PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Laat allochtoon maïs telen in probleemwijk'



Het_Is_Lent
16-04-07, 17:15
'Laat allochtoon maïs telen in probleemwijk'

door Dennis Naaktgeboren
AMSTERDAM - Nutteloze grasvlaktes in achterstandswijken van grote steden moeten worden omgevormd tot akkers met zonnebloemen, maïs, of exotische groenten. De veelal allochtone bewoners kunnen de ervaring met voor hun bekende gewassen inzetten om met het zaaien en oogsten geld te verdienen.

Dat vindt stedenbouwkundige Ton Matton, die met speciale klimaatmachines onderzoekt welke mediterrane gewassen in Nederland kunnen gedijen. Volgens hem moet ons land veel meer gebruikmaken van de positieve effecten van de klimaatverandering.

Groeilamp
Op zijn initiatief worden de komende maanden braakliggende terreinen in Rotterdam-Hoogvliet omgeploegd tot mediterrane akkers met zonnebloemen en maïs. In totaal verrijzen er drie akkers van enkele honderden vierkante meters. Rondom de terreinen worden groeilampen en picknicktafels geplaatst.

"De grote lappen openbare ruimte in Hoogvliet bieden goede mogelijkheden om zelfverzorging te onderzoeken", aldus Matton. "Aanleg en onderhoud van de eindeloze grasvlaktes en perkjes drukt zwaar op de begroting en niemand bekommert zich erom. Het ligt voor de hand om stukken openbare ruimte uit te geven als akker of weiland, waar de bevolking gewassen kan telen en daarmee een boterham verdient."

Volgens hem is de samenstelling van achterstandswijken daarvoor zeer geschikt. "Veel immigranten in een wijk als Hoogvliet komen van het platteland. Dat zijn mensen die weten hoe ze zelf groenten moeten telen. Zij hebben kennis die in onze maatschappij verdwijnt."

Klimaatmachine
Matton onderzoekt al een tijdje welke gewassen kunnen gedijen in Nederland. Samen met onderzoeksinstituut Alterra en de Landbouwuniversiteit van Wageningen heeft hij een 'klimaatmachine' ontwikkeld, een paviljoen waarin allerlei klimaatwisselingen worden nagebootst om kleine hoeveelheden zwarte bonen, rijst en maniokka te kweken.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/62046061/_Laat_allochtoon_ma_iuml;s_telen_in_probleemwijk_. html

Poesjkin
16-04-07, 17:26
Geniaal! Gele Zonnenbloemen uit de Graafse Wijk.
Ondiepse Mais...

Couscous uit Katendrecht!

Spoetnik
16-04-07, 17:34
Wow, ik denk dat Nederland eindelijk rijp is voor mijn waterwegen idee. In plaats van wege in de binnensteden vervangen we al die wegen met waterwegen en dan kunnen we ons voortbewegen in roeiboten e.d.

Poesjkin
16-04-07, 18:07
Alsof wij hier in de polder niet al genoeg sloten hebben? :D

observer
16-04-07, 21:14
Geplaatst door Spoetnik
Wow, ik denk dat Nederland eindelijk rijp is voor mijn waterwegen idee. In plaats van wege in de binnensteden vervangen we al die wegen met waterwegen en dan kunnen we ons voortbewegen in roeiboten e.d. moeten we dan oh sole mio zingen?

het is een bizar idee

al was het maar omdat "nutteloze grasvlaktes"in steden niet bestaan
hmm link werkt niet

weet je zeker dat dit geen broodje aap verhaal is

Shemharosh
17-04-07, 08:59
Vind ik helemaal geen bizaar idee... De autochtonen doen het al waarom mogen de allochtonen het niet??!!...kijk maar naar een gebied als het Westland....daar woont iedereen aan een hightech lapjegrond waar die allerlei gewassen teelt...ik denk dat het de weg van de toekomst is...ik zelf zit in die lapjesbizniz...niks bizaars aan hoor....Zulke ideeen hebben gebieden als Almeria in Spanje en vele steden en dorpjes over de hele wereld naar boven geholpen.....in de snelle toekomst zullen steden zo gebouwd worden:Als Agriparken waar mensen,insecten,vissen,dieren en planten op en door elkaar wonen en leven...de stad wordt in plaats van alleen voedsel en energiegebruiker ook producent....Snel krijgen we die maislapjes op de dakken en balkons...kijk maar.... in China,Korea en Japan zijn ze er mee hard bezig.

Hoe heet die gast?...Ton Motton??!!...ff hem zoeken dan en kijken of die een biertje wil?

Witte78
17-04-07, 09:12
Goh alsof er van zon maisveld iets overblijft in een probeem wijk. Tenzij ze er hekken omheen zetten met 10000 volt ofzo.

Shemharosh
17-04-07, 09:46
Geplaatst door Witte78
Goh alsof er van zon maisveld iets overblijft in een probeem wijk. Tenzij ze er hekken omheen zetten met 10000 volt ofzo.

Ja natuurlijk met infrarode,bewegings,magnetische,radio...- sensoren en slimme camera's zelfs...ook betaalde honden en trapvaardige ezels worden in de hele plan meegenomen.

H.P.Pas
17-04-07, 10:26
Geplaatst door Shemharosh
trapvaardige ezels worden in de hele plan meegenomen.

:zozo:
Iets voor moeilijk bemiddelbare maroc.nl'ers ?

Shemharosh
17-04-07, 13:25
Geplaatst door H.P.Pas
:zozo:
Iets voor moeilijk bemiddelbare maroc.nl'ers ?

neeeeee die krijgen afgerichte wespen op hun af die gemanipuleert zijn met een marokaanse politieagent-gen

NLvrouw
17-04-07, 14:56
Dan nog een pers (zo'n machine, geen Iranier :D) erbij, de lekkere zonnebloemolie verkopen en met zn allen daarin oliebollen bakken. Dat is pas multiculi.

Blits
17-04-07, 15:34
Geplaatst door NLvrouw
Dan nog een pers (zo'n machine, geen Iranier :D) erbij, de lekkere zonnebloemolie verkopen en met zn allen daarin oliebollen bakken. Dat is pas multiculi.


Terwijl we met z'n allen wereldliederen zingen daar langs de velden.

Rourchid
17-04-07, 15:40
Geplaatst door Het_Is_Lent

Nutteloze grasvlaktes in achterstandswijken van grote steden moeten worden omgevormd tot akkers met zonnebloemen, maïs, of exotische groenten. De veelal allochtone bewoners kunnen de ervaring met voor hun bekende gewassen inzetten om met het zaaien en oogsten geld te verdienen.


Dit is eigenlijk terug naar de zogenoemde "volkstuintjes".

Rourchid
17-04-07, 15:41
Geplaatst door Spoetnik

Wow, ik denk dat Nederland eindelijk rijp is voor mijn waterwegen idee. In plaats van wege in de binnensteden vervangen we al die wegen met waterwegen en dan kunnen we ons voortbewegen in roeiboten e.d.


Het grondwaterpeil in NL stijgt langzaam maar zeker, dus de tijd is zeker in je voordeel.

reallife
17-04-07, 15:55
Geplaatst door Blits
Terwijl we met z'n allen wereldliederen zingen daar langs de velden.

Leuk :cool:

Flower power achtig op blote voeten, lange wijde rokken, bloemen in de haren enz. En s'avonds picknicken en maiskolven roosteren.

Spreekt me wel aan :boogjes:

En o ja, 's avonds serenades brengen in de gondels die we uit Giethoorn lenen.

Blits
17-04-07, 17:28
Geplaatst door reallife
Leuk :cool:

Flower power achtig op blote voeten, lange wijde rokken, bloemen in de haren enz. En s'avonds picknicken en maiskolven roosteren.

Spreekt me wel aan :boogjes:

En o ja, 's avonds serenades brengen in de gondels die we uit Giethoorn lenen.


:haha:

Zo zie je maar. Nederland kán wel leuk zijn.

Spoetnik
17-04-07, 18:05
Geplaatst door Blits
:haha:

Zo zie je maar. Nederland kán wel leuk zijn.

Precies, het enige wat we moeten doen is het groen in de steden maisvelden veranderen en de steden omvormen naar model Venetie.

observer
17-04-07, 18:59
Geplaatst door Spoetnik
Precies, het enige wat we moeten doen is het groen in de steden maisvelden veranderen en de steden omvormen naar model Venetie. mischien kunnen we dan ook die wachters met die hellebaarden introduceren :hihi: stuk effectiever dan die melkmuilagenten

Blits
17-04-07, 19:45
Geplaatst door Spoetnik
Precies, het enige wat we moeten doen is het groen in de steden maisvelden veranderen en de steden omvormen naar model Venetie.


Juist.

En niemand zal dan nog geïnteresseerd zijn in (achterkamertjes)politiek (voeren).

Veel te druk met zingen, roeien en maïskolven grillen.
The real thing.

reallife
17-04-07, 21:35
Geplaatst door Blits
Juist.

En niemand zal dan nog geïnteresseerd zijn in (achterkamertjes)politiek (voeren).

Veel te druk met zingen, roeien en maïskolven grillen.
The real thing.

Politiek is dan niet meer nodig. Het wordt een wereldwijd fenomeen. Al die wereldleiders zingen gezellig mee. En Ahmadinejad biedt Bush vriendelijk een glaasje water aan als deze zich verslikt in een maiskorrel :D