PDA

Bekijk Volledige Versie : Kind onthoofdt 'spion' op Pakistaanse video



azulay
23-04-07, 09:54
Kind onthoofdt 'spion' op Pakistaanse video
Uitgegeven op maandag 23 april 2007 om 06:05:28, bijgewerkt om 10:38:37

(Novum/AP) - In Pakistan circuleert een video van de onthoofding van een veronderstelde spion, uitgevoerd door een jongen die amper 12 lijkt. Hij heeft duidelijk de baard nog niet in de keel, veroordeelt de geboeide en geblinddoekte man en snijdt hem onder het herhaaldelijk slaken van de kreet 'Allahu akbar' het hoofd af, dat hij eenmaal klaar triomfantelijk aan het haar omhoog houdt voor de camera.

Het slachtoffer is Ghulam Nabi, een militante Pakistaan die beschuldigd werd van het verraden van de verblijfplaats van Mullah Akhtar Mohammad Osmani, een van de drie naaste medewerkers van Taliban-leider Mullah Omar. Osmani kwam 19 december om het leven toen het voertuig waarmee hij zich verplaatste door de Amerikanen werd bestookt.

In de video legt Nabi een bekentenis af, voordat hij met een geblokte sjaal geblinddoekt wordt. "Hij is een Amerikaanse spion. Degenen die dit doen zullen dit lot ondergaan", zegt de jonge beul, wiens naam in de video niet wordt genoemd. In het volgende, ononderbroken shot dat tweeënhalve minuut duurt is te zien hoe de jongen een mes in de keel van de man zet en zaagt en snijdt tot het hoofd gescheiden is van de romp.

Een commentaarstem zegt dat Nabi afkomstig is uit het dorp Kili Fariqan in de provincie Baluchistan. Een verslaggever van persbureau Associated Press spoorde de vader van Nabi op, die de identiteit van zijn zoon bevestigde aan de hand van een foto gemaakt van de video. Buren hadden Ghulam Sakhi verteld dat de video te koop was in de dorpsbazaar, maar hij had er niet naar willen kijken.

Sakhi (70) zegt dat zijn zoon een trouw aanhanger van de Taliban was, die in Afghanistan had gevochten en leiders van de Taliban onder wie Osmani en de huidige Taliban-commandant in Zuid-Afghanistan Mullah Dadullah onderdak had geboden. Nu wil hij de dood van zijn zoon wreken.

"De Taliban zijn geen mujahedeen. Ze vechten niet voor de islam. Als ik ze in mijn handen krijg, scheur ik ze met mijn eigen tanden aan stukken."

Qari Yousaf Ahmadi, die zichzelf opwerpt als een woordvoerder van de Taliban, zei niets te weten van Nabi of de video. Geen van de Taliban-commandanten met wie hij contact had opgenomen kon de executie bevestigen, zei hij.

In de onherbergzame, afgelegen regio's langs de Afghaans-Pakistaanse grens worden wel vaker de onthoofde lijken van veronderstelde informanten gevonden. Zulke moorden worden echter in de steeds frequentere propagandaboodschappen van de Taliban echter zelden getoond. Het laten uitvoeren van het beulswerk door een kind is zelfs bij de onthoofdingsfilmpjes uit Irak nog niet vertoond.

M@riska
23-04-07, 10:52
Ik heb die jongen gezien. Gadver, niet normaal...

Ze gingen ook naar zijn vader.