PDA

Bekijk Volledige Versie : Schutter gaat fel tekeer in zelfgemaakte video



Marsipulami
19-04-07, 09:56
"Je hebt me slechts één keuze gegeven"


starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

do 19/04/07 - De Zuid-Koreaanse student die op een universiteitscampus in de Amerikaanse staat Virginia 32 mensen heeft doodgeschoten, heeft tussen de twee schietpartijen door foto's, teksten en beelden verstuurd naar de Amerikaanse tv-zender NBC.
Volgens NBC bevat het postpakket "erg verontrustend" materiaal. Een stempel toont aan dat het werd verstuurd in de periode van twee uur die tussen de schietpartijen lag. (AP) Op de 43 foto's in het pakket is schutter Cho Seung-hui (foto) onder meer te zien als hij met wapens en messen naar de camera zwaait. Er zitten ook 28 videoclips bij, waarin hij fel tekeergaat.

"Je had miljarden kansen om te vermijden wat er vandaag gebeurd is", zegt de schutter in fragmenten die door NBC zijn uitgezonden.

"Maar je hebt gekozen om mijn bloed te verspillen. Je hebt me in een hoek gedreven en me slechts één keuze gelaten. Nu kleeft er bloed aan je handen, en dat zal er nooit meer afwassen." (Belga) "Ik had dit niet hoeven te doen. Ik had kunnen vertrekken, ik had kunnen vluchten. Maar nu zal ik niet langer op de loop gaan", zegt de 23-jarige student nog.

In andere video's haalt hij scherp uit naar de "verwende rijkeluiskinderen" op de universiteitscampus. Dat doet hij ook in een essay, waarin hij schrijft over alles en iedereen wat hem dwarszit.

NBC kreeg het materiaal gisterenmorgen en heeft het onmiddellijk overgemaakt aan de politie. Het wordt nu onderzocht door de FBI. Volgens de speurders gaat het mogelijk om cruciale informatie.
Pychologische problemen
De voorbije dagen raakte bekend dat Cho Seung-hui al geruime tijd kampte met psychologische problemen. (Belga) In 2005 werd hij gedwongen opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Een rechtbank noemde hem geestelijk ziek, een gevaar voor zichzelf en voor anderen.

Dat gebeurde nadat hij twee vrouwelijke studentes op de campus had lastiggevallen.

Cho Seung-hui werd na de schietpartijen omschreven als een eenzaat en een zonderling.

Zijn lerares Engels heeft verklaard dat hij erg lugubere teksten schreef en dat ze zich niet veilig voelde in zijn buurt als ze met hem alleen was.

De signalen zijn wel her en der opgemerkt, maar er zijn geen doortastende maatregelen genomen.

Niemand kon blijkbaar vermoeden hoezeer Cho Seung-hui was ontspoord en tot wat dat kon leiden.

illmatik
19-04-07, 12:18
Ik vind de media-aandacht rondom deze zaak zwaar overtrokken, in vergelijking met andere gebeurtenissen waarbij mensen werden en worden vermoord.

Gerard074
19-04-07, 12:30
Geplaatst door illmatik
Ik vind de media-aandacht rondom deze zaak zwaar overtrokken, in vergelijking met andere gebeurtenissen waarbij mensen werden en worden vermoord.

Precies, terwijl in Nederland Vanessa bedrogen is.

Witte78
19-04-07, 12:34
Geplaatst door illmatik
Ik vind de media-aandacht rondom deze zaak zwaar overtrokken, in vergelijking met andere gebeurtenissen waarbij mensen werden en worden vermoord.

Dit is onder het motto "het had mij ook kunnen overkomen" . Daarom zijn de meeste mensen zo geboeid of verontwaardigd door dit soort berichten.Wanneer er in een of ander derde wereld land weer es een paar honderd mensen worden afgeknalt om wat voor reden dan ook zal bijna niemand het wat kunnen schelen.

Met andere woorden, de aandacht heeft vooral met eigenbelang van mensen te maken, niet zo zeer het leed van andere.

Tomas
19-04-07, 12:47
Wat je ook allemaal vindt van de wapenwetten in de vs, het is wel zo dat je daar veel alerter moet zijn wat betreft het welbevinden van je medemens. Compassie uit eigenbelang, zogezegd. De gevolgen van het negeren of verwaarlozen van ongelukkige mensen is namelijk niet misselijk.

sater
19-04-07, 14:17
Uiteraard gaat mijn medeleven uit naar familie en vrienden van de slachtoffers. Heb echter ook compassie met de (naaste) familieleden van de geesteszieke dader
Cho Seung- Hui. Behoudens gekken voedt niemand zijn kinderen tot monsters op.

In 2005 waarschuwt Lucinda Roy (hoofd faculteit engels) vanwege de morbiditeit van Cho's verbeelding. Vooral omdat een eerder gesprek met Cho haar niet had kunnen geruststellen. "Maar, aldus Roy 17 - 04 - '07 in de Amerikaanse media, " de dreiging bevond zich onder de oppervlakte. Voor de politie was het niet expliciet genoeg." (Verwijtbare nalatigheid van de politie? Op zich is verbeelding, hoe morbide ook, niet strafbaar. Kennelijke patiënten, zoals de geesteszieke Roy, worden alleen dan in behandeling genomen indien zij hier zélf in toestemmen. Anders zou er sprake zijn van wederrechtelijke vrijheidsberoving.)

Op Cho's arm zou Ismail Ax getatoueerd staan. Verwijzing naar de islam? Cho als moslimmartelaar? Vraagjes aan bij voorbaat opgefokte islam - bashers: " Indien Cho uit naam van de islam handelde waarom droeg hij dan, zoals te doen gebruikelijk, geen bandana met het woord Allah? Waarom prees hij dan niet luidkeels de Wrekende, die zijn (Cho's) hand leidt bij het bestraffen van ongelovigen? Waarom houdt de Amerikaanse overheid een en ander dan onder de pet? En bovenal waarom wordt Cho's moorddadige actie niet door een Islamitische terreurorganisatie opgeeist?"

Bron: Parool 18 - 04 - '07

illmatik
19-04-07, 14:20
Geplaatst door sater
En bovenal waarom wordt Cho's moorddadige actie niet door een Islamitische terreurorganisatie opgeeist?"

Wat een teleurstelling, zeg.

sater
19-04-07, 14:28
Geplaatst door illmatik
Wat een teleurstelling, zeg.

Kortzichtige en spijtige reactie. Probeer slechts op voorhand voorbarig opgefokte moslimbashers te blokkeren.