PDA

Bekijk Volledige Versie : Politiek leeft mee met nabestaanden



Invidia
20-04-07, 18:29
Politiek leeft mee met nabestaanden
DEN HAAG - Politiek Den Haag leeft mee met de familie, vrienden en collega's van de in Afghanistan door een explosief gesneuvelde Nederlandse korporaal. Het nieuws heeft echter geen gevolgen de steun in de Kamer voor de deelname van de Nederlanders aan de NAVO-missie in Afghanistan, bleek vrijdag.

Het is ,,dramatisch'', ,,vreselijk'' en ,,schokkend'' vinden ChristenUnie, CDA, VVD, SP en PvdA. Maar deze partijen gaven ook aan dat de politiek en de militairen zelf zich er ter dege van bewust zijn dat dit risico verbonden is aan de missie.

Ze vinden wel dat onderzocht moet worden wat er precies is gebeurd en of er nog maatregelen nodig zijn om de veiligheid te vergroten. Maar dat is een standaardprocedure van Defensie. Elke handeling en patrouille wordt geëvalueerd.

Een Kamermeerderheid vindt dat het geen gevolgen heeft voor de huidige missie in Uruzgan en willen er ook geen consequenties uit trekken voor eventuele verlenging. De SP wijst erop dat de kans op doden bij een operatie als die in Helmand, waar de korporaal aan deelnam, groter is dan het werk in de provincie Uruzgan. De SP is echter altijd tegenstander geweest van de huidige missie en ziet nu een bevestiging van haar opvatting dat de Nederlandse inzet in Aghanistan steeds meer verandert van een opbouwmissie, in een vechtmissie.


(ANP)

Ik vraag mij altijd af waarom er zoveel commotie is als een Nederlandse soldaat komt te overleiden, terwijl die er wel bewust voor heeft gekozen om met risico voor eigen leven in een ander land te gaan vechten en wanneer het een gewone onschuldige burger is die om helemaal niets heeft gevraagd, het niet eens wordt vermeld. Laat staan dat er dan onderzoek wordt gedaan naar wat er is gebeurd, en dat er dan na een onderzoek ook nog een maatregelen worden genomen om de veiligheid voor de burgers te vergroten bestaat volgens mij niet eens.

En dat terwijl een mensenleven toch gewoon een mensenleven is?

Sallahddin
20-04-07, 19:24
Job's risk = waarover al die "geklets" !!!!...don't go there if you can't handle the consequences ....!!!

Afghanistan is een oorlog_zone, geen "amusement-park" ...of "Srebrenica _therapy"...!!!

Tomas
20-04-07, 19:56
Omdat politici rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor dode soldaten. Die hebben ze gestuurd. Daarom moeten ze in dergelijke gevallen meer "emotionele" woorden gebruiken dan anders.

Invidia
20-04-07, 20:21
Geplaatst door Tomas
Omdat politici rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor dode soldaten. Die hebben ze gestuurd. Daarom moeten ze in dergelijke gevallen meer "emotionele" woorden gebruiken dan anders.

Politici zijn toch ook verantwoordelijk voor de gevolgen van hun handelen en dus voor de slachtoffers die de soldaten maken?

Tomas
20-04-07, 20:26
Geplaatst door Invidia
Politici zijn toch ook verantwoordelijk voor de gevolgen van hun handelen en dus voor de slachtoffers die de soldaten maken?

Dat zijn a. vijanden en b. indien dat niet zo was dan wordt dat geprobeerd goed te maken. Maar in ieder geval zijn het c. geen stemgerechtigden in nl,. Gewoon verre buitenlanders die ons eigenijk geen zak interesseren, net zoals dat voor ieder ander geldt. De rest van wereld intereseert het b.v. geen zak dat er een nederlandse soldaat is omgekomen. Nou ja, de meeste nederlanders eigenlijk ook niet.

Invidia
20-04-07, 20:35
Geplaatst door Tomas
Dat zijn a. vijanden en b. indien dat niet zo was dan wordt dat geprobeerd goed te maken. Maar in ieder geval zijn het c. geen stemgerechtigden in nl,. Gewoon verre buitenlanders die ons eigenijk geen zak interesseren, net zoals dat voor ieder ander geldt. De rest van wereld intereseert het b.v. geen zak dat er een nederlandse soldaat is omgekomen. Nou ja, de meeste nederlanders eigenlijk ook niet.

Dus als je niet stemgerechtigd bent dan is het minder erg als je om komt, terwijl jij er niets aan kan doen. Maar bij een ander die wél stemgerechtigd is, en bewust een risico neemt is het wel erg. Scheef toch?

Mua, de dood van een Nederlander interesseert mij net zoveel als een niet-Nederlander en ik ga er van uit dat andere wereld burgers ook niet dat onderscheid maakt. En de politiek zou dat ook niet moeten doen. Ze moeten voor alle schade die hun handelen veroorzaakt evenveel verantwoordelijkheid nemen.

Tomas
20-04-07, 20:40
Geplaatst door Invidia
Dus als je niet stemgerechtigd bent dan is het minder erg als je om komt, terwijl jij er niets aan kan doen. Maar bij een ander die wél stemgerechtigd is, en bewust een risico neemt is het wel erg. Scheef toch?

Mua, de dood van een Nederlander interesseert mij net zoveel als een niet-Nederlander en ik ga er van uit dat andere wereld burgers ook niet dat onderscheid maakt. En de politiek zou dat ook niet moeten doen. Ze moeten voor alle schade die hun handelen veroorzaakt evenveel verantwoordelijkheid nemen.

Je moet leren dat "iets erg vinden" een persoonlijke, individuele beleving cq emotie is. En dat heeft iets te maken met je plek op deze aardbol, waar je geboren bent, je familie, vrienden, religie, cultuur etc, etc.

Jij doet alsof het iets absoluuts is. Ga jezelf na, jij vindt echt niet ieder mensenleven even belangrijk.

Invidia
20-04-07, 20:46
Geplaatst door Tomas
Je moet leren dat "iets erg vinden" een persoonlijke, individuele beleving cq emotie is. En dat heeft iets te maken met je plek op deze aardbol, waar je geboren bent, je familie, vrienden, religie, cultuur etc, etc.

Jij doet alsof het iets absoluuts is. Ga jezelf na, jij vindt echt niet ieder mensenleven even belangrijk.

Nee, daar geef ik je ook gelijk in. Ik heb het hier dan ook niet over een gewone burgers zoals jij en ik, maar over politici. Het is toch verkeerd dat politici de dood van een soldaat erger vinden dan dat van een burger van een ander land, veroorzaakt door hun handelen? Politici moeten zich niet laten beinvloeden door subjectieve emoties, de overheid moet hoe dan ook altijd proberen zo objectief mogelijk te zijn.

Tomas
20-04-07, 20:53
Geplaatst door Invidia
Nee, daar geef ik je ook gelijk in. Ik heb het hier dan ook niet over een gewone burgers zoals jij en ik, maar over politici. Het is toch verkeerd dat politici de dood van een soldaat erger vinden dan dat van een burger van een ander land, veroorzaakt door hun handelen? Politici moeten zich niet laten beinvloeden door subjectieve emoties, de overheid moet hoe dan ook altijd proberen zo objectief mogelijk te zijn.

Sommige politici -ik noem een wilders- kunnen niet eens alle burgers van het land waar ze de politicus uithangen als even gelijkwaardig beschouwen. Dat ze dat wel doen, althans proberen, is al mooi. De rest van je eisen is alleen zinvol voor godenzonen.