PDA

Bekijk Volledige Versie : Emancipatie, wie is er nu beter van geworden?



Qaiys
24-04-07, 21:40
Emancipatie, hoezo?

AMSTERDAM - Wie dertig jaar geleden een modaal salaris had kon zijn gezin ervan onderhouden, zijn kinderen laten studeren, een auto voor de deur hebben en elk jaar met vakantie. Als je vrouw ging werken was dat vanwege de emancipatie, zelfontplooiing van de vrouw en vooral natuurlijk voor de caravan.

Maar het verhaal was dat de vrouw niet afhankelijk mocht blijven van de man. Wil je dat leven nu leiden dan heb je als gezin minstens twee modale inkomens nodig want met één salaris heb je amper nog te eten, laat staan een hypotheek. De vrouw is dus nog net zo afhankelijk van haar man als toen ze nog niet werkte, maar daarboven is ze nu ook nog afhankelijk van haar baas. Als er al sprake is van emancipatie zit het daarin dat haar man nu ook afhankelijk is van haar. Kortom, de opbrengst van alle extra arbeid is niet terechtgekomen in de zakken van de vrouwen, ook niet in die van hun mannen. De lezer mag raden waar wel, maar ik heb nog nooit een vrouw horen zeggen dat ze is gaan werken om er slechter van te worden!!!

Henk de Vries, Almere

http://www.telegraaf.nl/uwtelegraaf/watuzegt/62473011/Emancipatie,_hoezo_.html?p=28,1

Olive Yao
24-04-07, 22:02
Het eerste waar ik aan denk is onze onderworpenheid aan economie. Waar komt die vandaan?

Good Kahuna
24-04-07, 22:09
Geplaatst door Olive Yao
Het eerste waar ik aan denk is onze onderworpenheid aan economie. Waar komt die vandaan?

Simpel: we willen meer.