PDA

Bekijk Volledige Versie : 16-jarige scholier overlijdt na klappen op schoolplein



Qaiys
24-04-07, 09:40
Scholier Alkmaar overlijdt na klappen

ALKMAAR - De 16-jarige scholier die maandag in kritieke toestand in het ziekenhuis in Alkmaar werd opgenomen nadat hij voor zijn school klappen had gekregen, is maandagavond kort voor middernacht overleden. Dit maakte de politie dinsdagochtend bekend.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00110/slachtoffer_110988b.jpg
Het slachtoffer Gerd Nan van Wijk. De foto komt van zijn Hyves site

Het 16-jarige slachtoffer uit Heerhugowaard was leerling van de Christelijke scholengemeenschap Jan Arentsz in Alkmaar en zat op de havo. Volgens directeur L. Spaans van de school liep het slachtoffer na schooltijd naar buiten en raakte hij daar in gesprek met een 17-jarige jongen uit Alkmaar.

De Alkmaarder, die niet op het Jan Arentsz zit, sloeg volgens de directeur het slachtoffer drie keer op zijn hoofd, volgens sommige bronnen met een boksbeugel, waarna die bewusteloos op de stoep voor de school viel. Ambulancemedewerkers moesten de jongen bij aankomst reanimeren.

De politie hield de 17-jarige verdachte korte tijd later in zijn woning aan. Over de toedracht van het incident is nog niets bekend.

De scholengemeenschap is volgens een verklaring ,,diep geschokt over deze brute mishandeling en de zinloze, plotselinge dood van één van onze leerlingen. Wij bezinnen ons op hetgeen ons in de komende dagen te doen staat. Wij zijn nog niet in staat wat is gebeurd goed te bevatten,'' aldus de scholengemeenschap op de website. De instelling heeft slachtofferhulp ingeschakeld om leerlingen en personeel dinsdag bij te staan.

De afgelopen tijd zijn er meerdere geweldsincidenten op en rond scholen geweest. In maart deden zich steekpartijen voor op scholen in Oss, Amsterdam, Rotterdam en Naaldwijk. Onderwijsbond Aob liet naar aanleiding van deze incidenten weten dat ze wil dat het ministerie van Onderwijs onderzoekt hoe vaak geweld op scholen voorkomt.
(AD/ANP)


http://www.ad.nl/binnenland/article1310916.ece

delirious
25-04-07, 18:31
Hoezo hypocriet.
Als het een Maroc was geweest zou het land te klein zijn.
Waar blijft gekke geert met zijn kamervragen.

Sterkte aan de fam.

super ick
25-04-07, 18:37
Geplaatst door delirious
Hoezo hypocriet.
Als het een Maroc was geweest zou het land te klein zijn.
Waar blijft gekke geert met zijn kamervragen.

Sterkte aan de fam.

Dit incident dient als tegenwicht voor de problemen die marokkaanse eikels veroorzaken in de grote steden.
En intussen maar klagen dat de zaken uit zijn verband worden getrokken. Het begint er nu wel erg bovenop te liggen, op het zielige af.
En stuitend voor de nabestaanden om zo misbruikt te worden.

delirious
25-04-07, 18:45
Dit incident dient als tegenwicht voor de problemen die marokkaanse eikels veroorzaken in de grote steden.

+


En stuitend voor de nabestaanden om zo misbruikt te worden.

Make up your mind.

super ick
25-04-07, 22:42
Geplaatst door delirious
+



Make up your mind.

Eerst goed lezen dan pas reageren. Of vraag het anders ff. Bijdehandje.

IbnRushd
26-04-07, 11:49
‘Mijn zoon gaf twee klappen, niet eens hard’


Door TONNY VAN DER MEE

ALKMAAR - Het vaderhart van de 45-jarige Chris bloedt. Zijn zoon, Pepijn V. (17), zit vast als verdachte in een moordzaak.

Gisteren nog stond hij oog in oog met zijn zoon. ,,Ik zie een gebroken mens. Zijn leven is voorbij. Hij is kapot, vindt het vreselijk. Het is nooit de bedoeling geweest die jongen dood te slaan. Ik ken hem door en door. Zo zit hij niet in elkaar. Mijn zoon weet dat hij fout zit. Hij accepteert dat hij straks moet zitten en draagt zijn lot.’’

Sinds maandag, toen Pepijn de 16-jarige Gerd Nan van Wijk uit Heerhugowaard enkele dodelijke klappen op het hoofd gaf, wordt vader Chris heen en weer geslingerd tussen boosheid en verdriet. Verdriet om de daad van zijn zoon, die hij absoluut niet wil goedpraten. Boos om alle ‘leugens en onwaarheden’ die de wereld in werden geslingerd.

Pepijn heeft hem verteld dat hij Gerd Nan niet met voorbedachten rade heeft geslagen en dat er geen boksbeugel of ander wapen is gebruikt. Politie, schoolpersoneel en ooggetuigen bevestigen dit. Het ging niet om drugs, niet om meisjes. Het was een op het oog ‘onschuldige’ ruzie tussen twee jongens, benadrukt Chris. ,,Hij heeft twee klappen uitgedeeld, niet eens hard, maar op de verkeerde plaats.’’

Het feit dat zijn zoon wordt afgeschilderd als een ‘criminele psychopaat’, waarin de hele familie wordt meegesleurd, gaat hem door merg en been. ,,Pepijn is een gewone jongen met plussen en minnen, die een vreselijke fout heeft gemaakt.’’

Zijn zoon is iemand met een gebruiksaanwijzing, niet altijd gemakkelijk, maar met een hechte band met zijn vader en broer Tommie (acteur en danser). Chris wil ontkennen noch bevestigen dat Pepijn al een geweldsdelict op zijn geweten had. ,,Hij laat niet over zich lopen.’’

Op zijn vijftiende heeft Pepijn een half jaar lang op een boerderij in Frankrijk gezeten voor het Project Ervarend Leren van bureau Jeugdzorg. ,,Hij zat intern. Pepijn heeft zich de pleuris gewerkt. Hij leerde daar discipline en verantwoordelijkheid. Hij kwam als herboren terug. Daarna is er nooit meer shit geweest.’’

Pepijn, die bij zijn moeder en stiefvader woonde, had de draad net weer opgepakt. Hij volgde in IJmuiden een mbo-opleiding tot binnenvaartmatroos op de Maritieme Academie van het Nova College. Hij hoefde nog een paar examens te doen. Daarna wilde hij doorleren voor stuurman, schipper en uiteindelijk kapitein. Zijn route was al helemaal uitgestippeld, maar nu dreigt een verwijdering.

,,Hij kan alles wel vergeten,’’ zegt vader Chris geëmotioneerd. ,,Pepijn heeft in feite levenslang, net als de familie. Hij wordt aan de schandpaal genageld en krijgt straks geen kans weer in de maatschappij terug te keren. Iedereen vindt een straf gerechtvaardigd. Ik ook. Maar ik weet niet wat ik moet doen. Excuses aanbieden, sorry zeggen? Dat dekt de lading niet. Daarmee krijgt de familie die jongen niet terug. Mijn diepste medeleven gaat uit naar hen. Het is het verschrikkelijkste wat je als ouder kan overkomen.’’

ad.nl

Bofko
26-04-07, 12:55
Men ziet in films waarin geweld voorkomt bijna altijd onrealistische gevechten, ook in de zogenaamde realistische films. Er worden vele klappen over en weer uitgedeeld met ´maar´een bloedneus of versuftheid als gevolg.
Met één of 2 slagen iemand doodslaan komt niet in films voor. Is commercieel niet aantrekkelijk.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met name jongeren totaal niet door hebben wat ze met één vuistslag kunnen aanrichten.

mark61
26-04-07, 13:55
Geplaatst door IbnRushd
Het was een op het oog ‘onschuldige’ ruzie tussen twee jongens, benadrukt Chris. ,,Hij heeft twee klappen uitgedeeld, niet eens hard, maar op de verkeerde plaats.’’

Het feit dat zijn zoon wordt afgeschilderd als een ‘criminele psychopaat’, waarin de hele familie wordt meegesleurd, gaat hem door merg en been.

:argwaan:

Tis een onschuldige ruzie, alleen maar een klapje uitgedeeld, maar psychopaat, nee, dat niet.

naam
26-04-07, 14:06
Geplaatst door mark61
:argwaan:

Tis een onschuldige ruzie, alleen maar een klapje uitgedeeld, maar psychopaat, nee, dat niet.

Nee, een lieve jongen, deed nooit iemand kwaad, maar liet niet over zich heen lopen hoor.

Uit getuigenverklaringen komt naar voren dat die andere jongen niet eens weerstand geboden heeft. Uit deze reacties begrijp ik wat die jongen heeft geleerd van zijn stiefvader. Het hoort er kennelijk bij iemand slaan om voor je ego op te komen.
Eerder jezelf in de slachtofferrol duwen dan in verslagenheid zelf te snappen dat je stiefzoon toch echt fout is geweest. :(

super ick
26-04-07, 17:11
Geplaatst door Bofko
Men ziet in films waarin geweld voorkomt bijna altijd onrealistische gevechten, ook in de zogenaamde realistische films. Er worden vele klappen over en weer uitgedeeld met ´maar´een bloedneus of versuftheid als gevolg.
Met één of 2 slagen iemand doodslaan komt niet in films voor. Is commercieel niet aantrekkelijk.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met name jongeren totaal niet door hebben wat ze met één vuistslag kunnen aanrichten.

Hoe veel hoor je niet:

Hij/zij vroeg er zelf om, solliciteerde ernaar of o.i.d.

Eigen rechter spelen en geweld gebruiken lijkt wel geaccepteerd. Ik wil best geloven dat er geen sprake van opzet was om deze jongen dood te slaan.
De grens om je handen (en vergeet de voeten niet) te gebruiken ligt bij veel tokkies kennelijk veel te laag.
Staat iets je niet aan? Sla je er toch bovenop?
We moeten ernaar toe dat mensen zich goed gaan realiseren dat ze de sigaar zijn als ze geweld toepassen.
Wat krijg je nu helemaal als je een ander een oog dicht slaat?

mark61
26-04-07, 17:14
Geplaatst door naam
Nee, een lieve jongen, deed nooit iemand kwaad, maar liet niet over zich heen lopen hoor.

Uit getuigenverklaringen komt naar voren dat die andere jongen niet eens weerstand geboden heeft. Uit deze reacties begrijp ik wat die jongen heeft geleerd van zijn stiefvader. Het hoort er kennelijk bij iemand slaan om voor je ego op te komen.
Eerder jezelf in de slachtofferrol duwen dan in verslagenheid zelf te snappen dat je stiefzoon toch echt fout is geweest. :(

Yeps. Altijd verrassend hoe de dader en aanhang zich in 3 zinnen tot slachtoffer weten om te vormen.

Ansari
29-04-07, 00:11
Geplaatst door IbnRushd
[B]

Gisteren nog stond hij oog in oog met zijn zoon. ,,Ik zie een gebroken mens. Zijn leven is voorbij. Hij is kapot, vindt het vreselijk. Het is nooit de bedoeling geweest die jongen dood te slaan.



Bzz waar blijven die kamervragen en uitspraken van politici die deze gruweldaad openlijk afkeuren en zich afvragen hoe het zit met de inburgering en cultuur van deze autochtonen. Hoe zit het met de media en hun vraagjes omtrent de opvoeding van Nederlandse ouders. Ze hebben het weer niet zien aankomen.

super ick
29-04-07, 19:43
Geplaatst door Ansari
Bzz waar blijven die kamervragen en uitspraken van politici die deze gruweldaad openlijk afkeuren en zich afvragen hoe het zit met de inburgering en cultuur van deze autochtonen. Hoe zit het met de media en hun vraagjes omtrent de opvoeding van Nederlandse ouders. Ze hebben het weer niet zien aankomen.

Alle tokkies moeten aangepakt worden. Sommige tokkies vragen een speciale aanpak. De ene tokkies is de andere niet. Was het maar zo gemakkelijk.

Poesjkin
29-04-07, 20:30
Triest.

super ick
30-04-07, 09:33
Geplaatst door Poesjkin
Triest.

Het is zeker triest.
Niets blijkt te helpen. En vergeet niet dat het heel moeilijk is om je te ontworstelen aan je milieu zonder hulp van buitenaf. Voorbeelden hoe het ook kan i.p.v. de negatieve houding van je buurt overnemen.

In ieder land is er een zgn. onderklasse. Het verschil is dat tegenwoordig die zgn. onderklasse in veel gevallen gelijk lijkt te staan aan criminaliteit en geweld.
Vroeger woonde de onderklasse in volksbuurten. Mensen hebben daar nu nog goede herinneringen aan. Aan de solidariteit die er heerste.
Nu leven mensen er met sloten aan de binnenkant van de buitendeur en van de slaapkamerdeur!

observer
30-04-07, 15:02
Geplaatst door super ick
Het is zeker triest.
Niets blijkt te helpen. En vergeet niet dat het heel moeilijk is om je te ontworstelen aan je milieu zonder hulp van buitenaf. Voorbeelden hoe het ook kan i.p.v. de negatieve houding van je buurt overnemen.

In ieder land is er een zgn. onderklasse. Het verschil is dat tegenwoordig die zgn. onderklasse in veel gevallen gelijk lijkt te staan aan criminaliteit en geweld.
Vroeger woonde de onderklasse in volksbuurten. Mensen hebben daar nu nog goede herinneringen aan. Aan de solidariteit die er heerste.
Nu leven mensen er met sloten aan de binnenkant van de buitendeur en van de slaapkamerdeur! nu komt deze figuur niet uit een tokkiegezin dus blijkbaar

super ick
30-04-07, 18:31
Zonder goede begeleiding kunnen kinderen ook opgroeien tot tokkie.
Misschien is dat nog wel erger. De ouders kunnen het wel qua niveau en weten hoe het moet maar leggen het zwaartepunt in hun leven niet bij de opvoeding. Steriliseren die catagorie.