memorial Museum gisteren bij de opening in Washington D.C.. Het idee is technologie te gebruiken om de huidige generatie beter voor te lichten, ’met ’s werelds grootste prikbord’. „De Soedanese president Al-Bashir en andere daders moeten weten dat ze in de gaten gehouden worden”, vulde Daowd Salih uit Darfur aan.

Na een eerdere sof met internetcensuur in China lijkt Google nu bewust een politiek correcte weg in te slaan. Communicatiedeskundige professor Steve Jones: „Nieuwe organisaties staan voor de vraag wat hun verantwoordelijkheid is en hoeveel geld zij daaraan besteden.”

© Trouw, 12 april 2007

Klik hier voor meer informatie (http://www.ushmm.org/googleearth/projects/darfur/)

Olive Yao
12-04-07, 19:10
Stel, de VN grijpen in. Dan gaan de blauwhelmen "bezetters" heten en de terreurmilities "strijders".

from the south
12-04-07, 19:42
Klopt!
Lering trekken uit Irak en Afghanistan, vooral niet mee bemoeien!!!

Olive Yao
12-04-07, 19:47
Geplaatst door from the south
Klopt!
Lering trekken uit Irak en Afghanistan, vooral niet mee bemoeien!!!
Moreel dilemma.

Clinton zei onlangs dat zijn grootste fout is geweest dat hij niet heeft ingegrepen in Rwanda.

observer
12-04-07, 19:51
Geplaatst door Olive Yao
Stel, de VN grijpen in. Dan gaan de blauwhelmen "bezetters" heten en de terreurmilities "strijders". tja en de oplossing zou zijn dat islamitische soldaten erheen gaan om de arabische islamitische milities en de afrikaans (ook voornamelijk islamitische ) slachtoffers te scheiden

euh waar is nu die befaamde broederschap, blijkbaar geven moslims geen f&ck om andere moslims of is het omdat het geen arabieren zijn

Shemharosh
12-04-07, 19:53
Geplaatst door Olive Yao
Moreel dilemma.

Clinton zei onlangs dat zijn grootste fout is geweest dat hij niet heeft ingegrepen in Rwanda.

hahhah ...wat een hypocriet zeg...alsof Rwanda hem bezig heeft gehouden voor maar een seconde...iedereen zit te wachten totdat negers elkaar uitroeien...het gaat ze niet snel genoeg...het is wachten tot dat die hakpartijen op Animal planet worden uitgezonden in plaats van CNN

Poesjkin
14-04-07, 20:52
Geplaatst door Olive Yao
Moreel dilemma.

Clinton zei onlangs dat zijn grootste fout is geweest dat hij niet heeft ingegrepen in Rwanda.

Daar is hij dan mooi 13 jaar te laat mee.


Geplaatst door Shemharosh
hahhah ...wat een hypocriet zeg...alsof Rwanda hem bezig heeft gehouden voor maar een seconde...iedereen zit te wachten totdat negers elkaar uitroeien...het gaat ze niet snel genoeg...het is wachten tot dat die hakpartijen op Animal planet worden uitgezonden in plaats van CNN

Het is toch om te janken?! Ik ben bevriend met mensen uit Rwanda en soms zit je daar met plaatsvervangende schaamte. Als "mijn" culturele "leiders" zich niet willen schamen, dan doe ik het maar - en het helpt natuurlijk geen (censuur).

Ik heb ooit eens geschreven: de Westerse cultuur heeft schitterende vruchten voortgebracht, maar even zovele stinkende vruchten. Elke vorm van "Het Westen is superieur" is bij voorbaat onterecht.

Wat betreft Darfoer: Soedan is als een walgelijk land bezig. De reden dat de Verenigde Naties alleen wat pruttelen, is dat China en Soedan uitermate goede vriendjes zijn. China heeft Soedan nodig voor olie en zal de kip met de (in dit geval zwarte) eieren niet slachten omwille van Darfoer.

In 2008 zijn er Olympische Spelen in Peking. Mensen die om Darfoer geven, doen er goed aan deze te boycotten. Als China op die manier op z'n vuile bek gaat, met dat ranzige regime, dat zou mooi zijn.

Slinger
14-04-07, 20:59
Geplaatst door Poesjkin
Daar is hij dan mooi 13 jaar te laat mee.



Het is toch om te janken?! Ik ben bevriend met mensen uit Rwanda en soms zit je daar met plaatsvervangende schaamte. Als "mijn" culturele "leiders" zich niet willen schamen, dan doe ik het maar - en het helpt natuurlijk geen (censuur).

Ik heb ooit eens geschreven: de Westerse cultuur heeft schitterende vruchten voortgebracht, maar even zovele stinkende vruchten. Elke vorm van "Het Westen is superieur" is bij voorbaat onterecht.

Wat betreft Darfoer: Soedan is als een walgelijk land bezig. De reden dat de Verenigde Naties alleen wat pruttelen, is dat China en Soedan uitermate goede vriendjes zijn. China heeft Soedan nodig voor olie en zal de kip met de (in dit geval zwarte) eieren niet slachten omwille van Darfoer.

In 2008 zijn er Olympische Spelen in Peking. Mensen die om Darfoer geven, doen er goed aan deze te boycotten. Als China op die manier op z'n vuile bek gaat, met dat ranzige regime, dat zou mooi zijn.

De rol van de mensenrechtencommissie van de VN is ook niet misselijk. De meerderheid van de landen daarin heeft boter op zijn hoofd. En zo kan het gebeuren dat Soedan met zachte handschoenen wordt aangepakt.

Poesjkin
14-04-07, 21:01
Ik blijf me er over verbazen dat mensen met principes langzaam veranderen in gewetenloze, machtsgeile maatpakken zodra ze het niveau provinciaal bestuurder zijn gepasseerd. In Nederland, in Amerika, in Japan, overal.

Dat is de wereld, zeggen ze dan.

Helaas.

Slinger
14-04-07, 21:02
Geplaatst door Poesjkin
Ik blijf me er over verbazen dat mensen met principes langzaam veranderen in gewetenloze, machtsgeile maatpakken zodra ze het niveau provinciaal bestuurder zijn gepasseerd. In Nederland, in Amerika, in Japan, overal.

Dat is de wereld, zeggen ze dan.

Helaas.

Olie heeft er ook nog mee te maken. De Chinezen zitten in Soedan om de olie die in het zuiden gewonnen wordt.

Poesjkin
14-04-07, 21:04
Vandaar ook mijn stukje over het boycotten van de Olympische Spelen in Peking (stond onlangs ook in de Volkskrant).

Shemharosh
17-04-07, 08:27
Ja die Chinezen zijn het kolonisatie virus aan het ontdekken....Denken ze dat de Westerlingen ze zo maar gaan besmetten??!!....Denk het niet...poetsen en naaien in de fabriek moeten ze doen

observer
17-04-07, 11:10
Geplaatst door Shemharosh
Ja die Chinezen zijn het kolonisatie virus aan het ontdekken....Denken ze dat de Westerlingen ze zo maar gaan besmetten??!!....Denk het niet...poetsen en naaien in de fabriek moeten ze doen de chinezen zijn heel populair in afrika omdat ze geen vragen stellen, zitten overal van algerije tot zimbabwe en als bokassa amin of taylor nog aan de macht waren zouden die ook geld krijgen (als er wat te halen viel) zeg niet dat de "westerse manier" veel resultaten laat zijn maar de chinese zal het zeker niet doen

Poesjkin
17-04-07, 11:18
Ik heb begrepen dat de Afrikaanse BEVOLKING de Chinezen als een stelletje slavendrijvers en uitbuiters ziet.

Shemharosh
17-04-07, 13:02
Geplaatst door observer
de chinezen zijn heel populair in afrika omdat ze geen vragen stellen, zitten overal van algerije tot zimbabwe en als bokassa amin of taylor nog aan de macht waren zouden die ook geld krijgen (als er wat te halen viel) zeg niet dat de "westerse manier" veel resultaten laat zijn maar de chinese zal het zeker niet doen

China is een schakel in de internationale economische stelsel dat bestuurd wordt van uit London,New York,Frankfurt en Tokyo.
De regels en het geld worden daar gezet en gemaneged en de fabrieken worden in China opgezet,centraal geproduceert dus....Afrika en de rest van de derde wereld dienen als mijnen voor de grondstoffen en 2e handsemarkten en dumpgebieden....De Westerlingen en de Japaners zijn de kapitalisten en de eigenaars van de wereld.De Chinezen worden de arbeiders,met wat secundaire arbeidsvoorwaarden en de rest is uitschot dat in de weg staat.

observer
17-04-07, 13:37
Geplaatst door Poesjkin
Ik heb begrepen dat de Afrikaanse BEVOLKING de Chinezen als een stelletje slavendrijvers en uitbuiters ziet. oke maar de mening van de afrikaanse bevolking wordt vanzelfsprekend niet gevraagd

Poesjkin
17-04-07, 13:44
Het is toch om te janken?!

Shemharosh
17-04-07, 13:54
Erger nog...Het is wachten totdat het Pantagon met Chineese onderaannemers gaat werken...dan wordt Amerika echt ongenaakbaar!!!...ik ga alvast de naam:Yellow Dragon Security vastleggen...Bruce Lee Force is ook een goede