PDA

Bekijk Volledige Versie : Vaticaan boycot propagandistische holocaustherdenking



Qaiys
15-04-07, 16:45
Vaticaan boycot herdenking

Van onze correspondent AD BLOEMENDAAL

TEL AVIV - De vertegenwoordiger van het Vaticaan in Israël is van plan de officiële holocaustherdenking in Jeruzalem te boycotten.

Monseigneur Antonio Franco protesteert tegen de manier waarop het holocaustinstituut Yad Vashem de omstreden paus Pius XII voorstelt.

De jaarlijkse herdenking wordt morgenavond gehouden in Yad Vashem in aanwezigheid van de minister-president, kabinetsleden en vertegenwoordigers van alle ambassades.

''Ik zal iedere ceremonie die gewijd is aan de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog bijwonen, maar ik voel me niet op mijn gemak in Yad Vashem als de paus op deze manier wordt voorgesteld,'' aldus Franco in de Jerusalem Post.

Hij noemt zijn besluit een persoonlijke beslissing, maar het is onwaarschijnlijk dat een pauselijke nuntius zo'n stap kan zetten zonder overleg met Rome. Franco zegt dat Yad Vashem niet heeft gereageerd op verzoeken om de tekst bij een foto van Pius XII aan te passen.

In het onderschrift valt te lezen dat de paus heeft nagelaten te protesteren toen de nazi's miljoenen Joden ombrachten. ''In 1933 heeft hij als secretaris van Vaticaanstad geholpen met het tot stand brengen van een Concordaat met Duitsland, hoewel dat een erkenning van het racistische nazi-regime betekende,'' staat er ook.

Het fotobijschrift beschuldigt Pius van het verdonkeremanen van een brief tegen racisme en anti-semitisme die zijn voorganger had geschreven. En: ''In december 1942 zag hij af van het ondertekenen van de verklaring van de geallieerden tegen de vernietiging van de Joden. Toen de Joden van Rome naar Auschwitz werden getransporteerd, greep de paus niet in.''

Het Vaticaan is bezig met de procedure voor een heiligverklaring van Pius XII. Volgens de kerk heeft hij achter de schermen gewerkt aan het redden van Joden.


© Het Parool, 14-04-2007, 11:26 uur


http://parool.nl/nieuws/2007/APR/14/buit2.html

1973Tanger
15-04-07, 17:49
Holocaustherdenking moet kunnen. Maar ik erger mij wel aan het feit dat de Zionisten deze herdenkingen altijd met bijbedoelingen willekeurig laten plaatsvinden. Ik ontken niet dat Hitler het vooral op Joodse mensen gemunt had en joden bij bosjes onrechtvaardig en onmenselijk liet vermoorden en deporteren. Dit is een feit en valt als zodanig niet te ontkennen. Maar niet alleen Joden waren het slachtoffer van het Nazisme. Ook andersdenkenden konden rekenen op een allerminst warm onthaal van de fuhrer. Maar wat ik niet billijk vind is dat het Duitse volk sinds destijds systematisch standaard wordt achtervolgt door Nazi praktijken verricht in het verleden. Bij de capitulatie van Nazi Duitsland zijn met de Duitsers goede afspraken gemaakt over schadeloosstellingen tegemoetkomingen. Deze afspraken zijn ook tijdens de naoorlogse wederopbouw van het tegenwoordige Duitsland loyaal afgedragen. Duitsland heeft materialistisch zijn schuld in het verleden dus ruimhartig nagekomen. Voor wat betreft het emotionele is dat helaas niet mogelijk. Maar dat mag geen reden zijn voor de Zionisten om Duitsland maar tot in het verlengde met zijn wandaden te achtervolgen. Duitsland is tegenwoordig een gerespecteerde Staat van hoog aanzien en invloedrijk in Europa. Ook economisch is Duitsland een land van formaat. Ook cultureel met haar taal is Duitsland aanzienlijk. Waarom moet dan nieuwe generatie duitsers voortdurend en moedwillig doelbewust geconfronteerd worden met hun verleden door bijvoorbeeld Israël. Ik krijg de induk dat Israël dit niet doet uit emotionele motieven, maar puur uit winstbejag.

Spoetnik
15-04-07, 17:53
Dit nieuws is inmiddels al weer achterhaalt, hij gaat wel.

http://www.haaretz.com/hasen/spages/848600.html

Baddha
15-04-07, 20:31
Geplaatst door 1973Tanger
Holocaustherdenking moet kunnen. Maar ik erger mij wel aan het feit dat de Zionisten deze herdenkingen altijd met bijbedoelingen willekeurig laten plaatsvinden. Ik ontken niet dat Hitler het vooral op Joodse mensen gemunt had en joden bij bosjes onrechtvaardig en onmenselijk liet vermoorden en deporteren. Dit is een feit en valt als zodanig niet te ontkennen. Maar niet alleen Joden waren het slachtoffer van het Nazisme. Ook andersdenkenden konden rekenen op een allerminst warm onthaal van de fuhrer. Maar wat ik niet billijk vind is dat het Duitse volk sinds destijds systematisch standaard wordt achtervolgt door Nazi praktijken verricht in het verleden. Bij de capitulatie van Nazi Duitsland zijn met de Duitsers goede afspraken gemaakt over schadeloosstellingen tegemoetkomingen. Deze afspraken zijn ook tijdens de naoorlogse wederopbouw van het tegenwoordige Duitsland loyaal afgedragen. Duitsland heeft materialistisch zijn schuld in het verleden dus ruimhartig nagekomen. Voor wat betreft het emotionele is dat helaas niet mogelijk. Maar dat mag geen reden zijn voor de Zionisten om Duitsland maar tot in het verlengde met zijn wandaden te achtervolgen. Duitsland is tegenwoordig een gerespecteerde Staat van hoog aanzien en invloedrijk in Europa. Ook economisch is Duitsland een land van formaat. Ook cultureel met haar taal is Duitsland aanzienlijk. Waarom moet dan nieuwe generatie duitsers voortdurend en moedwillig doelbewust geconfronteerd worden met hun verleden door bijvoorbeeld Israël. Ik krijg de induk dat Israël dit niet doet uit emotionele motieven, maar puur uit winstbejag.

Het Duitse volk moet geen schuldgevoel aangepraat krijgen, maar we moeten ook niet de fout maken dat we uit politieke correctheid hen gaan ontzien en daarmee de herinneringen aan verschikkingen van de oorlog en de fouten die in die tijd gemaakt zijn laten verwateren.

Het moet zo langzaamaan maar eens tijd worden dat de Duitsers bij de herdenkingen betrokken worden en dat we ook hen die aan Duitse zijde gevallen zijn herdenken. Het onderscheid tussen goed en kwaad is vaak veel te zwart/wit. De meeste Duitse jongens en mannen die als soldaat dienden hebben die oorlog ongetwijfeld ook niet gewild.

Poesjkin
15-04-07, 21:36
Het wordt tijd dat Japan eens schuld bekent. Dat land was in die oorlog minstens net zo fout als Duitsland.

1973Tanger
15-04-07, 23:05
Geplaatst door Baddha
Het Duitse volk moet geen schuldgevoel aangepraat krijgen, maar we moeten ook niet de fout maken dat we uit politieke correctheid hen gaan ontzien en daarmee de herinneringen aan verschikkingen van de oorlog en de fouten die in die tijd gemaakt zijn laten verwateren.

Het moet zo langzaamaan maar eens tijd worden dat de Duitsers bij de herdenkingen betrokken worden en dat we ook hen die aan Duitse zijde gevallen zijn herdenken. Het onderscheid tussen goed en kwaad is vaak veel te zwart/wit. De meeste Duitse jongens en mannen die als soldaat dienden hebben die oorlog ongetwijfeld ook niet gewild.

Het kan zijn dat de nieuwe generatie duitsers daar allemaal geen behoefte aan hebben. Geef ze eens ongelijk. Nieuwe tijden, nieuwe kansen.

ronald
15-04-07, 23:51
Geplaatst door 1973Tanger
Het kan zijn dat de nieuwe generatie duitsers daar allemaal geen behoefte aan hebben. Geef ze eens ongelijk. Nieuwe tijden, nieuwe kansen.


"De" nieuwe generatie Duitsers, "de" nieuwe generatie Zionisten...wat een algemeen geblaat allemaal....waar bevinden de Joden zich eigenlijk in jouw plaatje?

Pytaghoras
15-04-07, 23:59
Geplaatst door 1973Tanger
Holocaustherdenking moet kunnen. Maar ik erger mij wel aan het feit dat de Zionisten deze herdenkingen altijd met bijbedoelingen willekeurig laten plaatsvinden. Ik ontken niet dat Hitler het vooral op Joodse mensen gemunt had en joden bij bosjes onrechtvaardig en onmenselijk liet vermoorden en deporteren. Dit is een feit en valt als zodanig niet te ontkennen. Maar niet alleen Joden waren het slachtoffer van het Nazisme. Ook andersdenkenden konden rekenen op een allerminst warm onthaal van de fuhrer. Maar wat ik niet billijk vind is dat het Duitse volk sinds destijds systematisch standaard wordt achtervolgt door Nazi praktijken verricht in het verleden. Bij de capitulatie van Nazi Duitsland zijn met de Duitsers goede afspraken gemaakt over schadeloosstellingen tegemoetkomingen. Deze afspraken zijn ook tijdens de naoorlogse wederopbouw van het tegenwoordige Duitsland loyaal afgedragen. Duitsland heeft materialistisch zijn schuld in het verleden dus ruimhartig nagekomen. Voor wat betreft het emotionele is dat helaas niet mogelijk. Maar dat mag geen reden zijn voor de Zionisten om Duitsland maar tot in het verlengde met zijn wandaden te achtervolgen. Duitsland is tegenwoordig een gerespecteerde Staat van hoog aanzien en invloedrijk in Europa. Ook economisch is Duitsland een land van formaat. Ook cultureel met haar taal is Duitsland aanzienlijk. Waarom moet dan nieuwe generatie duitsers voortdurend en moedwillig doelbewust geconfronteerd worden met hun verleden door bijvoorbeeld Israël. Ik krijg de induk dat Israël dit niet doet uit emotionele motieven, maar puur uit winstbejag.

De holocaust maakt onderdeeld van de zwarte geschiedenis van duitsland. De duitsers zijn daarvoor verantwoordelijk en moeten daarvoor boeten door schadevergoeding te betalen aan de slachtoffers. De nieuwe generatie duitsers zijn evenveel verantwoordelijk als hun grootouders. De misdaden van de duitsers tegen de mensheid kunnen niet vergeven worden zelfs niet na honderd jaar.

1973Tanger
16-04-07, 00:19
Geplaatst door ronald
"De" nieuwe generatie Duitsers, "de" nieuwe generatie Zionisten...wat een algemeen geblaat allemaal....waar bevinden de Joden zich eigenlijk in jouw plaatje?

Joden zijn in mijn plaatje gewone mensen zoals jij en mij. Maar Zionisten zijn geen haar beter dan de Nazis.

1973Tanger
16-04-07, 00:21
Geplaatst door Pytaghoras
De holocaust maakt onderdeeld van de zwarte geschiedenis van duitsland. De duitsers zijn daarvoor verantwoordelijk en moeten daarvoor boeten door schadevergoeding te betalen aan de slachtoffers. De nieuwe generatie duitsers zijn evenveel verantwoordelijk als hun grootouders. De misdaden van de duitsers tegen de mensheid kunnen niet vergeven worden zelfs niet na honderd jaar.

Daar hebben ze al ruimschoots aan voldaan. Maar volgens jou moeten ze daarmee tot in de eeuwigheid doorgaan niet. Het zijn toch altijd weer die moffen. Maar stiekem wel in hun auto's rijden hé.

IbnRushd
16-04-07, 15:57
Geplaatst door Pytaghoras
De nieuwe generatie duitsers zijn evenveel verantwoordelijk als hun grootouders.

Leg eens uit?

1973Tanger
16-04-07, 16:14
IbnRushd, goed dat je die overtollige tekst van Marsipulami heeft elders geparkeerd. De discussie werd onderbelicht door dat oerwoud aan tekst.

Poesjkin
16-04-07, 16:21
Geplaatst door Pytaghoras
De holocaust maakt onderdeeld van de zwarte geschiedenis van duitsland. De duitsers zijn daarvoor verantwoordelijk en moeten daarvoor boeten door schadevergoeding te betalen aan de slachtoffers. De nieuwe generatie duitsers zijn evenveel verantwoordelijk als hun grootouders. De misdaden van de duitsers tegen de mensheid kunnen niet vergeven worden zelfs niet na honderd jaar.

Wat een belachelijk geleuter! De Duitse staat heeft zich heel goed opgesteld naar de oorlog en het is wagelijk om de huidige Duitsers verantwoordelijk te houden voor wat hun grootouders hebben uitgevreten.

De verantwoordelijkheid die de huidige generaties in Duitsland èn daarbuiten hebben is het levend houden van de herinnering aan de Holocaust en het voorkomen van nieuwe Holocausten.

1973Tanger
16-04-07, 16:42
Geplaatst door Poesjkin
Wat een belachelijk geleuter! De Duitse staat heeft zich heel goed opgesteld naar de oorlog en het is wagelijk om de huidige Duitsers verantwoordelijk te houden voor wat hun grootouders hebben uitgevreten.

De verantwoordelijkheid die de huidige generaties in Duitsland èn daarbuiten hebben is het levend houden van de herinnering aan de Holocaust en het voorkomen van nieuwe Holocausten.

Juist zo dacht ik er ook over. Het is te gek voor woorden om nakomelingen van een generatie voorheen verantwoordelijk te houden voor hun gedrag. Duitsers hebben al genoeg geleden. Daar is zelfs geen enkele spoor humor te ontdekken. Wijlen Rudi Carrell moest nog te pas komen om de perplexe duitsers op te vangen en van een beetje humor te voorzien. Moeten we nu ook Nederland vervolgen voor haar wandaden in Indonesië en Suriname?

Poesjkin
16-04-07, 17:05
En Italië voor de Romeinse tjid?

IbnRushd
16-04-07, 17:11
Geplaatst door 1973Tanger
IbnRushd, goed dat je die overtollige tekst van Marsipulami heeft elders geparkeerd. De discussie werd onderbelicht door dat oerwoud aan tekst.

Uh, ik heb geen tekst aangeraakt. Er was een storing in de middag en 'namiddag', geloof ik. Dat heeft geleidt dat veel posten die rond die tijd werden geplaatst verdwenen zijn.

1973Tanger
16-04-07, 17:17
Geplaatst door IbnRushd
Uh, ik heb geen tekst aangeraakt. Er was een storing in de middag en 'namiddag', geloof ik. Dat heeft geleidt dat veel posten die rond die tijd werden geplaatst verdwenen zijn.

Oh ik dacht al. Misschien werd Maroc.nl in de middag aangevallen door de AIVD of de Mosad. Zo kunnen. :hihi: