PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkse legerleider wil Koerden in Irak aanvallen.



Qaiys
13-04-07, 06:53
Turkse legerleider wil Koerden in Irak aanvallen

ANKARA (ANP/RTR/AFP) – De Turkse legerleider generaal Yasar Buyukanit wil dat Turkije een militaire operatie in het noorden van Irak lanceert om de Turkse Koerden in het gebied te bestrijden.

„Vanuit militair oogpunt moet een militaire operatie in Noord–Irak plaatsvinden", zei de chef der staven donderdag tijdens een persconferentie. Hij voegde daaraan toe dat hij het parlement niet om toestemming voor een dergelijke actie heeft gevraagd.

De Koerdische Arbeiderspartij (PKK) vecht sinds 1984 voor een onafhankelijk Koerdistan. De beweging nam na de arrestatie van hun leider Abdullah Öcalan in 1999 een wapenstilstand in acht, maar pakte in 2004 de wapens weer op.

Buyukanit zei over informatie te beschikken dat de Koerdische milities hun activiteiten vanaf mei zullen opvoeren. De Turkse autoriteiten vrezen dat PKK–acties tegen militaire en burgerdoelen de bloeiende toeristenindustrie in het land treffen.

De Verenigde Staten riepen Turkije op af te zien van een invasie in het noorden van Irak. Woordvoerder Sean McCormack van het Witte Huis riep Turkije en de bestuurders in het autonome Koerdische gebied in het noorden van Irak op te blijven onderhandelen over maatregelen tegen de PKK. Zowel Washington als Ankara ziet de PKK als een terreurorganisatie.

Buyukanit besteedde op de persconferentie ook aandacht aan de presidentsverkiezingen in mei. Het Turkse parlement kiest dan een opvolger voor het vertrekkende staatshoofd Necdet Sezer.

De legerleider zei dat hij hoopt dat de nieuwe president trouw is aan de seculiere principes waarop de moderne Turkse staat is gebaseerd. De militairen beschouwen zich als de beschermers van de seculiere, republikeinse orde in het land.

Het leger heeft liever niet dat premier Recep Tayyip Erdogan een gooi naar het presidentschap doet. Erdogan is leider van de religieus–conservatieve AK–partij.


http://www.refdag.nl/artikel/1298542/Turkse+legerleider+wil+Koerden+in+Irak+aanvallen.h tml

Slinger
13-04-07, 07:04
Als ze dat doen kunnen ze het EU-lidmaatschap helemaal wel vergeten.

tr_imparator
13-04-07, 16:36
Geplaatst door Slinger
Als ze dat doen kunnen ze het EU-lidmaatschap helemaal wel vergeten.


Hoezo?

Instabiliteit in de regio is het meest dreigend voor de omringgende landen en niet landen als UK, USA en NLD.

super ick
13-04-07, 18:44
Geplaatst door tr_imparator
Hoezo?

Instabiliteit in de regio is het meest dreigend voor de omringgende landen en niet landen als UK, USA en NLD.

Misschien was het je nog niet opgevallen. De enige regio in Irak die stabiel is wordt geleidt door de Koerden. Afblijven dus!!!!!!!!!!

tr_imparator
13-04-07, 19:15
Geplaatst door super ick
Misschien was het je nog niet opgevallen. De enige regio in Irak die stabiel is wordt geleidt door de Koerden. Afblijven dus!!!!!!!!!!


Waar de PKK vrij zijn gang kan gaan, wat een bedreiging is voor Turkije en voor de toeristensector.

Als er een reeele bedreiging is dan is een militair ingrijpen noodzakelijk. Ook gezien het feit dat diplomatie niet tot iets positiefs heeft geleid. Ook de USA kan het niet veel schelen.

:turkije:

Slinger
13-04-07, 19:54
Geplaatst door tr_imparator
Hoezo?

Instabiliteit in de regio is het meest dreigend voor de omringgende landen en niet landen als UK, USA en NLD.

Denk je dat de EU een land kan gebruiken waarvan de oostgrens in vuur en vlam staat? Of denk je dat de Koerden hun de facto onafhankelijkheid zo maar zullen opgeven? Als Turkije Koerdistan bezet slaat de vlam daar echt in de pan. Bovendien zullen de zaken er in Turks Koerdistan er dan ook echt niet beter voor komen te staan. De gevechten zullen dan overslaan. Ik denk dat de Turkse regering zich dat allemaal ook wel realiseert en daarom wel op haar tellen zal passen.

1973Tanger
13-04-07, 20:01
Met een instabiele regering in Irak, ondanks een president van Koerdische afkomst en verregaande aspiraties van de Iraakse Koerden op onafhankelijkheid, lag dit alles in de lijn der verwachtingen.

mark61
13-04-07, 20:03
Turkije vindt al een eeuw dat Noord-Irak van hen is gejat; ze willen die olie terug. Dat de PKK daar af en toe even uitrust en een kopje thee drinkt doet er niet zo toe.

Slinger
13-04-07, 20:13
Geplaatst door mark61
Turkije vindt al een eeuw dat Noord-Irak van hen is gejat; ze willen die olie terug. Dat de PKK daar af en toe even uitrust en een kopje thee drinkt doet er niet zo toe.

Dat zou dus betekenen dat onder valse voorwendsels Koerdistan moet worden binnen gevallen. Ik hoop van harte dat de Turkse regering niet zo cynisch is. Je vraagt je overigens af wat de positie van de Turkse regering in dit geval is. Het gaat hier om uitspraken van de Turkse legerleiding en niet van de Turkse regering. Die generaal merkt ook nog even fijntjes op dat het parlement niet gevraagd hoeft te worden. Je vraag je dan wel even af hoe dat zit met de democratie in Turkije.

Qaiys
13-04-07, 21:20
De inconsequente logica van hypocrieten:

De USA mag Irak, Afghanistan etc invallen, Israel mag wanneer het haar uitkomt Palestijen bombarderen etc... Maar wanneer Turkije dat ook wil doen staan de hypocrieten op hun achterste benen.

Zie hier de subjectieve verontwaardiging van de hypocrieten.

from the south
13-04-07, 21:35
Geplaatst door Qaiys

Maar wanneer Turkije dat ook wil doen staan de hypocrieten op hun achterste benen.

Zie hier de subjectieve verontwaardiging van de hypocrieten.

???

Waar lees je dat allemaal dan?

Witte78
13-04-07, 22:06
Geplaatst door Qaiys
De inconsequente logica van hypocrieten:

De USA mag Irak, Afghanistan etc invallen, Israel mag wanneer het haar uitkomt Palestijen bombarderen etc... Maar wanneer Turkije dat ook wil doen staan de hypocrieten op hun achterste benen.

Zie hier de subjectieve verontwaardiging van de hypocrieten.

Ik kan me anders herinneren dat er veel mensen tegen die invallen waren. Als je met dit soort beweringen komt, moet je dat wel kunnen onderbouwen. Dus ga je gang.

mark61
13-04-07, 22:28
Geplaatst door Slinger
Dat zou dus betekenen dat onder valse voorwendsels Koerdistan moet worden binnen gevallen. Ik hoop van harte dat de Turkse regering niet zo cynisch is. Je vraagt je overigens af wat de positie van de Turkse regering in dit geval is. Het gaat hier om uitspraken van de Turkse legerleiding en niet van de Turkse regering. Die generaal merkt ook nog even fijntjes op dat het parlement niet gevraagd hoeft te worden. Je vraag je dan wel even af hoe dat zit met de democratie in Turkije.

De Turkse regering heeft geen zin in avonturen. Als Erdogan echt president wil gaan worden wordt het binnenkort binnenlandse chaos, dat leidt de aandacht weer ff af.

Karin.N
13-04-07, 23:00
Geplaatst door Qaiys
De inconsequente logica van hypocrieten:

De USA mag Irak, Afghanistan etc invallen, Israel mag wanneer het haar uitkomt Palestijen bombarderen etc... Maar wanneer Turkije dat ook wil doen staan de hypocrieten op hun achterste benen.

Zie hier de subjectieve verontwaardiging van de hypocrieten.

De Palestijnen hebben recht op hun eigen staat, net zo goed als de koerden dat hebben.

Van beide kanten, dus zowel de westerse mogendheden als de arabische, vind ik het hypocriet dat de een wel een eigen staat mag en de ander niet.
Maar laten we eens heel eerlijk zijn, in het westen is men niet daadwerkelijk geinteresseerd in de Palestijnse staat, omdat men daar geen belang bij heeft.
Net zogoed als dat de arabische landen geen belang hebben bij een koerdistan.


Uiteindelijk draait het bij alle landen om macht en de economie en doet de mens er niet toe.
En dat mag je de westerse landen aanrekenen nar netzogoed ook de moslims.

Al Sawt
14-04-07, 02:48
Laten we hopen dat de Turken Noord-Irak gaan invallen. Dan bewijzen ze de geopolitieke situatie een dienst.


Geplaatst door super ick
Misschien was het je nog niet opgevallen. De enige regio in Irak die stabiel is wordt geleidt door de Koerden. Afblijven dus!!!!!!!!!! Dit zijn de woorden van een buitenstaander.

Jij hebt niets te bevelen, vriend.

Al Sawt
14-04-07, 03:00
Het verrast me altijd hoe mensen over bepaalde onderwerpen hun meningen verkondigen en dat zonder enig vorm van kennis.

En Karin vormt daar helaas geen uitzondering.

Geplaatst door Karin.N
De Palestijnen hebben recht op hun eigen staat, net zo goed als de koerden dat hebben. Koerden zijn net als Berbers, Catalanen, Corsicanen en Friezen. Het zijn groepen met aparte taal, cultuur en achtergrond. Maar het zijn ook groepen wiens geschiedenis en groep veroordeelt zijn aan mensen met wie ze in een land leven.

Het zijn groepen die ook invloed hebben uitgeoefend op vorming van geschiedenis van een land/regio en ook staatshoofden hebben voortgebracht. Waardoor ze onomstotelijk onderdeel vormen van hun landen.

Een onafhankelijk Koerdistan is een utopie en vervolmaking van hedendaagse agressors.

Jouw vergelijkenis met de Palestijnen is zeer simplistisch.


Van beide kanten, dus zowel de westerse mogendheden als de arabische, vind ik het hypocriet dat de een wel een eigen staat mag en de ander niet. Hypocritie wordt in bepaalde gevallen gevoed door onwetendheid.


Maar laten we eens heel eerlijk zijn, in het westen is men niet daadwerkelijk geinteresseerd in de Palestijnse staat, omdat men daar geen belang bij heeft.
Net zogoed als dat de arabische landen geen belang hebben bij een koerdistan. Arabische landen moeten eerder werken aan integratie en deintegratie van hun grondgebied.

Shemharosh
14-04-07, 08:40
Gekke Turken

Slinger
14-04-07, 08:44
Geplaatst door mark61
De Turkse regering heeft geen zin in avonturen. Als Erdogan echt president wil gaan worden wordt het binnenkort binnenlandse chaos, dat leidt de aandacht weer ff af.

Dat geloof ik wel. De vraag is of het Turkse leger zin heeft in avonturen.

mark61
14-04-07, 09:57
Geplaatst door Al Sawt
Maar het zijn ook groepen wiens geschiedenis en groep veroordeelt zijn aan mensen met wie ze in een land leven.

Het zijn groepen die ook invloed hebben uitgeoefend op vorming van geschiedenis van een land/regio en ook staatshoofden hebben voortgebracht. Waardoor ze onomstotelijk onderdeel vormen van hun landen.

Wie bepaalt dat? Jij bepaalt of een volk recht op zelfbeschikking heeft?

mark61
14-04-07, 09:59
Geplaatst door tr_imparator
Hoezo?

Instabiliteit in de regio is het meest dreigend voor de omringgende landen en niet landen als UK, USA en NLD.

Turkije heeft die instabiliteit zelf veroorzaakt. Je dacht dat de regio stabiel werd als het Turkse leger zich ook nog es met Irak gaat bemoeien?

tr_imparator
14-04-07, 11:15
Geplaatst door mark61
Turkije heeft die instabiliteit zelf veroorzaakt. Je dacht dat de regio stabiel werd als het Turkse leger zich ook nog es met Irak gaat bemoeien?

Er is al een gezwel in het midden-oosten, op een tweede zitten we niet te wachten. Het overgrote deel van de Koerden in Noord-Irak kan geen kwaad. Het is die kleine groepje dat door de Amerikanen wordt opgeleid en bestuurd(met valse beloftes). Noord-Irak binnenvallen is dan ook een aanval op de Amerikanen. Als een doorn in het oog.

:fpiraat:

mark61
14-04-07, 11:47
Geplaatst door tr_imparator
Er is al een gezwel in het midden-oosten, op een tweede zitten we niet te wachten. Het overgrote deel van de Koerden in Noord-Irak kan geen kwaad. Het is die kleine groepje dat door de Amerikanen wordt opgeleid en bestuurd(met valse beloftes). Noord-Irak binnenvallen is dan ook een aanval op de Amerikanen. Als een doorn in het oog.

:fpiraat:

Ik schat dat alle Irakese Koerden graag autonoom zijn. En als dat dan onder de paraplu van de VS moet, dan moet dat maar. Veel keus hebben ze niet.

Ik denk niet dat het Turkse leger graag mot met de Amerikanen krijgt. Das economisch bepaald ongunstig voor Turkije. Op Kazachstan hoef je iig niet te rekenen.:wijs:

Witte78
14-04-07, 12:30
Geplaatst door Al Sawt
Het verrast me altijd hoe mensen over bepaalde onderwerpen hun meningen verkondigen en dat zonder enig vorm van kennis.


Meningen worden toch ook gevormd door discussies als deze? Waarom moet je overal een expert in zijn om mee te mogen doen?



En Karin vormt daar helaas geen uitzondering.
Koerden zijn net als Berbers, Catalanen, Corsicanen en Friezen. Het zijn groepen met aparte taal, cultuur en achtergrond. Maar het zijn ook groepen wiens geschiedenis en groep veroordeelt zijn aan mensen met wie ze in een land leven.

Het zijn groepen die ook invloed hebben uitgeoefend op vorming van geschiedenis van een land/regio en ook staatshoofden hebben voortgebracht. Waardoor ze onomstotelijk onderdeel vormen van hun landen.

Een onafhankelijk Koerdistan is een utopie en vervolmaking van hedendaagse agressors.

Jouw vergelijkenis met de Palestijnen is zeer simplistisch.


Ik denk dat alle hypotheses te simplistiesch zijn, en dat iedere situatie te complex is om te omvatten. Ik denk dat het idee dat jij het wel allemaal snap voorkomt uit arrogantie? Vergeet niet dat ieder mens weer een ander idee van rechtvaardigheid heeft. En het ene hoeft niet perse beter te zijn dan het andere, maar gewoon verschillend.

Ik vind de argumenten die jij hier aanhaald niet relevant om the bepalen of een volk recht heeft op een eigen staat of niet.



Hypocritie wordt in bepaalde gevallen gevoed door onwetendheid.
Arabische landen moeten eerder werken aan integratie en deintegratie van hun grondgebied.

Dit geld natuurlijk voor iedereen. Ik zie op dit forum trouwens vaker hypocritie gevoed door haat. Zowel door moslims als niet moslims.

Karin.N
14-04-07, 17:17
Geplaatst door Al Sawt
Het verrast me altijd hoe mensen over bepaalde onderwerpen hun meningen verkondigen en dat zonder enig vorm van kennis.

En Karin vormt daar helaas geen uitzondering.
Koerden zijn net als Berbers, Catalanen, Corsicanen en Friezen. Het zijn groepen met aparte taal, cultuur en achtergrond. Maar het zijn ook groepen wiens geschiedenis en groep veroordeelt zijn aan mensen met wie ze in een land leven.

Het zijn groepen die ook invloed hebben uitgeoefend op vorming van geschiedenis van een land/regio en ook staatshoofden hebben voortgebracht. Waardoor ze onomstotelijk onderdeel vormen van hun landen.

Een onafhankelijk Koerdistan is een utopie en vervolmaking van hedendaagse agressors.

Jouw vergelijkenis met de Palestijnen is zeer simplistisch.

Hypocritie wordt in bepaalde gevallen gevoed door onwetendheid.
Arabische landen moeten eerder werken aan integratie en deintegratie van hun grondgebied.



De Koerden zullen het niet met je eens zijn. Mar goed, bij jou is alles gerechtvaardigt om misdaden door moslims gepleegd te verdoezelen.

Het enige wat jij kunt bijdragen aan discussies is het verfoeide westen, de joden zijn de schuldige etc. Maar goed, wanneer je dat kromme beeld perse jouw werkelijkheid wilt laten zijn, prima hoor. Droom maar zacht verder.

tr_imparator
14-04-07, 19:55
Geplaatst door Karin.N
De Koerden zullen het niet met je eens zijn. Mar goed, bij jou is alles gerechtvaardigt om misdaden door moslims gepleegd te verdoezelen.

Met alle respect: van een lerares kan ik taalfouten niet permitteren.

is gerechtvaardigd met een -d op het eind.


Moslims zijn degene die onderdrukt worden door Westerse landen, Israel of door landen met een corrupte leider waar zij zich bevinden.

Dat Koerden nu niet autonoom zijn is ook de schuld van het westen.

Zie de volgende verdragen:

Vrede van Sèvres(val van de Ottomaanse rijk) en Lausanne(grenzen van Turkije). In het eerste verdrag werd een autonome Koerdistan afgesproken, maar deze werd nooit van kracht omdat daarna pak m beet 7 Westerse landen de oorlog tegen Turkije hadden verloren en in het nieuwe verdrag niet meer gesproken werd over een autonome land voor de Koerden.

De Koerden hebben altijd tussen 2 vuren gestaan en zijn vooral de dupe geworden van vooral Westerse landen die alleen maar uit waren naar macht en grond.

Anyways Turkije is niet van plan om de helft van haar land aan de Koerden te geven, noch Iran, noch Syrie. Irakezen willen dat ook niet.

Terug naar het onderwerp: mogelijke inval van Turkije in Noord-Irak is omdat er een reeele dreiging bestaat van aanslagen op Turkije( het is lente en die bergapen kunnen weer de grens over met hun granaatjes). En om een vergelijking te maken met andere Westerse landen: als de VS en andere westerse landen het recht hebben om aan te vallen(onder het mom van massavernietingswapens, die nooit gevonden werden) waarom zou Turkije dan die recht niet hebben(dit is veel reeeler)?

tr_imparator
14-04-07, 20:03
Geplaatst door mark61
Ik schat dat alle Irakese Koerden graag autonoom zijn. En als dat dan onder de paraplu van de VS moet, dan moet dat maar. Veel keus hebben ze niet.

Het is een utopie. Uiteindelijk moet de VS daar weg,..wat dan?


Ik denk niet dat het Turkse leger graag mot met de Amerikanen krijgt. Das economisch bepaald ongunstig voor Turkije.

Ja, ik denk dat dit ook de reden is waarom men zo lang heeft gewacht. Ankara zet Washington voortdurend onder druk, maar er is tot nu toe helemaal niks uitgekomen. De Amerikanen die hebben schijnbaar hun handen vol aan Iraqi's. :vreemd:

from the south
14-04-07, 20:33
Kan me bij in turkste inval in noord-irak niks voorstellen. De amerikanen zijn druk bezig de boel op order te krijgen waar ze vele handen te kort hebben, en dan vallen de turken ff doodleuk noord-irak binnen. Het enigste gebied waar het rustig is. Denk niet dat de amerikanen daar blij mee zullen zijn. Denk ook daarom dat het niet zal gebeuren...

Al Sawt
14-04-07, 23:14
Geplaatst door mark61
Wie bepaalt dat? Jij bepaalt of een volk recht op zelfbeschikking heeft? Ik bepaal niets.

Maar een groep dat altijd onderdeel heeft gemaakt van een volk, dient altijd onderdeel te blijven van dat volk.

Sepratisme steunt altijd op fabeltjes en ideologische waanbeelden.

Al Sawt
14-04-07, 23:20
Geplaatst door Karin.N
De Koerden zullen het niet met je eens zijn. Mar goed, bij jou is alles gerechtvaardigt om misdaden door moslims gepleegd te verdoezelen.

Het enige wat jij kunt bijdragen aan discussies is het verfoeide westen, de joden zijn de schuldige etc. Maar goed, wanneer je dat kromme beeld perse jouw werkelijkheid wilt laten zijn, prima hoor. Droom maar zacht verder. Verschil tussen jou en mij schuilt in het feit dat ik niet hypocriet ben en vaak altijd aan zelfreflectie doe.

Jij daaraan tegen komt altijd aanheulen met misdaden van moslims door mij worden verdoezelt en door mij verfoeide westen. Puur omdat je niet instaat bent om een inhoudelijke discussie te voeren. Terwijl er legio voorbeelden zijn van misdaden waar je geen woorden over vuil maakt. Hypocritie ten top!

Nergens heb ik het Westen verfoeid en achter mijn naam draag ik een Nederlandse vlag. Daarnaast daag ik je uit om een citaat van mijn hand te plaatsen waar ik de Joden beschuldig dat ze overal aan schuldig zijn.

Slaag je daar niet in, dan moet ik je helaas betichten van laster en valselijke beschuldigingen van antisemitsme. Ik zal dan maatregelen nemen die daar bij horen.

Het gaat je goed.

Al Sawt
14-04-07, 23:43
Geplaatst door Witte78
Meningen worden toch ook gevormd door discussies als deze? Waarom moet je overal een expert in zijn om mee te mogen doen?

Ik heb altijd een oud-Hollandse gezegde aan gehangen:
Schoenmaker houd u bij uw leest!

Ik zal nooit een discussie aangaan over Friesland en haar gevoelens over een mogelijke onafhankelijkheid. Daar heb ik nauwelijks verstand of kennis over en een discussie zal dat ontbloten.

Daarom verbaas ik mij altijd als ik zie hoe bepaalde figuren ondanks hun onwetendheid, hun mening verkondigen alsof het realiteitsgetrouw is. Ze kunnen alleen mijn hoon verwachten.



Ik denk dat alle hypotheses te simplistiesch zijn, en dat iedere situatie te complex is om te omvatten. Ik denk dat het idee dat jij het wel allemaal snap voorkomt uit arrogantie?Misschien is het wel arrogantie. Want overigens benoem ik mezelf als geopolitieke deskundige en ik heb altijd zelfverzekerd mijn argumenten verdedigd.

En tot nu toe was nooit iemand in staat geweest om mijn ongelijkheid te bewijzen.

Misschien komt het ook door klimaat in de samenleving. Mensen krijgen overkill aan nieuws over Islam/Arabische wereld en alles wat daaraan gekoppeld is.

Ze denken algauw dat ze op basis van dat overkill deskundig genoeg zijn om hun meningen te verkondigen en hun licht daarover te schijnen

Overigens kan ik je verklapen dat ik arrogantie als een discussietechniek gebruik. Puur om mensen af te bluffen of een scherpe discussie te ontlokken. Maar mijn arrogantie valt alleen prikkers ten deel die het verdienen om keihard te worden aangepakt.

Want geen enkel Europeaan op dit forum zal ijveren voor onafhankelijkheid van Catalonie, Corsica, Bretagne, Schotland, Baskenland of andere regio in Europa. Maar hier ijveren ze voor onafhankelijkheid van Koerden en doen ze dat in een adem met Palestina.

Dan ben je in mijn ogen hypocriet en verdien je niets anders dan mijn hoon!

Vergeet niet dat ieder mens weer een ander idee van rechtvaardigheid heeft. En het ene hoeft niet perse beter te zijn dan het andere, maar gewoon verschillend. Een idee van rechtvaardigheid dat gebaseerd is op hypocriete verwijten is niets anders dan een facade.

En een idee van rechtvaardigheid dat gebaseerd is op onwetendheid is niets anders dan een farce.


Ik vind de argumenten die jij hier aanhaald niet relevant om the bepalen of een volk recht heeft op een eigen staat of niet. Misschien komt het ook dat je context niet ziet of dat jouw kennis over bepaalde materie ruimschoots tekort schiet.

Maar ik kan het ook mis hebben. Al acht ik een kans daarop zeer minimaal.



Dit geld natuurlijk voor iedereen. Ik zie op dit forum trouwens vaker hypocritie gevoed door haat. Zowel door moslims als niet moslims. Ik heb nergens gezegd dat moslims bepaalde menselijke emoties vreemd zijn!

1973Tanger
15-04-07, 00:48
Geplaatst door from the south
Kan me bij in turkste inval in noord-irak niks voorstellen. De amerikanen zijn druk bezig de boel op order te krijgen waar ze vele handen te kort hebben, en dan vallen de turken ff doodleuk noord-irak binnen. Het enigste gebied waar het rustig is. Denk niet dat de amerikanen daar blij mee zullen zijn. Denk ook daarom dat het niet zal gebeuren...

'qui vis pacem para bellum' - ofwel: Wie vrede wil bereidt zich op de oorlog voor. In tegenstelling tot Palestina is Koerdistan nooit een staat geweest en als zodanig nooit bezet geweest. Koerden maken sinds heugenis onderdeel uit van inheemse volkeren. Dat is al tientallen jaren zo het geval en daar heeft niemand zo een probleem van gemaakt. Tot dat nu Bush Irak is binnengevallen en nu de Koerden ineens de kans schoon zien voor segregatie. Wat zou bijvoorbeeld de Verenigde Staten er van gevonden hebben, als ze Alaska (the last frontier), niet van Rusland destijds hadden opgekocht voor een schamele bedrag van $7.200.000,-? Het antwoord is niet moeilijk.

Shemharosh
15-04-07, 12:44
Geplaatst door 1973Tanger
'qui vis pacem para bellum' - ofwel: Wie vrede wil bereidt zich op de oorlog voor. In tegenstelling tot Palestina is Koerdistan nooit een staat geweest en als zodanig nooit bezet geweest. Koerden maken sinds heugenis onderdeel uit van inheemse volkeren. Dat is al tientallen jaren zo het geval en daar heeft niemand zo een probleem van gemaakt. Tot dat nu Bush Irak is binnengevallen en nu de Koerden ineens de kans schoon zien voor segregatie. Wat zou bijvoorbeeld de Verenigde Staten er van gevonden hebben, als ze Alaska (the last frontier), niet van Rusland destijds hadden opgekocht voor een schamele bedrag van $7.200.000,-? Het antwoord is niet moeilijk.


Het klopt dat de koerden nooit een staat hebben gehad maar staten!!!

De Koerden hebben een grootere rol gespeeld in de geschiedenis van het Midden Oosten dan wie dan ook.Zij hadden de kruistochten beslist en de Berberse shijitische kilafaat van de Fatimiden in Egypte afgeschaaft waardoor Egypte en de Maghreb en zelfs Jemen,waar ze ook hebben geheersd een tijdje,voor goed soenitische werden daarna hebben ze in een alliantie met de Otmaanse Turken de langste geduurde en grootste rijk gesticht in de geschiedenis van het Mideen Oosten...Met de val van het Otmaanse rijk hebben ze het moderne Turkije helpen stichten door de Russen te helpen verslaan...De Armeense genocide was grotendeels het werk van de Koerdische millities,die hun christelijke Armeense buren hebben afgeslacht omdat die met hun Russische chriselijke broers hebben gespannen....en dan heb ik het nog niet gehad over de geschiedenis van de Meden...het rijk van de Perzen en de Meden...well's van gehoord?....en nu zijn ze de hoop van het Midden Oosten weer...hopen dat ze het zelfde kunstje gaan flikken als toen met de kruistochten hebben gedaan onder Saladin...Irak staat nu of faalt bij de zege van de Kurden omdat ze er de enige onafhangklijke en betrouwbare factor zijn...de rest danst of naar de pijpen van Syrie,Turkije en de oliepenguins of naar die van Iran....daarom kunnen ze niet wachten om ze weer te gaan afslachten zoals ze al een paar hebben gedaan laatste jaren.

Julien
15-04-07, 18:48
Geplaatst door Qaiys
De inconsequente logica van hypocrieten:

De USA mag Irak, Afghanistan etc invallen, Israel mag wanneer het haar uitkomt Palestijen bombarderen etc... Maar wanneer Turkije dat ook wil doen staan de hypocrieten op hun achterste benen.

Zie hier de subjectieve verontwaardiging van de hypocrieten.

De échte hypocrietelingen zijn de mensen die een inval van de Turen in Irak aan het goedpraten zijn, terwijl ze wel tegen de inval van de Amerikanen in Irak zijn!

Sowieso heeft Turkije een lange geschiedenis van onderdrukkingen en bezettingen. Cyprus bijv., wordt nog steeds illegaal bezet.
Turkije is trouwens lid van de Navo (juist, de organisatie die ook illegaal Afghanistan 'bezet' volgens sommige prikkers) en het is een vriendje van Israel.

mark61
15-04-07, 19:07
Geplaatst door Al Sawt
Ik bepaal niets.

Maar een groep dat altijd onderdeel heeft gemaakt van een volk, dient altijd onderdeel te blijven van dat volk.

Sepratisme steunt altijd op fabeltjes en ideologische waanbeelden.

Wat is 'onderdeel uitmaken van'? Hoe kan een volk onderdeel uitmaken van een ander volk? Kenniet. In het geval van de Koerden zijn ze pas 'onderworpen' in de 19e eeuw. Daarvoor deden ze lekker hun ding in het Osmaanse rijk.

1973Tanger
15-04-07, 19:11
Geplaatst door Julien
De échte hypocrietelingen zijn de mensen die een inval van de Turen in Irak aan het goedpraten zijn, terwijl ze wel tegen de inval van de Amerikanen in Irak zijn!

Sowieso heeft Turkije een lange geschiedenis van onderdrukkingen en bezettingen. Cyprus bijv., wordt nog steeds illegaal bezet.
Turkije is trouwens lid van de Navo (juist, de organisatie die ook illegaal Afghanistan 'bezet' volgens sommige prikkers) en het is een vriendje van Israel.

Maar Amerika heeft op dat gebied ook geen mals verleden. Maar Amerika is wel de aanleiding nu in het Midden Oosten voor soortgelijke problemen. Problemen die al bestaan, moet je niet komen groter maken. Amerika moet eens inzien dat niet iedereen braaf in galop met z'n nieuwe wereldorde meegaat.

mark61
15-04-07, 19:13
Geplaatst door 1973Tanger
'qui vis pacem para bellum' - ofwel: Wie vrede wil bereidt zich op de oorlog voor. In tegenstelling tot Palestina is Koerdistan nooit een staat geweest

Huh? Wanneer was Palestina een staat?


Koerden maken sinds heugenis onderdeel uit van inheemse volkeren.

'Inheems' als eufemisme voor: dit volk mag geen staat hebben. Zo denkt de VN er intussen ook over :duim: Het komt er dus op neer dat je alleen een staat mag hebben als je 'uitheems', met andere woorden een vreemde bezetter bent.

Vreemde opvatting van het begrip 'zelfbeschikkingsrecht der volkeren'.

Het recht van de sterkste dus. Heb je nooit de militaire kracht gehad onafhankelijk te zijn, dan mag je dat nu lekker ook niet. Officieel beleid van de VN.

1973Tanger
15-04-07, 19:17
Geplaatst door mark61
Huh? Wanneer was Palestina een staat?



'Inheems' als eufemisme voor: dit volk mag geen staat hebben. Zo denkt de VN er intussen ook over :duim: Het komt er dus op neer dat je alleen een staat mag hebben als je 'uitheems', met andere woorden een vreemde bezetter bent.

Vreemde opvatting van het begrip 'zelfbeschikkingsrecht der volkeren'.

Het recht van de sterkste dus. Heb je nooit de militaire kracht gehad onafhankelijk te zijn, dan mag je dat nu lekker ook niet. Officieel beleid van de VN.

Dus waarom daartegen verzetten. De volkerenbond deelt die opvatting. Ben je het daar niet mee eens, dan maar pleiten voor opheffing van die bond. Zo kan je wel aan de gang blijven.

Witte78
15-04-07, 19:31
[i]
Misschien komt het ook dat je context niet ziet of dat jouw kennis over bepaalde materie ruimschoots tekort schiet.

[/B]

Waarom leg je dan niet even uit waarom een volk alleen recht heeft op een eigen staat wanneer dat volk geen deel heeft uitgemaakt van de geschiedenies in die regio?

mark61
15-04-07, 19:38
Geplaatst door 1973Tanger
Dus waarom daartegen verzetten. De volkerenbond deelt die opvatting. Ben je het daar niet mee eens, dan maar pleiten voor opheffing van die bond. Zo kan je wel aan de gang blijven.

De Volkenbond geloofde nog wel in zelfbeschikkingsrecht. Dat bleek alleen al in Joegoslavië hoofdpijn op te leveren.

Hoezo zou je meteen een club moeten opheffen omdat ze inconsequent zijn? Het enige dat ik constateer is dat er een absurde willekeur is in welk volk wel zelfbeschikkingsrecht schijnt te hebben en welk volk niet.

1973Tanger
15-04-07, 20:22
Geplaatst door mark61
De Volkenbond geloofde nog wel in zelfbeschikkingsrecht. Dat bleek alleen al in Joegoslavië hoofdpijn op te leveren.

Hoezo zou je meteen een club moeten opheffen omdat ze inconsequent zijn? Het enige dat ik constateer is dat er een absurde willekeur is in welk volk wel zelfbeschikkingsrecht schijnt te hebben en welk volk niet.

Antropologen hebben het helaas niet voor het zeggen bij de VN blijkt.

TonH
17-04-07, 00:48
Geplaatst door Al Sawt

Koerden zijn net als Berbers, Catalanen, Corsicanen en Friezen. Het zijn groepen met aparte taal, cultuur en achtergrond. Maar het zijn ook groepen wiens geschiedenis en groep veroordeelt zijn aan mensen met wie ze in een land leven.

Het zijn groepen die ook invloed hebben uitgeoefend op vorming van geschiedenis van een land/regio en ook staatshoofden hebben voortgebracht. Waardoor ze onomstotelijk onderdeel vormen van hun landen.

Wauw! Snel de boten dan maar weer klaarleggen en die honderduizenden Grieks Orthodoxe Turken maar weer snel terug naar Anatolië? Nou ja, voor het grootste deel zijn ze dood of zo oud dat ze er nog net begraven kunnen worden. Wel aardig van je om ze dat graf in de aarde van hun vaderen te gunnen.

Oh, en de nazaten van de bijna 300.000 Istanbul-ers kunnen meteen ook hun boeltje weer bij elkaar pakken? Heel goed dat je de pogrom's van de jaren zestig in de vorige eeuw zo duidelijk veroordeeld.

...

Dit soort vergelijkingen gaan dus altijd mank. Of lopen eigenlijk vast in de werkelijkheid. Vooral wanneer je ze zo ondoordacht geeft. Altijd is er wel weer een groep op deze aarde waar dit verhaal op slaat. En voor iemand er over begint... ja, dat geldt ook voor de Turkse Grieken die ooit op het grondgebied van het huidige Griekenland woonden.

Maar terug naar de Koerden: dit gaat natuurlijk helemaal niet om hen, maar zijn zijn weer eens een pion in een machtspel. Dit maal weer eens een binnenlands Turkse versie. Legerleider geeft Erdogan aan: tot hier en niet verder. Erdogan wil president worden. Leger wil dat niet. Alle maatregelen worden nu genomen om een situatie te laten ontstaan van 'nationale crisis', waarop het leger legaal mag ingrijpen. In 1997 (?) deden ze dat per telefoon aan de voorganger van Erdogan. Daarvoor werd gewoon de macht over genomen. Nu wordt er een persconferentie gegeven die live in het hele land te zien was. Irak was een onderdeel... Veel belangrijker waren zijn antwoorden, als gezegd, op vragen over 'de nieuwe president'.

Tot slot geeft dit hele toneelstuk wel verdraaid goed weer hoe de kaarten er in Turkije voorstaan. Er zijn tenslotte weinig zich democratie noemende landen waar een legerleider persconferenties geeft waar de regering haar fiat niet aan gegeven heeft. Ministeriële verantwoordelijkheden en zo.

*edit*
Oh er schiet me net zo'n land te binnen: Nederland! Deed Couzy dat niet een keer met die snor van de VVD... hoe heette hij ook al weer? Onder wiens varantwoordelijkheid 'Srebeniza' plaats vond? :D

super ick
17-04-07, 09:42
Geplaatst door tr_imparator
Waar de PKK vrij zijn gang kan gaan, wat een bedreiging is voor Turkije en voor de toeristensector.

Als er een reeele bedreiging is dan is een militair ingrijpen noodzakelijk. Ook gezien het feit dat diplomatie niet tot iets positiefs heeft geleid. Ook de USA kan het niet veel schelen.

:turkije:

Komt dan nu ineens alle PKK-terreur uit Irak? Turkije kan beter eens een normale dialoog met de Koerden aangaan en de rechten van de Koerden respecteren ipv ze te verwaarlozen en te vermoorden.

De PKK kon haar gang ook al gaan in Oost-Tukije en diverse omringende landen. Ik verdenk Turkije ervan dat het een beetje steekt dat de Koerden het als enige groep in Irak redelijk goed doen. Daarom verdienen ze steun ipv geweldadig ingrijpen door Turkije.