PDA

Bekijk Volledige Versie : Wilders wil verbod op Palestijns congres



IbnRushd
17-04-07, 15:34
Wilders wil verbod op Palestijns congres
Uitgegeven op dinsdag 17 april 2007 om 16:14:15


(Novum) - Geert Wilders (PVV) wil dat de regering de Palestijns-Europese conferentie op 5 mei verbiedt. Dat zei hij dinsdag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. Minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) herhaalde dat de Palestijnse premier Ismail Haniyeh niet welkom is in Nederland.

De Hamas-voorman was uitgenodigd voor het congres, dat wordt georganiseerd door het Palestijns Platform voor Mensenrechten. Wilders typeerde deze uitnodiging als een 'perverse provocatie van de ergste soort'. "De mogelijke komst van een terroristenpremier is volstrekt onaanvaardbaar."

Wilders toonde zich 'tevreden en blij' met de opstelling van de regering. Hamas staat op de lijst van terreurorganisaties van de Europese Unie. Vertegenwoordigers van Hamas zijn alleen welkom als zij geweld afzweren, de staat Israel erkennen en eerdere verdragen met Israel willen nakomen. Daarnaast draagt de komst van Haniyeh niet bij aan de goede betrekkingen die Nederland heeft met landen uit het Midden-Oosten, stelde Verhagen.

Dit leidde tot een botsing met coalitiepartner PvdA. Het sociaaldemocratische Kamerlid Martijn van Dam zei dat de premier welkom moet zijn. Hierbij zou een onderscheid moeten worden gemaakt tussen de privépersoon Haniyeh, die niet welkom is, en de premier Haniyeh, die wel welkom zou moeten zijn. Verhagen drijft de zaak op voorhand op de spits, zei Van Dam, door al over een visum te spreken voordat dit is aangevraagd. "Hiermee laat de regering niet zien dat de nieuwe Palestijnse regering een serieuze gesprekspartner is."

Volgens Verhagen is er geen onderscheid te maken tussen de privépersoon en de premier. Beiden vertegenwoordigen Hamas, stelde hij. Daarnaast zou hij de zaak niet op de spits hebben gedreven, omdat de organisatie hem had verzocht positief te reageren op een aanvraag.

Verhagen voegde eraan toe dat hij de landen die het Schengenverdrag hebben ondertekend heeft verzocht ook geen visum. Dit om te voorkomen dat Haniyeh via een omweg alsnog naar Nederland komt. Ook een wijziging van het EU-beleid ten aanzien van de Hamas-regering leidt niet tot verandering van het Nederlandse beleid, stelde hij.

Behalve een visumverbod voor Haniyeh bepleitte Wilders het verbieden van de bijeenkomst op 5 mei. Volgens Wilders heeft de organisatie banden met Hamas. "Het is pas echt Bevrijdingsdag als wij zijn verlost van Hamas."

Verhagen stelde dat dit eerder een zaak is voor zijn collega van Binnenlandse Zaken en de burgemeester van Rotterdam. Wel had hij een duidelijke boodschap aan de organisatie, die inmiddels afwijzend heeft gereageerd op het besluit van de bewindsman. "Het is geen recht van de organisatie om leden van een terroristische organisatie uit hun land in Nederland te ontmoeten."

nieuws.nl

Rourchid
17-04-07, 15:45
PERSBERICHT
April 2007

De vijfde Palestijns- Europese conferentie in Nederland met als hoofdgast Ismaïl Haniyeh
Het Palestijns Platform voor Mensenrechten en Solidariteit (PPMS) organiseert de vijfde Palestijns- Europese conferentie met als thema: “Het onbetwistbare recht op terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen naar hun geboorteland”.

Recht op terugkeer in het geding
Het idee van de Palestijns- Europese conferenties is onder andere ontstaan vanuit het besef dat het terugkeervraagstuk van de Palestijnse vluchtelingen in gevaar kwam. Men was klaarblijkelijk in staat om concessies te doen waarbij de onbetwistbaarheid van een fundamenteel recht in het geding kwam. Bovendien biedt het jaarlijks terugkerend evenement een podium voor alle Palestijnen in Europa die noodgedwongen buiten Palestina verblijven.

Initiatiefnemers
Het Secretariaat Generaal van de Conferentie voor Palestijnen in Europa en het Palestijns Instituut voor'Recht op Terugkeer' in Londen (PRC) zijn de bedenkers van deze jaarlijkse conferentie. Zij organiseren de conferentie in samenwerking met lokale partijen in de verschillende Europese landen, waar de eerdere conferenties zijn gehouden. In Nederland is dat in samenwerking met het Palestijns Platform voor Mensenrechten en Solidariteit (PPMS). Daarnaast wordt de conferentie mede mogelijk gemaakt door de Palestijnse Gemeenschap Nederland, de Palestijnse Raad en Al Awda Netwerk.

Waarom bevrijdingsdag?
Op zaterdag 5 mei 2007, bevrijdingsdag, vindt de conferentie plaats in de Doelen in Rotterdam. De Palestijnen in Nederland willen gebruik maken van deze gelegenheid om de bevrijding samen met het Nederlandse volk te vieren. Maar ook om de Nederlandse bevolking juist op deze dag stil te laten staan bij het feit dat de Palestijnen nog steeds onder het juk van een bezetting leven. Weliswaar van de Israëlische bezetter, maar gesteund door de internationale gemeenschap.

Prominenten
Verschillende gasten zowel uit de politieke als uit de sociaal-maatschappelijke arena zijn uitgenodigd. Eén van de belangrijkste genodigden is dhr. Ismaïl Haniyeh, Minister-President van de Palestijnse regering van nationale eenheid. De organisatoren willen dat de huidige Palestijnse regering erkend wordt als een serieuze onderhandelingspartner en vertegenwoordiger van het Palestijnse volk.

bron (http://www.ppmsholland.nl/wesima_articles/index-20070413-237.html)

Poesjkin
17-04-07, 16:45
Het is pas echt vijf mij als wij bevrijd worden van Wilders en Hamas.

illmatik
17-04-07, 16:58
Het is pas echt 5 mei als wij bevrijd worden van Wilders.

IbnRushd
17-04-07, 17:28
Geplaatst door Poesjkin
Het is pas echt vijf mij als wij bevrijd worden van Wilders en Hamas.

Je wordt bevrijd van Hamas als Israël zich terugtrekt tot de grenzen van 1967. Het doel van 5 mei zegeviert pas als de landen geen oorlogen meer voeren.

observer
17-04-07, 17:58
“Het onbetwistbare recht op terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen naar hun geboorteland”. beetje domme statement aangezien % niet in pallestina geboren is arafat bv in egypte

Poesjkin
17-04-07, 21:56
Geplaatst door IbnRushd
Je wordt bevrijd van Hamas als Israël zich terugtrekt tot de grenzen van 1967. Het doel van 5 mei zegeviert pas als de landen geen oorlogen meer voeren.

Dat vraag ik me oprecht af. Vernietiging van de staat Israel is toch een van de doelen van Hamas?

IbnRushd
17-04-07, 22:17
Geplaatst door Poesjkin
Dat vraag ik me oprecht af. Vernietiging van de staat Israel is toch een van de doelen van Hamas?

Dat zogenaamde vernietiging van Israel is onhaalbaar en dat weet Hamas ook. 'Vernietiging van Israël' behoor je eigenlijk anders interpreteren; een leus van woede bijv.
Zolang mensen steeds op dat nietszeggende zinnetje(s) de aandacht richten dan vergeet men gemakshalve de werkelijke reden waarom Hamas e.d. partijen tegen Israël strijden. Nu is opeens Hamas de boosdoener, terwijl in feite Israel de agressor en de massamoordenaar is.

Al Sawt
17-04-07, 22:23
Geplaatst door observer
beetje domme statement aangezien % niet in pallestina geboren is arafat bv in egypte En dit zijn de hypocriete woorden van een sympathisant van een entiteit, wiens burgers veelal in het buitenland geboren zijn.

observer
18-04-07, 08:48
Geplaatst door Al Sawt
En dit zijn de hypocriete woorden van een sympathisant van een entiteit, wiens burgers veelal in het buitenland geboren zijn. nee hoor ik stel alleen dat als ze toch iets eisen ze beter exact kunnen zijn

als alleen de palestijnen die in palestina geboren zijn terug mogen dan denk ik dat een vredesaccoord in 5 minuten te schrijven is

als ook de palestijnen van buiten palestina terugmoeten naar wat dan de palestijnse staat wordt, dat is krankzinnig en dat weet iedereen, dan moet je afspraken maken over wie er wanneer slaapt


Dat zogenaamde vernietiging van Israel is onhaalbaar en dat weet Hamas ook. 'Vernietiging van Israël' behoor je eigenlijk anders interpreteren; een leus van woede bijv. dus je mag voorstellen een natie te vernietigen (incl inwoners) als je maar kwaad bent

onzin, en het feit dat het onhaalbaar is tja dat is toch geen argument, wilders zal ook nooit moslims het land uitkrijgen maar toch neem je er aanstoot aan

sterker nog je ging compleet uit je dak vanwege een spotprentje van iemand die niet te beledigen is.

mark61
18-04-07, 09:30
Geplaatst door observer
als alleen de palestijnen die in palestina geboren zijn terug mogen dan denk ik dat een vredesaccoord in 5 minuten te schrijven is

Hoe stel je je dat voor? Wel de ouders, niet de kinderen? Anyway, als dat het struikelblok was voor een vredesakkoord... echt niet.


dus je mag voorstellen een natie te vernietigen (incl inwoners) als je maar kwaad bent

Ehhh, het ging hier om het opheffen van een staat. Niks natie of inwoners. Niet zo gek doen.

Blijft het feit dat het gewoon publicitair niet slim is om 'op te roepen tot vernietiging' van wat dan ook. Psychologisch begrip voor woede schiet niet op.

Slinger
18-04-07, 10:56
Geplaatst door IbnRushd
Dat zogenaamde vernietiging van Israel is onhaalbaar en dat weet Hamas ook. 'Vernietiging van Israël' behoor je eigenlijk anders interpreteren; een leus van woede bijv.
Zolang mensen steeds op dat nietszeggende zinnetje(s) de aandacht richten dan vergeet men gemakshalve de werkelijke reden waarom Hamas e.d. partijen tegen Israël strijden. Nu is opeens Hamas de boosdoener, terwijl in feite Israel de agressor en de massamoordenaar is.

Wie de agressor is, daar kun je heel lang over praten. Feit is dat in elk geval al sinds 1920 Joden vermoord worden in Palestina.

De Joden hebben dus geleerd om dergelijke uitspraken over vernietiging letterlijk te nemen.

Bovendien, in het algemeen gesproken, de geschiedenis heeft geleerd dat je mensen maar beter op hun woord kunt geloven als ze iets dergelijks aankondigen.

betonmo
18-04-07, 11:29
Geplaatst door Slinger
Wie de agressor is, daar kun je heel lang over praten. Feit is dat in elk geval al sinds 1920 Joden vermoord worden in Palestina.

De Joden hebben dus geleerd om dergelijke uitspraken over vernietiging letterlijk te nemen.

Bovendien, in het algemeen gesproken, de geschiedenis heeft geleerd dat je mensen maar beter op hun woord kunt geloven als ze iets dergelijks aankondigen.


wat zout u aankondigen als hier de arabieren zitten en 11 miljoen ink u elders zaten door bezetting of hoe je het noemen mag?

observer
18-04-07, 11:36
Geplaatst door mark61
Hoe stel je je dat voor? Wel de ouders, niet de kinderen? Anyway, als dat het struikelblok was voor een vredesakkoord... echt niet.



Ehhh, het ging hier om het opheffen van een staat. Niks natie of inwoners. Niet zo gek doen.

Blijft het feit dat het gewoon publicitair niet slim is om 'op te roepen tot vernietiging' van wat dan ook. Psychologisch begrip voor woede schiet niet op. dat was mijn punt niet hun statement was "flawed" aangezien inmiddels slechts een heel klein % van de palestijnen in palestina zijn geboren

de statements van hamas gingen wel iets verder dan het "opheffen" van een staat, men riep op dat met geweld te doen en tot 2005 deed men dat ook met geweld vooral tegen burgers

mulan
18-04-07, 11:46
Geplaatst door IbnRushd
Wilders wil verbod op Palestijns congres


Goh de Netanyahu van de lage landen... :fuckit:

Aït Ayt
18-04-07, 12:29
Geplaatst door mulan
Goh de Netanyahu van de lage landen... :fuckit:

wilders heeft er slapeloze nachten van gehad dat het cda het gras voor z'n voeten heeft weggemaaid.
daar ging de uitgelezen kans voor wilders om hoge ogen te scoren bij zijn publiek.
tot zijn afschuw moest hij toekijken hoe verhagen hem een stap voor was.
:tik: arme wilders

Aït Ayt
18-04-07, 12:32
Geplaatst door observer
beetje domme statement aangezien % niet in pallestina geboren is arafat bv in egypte

rond de 60-80.000 vluchtelingen waren daadwerkelijk woonachtig in palestina voordat ze moesten vluchten.
voeg daarbij de nakomelingen van het mannelijke geslacht en je komt op een paar miljoen..

observer
18-04-07, 14:24
Geplaatst door Aït Ayt
rond de 60-80.000 vluchtelingen waren daadwerkelijk woonachtig in palestina voordat ze moesten vluchten.
voeg daarbij de nakomelingen van het mannelijke geslacht en je komt op een paar miljoen.. precies maar de statement zegt "terugkeer naar geboorteland" snap je wat ik bedoel, zet het zo in een juridische bindend document en alleen die 60-80duizend (voor zover ze nog leven) mogen terug de rest moet terug naar hun geboorteland, libanon, egypte of jordanie voor de meeste.

Begrijp me goed ik zeg niet dat het zo moet, ik zeg alleen dat men duidelijk moet zijn in wat men zegt

btw waarom nakomelingen van mannelijke geslacht? tellen vrouwen niet mee?

Spoetnik
18-04-07, 16:12
Geplaatst door Poesjkin
Dat vraag ik me oprecht af. Vernietiging van de staat Israel is toch een van de doelen van Hamas?

De praktijk is toch echt anders dan het originele hamas manifest dat overigens erg oud is en uit andere tijd stamt dan de motivaties van de Hamas die aan de Palestijnse verkiezingen deelnam.

Echt de mensen die geen vrede willen zijn de neocons en hun israelische handlangers.

Is U.S. ignoring the Hamas call for peace?

ON SATURDAY, April 7, ending a seven-day visit to Israel, I finally got an interview I had sought for a year. I sat down in a Palestinian National Authority office in Ramallah with a leader of Hamas, the extremist organization that won last year's elections. He pushed a two-state Israeli-Palestinian solution and deplored suicide bombers. But officials in Washington seemingly do not want to hear Hamas calling for peace.
Robert Novak mug

No fringe character, it was Hamas's Nasser al-Shaer: education minister and deputy prime minister in the new coalition government. He signaled that this regime recognizes Israel's right to exist and forgoes violence -- conditions essential for talks about a viable Palestinian state adjoining Israel -- even though Hamas does not. "We hope that it is going to be a matter of time," Shaer told me. "But there is a big chance now."

When I returned to Washington last week, I sought the reaction of Bush administration officials (who refuse any contact with Hamas). I asked to talk to Elliott Abrams, the deputy national security adviser who is most influential in making and executing policy on Israel. Abrams once was my fellow Cold Warrior and friend whom I defended, but his aide let me know last Thursday that Abrams would not talk to me about Hamas. A senior State Department official showed no interest in what Shaer told me.

U.S. policy goes well beyond the economic boycott that has devastated the Palestinian Authority since Hamas won elections Jan. 25, 2006. U.S. government officials and contract workers in the Israeli-occupied territories must leave when anybody from Hamas enters a room. Since the State Department lists Hamas as a terrorist organization, Americans who do not work for the government fear that contacting a Hamas member of the Palestinian government would violate the Patriot Act.

Accordingly, a year ago, sources who put me in touch with other Palestinians refused to help with Hamas. The best contact I could make then was a brief telephone conversation with a Hamas underling.

I arrived in Jerusalem again April 3, two weeks after Hamas brought the more moderate opposition Fatah party into a new National Unity government. The Los Angeles Times had just run a remarkable op-ed column by political independent Salam Fayyad, finance minister in the new government who lived in Washington for 20 years, served as a World Bank official and is well respected in the West. He wrote that the Palestine Liberation Organization's 1993 acceptance of Israel and disavowal of violence is "a crystal-clear and binding agreement" that "no Palestinian government has the authority to revoke." He added that the unity government's platform "explicitly" pledges to honor all PLO commitments.

Over dinner in a Ramallah restaurant April 4, Fayyad told me he offered his column simultaneously to several major American newspapers to get this story out quickly. But do his Hamas colleagues accept his reasoning? Fayyad made clear he was not flying solo.

Just before my trip ended, the Palestinian Authority at long last put me in touch with an official who was no low-level bureaucrat. Nasser al-Shaer was deputy prime minister in the all-Hamas regime last Aug. 19 when he was seized in an Israeli raid on his home in Ramallah and held for a month without charges or evidence.

In his ministry office April 7, he looked nothing like the shirt-sleeved, tie-less Shaer photographed when he was released last Sept. 27. Holder of a doctorate from England's University of Manchester, he was dressed in a stylish suit. More telling than his appearance was what he said.

When I asked whether Hamas agreed with Fayyad's formulation, Shaer said it did not matter: "We are talking about the government, not groups." He said Hamas was no more relevant to Palestinian policy than the views of extremist anti-Palestinian Israeli Cabinet member Avigdor Lieberman are to Israeli policy. Unexpectedly, Shaer expressed dismay that "previous attempts at peace were ruined by suicide bombers. Now, we look forward to a sustained peace."

While avoiding Israel-bashing, Shaer conjectured: "I don't think the Israeli government wants a two-state solution. Without pressure from the President of the United States, nothing is going to happen." That sounded like a plea for help from George W. Bush. But will he hear it if Elliott Abrams does not listen?

Robert D. Novak is a political columnist and commentator on FOX News.

http://www.unionleader.com/article.aspx?articleId=59c83ed8-73ab-4fc1-90ef-1697c51d58b0&headline=Robert%2BD.%2BNovak%3a%2BIs%2BU.S.%2Bigno ring%2Bthe%2BHamas%2Bcall%2Bfor%2Bpeace%3f

Novak is (van Valerie Plame faam) een rechts conservatieve republikein.

betonmo
18-04-07, 16:14
Geplaatst door observer
precies maar de statement zegt "terugkeer naar geboorteland" snap je wat ik bedoel, zet het zo in een juridische bindend document en alleen die 60-80duizend (voor zover ze nog leven) mogen terug de rest moet terug naar hun geboorteland, libanon, egypte of jordanie voor de meeste.

Begrijp me goed ik zeg niet dat het zo moet, ik zeg alleen dat men duidelijk moet zijn in wat men zegt

btw waarom nakomelingen van mannelijke geslacht? tellen vrouwen niet mee?

wist je dat niet dan................vind het zelf lariekoek maar goed bij mij tellen vrouwen wel.!

Poesjkin
18-04-07, 20:40
Geplaatst door IbnRushd
Dat zogenaamde vernietiging van Israel is onhaalbaar en dat weet Hamas ook. 'Vernietiging van Israël' behoor je eigenlijk anders interpreteren; een leus van woede bijv.
Zolang mensen steeds op dat nietszeggende zinnetje(s) de aandacht richten dan vergeet men gemakshalve de werkelijke reden waarom Hamas e.d. partijen tegen Israël strijden. Nu is opeens Hamas de boosdoener, terwijl in feite Israel de agressor en de massamoordenaar is.

Laat ik heel duidelijk zijn en niet pro-Israel in deze kwestie.
Maar ik vind zo'n zinnetje nogal veel lading hebben. Dat Hamasleden en andere Palestijnen woedend zijn, kan ik me heel goed voorstellen. Ik zou er ook niet blijer van worden als ik van m'n land afgeflikkerd zou worden of een betonnen "veiligheidsmuur" tussen mijn slaplantjes zou krijgen.

Dat neemt niet weg dat ik grote vraagtekens plaats bij dergelijke "doelstellingen" van Hamas. Als Hamas niet de vernietiging van Israel nastreeft, waarom staat dan zo'n zin wel in het handvest (staat het er eigenlijk ook echt zo?)

observer
18-04-07, 20:52
De praktijk is toch echt anders dan het originele hamas manifest dat overigens erg oud is en uit andere tijd stamt dan de motivaties van de Hamas die aan de Palestijnse verkiezingen deelnam. oke dan is het heel simpel want de eu heeft 3 eisen gesteld 1 afzweren geweld 2 erkennen israel 3 bestaande verdragen uitvoeren

als dit de nieuwe verbeterde hamas is die niet meer achter dat oude manifest staat hoeft haniyeh alleen maar die 3 punten te accepteren en hij kan zo de grachtengordel in

Spoetnik
19-04-07, 13:00
Geplaatst door observer
oke dan is het heel simpel want de eu heeft 3 eisen gesteld 1 afzweren geweld 2 erkennen israel 3 bestaande verdragen uitvoeren

als dit de nieuwe verbeterde hamas is die niet meer achter dat oude manifest staat hoeft haniyeh alleen maar die 3 punten te accepteren en hij kan zo de grachtengordel in

Dat is natuurlijk politiek onmogelijk, sowieso, waarom zouden de Palestijnen op alle punten moeten ingeven terwijl Israel dat niet hoeft te doen. De Palestijnen moeten geweld afzweren terwijl Israel zijn brute bezetting voortzet, en eveneens zich afzijdig houdt wanneer de kolonisten de palestijnen het leven onmogelijk maken. Waarom stelt Europa niet dergelijke eisen aan Israel, dat is dus de vraag, wat jou waarschijnlijk niet kan boeien.

observer
19-04-07, 13:21
Geplaatst door Spoetnik
Dat is natuurlijk politiek onmogelijk, sowieso, waarom zouden de Palestijnen op alle punten moeten ingeven terwijl Israel dat niet hoeft te doen. De Palestijnen moeten geweld afzweren terwijl Israel zijn brute bezetting voortzet, en eveneens zich afzijdig houdt wanneer de kolonisten de palestijnen het leven onmogelijk maken. Waarom stelt Europa niet dergelijke eisen aan Israel, dat is dus de vraag, wat jou waarschijnlijk niet kan boeien. het argument was dat dit hamas niet het hamas is wat ooit in zijn beginselen israel wilde vernietigen dus toen stelde ik dat het dus niet een probleem zou moeten zijn om dan die 3 punten te ondertekenen

ja er is geweld ja er is bezetting, de aandacht wordt door de palestijnen mooi van de israeli afgeleid, als haniyeh dit zou doen zou israel weer in de schijnwerpers staan

als je niet militair kan winnen moet je het anders doen

Spoetnik
19-04-07, 14:13
Geplaatst door observer
ja er is geweld ja er is bezetting, de aandacht wordt door de palestijnen mooi van de israeli afgeleid, als haniyeh dit zou doen zou israel weer in de schijnwerpers staan

als je niet militair kan winnen moet je het anders doen

Er is duidelijk sprake van dat binnen Hamas velen zo denken, maar er is altijd een hardline bewegingn die niet zo denkt. Wat denk je nou dat zou gebeuren als de Hamas leiderschap haar manifesto opgeeft. Het eerste dat zal gebeuren is dat er een factie van Hamas afsplitst die weer aanslagen gaat plegen, waarop Israel kan zeggen, ja zie je met de Palestijnen kunnen wij geen overeenkomsten sluiten. Alleen wanneer Israel bereid is met een vijand te praten die dezelfde doelstelling heeft als Israel heeft, namelijk een totale overwinning op de vijand, dan kan het vrede sluiten. Een enige andere alternatief is oorlog tot een van de kampen de andere een vernietigde nederlaag heeft toe gebracht.

Dat is de realiteit van oorloog, je kan zoveel eufemismes aan oorlogshandelingen geven, maar uiteindelijk draait het erom dat wie de meeste mensen van de vijand dood wint.

Dit is de realiteit van de bezetting:

The Legend of the Removed Checkpoints
by Ran HaCohen

Monday's paper gave us a small reason to be happy. Israeli Prime Minister Ehud Olmert met with Palestinian Chairman Mahmoud Abbas for the second time in just a few weeks. Reporting the meeting – described by Palestinian sources as "fruitless" – Ha'aretz noted:

"An IDF lieutenant-colonel also attended the meeting. The officer briefed the Palestinians on the plan to remove IDF roadblocks in the West Bank. According to the officer, the IDF has so far removed 44 roadblocks. He added that the IDF was planning to remove an additional 17 in the next stage of the plan. The sources said that the Palestinian delegation requested the removal of more roadblocks, and that Olmert expressed his willingness."

Good News, Isn't It?!

Hear, hear: the IDF removed 44 roadblocks! This may not be much, given the rather extensive list of restrictions imposed on Palestinians, i.e.:

"Standing prohibitions

* Palestinians from the Gaza Strip are forbidden to stay in the West Bank.

* Palestinians are forbidden to enter East Jerusalem.

* West Bank Palestinians are forbidden to enter the Gaza Strip through the Erez crossing.

* Palestinians are forbidden to enter the Jordan Valley.

* Palestinians are forbidden to enter villages, lands, towns, and neighborhoods along the 'seam line' between the separation fence and the Green Line (some 10 percent of the West Bank).

* Palestinians who are not residents of the villages Beit Furik and Beit Dajan in the Nablus area, and Ramadin, south of Hebron, are forbidden entry.

* Palestinians are forbidden to enter the settlements' area (even if their lands are inside the settlements' built area).

* Palestinians are forbidden to enter Nablus in a vehicle.

* Palestinian residents of Jerusalem are forbidden to enter area A (Palestinian towns in the West Bank).

* Gaza Strip residents are forbidden to enter the West Bank via the Allenby crossing.

* Palestinians are forbidden to travel abroad via Ben-Gurion Airport.

* Children under age 16 are forbidden to leave Nablus without an original birth certificate and parental escort.

* Palestinians with permits to enter Israel are forbidden to enter through the crossings used by Israelis and tourists.

* Gaza residents are forbidden to establish residency in the West Bank.

* West Bank residents are forbidden to establish residency in the Jordan Valley, seam-line communities, or the villages of Beit Furik and Beit Dajan.

* Palestinians are forbidden to transfer merchandise and cargo through internal West Bank checkpoints.

Periodic prohibitions

* Residents of certain parts of the West Bank are forbidden to travel to the rest of the West Bank.

* People of a certain age group – mainly men from the age of 16 to 30, 35, or 40 – are forbidden to leave the areas where they reside (usually Nablus and other cities in the northern West Bank).

* Private cars may not pass the Swahara-Abu Dis checkpoint (which separates the northern and southern West Bank). This was canceled for the first time two weeks ago under the easing of restrictions.

Travel permits required

* A magnetic card (intended for entrance to Israel, but eases the passage through checkpoints within the West Bank).

* A work permit for Israel (the employer must come to the civil administration offices and apply for one).

* A permit for medical treatment in Israel and Palestinian hospitals in East Jerusalem (The applicant must produce an invitation from the hospital, his complete medical background, and proof that the treatment he is seeking cannot be provided in the occupied territories).

* A travel permit to pass through Jordan Valley checkpoints.

* A merchant's permit to transfer goods.

* A permit to farm along the seam line requires a form from the land registry office, a title deed, and proof of first-degree relations to the registered property owner.

* Entry permit for the seam line (for relatives, medical teams, construction workers, etc. Those with permits must enter and leave via the same crossing even if it is far away or closing early).

* Permits to pass from Gaza, through Israel to the West Bank.

* A birth certificate for children under 16.

* A long-standing resident identity card for those who live in seam-line enclaves.

Checkpoints and barriers

* There were 75 manned checkpoints in the West Bank as of January 9, 2007.

* There are on average 150 mobile checkpoints a week (as of September 2006).

* There are 446 obstacles placed between roads and villages, including concrete cubes, earth ramparts, 88 iron gates, and 74 kilometers of fences along main roads.

* There are 83 iron gates along the separation fence, dividing lands from their owners. Only 25 of the gates open occasionally.

Main roads closed to Palestinians, officially or in practice

* Road 90 (the Jordan Valley thoroughfare).

* Road 60, in the North (from the Shavei Shomron military base, west of Nablus and northward).

* Road 585 along the settlements Hermesh and Dotan.

* Road 557 west from the Taibeh-Tul Karm junction (the Green Line) to Anabta (excluding the residents of Shufa), and east from south of Nablus (the Hawara checkpoint) to the settlement Elon Moreh.

* Road 505, from Zatara (Nablus junction) to Ma'ale Efraim.

* Road 5, from the Barkan junction to the Green Line.

* Road 446, from Dir Balut junction to Road 5 (by the settlements Alei Zahav and Peduel).

* Roads 445 and 463 around the settlement Talmon, Dolev, and Nahliel.

* Road 443, from Maccabim-Reut to Givat Ze'ev.

* Streets in the Old City of Hebron.

* Road 60, from the settlement of Otniel southward.

* Road 317, around the south Hebron Hills settlements."

So, given this list, as I was just saying, removing 44 roadblocks may not be much, but nevertheless, it is good news. Isn't it?

Back in December 2006…

Let's refresh our memory. It all started last December, when Olmert met Abbas. Olmert promised to remove checkpoints in the West Bank: "I intend to personally supervise it," he told Abbas, "so that the Palestinian society would feel the relief" (Ha'aretz, Dec. 24, 2006). The same day, Ha'aretz reported that Defense Minister Amir Peretz and his deputy Ephraim Sneh were actually working on a plan to facilitate Palestinian movement in the West Bank.

The two must have spent the whole night in their office, devising a plan for dismantling not less than "45 out of approximately 400 checkpoints." At dawn, just as they intended to retire for a short nap, they found Ha'aretz at the doorstep, whose top headline read: "IDF Opposes Olmert Plan to Dismantle West Bank Checkpoints."

This sounded like a story worth following. In a democracy, the government sets the policy, the army carries it out. In other kinds of regimes, the army sets the policy, the government nods. Which regime is Israel's?

Olmert Withdraws

A few days later (Ha'aretz, Dec. 27, 2006) the prime minister indeed ordered the army to dismantle scores of checkpoints – but "in a second phase, dependent on an additional decision of the political echelon." So at the first stage, no checkpoints will be removed (and then we'll see). This, as some Israeli sociologists claim, has always been Israel's regime: instead of risking a dispute with the army, the government complies with the army's demands.

Meanwhile, Aluf Benn of Ha'aretz revealed that the "new" plan to dismantle 45 checkpoints was nothing but an old document, prepared by the Israeli army originally in English (!) – an "export product" for American eyes – back in 2005. And never implemented, of course. So much for the sleepless night of Olmert's aides: all they did was feed the media with an old army document.

The Army Rewards

Anyway, the prime minister gave the army a green light not to dismantle any checkpoint. The army, for its part, did not leave this ministerial gesture unrewarded. On Jan. 17 Ha'aretz reported that the Israeli army finally complied.

"The Israel Defense Forces announced yesterday that it recently removed 44 dirt barriers that were located near Palestinian villages in the West Bank. In recent years, the army established nearly 400 barriers and permanent roadblocks. The move is one of a series of steps aimed at easing restrictions on the Palestinians that were announced following the December 24 meeting between Prime Minister Ehud Olmert and PA Chairman Mahmoud Abbas."

So you see: Olmert did keep his solemn promise, and the Israeli army did carry it out and did dismantle 44 checkpoints. At least, that's what the army announced, and the Israeli army always tells the truth. Well, almost always.

Oops…

In this exceptional case, it took less than a week to expose the dirty deal between the government and the army. Scores and dozens of such deals – among the government, the army, and the settlers – are never exposed; the entire Israeli colonial project is based on such deals, made behind the back of all democratic mechanisms. But this was an exception. On Jan. 22, following an embarrassing UN report, the army had to admit:

"The Israel Defense Forces admitted yesterday that the 44 dirt obstacles it said had been removed from around West Bank villages did not actually exist.

"Last Tuesday, the IDF announced that it had removed 44 dirt obstacles that blocked access roads to West Bank villages, to fulfill promises made by Prime Minister Ehud Olmert to Palestinian Authority Chairman Mahmoud Abbas during their meeting a month ago. Olmert had pledged measures to ease the lives of Palestinian civilians.

"However, a military source admitted yesterday that these obstacles 'had either been removed before the political level decided on the alleviations or had been bypassed by Palestinians earlier, and a decision had been made not to rebuild them.'"

So the 44 "removed" checkpoints, or dirt obstacles, didn't exist in the first place. The Israeli lie probably counted on Israel's information superiority: after all, who could count all those checkpoints better than the Israeli army? Alas, the UN turned out as an unexpected party-pooper.

Yesterday's Lie Is Today's Truth

But why bother to tell the truth when a lie is just as good? Three months later, Israel is again counting on our short memory. In an official meeting between the Israeli prime minister and the Palestinian president, no less, the army airs once again the legend about the 44 "removed checkpoints." The lie exposed in January is recycled as truth in April, and everybody is happy: Israel can claim it kept its promise, the Americans can claim progress in the "peace process," even President Mahmoud Abbas can claim an achievement.

Who would bother to remind us that all this is nothing but a lie? The abused Palestinians haven't felt any relief whatsoever, but have been cynically cheated once again. And all of us media consumers have been duped along with them.

Remember this next time the Palestinians show their inexplicable ingratitude.

Remember this next time you hear an official Israeli announcement.
http://www.antiwar.com/hacohen/?articleid=10832

Zolang Europa Israel niet aanpakt, zal er niets veranderen.

Poesjkin
19-04-07, 16:36
Poesjkin wil verbod op Geert Wilders

(zou toch een leuk krantenartikel zijn, niet waar?)

Aït Ayt
19-04-07, 18:04
Geplaatst door observer
btw waarom nakomelingen van mannelijke geslacht? tellen vrouwen niet mee?

sorry ik bedoelde de nakomelingen [mannen en vrouwen] die voortkomen van de mannelijke bloedlijn..