PDA

Bekijk Volledige Versie : ipcc: klimaat gaat noordafrika onbewoonbaar maken



observer
18-04-07, 14:43
http://www.ipcc.ch/

Kort samengevat

temp stijging grootste aan de polen minst bij evenaar

koude gebieden worden warmer met als plus dat enorme stukken land in rusland en noord amerika geschikt worden voor landbouw

zeespiegel zal stijgen

noordafrika en middenoosten zullen qua klimaat de grootste negatieve gevolgen krijgen

Witte78
18-04-07, 15:08
Was gister nog op TV dat door globalwarming het overal kouder zou worden. Volgens mij lult ierdeen maar wat en weet niemand de gevolgen.

Qaiys
18-04-07, 15:13
Geplaatst door observer
http://www.ipcc.ch/

Kort samengevat

temp stijging grootste aan de polen minst bij evenaar

koude gebieden worden warmer met als plus dat enorme stukken land in rusland en noord amerika geschikt worden voor landbouw

zeespiegel zal stijgen

noordafrika en middenoosten zullen qua klimaat de grootste negatieve gevolgen krijgen

Marokko heeft de Atlas en de Rif gebergte die een naast dat ze een goede barriere vormen tegen de woestijn ook nog eens goed zijn voor het tegenhouden van het gecondenseerde zeewater dat vanuit de zee tegen de berghellingen aankomt.

Shemharosh
18-04-07, 15:23
Geplaatst door observer
http://www.ipcc.ch/

Kort samengevat

temp stijging grootste aan de polen minst bij evenaar

koude gebieden worden warmer met als plus dat enorme stukken land in rusland en noord amerika geschikt worden voor landbouw

zeespiegel zal stijgen

noordafrika en middenoosten zullen qua klimaat de grootste negatieve gevolgen krijgen

Ik denk eerder dat de Sahara straks DE groentetuin van de wereld gaat worden mischien ook wel de elektromotor van de wereld.Het enige wat ze moeten doen is zeewater onzilten voor irrigatie en zonne-energie omzetten in waterstof.Moet wel...stel je voor dat je Ananas en Bananen in de woestijn kan verbouwen op een megaschaal daarmee sla twee vogels in een klap: Je brengt de woestijn tot leven en je neemt de enome druk die fruitenteelt op de tropische bossen legt,af.

Maar de gevolgen van de klimaatveranderingen die zijn daar al een halve eeuw zwaar merkbaar.Ten zuiden van de hoge Atlas zijn miljoenen mensen weg,dorpen uitgestorven,miljoenen palm en olijvenbomen zijn doodgegaan,onder de wilde dieren en planten zoals herten,vossen,wolfen...is er een massaslachting geweest en nog steeds aan de gang.Vroeger kon je water vinden op een 3 meter diepte nu gaan ze tot 70 meter en verder!!!

observer
18-04-07, 15:31
Geplaatst door Shemharosh
Ik denk eerder dat de Sahara straks DE groentetuin van de wereld gaat worden mischien ook wel de elektromotor van de wereld.Het enige wat ze moeten doen is zeewater onzilten voor irrigatie en zonne-energie omzetten in waterstof.Moet wel...stel je voor dat je Ananas en Bananen in de woestijn kan verbouwen op een megaschaal daarmee sla twee vogels in een klap: Je brengt de woestijn tot leven en je neemt de enome druk die fruitenteelt op de tropische bossen legt,af. het zijn juist siberie en noord canada waar het warmer wordt en landbouw mogelijk wordt

de sahara zo zo mogelijk nog warmer worden, maar niet zonniger, fruitteelt kunnen we straks zelf, druiven, perzikken kiwi etc kun je straks gewoon in nl verbouwen

H.P.Pas
18-04-07, 15:38
Geplaatst door observer
fruitteelt kunnen we straks zelf, druiven, perzikken kiwi etc kun je straks gewoon in nl verbouwen

Aan de Amerfoortse kust. :tik:

Shemharosh
18-04-07, 15:44
Geplaatst door observer
het zijn juist siberie en noord canada waar het warmer wordt en landbouw mogelijk wordt

de sahara zo zo mogelijk nog warmer worden, maar niet zonniger, fruitteelt kunnen we straks zelf, druiven, perzikken kiwi etc kun je straks gewoon in nl verbouwen

ja natuurlijk maar je moet denken in mega-agriparken als steden...landbouw is een urbane aangelegenheid geworden.Mensen hebben het niet meer over velden en akkers maar over plantenfabrieken en technoplanten.Vee en vis,zelfs insecten, komen straks te wonen en te werken onder de mensen maar niet meer in stallen of een open veld maar in appartementen wat iedere woningstrater in Nederland nu een droomhuis kan noemen.

Shemharosh
18-04-07, 15:49
Iets anders kunnen we niet doen want als mens zijn we even kwetsbaar als een Panda ergens in China of een bergbok ergens in Mexico die ook met uitserven wordt bedreigd...stil je voor dat er iets heel extreems gebeurt?...een extreme koude nacht over de hele wereld met tempraturen van -60 bijvoorbeeld....dan is de hele aarde ineens een spookachtige ijsjungel in een nacht!!!

Invidia
18-04-07, 17:14
Geeft niet, dan verhuisen de Noord-Afrikanen gewoon wat meer naar het noorden, zo richting omgeving Nederland.

mark61
18-04-07, 19:31
Geplaatst door Shemharosh
Ik denk eerder dat de Sahara straks DE groentetuin van de wereld gaat worden mischien ook wel de elektromotor van de wereld.Het enige wat ze moeten doen is zeewater onzilten voor irrigatie en zonne-energie omzetten in waterstof.Moet wel...stel je voor dat je Ananas en Bananen in de woestijn kan verbouwen op een megaschaal daarmee sla twee vogels in een klap: Je brengt de woestijn tot leven en je neemt de enome druk die fruitenteelt op de tropische bossen legt,af.

Dat kan nu ook al. Maar vereist gigainvesteringen.


Maar de gevolgen van de klimaatveranderingen die zijn daar al een halve eeuw zwaar merkbaar.Ten zuiden van de hoge Atlas zijn miljoenen mensen weg,

Overal ter wereld trekken de mensen naar de stad. Landbouw en veeteelt worden gemechaniseerd en leveren niks meer op. Waarom dacht je dat maroc.nl bestond, uiteindelijk? :)


onder de wilde dieren en planten zoals herten,vossen,wolfen...is er een massaslachting geweest en nog steeds aan de gang.

Overbejaging?


Vroeger kon je water vinden op een 3 meter diepte nu gaan ze tot 70 meter en verder!!!

Dat zijn waarschijnlijk voorraden die niet aangevuld worden. Het gebruik is gigantisch toegenomen. Ik begrijp dat Hassan II zonodig een golf course moest hebben in Ouarzazate :wijs:

barfly
18-04-07, 19:43
Geplaatst door Invidia
Geeft niet, dan verhuisen de Noord-Afrikanen gewoon wat meer naar het noorden, zo richting omgeving Nederland.

In de EU kunnen we in de nabije toekomst een hoop arbeidskrachten gebruiken. En daarbij wordt Groenland wellicht ook bewoonbaar :)

rja
18-04-07, 20:10
Geplaatst door Witte78
Was gister nog op TV dat door globalwarming het overal kouder zou worden. Volgens mij lult ierdeen maar wat en weet niemand de gevolgen.
Als de golf stroom minder wordt in de Atantische oceaan, wordt het een stuk kouder worden in Europa.

Het is koffie dik kijken, op dit moment wordt in Nederland warmer.

TonH
18-04-07, 20:31
Geplaatst door rja
Als de golf stroom minder wordt in de Atantische oceaan, wordt het een stuk kouder worden in Europa.

Het is koffie dik kijken, op dit moment wordt in Nederland warmer.

Theorie van het stoppen van de conveyerbelt: Warme golfstroom voert aan de oppervlakte warm water naar het noorden. Daar komt het in aanraking met het poolijs. Deel bevriest en de rest is zouter en zakt het naar beneden, waar het 'terugloopt' naar de evenaar en weer opwarmt... Bij het smelten van het poolijs komt er te veel zoet water ineens bij de polen om nog te kunnen 'zakken en de warme golfstroom stopt... De lopende band komt tot stilstand.

Vind het een fantastische mooie theorie. De kleine ijstijd van de 17e eeuw schijnt daarmee samen te hangen. En inderdaad, dan zal het, ondanks de global warming, ineens vele graden kouder worden in Nederland. Dichtbevroren rivieren... maanden lang schaatsen... koele, natte zomers etc. Natuurlijk maar totdat het evenwicht zich weer herstelt en de conveyerbelt weer op gang zal komen. Want de poolkappen kunnen in de koude weer aangroeien.

Al met al ben ik er nog niet van overtuigd dat we hier rond de Middellandse zee uiteindelijk zo slecht zullen zitten. :D

Invidia
18-04-07, 20:37
Geplaatst door barfly
In de EU kunnen we in de nabije toekomst een hoop arbeidskrachten gebruiken. En daarbij wordt Groenland wellicht ook bewoonbaar :)

Alle Marokkanen naar Groenland? :hihi: lijkt me toch gezellig, zo met zijn alle door elkaar.

sidi bibi
18-04-07, 20:42
Geplaatst door Qaiys
Marokko heeft de Atlas en de Rif gebergte die een naast dat ze een goede barriere vormen tegen de woestijn ook nog eens goed zijn voor het tegenhouden van het gecondenseerde zeewater dat vanuit de zee tegen de berghellingen aankomt.
In Marokko komt de wind hoofdzakelijk uit het Noordwesten, voor de kust is er een koude golfstroom die bijna al het boven zee gevormde condens alweer voor de kust laat uitregenen, de Atlas en de Rif zijn relatief smal en bovendien West-oost gericht, is anders dan in bv Noorwegen waar het gebergte Noord-zuid gericht is. Het noorden van Marokko pikt af en toe wat van de Atlantische depressies mee, in de Souss komt de wind bijna altijd uit het zuidwesten als het regent, heeft met de keerkringen te maken.
Ben afgelopen maand enkele malen van de Souss naar Septa geweest en volgens mij is de hele graanoogst vanaf de Souss tot ongeveer Settat mislukt, hoe het meer landinwaarts is weet ik niet.

observer
18-04-07, 20:49
Geplaatst door barfly
In de EU kunnen we in de nabije toekomst een hoop arbeidskrachten gebruiken. En daarbij wordt Groenland wellicht ook bewoonbaar :) groenland is volgens mij niet meer bij/van de eu hebben de denen de middelvinger gegeven

siberie kan wel, of poetin dat leuk vind

Shemharosh
18-04-07, 21:04
Geplaatst door mark61
Dat kan nu ook al. Maar vereist gigainvesteringen.



Overal ter wereld trekken de mensen naar de stad. Landbouw en veeteelt worden gemechaniseerd en leveren niks meer op. Waarom dacht je dat maroc.nl bestond, uiteindelijk? :)



Overbejaging?



Dat zijn waarschijnlijk voorraden die niet aangevuld worden. Het gebruik is gigantisch toegenomen. Ik begrijp dat Hassan II zonodig een golf course moest hebben in Ouarzazate :wijs:

ja he...het is de mens die het probleem is van alles misschien moet die maar zichzelf op laten lossen

mark61
19-04-07, 08:14
Geplaatst door Shemharosh
ja he...het is de mens die het probleem is van alles misschien moet die maar zichzelf op laten lossen

De mens is er druk mee bezig inderdaad.

observer
19-04-07, 12:19
Geplaatst door mark61
De mens is er druk mee bezig inderdaad. wat ik alleen niet snap is dat men zoveel kijkt naar proberen het veranderen van het klimaat te stoppen

klimaatveranderingen zijn niets nieuws de kracht van de mens ligt juist in zijn capaciteit zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden of die nu ijskoud of stinkend warm zijn, de mens is het enige dier wat in alle klimaten leeft

aanpassen zou ook stuk goedkoper zijn

Witte78
19-04-07, 12:28
Geplaatst door observer
wat ik alleen niet snap is dat men zoveel kijkt naar proberen het veranderen van het klimaat te stoppen

klimaatveranderingen zijn niets nieuws de kracht van de mens ligt juist in zijn capaciteit zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden of die nu ijskoud of stinkend warm zijn, de mens is het enige dier wat in alle klimaten leeft

aanpassen zou ook stuk goedkoper zijn

Volgens mij heeft dat er mee te maken dat we nu een uiters gunstig klimaat hebben om in te leven. Elke verandering zou negatieve gevolgend hebben, of het nu warmer of kouder wordt.

Wat veel mensen echter compleet uit het oog verliezen, is het kosten/baten plaatje. Miljarden investeren zodat er misschien een minder grote verandering optreed, is weggegooid geld. Betekend niet dat elke maatregel onverantwoord is, voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, zolang je maar kan aantonen dat de maatregel de kosten waard zijn. En dat is wat er naar mijn mening nogal mist in de bij de meeste milieu activisten.

Tomas
19-04-07, 12:52
't knmi moet eens in de leer gaan bij het ipcc, die kunnen amper een week in de toekomst voorspellen.

Spoetnik
19-04-07, 13:09
Geplaatst door Tomas
't knmi moet eens in de leer gaan bij het ipcc, die kunnen amper een week in de toekomst voorspellen.

Dat is inderdaad waarom ik mijn vraagtekens zet bij dit raport, hoe kunnen die mensen voorspellen wat de klimaatveranderingen zullen doen met de weerspatronen. Wellicht wordt het juist kouder op bepaalde plaatsen in de wereld omdat de weerspatronen veranderen.

observer
19-04-07, 13:23
Geplaatst door Witte78
Volgens mij heeft dat er mee te maken dat we nu een uiters gunstig klimaat hebben om in te leven. Elke verandering zou negatieve gevolgend hebben, of het nu warmer of kouder wordt.

Wat veel mensen echter compleet uit het oog verliezen, is het kosten/baten plaatje. Miljarden investeren zodat er misschien een minder grote verandering optreed, is weggegooid geld. Betekend niet dat elke maatregel onverantwoord is, voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, zolang je maar kan aantonen dat de maatregel de kosten waard zijn. En dat is wat er naar mijn mening nogal mist in de bij de meeste milieu activisten. de eu landen hebben al 200 miljard erin gestoken met geloof ik een vermindering van de toename van 0,00034 graden tot gevolg

lijkt me slimmer om huizen met dikkere muren en kleinere ramen, overhangende daken etc te bouwen

Shemharosh
21-04-07, 15:14
Geplaatst door observer
de eu landen hebben al 200 miljard erin gestoken met geloof ik een vermindering van de toename van 0,00034 graden tot gevolg

lijkt me slimmer om huizen met dikkere muren en kleinere ramen, overhangende daken etc te bouwen

Ja dat is het probleem.Techonologie dat slim is heeft niemand wat aan want het is niet sexy en het verkoopt daarom ook niet en ten tweede is het niks voor 90% van de mensheid die liever lui en dom is.Heel veel technologie wat nu als ultamodern en baanbrekend wordt verkocht,is soms een paar duizend jaar oud alleen omdat men er geen hoge ogen mee scoort op de calwalk wordt het niet benut of gepropageert.

Als voorbeeld geef ik aan het bouwen met gestampte aarde.Daar werd allees mee gebouwd in Afrika:het is goedkoop,snel,gezond en werkt prima in die landen en er zat ook nog een schat een kunstjes en handigheitjes die in de loop der eeuwen zijn geleerd en gedoceert.Met de opkomst van de grote cenmentproducenten die met de lokale machthebbers hebben gespannen werd in een land als Marokko bouwen zonder cement VERBODEN!!!!..wegens veiligheidsredenen zogenaamd.Terwijl het juist andersom is.Iedereen moest aan het cement,gigantische bergen geld werden uit mensenszakken geklopt en het hele land werd een spooklandschap met grijze blokken en uitstekende staalstaven en ovens van huizen in de zomer en vriezers in de winter.....en weet je wat? die cementproduceneten zijn nu die oude modderhutten aan het kopen om hotels er van te maken of om er in te wonen.

Olive Yao
21-04-07, 16:24
Geplaatst door Witte78
Was gister nog op TV dat door globalwarming het overal kouder zou worden. Volgens mij lult ierdeen maar wat en weet niemand de gevolgen.
Sterker, door het broeikaseffect kan er een nieuwe ijstijd komen.
Dat is te verklaren door veranderende warme en koude golfstromen in zee.

Olive Yao
21-04-07, 16:28
Maatregelen hoeven geen miljarden te kosten.

Het lijkt mij slim om veel minder energie te gebruiken, in vliegtuigen om de aarde te vliegen, in je eentje in auto's te rijden, wasdrogers te gebruiken en de kachel aan te zetten met de deuren wijd open (zoals in winkels - je maakt mij niet wijs dat die luchtschermen alle warmte binnen- en kou buitenhouden).

Als we overbodige producten niet produceren, wordt een economie niet armer.

sidi bibi
21-04-07, 22:00
Geplaatst door Shemharosh
Iedereen moest aan het cement,gigantische bergen geld werden uit mensenszakken geklopt en het hele land werd een spooklandschap met grijze blokken en uitstekende staalstaven en ovens van huizen in de zomer en vriezers in de winter.....en weet je wat? die cementproduceneten zijn nu die oude modderhutten aan het kopen om hotels er van te maken of om er in te wonen.
Dat klopt, zat van de week op de site van Sonaba, Société nationale de la Baie d'Agadir, die huizen worden ook aan buitenlanders verkocht, ze worden aangeduid als " traditinele huizen " en worden alleen verkocht als er een toeristische bestemming aan wordt gegeven. Ik kwam erop omdat ik in het weekblad MarocHebdo, nr 739 een artikel las over een terrein in Agadir in beheer bij Sonaba, genaamd Founty 2, 23 percelen van 600 vierkante meter, per stuk 8 miljoen dirham, allemaal verkocht aan mensen in de hoogste sferen van de macht zoals ze het noemen. En de opbrengst is foetsie, namen van kopers worden niet publiek gemaakt, een lid van het gemeentebestuur wil dat de opbrengst naar de staatskas gaat, heeft diverse malen een brief naar Adil Douiri, minister van Toerisme, geschreven over de kwestie maar geen respons. Als je het mij vraagt hebben die lui geen reet betaald en die perceeltjes fijn aan elkaar zitten uitdelen. In ieder geval positief dat erover gepubliceerd wordt.

justus
22-04-07, 02:19
Gezeur over 'global warming' door 'broeikaseffect'.
Feit: er is thans een temperatuurstijging gaande.
Feit: de cirkel die de aarde om de zon maakt is eigenlijk meer een ovaal.
Feit: broeikas wordt veroorzaakt door co2.
Feit: overheden zoeken een makkelijke financieringsmanier, dus autootjes pesten.
Feit: industrie stoot veel meer co2 uit dan verkeer.
Feit: uitbarsting van een vulkaan (ook onder water) stoot veel meer co2 uit dan wat dan ook op aarde.
Feit: bossen neutraliseren co2
Feit: bossen worden gekapt, dus minder neutralisatie.

Dus, afgezien van de houtkap in vooral de tropische wouden zoals brazilie, is de global warming een simpele speling van de natuur. Iedereen vergeet voor het gemak maar dat de Sahara niet altijd een zandbak is geweest, maar ooit erg vruchtbaar was en dus ook veel regen moet hebben gekend. Iedereen vergeet dat Nederland tropisch is geweest, getuige de fossielen die in Limburg zijn gevonden (toevalligerwijs even oud als de periode waarin de meeste europese vulkanen actief waren...)

Neen, global warming, hoewel marginaal veroorzaakt door menselijk handelen is het toch absoluut een speling van de natuur...net eender als het uitsterven van de dino's.

Shemharosh
22-04-07, 07:56
Geplaatst door justus
Gezeur over 'global warming' door 'broeikaseffect'.
Feit: er is thans een temperatuurstijging gaande.
Feit: de cirkel die de aarde om de zon maakt is eigenlijk meer een ovaal.
Feit: broeikas wordt veroorzaakt door co2.
Feit: overheden zoeken een makkelijke financieringsmanier, dus autootjes pesten.
Feit: industrie stoot veel meer co2 uit dan verkeer.
Feit: uitbarsting van een vulkaan (ook onder water) stoot veel meer co2 uit dan wat dan ook op aarde.
Feit: bossen neutraliseren co2
Feit: bossen worden gekapt, dus minder neutralisatie.

Dus, afgezien van de houtkap in vooral de tropische wouden zoals brazilie, is de global warming een simpele speling van de natuur. Iedereen vergeet voor het gemak maar dat de Sahara niet altijd een zandbak is geweest, maar ooit erg vruchtbaar was en dus ook veel regen moet hebben gekend. Iedereen vergeet dat Nederland tropisch is geweest, getuige de fossielen die in Limburg zijn gevonden (toevalligerwijs even oud als de periode waarin de meeste europese vulkanen actief waren...)

Neen, global warming, hoewel marginaal veroorzaakt door menselijk handelen is het toch absoluut een speling van de natuur...net eender als het uitsterven van de dino's.

Zit wat in....met het verschil alleen dat die meteor die de dino's bijna deed uitsterven nu de naam draagt: De mens.

Heb laatst een docu gezien over het smelten van de parmafrost in Siberie en het Methaangas wat er bij vrij komt....schijnt dat de CO2 uitstoot er een grap bijvoorstelt in vergelijking.

Shemharosh
22-04-07, 08:09
Geplaatst door sidi bibi
Dat klopt, zat van de week op de site van Sonaba, Société nationale de la Baie d'Agadir, die huizen worden ook aan buitenlanders verkocht, ze worden aangeduid als " traditinele huizen " en worden alleen verkocht als er een toeristische bestemming aan wordt gegeven. Ik kwam erop omdat ik in het weekblad MarocHebdo, nr 739 een artikel las over een terrein in Agadir in beheer bij Sonaba, genaamd Founty 2, 23 percelen van 600 vierkante meter, per stuk 8 miljoen dirham, allemaal verkocht aan mensen in de hoogste sferen van de macht zoals ze het noemen. En de opbrengst is foetsie, namen van kopers worden niet publiek gemaakt, een lid van het gemeentebestuur wil dat de opbrengst naar de staatskas gaat, heeft diverse malen een brief naar Adil Douiri, minister van Toerisme, geschreven over de kwestie maar geen respons. Als je het mij vraagt hebben die lui geen reet betaald en die perceeltjes fijn aan elkaar zitten uitdelen. In ieder geval positief dat erover gepubliceerd wordt.

Ja dat is een bekende verhaal.Tourisme is de heilige koe van die maffiosi...touristen worden zo wat ontvoerd in bussen en in luxe cellen opgesloten om zo te zorgen dat iedere cent die ze laten vallen linea recta in hun zakken terecht komt.Overal in het zuiden worden die traditionele huizen in ere hertseld om te dienen als hotels... nu is het wachten dat het ook overslaat naar de gewone burger die verblind is door de valse blingbling van staal en plastic.

tribia
22-04-07, 12:44
Hoe zat het ook al weer met de global dimming die gaande is. En dat weer versus global warming.