PDA

Bekijk Volledige Versie : Dyab Abou Jahjah: ’Marokkanen zijn zo kritiekloos’



Qaiys
16-04-07, 23:26
Dyab Abou Jahjah / ’Marokkanen zijn zo kritiekloos’

Frans Dijkstra

De Arabisch-Europese Liga van Dyab Abou Jahjah bestaat bijna niet meer. De leider ging naar Libanon om voor zijn land te vechten. Nu vertelt hij hoe stroef de samenwerking met Marokkanen liep.
Hij was de schrik van België (en ook een beetje van Nederland). Maar nu zegt Dyab Abou Jahjah: „Mijn rol als activist is voorbij”.

Zijn Arabisch-Europese Liga, die Marokkanen en andere migranten had moeten verenigen, is op sterven na dood. De 35-jarige Abou Jahjah zelf is nog springlevend, tot zijn eigen verrassing. Want toen hij vorige zomer terug ging naar zijn dorp in Libanon, om het te beschermen tegen Israëlische aanvallen, hield hij er ernstig rekening mee dat hij zou sterven. „Ik kon niet toekijken op televisie hoe mijn land werd vernietigd”, schrijft hij in het gisteren verschenen ’Dagboek Beiroet-Brussel’.

In het vliegtuig naar Libanon wist hij het zeker: „Het is voorbij, zestien jaar in Europa, alles wat ik hier heb meegemaakt, het is allemaal voorbij.” Toch blijft een gevoel van onrechtvaardigheid knagen. „Men heeft ons gedemoniseerd en geboycot en men heeft geprobeerd om allerlei louche zaken in onze schoenen te schuiven. Waarom? Omdat we gewoon de assertiviteit en het bewustzijn hadden om ons als burgers op te stellen en niet als gasten. Omdat we niet onderdanig waren en omdat we niet tevreden waren met ’bijna gelijk’ te zijn, maar absolute gelijkheid opeisten.”

Toen hij in 2000 de Arabisch-Europese Liga (AEL) oprichtte in Antwerpen leek hij een krachtige en gewiekste woordvoerder van verloren generaties Marokkanen te kunnen worden. Niks integratie of assimilatie, we eisen onze rechten als burgers op, dat was zijn strijdkreet. Maar het bleek geen gelukkige combinatie tussen Abou Jahjah en de Marokkaanse jongeren, blijkt tussen de regels door in zijn boek. Abou Jahjah bekent zich als linkse democraat, Arabisch-nationalist, moslim van cultuur maar niet van geloof. Met imams en religieuze organisaties wil hij niets te maken hebben.

De Marokkanen die hij in Europa ontmoette, zijn van een heel ander slag. „De meeste Marokkanen die ik ken, zijn zeer conservatief als het gaat om religie en beschouwen het als een absoluut waardenstelsel”, schrijft hij. „Dat wil niet zeggen dat de meeste Marokkanen praktiserende moslims zijn, verre van, maar de meesten zijn wel gelovig en houden zich strikt aan een kritiekloze benadering van godsdienst in haar meest orthodoxe vorm. Dit was voor mij een openbaring want ik heb nooit zo een bevolkingsgroep gekend, ook niet in de dorpen van Zuid-Libanon, waar de mensen vrij gelovig zijn.”

Tijdens vormingsbijeenkomsten van de AEL ontdekten zijn jonge aanhangers dat Abou Jahjah vooral vragen en geen antwoorden heeft over God en de heilige boeken. Dat was schokkend, zegt Abou Jahjah nu.

Met zijn geloof wapent de Marokkaan zich tegen assimilatie. Zinloos, denkt Abou Jahjah. Religie is een te zwakke basis voor een eigen identiteit. Taal en cultuur verwaarlozen ze, dus uiteindelijk zullen ze toch opgaan in de Europese samenleving, en dan zullen ze ook van hun geloof vallen. Rechten hebben ze dan nog steeds niet. Hun woede over achterstelling zal tot uitbarsting komen. Abou Jahjah waarschuwt voor een klassenoorlog in Europa. „Het zal geen conflict zijn van religies, het zal geen geïmporteerd conflict zijn. Het zal een conflict zijn van eigen bodem, met kinderen van Europa die uitgesloten en uitgespuwd werden omwille van hun afkomst en ras.”

Hij schetst een doemscenario waarin beide partijen een etnisch kenmerk hebben. „Dat zal de oplossing moeilijker maken en de confrontatie bloediger.”

Abou Jahjah zal er niet bij zijn. Hij zoekt een rol in de politiek van Libanon. Daar denkt hij dat het Arabisch nationalisme zal herleven om een einde te maken aan de corrupte regimes die stilletjes heulen met Amerikaanse imperialisten en zionisten.

Abou Jahjah heeft grote bewondering voor Hezbollah, de sjiitische strijders die Israël vorige zomer verrasten met een regen van raketten. „Het was voor het eerst dat een Arabisch land dat gebombardeerd werd door Israël ook terug bombardeerde.” Alleen jammer dat de Hezbollah religieus geïnspireerd is. Dus Abou Jahjah zal politiek elders zijn plaats zoeken. Toch heeft hij veel geleerd van Hezbollah en vooral van de leider Nasrallah, de belangrijkste man die hij in zijn leven heeft ontmoet. „Een historische figuur over wie men in de komende eeuwen nog zal praten”, denkt Abou Jahjah.

Nasrallah’s voorbeeld van samenwerking met andersdenkenden en -gelovigen heeft hem geleerd wat hij fout heeft gedaan met de AEL. Hij was te sektarisch, te snel met zijn afwijzing van aangepaste moslims, de alibi-Ali’s. „Vooral binnen onze gemeenschap waren we bikkelhard.”

Eén keer werkte de AEL samen met een linkse splinterpartij in Vlaanderen om mee te kunnen doen aan verkiezingen. Het werd een fiasco met nog lang geen half procent van de stemmen. Abou Jahjah blies de samenwerking op. Dat was fout, zegt hij nu. Het was een experiment dat voortgezet had moeten worden.

Ondanks zijn hernieuwde passie voor de bevrijding van de Arabische wereld, blijft Abou Jahjah zich verbonden voelen met België. „Als ik in Libanon op internet ga, dan lees ik altijd de Belgische kranten.” Echt helemaal weg is hij ook nog niet. Hij wil de komende anderhalf jaar nog wel zijn doctorsbul halen aan een Belgische universiteit.

Dagboek Beiroet-Brussel, Dyab Abou Jahjah, uitg. Meulenhoff Manteau, euro 18,95.

1973Tanger
17-04-07, 00:03
Misschien gaat z'n boek grotendeels over 'hoe hij door z'n Marokkaanse vrienden bedrogen werd'. Frappant dat hij verbaast was dat Marokkanen diep gelovig waren en hij niet. Had zeker verwacht dat zijn Marokkaanse vrienden tijdens partij bijeenkomsten een biertje meedronken? Voor de rest is het wel een beste jongen. Als ik hem was zou ik die wens om een bul aan een belgische universiteit te behalen maar laten. Hij is intussen toch een gehate publieke figuur. In dat opzicht is de kans groot dat hij een eredoctoraal kermisklant krijgt uitgereikt.

ronald
17-04-07, 00:12
De sukkel schijnt nog steeds niet te weten dat het niet een Arabisch land was dat Israel met raketten beschoot maar een terroristiche beweging dat Hezbollah heet. Waarschijnlijk is de wens weer eens de vader der gedachte.

1973Tanger
17-04-07, 00:26
Hij heeft z'n been in Europa lelijk bezeerd. Nu hoopt ie waarschijnlijk met de verkoop van z'n boek zijn opgelopen wonden te maskeren. Het is blijkbaar tegenwoordig een rage geworden om met je kop een aantal keren op de buis te verschijnen en daaropvolgend een boek te fabriceren, met in zijn geval als titel: Europa in de ogen van een getergde Arabier o.i.d. :kotsen:

Pytaghoras
17-04-07, 07:31
Abou Djaja dacht zijn arabisch nationalisme de kunnen verspreiden onder de Marokkaanse jongeren en hij is gefaald. Hij is een grote leugenaar. Hij zei naar Lebanon te gaan om de oorlog te voeren, maar zijn tijd heeft hij uitbesteden in de schot van zijn moeder. Verwend kind!

Shemharosh
17-04-07, 07:35
Geplaatst door 1973Tanger
Misschien gaat z'n boek grotendeels over 'hoe hij door z'n Marokkaanse vrienden bedrogen werd'. Frappant dat hij verbaast was dat Marokkanen diep gelovig waren en hij niet. Had zeker verwacht dat zijn Marokkaanse vrienden tijdens partij bijeenkomsten een biertje meedronken? Voor de rest is het wel een beste jongen. Als ik hem was zou ik die wens om een bul aan een belgische universiteit te behalen maar laten. Hij is intussen toch een gehate publieke figuur. In dat opzicht is de kans groot dat hij een eredoctoraal kermisklant krijgt uitgereikt.

hahhahha....wat dacht ie dat mokro's wel zijn...we zijn wel een kudde rare beesten maar die eerder bestaat uit wilde honden en katten die rare sprongen maken maar we zijn geen ezels of geiten waar hij zo gek op is.

azulay
17-04-07, 07:48
Mijn afkeer tegen de ael was gebaseerd op haar ideologie. Ik kon geen begrip voor het Arabisch nationalisme opbrengen dat ik zelf beschouw als een racistisch ideologie, maar ik ben het wel vaker met Abou jahjah eens. Zijn analyse in het bovengenoemde stukje is in mijn ogen helemaal waar. Marokkanen (Berbers) zijn de scheinheiligste volk op aarde. Aan de ene kant doen ze alles wat allah verboden heeft en aan de andere kant denken ze dat ze heilig zijn.

mark61
17-04-07, 07:57
Geplaatst door Qaiys
„Dat wil niet zeggen dat de meeste Marokkanen praktiserende moslims zijn, verre van, maar de meesten zijn wel gelovig en houden zich strikt aan een kritiekloze benadering van godsdienst in haar meest orthodoxe vorm.”

Opvallend. Die indruk krijg je hier ook. :wijs:


Met zijn geloof wapent de Marokkaan zich tegen assimilatie. Zinloos, denkt Abou Jahjah. Religie is een te zwakke basis voor een eigen identiteit. Taal en cultuur verwaarlozen ze, dus uiteindelijk zullen ze toch opgaan in de Europese samenleving, en dan zullen ze ook van hun geloof vallen.

Dat denk ik ook. Met uitzondering van dat van hun geloof vallen misschien, dat hoeft helemaal niet. Hoewel de spagaat tussen verwaarlozing van taal en cultuur en handhaving van orthodoxie misschien onhoudbaar wordt.

Het valt me altijd op hoe weinig er aan taal wordt vastgehouden. Dat lijkt me veel belangrijker voor handhaving van je eigen identiteit dan godsdienst.


Abou Jahjah waarschuwt voor een klassenoorlog in Europa. „Het zal geen conflict zijn van religies, het zal geen geïmporteerd conflict zijn. Het zal een conflict zijn van eigen bodem, met kinderen van Europa die uitgesloten en uitgespuwd werden omwille van hun afkomst en ras.”

Doemscenario. Ik geloof er niet in.

Hij schetst een doemscenario waarin beide partijen een etnisch kenmerk hebben. „Dat zal de oplossing moeilijker maken en de confrontatie bloediger.”

mark61
17-04-07, 07:58
Geplaatst door 1973Tanger
Frappant dat hij verbaast was dat Marokkanen diep gelovig waren en hij niet.

Dat is nou net niet wat hij zegt. Lees maar.

azulay
17-04-07, 08:30
06-03-2003
AEL / Jahjah lijkt groter dan hij is
door Hanan Nhass
DEN HAAG - De AEL, waaronder ook de Nederlandse tak, heeft voor commotie gezorgd. Toch voorspelt het kamerlid Ali Lazrak (SP) een stille dood voor de AEL.

artikel:
http://www.trouw.nl/archief/article365222.ece/AEL_Jahjah_lijkt_groter_dan_hij_is

1973Tanger
17-04-07, 10:03
Geplaatst door mark61
Dat is nou net niet wat hij zegt. Lees maar.

Gezien zijn stellingname is dat mijn indruk over hem. Hij praat over assimilatie dat onvermijdelijk is. Dat op den duur moslims van hun geloof zullen afvallen en dat religie een zwake basis zou zijn voor identiteit. Ook denkt hij dat taal en cultuur verwaarloost wordt. Dit heeft hij mis. Want bijna iedere islamitisch kind hier gaat naast zijn basisonderwijs ook naar de moskee om zijn taal te leren. Dit heeft gewoon met opvoeding te maken en daar heeft hij blijkbaar geen benul van. Verder is Libanon niet echt een voorbeeld moslim land. Dus het zou hem sieren om zich te beperken tot zichzelf en Marokkanen daarbuiten te laten. Want als Azulay gelijk zou hebben met zijn reactie dat Marokkanen (Berbers) de scheinheiligste volk op aarde zou zijn. Dan zou hij en menig ander het dan zwaar te verduren krijgen.

1973Tanger
17-04-07, 10:08
Geplaatst door Shemharosh
hahhahha....wat dacht ie dat mokro's wel zijn...we zijn wel een kudde rare beesten maar die eerder bestaat uit wilde honden en katten die rare sprongen maken maar we zijn geen ezels of geiten waar hij zo gek op is.

Hahahaha. Je bent nog vergeten dat hij in dat opzicht een echte 'tifunest' en bij uitstek een 'yazid' is.

illmatik
17-04-07, 10:58
Geplaatst door 1973Tanger
Gezien zijn stellingname is dat mijn indruk over hem. Hij praat over assimilatie dat onvermijdelijk is. Dat op den duur moslims van hun geloof zullen afvallen en dat religie een zwake basis zou zijn voor identiteit. Ook denkt hij dat taal en cultuur verwaarloost wordt. Dit heeft hij mis. Want bijna iedere islamitisch kind hier gaat naast zijn basisonderwijs ook naar de moskee om zijn taal te leren. Dit heeft gewoon met opvoeding te maken en daar heeft hij blijkbaar geen benul van. Verder is Libanon niet echt een voorbeeld moslim land. Dus het zou hem sieren om zich te beperken tot zichzelf en Marokkanen daarbuiten te laten. Want als Azulay gelijk zou hebben met zijn reactie dat Marokkanen (Berbers) de scheinheiligste volk op aarde zou zijn. Dan zou hij en menig ander het dan zwaar te verduren krijgen.

Ik heb sowieso nooit helemaal begrepen hoe een zichzelf zo religieus wanend volk als de Nederlandse Marokkanen zo intens achter een uitgesproken seculiere nationalist als Jahjah aan kon lopen. Een Arabische nationalist ook nog, met Berbers als achterban. Het was dan ook heel erg lachwekkend, op dat punt.

1973Tanger
17-04-07, 11:06
Geplaatst door illmatik
Ik heb sowieso nooit helemaal begrepen hoe een zichzelf zo religieus wanend volk als de Nederlandse Marokkanen zo intens achter een uitgesproken seculiere nationalist als Jahjah aan kon lopen. Een Arabische nationalist ook nog, met Berbers als achterban. Het was dan ook heel erg lachwekkend, op dat punt.

Precies. Dat zegt veel over die Marokkanen die in hem een mannelijke versie van Florence Nightinggale zagen. Die Marokkanen waren zoekende en werden door hem kennelijk aangesproken en zagen zodoende in hem het 'licht'. Eeuwenoud klassiek verhaal.

illmatik
17-04-07, 11:09
Geplaatst door 1973Tanger
Precies. Dat zegt veel over die Marokkanen die in hem een mannelijke versie van Florence Nightinggale zagen. Die Marokkanen waren zoekende en werden door hem kennelijk aangesproken en zagen zodoende in hem het 'licht'. Eeuwenoud klassiek verhaal.

Het zegt zelfs meer over die Marokkanen dan over Jahjah zelf.

1973Tanger
17-04-07, 11:15
Geplaatst door illmatik
Het zegt zelfs meer over die Marokkanen dan over Jahjah zelf.

Het zegt alles over die Marokkanen. Zo zie je maar dat Marokkanen in wezen een complex volk is. Dat is logisch met Fenicische, Romeinse, Vandaalse, Westgotische, Barbaarse, Arabische en uiteindelijk Marokkaans bloed. Het bloed stoomt waar het niet gaan kan.

mark61
17-04-07, 11:47
Geplaatst door 1973Tanger
Gezien zijn stellingname is dat mijn indruk over hem. Hij praat over assimilatie dat onvermijdelijk is. Dat op den duur moslims van hun geloof zullen afvallen en dat religie een zwake basis zou zijn voor identiteit. Ook denkt hij dat taal en cultuur verwaarloost wordt. Dit heeft hij mis. Want bijna iedere islamitisch kind hier gaat naast zijn basisonderwijs ook naar de moskee om zijn taal te leren. Dit heeft gewoon met opvoeding te maken en daar heeft hij blijkbaar geen benul van. Verder is Libanon niet echt een voorbeeld moslim land. Dus het zou hem sieren om zich te beperken tot zichzelf en Marokkanen daarbuiten te laten. Want als Azulay gelijk zou hebben met zijn reactie dat Marokkanen (Berbers) de scheinheiligste volk op aarde zou zijn. Dan zou hij en menig ander het dan zwaar te verduren krijgen.

Hmm het zit nogal diep bij jou zeker? :)

Ten eerste zegt hij dat Marokkanen NIET religieus zijn. Goed lezen.

Verder is religie geen basis voor identiteit, dat lijkt mij ook wel duidelijk.

Ik ken op maroc.nl misschien 3 mensen die Arabisch kennen. Ik ken geen kind dat Arabisch leert in de moskee. Dat is overigens ook geen beste plek om het te leren ook. Over Tamazight zullen we het maar helemaal niet hebben; dat is trouwens wel de moedertaal van ca. 80% van de NLMarokkanen. Zoals jij ook wel weet.

Sneren naar Libanon is een beetje kinderachtig, vind je niet? Wat is er mis met de religiositeit van Libanezen? Dat er 35% christen zijn en nog wat Druzen?

Of ben je gewoon beledigd door voorheen de held DAJJ en moet je even terugsnibben? Wat een gedoe allemaal...

Je laatste zin begrijp ik niet. Dan zou wie wat waarom?

Gek, eerst was de AEL zo populair hier, en nu het is ingezakt zie je opeens allemaal van die 'i told you so'- types die 'er altijd al tegen waren'.

Ampart.

azulay
17-04-07, 11:56
Geplaatst door 1973Tanger
Het zegt alles over die Marokkanen. Zo zie je maar dat Marokkanen in wezen een complex volk is. Dat is logisch met Fenicische, Romeinse, Vandaalse, Westgotische, Barbaarse, Arabische en uiteindelijk Marokkaans bloed. Het bloed stoomt waar het niet gaan kan.

DNA onderzoek laat zien dat de absolute meerderheid van Noord Afrikanen (Tamazgha) Amazigh zijn...

Het woord Barbaar kennen Imazighen niet. Zij noemen zichzelf Imazighen of te wel vrije mensen. Je hebt wel gelijk dat van dat vrije weinig is overgebleven en dat het een verwarde volk is. Met name Imazighen die hier zitten met hun lichaam en met hun hoofd ergens in Arabië.

Soldim
17-04-07, 12:08
ge·ne·ra·li·sa·tie (de ~ (v.), ~s)
1 samenvatting van bijzondere gevallen onder één algemeen hoofd

1973Tanger
17-04-07, 13:21
Geplaatst door mark61
Hmm het zit nogal diep bij jou zeker? :)

Ten eerste zegt hij dat Marokkanen NIET religieus zijn. Goed lezen.

Verder is religie geen basis voor identiteit, dat lijkt mij ook wel duidelijk.

Ik ken op maroc.nl misschien 3 mensen die Arabisch kennen. Ik ken geen kind dat Arabisch leert in de moskee. Dat is overigens ook geen beste plek om het te leren ook. Over Tamazight zullen we het maar helemaal niet hebben; dat is trouwens wel de moedertaal van ca. 80% van de NLMarokkanen. Zoals jij ook wel weet.

Sneren naar Libanon is een beetje kinderachtig, vind je niet? Wat is er mis met de religiositeit van Libanezen? Dat er 35% christen zijn en nog wat Druzen?

Of ben je gewoon beledigd door voorheen de held DAJJ en moet je even terugsnibben? Wat een gedoe allemaal...

Je laatste zin begrijp ik niet. Dan zou wie wat waarom?

Gek, eerst was de AEL zo populair hier, en nu het is ingezakt zie je opeens allemaal van die 'i told you so'- types die 'er altijd al tegen waren'.

Ampart.

Ik praat over mezelf. Dit is mijn bescheiden indruk van die man. Ik heb toen en nu nog steeds niet begrepen waarom per definitie mijn landgenoten met de AEL heulden. En de moskee is maar een instrument om de taal daar te leren. Hier hebben ze trouwens in het onderwijs de zogenaamde OETC (ontwikkeling eigen taal en cultuur). Dus de moskee is niet bij voorbaat de plek om de taal te leren. Maar geloof me dat in bijvoorbeeld Amsterdam de meeste kinderen (als ze al dan niet op een islamitische basisschool zitten), daarnaast standaard in het weekend Arabische les krijgen, in de meeste gevallen in de moskee of in tig andere stichtingen. En misschien is de voorman van de AEL in jouw ogen altijd een held geweest. Maar allerminst in die van mij. Maar ik kan niet ontkennen dat hij een welbespraakt persoon was en de westerse opinie altijd op de hak nam. Maar dat was Pim Fortyn ook.

1973Tanger
17-04-07, 13:34
Geplaatst door mark61
Hmm het zit nogal diep bij jou zeker? :)

Ten eerste zegt hij dat Marokkanen NIET religieus zijn. Goed lezen.

Verder is religie geen basis voor identiteit, dat lijkt mij ook wel duidelijk.

Ik ken op maroc.nl misschien 3 mensen die Arabisch kennen. Ik ken geen kind dat Arabisch leert in de moskee. Dat is overigens ook geen beste plek om het te leren ook. Over Tamazight zullen we het maar helemaal niet hebben; dat is trouwens wel de moedertaal van ca. 80% van de NLMarokkanen. Zoals jij ook wel weet.

Sneren naar Libanon is een beetje kinderachtig, vind je niet? Wat is er mis met de religiositeit van Libanezen? Dat er 35% christen zijn en nog wat Druzen?

Of ben je gewoon beledigd door voorheen de held DAJJ en moet je even terugsnibben? Wat een gedoe allemaal...

Je laatste zin begrijp ik niet. Dan zou wie wat waarom?

Gek, eerst was de AEL zo populair hier, en nu het is ingezakt zie je opeens allemaal van die 'i told you so'- types die 'er altijd al tegen waren'.

Ampart.

Verder was het voor wat betreft flauw van mij om te sneren naar Libanon. Dat neem ik bij deze dan ook terug.

illmatik
17-04-07, 13:40
Geplaatst door 1973Tanger
Verder was het voor wat betreft flauw van mij om te sneren naar Libanon. Dat neem ik bij deze dan ook terug.

Ik vind de kritiek van Jahjah vele malen flauwer; Nederlandse Marokkanen hadden en hebben wel degelijk kritiek op de stand van zaken in en rondom die gemeenschap. Moeten 350.000 Marokkanen dan gaan schrijven en op tv roepen wat ze allemaal wel niet zint? Hoeveel heb je er nodig voordat de kritiek als kritiek wordt opgevat?

Dat die kritiek niet altijd evenveel ging over Arabischnationalistische zaken, is natuurlijk een doorn in het oog van het orakel uit Beiroet. Zijn kritiek op de invloed van religie die het heeft op identiteit snijdt tot op zekere hoogte hout, maar waar alle seculieren de mist in gaan is het bij hem niet anders. Het bagatelliseren van religie is lekker makkelijk maar mensen vinden nou eenmaal veel houvast daarin, ook bij het definiëren van hun identiteit juíst met behulp van religie. Daaraan voorbij gaan is een grote fout.

mark61
17-04-07, 13:48
Geplaatst door 1973Tanger
Ik praat over mezelf. Dit is mijn bescheiden indruk van die man. Ik heb toen en nu nog steeds niet begrepen waarom per definitie mijn landgenoten met de AEL heulden. En de moskee is maar een instrument om de taal daar te leren. Hier hebben ze trouwens in het onderwijs de zogenaamde OETC (ontwikkeling eigen taal en cultuur). Dus de moskee is niet bij voorbaat de plek om de taal te leren. Maar geloof me dat in bijvoorbeeld Amsterdam de meeste kinderen (als ze al dan niet op een islamitische basisschool zitten), daarnaast standaard in het weekend Arabische les krijgen, in de meeste gevallen in de moskee of in tig andere stichtingen. En misschien is de voorman van de AEL in jouw ogen altijd een held geweest. Maar allerminst in die van mij. Maar ik kan niet ontkennen dat hij een welbespraakt persoon was en de westerse opinie altijd op de hak nam. Maar dat was Pim Fortyn ook.

Nou het wachten is op de (voormalige) medestanders dan. Ben benieuwd wat die ervan vinden.

De Eigen Taal en Cultuur was dus Tamazight, maar dat is niet wat er op die scholen geleerd wordt/werd, is het wel? ;)

Ik vind het een belediging voor DAJJ om met PF vergeleken te worden. Die was duidelijk een stuk minder slim. Een held, nee, daarvoor is AJJ te verward.

mark61
17-04-07, 13:49
Geplaatst door 1973Tanger
Verder was het voor wat betreft flauw van mij om te sneren naar Libanon. Dat neem ik bij deze dan ook terug.

Kee dan :)

mark61
17-04-07, 13:50
Geplaatst door illmatik
Ik vind de kritiek van Jahjah vele malen flauwer; Nederlandse Marokkanen hadden en hebben wel degelijk kritiek op de stand van zaken in en rondom die gemeenschap.

Ik weet niet wat jij allemaal leest; ik lees alleen dat hij Marokkanen kritiekloosheid verwijt ivm godsdienst. Of mis ik wat?

illmatik
17-04-07, 14:15
Geplaatst door mark61
Ik weet niet wat jij allemaal leest; ik lees alleen dat hij Marokkanen kritiekloosheid verwijt ivm godsdienst. Of mis ik wat?

Ik doel ook op dat verwijt. Dat gaat niet op. Afgezien van de ongestelde schreeuwers die ieder wissewasje afdoen als anti-islamisme. Jahjah bewijst met zijn kritiek een slecht inzicht in de Nederlands-Marokkaans-islamitische gemeenschap te hebben, voor zover hij zijn kritiek richt aan Nederlandse Marokkanen.

1973Tanger
17-04-07, 14:23
Geplaatst door illmatik
Ik doel ook op dat verwijt. Dat gaat niet op. Afgezien van de ongestelde schreeuwers die ieder wissewasje afdoen als anti-islamisme. Jahjah bewijst met zijn kritiek een slecht inzicht in de Nederlands-Marokkaans-islamitische gemeenschap te hebben, voor zover hij zijn kritiek richt aan Nederlandse Marokkanen.

Juist. De Marokkaanse gemeenschap verblijft hier in Europa sinds de late jaren vijftig en vroege jaren zestig. Die hebben al een bepaalde ontwikkeling meegemaakt. Nu is aan de orde dat vluchteling Jahjah sinds niet lang geleden asiel in België heeft gekregen en denkt op basis daarvan de Marokkaanse gemeenschap in Europa goed te kennen. Ze hadden hem eigenlijk in een dierenasiel moeten stoppen. :melig2:

from the south
17-04-07, 18:50
Geplaatst door Qaiys

Abou Jahjah zal er niet bij zijn. Hij zoekt een rol in de politiek van Libanon.

Lucky Belgie, de ratten verlaten het land!!!!!!!
Flipje de Winter wil naar nederland "vluchten" en Abou Jahjah heeft reeds de benen genomen. Belgen, proficiat!

from the south
17-04-07, 19:45
Geplaatst door Qaiys
Dyab Abou Jahjah / ’Marokkanen zijn zo kritiekloos’


Kritiekloos?????????
Dan is ie blijkbaar nooit op maroc.nl geweest..
Ik ben nog niet zolang op dit forum, mare, heb soms juist zo het idee dat wanneer je een marokkaan snachts wakker maakt je per direct spijt krijgt, omdat ie prompt begint blaffen en te schelden op nederland/amerika/westen/israel :wink:

Iglo
17-04-07, 21:20
Geplaatst door from the south
Kritiekloos?????????
Dan is ie blijkbaar nooit op maroc.nl geweest..
Ik ben nog niet zolang op dit forum, mare, heb soms juist zo het idee dat wanneer je een marokkaan snachts wakker maakt je per direct spijt krijgt, omdat ie prompt begint blaffen en te schelden op nederland/amerika/westen/israel :wink: Eerlijk gezegd vraag ik me af hoe goed dat beeld overeen komt met de realiteit. Zelf heb ik het idee dat hier een aantal excessen rondlopen die hier hun frustraties wegschrijven.

Het_Is_Lent
17-04-07, 22:13
Nu vertelt hij hoe stroef de samenwerking met Marokkanen liep.

Fijn dat hij dat nog ff met ons deelt :moe: .

Ron Haleber
18-04-07, 08:57
Geplaatst door mark61
Nou het wachten is op de (voormalige) medestanders dan. Ben benieuwd wat die ervan vinden.


Laat ik als "azijnpisser" - volgens het initiatiefarme bestuur hier - ook maar wat van me laten horen...

Ik steunde vanaf het begin DAJJ en zijn AEL - adviseerde op hun uitdrukkelijk verzoek de oprichters hier in NL. Waardeerde op de centrale punten Nabil Marmouch en met name onze vriend Mohammed Benzakour... Discussieerde er hier met hen over.

Dat er wat meer Amerikaanse en Israelvlaggetjes op de Dam werden verbrand, moest maar op de koop worden meegenomen en leek me afblazen van gerechtvaardigde politieke emoties...

Dat gebeurde daarvoor bij het KMAN olv Menebhi trouwens ook...

Maar er kwam tenslotte niet echt iets van de grond bij de jongeren. Daar ging het mis... :kwaad:


Velen - ook Nederlanders hebben verwacht dat de Marokkanen hiermee eindelijk een eigen stem zouden doen horen.

Juist het in principe niet-religieuze uitgangspunt van DAJJ gaf veel hoop...

Van de moskee moet je nu eenmaal geen emancipatorisch politieke beweging van zelfbewustzijn verwachten. Daar zijn die niet voor... Tenslotte blijkt godsdienst toch altijd weer - ook dus binnen de AEL - een verdovend opium voor het volk te zijn...


DAJJ gaf meesterlijk uiting aan de Marokkaanse mening over het MO. Schande dat er geen golf van verontwaardiging opsteekt over zijn afhaken... :regie:



Het afhaken van DAJJ is het definitieve bewijs dat de Marokkaanse gemeenschap organisatorisch failliet blijkt om zelf zijn eigen problemen aan te pakken...


Er moet nodig samen met verlichte zelfbewuste Marokkanen de rekening worden opgemaakt van 'waarom het failliet' en van 'hoe nu verder'... Enkelen in Bos & Lommer zullen dat gaan proberen... :gsm:





Ik vind het een belediging voor DAJJ om met PF vergeleken te worden. Die was duidelijk een stuk minder slim. Een held, nee, daarvoor is AJJ te verward.

DAJJ had de PF voor Marokkanen moeten worden. Maar het is hem jammer genoeg niet gelukt.

mark61
18-04-07, 09:26
Geplaatst door Ron Haleber
Maar er kwam tenslotte niet echt iets van de grond bij de jongeren. Daar ging het mis... :kwaad:
Velen - ook Nederlanders hebben verwacht dat de Marokkanen hiermee eindelijk een eigen stem zouden doen horen.
Juist het in principe niet-religieuze uitgangspunt van DAJJ gaf veel hoop...

Tsja. Misschien dat de Nederlandse Marokkanen een anarchistisch zooitje zijn? :)


DAJJ had de PF voor Marokkanen moeten worden. Maar het is hem jammer genoeg niet gelukt.

Cultuurverschil? Seculiere Libanese sji'iet is toch te ver weg?

Al Sawt
20-04-07, 19:32
2 dingen wil ik over jouw reactie zeggen: A. Achterban van AEL weet niets over de politieke achtergrond en cultuur van Dyab Abu Jahjah en van MO in algemeenheid. B. Dat geld ook voor jou.

Dyab weerspiegelt Pan Arabisme! Een stroming dat streeft naar eenheid binnen de Arabische wereld en niet een gestoorde rassenideologie zoals Nazisme of Zionisme.

Pan Arabisme maakt nauwelijks onderscheid tussen minderheden. Koerden in Irak hadden zelfs recht op uitoefenen van hun eigen cultuur en taal.


Pan Arabisme heeft meer grond gehad in Arabische landen met een multi etnische bevolking dan een homogene.

Al Sawt
20-04-07, 19:37
Geplaatst door azulay
DNA onderzoek laat zien dat de absolute meerderheid van Noord Afrikanen (Tamazgha) Amazigh zijn...
Hoe kan DNA dat in godsnaam bewijzen?

Terwijl diverse volkeren Marokko hebben bewoont en hun sporen hebben achter gelaten. Daarnaast heb ik het niet eens over raciale verschillen tussen de Marokkanen. Er zijn zowel blonde als zwarte Marokkanen.

Al Sawt
20-04-07, 19:42
Geplaatst door from the south
Kritiekloos?????????
Dan is ie blijkbaar nooit op maroc.nl geweest..
Ik ben nog niet zolang op dit forum, mare, heb soms juist zo het idee dat wanneer je een marokkaan snachts wakker maakt je per direct spijt krijgt, omdat ie prompt begint blaffen en te schelden op nederland/amerika/westen/israel :wink: Wederom een hypocriet die even komt vertellen wat hij denkt te weten over de Marokkaanse mening.

Maar zelf niet vermeld dat hij op Maroc.nl actief is om zijn rechtse standpunten te ventileren en om eventjes aan Marokkanen duidelijk te maken dat de Islam, multiculturalisme, slap integratiebeleid, echt een probleem vormen.

Want zo`n indruk heb ik als ik een rechtse malloot wakker maak.

Tomas
20-04-07, 19:46
Geplaatst door Al Sawt
2 dingen wil ik over jouw reactie zeggen: A. Achterban van AEL weet niets over de politieke achtergrond en cultuur van Dyab Abu Jahjah en van MO in algemeenheid. B. Dat geld ook voor jou.

Dyab weerspiegelt Pan Arabisme! Een stroming dat streeft naar eenheid binnen de Arabische wereld en niet een gestoorde rassenideologie zoals Nazisme of Zionisme.

Pan Arabisme maakt nauwelijks onderscheid tussen minderheden. Koerden in Irak hadden zelfs recht op uitoefenen van hun eigen cultuur en taal.


Pan Arabisme heeft meer grond gehad in Arabische landen met een multi etnische bevolking dan een homogene.

Blijf het maar een maf verhaaltje vinden. Pan arabisme is volstrekt in tegenspraak met behoud van eigen cultuur. Zo niet, dan noem je het geen pan arabisme, maar iets als mutliculturisme of zoiets.

Al Sawt
20-04-07, 20:02
Geplaatst door Tomas
Blijf het maar een maf verhaaltje vinden. Pan arabisme is volstrekt in tegenspraak met behoud van eigen cultuur. Zo niet, dan noem je het geen pan arabisme, maar iets als mutliculturisme of zoiets. Het gaat over gedachtengang daarachter, Tomas.

Een van de Grondleggers van Pan Arabisch Nationalisme was Michiel Aflak, een Christen. Hij was van mening dat religie te grote invloed had op Arabische wereld en dat daar een einde aan dient te komen.

Vandaar dat Pan Arabisme, volgens Aflak en Nasser, verheven dient te worden boven religie en zeer seculier is en religieuze vrijheiden aan banden had gelegd.

Pan Arabisme heeft voornamelijk succes gehad bij de bevolkingen van Arabische landen met een multi etnische of religieuze bevolking. In Marokko was Pan Arabisme nooit een succes geweest. Het was te seculier en vormde voor velen een terrein van communisten.

Pan Arabisme is ten onder gegaan aan haar seculiere grondslag.

En dat had Dyab onderschat.

azulay
20-04-07, 20:42
Geplaatst door Al Sawt
Hoe kan DNA dat in godsnaam bewijzen?

Terwijl diverse volkeren Marokko hebben bewoont en hun sporen hebben achter gelaten. Daarnaast heb ik het niet eens over raciale verschillen tussen de Marokkanen. Er zijn zowel blonde als zwarte Marokkanen.

Er zijn anderen op dit forum die een haaks mening hebben dan ik hebben in een andere discussie dat bevestigd . Wat ik ook niet wist dat ook ook vermeld werd is dat zelfs 20% van andalucia bleek dat Amazigh bloed in zich hebben. Dit terzijde, even terug naar je Arabisch nationalisme: HEt is een van de meeste racistische ideologien die de afgelopen eeuw hebben geheerst. De praktijk bewijst het al te goed, maar het probleem van arabisch racisten is dat ze de realiteit niet willen zien. Een Arabische shiet vergeleek het pas op alarbiya met het nazisme, met name de passage: Arabieren boven alles.



By Prof. *Dr. Muhammad Shamsaddin Megalommatis, Orientalist

Progenitor of Wars and Tyrannies: the Falsehood of Pan-Arabism

2 March 2007

The deep and hidden reason of the tyrannical oppression practiced throughout the Middle East is the imposition by France and England of pan-Arabic nationalist cliques that intend to dictatorially arabize the various peoples of the Middle East, who are - all - not Arabs.

To start with basic, we should stress the point that among the member-states of the so-called Arab League there is not a single one inhabited by Arab population. In this regard, the simple and single historical truth in this is that there are no Arabs at all. There are only ‘Arabic-speaking’ peoples having striking dissimilarities one from another, and they all have different past, different cultural backgrounds, different social and behavioural systems, different orientations and archetypes. Only failure is guaranteed in any attempt to shape up a ‘union’ among these so disparate elements and peoples.

We have all attested numerous similar examples of disunion, mutual disparagement and unprecedented co-vilification so paradigmatically performed by the uneducated and uncultured ‘leaders’ of the ‘Arab’ League. The mistake was to view all that as ‘fratricidal’ situation, whereas it is not, since they are very disparate and divergent from one another. It is only the paranoiac and contra-natural regrouping named ‘Arab’ League that, by creating the shock of bringing together elements that just cannot be together, generates the unpleasant atmosphere in which all these funny and clownish ‘leaders’ are engulfed, without knowing why ‘this’ happens to them! So pathetically ignorant they are.

If this concerned only these grotesque characters of the present day political Commedia dell’ Arte, the problem would be limited, and no one would need to discuss and tackle it. But the West and the rest of the World is found involved in this situation one way or another, because of the interconnections existing since the Colonial times. The Middle East affects the entire world. And if this absolute and fundamental historical reality is not widely assessed and understood first, nothing good can come out of the Middle East, and its extremist frenzy.

If the Middle Eastern peoples are not Arabs, what are they?

The real, true but hidden Face of the Middle East.

In reality, the Lebanese are Phoenicians, who got hellenized and aramaized in Late Antiquity. Arabic speaking Syrians and Iraqis are Aramaeans. So are the Palestinians and the Kuwaitis, as well as the Emirates and the Qataris, who have certainly been intermixed with Persians.

Egyptians are Copts, native Egyptians, descendants of the people of Ancient Egypt in their amalgamations with the numerous foreigners, who passed by the valley of the Nile: Aramaeans, Phoenicians, Yemenis, Greeks, Meroitic Sudanese, Romans, and others.
Sudanese are descendants of the ancient Meroites and the Nubians.
Libyans and the people of the Maghreb are descendants of the Khammitic peoples of the great Atlas, Berbers, in their genuine fusion with Carthaginians and Romans.
And finally Yemenis are Yemenis, descendants of the ancient states of Saba, Qataban, Himyar, Hadramout and other; they are closer to Abyssinians (mistakenly called Ethiopians) than to the Arabs of Hedjaz.
Islamization: the reason of the (linguistic but not racial) Arabization

All these peoples, by accepting Islam, sooner or later, started becoming arabized, but this happened at a linguistic, not at a racial, ethnic level. And we know only too well that the Arabs of the times of the Prophet were not numerous at all. One generation later, when let us say Islamic armies were reaching Carthage in today’s Tunisia, Central Asia and the Indus valley, the Muslim fighters were speaking Arabic but among them Arabs were already a minority. Aramaeans from Damascus and Ctesiphon, Egyptians from Alexandria, Yemenis from Muza and Persians from Praaspa were already a majority among them! They learnt the language of Quran, but they did not and could not change their racial and ethnic origin.

The Copts (Christians) of Egypt, and the ‘Assyrians’ and ‘Chaldaeans’ of Iraq and Iran are very good examples that show very well what happened: those who remained Christians preserved initially their language (Coptic and Aramaic - Syriac), and lost it gradually in later dates.

Among the people who accepted Islam in the early period, only Persians preserved their language. This is not strange, since the great cultural phenomenon of Ferdowsi gives us an insightful understanding of the subject. If Copts and Aramaeans had not been christened, and if they had kept a national traditional historical record of their glorious past, they would have resulted into a different perception of Islam, preserving their original languages and developing epics similar to Shahnameh.
Colonial practice and diffusion of Pan-arabism

Because this did not happen, we attest nowadays the current situation, but this does not involve that these peoples are Arabs, or that a kind of union can be based on falsely perceived history, and tons of misinformation and disinformation due to colonial powers’ diplomacy. Mainly France and England became the centers of emanation of a falsely conceived and inaccurately studied ‘pan-Arabism’, since they focused their educational - academic - cultural - ideological policies on issues related to their strategic efforts to bring down the Ottoman Empire, Safevid Iran, and Mughal India. The term ‘inaccurately studied’ is employed because this falsehood created problems worse than those it was supposed to solve, even if we limit the discussion to the Western world, since Islamic Terrorism is a later result of the earlier ideological developments in the area of the Middle East.

It is from the Western European universities, political parties and demented ateliers of all sorts that nationalism emanated. And as such, it caused serious problems to peoples of the East and the West, Christians, Muslims, Jews, Hindus, and others. The confusion spread throughout the territories of the Ottoman Empire finds its equivalent in the disaster of the Irish, the Scots, the Corsicans and the Celts of Brittany. Actually, it leads to nowhere.

Earlier one understands this, sooner one escapes from the traps that led millions to wars and disaster.

Of course, the Colonial Scheme was not meant only against the Ottoman Empire. It did aim at creating an entire situation in which it would be sure that no powerful successive state form would ever rise in its stead! In this way, the colonial powers shaped the problematic Middle East of the 20s, the 30s, the 50s and the 60s that we all know; an area of total confusion and impotence. An area, from which the Western powers would extract oil and other resources in a most profitable way that - at the same time - would help them impose themselves as undisputable powers over the rest of the world.

Following the results of the WW I America joined the two colonial powers that achieved a multi-targeted ‘miracle’:

- 1. they destroyed the Ottoman empire
- 2. they made sure that no power rises in its stead in the Middle East and
- 3. they kept rival Germany and Russia far from it!
Impossibility of an ‘Arab’ nationalism

In the sense that never Indians will be able to express ... Chinese nationalism (!), and never Spaniards will be able to express ... Portuguese nationalism, never will

- a. the Copts of Egypt (all the population is Coptic, Egyptian properly speaking, not only the Christians, those who are called ‘Copts’) - call them just Egyptians if you want -

- b. the Aramaeans of Iraq, Syria, Jordan (I mean again the entire population of these countries, not just the Christains), of Iran (the so-called ‘Arabs’ of Khuzestan are just ‘Aramaeans’), of Turkey (Turkish, Kurdish or Arabic speaking populations of Antakya, Gaziantep, Kahraman Marash, Urfa/Edessa, Diyarbakir/Amida, Mardin/Margdis, Nusaybin, Hasankeyf, Siirt and Cizre) and of Lebanon (here I limit it to the inlanders)

- c. the Berbers of Lybia, Tunisia, Algeria and Morocco (again I do not mean the Kabylians in Algeria, who openly declare their Berberic/Khammitic identity, but the entire population of all these countries)

- d. the Nubians (belonging to the so-called Nilo-Saharic group of languages and races) of Egypt and the Sudan (another terribly oppressed minority), who live between Luqsor in Egypt and Karima in Sudan

- e. the Meroites of Sudan, who live either nubianized in the north of Karima or arabized between Karima and Malakal in Central Sudan, being the descendants of the ancient Khammitic population of the historical Sudanese states Kush (800 - 525), Meroe (450 BCE - 350 CE) and (Christian) Makkuria (450 - 1150)

- f. the Yemenites and the Omanis, who are certainly Semites but closer to the Abyssinians than to Arabs (their extensively recorded on epigraphic monuments ancient language gave birth to Gueze, the official and religious language of Axumite Abyssinia, and has been preserved until now in some parts of Hadramawt and at the island of Sokotra)
and last but not the least

- g. the Palestinians, the Kuwaitis, the Qataris, the Emiratis and the Bahrainis, who - all - are arabized Aramaeans, ........................ be able to express such a thing as Arabic nationalism.

The strength of survival in numbers was more considerable in the case of the Nubian and the Berberic than for Syriac, Yemenite or even Coptic. The latter went silent just 150 years ago. At the times of Champollion, Coptic was still mother tongue to a few thousands of Christian Egyptians. But yet, Coptic is the religious language in use for the Christians in Egypt, and many hundreds of thousands learn it in the religious schools.

To this - necessarily summarized presentation - there can be only a counter-argument:

Several scholars have indeed pretended that Arabs, going outside the Arabic peninsula at the very Dawn of the Islamic Era. finally settled and definitely intermingled with local populations from Iran and Oman to Morocco, in a way that we could admit a certain .... arabization at the racial, not only the linguistic, level.
The Aramaization of the Middle East during the Late Antiquity: a real racial intermingling.

This would be an entire aberration. Of course, any ‘- ization’ can eventually take place at the level of race, not only language, culture or religion! The case of the Aramaization of Babylonia and Elam (a long procedure that took place from the 6th to the 1st century BCE) is quite indicative! But there were numerous Aramaic populations transported by the Assyrian emperors of the 8th and the 7th centuries there, or had settled because of their own choice. Elamites were exterminated by Assurbanipal at 640 BCE, and the decapitated Babylonians started being outnumbered by the continuously arriving in the Mesopotamian South Aramaeans!

But nothing similar happened during the early Islamic times! At the times of the Prophet, all the Arabs of Hedjaz did not outnumber the population of just one big Aramaic, Egyptian, Persian, Greek, Roman, Abyssinian, Berberic, Meroitic or Yemeni city like Tadmor, Syene (Aswan), Istakhr, Corinth, Mediolanum (Milano), Axum, Carthage, Dongola Agouza or Aden! So, there cannot be discussion about numbers, the real Arabs went lost among the multitude of the early Muslims, already before the year 30 of Hegira!

What most of the modern Western (in their great numbers Colonial) historians failed to see, focus and understand is that already during the life time of the Prophet Yemenites accepted Ali’s preaching in Yemen at 630 CE. In great numbers! Along with them, Persian soldiers and colonizers, since Yemen belonged to the Sassanid Empire.
Islamic, not ‘Arab’ invasions

So, to rtepeat what we earlier stated, when the first Islamic armies were fighting at Yarmouk (636) and were reaching Jerusalem and Damascus (638), there was a sizeable non-Arabic part among them! And we know only too well that these armies were not so numerous! When, a few years later, Islamic armies were reaching Nihavent (641) and Alexandria (642), already more than half of them were not Arabs! When Islamic armies attacked Constantinople (677) and reached Gibraltar, Arabs were already insignificant portion among them.
Early Islam was not ‘culturally’ Arabic: on the contrary, Islam de-arabized the then Arabs of Hedjaz.

This reality shaped the world, and it was widely accepted among early Muslims in the first centuries of Islam. It was not limited at the racial level whatsoever! It was then accepted as encompassing all levels: cultural, literary, philosophical, religious, scientific, artistic. The great movement of Shu’ubiyeh precisely stressed the point that the contribution of the Arabs was just.... nothing!

And the Shu’ubiyeh were correct! Not only they knew more than the modern XIXth century scholars but they did not have back mind schemes and hidden plans! Nothing from all the aspects of the Islamic civilization is Arabic, except the language! Art, philosophy, sciences, literature, knowledge, wisdom, technology, administration, army, navy, religion, theology: nothing in early Islam is Arabic.

Perhaps this is the most correct summary of the case: by accepting the prophet Muhammad, 7th century Arabs were des-arabized once and forever! In the sense that all that was genuinely Arabic before Muhammad with his preaching took a definite end!
Different type of Islamization: the Persians preserved Persian, but other peoples got linguistically arabized. An effort of analysis.

The different approaches to the phenomenon of the adhesion to Islam consist in a certainly large - truly speaking - a vast, subject. We currently know many details, but until now scholars did not focus on a comparative, eventually interdisciplinary, approach.

- Turks accepted Islam late, in Central Asia, and through the Persians.

The main issue focalizes on the difference between a. the Persians - from one side - and b. the Aramaeans (the many Aramaic speaking peoples that consisted in the outright majority of the areas belonging to today’s SE Turkey, SW Iran, Iraq, Syria, Jordan, Kuwait, Qatar, Emirates, Bahrain, Lebanon, Palestine, Israel, and N - NE - E Arabia) and the Egyptians - from the other side.

The main distinction between the two groups at the very moment of the beginning of the Islamization procedure was the fact that

- all the Egyptians and the great majority of the Aramaeans belonged to various Christian denominations, with the minority of the Aramaeans practicing Manichaeism and other Late Antiquity forms of Gnosticisms (of which originate both the Mandaean and the Yazidi Kurdish minorities of present day Iraq), but
- the outright majority of the Iranians were following various religious systems that almost all were derivatives of Zoroaterianism (namely Mithraism, Mazdakism, Zervanism, Gayomardism) turning around the Court derivative of Zoroasterianism, i.e. Mazdaism that was deeply involved in shaping a national - nationalistic political ideology that could not find its counterpart among any christianized people and/or state.

Whereas Mazdaism’s approaches to the diachronic role of Iran were shared by Iranian Mithraists, Mazdakists, Zervanists, Gayomardists, and eventually Iranians following other religious systems (Manicheism, Nestorian Christianity, Buddhism), Christianized populations of the Roman Empire, Aramaeans, Egyptians, Greeks, Armenians, Romans and others were involved in terrible Christological divisions, debates, confrontations, and polarizations. They had all rejected political ideologies related to their pre-Christian religions, cults, ideologies, and philosophies, adopting the Christian Roman ideology of ‘Urbi et Orbi’, a kind of early ‘internationalism’ bringing nations together to the trinity - god of that religion.

The case of the Egyptians was particularly hard, since terrible hatred against the Pharaonic past of the country was diffused among the darkened minds of the fanatic, christianized masses, leading therefore to total disrespect for their own identity, culture and past.

Briefly, the ideological issues that were by then prevailing among the Aramaeans were the division between Nestorians (who rejected Jesus’ divine nature) and Monophysites (who rejected Jesus’ human nature), and the common rejection of Constantinople Christianity (that was refuting both, Nestorianism and Monophysitism, accepting Jesus’ double nature).

The issues among the Egyptians were the fights between the outright Coptic - Monophysitic majority and the sizable Greek majority that was following Constantinople Christianity, as well as the anti-Jewish stand of the Christians that created serious problems wherever Jews formed a sizable minority.

Similar to their attitude of forgetting their mother language because of their adhesion to Islam, one can find later among Greeks, who - by accepting Islam - went through linguistic turcization. There was no apparent reason for them to preserve Greek (as for the Arameans Aramaic, and for the Egyptians Coptic), in the way Persian was preserved among Iranians.

As far as the Yemenites are concerned, it seems that Monophysitic or pro-Constantinople Christianity (supported by and collaborating with Axumite Abyssinian King Kaleb, who invaded Yemen to help the Eastern Roman Empire in its fight against the Sassanid Empire of Iran) was so insignificant (whereas the majority was versed either in older forms of Yemenite religion, or in Nestorianism and Judaism), that the overwhelming acceptance of Islam came as a natural result to earlier developments.
Peace depends only on the extinction of the falsehood “Pan-Arabism”.

This effort for analysis consists in just some introductory thoughts regarding the perplex phenomenon of Islamization, but again the subject is vast, and mostly unstudied. However, this event’s implications in the present day politics are so deep that never peace in the Middle East will be achieved, before an earlier understanding and a final outmaneuvering of the aforementioned situation be reached and undertaken!

Arabic nationalism must be extinguished, the Arab League must be dissolved, Syriac, Berberic, Nubian, Yemenite and Coptic must be taught in the schools, primary and secondary, in parallel with Arabic and Kurdish! Not only minorities, but the entire population of the Middle East must be taught the correct language in the primary and secondary education. This is the only way to Peace in the Middle East

-

illmatik
20-04-07, 21:02
Geplaatst door Al Sawt
Dat geld ook voor jou.

Onderbouw dit.


Pan Arabisme heeft meer grond gehad in Arabische landen met een multi etnische bevolking dan een homogene.

En de Imazighen in Noord-Afrikaanse landen is een zichzelf multi-etnisch beschouwend volk?


Dyab heeft wel meer onderschat dan alleen de seculiere grondslag.

Al Sawt
20-04-07, 21:23
Geplaatst door azulay
Er zijn anderen op dit forum die een haaks mening hebben dan ik hebben in een andere discussie dat bevestigd . Wat ik ook niet wist dat ook ook vermeld werd is dat zelfs 20% van andalucia bleek dat Amazigh bloed in zich hebben. Dit terzijde, even terug naar je Arabisch nationalisme: HEt is een van de meeste racistische ideologien die de afgelopen eeuw hebben geheerst. De praktijk bewijst het al te goed, maar het probleem van arabisch racisten is dat ze de realiteit niet willen zien. Een Arabische shiet vergeleek het pas op alarbiya met het nazisme, met name de passage: Arabieren boven alles.

- Bedankt voor jouw uitvoerige reactie. Alleen weer jammer dat je telkens blijft verzanden in hoe racistisch Pan Arabisme is.

En dat zonder enig vorm van onderbouwing.

Overigens was mijn vraag: Hoe kan DNA bewijzen dat de Marokkanen allemaal van Amazigh afstammen?

Kennelijk heb je geen bevredigende antwoord op.

Al Sawt
20-04-07, 21:27
Geplaatst door illmatik
Onderbouw dit. Jouw kennis over Pan Arabisme is helaas niet toereikend. Je hebt geen besef in welke politieke cultuur iemand als Dyab is op gegroeid en dat het totaal anders is dan bij ons Marokkanen in Nederland.




En de Imazighen in Noord-Afrikaanse landen is een zichzelf multi-etnisch beschouwend volk? Ik had het voornamelijk over Syrie, Libanon, Irak en Soedan.

Dat zijn landen waar Pan Arabisme populair was onder de bevolking. Wat te danken had aan de multi etnische karakter/verdeeldheid van de bevolking.

Qaiys
20-04-07, 21:34
Geplaatst door azulay
Er zijn anderen op dit forum die een haaks mening hebben dan ik hebben in een andere discussie dat bevestigd . Wat ik ook niet wist dat ook ook vermeld werd is dat zelfs 20% van andalucia bleek dat Amazigh bloed in zich hebben.

Dat moet zijn 40,8 % voor andalusie, 36.2% in Portugal, 12.1% in Catalonia, and 11.3% in Baskenland.

North African genes in Iberia studied by Y-chromosome DNA haplotype 5
Human Biology, Oct 2001 by Lucotte, Gerard, Gerard, Nathalie, Mercier, Geraldine

Abstract The frequency of haplotype 5 at the Y-chromosome-specific DNA polymorphism (p49/TaqI) was reported in a study of 487 males originating from five different geographic locations in Iberia and North Africa. The highest frequency of haplotype 5 (68.9%) was previously observed in Berbers from Morocco, and it has been established that this haplotype is a characteristic Berber haplotype in North Africa.

The relative frequencies of haplotype 5 distribution show a geographical gradient of decreasing frequency according to latitude in Iberia: 40.8% in Andalusia, 36.2% in Portugal, 12.1% in Catalonia, and 11.3% in the Basque Country; such a cline of decreasing frequency of haplotype 5 from the south to the north in Iberia clearly establishes a gene flow from North Africa towards Iberia.


HEt is een van de meeste racistische ideologien die de afgelopen eeuw hebben geheerst. De praktijk bewijst het al te goed, maar het probleem van arabisch racisten is dat ze de realiteit niet willen zien. Een Arabische shiet vergeleek het pas op alarbiya met het nazisme, met name de passage: Arabieren boven alles.

Bovenstaande is natuurlijk zielige gemekker. Als het zo nazistisch en racistisch zou zijn dan zouden ze andere volkeren willen uitroeien omdat ze hun genen minderwaardig zouden moeten vinden. Integendeel men vond dat ze op moesten gaan tot één volk met één staat. Het arabisch nationalisme is niets meer en niets minder dan een beweging dat ontstaan is in de koloniale periode om tot een natie staat te komen. Doordat de imazighen geen eigen schrift hadden was het logisch dat de arabsiche taal een grote rol zou spelen bij de vorming van een natiestaat. Hoe wil je anders een administarie bijhouden? Met knopen en steentjes?

azulay
20-04-07, 22:04
Geplaatst door Qaiys
Dat moet zijn 40,8 % voor andalusie, 36.2% in Portugal, 12.1% in Catalonia, and 11.3% in Baskenland.

North African genes in Iberia studied by Y-chromosome DNA haplotype 5
Human Biology, Oct 2001 by Lucotte, Gerard, Gerard, Nathalie, Mercier, Geraldine

Abstract The frequency of haplotype 5 at the Y-chromosome-specific DNA polymorphism (p49/TaqI) was reported in a study of 487 males originating from five different geographic locations in Iberia and North Africa. The highest frequency of haplotype 5 (68.9%) was previously observed in Berbers from Morocco, and it has been established that this haplotype is a characteristic Berber haplotype in North Africa.

The relative frequencies of haplotype 5 distribution show a geographical gradient of decreasing frequency according to latitude in Iberia: 40.8% in Andalusia, 36.2% in Portugal, 12.1% in Catalonia, and 11.3% in the Basque Country; such a cline of decreasing frequency of haplotype 5 from the south to the north in Iberia clearly establishes a gene flow from North Africa towards Iberia.



Bovenstaande is natuurlijk zielige gemekker. Als het zo nazistisch en racistisch zou zijn dan zouden ze andere volkeren willen uitroeien omdat ze hun genen minderwaardig zouden moeten vinden. Integendeel men vond dat ze op moesten gaan tot één volk met één staat. Het arabisch nationalisme is niets meer en niets minder dan een beweging dat ontstaan is in de koloniale periode om tot een natie staat te komen. Doordat de imazighen geen eigen schrift hadden was het logisch dat de arabsiche taal een grote rol zou spelen bij de vorming van een natiestaat. Hoe wil je anders een administarie bijhouden? Met knopen en steentjes?

De politieke, culturele en taalkundige genocide op niet Arabieren is het beste bewijs van de racistische karakter van het Arabische nationalisme. Zoals die Arabisch shiet het verwoorde op alarabiya, Arabieren boven alles is een ideologie die te vergelijkbaar is met het nazisme. In veel stukken (google even) wordt de grondslag voor het Arbaisch nationalisme gelinkt aan het italiaans facisme. In 21 van de 22 zogenaamde arabische landen wonen minderheden en nergens hebben ze volledige culturele, taalkundige, etc rechten. In 1980 werd in marokko een taal wetneschapper een jaar vastgezet omdat hij een artikel (in het arabisch) publiceerde waarin hij schreef dat Tamazight net als het Arabisch een volwaardige taal is. Dit is een sprekend voorbeeld over het arabisch nationalistische racisme.


Tamazight heeft een schrift (Tifinagh) dat dateert uit mellenia voor christus en dat nog steeds wordt gebruikt door de touareg en zoals je waarschijnlijk weet sinds 2003 ook in basisscholen in Marokko na de herinvoering van het Tamazight onderwijs.


Tamazight werd na de komst van de islam tot ongeveer 1500 intensief geschreven in het Arabisch (Het is eingelijk het Aramees alfabet en is door een iranier waar ze het al gebruikten voor het perzisch toegpast om voor het eerst die taal op papier te zetten). Het Arbisch/Aramees schrift wordt tot heden soms gebruikt voor Tamazight teksten. Het gebruik van het Armees om arabisch te schrijven was mellenia na de ontwikkeling van het Tifinagh. De universiteit van Leiden bezit 300 Amazigh Manuscripten in het Arabisch uit de bovengenoemde tijd. Dankzij deze manuscripten is Dr Harry Stroomer bezig met een woordenboek van 80000 woorden die binnekrot gepubliceerd zal worden.


Volgens Dr Maarten Kossmann werd tamazight voor het eerst geschreven in het Latijns alfabet in 1702. Voor de onafhankelijkheid van Marokko werd Tamazight onderwezen in dit alfabet. na de komst van de arabische racisten is deze taal verboden geworden en verbannen uit school. Alleen al het schrijven was een misdrijf en werd gezien als een bedreiging voor de illusie van een grote arabische natie.

ReTiCeNtt
20-04-07, 22:07
"Mijn rol als activist is voorbij." A gaaa, je rol als fitna-veroorzaker is voorbij, ja. Eerst ff de boel opfokken en dan weggaan, met ze grote mond over: "Ik ben een Belgisch staatsburger-bla." Ieg.

En hij moet al helemaal ze mond houden over Marokkanen. Wat een ubernerd.

Zo. :blij:

Qaiys
20-04-07, 22:42
Geplaatst door azulay
De politieke, culturele en taalkundige genocide op niet Arabieren is het beste bewijs van de racistische karakter van het Arabische nationalisme. Zoals die Arabisch shiet het verwoorde op alarabiya, Arabieren boven alles is een ideologie die te vergelijkbaar is met het nazisme. In veel stukken (google even) wordt de grondslag voor het Arbaisch nationalisme gelinkt aan het italiaans facisme. In 21 van de 22 zogenaamde arabische landen wonen minderheden en nergens hebben ze volledige culturele, taalkundige, etc rechten. In 1980 werd in marokko een taal wetneschapper een jaar vastgezet omdat hij een artikel (in het arabisch) publiceerde waarin hij schreef dat Tamazight net als het Arabisch een volwaardige taal is. Dit is een sprekend voorbeeld over het arabisch nationalistische racisme.

Hou op met dat gebazel man, genocide is een term dat uitsluitend voor volkerenmoord is weggelegd. Ga dus de term niet verkrachten met je onzin.


Tamazight heeft een schrift (Tifinagh) dat dateert uit mellenia voor christus en dat nog steeds wordt gebruikt door de touareg en zoals je waarschijnlijk weet sinds 2003 ook in basisscholen in Marokko na de herinvoering van het Tamazight onderwijs.

Tamazight werd na de komst van de islam tot ongeveer 1500 intensief geschreven in het Arabisch (Het is eingelijk het Aramees alfabet en is door een iranier waar ze het al gebruikten voor het perzisch toegpast om voor het eerst die taal op papier te zetten). Het Arbisch/Aramees schrift wordt tot heden soms gebruikt voor Tamazight teksten. Het gebruik van het Armees om arabisch te schrijven was mellenia na de ontwikkeling van het Tifinagh. De universiteit van Leiden bezit 300 Amazigh Manuscripten in het Arabisch uit de bovengenoemde tijd. Dankzij deze manuscripten is Dr Harry Stroomer bezig met een woordenboek van 80000 woorden die binnekrot gepubliceerd zal worden.

Volgens Dr Maarten Kossmann werd tamazight voor het eerst geschreven in het Latijns alfabet in 1702. Voor de onafhankelijkheid van Marokko werd Tamazight onderwezen in dit alfabet. na de komst van de arabische racisten is deze taal verboden geworden en verbannen uit school. Alleen al het schrijven was een misdrijf en werd gezien als een bedreiging voor de illusie van een grote arabische natie.

Je hoeft me niets te vertellen over de geschiedenis van het tamazight, dat weet ik denk ik nog wel beter en eerder dan jou. Vast staat dat de imazighen hun schriftelijke taal verwaarloosd hebben en ten tijde van de opkomst van het arabisch nationalisme in Marokko niet eens bestond en dat het geen issue was om het als administratieve taal te gebruiken.

Het tamazight staat bij mij hoger op het lijstje dan het arabisch maar onderken de realiteit, en die realiteit is dat we onze schriftelijke taal verwaarloosd hebben en tijdens de opkomst van het arabisch nationalisme het totaal geen rol speelde. Sterker nog het schriftelijke tamazight was al dood voor dat het arabisch in Marokko was toegetreden. Reageer inhoudelijk op mijn stelling of reageer niet.

azulay
20-04-07, 23:17
Geplaatst door Qaiys
Hou op met dat gebazel man, genocide is een term dat uitsluitend voor volkerenmoord is weggelegd. Ga dus de term niet verkrachten met je onzin.



Je hoeft me niets te vertellen over de geschiedenis van het tamazight, dat weet ik denk ik nog wel beter en eerder dan jou. Vast staat dat de imazighen hun schriftelijke taal verwaarloosd hebben en ten tijde van de opkomst van het arabisch nationalisme in Marokko niet eens bestond en dat het geen issue was om het als administratieve taal te gebruiken.

Het tamazight staat bij mij hoger op het lijstje dan het arabisch maar onderken de realiteit, en die realiteit is dat we onze schriftelijke taal verwaarloosd hebben en tijdens de opkomst van het arabisch nationalisme het totaal geen rol speelde. Sterker nog het schriftelijke tamazight was al dood voor dat het arabisch in Marokko was toegetreden. Reageer inhoudelijk op mijn stelling of reageer niet.

Iemand martelen en in de gevangennis plaatsen omdat hij zijn taal schrijft of een cultuur activiteit organiseert is culturele genocide.

Verder is je onzin nog steeds geen legitimatie voor de arabische racistisch nationalistische regimes die deze landen 1000 jaar in de achterlijkheid hebben gebracht.

Al Sawt
20-04-07, 23:28
Geplaatst door azulay
Iemand martelen en in de gevangennis plaatsen omdat hij zijn taal schrijft of een cultuur activiteit organiseert is culturele genocide.

Wat jij en velen niet willen begrijpen, is dat Marokko minderheden niet uit racisme maar uit nationale opbouw, de mond heeft gemuilkorfd.

In de ogen van Marokko was iedereen Marokkaans en er bestonden geen aparte bevolkingsgroepen. Puur om in hun ogen, de nationale eenwording te vervolmaken. En Marokko vormt daarop geen uitzondering.

Als Marokko inderdaad een Arabisch nationalistisch inslag had, dan heb ik de volgende vraag voor jou:

Waarom noemt Marokko zich geen Mamlakah al Arabiya? Maar wel Maraksiya?

Waarom is Frans een veel belangrijke taal dan Arabisch voor de elite, bedrijfsleven en universiteiten?

Arabisch nationalisme betekent secularisme en staatsvorm als republiek. Marokko is geen een van die twee en hoe val dat te rijmen?

Qaiys
20-04-07, 23:35
Geplaatst door azulay
Iemand martelen en in de gevangennis plaatsen omdat hij zijn taal schrijft of een cultuur activiteit organiseert is culturele genocide.


Je weet dondersgoed dat dat te maken had met de dictatuur van de monarchie die onterecht bang was voor de afscheiding


Verder is je onzin nog steeds geen legitimatie voor de arabische racistisch nationalistische regimes die deze landen 1000 jaar in de achterlijkheid hebben gebracht.

Je vergeet de vooruitgang en hoogtepunten die men bereikt heeft ten tijde van de middeleeuwen in zowel Marokko en Andalusie. In de geschiedenis was dat het hoogte punt van Marokko en van de imazighen. Het Osmaanse rijk was geen arabische imperium en toch zijn ze ook onderuit gegaan, komt dat ook door het arabisch nationalisme?

Reageer inhoudelijk of reageer niet.

illmatik
20-04-07, 23:44
Geplaatst door Al Sawt
Jouw kennis over Pan Arabisme is helaas niet toereikend. Je hebt geen besef in welke politieke cultuur iemand als Dyab is op gegroeid en dat het totaal anders is dan bij ons Marokkanen in Nederland.

Dus was het een totale misvatting dit te reflecteren op een bijna-homogene groep als Marokkanen die voornamelijk uit Berbers bestaat. Wat mijn kennis over Pan Arabisme betreft, dit heb je nu nog steeds niet onderbouwd. Je hebt het slechts herhaald.


Ik had het voornamelijk over Syrie, Libanon, Irak en Soedan.

Dat zijn landen waar Pan Arabisme populair was onder de bevolking. Wat te danken had aan de multi etnische karakter/verdeeldheid van de bevolking.

Das leuk voor die landen. Vooralsnog zijn mensen uit die landen minimaal vertegenwoordigd in Nederland en bestond de achterban van de AEL vrijwel uit Berbers. Dit wetende, is het uiterst triest dat Dyab de gemeenschap aan wie hij meer te danken heeft dan hij wil toegeven, een trap nageeft.

Shemharosh
21-04-07, 07:43
Geplaatst door Al Sawt
Wat jij en velen niet willen begrijpen, is dat Marokko minderheden niet uit racisme maar uit nationale opbouw, de mond heeft gemuilkorfd.

In de ogen van Marokko was iedereen Marokkaans en er bestonden geen aparte bevolkingsgroepen. Puur om in hun ogen, de nationale eenwording te vervolmaken. En Marokko vormt daarop geen uitzondering.

Als Marokko inderdaad een Arabisch nationalistisch inslag had, dan heb ik de volgende vraag voor jou:

Waarom noemt Marokko zich geen Mamlakah al Arabiya? Maar wel Maraksiya?

Waarom is Frans een veel belangrijke taal dan Arabisch voor de elite, bedrijfsleven en universiteiten?

Arabisch nationalisme betekent secularisme en staatsvorm als republiek. Marokko is geen een van die twee en hoe val dat te rijmen?

Marokko is wel degelijk een fascistische racistische staat die het land opbouwen nooit voor het oog heeft gehad maar om die leeg te zuigen voor haar zitbazen.

Marrokko is niet eens een staat maar een religieuze rijk met een Khalief aan het hoofd die zichzelf eerst als de religieuze leider ziet dan pas als generaal en koning.Hij is het hoofd van een sekte!!!en de religieuze doctrine van die sekte is het enige geloof wat offeciel in Marokko getolereerd wordt:Almalikia op de wijze van Ala'asharia(van Imaam Malik en Ibn Aáshir).Om te weten wat dat is kan je kijken naar Mohammed VI Koraan TV.Iedereen die er van af wijkt of iets anders propageert wordt vervolgd.

In het echt is Marokko een duistere bedrijf:ONA dat eigendom is van een consertium waarvan het Koningshuis,de oude kolonisten en de bevoorrechte elite eigenaar van zijn,heeft een absolute monopolie op alles wat van waarde is in het land: Iedere keer men een kopje thee drinkt of zijn mobiel gebruikt ,een buskaartje koopt of een hoer gebruikt hoort de koning geld in zijn zak rinkelen...BELASTINGVRIJ!!.....en toch hebben ze niet genoeg:de ministerie van de koningklijke aangelegenheden,titels en lintjes vangt meer geld dan die van verkeer of gezondheid!!!!

Arabisch is de enige officiele "taal" van Marokko,een taal wat niemand spreekt behalve de salon-imaams,andere talen of dialicten worden genegeerd of gewoonweg hun bestaan ontkend.
En dat Frans nog de belangrijkste taal is,is een schande en zal het land kapot breken voor jaren.Hierdoor leidt Marokko weer een hele leger stomme werklozen die met kopjes lauwe koffie op overvolle terrassen alleen kunnen twisten over Zola en Victor Hugo terwijl de wereld massal Engels aan het leren is.Zelfs de Fransen hebben hun "mooie" taal goodbye gekust.

De Arabieren hebben het land geerfd van de Fransen omdat ze het aan hun verraden hebben.Dat is een bekende feit dus ga a.u.b niet meer zout in de wonden wrijven....anders kan je altijd een Arabische verzetsheld noemen die het opnam tegen de Fransen....bestaat niet,want ze vochten er allemaal mee tegen hun"broeders" de Berbers.....wel sluw maar ONVERGEEFLIJK!!!

Wat we nu vragen is dat die hoeren ons met rust laten niet meer niet minder...we redden onszelf wel...meer dan dat...Wij runnen het land en zorgen voor het volk,ook de "Arabieren" onder ons,zonder de Berberse ijver en hardwerk zou iedereen in Marokko hongeriger en dommer zijn dan ze nu al zijn.Wij proberen het land op te bouwen en zij lopen de hele ding te saboteren....maar Allah is wijs en eerlijk en vergeeft maar vergeet nooit wat....nu kunnen ze hun zure vruchten gaan oogsten in de monsters/sukkels die ze hebben gekregen als kinderen.....dit is maar het begin!!!

Shemharosh
21-04-07, 08:02
Geplaatst door illmatik
Dus was het een totale misvatting dit te reflecteren op een bijna-homogene groep als Marokkanen die voornamelijk uit Berbers bestaat. Wat mijn kennis over Pan Arabisme betreft, dit heb je nu nog steeds niet onderbouwd. Je hebt het slechts herhaald.



Das leuk voor die landen. Vooralsnog zijn mensen uit die landen minimaal vertegenwoordigd in Nederland en bestond de achterban van de AEL vrijwel uit Berbers. Dit wetende, is het uiterst triest dat Dyab de gemeenschap aan wie hij meer te danken heeft dan hij wil toegeven, een trap nageeft.

Pan-arabisme is een fascistische ideologie wat geinspireerd was door de europese politieke ideologieeen van de 19 e eeuwe.De grote wereldmachten van toen Frankrijk en GB waren in oorlog met de Turken die voor 1000 jaar over het Midden Oosten heersten.De Westerlingen zagen de arabieren als bruikbare object om de Turken,die het druk hadden in de Balkan, van achter hun ruggen aan te vallen.Om ze zo ver te bewegen werden leugens gepropageert die de arabieren mythische en heroische kwaliteiten toegedicht.Nog steeds zijn die propaganda uitgeverijen toonaangevend in de "arabische" wereld,vooral die uit Libanon en Egypte.En toen kwamen de domme oliedollars in handen van nog dommere sheiks daarvan werden nieuwe leugens en mythe geschapen en gepropageert.....in het kort lijkt het er wel een sadistsche masochistische darkroom vol zielige geesten en slangen waar van alles gebeurt wat de zonlicht niet kan verdragen.

Shemharosh
21-04-07, 08:18
Wel's gevraagd waar Abou Jahjah van leeft?

betonmo
21-04-07, 08:22
Geplaatst door Shemharosh
Wel's gevraagd waar Abou Jahjah van leeft?


kan ons niets schelen,als ie maar geen arabische partij sticht.
daar hebben we niets aan,een AMazigh-Partij das wel goed.

Shemharosh
21-04-07, 08:29
Geplaatst door betonmo
kan ons niets schelen,als ie maar geen arabische partij sticht.
daar hebben we niets aan,een AMazigh-Partij das wel goed.

Ik denk eerder in termen van Amazigh banken en universiteiten maar dat wordt met alle geweld bestreden...tientale patriotische wetenschappers en zakenmensen zijn om die ambities "verongelukt".Wat is mis met Rifbank of Sousbank?...het geld hebben ze al alleen moeten ze niet geven aan die hoeren.

Olive Yao
17-05-07, 11:59
Geplaatst door 1973Tanger
Ook denkt hij dat taal en cultuur verwaarloost wordt. Dit heeft hij mis. Want bijna iedere islamitisch kind hier gaat naast zijn basisonderwijs ook naar de moskee om zijn taal te leren.
Hoe bedoel je "om zijn taal te leren"? Het kind heeft de nederlandse nationaliteit en woont in Nederland. Is nederlands niet zijn taal? Hmm.

Taalstrijd is ellende. Zie België. Niet voor niets heeft iemand esperanto bedacht. Ik wil in Nederland geen taalstrijd, in Europa niet nog een taalstrijd. Ik vind dat we bij voorbaat moeten zorgen dat we dat voorkomen.

Olive Yao
17-05-07, 12:12
Geplaatst door Al Sawt
Wat jij en velen niet willen begrijpen, is dat Marokko minderheden niet uit racisme maar uit nationale opbouw, de mond heeft gemuilkorfd.

In de ogen van Marokko was iedereen Marokkaans en er bestonden geen aparte bevolkingsgroepen. Puur om in hun ogen, de nationale eenwording te vervolmaken. En Marokko vormt daarop geen uitzondering.
Dit is ook de turkse ideologie, ten aanzien van de koerden. De koerden willen dat niet.

BLD
17-05-07, 12:31
Grappig. Gezien de Imazighen, en dus de oorspronkelijke bewoners van Marokko meer relatie hebben tot het Joodse volk dan tot het Arabische was voor mij sowieso nooit echt duidelijk waarom Europese Marokkanen hem steunden; het is niet zo dat hij op het gebied van religie een ware leider/woordvoerder voorstelde...

Good ridden.

1973Tanger
17-05-07, 19:01
Geplaatst door lihoed
waarom gebruik jij die vlag, hond als je geen marokkaan bent. gebruik een joodse of zo n hakenkruis vlag.

:roker:

Waar haal jij uit dat ik geen Marokkaan ben? Gezien jij jezelf 'lihoed' noemt, ben jij waarschijnlijk één Jood 'kelb'. Zo Marokkaans genoeg groentje.

1973Tanger
17-05-07, 19:09
Geplaatst door Olive Yao
Hoe bedoel je "om zijn taal te leren"? Het kind heeft de nederlandse nationaliteit en woont in Nederland. Is nederlands niet zijn taal? Hmm.

Taalstrijd is ellende. Zie België. Niet voor niets heeft iemand esperanto bedacht. Ik wil in Nederland geen taalstrijd, in Europa niet nog een taalstrijd. Ik vind dat we bij voorbaat moeten zorgen dat we dat voorkomen.

Daar bedoel ik mee zijn taal uit het land van herkomst. Een francofiel hier in Nederland, zal toch ook naast het Nederlands het frans leren. Of Nederlands 'zijn' taal wel of niet is, laat ik in het midden. Taal is gewoon een instrument c.q. middel om jezelf verstaanbaar te maken. Niets meer niets minder.

Qaiys
17-05-07, 23:50
Geplaatst door BLD
Grappig. Gezien de Imazighen, en dus de oorspronkelijke bewoners van Marokko meer relatie hebben tot het Joodse volk dan tot het Arabische

Onzin, om jouw terminologie te gebruiken, de arabieren hebben meer relatie met de joden dan met welk ander volk.

Olive Yao
18-05-07, 00:04
Geplaatst door 1973Tanger
Daar bedoel ik mee zijn taal uit het land van herkomst. Een francofiel hier in Nederland, zal toch ook naast het Nederlands het frans leren.
Tuurlijk, op zich niks mis mee.


Of Nederlands 'zijn' taal wel of niet is, laat ik in het midden. Taal is gewoon een instrument c.q. middel om jezelf verstaanbaar te maken. Niets meer niets minder.
Da's een nuchtere, rationele opvatting. De romanticus in je zal "je verstaanbaar maken" wel ruim opvatten.
Maar hoe verklaar je het verschijnsel taalstrijd dan? Aspect van de bloedige strijd met de koerden in Turkije.

In Nederland: er wordt wel gezegd dat mensen hier nederlands moeten spreken. Ik vind het belangrijkste dat mensen nederlands kunnen spreken.

1973Tanger
18-05-07, 00:45
Geplaatst door lihoed
groentjes als jij bespeel ik met mijn zeb. jij bent ook zo n marokkaantje dat hier is geboren zeker en nog steeds willen die lieve hollandertjes je niet accepteren. raar he! als je met zo n zwarte :cola: kop over straat loopt vind ik dat lang niet zo gek.

blijf maar niet al te lang hopen. valse hoop komt van de duivel.

Ga iemand anders lastig vallen met je vulgaire taal. Jij begon ermee. Verder ga ik niet meer in op je domme insinuaties. Ga inhoudelijk discussiëren of ga ergens anders spelen. Ben benieuwd hoe lang je het zult volhouden op deze manier hier. Niveau van lik me vessie.

justus
18-05-07, 06:30
Geplaatst door Qaiys
Onzin, om jouw terminologie te gebruiken, de arabieren hebben meer relatie met de joden dan met welk ander volk.

de spijker op zijn kop. zo'n beetje alle volkeren in het midden-oosten en zelfs in noord-afrika zijn van origine semitisch. de duidelijkste overeenkomst tussen joden en genoemde volkeren zie je bij de palestijnen, zelfs de taal is goeddeels overeenstemmend. ook het uiterlijk, gebruiken en eten zijn gelijkend. niks mis mee. we zijn allemaal mensen.

justus
18-05-07, 06:34
Geplaatst door Olive Yao
Tuurlijk, op zich niks mis mee.


Da's een nuchtere, rationele opvatting. De romanticus in je zal "je verstaanbaar maken" wel ruim opvatten.
Maar hoe verklaar je het verschijnsel taalstrijd dan? Aspect van de bloedige strijd met de koerden in Turkije.

In Nederland: er wordt wel gezegd dat mensen hier nederlands moeten spreken. Ik vind het belangrijkste dat mensen nederlands kunnen spreken.

het verschijnsel taalstrijd zie je bijvoorbeeld in belgie. daar worden door de autochtone bevolking 3 talen gesproken, marginaal duits, frans en nederlands. met name de nederlandstaligen en de franstaligen staan ver van elkaar om vooral sociaal-economische en politieke redenen. om de onderlinge verbondenheid ten opzichte van elkaar te onderstrepen wordt dan geweigerd de andere taal te spreken (hoewel die wel wordt geleerd op school). de taalstrijd is dan een feit. ook zie je een taalstrijd in bijvoorbeeld spanje als gevolg van onderdrukking van een bevolkingsgroep, de basken bijvoorbeeld. ook daar spelen eerdergenoemde aspecten een belangrijke rol alsmede de drang naar onafhankelijkheid.

zelfs in nederland, beter gezegd in friesland, zie je een 'taalstrijdje' in het licht van een wens naar meer autonomie. overigens bij lange na niet zo extreem als in belgie.

observer
18-05-07, 08:24
Geplaatst door Olive Yao
Hoe bedoel je "om zijn taal te leren"? Het kind heeft de nederlandse nationaliteit en woont in Nederland. Is nederlands niet zijn taal? Hmm.

Taalstrijd is ellende. Zie België. Niet voor niets heeft iemand esperanto bedacht. Ik wil in Nederland geen taalstrijd, in Europa niet nog een taalstrijd. Ik vind dat we bij voorbaat moeten zorgen dat we dat voorkomen. en ja dat is een succes, wist je dat er meer mensen zijn die klingon spreken dan esperanto!

het probleem is niet met het leren van meer dan 1 taal het probleem op het moment is dat door meerdere oorzaken er vaak geen echte basistaal is

het kind zit thuis en in zijn omgeving in de ene taal en op school in de andere taalsfeer

gevolgen zijn wel duidelijk denk ik, zeker aangezien taal niet alleen in taalgebruik gevolgen heeft maar in elk aspect van leren

chiko
18-05-07, 08:56
salaam,
abu jahjah is een mislukkeling die aandacht-freak is en die soms dingen zegt die echt nergens opslaan en puur noemt hij die dingen op om zo in de schijnwerpers te komen.
gelukkig heeft zijn plan het niet gered en heeft hij daardoor gekozen om voor "zijn land" te vechten!? zijn land???!!
hij heeft meerdere malen duidelijk aangegeven dat hij zich 100%belgisch voelt maar nu opeens wil hij voor een terreur-organisatie uitkomen die helemaal los staat voor wat hij stond!!
hij is toch een ras-echte democraat!? hoe kan hij nu kiezen om voor anderen te gaan vechten die helemaal geen respect hebben voor democratie en niet eens voor vrij denkenden!!!
Ik begrijp persoonlijk niet hoe hij denkt of waarvoor hij staat. In ieder geval....................in mijn ogen een looser!

Chiko DH

Ron Haleber
18-05-07, 09:08
Geplaatst door chiko
salaam,
abu jahjah is een mislukkeling die aandacht-freak is en die soms dingen zegt die echt nergens opslaan en puur noemt hij die dingen op om zo in de schijnwerpers te komen.
gelukkig heeft zijn plan het niet gered en heeft hij daardoor gekozen om voor "zijn land" te vechten!? zijn land???!!
hij heeft meerdere malen duidelijk aangegeven dat hij zich 100%belgisch voelt maar nu opeens wil hij voor een terreur-organisatie uitkomen die helemaal los staat voor wat hij stond!!
hij is toch een ras-echte democraat!? hoe kan hij nu kiezen om voor anderen te gaan vechten die helemaal geen respect hebben voor democratie en niet eens voor vrij denkenden!!!

Ik begrijp persoonlijk niet hoe hij denkt of waarvoor hij staat. In ieder geval....................in mijn ogen een looser!
Chiko DH

Voordat je een oordeel velt over iemand die je zegt niet eens te kennen...

moet je eerst eens zijn boek of dat van Mohammed Benzakour over hem lezen ...


Pro memorie:

Dit is een site voor Marokkanen...!

Dat veronderstelt m.i. niet dat je hen zomaar gelijk geeft en napraat, maar wel dat je niet gaat gillen en raaskallen over DAJJ - noem hem een arabisch 'jeugdleider' die zich voor hen uitsloofde...

Je kritiek slaat op niets - eerst zijn boek lezen dus -... :kotsen:

Olive Yao
19-05-07, 10:45
Geplaatst door Ron Haleber
Voordat je een oordeel velt over iemand die je zegt niet eens te kennen...

moet je eerst eens zijn boek of dat van Mohammed Benzakour over hem lezen ...

Pro memorie:

Dit is een site voor Marokkanen...!

Dat veronderstelt m.i. niet dat je hen zomaar gelijk geeft en napraat, maar wel dat je niet gaat gillen en raaskallen over DAJJ - noem hem een arabisch 'jeugdleider' die zich voor hen uitsloofde...
Je kritiek slaat op niets - eerst zijn boek lezen dus -... :kotsen:
:duim:

BLD
19-05-07, 15:35
Geplaatst door Qaiys
Onzin, om jouw terminologie te gebruiken, de arabieren hebben meer relatie met de joden dan met welk ander volk.

Jij mag jouw onzin verder verkondigen, als je dat wilt.

Delen van de huidige Amazighgemeenschap stammen af van Joodse gemeenschappen. Delen van de huidige Amazighgemeenschap stammen af van Europeanen; maar uiteindelijk is er duidelijk geworden dat we allemaal afstammen van de Afrikaan.

De Joodse gemeenschap heeft echter meer afdrukken achtergelaten in de Amazighgeschiedenis dan de Arabieren. Er zijn niet alleen daarom meer tekenen van Joodse tradities teruggevonden dan Arabische.

:)