PDA

Bekijk Volledige Versie : Italiaanse kunstenaars: schenk geen geld meer aan RK-Kerk



Marsipulami
25-04-07, 10:33
Italiaanse kunstenaars: schenk geen geld meer aan RK-Kerk


Hilversum (ANP) 24 april 2007 - Italiaanse kunstenaars hebben de Italianen opgeroepen geen geld meer te geven aan de Rooms-Katholieke Kerk, maar het te schenken aan de kerk van de Waldenzen. Zij willen zo de leiding van de Rooms-Katholieke Kerk straffen voor “haar offensief om individuen onherroepelijke vrijheden en burgerrechten te ontnemen''. Zij doelen daarbij onder meer op het verzet van de Kerk tegen invoering van het geregistreerd partnerschap.

870 miljoen euro
De Italiaanse belastingbetaler kan vrijwillig 0,8 procent van zijn inkomen aan een godsdienstige of charitatieve organisatie schenken. Vorig jaar bracht dat bijna 1 miljard euro op, waarvan 87 procent naar de RK-Kerk ging.

Kerk van de Waldenzen
De kerk van de Waldenzen heeft volgens de kunstenaars de vrijheid en rechten van individuen altijd gerespecteerd en bevorderd. Bovendien gebruikt de kerk het geld dat zij via de vrijwillige belasting ontvangt, niet om de eredienst en de eigen medewerkers te steunen, maar uitsluitend voor charitatief werk.

Ketters
De kerk van de Waldenzen is genoemd naar de rijke Franse koopman Petrus Waldus, die zich in 1173 bekeerde tot een leven van armoede en streefde naar hervorming van de RK-Kerk. De paus excommuniceerde de aanhangers in 1184. Waldenzen werden sindsdien als ketters vervolgd. In de zeventiende eeuw vluchtten veel Waldenzen uit Noord-Italië en Frankrijk naar Zwitserland. Toch heeft de kerk zich in Italië weten te handhaven. Zij heeft in het Zuid-Europese land ongeveer 30.000 leden.

Eco en Bertolucci
Tot de kunstenaars die de oproep hebben ondertekend, behoren de schrijvers Umberto Eco, Andrea Camilleri en cineast Bernardo Bertolucci.

H.P.Pas
25-04-07, 10:44
Eco en Bertolucci: 'Italiaanse verlopen hippies en pseudo kunstenaars'.

Mars toch, you must be out of your tiny mind.

Marsipulami
25-04-07, 10:52
Geplaatst door H.P.Pas
Eco en Bertolucci: 'Italiaanse verlopen hippies en pseudo kunstenaars'.

Mars toch, you must be out of your tiny mind.

Nou het zijn natuurlijk zelf ook de producten van een Rooms katholieke kerk en cultuur. Als de kerk van de Waldenzen wereldwijd 1 200 000 000 gelovigen zou tellen, dan denk ik niet dat ze het in hun kunstenaarshoofd zouden gehaald hebben om een dergelijke oproep te lanceren (uit gegronde vrees voor vervolging in de zin van de Conventie van Genève).

H.P.Pas
25-04-07, 10:56
Geplaatst door Marsipulami
Nou het zijn natuurlijk zelf ook de producten van een Rooms katholieke kerk en cultuur. Als de kerk van de Waldenzen wereldwijd 1 200 000 000 gelovigen zou tellen, dan denk ik niet dat ze het in hun kunstenaarshoofd zouden gehaald hebben om een dergelijke oproep te lanceren (uit gegronde vrees voor vervolging in de zin van de Conventie van Genève).

De Conventie van Genève gaat over oorlogsrecht. Behandeling van krijgsgevangen en zo. Je bent echt een beetje in de war vandaag. Is de wierook je naar het hoofd gestegen ?

Marsipulami
25-04-07, 11:03
Geplaatst door H.P.Pas
De Conventie van Genève gaat over oorlogsrecht. Behandeling van krijgsgevangen en zo. Je bent echt een beetje in de war vandaag. Is de wierook je naar het hoofd gestegen ?

De juridische definitie van vluchteling is gebaseerd op de Conventie van Genève van 28 juli 1951 en gewijzigd door het Protocol van New York van 3 januari 1967. Artikel 1 van de Conventie stelt dat een vluchteling een persoon is: “die uit gegronde vrees voor vervolging wegens zijn ras, godsdienst, nationaliteit, het behoren tot een bepaalde sociale groep of zijn politieke overtuiging zich bevindt buiten het land waarvan hij de nationaliteit bezit, en die de bescherming van dat land niet kan of, uit hoofde van bovenbedoelde vrees, niet wil inroepen”.

H.P.Pas
25-04-07, 11:19
Geplaatst door Marsipulami
De juridische definitie van vluchteling is gebaseerd op de Conventie van Genève van 28 juli 1951 en gewijzigd door het Protocol van New York van 3 januari 1967. Artikel 1 van de Conventie stelt dat een vluchteling een persoon is: “die uit gegronde vrees voor vervolging wegens zijn ras, godsdienst, nationaliteit, het behoren tot een bepaalde sociale groep of zijn politieke overtuiging zich bevindt buiten het land waarvan hij de nationaliteit bezit, en die de bescherming van dat land niet kan of, uit hoofde van bovenbedoelde vrees, niet wil inroepen”.

Dit laat natuurlijk onverlet dat een lantaarnpaal ook van ijzer is.
Blijft de vraag wat dit met voetbal te maken heeft.

Marsipulami
25-04-07, 11:28
Geplaatst door H.P.Pas
Dit laat natuurlijk onverlet dat een lantaarnpaal ook van ijzer is.
Blijft de vraag wat dit met voetbal te maken heeft.

Dat het tolerante geestelijke en intellectuele klimaat in Italië (en andere landen met een katholieke cultuur) in belangrijke mate het product is van de rooms katholieke kerk en geloof. En het is precies dat gegeven dat Eco en Bertolucci toelaat om "te spuwen in de put waaruit ze zelf gedronken hebben" (Afrikaans spreekwoord).

H.P.Pas
25-04-07, 13:26
Geplaatst door Marsipulami
Dat het tolerante geestelijke en intellectuele klimaat in Italië (en andere landen met een katholieke cultuur) in belangrijke mate het product is van de rooms katholieke kerk en geloof.

Inderdaad een diepgewortelde traditie: Index Librorum Prohibitorum (http://de.wikipedia.org/wiki/Index_Librorum_Prohibitorum)



Das erste rein kirchliche Bücherverbot geht zurück auf das Jahr 400. Unter dem Vorsitz des Theophilus von Alexandria wurde verordnet, niemand dürfe die Schriften des Origenes „lesen oder besitzen“. Im Jahr 446 ließ Papst Leo der Große alle Schriften der Manichäer verbrennen. Die erste Synode, die die Verbrennung der von ihr als „verdammt“ angesehenen Texte befahl, war 681 das dritte Konzil von Konstantinopel.
()
Erstmals erschien der Index Librorum Prohibitorum 1559, die letzte amtliche Ausgabe erschien 1948 mit Nachträgen bis 1962. Der Index wurde 1966[1] unter Papst Paul VI. in seiner bindenden Form offiziell abgeschafft, weil sich seine ständige Aktualisierung angesichts der nicht mehr überschaubaren Flut von Büchern und Schriften als nicht mehr praktikabel erwies :)
()
Auf dem Index von 1949 finden sich die Schriften, die sich mit der Glaubens- oder Sittenlehre der Kirche nicht vereinbaren lassen, zum Beispiel die Liebesgeschichten von Honoré de Balzac, die Chansons von Pierre-Jean de Béranger, sieben Werke von René Descartes, zwei Werke von Denis Diderot (darunter seine Encyclopédie), die Liebesgeschichten von Alexandre Dumas (Vater) und von Alexandre Dumas (Sohn), vier Werke von Heinrich Heine, die Kritik der reinen Vernunft ((godbetert) :boos: von Immanuel Kant, das Gesamtwerk von Maurice Maeterlinck und nahezu alle Werke von Voltaire[/SIZE]

Marsipulami
25-04-07, 13:29
Geplaatst door H.P.Pas
Inderdaad een diepgewortelde traditie: Index Librorum Prohibitorum (http://de.wikipedia.org/wiki/Index_Librorum_Prohibitorum)

Een lijst met aanbevolen lectuur daar is niks mis mee.

mark61
25-04-07, 13:31
Mars en de zonnesteek.

H.P.Pas
25-04-07, 13:39
Geplaatst door Marsipulami
Een lijst met aanbevolen lectuur daar is niks mis mee.

Ach ja,, de Roomse blijheid. :vierkant:
Niet zo zwaar aan tillen, knipoogje voor de goede verstaander en zo...


Am 12. Juni 1521 fand die feierliche Verbrennung der Schriften Martin Luthers in Rom statt, zugleich wurde Luther selbst in effigie, also in Abwesenheit, symbolisch mitverbrannt.

Marsipulami
25-04-07, 13:52
Geplaatst door H.P.Pas
Ach ja,, de Roomse blijheid. :vierkant:
Niet zo zwaar aan tillen, knipoogje voor de goede verstaander en zo...

Voor Luther maken we een uitzondering. Dat was immers de grote propagandist van de holocaust, die de protestanten nadien op slinkse wijze in de schoenen van de rooms katholieken hebben proberen schuiven. Een citaatje:


"In 1543 verscheen het pamflet van Luther Over de Joden en hun leugens (Wider die Juden und ihre Lügen) wat eigenlijk niks anders is dan één lange scheldpartij tegen de Joden. In dit pamflet staan 7 maatregelen die tegen de Joden genomen moeten worden:

Synagogen en Joodse scholen moeten in brand gestoken worden.
Huizen van Joden moeten afgebroken en verwoest worden.
Joodse gebedsboeken moeten afgenomen worden.
Rabbijnen en andere Joodse geletterden moet, op straffe van de dood, verboden worden ooit nog iemand het joodse geloof te leren.
Sieraden en geld van de Joden moet afgenomen worden.
Joden mogen zich niet meer op straat vertonen.
Joden moeten opgepakt worden en in werkkampen gestopt worden.

De afkeer van Luther van de Joden is waarschijnlijk te verklaren uit zijn teleurstelling over het uitblijven van hun bekering."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maarten_Luther

H.P.Pas
25-04-07, 14:01
Geplaatst door mark61
Mars en de zonnesteek.

:alien: Soms kom ik mij van Venus voor.

H.P.Pas
25-04-07, 14:04
Geplaatst door Marsipulami
Voor Luther maken we een uitzondering. Dat was immers de grote propagandist van de holocaust, die de protestanten nadien op slinkse wijze in de schoenen van de rooms katholieken hebben proberen schuiven.

Pot en ketel:


Von Gregor IX. und den ihm folgenden Päpsten wurde wiederholt die Verbrennung des jüdischen Talmud angeordnet.

Was Giordiano Bruno ook een uitzondering ?

Olive Yao
25-04-07, 20:12
Italiaanse verlopen nonnen en pseudopaus : Schenk meer geld aan RK kerk

Egmond Codfried
17-12-12, 16:16
Boeiend draad, alleen ontgaat mij het praktische nut van dit soort van wetenschap.
Liever waarschuw ik dat de europese staten weer bloeddorstige taal uitstoten,
en ditmaal tegen allochtonen in de rol van joden.
Europeanen zijn dicht bij hun horigen en lijfeigenen roots gebleven,
ze verzetten zich niet tegen de meester,
en dat is de integratie die men allochtonen opdringt,
gewoon alle onrecht slikken,
maar allochtonen zijn geen horigen of lijfeigenen.

Egmond Codfried
17-12-12, 16:17
Boeiend draad, alleen ontgaat mij het praktische nut van dit soort van wetenschap.
Liever waarschuw ik dat de europese staten weer bloeddorstige taal uitstoten,
en ditmaal tegen allochtonen in de rol van joden.
Europeanen zijn dicht bij hun horigen en lijfeigenen roots gebleven,
ze verzetten zich niet tegen de meester,
en dat is de integratie die men allochtonen opdringt,
gewoon alle onrecht slikken,
maar allochtonen zijn geen horigen of lijfeigenen.

super ick
18-12-12, 08:56
Boeiend draad, alleen ontgaat mij het praktische nut van dit soort van wetenschap.
Liever waarschuw ik dat de europese staten weer bloeddorstige taal uitstoten,
en ditmaal tegen allochtonen in de rol van joden.
Europeanen zijn dicht bij hun horigen en lijfeigenen roots gebleven,
ze verzetten zich niet tegen de meester,
en dat is de integratie die men allochtonen opdringt,
gewoon alle onrecht slikken,
maar allochtonen zijn geen horigen of lijfeigenen.

Het gaat beginnen, het gaat beginnen. moederrrrrrrrrrrrrrrrrr

Soldim
18-12-12, 12:55
Eco en Bertolucci: 'Italiaanse verlopen hippies en pseudo kunstenaars'.

Mars toch, you must be out of your tiny mind.

Mars' kennis der cultuur lijkt me een tikkeltje verlopen. Wellicht is hij eerder een Jersey Shore kijker.

Bofko
18-12-12, 12:59
maar allochtonen zijn geen horigen of lijfeigenen.

Allochtonen bestaan alleen als statistisch gegeven. Verder niet. Er is geen allochtoonse cultuur.
Nooit gehoord dat iemand trots riep : "Ik ben een allochtoon" en die dan bijv. streven naar een hechte allochtoonse gemeenschap of naar de staat Allochtonie.

Je kletst een hoop onzin. Zelf geobsedeerd wij-zij denken en 'de witten' verwijten dat ze wij-zij denken. Rare vent.

super ick
18-12-12, 13:50
Dit laat natuurlijk onverlet dat een lantaarnpaal ook van ijzer is.
Blijft de vraag wat dit met voetbal te maken heeft.

:hihi:

Olive Yao
22-12-12, 02:18
.



Allochtonen bestaan alleen als statistisch gegeven. Verder niet. Er is geen allochtoonse cultuur.
Nooit gehoord dat iemand trots riep : "Ik ben een allochtoon" en die dan bijv. streven naar een hechte allochtoonse gemeenschap of naar de staat Allochtonie.

Ze spreken wel allochtoons.




(...) Zelf geobsedeerd wij-zij denken en 'de witten' verwijten dat ze wij-zij denken. Rare vent.

Egmond Codfried is zwarte supremacist, geloof ik, of misschien schurkt hij tegen zulke ideeën aan. Als het zo is, denkt hij wij/zij en erkent hij dat ook. Hij zal de witten dan niet verwijten dat zij wij/zij denken, maar dat zij zichzelf superieur achten terwijl dat volgens hem de zwarten zijn. Is dat zo, Egmond Codfried?

Fulanadetal
22-12-12, 09:16
Gek, maar eerlijk gezegd klinkt Codfried als een zwaarlijvige blanke man die op internet beweert zwart te zijn.
Ik zie steeds Oboema voor me.

super ick
22-12-12, 11:07
.


Ze spreken wel allochtoons.



Egmond Codfried is zwarte supremacist, geloof ik, of misschien schurkt hij tegen zulke ideeën aan. Als het zo is, denkt hij wij/zij en erkent hij dat ook. Hij zal de witten dan niet verwijten dat zij wij/zij denken, maar dat zij zichzelf superieur achten terwijl dat volgens hem de zwarten zijn. Is dat zo, Egmond Codfried?

Een afrocentrist.

Die proberen zwarten een dominante rol te geven. De macht lag bij hen. Witten waren slaven, zwarten de slavendrijvers.
Willem van Oranje was zwart; bewijs oude pentekeningen en schilderijen waarin je dan een zwarte zou moeten herkennen.
Allemaal om het zwarte ras op te poetsen en de superioriteit aan te tonen of het minderwaardigheidsgevoel te onderdrukken. Voer voor psychologen. Hier en daar lijkt het sterk op rascisme.
De Europeanen zijn volgens hem overigens een Holocaust aan het voorbereiden tegen de allochtonen.

Kotom een Don Quichotte die zo'n beetje alle topics afstruind om daar, ongeacht het onderwerp, zijn gestoorde denkbeelden los te laten.
Een trol dus.

Egmond Codfried
22-12-12, 13:36
17003

http://www.groenehartarchieven.nl/beeld/thema/Van_Aerssen.JPG

Gewit portret

De meeste allochtonen begrijpen precies waar ik op doel want ze komen uit een derde wereld land dat zich heeft bevrijd van koloniale overheersing. Ze hebben een postkoloniaal wereldbeeld. Helaas hebben de witte Nederlanders die doorgaans maar één taal spreken dat inzicht niet, ze geloven de anti propaganda en denken dat Nederland een paradijs is en witte mensen superieur. Hun democratisch gevoel is nihil, alleen wat zij vinden telt. Ik heb verder ook geen boodschap aan het idee dat je als Surinamer en zwarte geen commentaar zou mogen leveren op Nederland en hun leugenachtige media en vervalste portretten.

Olive Yao
22-12-12, 13:55
.



Gek, maar eerlijk gezegd klinkt Codfried als een zwaarlijvige blanke man die op internet beweert zwart te zijn.

Ik zie steeds Oboema voor me.


http://femacampr.files.wordpress.com/2009/02/obama.jpg

O'bama (modificatie Egmond Codfried)

Fulanadetal
22-12-12, 18:38
17003

Ik heb verder ook geen boodschap aan het idee dat je als Surinamer en zwarte geen commentaar zou mogen leveren op Nederland en hun leugenachtige media en vervalste portretten.

Ja hoor jij bent een zwarte Surinamer. Het zal wel. Op het Surinaamse forum Waterkant zijn ze je ook al lang zat trouwens, als Glenn Marat en als Egmond Codfried. Of zijn dat alleen de witte admins die je een ban gaven? Of "huisnegers" zoals je zwarte mensen noemt die het niet met je eens zijn?