PDA

Bekijk Volledige Versie : Hooggerechtshof VS steunt abortusverbod Bush tegen afschuwelijke vorm van abortus.



Qaiys
18-04-07, 19:14
Hooggerechtshof VS steunt abortusverbod Bush

WASHINGTON (ANP) – Het Amerikaans Hooggerechtshof heeft woensdag het door president Bush in 2003 uitgevaardigde verbod op abortus door partiële geboorte grondwettig verklaard. Het is de eerste keer dat het hoogste rechtscollege een nationaal verbod op een specifieke vorm van abortus goedkeurt sinds 1973.

Met een minieme meerderheid van vijf tegen vier verwierpen de magistraten de gronden waarop tegenstanders van de Partial-Birth Abortion Ban Act van 2003 hun klacht hadden gebaseerd. De wet is nog nooit toegepast omdat ze vanaf moment een is aangevochten in diverse rechtszaken.

In de wet gaat het om een abortus waarbij het hoofd van de foetus naar buiten wordt gehaald om die te doden. De methode wordt toegepast in de vijfde of zesde maand van de zwangerschap.

http://www.refdag.nl/artikel/1299248/Hooggerechtshof+VS+steunt+abortusverbod+Bush.html

Dolle Fatima
18-04-07, 21:25
Dat is toch geen abortus, dat is moord.
Terrecht dat het verboden is, zes maanden zwanger, belachelijk gewoon.

TonH
18-04-07, 21:37
Geplaatst door Dolle Fatima
Dat is toch geen abortus, dat is moord.
Terrecht dat het verboden is, zes maanden zwanger, belachelijk gewoon.

Daar gáát nu juist die hele discussie over. Voor de één is er al sprake van leven dat vermoord kan worden vanaf het moment van conceptie. Voor de ander is dat punt pas bereikt na de geboorte. En dan heb je nog alle andere meningen, ideeën en wetten die daar tussenin zitten.

Dus of dit belachelijk of niet is is en blijft een kwestie van interpretatie.

Dolle Fatima
18-04-07, 21:52
Geplaatst door TonH
Daar gáát nu juist die hele discussie over. Voor de één is er al sprake van leven dat vermoord kan worden vanaf het moment van conceptie. Voor de ander is dat punt pas bereikt na de geboorte. En dan heb je nog alle andere meningen, ideeën en wetten die daar tussenin zitten.

Dus of dit belachelijk of niet is is en blijft een kwestie van interpretatie.


Heb jij enig idee hoe een foetus van zes maanden oud eruit ziet?

http://home.planet.nl/~gruit037/tamara/images/duimen.jpg


Overigens even praktisch: een baby van 21 weken is levensvatbaar (dat is 5 maanden). Dat betekend dat je in plaats van het nalaten van medisch handelen, actief iets moet doen om het dood te maken, wat ik dan moord vind.

observer
18-04-07, 21:53
Geplaatst door TonH
Daar gáát nu juist die hele discussie over. Voor de één is er al sprake van leven dat vermoord kan worden vanaf het moment van conceptie. Voor de ander is dat punt pas bereikt na de geboorte. En dan heb je nog alle andere meningen, ideeën en wetten die daar tussenin zitten.

Dus of dit belachelijk of niet is is en blijft een kwestie van interpretatie. dacht dat de algemeen geaccepteerde norm was dat op het moment dat het kan leven zonder moeder (ademhalen ed) het leven is

TonH
18-04-07, 21:59
Geplaatst door Dolle Fatima
Heb jij enig idee hoe een foetus van zes maanden oud eruit ziet?

Ja.


Overigens even praktisch: een baby van 21 weken is levensvatbaar (dat is 5 maanden). Dat betekend dat je in plaats van het nalaten van medisch handelen, actief iets moet doen om het dood te maken, wat ik dan moord vind.

Prima, dat is tenminste beredeneerd. Zelf ben ik er altijd lekker dubbel in. Ik zelf heb nooit warme gevoelens gehad bij het zien van een echo of het voelen van een schop in een moeders buik. Gevoelsmatig is er voor mij pas leven waar moord op gepleegd kan worden na de geboorte. Maar iedere andere gefundeerde mening vind ik prima hoor. Ik leg mijn norm alleen niet op aan een ander.

TonH
18-04-07, 22:03
Geplaatst door observer
dacht dat de algemeen geaccepteerde norm was dat op het moment dat het kan leven zonder moeder (ademhalen ed) het leven is

Dat is dus niet zo. Ik las deze week nog een stuk over Polen waarin hartstochtelijk bezworen werd dat leven en dus moord al vanaf de conceptie gerekend moest worden. De premier had net een wetsvoorstel volgens die strekking (net) niet door het parlement gekregen.
Toch een EU-land... Polen.

Dolle Fatima
18-04-07, 22:12
Geplaatst door TonH
Ja.



Prima, dat is tenminste beredeneerd. Zelf ben ik er altijd lekker dubbel in. Ik zelf heb nooit warme gevoelens gehad bij het zien van een echo of het voelen van een schop in een moeders buik. Gevoelsmatig is er voor mij pas leven waar moord op gepleegd kan worden na de geboorte. Maar iedere andere gefundeerde mening vind ik prima hoor. Ik leg mijn norm alleen niet op aan een ander.

En ik vind dat je best een ethisch standpunt in mag nemen. Dat heeft niks met opleggen van een norm te maken. Is gewoon fatsoen. Moord is onethisch, seks met kinderen ook, is dat ook een norm opleggen?

Qaiys
18-04-07, 22:29
Geplaatst door Qaiys
In de wet gaat het om een abortus waarbij het hoofd van de foetus naar buiten wordt gehaald om die te doden.

Toen knapte er iets bij mij...

TonH
18-04-07, 22:39
Geplaatst door Dolle Fatima
En ik vind dat je best een ethisch standpunt in mag nemen. Dat heeft niks met opleggen van een norm te maken. Is gewoon fatsoen. Moord is onethisch, seks met kinderen ook, is dat ook een norm opleggen?

Hoor je mij het tegendeel beweren dan? Wat bij jou ontbreekt zijn twee woorden: "ik vind...".
Verder heeft volgens mij moord niets met ethisch of onethisch te maken. Moord is moord. Seks met kinderen idem dito.
Ik vind dat seks met kinderen niet kan. Punt. Moord ook niet. En toch zijn er heel veel mensen die abortus moord vinden. Gek genoeg zijn het nogal eens dezelfde mensen die er geen been in zien om Vietnam binnen te vallen, of Irak en het leger in te gaan. Of dichter bij huis, die er geen been in zien om iemand die ongevraagd hun huis betreedt dood te schieten.
Ik vind dat soort dingen vreemd.

TonH
18-04-07, 22:46
Geplaatst door Qaiys
Toen knapte er iets bij mij...

Bij mij zat ook even het toegestuurde hollandse dropje geheel dwars in m'n keel en voelde ik de feta met tomaat uit de oven weer naar boven komen.

Toch valt zo'n beschrijving een beetje onder het hoofdstuk 'manipulatie'. Tegenstanders van abortus laten graag reusachtige affiches zien met daarop een foetus... Dolle Fatima deed dat net nog... En dan liever nog met dat afschuwlijke videotje er bij waarbij je ziet hoe tijdens een abortus een foetus, jawel datzelfde aandoenlijke schepseltje, eerst zich lijkt te verzetten tegen de vacuümpomp en dan in stukken wordt getrokken. Ik verzeker je dat dan je souflaki of couscous écht niet meer binnen blijft. Toch is ook dit maar één onderdeel van het héle verhaal en te eenzijdig om daar een voor of tegen op te baseren.
De mensen die daarmee komen wéten dat.

mulan
18-04-07, 22:50
Voor mijn part zijn er duizend zijdes aan een verhaal. Ik zou geen oog meer dicht kunnen doen na zoiets. Ik krijg er nu al de rillingen van.

Dolle Fatima
18-04-07, 22:53
Geplaatst door TonH
Bij mij zat ook even het toegestuurde hollandse dropje geheel dwars in m'n keel en voelde ik de feta met tomaat uit de oven weer naar boven komen.

Toch valt zo'n beschrijving een beetje onder het hoofdstuk 'manipulatie'. Tegenstanders van abortus laten graag reusachtige affiches zien met daarop een foetus... Dolle Fatima deed dat net nog... En dan liever nog met dat afschuwlijke videotje er bij waarbij je ziet hoe tijdens een abortus een foetus, jawel datzelfde aandoenlijke schepseltje, eerst zich lijkt te verzetten tegen de vacuümpomp en dan in stukken wordt getrokken. Ik verzeker je dat dan je souflaki of couscous écht niet meer binnen blijft. Toch is ook dit maar één onderdeel van het héle verhaal en te eenzijdig om daar een voor of tegen op te baseren.
De mensen die daarmee komen wéten dat.

Ik post alleen zulke plaatjes omdat sommmige mensen snel dingen roepen als 'een hoopje cellen', als het om abortus gaat. Dat vind ik erg bezwaarlijk. Een foetus van vijf/zes maanden is levensvatbaar, je kunt het voelen schoppen, het zuigt op zijn duim, heeft soms de hik, de ogen zijn open en het herkent de stem van de moeder al. Excuse me, als ik dan even een plaatje laat zien om een beeld te scheppen van zo'n kindje, even voor de duidelijkheid.

Dolle Fatima
18-04-07, 22:55
Geplaatst door mulan
Voor mijn part zijn er duizend zijdes aan een verhaal. Ik zou geen oog meer dicht kunnen doen na zoiets. Ik krijg er nu al de rillingen van.

Dat is inderdaad een ander deel van het verhaal. Waarom zou een vrouw zolang wachten? Twijfeld ze misschien?
Vrouwen die een abortus ondergaan die niet met curretage kan worden gedaan, dus wanneer de foetus te groot is en een bevalling opgewekt moet worden, houden daar inderdaad vaak trauma's en psychische en lichamelijk schade aan over.

1973Tanger
19-04-07, 00:01
Als je oprecht gelooft in Allah als schepper van leven. Mag je abortus nooit in overweging nemen. Maar vrouwen die abortus om tal van redenen in overweging nemen, bijvoorbeeld in geval van sexuele misdrijven of anderszins, moeten wel serieus genomen worden. Het is inderdaad een moeilijke kwestie. Maar afbreken van leven is paradoxaal. Het moet toch voor een vrouw een nachtmerrie zijn om tot een dergelijk besluit te komen?

mark61
19-04-07, 09:05
Geplaatst door Qaiys
Toen knapte er iets bij mij...

Doe niet zo melodramatisch. Er is geen land op de wereld waar een dergelijke vorm van abortus is toegestaan, anders dan in uitzonderlijke omstandigheden. Wat denk je wel?

"Volgens de Democratische Senator Barbara Boxer, die tegen het verbod is, gaat het om een methode die artsen vaak medisch noodzakelijk achten. Democratisch Senator Frank Lautenberg meent dat president George Bush ,,de eerste president van de Verenigde Staten zal zijn die van een veilige medische procedure een misdaad maakt''. Artsen die de wet overtreden, riskeren een gevangenisstraf tot twee jaar.

Het voornaamste bezwaar van de tegenstanders van het verbod is dat er geen uitzondering in de wet wordt gemaakt als het leven van de moeder gevaar loopt. De voormalige president Bill Clinton heeft om die reden twee keer een veto uitgesproken over het verbod op de abortusmethode. Bush heeft echter bij het Congres aangedrongen voor het verbod te stemmen en zal de wet zo spoedig mogelijk bekrachtigen."

http://www.nvog.nl/pub/dynamic/algnews.asp?id=83902

Goedkoop effectbejag met wegmoffelen van de vraag: wiens leven gaat voor, dat van de moeder of de 'ongeboren vrucht'.

mark61
19-04-07, 09:10
Geplaatst door 1973Tanger
Als je oprecht gelooft in Allah als schepper van leven. Mag je abortus nooit in overweging nemen. Maar vrouwen die abortus om tal van redenen in overweging nemen, bijvoorbeeld in geval van sexuele misdrijven of anderszins, moeten wel serieus genomen worden. Het is inderdaad een moeilijke kwestie. Maar afbreken van leven is paradoxaal. Het moet toch voor een vrouw een nachtmerrie zijn om tot een dergelijk besluit te komen?

Natuurlijk. Het leidt er bijvoorbeeld toe dat een Iers meisje van 15 dat verkracht is naar Engeland moet vluchten om een abortus te krijgen.

Soldim
19-04-07, 09:38
Geplaatst door Dolle Fatima
Overigens even praktisch: een baby van 21 weken is levensvatbaar (dat is 5 maanden). Dat betekend dat je in plaats van het nalaten van medisch handelen, actief iets moet doen om het dood te maken, wat ik dan moord vind.

Wanneer medisch handelen nagelaten wordt bij een 'baby' van 5 maanden zal het niet overleven. Sterker nog, wanneer medisch handelen nagelaten wordt bij baby's van die eerder dan 30 weken geboren worden zullen ze sterven.

knuppeltje
19-04-07, 13:52
Als ieder die zo fel tegen abortens is later voor het dan geboren leven zou moeten zorgen- niet eenmaal maar desnoods meerdere malen, dan zou de tegenstand wel eens een heel stuk minder kunnen worden denk ik.

Tomas
19-04-07, 14:00
Er wordt veel te weinig abortus gepleegd, denk ik vaak in de file.

knuppeltje
19-04-07, 14:11
Geplaatst door Tomas
Er wordt veel te weinig abortus gepleegd, denk ik vaak in de file.

Tja- die abortusboot was al een heisa.
Als ze nu ook nog eens over een abortusvrachtauto die de snelwegen afgaat beginnen- dan zal dat wel een gedoe geven denk ik.

Olive Yao
20-04-07, 04:32
Geplaatst door Dolle Fatima

http://home.planet.nl/~gruit037/tamara/images/duimen.jpg

Gefotoshopte propagandafoto.

Julien
20-04-07, 12:00
Geplaatst door Dolle Fatima
Ik post alleen zulke plaatjes omdat sommmige mensen snel dingen roepen als 'een hoopje cellen', als het om abortus gaat. Dat vind ik erg bezwaarlijk. Een foetus van vijf/zes maanden is levensvatbaar, je kunt het voelen schoppen, het zuigt op zijn duim, heeft soms de hik, de ogen zijn open en het herkent de stem van de moeder al. Excuse me, als ik dan even een plaatje laat zien om een beeld te scheppen van zo'n kindje, even voor de duidelijkheid.

Helemaal mee eens.
Ik snap ook niet dat mensen hier zo makkelijk en lachwekkend over kunen doen. We hebben het over een levend mens(je) en als je dat doodt, dan heb je het inderdaad over moord. Waarom zou de mens voor God spelen?
En dan hebben die mensen het steeds over normen en waarden?!

Ik ben niet 100% anti-abortus, maar ik vind wel dat het heel wat strenger mag. De voorkeur moet gaan naar andere middelen, en bij verkrachting of ernstige afwijkingen/ gevaar zou het moeten kunnen in de eerste weken.

reason
20-04-07, 13:41
Geplaatst door knuppeltje
Als ieder die zo fel tegen abortens is later voor het dan geboren leven zou moeten zorgen- niet eenmaal maar desnoods meerdere malen, dan zou de tegenstand wel eens een heel stuk minder kunnen worden denk ik.

Sjongejonge, wat een stompzinnig argument zeg.

Soldim
20-04-07, 13:48
Geplaatst door reason
Sjongejonge, wat een stompzinnig argument zeg.

Het zorg-aspect is geen argument??

knuppeltje
20-04-07, 15:25
Geplaatst door reason
Sjongejonge, wat een stompzinnig argument zeg.

Nou vind ik deze opmerking ook niet bepaald scherpzinnig, en zeker geen argument.
Het is heel eenvoudig om tegen abortus te zijn, maar over de vraag wie er dan voor gaat zorgen- en zeker nog als al vast staat dat het ook nog gehandicapt is- of er voor gaat betalen, daarop hebben tegenstanders meestal maar een antwoord: Adoptie.
Maar zelfs als dat al haalbaar zou zijn- dan weer wel door anderen aub.
Wij danken u Heer dat wij beter zijn dan zij, pleurt op.